Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    31

    Se ”kiusaaja”, joka yksilön kykenee pakottamaan ”lankeemukseen” aina ja
    kaikkialla on mielijohteita ja tahtoa suurempi voima: vaistot. Se on se
    voima, joka tulee asettaa ensimäiselle sijalle siveellisten arvojen
    käsittelyssä.

    Ceylonin Vedda-kansan jäsen on peräti alhaisella sivistysasteella,
    mutta, useain tutkijain vakuutuksen mukaan, hän ei osaa ollenkaan
    valehdella, ei silloinkaan vaikka hän voisi valheella henkensä
    pelastaa. Hän ei tunne valhetta ja voimakas vaisto estää hänet
    hyväksymästä sellaista mikä ei ole toden kanssa yhtäpitävää.

    Kaikki se mikä näyttää ihmisessä olevan hänen yksilöllisyydestänsä
    johtuvaa johonkin pakottavaa tai jostakin estävää pyrkimystä on
    periytymisen, kasvatuksen ja vallitsevan elämänjärjestyksen kautta
    ihmisen yksilöllisyyteen kehittynyttä vaistoa, jossa periytymisellä
    kuitenkin on suurin osallisuus.

    Erityisesti solutuman tutkiminen — joka nyt on vasta alussa — ja sen
    ominaisuuksien tarkempi selville saaminen tulee lähimmässä tulevaisuudessa
    osottamaan paljon huomattavia perinnöllisyyttä koskevia
    seikkoja. Se tulee selvittämään myöskin periytyvien vaistojen laatua ja
    periytymisvoimaa.

    Materialismin pohjalla olevassa sielutieteessä jo tunnustetaan
    niinsanottu ”tajuton vaikutus” ja todistellaan että ”tajuttoman” ja
    tajuavan vaikuttavan voiman välillä ei voida löytää mitään varmaa rajaa
    samoin kuin ruumiin ja sielun välilläkään ei ole mitään varmasti
    määriteltävää rajaa.

    Samoin sielutiede tuntee vaiston voimana, joka ei tarvitse
    itsetietoista sielutoimintaa johtaaksensa tekoon. Vaisto voipi pakottaa
    ilman edelläollutta mielikuvaa ja ”itsetietoista” tahtomista.

    Vaistot elävät ja kestävät pakottavina voimina vielä kauan sen jälkeen
    kuin niitä synnyttävät ja kehittävät ulkonaiset syyt ovat lakanneet
    vaikuttamasta.

    Vaisto on ainoa ”sielullinen” ominaisuus jota voidaan otaksua
    ilmaantuvan jo puhtaasti fysikaalista ja kemiallista laatua olevissa
    ilmiöissä — mutta siitä huolimatta se ilmenee korkeimmankin
    itsetietoisen järjen asteilla, mutta sen vaikutusta ei voida tarkalleen
    erottaa mielikuvien, järjen ja tahdon vaikutuksista, koska se useissa
    tapauksissa hallitsee edellisiä.

    Kuitenkin järjellä on olemassa yksi etuoikeus. Korkealle kehittyneenä
    järki kykenee keksimään keinoja kaikkien ihmisen ominaisuuksien
    jalostamiseksi — itsensäkin.

    Vaisto ei määrää tarkalleen yksityisten tekojen laatua, mutta se määrää
    suunnan mihin pyritään.

    Vaiston oleellisin ja samalla jyrkin tunnusmerkki onkin juuri se, että
    se esiintyy aina jonakin kokonaisena järjestelmänä — rappeuttavana tai
    jalostavana — sensijaan kuin mielijohteet, järjen arvioimiset ja tahto
    esiintyvät enempi heiluvina, hetkellisinä ja siveelliseltä arvoltansa
    suuresti vaihtelevina tekoina.

    Tieto on aina persoonallisen kuulemisen ja näkemisen ja tuntemisen
    tulos. Vaisto on aina veriperintö, jota ympäristö tosin voipi vahvistaa
    tai heikontaa.

    Tieto hyvästä ei kykene estämään pahasta, jos vaistot ovat taipuvia
    pahaan. Siinä selitys ristiriitaan: miksi eletään toisin kuin
    tiedetään...

