Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    II.

    Heliotropi eli Päivänkukka.

    Kuinka vanha on satu uskollisesta lemmestä?

    Sen tiedät olevan yhtä ikuisen ensimäisen uskottomuuden kanssa. Siitä
    hetkestä saakka, jolloin lempi ensi kerran petti, alkoivat ihmiset eroa
    tehdä uskollisen ja uskottoman lemmen välillä.

    Päivänkukka kertokoon sulle historiansa. Se on satu uskollisesta
    lemmestä, lemmestä, jok’ei kuolemankaan kautta loppunut, lemmestä, joka
    on — ijankaikkinen, loppumaton.

    Ei ”kuolemankaan kautta” sanoin. Siitä havaitsetkin, että päivänkukka on
    aikanansa kerran kuollut. Ja niin se onkin. Eri muodossa, ihmisenä,
    nuorena kauniina impenä, eli se aikansa, kuoli ja muuttui muuksi.

    Tämmöinen on päivänkukan historia:

                                                      ⸻

    Klytie oli niitä puoli-jumalallisia olentoja, jotka kutsuttiin
    Nymfoiksi. Jumaloitten tavalla ravinnoksi nauttien ambrosiaa, ja ottaen
    osaa jumaloiden ja jumalattarien iloisiin tansseihin, eli Klytie
    elämänsä jumalallisessa autuudessa ilman surutta, ilman murheetta.

    Sulolla ja hyvillä avuilla varustettuna niinkuin jumalalliset olennot
    ainakin, oli hän korkeille jumaloille rakas. Mutta varsinkin lempi häntä
    päivän kultainen jumala Apolloni, joka kullansädestävillä vaunuillansa
    kulkee taivaankantta ylös ja alas. Ja kaikesta sydämmestään lempi Klytie Apollonia
    takasin — kuka ei lempisi Hyperionin loistavaa poikaa?

    Klytie oli päivänjumalan lemmityinen, ja tämä loisti lemmityisensä
    iloksi mitä kirkkaimmin.

    Näin ei kuitenkaan kauan kestänyt.

    Kulkeissansa taivaankantta idästä länteen havaitsi päivänjumala kerran
    Persian balsami-rikkaassa maassa erään ihmisistä syntyneen neitsyen,
    joka oli ihmeen kaunis. Nimensä oli Leukotoe, ja hänen oli maailmaan
    synnyttänyt hänen äitinsä Eurynome, jonka kauneuden maine oli
    verrattomasti suurin Persian laveissa maissa. Ja kun nuori Leukotoe
    alkoi kasvaa ja varttua, voitti hän kauneudessa äitiänsä saman verran,
    kuin äiti ennen oli siinä kaikki muut ihmiset voittanut.

    Tätä ihanata ihmislasta näki päivän säteilevä jumala ja tulistui niin
    hänen kauneuteensa, että hän tämän tähden liian varhain nousi idästä ja
    liian myöhään laski länteen takasin. Hänen kauneutensa rinnalla
    himmentyivät jumalalliset Nymfatkin, jopa itse Klytie. Apolloni unhotti
    tämän lemmityisensä, sillä suloinen Leukotoe oli nyt joutunut hänen
    silmäinsä ainoaksi riemuksi.

    Apolloni unhotti Klytien, mutta Klytie ei voinut unhottaa Apollonia.
    Hänen rinnassaan oli uskollinen mieli, ja hän lempi Apollonia yhtä
    paljon kuin ennen, jopa, jos mahdollista, vielä enemmänkin. Senpä tähden
    se koskikin sydämmeensä kipeästi, kun hän havaitsi, ettei jumala enään
    häntä suositellutkaan samalla lemmellä, kuin ennen. Mutta kahta vertaa
    katkerammalta tuntui suru, kun hän viimein havaitsi että se oli uusi
    lempi, joka häneltä luovutti jumalan sydämmen.

