Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    28

    Alussa ”kristillinen liike” oli maallisen elämän järjestämistä ja
    sellaisena sen käsittivät kansajoukot kauan aikaa vielä sen jälkeen kun
    papit olivat siltä maallisen merkityksen kieltäneet. Sitä mukaa kuin
    liike muodostui kristinuskoksi ja kirkoksi ja pappisvalta varmistui,
    kutistuivat liikkeen maallista elämää tarkoittavat ominaisuudet ja
    käskyt ainoastaan pappien havaittaviksi ja heidän toimestansa
    täytettäviksi. Ja viimein, pappisvallan päästyä kylliksi varmalle
    vallan pohjalle, liikkeen alkuperäiset tarkoitukset tulkittiin
    tarkoittavan puhtaasti henkisiä asioita. Kansajoukoille liikettä
    ruvettiin tulkitsemaan vain uskomiseksi Kristukseen, joka rukoilevana
    karitsana ”isän oikealla puolella” koettaa lievittää heidän ”kauheiden”
    syntiensä seurauksia.

    Sen kansanliikkeen, jolle Paavali väärennyksessä antoi nimen
    kristinusko, johtavina ajatuksina olivat essealaisuus ja
    uusplatonilaisuus, pääkysymyksenä ihannekommunismi. Väärennetyn
    liikkeen johtavaksi ajatukseksi tuli pappisvalta.

    ”Ensimäiset kristityt” kävivät kiivasta sanasotaa aatteittensa puolesta
    Paavalin julkeita väärennyksiä vastaan, joiden väärennysten pohjalle
    kirkko alkoi rakentua.

    Papit lopullisesti valtaan päästyänsä kielsivät ”kristinuskon
    tarkoittaneen ja tarkoittavan sorrettujen ja orjien maalliseen valtaan
    ja vapauteen nostamista. Julistamalla kristinuskon koskevan ainoastaan
    sielua ja tuonpuoleista elämää kirkko kielsi kristinuskon.

    Minkälaiseksi onkaan muodostunut lähes kahden vuosituhannen aikana
    kristinusko? Mitä on käytännöllinen kristillinen liike meidän
    päivinämme? Kirkkopolitiikkaa, joka ulospäin vaikuttaessaan on
    vehkeilyä ja sotaa vallan saamiseksi ja omaisuuden kokoamiseksi. Ja
    sisäisessä vaikutuksessaan, henkisessä puolessaan, se on elämän
    kieltämistä, ei henkevöitymisen ja herkistymisen kautta, vaan köyhyyden
    ja likaisuuden suosimisen avulla.

    Siitä asti kun kirkko kielsi kristinuskon kansanliikkeenä
    kristillisyyden hyveinä on ollut säälin, tyytyväisyyden ja köyhyyden
    kunnioittaminen ja pelon vaistojen ihmisiin istuttaminen ja
    ylläpitäminen. Ja ne vaistot ovat vahingoittaneet kristittyjä kansoja
    enemmän kuin sodat ja ruttotaudit.

    Tehdäksensä köyhyyden ihmiselliseksi ja köyhän ihmisen arvoiseksi
    ”pyhät miehet” ovat keksineet lauseen ”mene ja myy tavarasi!” ja jutun
    rikkaasta miehestä ja Latsaruksesta. Mutta tehdäksensä köyhyyden
    jumalalliseksi ja köyhän tyytyväiseksi, kärsiväksi marttyriksi, kirkko
    pisti nuo lauseet Kristuksen suuhun. Vaikka onhan selvää että
    kristukselaista taivaanvaltakuntaa — sydämentilaa — ei voida siepata
    niin yksinkertaisella tempulla kuin rikkautensa lahjoittamisella tai
    hankkimalla ruumiinsa ilettäviä paisumia täyteen.

    Mutta kirkko tiesi mikä sille oli edullista ja sentähden se tahtoi
    tehdä jokaisesta, kellä ei ole yhteisiä liike-etuja papin kanssa,
    kurjan Latsaruksen tai tavaransa kirkolle lahjoittaneen ”rikkaan
    miehen”, armeliaisuuden tyypin. — Kerjäläinen ja almunjakaja, kas
    siinähän ne ovatkin kristillisen kirkon ihanneihmistyypit.
    Oikeudenjakaja on kristilliselle kirkolle tuntematon. Oikeuden kuittaa
    se julistamalla kaikissa niissä tapauksissa missä se itse ei pääse
    tuomitsemaan tuomarivallan kuuluvan jumalalle.

    Kristillinen kirkko ei pyri kasvattamaan tervettä ihmistä eikä voi
    koskaan sellaiseen pyrkimykseen tullakaan kokonaisuutena, koska
    mahdollisimman paljon erehtyvä, likainen ja tietämätön ihminen on
    kirkolle välttämättömyys. Senpätähden kirkko kieltää todellisen
    jalostumisen ja koettaa likaisella moraalillansa myrkyttää kaikki
    jalostusmisaatteet.

    Niinpä meillä ei olekaan yhteiskunnallista laitosta jota kristillinen
    moraali ei olisi myrkyttänyt.

