Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    6.

    Kaksi päivää myöhemmin, ehtimättä saada vastinetta edelliseen, nuori
    aviomies yliskammaristaan lennätti uuden kirjelmän, joka alkoi
    reunamuistustuksella:

    Tämän kirjeen saat lukea vasta nukuttuasi
    yön rauhassa edellisen kirjeen tunnelmissa.

    Jonka jälkeen seurasi vakava teksti:

    Mitalin toinen puoli eli
    Elämämme arkiharmaa.

    Rakas Mirjam!

    Terveellistä on nyt luoda katsahdus 1. vuoden avioelämämme
    varjopuoliinkin. Sinun kanssasi, Tyttö kulta, olen minä saanut kulkea
    paratiisin ruusutarhoissa, joiden sulot ovat sieluni runollisimpia
    aarteita. Kiitos tästä! Mutta — mistä tuli katkeruuden musta
    kyykäärme meitä kiusaamaan? Kuinka on mahdollista että kaksi ihmistä,
    jotka muutamia tunteja takaisinpäin mitä suloisimmassa sovussa
    tahtoivat sulautua toisiinsa — yhtäkkiä perästäpäin huomaavat
    olevansa kovin tyytymättömät, vieläpä vihaiset toinentoisellensa?

    Onko se vain hermojen luonnollista ärtymistä?

    Lienee syy usein hermostossa, mutta kyllä syy piilee syvemmälläkin —
    henki-ruumiillisessa olemuksessamme.

    Oi Jumala, jos osaisin oikein selittää, niin tästä voisi olla hyötyä
    sekä sinulle että minulle. Sillä tahtoisithan sinäkin, rakkaani,
    että me sopusointuisesti oppisimme yhteiselämäämme viettämään,
    ettei se jonakin päivänä rikkoutuisi ja särkisi kummankin sydäntä?
    Tahtoisithan?

    Jos tahdot, niin sinä muistat, kuinka ikäviäkin kohtauksia meidän
    kesken on sattunut, meidän kesken, jotka lemmessä toisillemme
    antaudumme. Ja minä sanon nyt kuten ennen: kohtausten kovuuden olen
    minä yksin aikaansaanut. Minä se olen ollut se, joka olen raivostunut
    ja käyttäytynyt ryhdittömästi pikku vaimoani kohtaan. Mutta — olen
    myös kärsinyt enempi, olen kärsinyt omasta hillitsemättömyydestäni,
    omasta onnettomuudestani. Vaan mistä onkaan onnettomuuden tunne
    johtunut? Miten minä hetkellisesti olen niin voinut raivostua
    ja synketä ja päästää kauheita sanoja tai säikytellä sinua
    äkkipikaisilla uhkauksilla? Häijyydestäkö, hulluudestako, huonosta
    sydämestäkö?

    Ei! Tyttö-kulta — en liene sydämeltäni pahempi kuin kukaan muu; on
    ollut jaloja naisia, jotka ovat väittäneet sen pohjalla piilevän
    kultaakin...

    Hermoni ovat huonot, mutta ei sydämeni. Muista aina se!

