Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VII. Häissä.

    Joku aika tuon kansakoulukokouksen jälkeen tuli pitäjään pappilaan
    häät, sillä eräs nuori ja kunnollinen pappi nai kirkkoherran tyttären.
    Häissä oli monenkaltaista väkeä: siellä oli rovasteja, kirkkoherroja,
    apulaispappeja, ylioppilaita, metsäherroja, kauppamiehiä ja vielä
    siihen lisäksi eräs viralta pantu kruununvouti. Siellä oli arvokkaampia
    talon isäntiä ja emäntiä, joiden muassa olivat myös Niemimäkelän isäntä
    ja emäntäkin; sanalla sanoen: siellä oli vieraita kaikensäätyisiä
    ja -nimisiä. Paljon oli siellä myös herrasnaisia ja neitoja, jotka
    itseänsä vaatettaessa olivat toisiensa kanssa kokeneet kilpailla
    turhuudessa, parhaan taitonsa jälkeen. Sen kilpailunsa olivat he
    tehneet niin pontevasti, että heidän oli onnistunut tehdä ihminen
    melkein tuntemattomaksi. Sentähden näyttivätkin he kaikkien
    järjellisten ihmisten silmissä paremmin vaatekaapeilta kuin
    järjellisiltä olennoilta, paremmin apinoilta kuin kauniilta
    sukupuolelta.

    Silloin oli heinäkuun alkupuoli ja kylmä, kolkko pohjoistuuli oli jo
    puhaltanut useampia vuorokausia, jonkatähden maamies käveli synkkänä ja
    alakuloisena tiluksillansa, tarkastellen väliin taivaan rantoja,
    ikäänkuin toivoen jotain lohdutusta, jotain lievitystä, synkistyneelle
    ja elämän huolista raskautetulle sydämellensä; semmoinen oli ilma,
    semmoiset olivat maamiehen mielialat silloinkin, kun häät olivat
    pappilassa. Hää-vieraat eivät paljon joutaneet ajatella kolkkoa ja
    uhkaavaa ilmaa, sillä itsekullakin oli kyllältä hommaa ja jotain touhua
    — sehän oli tietty, sillä nyt oli häät ja häissä ollaan iloisia, ja
    ilon aikana ei jouda murhe mieltä rasittamaan. Mutta olipa kumminkin
    hää-vierastenkin joukossa niitä, joille ei ilo ilolle maistunut tällä
    kerralla, vaan jotka murheellisen näköisinä usein tarkastelivat
    taivasta; heidän mielensä ei jaksanut olla iloinen, vaikka he olisivat
    olleet yhtä oikeutetut siihen kuin toisetkin kutsuvieraat, sillä hekin
    olivat — häissä.

    No, mitäpä siitä. Vihkiminen toimitettiin suomeksi tavallisilla
    kirkollisilla juhlamenoilla ja vihkimisen päätettyä toivotettiin
    nuorelle parikunnalle onnea maljojen kanssa — kaikki oikein, eikä
    siitä sen enempää. Sen tehtyä kannettiin vieraille kahvia
    monenkaltaisien kahvi-leipien kanssa — oikein sekin, eikä siitäkään
    sen enempää. Sen jälkeen kannettiin totiaineita esille ja vieraita
    kehoitettiin tekemään itsellensä lasit — siitä vähän enemmän, sillä
    maljojen aika on myös puheitten aika.

    Häävierasten joukossa oli paljon ruotsikiihkoisia. He tunsivat nimeltä
    Niemimäkelän Iikan, jota he olivat oppineet pitämään päästä viiriönä
    houkkana; hän muka oli yksi niistä hurjista kirkujista, jotka joka
    tilassa nostavat melua ja uneksivat suomalaista kansallisuutta,
    vaikka se heidän mielestänsä oli ihka mahdoton. Kun he saivat tietää,
    että Iikkakin oli häissä, tahtoivat he saada tietoonsa, kuka
    talonpoikaisista vieraista oli Iikka, saadaksensa niin tutustua
    ulkonaisestikin tuon houkkion kanssa. He kokoontuivat Iikasta ulommaksi
    yhteen ryhmään ja katsoivat häntä niinkuin ”lehmä uutta konttia”;
    näyttivätpä siitä, kuin he olisivat pelänneet Iikkaa niinkuin
    ruutimiinaa. Erinomaisemman kärkäs oli häntä tähystämään tuo viralta
    pantu kruununvouti.

