Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Elämän uuden aatto-illan unelma.

    Elämä on petollinen unelma...

    On puolipäivä.

    Kesä on juuri päässyt kärkeensä, kukka täyteen väriinsä, metsä
    lehteensä. Valo on korkeimmillaan, aurinko hehkuu, kuin ahjosta
    otettu...

    Huoleton käki kukkuu Harhamalan onnenkuusen punaisessa latvassa.
    Paimenhuilu säestää sen kukuntaa. Luonto helisee, valo värisee. Käen
    kukunta ja paimenen huilun soitto kilpailevat keskenänsä kauneudesta:

    — ”Tui-tui!”

    — ”Kuk-kuu!”

    — ”Tui-tui!... Tui-tui!”

    — ”Kuk-kuu!... Kuk-kuu!”

    — ”Tui-tui!... Tui-tui!... Tui-tui!”

    — ”Kuk-kuu!... Kuk-kuu!... Kuk-kuu!”

    Oli kukkien kosinta-aika, ilojuhla, jolloin Pohjola koreilee
    kesäisenä kukkana. Yöt ovat päivinä, ilma on hopean-heleä ja metsät
    helskyvät lintujen laulusta. Tyttö kulkee tunteissansa, mies vaalii
    mielitekojansa.

    Peruna kukki Harhamalan akkunan alla, keltakukat nuokkuivat kainoina
    sen nurmella; mättäänkolossa, ojan reunassa, hautoi pikku sirkun
    emo ja leppäpensaan varvulla viserteli sen ikävöivä puoliso emonsa
    ajan kuluksi. Oli tulossa lemmen soitin-aika. Luonto laitteli ansoja
    ikuisen rakkauden poluille. Metsä viritti lintunsa laulamaan, nurmi
    nosti kukkansa tuoksumaan, kukka levitti värinsä nähtäväksi, ja
    onnenkuusen latvasta pudotteli käki kukkujansa luonnon yleisen
    soinnun sekaan.

    Koko kevään oli kestänyt lemmen paulojen punonta. Niiden ansojen
    punomista oli koko elämä ollut: Neito oli niiksi koonnut poskeensa
    punaa, poveensa lämpöä ja silmäänsä armasta suloa, kainoutta mieleen
    ja hyvettä sieluunsa. Kukka oli luonut teränsä värilliseksi, perhonen
    koristanut siipensä kirjaviksi, pihlaja oli pukeutunut valkeaan
    kukkaspukuun ja koivu viheriäihinsä ja sorsa koreili värisulissa.
    Kaikki valmistuivat odottamaan elämää ja elämän lyhyttä lemmen tarua.

    Nyt olivat jo paulat valmiiksi punotut. Pitkä oli ollut työ.
    Puhtaat tulivat myös ansat. Nyt odottivat kaikki vaan sitä hetkeä,
    jolloin luonto avaisi lemmenantimien salatut kätköt, soittaisi
    kutsukellot. Kaikki värisi odotuksesta. Valo oli korkeimmillaan,
    päivä pisimmillään, kukka kauneimmillaan ja neito lemmestä lämminnä.
    Kaikkialla hehkui lempi, sykki sydän, loisti lemmen puhdas paula...

    Vihdoin kukahti odotettu käki ja huilunsoitto kutsui kaikki lemmen
    paulaan, lemmen-antimien jaolle, luonnon puhtaan rakkauden alttarin
    eteen...

    Koko luonto ratkesi silloin ilosta ja värisi, kuin morsian armaansa
    huulien ensi kosketuksesta. Päivä hehkui avaruuden kuperalla
    laidalla, kuin neidon lämmin rinta. Nurmi kukki, puro nauroi
    vallatonna ja koko luonnon povella paistoi suuri ilosanoma: ”Nyt on
    Pohjolan pisin päivä. Nyt on valon voitonjuhla, juhlien juhlan aatto.
    Nyt on lemmen antopäivä.” Paimenhuilu soitti taas Pohjolan kesän
    ihanuutta ja vallaton käki kukkua helskytteli kuusen latvassa viime
    kutsua luonnon suuteloille, kukkui sitä ja Harhamalan onnea:

    — ”Kuk-kuu!... Kuk-kuu!... Kuk-kuu!”

    — ”Tui-tui!... Tui-tui!... Tu-ii-ii!” — säesti paimen huilullansa.

    Käen kukunnat putoelivat korkean kuusen latvasta autereiseen ilmaan,
    kuin hopeapalat pehmeälle paadelle. Metsä ja mäet ja vetten rannat
    helisivät niiden kaikua, kuin hopeakannel. Koko lemmen ja runouden
    maailma heräsi ja hempi nousi neidon kypsään poveen, hellyys miehen
    mieleen, lämpö luontoon, helle päivän valoon. Linnut visersivät
    hautoville naaraillensa ihanimmat laulunsa, ja kukat avasivat
    arastellen teriöittensä armaimmat kätköt sulhojensa suuteloille...
    riutuivat ja herposivat ja ottivat vastaan sukunsa lemmen-antimet...
    raukenivat niistä, äitiytyivät, painoivat päänsä ujoina alas,
    kiittivät saadusta lemmestä ja uinahtivat sen ihanaan muistoon...

    Harhamalan pellon keltakukat olivat eläneet elämänsä onnen hetken ohi
    ja kallistivat nyt päänsä nurmen viheriälle ruohopovelle...

    Lemmen tarina oli lopussa. Luonto oli antanut jaloimpansa,
    väsähtänyt, lähtenyt levolle. Kukka ja pihlaja alkoivat riisua
    lemmenpaulojansa, joita niin kauvan olivat punoneet: Ne alkoivat
    karistella kukkasiansa, varistella värejänsä. Neito ei huolinut enää
    suortuviensa soreudesta, ei silmänsä sulosta, mielensä ujoudesta,
    eikä poskensa punasta, kun oli kerran sulhonsa saanut.

    Lyhyt ja suuri on lemmen tarina, jalo ja puhdas, kun se on oikea...

                                                      ⸻

    Mutta yhä viheriöi Harhamalan onnenkuusi. Se on taas punainen
    kävyistä. Joka oksanpäässä vihertää uusi, pehmeä havu, ja sisemmällä
    ovat oravat piilosilla. Onni kypsyy kävyissä, oksanpäässä,
    vihertävässä havussa uusi elämä ja pihkan puhdas tuoksu huokuu
    kotilieden puhtautta...

    Sitkeät olivat vielä Harhamalan onnenkuusen syyt, syvillä sen juuret
    ja sen lustoon ei pystynyt tikan nokka. Ylpeänä seisoi se, kuin
    metsän aateli, vaimon uskollisuuden ja miehen miehuuden ja kodin
    puhtauden esikuvana...

    Mutta kuusen pimeissä piiloissa torkkui yölepakko, odotellen oman
    aikansa tuloa...

                                                      ⸻

    Ulkona, pyöreässä pihlajamajassa, istui Harhama. Hän oli juuri
    lopettanut perunanmullittamisen ja lähettänyt erään kirjoituksensa
    postiin. Valkealle pöydälle oli siroteltu muutamia pihlajan pikku
    lehtiä. Rouva Esempio toi kahvipannun, lämpimät leivokset ja valkean
    liinanpalan.

    Pikku sirkku visertää ilosta, luonto hehkuu äskeisen onnensa muistoa
    ja rouva Esempio on taas entinen Riuttalan Helga-neiti. Suortuva on
    valahtanut otsalle, valkea esiliina avautunut kantimesta...

    — ”Tir-lir-tvii-ir!” — viserteli kivitasku varvulla, varpu
    heilahti ja pudotti pari pihlajankukkaa rouva Esempion tukkaan.
    Hän oli nyt sievä. Kukka puki häntä, kuin helmi. Luonto oli rauhaa
    täynnä... metsä vihantaa... nurmi kukkia ja mieli tyyntä. Palavien
    tervahautojen miellyttävä tuoksu hyväili kesän lämmöstä herkäksi
    käynyttä ihoa... Tuulenhenki puhalteli. Se toi sanan toisista
    kylistä. Siellä vieras vaimo liekutti lasta... Oksa heilahti, lintu
    laulahti. Väre toi viestin tuudun luota, kertoi vaimon kehtolaulun,
    Vieras vaimo lauloi Harhamalan pienelle Ritvalle:

    ”Tuuti, tuuti! Tuuti, aa!
    Tuuti pientä lasta!
    Eipä kalma häntä
    saa viedä maailmasta.
    Tuuti, tuu, itkusuu!

    Tuuti, tuuti, tuuti, aa!
    Tuuti pikkuruista.
    Viihdy! Et sä aina saa
    äidin rintaa muistaa!
    Tuuti, aa! Tuuti, aa,
    Harhamalan Ritvaa!”

    Laulu loppui, kehto seisahtui ja lauluihin nukkui lapsi. Harhama
    puristi rouva Esempion kättä ja lausui:

    — ”Helga! Kiitos kärsimyksistäsi, uskollisuudestasi ja
    rakkaudestasi! Kiitos tytöstä, lapsesta, elämän sisällöstä ja
    tarkotuksesta. Ne olet sinä antanut. Minä palkitsen ne kerta elämäni
    työllä. Sinä olet tehnyt osasi... enemmänkin. Nyt on minun vuoroni...”

    — ”Kiitos itsellesi rakkaudestasi ja siitä jonka annoit!... Minä
    maksan sen uskollisuudellani”, — keskeytti rouva Esempio.

    Kanervankukka helähti, sirkka visersi. Rouva Esempio jatkoi:

    — ”Onni kypsyy meissä ihmisissä itsessämme, kuten nyt huomaat, kuin
    kävyt kuusessa, ilman yhteiskuntaa ja kirkkoa. Uskotko jo minua?”

    Hän istahti, muisti pikku-Ritvaa, jota vieras vaimo hoiteli,
    pikku Armiiran perinnön tähden... Pihlajankukka kaunisti mustaa
    tukkaa... Hän muisteli elämänsä kevättä, jolloin Riuttalan ranta
    oli kukkinut valkeana ja nuori mies lauleli järvenselällä Riuttalan
    rannan onnenkukalle... Hän muisteli häitä, joita hän oli odotellut,
    ja koko elämäänsä... Hän muisteli niitä kepeänä, kosketti niitä,
    kuin perhosen siivellä kukkaa, solmi tukasta solahtaneen suortuvan
    takaisin tukkaansa ja lausui:

    — ”Tänään on kuin elämän aatto-ilta...”