    Mutta vieläpä syvemmälle piti piston tuntuman, kun Klytie näki, ken se
    uuden lemmen esine oli. Itse oli Klytie jumalallista sukua, ja Leukotoe
    — tuo uusi lemmityinen — ihminen. Hylätyn rakkauden lisäksi tuli vielä
    loukattu arvokin. Kuinka kiusallista tietää, että korkea päivän jumala
    kuolon-alaisen ihmislapsen tähden ylenkatsoi häntä, joka oli
    jumalallinen kuolematon Nymfa. Jos olisi se ollut joku hänen
    vertaisiansa, joka olisi hänet voittanut ja jumalan sydämmen hänestä
    kääntänyt, niin eipä olisi suru niin katkeraksi käynyt, mutta nythän se
    oli vaan eräs maan kuoleutuva, lakastuva kukka. Tämä se koski vieläkin
    syvemmälle. Ja suru muuttui vähitellen katkeruudeksi, katkeruus
    kateudeksi, Klytie muuttui, kuten maan lapset sanovat, mustasukkaseksi.

    Samaten kuin muutkin samassa tilassa alkoi nyt Klytie miettiä keinoa,
    millä saada jumalansa takaisin. Ensinkin oli Leukotoe Apollonista
    eroitettava ja neuvo keksittävä, mikä estäisi lempiväisiä toisiansa
    tapaamasta. Jos tämä saataisiin toimeen oli hän vakuutettu, että
    Apolloni taas niinkuin ennenkin palaisi hänen luoksensa takaisin. Ja
    muuta hän ei tahtonutkaan. Hän ei muutoin kantanut vihaa Leukotoeta
    vastaan, hän vaan kävi mustissa sukissa tämän tähden ja tahtoi sentähden
    vaan häntä eroittaa Apollonista, ei muuta.

    Tätä voittaaksensa päätti hän Leukotoen isälle ilmoittaa Leukotoen ja
    Apollonin keskinäistä väliä. Mitä hän päätti, hän myös teki. Hän
    ilmoitti asian.

    Leukotoen isä oli kova ja ankara Orkamo, joka oli ruhtinaana Persian
    kaupunkien yli. Tämä Orkamo oli seitsemännessä polvessa jälkeinen Belon
    ikivanhasta suvusta, eikä hänelle ollut mikään kalliimpi, kuin korkean
    sukunsa moitteettomuus. Tämän moitteettomuuden hyväksi oli hän valmis
    uhraamaan kaikki, jopa itse perheensäkin.

    Tälle ankaralle isälle ilmoitti Klytie Leukotoen ja Apollonin
    keskinäisen rakkauden.

    Olla jumalan lemmityinen ja jumalata rakastaa takaisin oli aina suurin
    kunnia ja suurin autuus ihmislapsille. Mutta Orkamo ei uskonut Klytietä,
    kun tämä kertoi, että päivän ja runouden suloinen jumala, itse Apolloni,
    oli Leukotoen lempijänä. Paremmin luotti hän niihin halventavaisiin
    kulku-puheisin, jotka, kuten ainakin tahraten puhtahintakin, niin nytkin
    koettivat kaikki tehdä saadaksensa Leukotoen rakkauden huonoon huutoon.
    Näihin kulkupuheisin pani hän sitä pikemmin luottamuksensa, koska tarkka
    huolensa jalon sukunsa hyvästä maineesta pakoitti häntä olemaan
    epäluuloisena ja epäileväisenä.

    Julmasti suuttui kovaluontoinen isä. Ja kun hän oli yhtä pikainen
    toimissaan kuin ankara ajatuksissaan, niin hän ei kauan tuuminut, mitä
    hänen oli tekeminen. Hänen päätöksensä oli yhtä joutuisa kuin kovakin.
    Hän kaivatti syvän haudan, sulki lapsensa elävältä siihen, ja antoi
    luoda haudan päälle korkean kummun. Hänen puolisonsa ja tyttärensä
    hartaat rukoukset eivät mitään auttaneet.

    Tähän julmaan loppuun oli Klytie syytön. Tämmöistä hän ei koskaan ollut
    aavistanutkaan, vielä vähemmin tahtonut.

    Nyt oli Leukotoe poissa.