    Synkistymiseni, pahapäisyyteni on — mikäli itseäni osaan tutkia
    — aiheutunut jostakin ilmiöstä, ota aatteellisesti olen
    pitänyt huonona, pikkumaisena, turhamaisena, epäkristillisenä,
    epäinhimillisenä, muotiorjallisena tai muulla tavoin siveellisesti
    vääränä. Silloin kun sinun käytöksessäsi, arvosteluissasi tahi
    teoissasi on mielestäni ilmennyt vivahdustakaan jostakin, jota pidän
    huonona tai epäjalona, niin minussa on heti noussut hylkäämisen
    hyökylaine, joka pyrkii huuhtomaan tieltään kaiken, mikä on tuon
    hyvän prinsiipin esteenä. Toisin sanoen: pikkuasioiden takaa minä
    aina näen suuren sarjan aatteita, ottaen siis pienenkin asian
    vakavalta kannalta, ja koskekoon ilmiö vaikka omaa vaimoani, sitä
    enemmän kärsin, koska ihanteeni saavat pahoja kolauksia. Kun kerran
    olen entinen fantasian lapsi, niin juuri se ettei todellisuus
    mene niinkuin olen laskenut, tekee minut pettyneeksi, ja pettymys
    herättää minussa tuskaa; tuska taas — puhkeaa raivoon, joka pukeutuu
    määrättyihin muotoihin. Esimerkiksi jos sinä suutuksissasi lausut
    jyrkän ja varomattoman arvostelun jostakin henkilöstä, joka on
    sinua kohtaan aivan yhtä ystävällinen kuin sinä häntä kohtaan, niin
    se loukkaa minun elämänkatsomustani, ja jos lisäksi hermot ovat
    heikot, niin siitä se sitten leimahtaa se, mikä polttaa kuin tuli.
    Mutta periaate on: olkaamme oikeutta harrastavia, olkaamme ihmisiä,
    olkaamme kristityitä! Niin kauvan kun vaimoni ei loukkaa tätä
    periaatetta, niin kauvan ei minunkaan pahastumiseni ole vaarallista
    laatua.

    Toisella kertaa syy synkistymiseeni saattaa olla yksinomaan
    aviollinen. Esimerkiksi jos sinä — valmistamatta minua siihen —
    heität minut yksikseni kotiin yöhön asti, itse viipyen jossakin
    huvissa, niin se sinänsä niin pieni asia on ikävöivälle mielelle
    katkera koetus, joka itsekkään luonnon takia — sitä en kiellä
    — puhkeaa ankaraan arvosteluun. Mutta asianlaita on toinen, jos
    minut siihen valmistat sopivalla, lempeällä tavalla ja selvästi —
    silloin tyydyn eikä jälkinäytöksiä tule. Että itse ehkä myös joskus
    valmistamatta olen jättänyt sinut yksiksesi, on huonosti tehtyä,
    mutta väliin on syy ollut edeltäpäin tietämättömyys viipymisestä
    jossakin kokouksessa j.m.s.

    Sellaisia avioliitto-asioita on tuhansia, niiden onnellinen
    suoriutuminen riippuu sopivasta vaaran torjumisesta. Nainen, kodin
    luoja, kodin henki, on kutsumukseltaan se, jonka täytyy oppia tuo
    vaaran torjumisen taito. Kuka koleat tasoittaa, ellei hän, nainen?
    Tutki naisen elämäntehtävää, niin huomaat, että tämä taito kuuluu
    hänen sydämensä vaatimuksiin. Sillä kokemus osoittaa että milloin
    nainen asettuu odottamaan mieheltään valmista kotoisen rauhan
    luojaksi, hän on itseltään liian vähän vaativainen. Kyllä mies
    itseltään vaatii yhtä ja toista käytöksessään naistansa kohtaan,
    vaan ei ennen kuin näkee että hänen naisensa todella on nainen. Jos
    ihanteeni naisesta lienee ollut tavallista vaateliaampi, niin siihen
    on syynä kohtalo, joka minut on tehnyt runoilijaksi. Mutta ken kerran
    runoilijan kanssa on suostunut rakkauden liittoon, hänen täytyy myös
    suostua huomioonottamaan sellaisen lentävän luonteen erikoispyyteitä.

    Vaimo-kultani, joka olet poveani vasten itkenyt surunsuloisia
    kyyneleitä elämämme arvoituksia miettien. Olethan itse aavistanut,
    kuinka miehesi maailmankatsomus suuresti eriää siitä elämän
    haaveesta, minkä sinussa kasvatus on muodostanut. Mutta oletko
    silloin vakavasti itseltäsi kysynyt: voitko olla sen Orjon
    elämäntoveri, joka pitää mitättömänä niin monta asiaa, mikä
    tavallisista ihmisistä on jonkun arvoista? Voitko tyydyttää hänen
    henkensä toverikaipausta kymmenennellä osalla siitä, mitä tyydytät
    häntä lemmelläsi ja nuorella verelläsi? Tai onko sinulla todellista
    pyrkimystä siihen että koettaisitkaan olla hänelle jossakin määrin
    tuo henkiystävä — etkä ainoastaan hyväilyjen kahtia jakaja?