    Ja Harhamasta tuntui, kuin kaikki elämän viulut soisivat ja
    kutsuisivat suureen työhön. Hän oli viime päivät aivan elänyt
    unelmissansa: Hän oli odottanut nyt teoksensa alkamista aivan
    vaistomaisesti, kuin äiti, jolle kohtu ilmottaa, että synnytys-aika
    on ovella...

    Hän oli kävellyt jo ikäänkuin seppele päässä, kuten äiti, joka ajan
    lähetessä jo nauttii äidin ilosta, on silittelevinänsä lapsensa
    kiharoita... näkee sen tulevaisuuden kirkkaana... iloitsee sen
    onnesta ja odottaa vaan hetkeänsä...

    Ritvan syntymä ja niukat tulot olivat kaikkien entisten kiihottimien
    lisäksi puhaltaneet häneen vielä lisävoiman: Teos oli tuova
    kultaa... Hän näki jo kultapurojen juoksevan... hohtavan...
    välkkyvän... kimaltelevan... Yöt hän jo näki unia seppeleestä...
    valkeista linnuista... maineesta... kullasta... hän tunsi vihansa
    saavan lauhduketta... rouva Esempio oli häntä jumaloiva... Korpela
    ylistävä... Suomi ihaileva... maailma ihmettelevä... Hänestäkin
    tuntui, että oli elämän aatto-ilta...

    Hän puristi rouva Esempion kättä. Harhamalan onnenkuusen oksat
    nuokkuivat hiljaa, kypsyvän käpypainon tuudittamina. Käki kukkui sen
    latvasta taas onnea... Sen havut viheriöivät uskollisuuden kuvina...
    Ja kaivon kannen alla lorisi ikuinen onnenvesisuoni...

    Harhama tunsi, että hän oli polkenut elämänkäärmeen pään murskaksi.
    Kaikki elämän halut purskahtivat hänestä. Kaikki alkoi leimuta
    tulevaisuuden aamupunana ja pärskyä sen revontulina.

                                                      ⸻

    Tulevaisuus pukeusi silloin kauneihin väreihin, elämä hohti
    iltaruskoisena, sen tienvieret olivat kukkamaina. Koti kukki
    rauhallisena, kuin lauvantai-ilta, sen joka nurkassa hymyili
    mielentyyni... Sen akkunat olivat punaiset onnenkukista... Katolla
    liehui ylpeä lippu... Perunamaat olivat valkeat kukista... Yöt
    olivat hiljaiset ja päivä souteli päivisin talon päällitse kirkkaana
    valoveneenä pitkin heleäväristä taivaanlakea.

    Ja kaiken sen henkenä oli hänestä vaimo, kodin suoja ja sen
    elämänrihmojen kehrääjä. Sillä hänestä juoksevat teoksen runojen
    langat... Hän se viihdytteli rauhaa kodin nurkissa... kasteli sen
    onnenkukkia... huolehti pirtin puhtaudesta... mielen rauhasta...
    kylvyistä... havuista ja puhtaista vaatteista...

    Hän itse kuvitteli aina kulkevansa maineen- ja kunniankukkulaa kohti,
    kodin tulet aina edessä... sen rauha leposatamana... sen maine
    johtovalona... sen onni työhön käskijänä... Ritva otsalta rypyn
    silittäjänä...

    Sumua sattuu ehkä tielle, mutta hän puhaltaa sumut hajalle... Elämän
    pilvet hän puhaltaa taas punertaviksi, taivaanrannan ruskoiseksi...
    Nälkäsuon punaiseksi karpalo-ulapaksi.

    Halla nousee ja panee viljan... Mutta ei pane halla Nälkäsuon
    karpalo-ulappaa... ei kukkaa Harhamalan akkunalla, eikä käpyjä
    sen onnenkuusessa... Kotiliesi on aina puhdas... Yksilöllinen
    siveellisyys on viety voittoon... herjaajat saatettu häpeään...
    Elämän suurin kysymys on siten loistavasti ratkaistu... Vaimo on
    ollut siinä tehtävässä apuna... Se on ollut enemmänkin: Vaimo on
    antanut yksilöllisen siveellisyyden suuren aatteen... rohkaissut
    siihen... tukenut sitä voittoon viedessä... ollut itse esikuvana ja
    teoksen runorihmojen keränpohjallisena ja kaikkena... Ja hän laulaa
    vainionsa ylistykseksi sen laulun, joka vie Harhamalan maineen
    yli esteiden, kertoo siitä kaikille kansoille ja sukupolville...
    Korpikosken korvakkeelle kohoaa Harhamalan kuulu runolinna...
    Lippu liehuu sen tornissa ja runokannel on asetettu alttarillensa
    kotilieden vierelle...

    Niin maksaa hän vaimon rakkauden, ostaa kodin onnen... Elämä muuttuu
    joulujuhlaksi... Kotona palavat ikuiset joulukynttilät... Niiden
    valossa sujuu työ, kuin kangas... Lapsi lepertelee laattialla...
    kasvaa... varttuu... siunaa isäänsä... suutelee äitiänsä...
    Vuoden-ajat vaihtelevat, talvi on ulkona, mutta kotona on lämmintä...
    Jo saapuvat syyshallat... Maailmalla on kylmää... sadetta... tuulta,
    mutta aina tuikkivat Harhamalassa joulukynttilät ja sen kartanolla
    soivat iloiset elämänkulkuset...

    Päivät poistuvat unina... Jo kukkii Harhamalan kuulu Ritva-neiti
    isänsä ilona, äitinsä ylpeytenä... seudun kukkana... kaikkien
    kadehtimana... Hän muuttaa Harhamalan kanervikot kukkaisiksi... mäet
    marjoista punaisiksi... päivät kauneiksi uniksi... Hän itse tekee
    yhä työtä monen edestä... Työ sujuu, teos valmistuu... Sen lehdet
    muuttuvat valkoisiksi linnuiksi, jotka kulettavat kauvas kertomusta
    Harhamalan talosta...

    Jo on kuulu Harhamala... Se on kuulu vaimon puhtaudesta, miehen
    työstä ja kodin kukasta, tyttärestä... Valkeat linnut ovat palanneet
    kunnian- ja onnenseppeleet nokassa... Ilma on niistä valkeana...
    Käet kukkuvat kilpaa Harhamalan kuusikossa talon ylistystä...
    Korpikoskesta laskevat veneet runolinnan rantaan tuoden täydet lastit
    rikkautta, ja aurinko soutelee taivaalla valoveneenä, kaartaen kuulua
    taloa.

    Sitten joutuu ruskoinen elämän ilta... sen päivä painaikse jo levolle
    lämpimän yön povelle. Vaimo saattaa tyttären keralla miehensä
    Tuonen mustalle virralle... Siellä odottaa valkea vene, seppele
    mastonpäässä... Vene lähtee rannasta... Vaimo siunaa lähtevää
    elämänsä matkatoveria... Se itkee kosteiksi Harhamalan pellon
    keltakukat, odotellen terveisiä Tuonelasta... Aika soluu, suoltuen
    valkeina rihmoina... Mies palaa Tuonelasta noutamaan yksin jäänyttä
    vaimoansa, entisen kotinsa hyvää henkeä... Yhdessä laskevat he
    veneessä Tuonen mustaa virtaa... Virta synkkenee, yö pimenee...
    Vaan jo aukeaa odotettu ulappa ja vene lähenee Riuttalan rantaa,
    joka on valkeana onnenkukista... lemmenkukista... uskollisuuden
    kukista... Riuttalan Helgan hääkukista... Sinne laskevat he veneensä
    ja siellä odottavat he tyttärensä tuloa... Jo on vene perillä. Hän
    katkaisee ulapasta onnenkukan ja ojentaa sen vaimollensa palkkioksi
    rakkaudesta, uskollisuudesta ja onnesta. Hän on tuonut Riuttalan Helgan
    kotirantaansa...

    Mutta siihen eivät he pysähdy... He laskevat veneensä maineen ja
    kuolemattomuuden häikäiseville purppuraselille... He laskevat
    veneensä vieläkin etemmä: He purjehtivat jumaluuden kirkkaille
    vesille ensimäisinä ihmisinä, jotka ovat uskaltaneet sinne purtensa
    laskea...

    Niin ovat he ratkaisseet elämän ja kuoleman kysymyksen... Niin ovat
    he pelastuneet kuoleman terävästä luukynnestä... Niin on voitettu
    kaikenhäviö...

    Mutta Harhamalan maine jää ainaiseksi jälelle... Sen onnenkuusi on
    täynnä seppeleitä... Sen kuusikko on valkea valkolinnuista, teoksen
    lehtien linnuista...

    Ja niiden unelmien aallokosta roiskahti hänessä lopullinen päätös
    tarttua kynään... Jo oli lakannut kyselykin: Mikä on totuus?... Ei
    hän enää kysynyt: ”Isäkö vai äiti?...” Hän ei enää kysynyt mitään...
    Hän oli kuin äidinkohtu, joka ei aikansa tullessa kysy: ”Synnyttääkö,
    vai eikö?...” Kaikki himot käskivät häntä... Kaikki unelmat vetivät
    häntä... Öiset unet houkuttelivat häntä... Kulta huikaisi silmiä...
    Ylistyslaulut huumasivat korvia... Maineenseppeleet kiehtoivat, kuin
    ihanimmat hameenhelmat... Kuolemattomuus houkutteli, tarjoutuen kuin
    ihanin omena... Kunnia kutsui, kutsui kirkkaat kihlat kädessä...

    Ja kun auringon valovene souteli kaarensa korkeimmalla kohdalla ja
    koko luonto huusi valon voittoa ja otti onnensiemaustansa, purskahti
    Harhamasta koko elämän-ijän kokoutunut runoaarre... Se roiskahti,
    kuin revontulet Pohjolan jäiselle taivaalle.

    Hän tarttui kynään ja alkoi...

    Vihdoinkin! Lopultakin! Vihdoinkin riuhtaisi ihmishenki itsensä irti
    epäilyn pauloista... Munkkien siunaamalla kynällä piirsi Harhama
    paperille suuren, rohkean teoksensa ensimäiset sanat:

    ”Minä tahdon tulla toimeen ilman Jumalaa...”

    Munkin siunaamalla kynällä antoi hän ensi iskun Jumalalle, Se oli
    hurjistuneen, piinautuneen hengen sokea hyökkäys tuntematonta vastaan.