    Häissä oli myös paljon kansallismielisiä ihmisiä ja he olivat
    kokoontuneet Iikan ympärille. Heissä vaikutti yksi ja sama
    kansallishenki ja he keskustelivat kansallisista asioista juuri
    silloin, kun tuo toinen joukkio ullankanteelta tarkasteli Iikkaa,
    nähdäksensä, minkä näköinen mies tuo hurja talonpoika oli.

    Iikan ympärillä oleva joukko pyysi nyt juuri, että hän pitäisi puheen.
    Kun taaempana oleva joukkio, joka piti itseään ainoina sivistyneinä
    näissä häissä, sen kuuli, tulivat he kohta lähemmäksi sitä joukkoa,
    jossa Iikka oli.

    ”Jumaliste! Pitäkääpä puhe ja oikein komea. Tehän olette oikein
    fennomanien pappi”, ehätti eräs ruotsikiihkoisista pilkallisesti
    sanomaan.

    ”Virkani kautta! Pitäkääpä puhe ja panenpa palkkani pantiksi, että se
    puhe tulee olemaan sivistyneille korville oikein hauska kuulla,
    ymmärrättekös veikkoset? puhe tulee olemaan hyvin sivistynyt, oikein
    fennomaninen”, ehätti viralta pantu kruununvouti pilkallisesti
    säestämään ja viimeistä osaa lausuessaan katsoi hän joukkiotaan silmiin
    ja kaikki hänen kasvonsa juonteet olivat pilkallisessa ilvehymyssä.

    ”Pidä vaan puhe, Iikka!” kehoitti joku Iikan ystävistä.

    ”Ei minun tällä kerralla haluta pitää puhetta, sillä minä näen selvään,
    että nuot verettömät tahtoisivat minusta tehdä keppihevosensa”, sanoi
    Iikka.

    ”Puhu vaan, Iikka! Mitä sinä heistä väliä pidät; juuri sentähden on
    sinulla sitä suurempi syy puhua, kun heitäkin on saapuvilla”, kuiskasi
    Iikkaa lähellä oleva Jäykkälän Aappo hänen korvaansa.

    ”Yhtä kaikki”, sanoi Iikka, nousi samassa seisomaan ja piti seuraavan
    puheen:

    ”Kunnioitettavat kansalaiset!” (Kaikki iloinen melu vaikeni). ”Minua on
    pyydetty puhumaan tässä tilassa jotain. Toisten pyynti perustuu siihen,
    että he luulevat saavansa kuulla puheessani jotain hyvää ja
    kelvollista, jota ei kuitenkaan minulta tule; toiset ovat taas
    pyyntönsä perustaneet siihen, että saisivat oikein pilkan ja ivan sijaa
    kansaa vastaan ja kaikkia niitä kohtaan, jotka kansan etua valvovat.
    Siihen sitte vielä lisäksi tulee, että ympärilläni näen enimmältä
    osalta niitä, jotka ovat siunatusta opinlähteestä saaneet ammentaa
    sieluunsa niitä totuuksia, joita maailma on tähän saakka havainnut ja
    tunnustanut ainoiksi oikeiksi tiedetten alalla. Katsoen näihin
    asianhaaroihin, huomannette kaikki, ett’ei tehtäväni ole meikäläiselle
    mikään helppo asia; mutta aionpa kuitenkin puhua jotain. Älkäätte
    luulko, että puhuisin jonkun imartelevan hääpuheen; minä puhun vaan
    siitä, joka sydämelleni on rakkain ja kalliin asia ja sentähden pyydän
    jo edeltäpäin, ett’ei minun puheestani kukaan pahenisi, sillä sydämen
    kyllyydestä suu puhuu. Siis aion puhua, niinkuin ukko Törne puhui,

    ”maasta parhaimmasta päällä maan
    ja kansasta sen, hänen kansastaan.”