    Mutta siltä ei suinkaan Apollonin lempi palannut Klytieen, niinkuin tämä
    oli sydämmessään toivonut. Päin vastoin suri Apolloni syvästi Leukotoen
    kuoloa, ja kun hän ei voinut Leukotoeta herättää eloon takasin, niin hän
    säteillänsä lämmitti hautakumpua ja kasvatti sen sisästä kalliin
    suitsu-pensaan, joka lavealle ilmaan levitti hyvän lemunsa.

    Mutta Klytiestä kääntyi Apollonin lempi yhä enemmin pois. Tästä oli
    Klytie haikeimman surun omana. Klytien lempi ei näet ollut kadonnut.
    Päin vastoin oli se yhä syvemmälle hänen sydämmeensä juurtunut, ja
    muuttunut hänen koko elämäksensä. Senpätähden kantoi hän vielä
    sydämmessään toivon, jos kyllä heikon, että Apolloni kuitenkin viimein
    häneen kääntyisi.

    Mutta kun Leukotoen kuoltua Apolloni yhä enemmin kylmeni häntä kohtaan
    ja vihdoin kohteli häntä täydellä jäykkämielisyydellä, niin joutui armas
    raukka epätoivoon. Hän luopui toisten Nymfain seurasta, jotka koettivat
    häntä lohduttaa, ja läksi syvään öljypuun-puistoon. Täällä hän sitten
    istuihe maahan paljaasen, kultaiset kihara-hapset levitetyinä ilmaan
    tuulien hajoitettavaksi, eikä muuttanut ollenkaan sijaa, vaan,
    itkettyneet silmät taivasta kohden luodut, hän ainoastaan päätänsä
    kääntämällä seurasi rakkaan päivänjumalan kulkua yli taivaankannen
    idästä länteen. Ja näin hän istui yöt päivät taivasalla yhtä mittaa
    yhdeksän vuorokautta ilman muutta virvoituksetta kuin kaste, joka hänen
    otsallensa laskeui, ja kyyneleet, jotka vuotivat pitkin vaalenneita
    poskia.

    Kun näin hän nähtiin kymmenentenäkin vuorokautena istuvan samassa
    tilassa, samalla rakkaudella ja samalla uskollisuudella seuraten
    päivänjumalan nousua ja laskua, kävi jumalain ja jumalattarien häntä
    sääli, ja Apolloninkin sydän heltyi. Vaan kun hän ei enään saattanut
    häntä lempiä, tahtoi hän kuitenkin hänet pelastaa enempätä kärsimästä.
    Sentähden hän jumalain neuvon ja tahdon mukaan häntä muutti kukaksi,
    siksi kukaksi näet, jonka ihmiset tästä syystä kutsuivat päivän
    kukaksi
    .

    Mutta lempeänsä ei Klytie uudessakaan muodossaan unhottanut, se kun oli
    muuttunut hänen koko olennoksensa. Samoin kuin ennenkin hän sentähden
    vielä nytkin kääntää kasvonsa Hyperionin säteilevätä poikaa kohden,
    katselee hänen loistavaa muotoansa, nautitsee hänen lämpöänsä ja seuraa
    hänen kulkuansa taivaankannella.

    Ja näin tulee hän samalla uskollisuudella tekemään aina maailman loppuun
    saakka, ja tämä on satu Klytien ikuisesta lemmestä. Kun siis näet sitä
    pettämätöntä tarkkuutta ja uskollisuutta, millä päivänkukat
    parterrissasi seuraavat päivänkulkua, niin tiedät nyt, että niissä asuu
    Klytien henki ja että niitä johtaa loppumaton lempi.

    Ja tästäpä Klytie-kukka onkin nimensä saanut. Sen kreikkalainen nimitys
    Heliotropi, merkitsee näet semmoista, joka päivään päin kääntyy. Samaa
    merkitsee myös meidän äidinkielessämme ne lisäsanat, joilla päivänkukkaa
    koristetaan, kun sitä nimitetään ”päivän kääntäjäksi” vieläpä ”päivän
    noudoksikin”.