                                                      ⸻

    Työ alkoi. Harhama suurenteli Pohjolan suuren luonnon jumaluuden
    väriloisteiseksi taustaksi. Hän levitti siksi avaruuden, sirotteli
    äärettömyyden kirkkaasti loistavilla maailmankauden alkumaailmoilla,
    jotka paloivat vielä tulisina. Hän ripusteli sen reunoille kirkkaita
    revontulia, helmitteli sen auringoilla ja soinnutti kaikki käen
    kukuntaan, lintujen laulun ja paimenen huilun ihaniin ääniin.
    Hän upotti kaikki väreihin, sirotteli loistavilla maisemilla ja
    tunnelmilla ja vyötteli värivirroilla...

    Jo olivat taustan värit valmiit. Se oli väriloistoinen syntymäliina,
    jonka hän levitti sen suuren jumalasikiön vuoteeksi, jota hän nyt
    rupesi vetämään luonnon emättimestä. Kaikki vuoti, kuin puhenneesta
    paisumasta. Noin seitsemäntoista vuotinen puristuma oli pakahtunut ja
    purki nyt runovirtojansa ryöppyävinä kuvina. Kaikki puhkesi valmiina,
    kuin kukan nupusta, valui kuin utaristansa irtipäässyt vuolas virta.
    Hän kirjoitti runomitalla ja runojaloissa ei tuntunut solmua...
    Niiden ajatus oli kirkasta kultalankaa...

    Työ jatkui. Runot vuotivat, kuin helminauhat kultakehiltä... Suuret
    kuvat kumpusivat paperille, nousten, kuin saaristot merestä, tai
    avautuen, kuin vuorenhuipulta ihanat maat, joissa paratiisit
    muodostavat satumaisemia ja auringoilla koristellut taivaan kuvat
    riippuvat vesien syvyydessä kirkkaina kuperoina.

    Työ sujui: Runovirrat hyrskivät koskina... Ne kuvailivat jumaluuden
    yötä... Ne kuvailivat sitä pimeyttä, jolloin jumaluus nukkui
    itsetiedottomana sikiönä emättimessänsä: äärettömyydessä... Se
    emätin oli pimeä, kuin naisen kohtu... Jääkylmä sumu seisoi
    liikkumattomana... Pimeys hohotti hirvittävänä, kuin kuoleman
    synkkä kita... Äänettömyys rutisti... Elottomuus puristi, kuin
    ikipakkasen jääkoura... Ei ollut olemassa mitään muuta, kuin kuolon
    pimeä hirmukylmyys... Ei ollut olemassa muuta, kuin äärimäinen
    elottomuus... äärimäinen olemattomuus... aineettomuus... tyhjyys...
    hirmupakkanen ja pimeä: Jumaluuden itiö ja sen emättimen alkumuoto.

    Jo oli valmis jumaluuden kylmä, ääretön emätin. Mittaamattomia
    ijankaikkisuuden jaksoja kulki siinä jumaluus itsetiedottomana,
    kehittyi ja valmistui sen suurena sikiönä... Itse kehitti se
    itseänsä... Itse valmisti se emättimensä: äärettömyyden...

    Jumaluuden itiö täytti jo äärettömyyden... Se kehittyi: olemattomasta
    syntyi oleva, tyhjästä aine. Jumaluuden sikiö kehkeytyi ja kehitti
    emätintänsä, kuin sikiö kohtuansa.

    Lukemattomat miljaardit ijankaikkisuuden ajanjaksot kuluivat.
    Jumaluus kehittyi: Aine tiivistyi sumuksi... Se lepäsi sumuna
    mittaamattomat ijankaikkisuudet... Sen hirmukylmä syntymä-emätin,
    äärettömyys, oli kuoleman-pimeä... Se oli kamalan-mykkä... Se oli
    äärimäisen-eloton, liikkumaton, värähtämätön... Se oli ikivuorta
    värähtämättömämpi ja elottomampi...

    Ijankaikkisuus pysyi, kuin kivivuori... Ei ollut vielä aikaa, koska
    ei ollut ajan mittaajaa liikuntoa. Jumaluuden emätin oli vielä
    ajaton, kuin ikivuori...

                                                      ⸻

    Teoksen runovirta hyrski pauhuna. Jumaluuden kehitys jatkui. Sen
    emätin kehkeytyi sikiönsä kehittämänä. Ajattomuudesta syntyi aika...
    Eloton aine värähti... Sumu liikahti... Synkkä pimeys vavahti...
    äänettömyys huoahti... Se oli jumaluuden ensimäinen elonmerkki, sen
    havahtuminen ijankaikkisesta levosta ijankaikkiseen liikuntoonsa. Se
    oli sen itsetietoisuuteensa kehittymisen ensimäinen elollinen ilmiö...

    Ijankaikkisuuden jaksot suoltuivat lukemattomin miljaardiluvuin...
    Jumaluus kehkeytyy... Sen kuollut syntymäemätin herää elolliseen
    elontoimintaan... Se herää siihen suuren sikiönsä elonkipinästä
    ja sen kehittyvästä voimasta... Se ravitsee kannettavaansa, kuin
    äidinkohtu lasta ja itse kehkeytyy ravittavansa elämänkehityksen
    antamasta ravinnosta ja voimasta... Jumaluus, ollen ainoa oleva,
    luo itse itsensä.

    Jumaluus kehittyy edelleen, avaruus-emätin elää... Jäiset sumut
    kierivät... Mutta ei ole vielä ääntä... Kaikki on äänetöntä kuin
    ikivuori... Kaikki on tajutonta... Mutta jo alkaa ääni kehittyä
    äänettömyydestä... Se kehittyy jumaluudesta jumaluuden kehityksen
    kehkeyttämänä... Se kehittyy äänettömyydestä, kuin aine tyhjästä,
    oleva olemattomasta... Sitä kehittää elottomien sumujen kierintä...
    Se kierintä jatkuu mittaamattomia ijankaikkisuuden jaksoja...
    Äänettömyys pakahtuu itseensä, kuin ajettuma sisältöönsä... Se
    valmistautuu puhkeamaan omana pakahtumanansa... Se pingottuu...
    kiihtyy... yltyy... halkeaa viimein kivusta... pakahtuu tuskasta ja
    puhkeaa hirvittäväksi maailmanpauhuksi... Jumaluus on kehkeytynyt
    äänettömyydestä ääneksi, oman itsensä kautta.

    Teos jatkui: Jumaluus kehittää itseänsä itsetiedottomana
    järjellisyytenä, kuin sikiö emättimessä... Jäinen hirmukylmyys
    on ajautunut pakahtumaksi, kehittynyt huippuunsa ja valmistautuu
    puhkeamaan vastakohdaksensa... Jumaluuden emätin on kehkeytynyt
    kylmänpakahtumaksi... Se on jo tuskaansa haleta...

    Kehitys jatkuu: Kylmänpakahtuma, sumuna kierivä äärettömyys:
    Jumaluus puhkaisee itsensä... Ikikylmyydestä kehkeytyy se
    ikikuumuudeksi... Se halkaisee pakahtumansa, purkaa tuskansa
    tulikuumuudeksi...

    Lämpö on syntynyt kylmyydestä... Jumaluus alkaa kehittää itseänsä
    kuumuuden pakahtumaksi...

    Avaruus on tulena... äärettömyys pauhuna ja hehkuvat sumupaljoudet
    syöksyvät hirmukierinnässä ympäriinsä... Jumaluuden kohtu,
    maailmoiden emätin, rannaton avaruus: Jumaluus itse kiemurtelee
    synnytyskivuissa... Sen tuskanhuuto on maailmanpauhua... Sen tuskat
    pursuavat maailmantulena... Se pakenee vaivojansa, kiertäen oman
    itsensä ympäri... omassa itsessänsä... oman itsensä pitelemänä,
    puristamana, polttamana.

    Teos jatkui: Iankaikkisuus vuoti virtana. Jumaluus kehkeytyy
    kohdussansa, äärettömässä ikitulessa... Se luo itse itseänsä
    emättimensä aineesta, jonka se on itsestänsä luonut... Syntymäkivut
    yltyvät... Niiden kourissa raivostuu tulinen avaruus yhä hurjempaan
    kierintäänsä... Maailmantuli kiihtyy siitä kierinnästä... Se hehkuu
    hirmutulena, jolla ei ole äärtä, ei rantaa, ei keskikohtaa...
    Tuskanhuuto kovenee kauhunhuudoksi: Maailman syntymäpauhu pakahtuu
    jo omaan itseensä... Kivut yhä kiihtyvät... Jumaluuden elonmerkit
    tuntuvat emättimessä, ennustaen sen tietoisuuden syntymähetken
    tuloa... Äärettömyys pakahtuu taas tuskiinsa... avaruuden hirmuhuuto
    omaan pauhuunsa... maailmantuli omaan kuumuuteensa... Jumaluuden
    kohtu ajettuu tuliseksi maailmanpakahtumaksi... Kaikki kiihtyy...
    Kaikki yltyy... Kaikki raivostuu... Kaikki riehuu ja vääntelee
    suurissa syntymäkivuissa... Jo joutuu uusi suuri hetki... Jumaluuden
    kehkeytymisen monimiljaardikausinen silmänräpäys: uusi käännekohta...
    Maailman ajettuma on jo valmis uudeksi pakahtumaksi... Kaikki
    pakahtuu oman itsensä tuskiin ja tuleen ja pauhuun... Kaikki kutistuu
    omaan itseensä... äärettömyys repeää omaan rajattomuuteensa...
    avaruus vetäytyy äärettömän itsensä tulipaisumaan...

    Kuuluu hirveä pauhu: Ajettuma on puhennut... Tuliavaruus repeää...
    Jumaluuden kohtu purkaa sisälmyksiänsä omaan itseensä. Hehkuvat
    maailmansumut syöksyvät tulikerinä, äärettömyyteen paeten, yhteisestä
    emättimestä, kuin hirmun tulipesästä... Eri ainesarjat sinkoavat
    kukin omiksi maailman tulisumuiksi, alkaen kehittää jumaluutta
    ja itse kehkeytyä sen kehityksestä... Tulipaljouksina alkavat ne
    kieriä avaruudessa, etsien siellä ratojansa... Avaruus vapisee... Se
    pakahtuu valoon... loistaa kirkkautena, kuin tuliset maailmasumut
    karkeloivat hehkuvina palloina sen sisässä... Pimeys on hävinnyt...
    Ikuinen valo on puhennut ikipimeyden pakahtumasta...

    Jumaluus luo itseänsä uudella kehityskaudellansa. Maailmat alkavat
    jäähtyä: Aine eroutuu olemattomasta... Maailmoiden jäähtyessä
    eroaa valo pimeydestä... lämpö kylmästä... Jumaluus kehittäytyy
    korkeammaksi...