    ”Aion puhua siitä kansasta, joka taistellen nälän kanssa on täällä
    kylmässä, kolkossa pohjoisessa ilma-alassa tämän maan raivannut
    kylmästä korvesta, joka on tehnyt tämän maan mahdolliseksi
    yhteiskunnallisille ihmis-asumisille. Aion puhua siitä kansasta, joka
    on, miekoin taistellen ulkonaisia vihollisia vastaan, vuodattanut
    tuoreimman sydänverensä isänmaansa hyväksi, siitä kansasta, jonka
    taisteloiden ja kärsimysten hedelmänä me nautimme niitä valtiollisia ja
    yhteiskunnallisia etuja, jotka meillä ovat olemassa; puhun siitä
    kansasta, jonka kärsimisten ja vaivojen hedelmänä mekin voimme tämänkin
    hupaisen hetken huolitta viettää keskellä ylöllisyyttä; siitä kansasta,
    joka nytkin, synkällä, raskaalla mielellä kävelee viljavainionsa
    ympäristöllä ja tähystelee taivaan rantoja, sillä luonnon-voimat
    uhkaavat taas yhdellä iskulla korjata pois hänen vuoden-pitkään
    vuodatetun hikensä ja väkensä. Kolkko, synkkä on kansan sydän noita
    ajatellessa ja katsellessa, sillä hän näkee tulevaisuutensa myös
    kolkkona, synkkänä; sillä hänellä on tuolla kotona kaikki, mitkä
    maailmassa ovat hänelle rakkaimmat. Siellä on hänen vaimonsa, joka on
    jo niin paljon hänen kanssaan kärsinyt elämän kovuutta, ja uusi
    kärsiminen, uusi taistelu uhkaa taas. Tuolla kotona on hänellä rakkaat
    lapsensa, jotka odottavat häneltä leipää ja joiden kanssa hän on niin
    usein palansa jakanut; mitä antaisi hän nyt heille, jos halla veisi
    kaikki? Valtio ja yhteiskunta vaatii häneltä myös saataviaan; mutta
    millä suoritettaisiin niitä, jos niin kävisi? Mutta samassa huomaa hän,
    että hyvästi järjestetyssä valtiossa on vasaramies, joka osaa antaa
    selvääkin selvemmän vastauksen sille kysymykselle. Näissä mietteissä
    tulee hän kotiinsa. Hän havaitsee lapsensa ja huomaa samassa, että
    rakkaimpansa hän ainakin saa itse pitää, nimittäin vaimonsa ja
    lapsensa; ne eivät kelpaa kenellekään, mutta hänelle ne kelpaavat. Hän
    sulkee lapsensa syliinsä ja murheen ja ilon kyyneleet vuotavat sekaisin
    hänen tunnokkaasta sydämestänsä ja ainoastaan nuot pienoiset ja
    vaimonsa — voivat eleillä pitää, voivat jotain vahvistusta ja
    lohdutusta luoda hänen murheesta ja työstä väsyneesen sieluunsa.

    ”Tuo kansa se on, joka nurisematta — uupumatta, väsymättä on kantanut
    elämän raskasta kuormaa, se kansa, jolle tämä maa on rakas ja kallis.
    Se on se kansa, joka ei ole kuitenkaan saanut osaksensa niitä
    kansallisia oikeuksiansa, joita se itsellensä oikeudella vaatii,
    katsoen omiin suuriin vaivoihinsa ja kärsimisiinsä.

    ”Saattaisiko kukaan joukossamme olla niin tunnoton, ett’eivät tämän
    kärsivän kansan kärsimiset kävisi hänen sydämellensä? Saattaako kukaan
    olla niin tunnoton, ett’eivät kansan sydämeen lyödyt haavat tuntuisi
    pistoina itsekunkin omassa sydämessä? Saattaako kukaan meistä olla niin
    tunnoton, ett’ei hankkisi tuolle sorretulle ja kärsivälle kansalle
    valoa ja tekisi työtä ilolla sen eduksi ja auttaisi häntä niihin
    oikeuksiin, jotka oikeudella ovat hänelle tulevat. Saattaako kukaan
    meistä iloita silloin, kun kansa suree, ja päinvastoin? vastatkaa
    sydämissänne, sillä minä kysyn vaan. Mutta kiitos Jumalan! kansa on
    silmänsä saanut auki ja kansallishenki on häntä ruvennut elähyttämään.
    Hän on tullut huomaamaan, mikä kallis aarre toki tuo kansallisuus on,
    ja hän taistelee ilolla, murhettensa seasta, sen eduksi ja sen
    saavuttamiseksi. Hän on tullut käsittämään, ett’ei todellista vapautta
    saada ilman kansallisuutta ja että

    ”parempi orjan elämää
    on kuolo hirsipuussa.”

    ”Hän on tullut huomaamaan sen, ettei ilman taisteloa saada mitään tässä
    matoisessa maailmassa, ja sentähden hän taistelee ilolla
    kansallisuutensa eduksi henkisillä voimillansa ja aineellisilla
    varoillansa. Ja tämä taistelo, tämä tarkoitusperä ei ole suinkaan
    väärä, niinkuin muutamat sitä tahtovat luulotella; kansalla on oikeus
    vaatia itsellensä kansalliset oikeutensa ja heidän vaatimuksensa ei ole
    mikään muu kuin ihmisellinen vaatimus. Kansa ei tyydykään enään
    paljaisiin lupauksiin ja Judaksen kaltaisiin suun-antamisiin ja käden
    ojentamisiin; sillä he ovat havainneet, ett’ei tuo kaikki ole muuta
    kuin kavala esteleminen ja univirren veisaus suomalaiselle
    kansallisuudelle, jolle eräältä taholta tahdotaan vaan kallis asiamme
    lykätä kauvas tulevaisuuden hämärään sumuun.