    Terveys, vaistojen terveellä tavalla tyydyttäminen on käynyt
    kristillisissä maissa rikokseksi. Ja sairaus, suorassa sarjassa
    alentava sääli ja nöyryys ja ummehtunut vaistojen tyydytys, niistä on
    tehty kaikkien inhimillisten hyveiden edelläkäypiä enkeleitä.

    Sentähden, kun kirkko olemassaolonsa ehtona tarvitsee sairaita, kurjia
    ihmisiä, ”vaivaisia syntisiä”, kirkon täytyy olla vihamielisellä ja
    kieltävällä kannalla maallista viisautta vastaan. Ja kenenkään ei
    tarvitse toivoa, että kirkko voisi tuolta kannaltansa kääntyä ja ruveta
    saarnaamaan elämäniloa, onnea, terveyttä ja jalostumista. Sitä se ei
    voi tehdä kieltämättä jumalaa, lunastusta, armoa, anteeksiantamusta ja
    ihmisen synnillisyyttä. Kieltämällä ne kirkko voisi tulla elämän
    myöntäjäksi ja edistäjäksi. Mutta mitä jäisikään kirkosta, joka
    kieltäisi jumalan...!

    Ken harrastaa tervettä elämää, korkeampaa sivistystä ja ihmisen
    jalostumista hän ei voi suosia kristillisyyttä missään muodossa.

    Ei riipu papin tahdosta, onko hän tieteiden ja järjen ystävä tai
    vihollinen. Hänen täytyy olla niiden vihollinen, jos hän haluaa
    olla kristityn kirkon palvelija. Kerran, Italian renessansissa,
    ryhmä pappeja yrittivät nousta ja nostaa kirkkoa kokonaisuutena
    valon ja järjen piiriin, mutta kirkko musersi nousijain työn.
    ”Uskonpuhdistuksen” kautta se hävitti renessanssin voitot melkein
    jäljettömiin samoin kuin se ennemmin oli hävittänyt eräissä suhteissa
    vielä nytkin saavuttamattoman antiikin sivistyksen.

    Kokonaisuutena kirkko siis ei voi koskaan tehdä sovintoa tieteiden ja
    järjen kanssa, koska kaikki tieteet ja johdonmukainen järjellinen
    ajattelu sisältävät tuomion kirkolle. Tieteissä on poikkeuksena
    ainoastaan teologia — joka ei ole mikään tiede eikä voi saada tieteen
    arvoa kenenkään järjellisen ihmisen silmissä.

    Tieteiden alue on tämä maailma ja niiden harrastus ihmisiin nähden
    terveeksi ja tietäväiseksi tekeminen, jos ne nimittäin esiintyvät
    rehellisinä, ilman sivuvaikuttimien antamatta johtaa tieteellistä
    työtä. Kirkko tarvitsee sairaita ihmisiä toista maailmaansa varten ja
    sentähden se ei voi tieteille totuuden arvoa myöntää.

    Kristitty kirkko ei voi tunnustaa mitään sellaista totuutta, joka
    tarkottaisi elämämme järjestyksen perusteiden muuttamista. Kristitty kirkko
    ei ole aatteen ja hengen kirkko, vaan se on dogmatiikan kirkko.
    Ja dogmatiikka ei voi oleellisesti kehittyä. Kirkon täytyy aina väittää
    totuuden olevan ulkopuolella meitä ja ulkopuolella aisteilla tajuttavaa
    maailmaa.

    Senpätähden kirkko vihaakin katkerimmin niitä ihmisiä, jotka väittävät
    että kirkon ”ehdoton totuus” on ehdoton — humbuuki.

    Kristillisen kirkon suurin rikos, sen mädättävä mustuus on
    siinä, että se toimii järjestelmällisesti kristittyjen kansojen
    sairaana pitämiseksi, alhaisen ihmistyypin kasvattamiseksi, ja
    tänäpäivänä se tekee sitä itsetietoisesti, ja sentähden se
    yksityisomistusoikeusjärjestelmän jälkeen on ankarimmin tuomittava kuin
    yksikään muu sivistyskansojen elämään vaikuttanut yhteiskunnallinen
    orgaani.

    Kirkon omilla sanoilla lausuttuna syytös kirkkoa vastaan kuuluu:

    Hyljättyänsä ”kristinuskon” kirkko on vastoin parempaa tietoansa
    järjestelmällisesti ja tarkoituksella kasvattanut saatanan lapsia —
    saatana: kurjuuden symboli — ja itsetietoisesti kieltänyt ja estänyt
    jumalanlasten — jumala: elämän onnen symboli — maan päälle
    ilmaantumisen.

    Ei ole yksistään ja välittömästi kristillisen kirkon syy, että suurin
    osa kristittyjen kansojen jäsenistä vielä tänäpäivänä elävät
    kurjuudessa, mutta välittömästi ja suurimmaksi osaksi kristillisen
    kirkon syy on se, että kristitty ei tunne kurjuutta kurjuudeksi ja
    alhaiseksi. Ja se on se kirous, jonka vielä viimeinenkin kirkosta
    luopuva kristitty tulee kirkolle huutamaan.