    Teos jatkui: Äärettömyys, jumaluuden emätin jatkaa suurta työtänsä
    jumaluutena itsenänsä... Kaikki on jo valon ja pimeyden taistelua,
    kylmyyden ja kuumuuden ottelua... häviön kautta elämään kulkemista...
    Lukemattomat maailmat sinkoilevat äärettömässä pimeydessä, loistaen
    kirkkaina tulitähtinä... Kaikki löytää oman ratansa... Ei mikään eksy
    omaltansa... Kaikki kiertää toistansa... kaikki antaa toisillensa
    tietä... kaikki murskaa toistansa.

    Jumaluus on kehkeytynyt luonnonjärjen pakkotilasta vaistomaiseksi
    järjellisyydeksi, kohdun varassa elävän sikiön tilasta siksi, joka
    lapsen vaistolla itse etsii oikeat tiensä...

    Teos jatkui, kulkien ijankaikkisuuteen jäänyttä jumaluuden
    syntymäuomaa. Jumaluus jatkaa syntymäänsä ja kehittää äitinsä
    kohtua: äärettömyyttä: Maailmasumut jäähtyvät, aine muuttuu
    kiinteäksi... Myöhemmät maailmat syntyvät vanhemmista, vanhemmat
    häviävät myöhempiin... Kaikki häviää omaan itseensä... kaikki syntyy
    oman itsensä häviöstä... Kaikki kiertää itseänsä... kaikki kiertää
    toistansa... Toinen vetää toistansa, kaikki yhtä ja yksi kaikkea...
    Siksi ei mikään hajoa... ei mikään häviä... ei eksy.

    Jumaluuden järjellisyys kehkeyttäytyy elottomassa luonnossa:
    emättimensä kivikovuudessa. Aineet erkanevat toisistansa: vesi
    maasta, rauta kullasta. Kaikki yhtyvät uudestaan: Jumaluus luo
    omaa tietoisuuttansa, kehittää järjellisyyttänsä ja kirkastaa omaa
    itseänsä, samalla kohtuansa kehittäen: luoden maailmoita...

                                                      ⸻

    Harhama hengähti ja luki luomuksensa. Hän itsekin hämmästyi sen
    ihanuutta. Sen runosäkeet olivat virheettömiä, helmikirkkaita,
    kuin luonnon kovien kourien hiomat helmet... Sen runojaloissa ei
    näkynyt ihmiskäden jälkeä, sillä ne olivat valmistuneet ihmishengen
    pakahtumassa, kuin helmi luonnon nisissä...

    Seitsemäntoista vuotta oli hän suunnitellut sitä, luonut
    uudenaikaisen myytin. Sen monet piirteet olivat vuosi vuodelta
    puhdistuneet ja eheytyneet. Tänä viime vuotena oli hän sen puitteet
    taas hiljaisuudessa uudestaan muodostellut. Hän oli sen tarujen
    hengettäreksi ottanut rouva Esempion, kietonut hänet Esempio-ihmisenä
    [Esempio = esimerkki] tarujen hienoimpiin väreihin ja luonut
    hänestä kaiken kauniin ja hyvän vertauskuvan. Maailmankurjuuden
    oli hän korottanut siksi, jossa kehittyvät jumaluuden korkeimmat
    ominaisuudet: hyve... itsensä uhraaminen... vähään tyytyminen... ”ei
    omaansa etsiminen”, ja jumaluuden suuri tunnus: omaan käsivarteensa
    luottaminen, koska jumaluudella ei voi olla kehen luottaa, kenen
    työllä elää... Kauvan oli hän tätä kertomuksen juonta ajatuksissaan
    kerinyt, purkanut ja taas kerinyt. Siksi vuotikin hänen sielustansa
    nyt kaikki, kuin rihma kerältä, selvänä, suurena ja voimakkaana.

    Ja kun hän oli sen lukenut, vilahti hänen silmiinsä pohjalaisnoita,
    kädessä lippu, johon oli kirjoitettu vanha ennustus: ”Sinä kirjoitat
    kirjan, jonka lehdet muuttuvat linnuiksi, lentävät ympäri maailman ja
    palaavat seppeleet nokassa...” Kunnian ja maineen liput liehuivat...
    kulta hohti ja kuolemattomuus kohosi elämänsumuista verikirkkaana
    auringonpyöränä.

    — ”Katso työtäsi! Se todistaa, että ennustus toteutuu... Sinä
    voitat Sen, jota vastaan nostat kynäsi”, — kuiskasi hänelle silloin
    ääni hänen povestansa... Maailman ihanuus avautui hänen eteensä...
    Elämänkäärme makasi pää murskaksi polettuna... Epäilyksen tomut
    olivat pois puhalletut ja elämä avautui ihanimpana aatto-illan
    unelmana...

    Kun hän oli alkukohtauksen kirjottanut, pyysi hän rouva Esempion sen
    lukemaan ja siten ikäänkuin siunaamaan hänen työnsä, puhaltamaan
    siihen henkensä puhtaan leiman. Rouva Esempio täytti pyynnön ja
    korjasi lukiessansa lyijykynällä parin epäselvästi kirjotetun sanan
    kirjaimet selviksi.

    — ”Ai miten kaunista!... Jo se nyt runoilee!... Tämä on
    grandieux’tä”, — lausui hän, lopetettuaan lukemisen.

    — ”Kiitos korjauksestasi ja siunauksestasi! Nyt on elämän aatto ja
    sen kevät”, — lausui Harhama. Sen enempää ei hän selittänyt rouva
    Esempiolle kirjoituksensa tarkotusta, tai sisältöä. Hän salasi
    taas kaiken. Hän uskoi, että rouva Esempio, teoksen jumaluuden
    vertauskuva, ei sitä käsitä. Hän ei raaskinut viskata helmeänsä
    ihmissilmien nähtäväksi, kätki sitä, kuin peto pentuansa...

    Elämän uneksittu työ oli vihdoinkin alettu, sen ääriviivat olivat
    valmiiksi vedetyt. Uusi Jumala oli tulossa... Korpelan aurinko
    oli nähnyt sen syntymisen ja levitteli valoliinansa sen tielle...
    Innostuneena katseli Harhama Nälkäsuon kuulua ulappaa ja lausui
    leikillä rouva Esempiolle:

    — ”Se aika tulee, jolloin Nälkäsuon punaisen karpalo-ulapan keskelle
    pystytetään Harhaman muistopatsas.”

    Rouva puuhaili leivoksiensa kanssa, poski punehtuneena,
    hiuksissa pihlajankukka. Hän muisteli omia unelmiansa... häitä...
    Riuttalan rantakukkaa ehkä ja paljoa muuta ja lausui puuhiensa
    lomasta:

    — ”Elämä on pettävä unelma...”

    Ilta oli jo tullut. Aattopäivän lämmin aurinko kosketteli jo
    reunallansa taivaan rusorantaa. Linnut lakkasivat laulamasta.
    Onnenkuusen oksalla nukkui rauhallisena orava, kypsyvien käpyjen
    keskellä, ja näki makeaa unta herkuistansa, tuoksuavista kävyistä,
    ja punainen käpypaino huojutti oksaa hiljaa, kuin armas tuuli,
    tuuditellen uneen metsän pientä, kaunista heiluhäntää. Pikku Ritva
    nukkui kaukaisessa kehdossa viatonna ja näki kaunista unta äidin
    armaista rinnoista, näki unta äidin etäisistä rinnanpäistä...

    Se oli Harhaman elämän uuden aatto-illan unelma... Läheni lempeä yö,
    josta oli valkeneva työn ja elämän juhla.

    Pohjolan sydän-yön aurinko kirkastui punertavaksi. Verkalleen,
    taivaan ja valon majesteettina laskeutui se pohjoisen taivaanrannan
    käyrälle reunaviivalle ja pysähtyi siihen lepäämään. Se näytti
    tulikuumalta rautakiekolta, joka ei raaski polttavalla reunallansa
    koskea taivaanrannan heikkoa äärtä. Siinä säteili se yösydännä,
    todistaen valon voittoa... Se huokasi siinä hetken, alkaaksensa
    taas kiivetä kaartansa pitkin taivaanlaelle. Kaikki kääriytyi yön
    kirkkaisiin valo-utuihin. Luonto värähti, metsä hymähti. Elämän
    aatto-illan rauha laski kukkivalle kanervikolle ja Harhamalan
    kehäkukille, sirkka nukahti ja yölepakko lähti onnenkuusen kätköistä
    öiselle matkallensa...

    Utuisten mielikuvien, himojen ja toiveiden ja unelmien vaikutteesta
    oli Harhama lopullisesti alkanut suuren työnsä. Mielikuvat ja
    unelmat ja halut loivat siten ihmis-elämää. Mutta mielikuvien langat
    juoksevat tuntemattomilta keriltä...

                                                      ⸻

    Korkeuden kellot soivat, syvyyden pohjilla solui elämän pohjavirta.
    Näkymättömät lovet avautuivat... Salaiset kädet kehräsivät
    rihmojansa...

    Lammaskallion alla on kaunis Unelmala, syvällä kallion juurien
    alla. Sen katto on kuunvaloa... Sen pohja on kukan väriä... Sen
    seinillä riippuvat taivaalta siepatut ruskopilvet... Ne riippuvat
    seinillä kauniina laskoksina... Ne heilahtelevat unelmia... Niiden
    laskoksia sitovat solmukoiksi vesikaaresta leikatut nauhat... Niiden
    laskoksien lomiin on ripustettu taivaalta varastettu iltarusko,
    kauniina verhona, somina laskoksina... Toisaalla häilyvät laskoksina
    ihmisten kauneimmat unelmat: tytön toiveet... morsiamen unet hääyön
    ihanuuksista... sulhasen unelmat niistä... miehen kunnian-unelmat...
    vaimon äidin-unelmat... kaikkien elämän unelmat... tulevaisuuden
    toiveet ja halut...

    Sata pientä lammikkoa läikkyy Unelmalan lattialla kauneina
    kuvastimina... Joka lammessa on satusaari... joka saaressa
    satumaja... Joka majassa istuvat ihanat enkelit kehräten ihmisten
    unelmia... niiden lankoja... niiden rihmoja... niiden juonia
    punoen... niiden juonia langaksi kerraten...

    Luolan laskosten takana istuu toisia enkeleitä... mitkä kehräten...
    mitkä kerien... mitkä vyyhdeten... kehien... luoden luomapuulle...
    pirtaan ja niisiin pujottaen... käämejä punoen... kutoen kauneinta
    unelmakangasta, tai kaunista unelmaverkkoa...