    ”Tuo kaikki on jokaiselle isänmaan ystävälle ilahuttavaa, mutta onpa
    asialla muitakin ilahuttavia puolia. Maamme sivistyneessä säädyssä
    rupeaa myös suomalainen kansallishenki levenemään ja juurtumaan, ja
    yliopistossa saapi isänmaallinen henki yhä enemmän alaa, maamme opin
    tiellä olevissa nuorukaisissa. Ja sitä tehden, kun he sieltä hajauvat
    maamme virkakuntiin, sitä tehden muuttuvat sivistyneet säädyt
    kansanmielisiksi, jotka jo isoksi osaksi niin ovatkin; sitä tehden
    poistuvat nuot surulliset muistelot ja harmaat sumut, jotka niin kauvan
    ovat himmentäneet meidän kansallisuuttamme ja kokeneet sammuttaa sen
    tulta. Yhä he harvenevat ja poistuvat unohduksen hämärään sumuun ja yhä
    enemmän saapi ihmisellinen vaatimuksemme alaa oppineittemmekin seassa,
    ja yhä enemmän iloitsee kansa, sillä hän on saanut uuden, vankan sään
    köyteensä, jota ei voi katkaista enään mikään voima, mitkään vehkeet ja
    tekosyyt. Silloin me tulemme ystäviksi ja veljiksi kaikin ja teemme
    yksimielisesti työtä isänmaan hyväksi, kukin voimiensa jälkeen; kuka
    voi silloin polkea ja sortaa meidän kansallissivistystämme?

    ”Silloin on meidän hyvä olla, sillä sydänten katkeruudet ovat
    poistetut. Silloin saapi isänmaa toisen muodon, toisen suunnan,
    sisällisessä ja ulkonaisessa kehittymisessään. Pontevasti pyrkii se
    silloin eteenpäin henkisissä riennoissaan ja aineellisessa
    vaurastumisessaan, sillä sen poikien voimat ovat kootut yhteen ja luja
    on kolmisäinen köysi. — Ja nyt, kunnioitetut kansalaiseni! pyydän,
    että yhdessä sydämessä juomme suomalaisen kansallissivistyksen onnen
    maljan! Jumala siunatkoon maatamme ja sen kansaa! Hän siunatkoon
    jokaista poikaa ja neitoa, miestä ja vaimoa! Eläköön Suomi ja sen
    kansallisuus!”

    Kolminkertainen eläköön-huuto seurasi Iikan puhetta ja he joivat ilolla
    onnen-maljan suomalaiselle sivistykselle ja kansallisuudelle.

    ”Kas vaan tuota hurjaa talonpoikaa! Hän saarnasi niinkuin kiivain
    hihhulli-pappi”, sanoi viralta pantu vouti.

    ”Älä nyt rupeakaan viisauttasi jakamaan, sillä se on tässä jotenkin
    huonosti paikallaan”, sanoi joku vierasten joukosta voudille. Sitten
    tuo sanoja astui Iikan luo, tarttui häntä kädestä kiinni ja sanoi:
    ”Kiitän teitä kauniista, voimallisesta, lämpimästä ja isänmaallisesta
    puheestanne. Te ette taida enään tuntea minua, mutta olemmepa vanhat
    tutut.”

    ”En muista ennen nähneeni teitä, herra”, sanoi Iikka.

    Monta Herran vuotta sitten, Juhannus-yönä tuolla maantien vieressä
    mäellä.”

    ”Silloinen kiista-kumppanini, ylioppilas?”

    ”Niin. Niin poikamaista kuin kiistamme lienee silloin ollutkin, mutta
    minä en saanut sitä mielestäni haihtumaan. Paljon olette tekin sitten
    vaurastuneet kansallisissa asioissa, mutta minä vielä enemmän; sillä
    olenpa nyt täysin suomimielinen ja pidän kunnianani sitä, että olen
    mahdollinen sitä nimeä kantamaan”, sanoi vieras.