    Varmaan olet sinä, Mirjam jotain tällaista tuntenut, vaikka et osaa
    tunteitasi sanoiksi pukea. Olenhan iloitellut että sinä — huolimatta
    ihmisten irvistelystä — olet suostunut avioliittoomme ilman
    vanhanaikuista pappia. Mutta sen sinä itsekkin tunnustanet, että olet
    noihin vapaa-aatteellisuuksiin toistaiseksi kypsymätön. Sillä siihen
    sisältyy paljon muutakin kuin kansallisavioliiton sietäminen. Siihen
    sisältyy kokonainen erityisen elämänkatsantokannan omistaminen. Ja se
    luonnollisesti ei tapahdu kädenkäänteessä.

    Jos luonto kokonaan panee vastaan, turha on silloin toista opettaa.
    En ole se, joka ”dresseeraamalla” tahtoisi vaimostaan tottelevaista.
    Jos ei yhteensulaminen ota mennäkseen luonnollisesti, saa olla
    menemättä. Mikä siitä seura sitä älkäämme turhaan kuvitelko. Pääasia
    on, että olemme rehelliset toisiamme kohtaan ja jos näemme, ettemme
    opi elämään keskenämme paremmassa sovussa kuin tusinasielut, niin on
    pyhä velvollisuutemme valita se tie, jolla ainakaan emme toisiamme
    turmele.

    Näin on aina ollut minun vakuutukseni aviokysymyksessä. Minä totta
    tosiaan en tahdo olla tusina-avioliitossa, jossa mies ja vaimo
    vähitellen kuluttavat toisensa rikki uskaltamatta erota! Sellaisia
    surkeita liittoja näemme tuhansittain ympärillämme — minua inhoittaa
    ajatella meitä yhtä kurjiksi olennoiksi. Siinä ei ole kyllin että
    ollaan jotakuinkin sietävällä kannalla ja ainoastaan yhteiskunnan
    muoto-orjuuden ja ihmisten ilkeitten kielten tähden pysytään
    osassaan. Meidän täytyy päästä sovinnolliselle kannalle, niin että
    kummallakin on toinen-toisestaan enemmän apua kuin yksin eläessä.
    Täydellisen sopusoinnun ihanteeni tosin suostuu laskemaan kadotetun
    paratiisin haaveitten joukkoon...

    (Kirjoittaja tunsi väsähtymistä ja hän jatkoi):

    Kunpa avioliittomme, oi Mirjam, kehittyisi edes oikein
    mahdolliseksikaan, niin siinä olisi kylliksi onnea onnettomalle
    runoilijasielulle!

    Nyt olen puhunut kuin se, joka uskoo olevansa ylempänä toista ja siis
    sillä oikeudella arvostelee. Jos pidät sitä vääränä ja itsekkäänä,
    niin on turha koskaan enempää yrittääkkään tähän äänilajiin. Sillä
    minä en rakasta naista enää sokeasti kuten takavuosinani ja tiedäthän
    vanhan totuuden että: jollei minun vaimoni pidä minusta lujasti
    kiinni, niin solmu voi aueta — minullahan on oma elämänhistoriani,
    jota ei ole sinulla. Sukupuolitarve ei näy takaavan avioliiton
    mahdollisuutta. Muista aina se, rakas lapseni!

    Lisään vielä, mitä edellisessä kirjeessäni huomautin, että jos
    sinulle on epäterveellistä jäädä sinne, niin lähde heti tänne, sillä
    täällä saat aurinkokylpyä ja rantavettä...

    Kuumat suudelmat Tyttöni huulille:

    Orjolta.