    Unelmala-luolan keskellä on kaunis unelma-alttari. Sillä seisoo
    kaunis Raala pystyyn pannun kauniin kehän vierellä, kädessä kaunis
    värttinän puolain, vyöllä siro sukkula, koreassa kannattimessa... Hän
    johtaa tuhansia enkeleitä, kun ne valmistavat ihmisten vääriä unelmia
    Perkeleen vallan ohjaksiksi... Hänen kehältään juoksevat väärien
    unelmien rihmat...

    Unelma-alttarin edessä istuu kaksitoista kaunista enkeliä, ijäti
    soittaen kaunistekoista kannelta... Ne säveleet kantavat unelmia
    ihmisten maailmoihin... solmivat ne ihmissydämiin... sitovat niillä
    ihmisiä unelmoitaviinsa...

    Unelma-luolassa soivat sointuisimmat sävelet... siellä karkeloivat
    kauneimmat värit...

                                                      ⸻

    Kun Harhama oli alkanut teoksensa, laskeutui Perkele Lammaskallion
    kivensyytä myöten Unelma-luolaan ja istuutui valta-istuimellensa,
    kutsuen pääenkelinsä eteensä. Hän heittäytyi istuimellensa
    lepoasentoon ja puhui ihastuneena:

    — ”Nyt on voitto!”

    — ”Voitto!... Voitto!... Voitto!” — kertasivat kumartuvat
    palvelijat. Värit karkeloivat vilkkaina, unelmat kauneina. Perkele
    jatkoi:

    — ”Nyt nukkuu maailma lihan käsivarrella... Nyt lämmittelevät
    Jehovan papitkin vaimojensa sylissä... Jehovan verkot ovat tyhjät.”

    — ”Ja joka ei ole Jehovan verkossa, se kulkee sinun poluillasi”, —
    keskeyttivät palvelijat.

    Ja yhä kirkkaammin paistoi kuunvalo luolan laesta ja iltaruskoiset
    verhot rusottivat laskoksina. Perkele jatkoi voiton-ilolla:

    — ”Koko maailma on kypsä: ’Rakkaus’... pyh!... Niin: ’rakkaus’
    on omenana, joka on eukon kädessä. Se kääntää miehen Jehovan kirkkotieltä
    tytön luhtiin...”

    — ”Ja siellä” — yrittivät palvelijat.

    — ”Siellä ei Jehovan virsiä veisata”, — keskeytti Perkele. —
    Jehova on luonut miehen kylkiluusta itsellensä surmankiven.”

    — ”Jonka sinä vierität aina Hänen tiellensä”, — lisäsivät
    palvelijat.

    Ja taas kisailivat iloiset valot ja hekkumallinen hämärä... Värit
    puhkesivat kauniina, kuin kukanterältä... suutelivat toisiansa...
    sulivat yhdeksi hämyksi... hävisivät... haihtuivat. Perkele jatkoi:

    — ”Nyt on Harhama minun: Hän on alkanut teoksensa... Hän on nostanut
    kurikkansa Jehovan kasvoja vastaan...”

    — ”Kiitos sinun viisautesi!” — lauloivat palvelijat.

    — ”Ja sinun armosi!” — lisäsi ihana sävel.

    — ”Sinussa päättyvät kaikki tiet... Sinuun johtavat kaikki polut”,
    — todisti ylistys vallattomien valojen seasta.

    — ”Sinussa loppuu kaikki... Sinusta alkaa kaikki” — kertaili
    iloinen kaiku. Perkele jatkoi:

    — ”Harhama on siihen kurikkaan kulkenut Raalan, Tuulan, Eeremen,
    Aaraman ja Uuratin kauniissa köysissä... Hänet on Herve vienyt
    oikeaan satamaan ja Ooti ja Iila ovat hänet sinne soutaneet
    taitavasti kaikkien Jehovan karien läpi...”

    — ”Sinä olet heille kaikille voiman ja viisauden antanut”, —
    ylistivät enkelit... Perkele jatkoi järkeilyään suurena:

    — ”Jehovan luoma ihminen on kahtia: Ne ovat naisia ja miehiä. — Se
    jako on jakava miehet Kainiksi ja Aabeliksi. Jehova pani miehen ja
    naisen välille rakkauden, mutta minä olen muuttanut sen rakkauden
    himoksi... Luonnon määräämän siittämisen minä olen muuttanut
    nautinnoksi... irstailuksi... Siihen rapaan on Jehova kantapäänsä
    astuva...”

    — ”Siinä on Hän tapaava sinun hampaasi”, — lisäsi Piru.

    Perkeleen vihjauksesta avautuivat luolan laskokset ja niiden takaa
    näkyivät taiteilijoiden työpajat, runoilijoiden huoneet ja ihmisten
    asunnot. Kaikki olivat työssä... Kaikki ahersivat naisen ruumiin
    ääressä... Taiteilijat hakkasivat sitä kivestä... maalarit maalasivat
    sitä kankaalle... runoilijat kirjoittelivat sille runoja...
    säveltäjät ylistivät sitä sävelillä... soittajat soittivat sen
    ylistystä... muut uneksivat siitä... Perkele osoitti näkyä lausuen:

    — ”Noin palvelevat ihmiset naisen ruumista... He kihisevät siinä,
    kuin toukat juustopalassa, madot lihassa... He eivät vaihda sitä
    palaa Jehovan enkeleihin... He eivät edes välitä naisen hengestä...
    Aadamista lähtien eivät he ole ylistäneet muuta, kuin naisen
    lihaa...”

    — ”Siksi horjuu Jehovan valta”,—huomautti Horna.

    — ”Harhamakin on ryhtynyt työhönsä naiselle uhratessansa. Sen tähden
    kokoaa hän kultaa ja kunniaa... Hän kokoaa sitä, kuin riikinkukko
    häntäsulkiensa väriä”, — jatkoi Perkele.

    — ”Mutta hän samalla pelastuu sen kautta Jehovan kynsistä”, —
    oikaisi Lempo.

    — ”Sinä olet hänen silmänsä avannut... Sinä olet hänet pelastanut...
    Nyt on hän sinun”, — kohisi ylistys. Ja kaukaiset kanteleet ja
    huilut soivat ja niiden sävel sekautui ihanaan enkelilauluun, joka
    ylisti Perkeleen armoa ja viisautta. Perkele lausui sen loputtua
    tyytyväisenä:

    — ”Hän ei tosin ole vielä Kain... itsemielestänsä... mutta
    siihen johtava askel ei ole enää pitkä... Hyvin olette tehtävänne
    täyttäneet. Harhama antoi eropassin Jehovalle, Jehovan omien
    munkkien siunaamalla kynällä... Ja munkki Pietarin siunaamana...
    Palvelijani! Palkinnoille!”

    Satatuhatta ihaninta enkeliä helähti silloin luolan hekkumalliseen
    hämärään... Kuutamo laski laesta niiden soleille vartaloille...
    purppuraverhojen rusko leikki hienolla hipiällä... Ikuinen nuoruus
    kukki ihossa... kauneus poskessa. Joka jäsen oli notkeutta...
    suloutta... ja sulo ja suloiset värit pukivat ruumiin pehmeät
    piirteet hämäräisillä harsoillansa... Koko luola oli täynnä hämyä...
    hekkumaa... kauneutta... sulavuutta... väriä... nuoruutta ja
    notkeutta...

    Taas soi ihana soitto. Enkelit keinuivat sävelvirrassa, kuin nipukat
    rauhallisilla laineilla. Perkele puhui taas:

    — ”Hyvin on työnne onnistunut. Miten olette sen tehneet? Miten
    olette verkkonne kutoneet? Raala! Anna enkeliesi näyttää työnsä
    menoa!”

    Raalan käskystä astui hänen alaisensa Vilva enkeleinensä Perkeleen
    eteen. Kaikki olivat puetut utupukuihin, jotka olivat tähtivalosta
    tehdyt... Kuului hiljainen soiton hyminä. Vilva puhui Perkeleelle:

    ”Mä käskyjäsi totellen
    oon naisen silmää hoitanut.
    Sen sinehen, sen sulohon,
    sen kainouteen, kaipuuseen,
    mä kylvin sinun henkesi.
    Ja siitä kaunis pellava
    mun hoidollani nousevi.
    Ja pellavasta juoksevat
    unelmakuidut rihmoiksi.
    Ja kuituloista hienoista
    unelmarihmat Raalasi
    sun ohjiksesi kehruuttaa.”

    Perkele:

    ”On työsi oivaa. Silmä myös
    on työtä Jehovan.
    Hän nähdä silmän kerran loi.
    Nyt on se minun paulanain.
    Se kasvaa minun pellavaa.
    Saat mennä... Seeve nyt!”

    Seeven sadat enkelit tanssivat Perkeleen eteen. Niiden pukuina oli
    valkean ruusun väriä ja vyöllä ihmeenkauniit nauhat, jotka oli
    solmittu punaruusun puhtaasta väristä. Päässä oli somat seppeleet.
    Nuoruus ja jumalallinen kauneus kilpailivat keskenänsä. Ruusunväriset
    puvut häilähtelivät armaimpina unelmina.

    Kaikki kukki kauneutensa terällä, hohti vietin herkkuna
    neulankärellä. Seeve puhui Perkeleelle:

    ”Mä sinun paularihmojas
    tukasta naisen kehruutan.”

    Perkele (keskeyttäen):

    ”Se tappura ei hullumpaa!
    Mun rohtimiksein Jehova
    sen ehkä liekin luonut...
    Vaan jatka!”

    Seeve:

    ”Vaikka Jehova
    lie tappuroiksi Itselleen
    hivukset naisen luonut
    — ja miehen myös — niin sinulle
    me kuontaloiksi käännämme
    ne molemmat. Ei haituvaa
    jää niistä Jehovalle.
    Mies suortuvissa neitosen,
    kuin perho kieppuu kukassaan,
    tai hämähäkki verkossaan
    yöt päivät sille laulellen...”

    Perkele (keskeyttäen):

    ”Voi lintunen! Hän visertää
    siis haituvalle neitosen...”

    Seeve:

    ”Niin visertää. Ja nainen myös,
    jos ämmä on, tai neitonen,
    vaan suortuviaan solmeilee,
    kuin tyttö kutrejaan,
    niin että paula kaunis ois,
    ja miehen mielen kääntää vois
    pois Jehovasta...”