    ”Tunnenpa selvästi, ett’ette ole mikään ulkokullattu, ja minä iloitsen
    siitä. Terve tultuanne kansan joukkoon! Minä luulen, ett’ette tule
    katumaan kauppaanne, sillä kansan kiitollinen sydän ja rakkaus on oleva
    palkkanne totuuden voitosta”, sanoi Iikka ja puristi sydämellisesti
    kädestä tuota entistä, uudesti syntynyttä tuttuansa ja sydämmellinen
    ystävyys solmiusi heidän välillänsä.

    Paljon aikaa oli jo kulunut siitä, kun he olivat ensi kerran
    toisiansa tavanneet Juhannus-yönä tuolla maantien vieressä
    mäellä. Outoina, vieraina olivat he silloin toisensa kohdanneet
    ja toisiansa ylönkatsoivat he puhellessaan. Ylönkatseella oli
    ylioppilas silloin kohdellut kansan nuorison leikkejä ja heidän
    poikamaisia kansallis-puuhiansa, ja hän aikoi yhtä poikamaisessa
    kansallis-sorrossaan kumota yhdellä iskulla noiden nuorten fennomanien
    tarpeettomat houreet, joita hän piti vaan haaveina, jotka muut olivat
    hetkeksi heidän päähänsä panneet, vieläpä sulana hävyttömyytenä. Hän
    tapasi noista nuorissa kiivastelijoissa lujan vastarinnan, ainakin
    lujemman kuin luulikaan, ja vaikk’ei hän luullut tuossa poikamaisessa
    taistelussa tulleensa tappiolle, vielä poiskaan lähtiessään, niin sai
    hän kumminkin sieltä ajatuksiinsa semmoisen vaivan, jota ei voinut
    sieltä pois karkoittaa ja joka sitten tuli ensimäiseksi herätykseksi
    hänen kansalliseen uudesta syntymiseensä. —

    Nyt pyysi kirkkoherra puheen vuoroa ja kaikki vaikenivat. Ollen kansan
    mies, kiitti hän julkisesti Iikkaa hänen vasta pitämästä puheestansa.
    Hän huomautti, kuinka syvästi kansa itse käsittää kansallisuutensa,
    vaikka eräältä taholta väitetään, ett’ei kansa itse ymmärrä eikä tahdo
    ymmärtää niistä asioista mitään, vaan että he muka huutavat ja meluavat
    umpi-silmissä muutamien riivattujen suomikiihkoisien perässä,
    tietämättä, mitä he oikeastaan tahtovat. Puheensa vahvistukseksi
    viittoi hän sitten, kuinka voimallisesti kansallisliikkeet ovat
    nykyaikana olleet vireillä ympäri maatamme, kun vaan jossain kohden on
    kansallisia oikeuksia kansalta kielletty. Hän kehoitti jokaista
    kansalaista ottamaan ajasta vaarin eikä turhilla tekosyillä
    ponnistelemaan kansan oikeutettuja vaatimuksia vastaan. Hän sanoi kyllä
    tietävänsä, että semmoisia houreita on syntynyt muutamien ihmisten
    päässä, ett’ei suomalainen voi sivistyä, mutta hänen mielestään oli tuo
    turhaakin turhempi loru, koska suomalaisella on samanlainen
    ruumiinrakennus ja yhtä järjellinen sielu kuin muillakin kansoilla.
    (Suostumushuutoja). Hän esitti maljan Suomen kansalle, joka juotiin
    innokkailla hurraa-huudoilla.

    Kun kaikki nuot toimet olivat loppuneet, tulivat äsken mielestänsä
    niin uljaat ja pilkallista ivaa täynnä olevat ruotsikiihkoiset
    alakuloisiksi, ja nurpolla-nokin vetäysivät eri joukkioon, jossa he
    näkyivät hiljaksensa keskenänsä haastelevan, vilkuillen väliin
    ympärillensä, ikäänkun olisivat pelänneet, että joku kuulisi. Siihen
    joukkioon meni viralta pantu kruununvoutikin, eikä hän koko iltana
    enään yritellyt pilkkaamaan Iikkaa eikä muita kansallismielisiä.
    Itsekukin valitsi mieluisensa puhekumppanin ja niin se ilta kului
    hupaisesti, tapahtumatta sen suurempaa häiriötä.

    Muuta ei ole enään sanomista koko häistä. Kun aika joutui, syötiin
    illallista ja sen jälkeen hajausi itsekukin levolle.

    Vaikka ilma oli niin kylmä ja kolkko, ei kuitenkaan tullut hallaa sillä
    kerralla; mutta muutamia viikkoja jäljemmäs tuli niin kova halla, että
    kokonaisia maakuntia jäi leivättömäksi, joka toi kovan köyhyyden ja
    kurjuuden tullessaan.