    Selvinkin tieto ja parhainkin todistus ovat voimattomia muuttamaan
    suhdettamme johonkin asiaan, jos vaistomme suhde siihen on toinen kuin
    tietomme. Esimerkiksi:

    Joukko marssii laulaen sankarilaulua

    ”Ei muuta johtajaa, ei luojaa
    kuin kansa kaikkivaltias” —

    tai mikä vielä kuvaavampaa: on asestettu ja valmis ”petoina”
    raatelemaan veljiänsä, pelkäämättä maan tai ”taivaan” valtoja. Mutta
    kun nuo ”sankarit” ja ”pedot” sattuvat pimeällä kulkemaan yksin
    hautausmaan ohitse vapisevat he pelosta ja kauhusta. Miksi? Siksi koska
    heillä on vuosisatain opetuksen perintönä vaisto, joka kammoo
    näkymättömiä voimia. Ja tuota vaistoa vastaan tieto ja todistus siitä,
    että ”nuo näkymättömät” voimat eivät ole koskaan keneltäkään
    hiuskarvaakaan katkaisseet, ei merkitse mitään, eikä tule
    merkitsemäänkään niin kauan kuin on olemassa tyhjän pelkäämisen vaisto.

    Ei siis tieto hyvästä ja oikeasta, vaan terveet vaistot, terve veri- ja
    lihaskudos kykenevät pakottamaan hyveeseen.

    Syvällisempi tieto kuitenkin voimakkaasti huutaa meitä taistelemaan
    ympäristömme muuttamiseksi terveeksi, kiihottaa meitä arvostelemaan
    yhteiskuntaa ja toisiamme, joka on ensimäinen yhteiskunnan ja ihmisen
    jalostumisen ehto.

    Mielijohteet syntyvät hetkellisen ulkoapäin tulleen vaikutteen
    johdosta. Mielijohde on hetkellinen ajatuskuva, voimakkuudessa
    suhteellinen syyhynsä, synnyttäjäänsä, ja häipyy verrattain pian.
    Vaisto sensijaan vaatii pitkiä aikoja muuttuaksensa ja voimakkaita
    toimenpiteitä.

    ”Nouseminen” ja ”lankeaminen” voivat olla tuloksia hetkellisistä
    mielijohteista, jotka syntyvät ulkopuolisista vaikuttimista.
    Johonkin määrättyyn suuntaan pyrkiminen on seuraus vaistosta.
    Vaistot toimivat samoin kuin aistitkin kahteen vastakkaiseen suuntaan:
    haluavat ja vierovat. Haluavat vaistot pakottavat siihen johon ne
    pyrkivät ja vierovat vaistot pidättävät siitä mikä niille on
    vastenmielistä.

    Vaisto ollessansa mielijohteita, järjen arvioimisia ja tahtoa
    voimakkaampi on luonnollisesti myöskin aisteja voimakkaampi. Vaisto
    voipi pakottaa sellaiseenkin jota aistit voimakkaasti vierovat.
    Ollessansa aisteille vastakkaiset vaistot voivat aisteja rappeuttaa
    niin pitkälle että aistit kokonaan kuoleutuvat. Useimmin kuitenkin
    aistit rappeutuvat puhtaasti ulkopuolista laatua olevista syistä.

    Jos vaistot ovat terveitä ja toimivat sopusoinnussa voimakkaimman
    vaiston olemassaolon säilytysvaiston kanssa, vierovat ne kaikkea
    rappeuttavaa ja pakottavat pyrkimään siihen mikä tuottaa tervettä
    nautintoa. Mutta jos vaistot ovat pitkiä aikoja vallinneiden
    yhteiskunnallisten vääryyksien kautta pilaantuneet, niiden vaikutus
    muuttuu päinvastaiseksi: ne pakottavat rappeuttavaan ja estävät
    jalostumisesta.

    Lisäksi tulee sairas moraali ylösalasin kääntyneine elämänarvoineen ja
    kasvattaa mukaisensa käsityksen kärsimyksestä ja nautinnosta. Sen, joka
    merkitsee rappeutumista ja todellisuudessa kärsimystä käsitetään ja
    uskotaan merkitsevän lopullisesti ja korkeampaa nautintoa ja
    päinvastoin.