    Perkele:

    ”Mies siis nyt koko Jehovan
    myö haivenesta neitosen...
    Ja lisäksi: se haivenkin
    on työtä Jehovan!
    On oivallista...”

    Seeve:

    ”Nainenkaan
    ei jouda verkkoon Jehovan,
    kun suortuvistaan solmeilee
    pikkuista ansaa, jolla taas
    sinulle riista korjataan.”

    Perkele:

    ”Niin kaikki, mitä Jehova
    vaan luokin, mulle aseeks käy...
    On työsi, Seeve, verraton...
    Saa Riiva tulla nyt!”

    Seeven joukko väistyi notkeasti tanssien, ja Riivan joukko tuli
    tanssien Perkeleen valtaistuimen eteen. He olivat puetut rusopilvistä
    tehtyihin utupukuihin, jotka häilähtelivät ihanana utuna. Riiva puhui:

    ”Sun kasvinmaakses pienoisen
    mä naisen jalan valitsin.
    Mä pikkujalkaan istutin
    sun henkesi ja paulasi
    ma sidoin siihen myös.

    ”Tein niiksi polven soleuden
    ja siron pohkeen puhtauden,
    kauneuden kantapään
    ja soman varpaan armauden
    ja hienon hipiän...”

    Perkele (keskeyttäen):

    ”Kas... Kas!... Mi aatos!
    Jehova jalan naiselle
    lie tehnyt, että kulkea
    se raukka vois.
    Ja työnsä nyt
    on minun taimitarhani.
    Hyvästi tehty, Riivani.
    Vaan kuulepas:
    Peititkö taimitarhan myös,
    niin ettei rikkaruoho näy?”

    Riiva:

    ”Ruusuisen hameen ikuisiin
    poimuihin ihmeen ihaniin
    ja hämäriin ja kiehtoviin
    on kätkettynä kaikki se...”

    Perkele:

    ”Ihana aatos! Mainio!
    Ain’ lähtien
    ei kukaan hameen hempsuja
    ja laskoksia, poimuja
    oo tyyten voinut tutkia,
    ei paljastaa,
    ett’ onnen-aarre kaivattu
    hempsuissa hameen milloinkaan
    ei ole lymynnyt...
    Hoh-hoi! Hoh-hoi! Sen piiloihin
    yhäti poika, ukkokin
    vaan kurkistaa...
    Ken pettyy kerran, uudestaan
    taas sieltä etsii onneaan...”

    Riiva:

    ”Ja nainen lisää rimpsujaan
    ja pitsejä ja poimuja
    ja laittaa salat armaimmat
    ja onnen kätköt kauneimmat
    ja helmat herkkuisimmat...
    (nostaa hameensa kauniita helmoja)
    Näin tämmöiset.”

    Perkele:

    ”No jopa on! Ken noihin ei
    eksyisi onnen etsintään!
    Hyvästi työsi tehnyt oot...
    On Hulvan vuoro nyt.”

    Riivan enkelit poistuvat sulavasti tanssien. Soitto ja hulmahtelevat
    harsot sulavat yhdeksi suloksi... Kauneus hohtaa kukkansa terällä...
    nuoruus nupussansa... Hulvan enkelit tanssivat poistuvien sijalle,
    puettuina aamuruskoisiin huntuihin... Soitto hiljenee... laulu
    vaikenee... Hulva puhuu Perkeleelle:

    ”Ma miehen mielitekojen,
    sen unelmien, toiveiden
    ihanat unisäikehet
    sain naisen ihon kasvamaan.
    Sen hipiässä kukkii se,
    sen värinä ja valkona,
    sen tuoksuna ja lumona.
    Sen ituina ja kasvuna
    on sinun henkesi.
    Ja siks’ ei petä paula se...
    Nääs: nainen itse lujentaa
    sen punetta: Hän hoitelee
    ihoaan niinkuin kukkasta...”

    Perkele (keskeyttäen):

    ”Apteekin pullot apuna...
    Hyvästi tehty... Jehova
    loi ihon naisen suojaksi,
    ei syötiksi... Voi Jehovaa!
    Hän itse mulle aseet luo
    ja antaa käteen omenat...
    Saa Harra tulla nyt!”

    Taas oli luolassa tanssia. Taas suuteli sävel säveltä... Taaempana,
    taikalammikossa soutelivat somat veneet... Lammikoiden selät olivat
    kukkasilla sirotellut. Valkeat veneet soluivat saarien lomitse,
    vettä hiljaa viiltäen, leikaten veden kaunista tyyntä. Saarilta
    kuului kaunis soitto... Veneissä istuvat enkelit kokosivat vedestä
    onnenkuplia, puhallellen ne ihmisten tavoteltaviksi... Kuutamo
    koreili vedenkalvolla. Ylempänä punotti ihana onnen-utu...

    Harran enkelit tanssivat Perkeleen eteen. He olivat puetut
    kesäautereisiin pukuihin. Harra kertoi työstänsä:

    ”Koreimmat miesten mielimaat
    on toki naisen poskessa
    ja huulessa...
    Ne minun työtäin on:
    Ma posken punaan hempeä
    oon istuttanut armasta
    omasta poskestani.
    Ja huuli naisen sitten, ah!”

    Perkele (keskeyttää ilkeästi hymyillen):

    ”Nyt varmaan mannamakeaa
    taas kuulla saan?...
    Vai kuinka?”

    Harra:

    ”Niin! Ma suuteloilla maukkailla ja metisillä,
    armailla varustan naisen huuloset...!”

    Perkele (keskeyttäen, tehden suuteloa kuvaavan eleen):

    ”Ne pienoset!... Ai-jai!
    No edelleen!”

    Harra:

    ”Niin herkkuisat
    ja kiehtovat ja armahat
    mä maukkaat lemmen-antimet
    oon omastani antanut
    kiehteeksi naisen poskihin
    ja huulihin.
    Ne loistavat nyt hempenä
    ja herkkuna ne tuoksuvat,
    kuin kukka kukkivat.”

    Perkele (ivallisesti):

    ”Ja konsa kukka varisee
    ja rumenee,
    niin huntu... hiukan maalia...
    ja tekotukka, -hampaat myös!
    Ei työsi hullumpaa!...”

    Taas vilisi luolassa tanssi ja kauneus ja nuoruus... Valot
    karkeloivat... Hämärä kuherteli onnen-utujen kanssa... Väri kosi
    väriä... Enkelit tanssivat... Niiden huulet punottivat maukkaina...
    rinnat hohtivat herkkuina... iho tuoksui kuumana...

    Taikalampien saarilla laittoivat salaiset kädet viettien
    leposijoja... Sävel riudutti vastustelevaa... Joutsen mairitteli
    emoaan... kuherteleva lemmenlintu houkutteli naarastansa käsiinsä...
    Kaikki painautui hekkumaisille mättäille maata...

    — ”Ihmis-elämän kuva”, — virkahti perkele ivallisesti.

    Perkeleen eteen olivat tanssineet Virvan johtamat, Raalan alaiset
    enkelit, kuutamoharsoihin puettuina.

    Virva:

    ”Mä miehen mielitekojen
    ja halujen ja himojen
    kauniiksi yrttitarhaksi
    oon tehnyt naisen rinnat...
    Omista niihin parhaimman
    oon antanut...
    Ne parhaat syötit varmaankin
    on, mitä olla voi:
    Ne lämpöä ja lempeä
    ja rakkauden heelmiä
    niin runsain mitoin tarjoovat.
    Se tyttöydestä alkaa jo:
    Kun puhkee tyttö naiseksi,
    on kypsä rinta povella...
    Se rusottuu ja armastuu...
    Vuos’ enää vaan ja rinnanpää
    jo punottaa
    ja kiehtoaa,
    kuin marja mehevä...
    Kas näin!” (Paljastaa kauniit rintansa).

    Perkele:

    ”Ai, ai!
    Kas siitä syntyy unelma,
    mi sotkee miehen mielen
    ja älyn vie, ja järjenkin
    vie jalkapuuhun istumaan.
    Sanotaan: rinnan lapselle
    on kerran luonut Jehova...
    Jo erehtyi!
    Oi, ukkoa!
    Lapselle lehmänmaito jää...
    miehelle vaimonrinta...
    Niin kaikki Hällä teot, työt
    aseiksi luisuu mulle...
    Vaan riittää jo.
    On ainesta.
    Muut kauniin rihman säikehet
    ne juoksevat ja kiertyvät
    hohteesta kullan, hopean
    ja seppelistä isänmaan,
    kuplista kunnian...”

    Piru (keskeyttäen):

    ”Ja aistipunakukkaseen
    ne rihmat kaikki johtavat
    ja miehen sekä naisenkin
    ne siihen solmivat
    pois satimesta Jehovan...”

    Perkele:

    ”Niin solmivat...
    On rihmat oivat Raalalla,
    Kas niistä ihmis-unelmat
    elämän johtolangoiksi
    punoa kelpaa jo.
    Vaan kuinka työnne sitten käy,
    siks’ että valmis unelma
    verkoksi kutoutuu,
    johonka kaikki sotkeutuu,
    mit’ yrittääkään mies?
    Saa Raala itse kertoa!”

    Taikalampien saaret hohtivat kukkina... Niiden kalliot olivat
    päivänpaistetta. Himottaret istuivat kallioilla, kukkivien puiden
    alla, sävelien seassa. He solmivat onnenseppeleitä utukukista ja
    puhalsivat ne sumuina ihmisten tavoteltaviksi.

    Hurmaavan kaunis Raala tanssitti koko loistavan enkelijoukkonsa
    Perkeleen eteen. Enkelijoukko alkoi tanssia henkimaailman ihaninta
    tanssia. Se kuvaili sillä unelmarihmojen kehruuta... vyyhteämistä...
    kehimistä... kankaalle luomista... kerimistä. Yli ihanan luolan
    hulmahtelivat tuhansien enkelien utupukujen liepeet, kauniit vartalot
    ja hajanaisten tukkien lumoavat, loistavat varjot... Raala itse
    saneli joukon edessä runon, ja keinuva enkeliparvi teki kussakin
    säkeessä käsketyn liikkeen, keinuen ja pyörien.

    Raala (ottaa itsekin kuvaavat tanssi-askeleet):

    ”Valmiiksi rukit laittakaa!”

    Luolassa alkoi kuulua salaperäinen soitto... Enkelit muodostivat
    rukkeja, jälittelivät tanssikuvioita.

    Loistava tanssi alkoi... Nuoruus, sulo ja sävelet sekaantuivat
    yhdeksi armaaksi unennäöksi.

    Raala:

    Nyt rihmaan lappakaa povista neidon lämpöä... suloa silmän...
    kaihoa...

    Nyt huulen hehkua!...

    Nyt suuta suikatkaa! Kepeinä itse pyörikää!...

    Taas tanssikaa!... Niin rihma punoutuu...

    Uus säije taaskin lappakaa: Kuvia polven notkean, pohkeiden
    valkohipiää ja ihon tyttötuoksua...

    Kauniimmin pyörikää!...

    Nyt rintoihin taas koskekaa ja sieltä ottakaa rusoa rinnan kypsyvän,
    punoa kypsän rinnanpään!...

    Notkeina keinukaa! Kas niin! Vinhemmin vaan!...

    Nyt sormin sievin tarttukaa kätköihin neidon arimpiin! Uus säije
    niistä ottakaa!... sielt’ aivan... niin... Sielt’ kaiken hemmen
    kätköstä, jok’ on niin arka, että mies heltyy, nainen värähtää, kun
    aatoskaan vaan koskettaa sen rajoihin!...

    ”Taas punokaa!

    Nyt pyörikää!...

    Hametta hieman nostakaa!...

    Enemmän rihmaa lappakaa,
    aarteista ruusuhamosen,
    miss’ yhtyy unelmien tie,
    miss’ alkaa se ja loppuu...
    kerillä lemmenrihmojen
    perillä hemmenpaulojen.”

    Perkele (tyytyväisenä):

    ”On aines oiva, totta vie!
    Myös rihma oiva lie!”

    Raala:

    ”Taas keinukaa ja pyörikää!

    Lujaksi rihma punokaa!...
    On lanka valmis jo.
    Seis! Huoatkaa!...

    Taas alkaa uusi työ:
    Nyt viipsinpuina häilykää!”

    Enkelit alkoivat leijailla ilmassa kuvioina, jotka jälittelevät
    viipsinpuiden liikkeitä, toiset soluttelivat niille kuvioille
    unelmien rihmaa toisilta enkelikuvioilta, jotka tanssien pyörivät
    rullakuvioina. Enkelien soleat vartalot notkahtelivat... unelmapuvut
    hulmahtelivat puolihämärässä... Kaikki oli yhtä suloa... notkeutta...
    hekkumaa... lämpöä. Perkele hymyili.

    Raala:

    ”Jo riittää tää!...
    Nyt kerinpuina keinukaa!
    Kehinä toiset pyörikööt!”

    Joukko enkeleitä muodosti kerinpuita kuvaavan piirin, joka keinuen
    tanssi ilmassa. Kauniit kädet kaartelivat hämärässä valossa...
    Ruumiiden notkeille piirteille laskeutuvat utupuvun pehmeät laskokset
    hulmahtelivat... Luolan permannolla tanssivat toiset enkelikuviot
    kehinä ja niille juoksivat kerinpuilta unelmien kauniit langat.
    Perkele oli yhtenä tyytyväisyytenä.

    Raala:

    ”Nyt luomapuina pyörikää!
    Kepeesti jalkaa nostakaa!”

    Enkelit muodostivat luomapuukuvion. Tanssi alkoi taas. Luomapuut
    pyörivät ja vapaat enkelit soluttelevat niille rihmaa kehinä
    pyöriviltä enkelikuvioilta. Kauniit ovat pirun kehät, hienot
    unelmarihmat ja luomapuut loistavat.

    Raala:

    ”Niisiksi yhdet solukaa!
    Pirtoina toiset piukkakaa!

    On luomapuilta puomille
    jo loimet pantu...
    Lävitse pirran, niisien
    nyt niitä suoltakaa!...
    Mies itse sitten kutokoon
    unelman, mutta kutehet
    te hälle kehrätkää!”

    Perkele (tyytyväisenä):

    ”On aines oiva, totta vie.
    Ei pappi taivaan iloista
    semmoista kehrää konsaan:
    niin ihanaa ja makeaa.
    Ja kaikki työt’ on Jehovan:
    niin naisen silmä, rinnat sen,
    ja iho, pohkeet, rinnanpäät.
    Ja kumminkin:”

    Enkelit (riemastuen):

    ”Se kaikki sua palvelee,
    kuin muinoin kuulu tiedonpuu
    ja omenat.”

    Perkele (voiton ilolla):

    ”Niin palvelee.
    Mit’ yrittääkään Jehova
    se mulle oiva ase on;
    jää hälle ansa: kantapää,
    tai omena... Voi ukkoa!...
    (Raalalle):
    Vaan saisko nähdä kudelmaa
    min mies sun rihmoistasi luo?”

    Raala pani enkelijoukon tanssimaan ihaninta tanssia. Utupuvut
    häilyivät... notkeat vartalot solahtelivat hämärässä valossa.
    Koko lumoava näky kuvastui luolan seinien ruskopilvisien verhojen
    laskoksissa... Kaikki oli satua... herpaisevaa lumetta...
    nuoruutta... suloa. Kaikki ui sävelissä ja kylpi tuoksussa. Raala
    itse johti tanssia runon sanoilla. Jokaisen säkeen lopussa tekivät
    enkelijoukot vastaavat, suloiset tanssiliikkeet.

    Raala:

    ”Nyt keijukaisna keinukaa...

    Soleina polvet notkukoot!...

    Taas pyörikää... ja tanssikaa!...

    Saa hameen helma heilahtaa,
    kuin utu sieltä hulmahtaa
    taas toinen hame ruusuineen
    ja kätköineen
    ja rimpsuja ja pitsejä...
    ja silkkiä...”

    Perkele (keskeyttäen):

    ”Vai silkkiä!
    No eikös kelpaa rohtimet?”

    Raala:

    ”Ei kelpaa, ei...
    On tullut aika uus
    (Enkeleille):
    Nyt tanssikaa ja keinukaa!
    Kas niin! Kas niin!

    Hametta hieman nostakaa!...
    Sen alta, ah!
    nyt hieman saa
    vilahtaa jalka pienoinen
    ja kaunis kantapää...

    Taas keinukaa!...
    Niin, niin!... Niin, niin!...

    Nyt polvi saa jo vilahtaa...

    Notkeemmin tanssikaa!...

    Ylemmä helma nostakaa!...

    Kauniisti jalkaa kaartakaa!...

    Niin, niin!...”

    Perkele:

    ”Kuin ihanaa!...”

    Kauniit hameenlaskokset heilahtelivat utuina, väreinä, sulona.
    Notkeat jalat kaarsivat sulavina, heilahtelivat, kutsuivat, kosivat.
    Lammikoilla seisoivat veneet liikkumattomina. Vedessä päilyivät
    onnenkuplien kuvat. Soitto kävi salaperäiseksi, tuoksu herpaisevaksi.
    Tanssi jatkui. Raala komensi:

    ”Taas keinukaa ja kaartakaa!

    Saa hame hieman hulmahtaa
    ja reisi vilahtaa...

    Ylemmä jalkaa kaartakaa!...

    Hametta nyt jo nostakaa
    ylemmä pikku polvea,
    rajoille neidon kainouden
    ja miehen mielitekojen...
    perille lemmen paulojen!...”

    Perkele (ihastuneena):

    ”Ai-jai!...
    Tuo mielen miehen päästä vie,
    jos sitä ollut lie.”

    Raala:

    ”Mies riutuu nyt jo unelmiin...
    Enemmän hälle antakaa!...
    Ensiksi suukko huulelta...

    Kas niin! Nyt saa
    sevalmus paidan solahtaa
    ja rinnat paljastaa...”

    Enkelien utupaitojen sevalmukset laskivat alas ja rinnat paljastuivat
    lämpiminä... Kypsyneet rinnanpäät kiehtoivat siimaa punottavina,
    maukkaina, houkuttelevina. Yhä lumoavampaa on tanssi, kiehtovampaa
    unelma.

    Raala:

    ”Nyt rinnanpää saa ruskahtaa...

    Nyt marjoiksi jo punahtaa...”

    Perkele:

    ”Ai vietävää!”

    Raala:

    ”Nyt kättä hiukan kaartakaa!...

    Veikeesti hieman hymyilkää!...

    Nyt kiemailkaa!... Se lumoaa.

    Nyt haaveilkaa... ja arkailkaa!
    Se kiihottaa...

    Nyt uinailkaa!...

    Notkeina hiljaa tanssikaa!...

    Raolle silmä sulkekaa,

    kuin arka ois: Se viehättää
    ja lumoaa...”

    Perkele:

    ”Kas syötävää! Se arkailee,
    kuin vielä impi ois!”

    Loistava enkelijoukko tanssi arkaillen, viattomuutta kuvaten. Kaikki
    oli kaunista tarua, lumipuhdasta haaveilua, kuin neidon unelmat,
    viatonta, kuin lapsen iltauni, kun väsymys on painanut sen silmät
    umpeen ja se näkee unta nukesta ja makeisista. Ja samalla oli kaikki
    naista, kiehtovaa naista, joka on juuri puhennut täyteen kukkaansa ja
    vereensä ja lämpöönsä. Tanssi jatkui, värit karkeloivat, sävel ajoi
    säveltä ja onnen-utu leikki hämärän kanssa. Raala jatkoi:

    ”Nyt sulakaa jo suudelmiin!...
    Arkaillen vaan!...

    Saa paidan helma heilahtaa!...

    Nyt itse hieman väsykää
    ja riutukaa ja huoatkaa!
    Se kuuluu asiaan...

    Arkoina pesään paetkaa,
    miss’ miehen mieli hämärtyy
    ja aatos paulaan sotkeutuu
    ja kaikki uinahtaa
    ja tuikkaa kodin-onni vaan
    häävuoteineen ja suukkoineen,
    kuin tuikkaa olematon...”

    Perkele (ihastuneena):

    ”Ja silloin Luoja unohtuu.
    Vaan riittää!... Työnne oiva on.”

    Raala:

    — ”Näin kehräämme me, sinun palvelijasi, ihmisten unelmien langat
    heistä itsestänsä. Me luomme niistä kankaan, jonka loimet juoksevat
    sinun niisiesi ja pirtojesi läpi. Sinun keriltäsi juoksutamme me
    myös kuteet. Ihmiset itse kutovat niistä sitten ne unelmat, joihin
    he tarttuvat himoistansa ja haluistansa. Heitä ajaa unelmien verkkoa
    kutomaan onnenjano. Mutta työ on vaan heidän, rihmat ovat sinun
    rihmojasi, jotka juoksevat meidän, sinun palvelijoittesi, käsistä.
    Siksi ei tunnu niissä verkoissa vihollisesi, Jehovan, henki. Mitä
    mies niissä pauloissa antaa naiselle, siinä ei haise Jehovan henki.
    Sen antimen hedelmä on sinun omasi.”

    Perkele asettausi ylpeään asentoon ja vastasi:

    — ”Työ on hyvin tehty. Ihanista kuontaloista olette te rihmat
    kehränneet ja kaunis on niistä kudottu verkko... Mitä on Jehovalla
    sen rinnalla annettavana? Pyh! Kaljupäiden pappien päivätöitä ja
    saatavan maksua... Mutta se kiskuri saa sittenkin väkeä puolelleen
    viekotelluksi... vaikka minä maksan käteisellä heti ja hän panttaa
    taivaan iloja...”

    Piru:

    — ”Se johtuu siitä, että tyhmät ihmiset uskovat saavansa enemmän,
    kuin odottavat.”

    — ”Ei”, — keskeytti Perkele. — ”Se johtuu siitä, että Hänen
    asiansa kulkee maailmanjärjestyksen kulettamana. Minun täytyy kaikki
    saada taistelemalla... nyrjäyttää joka pala siltä radalta. Hän on
    nyt, — sanon nyt — järjestys, minä kumous...”

    — ”Mutta sinä olet suurempi Häntä. Sinä kumoat hänen
    järjestyksensä”, — ylistivät enkelit.

    Perkele rypisti otsaansa ja lausui:

    — ”Jos minä voisin maata, antaa enkelieni maata ihmisten tyttäret
    raskaiksi, niin silloin vhiu! — koko ihmissuku olisi minun.
    Tuhannennessa polvessa olisi ihmisessä enää tuhannes osa Jehovan
    henkeä, muu olisi minua. Mutta”, — lisäsi hän kiukustuneena —
    ”minulla ja Jehovalla ei ole sukupuolilahjaa... Se lahja on tosin
    teillä, minun palvelijoillani, mutta siinä on taas se kirottu
    maailmanjärjestys: laji ei voi syntyä toisesta lajista. Siinä on se
    vaino minun ja vaimon välillä. Ihmisvaimo on meille mahdoton...”

    — ”Me olemme sen inhottavan hajun tunteneet sinua palvellessamme”,
    — lausuivat enkelit puistahtaen.

    Perkele harmistui... Kaikki vapisi, kaikki odotti. Enkelit värisivät,
    nuoruus lymysi hipiään, valo arkaili hämärän takana.

    — ”Mutta näytä mikä oli Harhaman verkon viimeinen silmä”, — käski
    hän lopuksi valta-istuimeltansa.

    Raala viittasi kädellänsä. Enkelit jakautuivat kahden puolen luolaa,
    niin että leveä käytävä avautui keskelle, pujottautuen luolan läpi.
    Käytävän perällä avautuivat ruskopilviset verhojen laskokset...
    Taampana kulki Harhaman äskeinen mielikuva kuvina Perkeleen
    silmien ohitse. Näkyi Nälkäsuon loistava karpalo-ulappa komeine
    kurkiparvinensa, sen lähettyvillä Harhamala... sen onnenkuusi...
    kodin rauha... kodin kukka... onni ja työ... runokannel... Kuului
    vieno kehtolaulu... Jo leikki Ritva lattialla... Se leperteli jo
    Harhaman ilona... Kaikki kunniankuplat häikäisivät Harhaman silmiä...
    Kultapurot juoksivat hänen kotirantaansa... Maineen seppeleet
    loistivat... Teoksen lehdet muuttuivat valkeiksi linnuiksi... Ne
    palasivat maailmalta maineenseppeleet nokassa... Nälkäsuon punaisella
    karpalo-ulapalla kohosi jo muistopatsas... Maailmankurjuus ojensi
    hänelle seppelettä... Elämä hohti purppuranpunaisena...

    Sitten avautuu elämän ilta: kuoleman rauhallinen aatto-ilta.
    Rauhallisena laskee Harhama levolle... Vaimo pukee lähtevän
    valkoiseen kalmanpukuhun, saattaa hänet Tuonen rantaan ja odottelee
    itkien omaa aikaansa... Jo tuleekin ensiksi manalle mennyt noutamaan
    uskollista vaimoaan... Jo näkyy Riuttalan valkokukkainen ranta...
    Musta vene laskee rantaan, musta purje mastossa. Harhama ja
    Esempio istuvat veneessä... Mies on noutanut vaimonsa ja tuo hänet
    kotirantaan... Harhama kurottaa vaimollensa onnenkukkaa vedestä...
    Hän taittoi jo sen... Pursi laskee edelleen... Jo avautuu maineen ja
    kuolemattomuuden purppuraselät, lopullinen matkan määrä.

    — ”Nyt tulkoon todellisuus!” — keskeytti Perkele unelmat ja
    mielikuvat... Riuttalan rannan valkea onnenkukka-ulappa särkyi
    silloin mustaksi vaahdoksi, Harhaman sen kukkia koskiessa. Maineen
    purppuraselkä syöksi tulta... Helvetti avasi tulisen kitansa
    ja lieska leimahti sieltä. Vene alkoi vajota. Veneessä olijat
    tyrmistyvät. Lieska lyö korkeammalle, vene vajoaa syvemmälle.
    Onnen-ulapan etsijät huutavat vajotessansa kauhuissaan:

    — ”Herra auta meitä, me hukumme!...”

    — ”Hah... hah... hah... haa!” — nauroi Perkele.

    — ”Hah... hah... hah... haa!...” — nauroi loistava enkeliparvi ja
    tanssi naurun tahdissa, keinuen muutamia notkeita askelia. Perkele
    kiitti heitä palveluksesta lausuen:

    — ”Hyvin olette tehtävänne tehneet. Palkkioksi saatte viettää
    lemmen juhlaa. Pisara meressä on ihmislemmen nautinto sen rakkauden
    rinnalla, jonka minä olen suonut teille. Teidän ei tarvitse rakastaa
    ihmisten tavoin... rumasti... Te saatte ottaa ajatuksellanne
    toistenne lemmen, tanssien, kokonaan, vuotaa vapaaksi päässeiksi
    vieteiksi ja haihtua tehtäviinne. Alkakaa!”

    Samassa hulmahti luolaan suuri joukko toisia enkeleitä. He
    valitsivat jokainen parinsa, alkoivat lautaa ihanaa kiitoslaulua
    ja keinuen tanssia sen tahdissa... Luola punertui... sitten
    hämärtyi... Tanssivat enkelit nauttivat toistensa suutelot ja lemmen
    ajatuksillansa, ja haihtuivat vapaina vietteinä maailman avaruuteen...

    Perkele oli jäänyt yksin. Hän mietti itseksensä jotain, asettuen
    mukavaan asentoon. Viimein puhui hän itseksensä:

    — ”Ihmis-etanat! Ne selittävät niin varmoina minun ja Jehovan
    syntyä, eivätkä voi selittää omaa syntyänsä, vaan sikiävät
    luonnonlain: käskystä, kuin ruttotauti... Ne selittelevät minun ja
    Jehovan olemusta, eivätkä tunne omaa itseänsä... Ne panevat minua
    ja Jehovaa viralta, eivätkä tiedä, että he ovat ainoastaan minun
    kuontaloni tappuroita.”

    Sen jälkeen antoi Perkele Harhaman mielikuvan lopun uudistua:
    Riuttalan rannan kukka-ulappa ja Harhaman musta vene ilmaantuivat
    taas luolan pilviverhojen takaa. Mustan purjeen päässä istui
    tulipunainen korppi. Taampaa näkyi Harhamalan onnenkuusi ja
    ränsistynyt Harhamala sen juurelta... Valkeiden lintujen sijasta
    täyttivät yölepakot ilman... Ne räpyttelivät siipiänsä... Kuului
    pilkanhuilu... Yölepakot laskeutuivat onnenkuusen oksille... Kuusi
    oli mustana niistä... Ukkospilvi nousi taivaalle... Jo välähti
    salama... Onnenkuusi kaatui rauskana maahan ja yökköparvi levisi
    maailmaan kertomaan Harhamalan häpeää. Riuttalan ranta vyöryi jo
    mustana vaahtona ja sen syvyydestä loimotti helvetti, josta Harhama
    ja rouva Esempio näkivät lapsensa, kasvot tuskasta vääntyneinä heille
    kostoa huutamassa... Molemmat kauhistuivat entistä enemmän. Kasvot
    vääntyivät muodottomiksi, tulipunainen korppi rääkkyi ja oksensi
    tulta, vene alkoi taas vajota hiljaa, tasaisesti. Aalto kohisi
    mustana, rannalla huusi huuhkaja... Veneessä olijat yrittivät huutaa:

    — ”Herra auta, me hukumme!...”

    — ”Hah... hah... hah... hah... haa!” — nauroi Perkele ja punainen
    korppi säesti sitä, vajoavan veneen mastossa...

                                                      ⸻

    Mutta seuraavana päivänä pursusivat Harhamasta kaikki taika-uskon
    usvat. Hän etsi teoksensa onnea maanraostakin, sillä se oli hänelle
    elämä, henkiseen epätoivoon ja kuolemaan syöksyvän viimeinen toivon
    suuri kipinä...

    Hän meni Lammaskalliolle, polvistui siinä salassa Perkeleen eteen ja
    rukoili sielunsa kaikilla voimilla:

    — ”Jos sinä olet olemassa, vala minuun voimaa kaikista
    leileistäsi! Auta edes sinä, että teokseni lehdille voisin valaa
    sen jumaluuden, josta on nouseva ihmishengen lämpimät revontulet...
    Jos sen teet, niin minä uhraan ja lupaan sinulle sieluni ja ruumiini
    ja kunniani ja kaikkeni...”

    Rohkaistuneena, vahvistuneena nousi hän sitten, valmiina kuumeisesti
    jatkamaan teostansa, jossa hän nousi kaikkea yliaistillista, Jumalaa
    ja Perkelettä vastaan. Hän nousi, ikäänkuin Perkeleen vahvistamana,
    kumoamaan sitä Perkelettä, jolta oli siihen työhön apua rukoillut.
    Hän seisoi Lammaskallion kukkulalla, katsellen maailmoiden ikilentoa.
    Hän kohottautui hengessänsä niiden maailmoiden herraksi, seisoi
    jo
    sinä herrana Lammaskallion kukkulalla, maapallon viskautuessa
    huikaisevaa vauhtiansa auringon ympäri ja sen kirmatessa yleisen
    maailmanpauhun mukana.