Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    11

    Heti joulunpyhien jälkeen hankkiusi Topi lähteäkseen kirkonkylään
    lintujansa jauhoihin vaihtamaan saadakseen samalla matkalla
    tilaisuuden käväistä kansalaiskokouksessa uudenvuoden pyhänä, mutta
    eukkonsa Riika tekaisi tällä kertaa tenän ja sanan virkkoi:

    — Koska tässä nyt akkaväelläkin kuulostaa olevan äänivallan oikeus,
    niin se on sillä tavalla, jotta minä sinne mään, mutta sinä saat
    jäähä kotimieheksi!

    Kyllähän Topias Topianpojalla silmät suuriksi revähtivät, mutta kun
    asiaa aprikoi, niin tyytyi esivaltansa päähänpistoon, itsekseen
    näin arvellen: ”Hyvä onkin jotta akkai siellä pistäypi konstit
    kopeloimassa, niin sittenpä tuo minullekin pohjaa myöten selkenee.”

    Ja vielä hän lisäksi ajatteli: ”Sen on tuon Riikan järjenjuoksu yhtä
    kirkas kuin minunkin, vaan kun harvoin kylille pääsee, niin näivettyy
    se viisaankin aivo.”

    Asiat järjestettiin nyt siten, että Topi ensin hiihti
    lintutaakkoineen parin neljänneksen päässä sijaitsevaan naapurin
    mökkiin, Kettuvaaraan, ja hommasi sieltä, jossa oli kaksi aikaihmistä
    vaimonpuolta, vanhan Kuppari-Kaisan tulemaan Korpiloukkoon avuksi
    lastenhoitoon siksi aikaa kun Riika viipyy kylillä. Lintutaakan hän
    jätti naapuriin Riikan itsensä edelleen kuljetettavaksi ja hiihti
    taas takaisin kotiinsa.

    Siten Riika seuraavana aamuna Topin suksilla pääsi irtautumaan
    Korpiloukosta, samaan aikaan kun Kuppari-Kaisa läksi hiihtämään
    pyydettyyn toimeen.

    Sattuivat suurella suon lakealla vastatuksin molemmat vaimonpuolet.
    Niistivät nenänsä, pyyhkäisivät peukalonsa hameisiin, jotka
    kouhottivat käärittyinä kaksinkerroin vyötäryksille, ja vasta sitten
    tuippasivat kättä toisilleen. Kaisa kupparin käykkä leuka näytti
    entistä terävämmältä, kun hän sanoa tokaisi:

    — Vai sinne raivopäijen kurnaalimeijeriin sitä sinäkin nyt
    viuhotat? Eh — heh! Sanohan terveisiä raatari Kallelle, että tässä
    kuppasarviuskossa minä ainakin kuolen! Ja kuppuuttaa tuntuisi
    sietävän koko nykyinen kirkonkylän väki, jotta liiat veret päästä
    pakenisi painelemasta. Niin sanoi se Porsröömi-vainaan ruustinnakin,
    jotta kun hengellinen röyhkeys ristikunnassa milloin tulville
    paisumaan sattuu, niin semmoisessa virmassa ei muu parannuskeino
    luota suuren sonnin sarvi ja jumalansanan ruukki niskasuonia
    hieroskeltaessa. No, no. Alahan lykkiä. Vaan muistakin ottaa
    kauppiaasta vartti-kiloramma piipussa-palavaista siitä hyvästä kun
    nyt lähin sikiöitäsi passaamaan. Eh — hee!...

    Riika tuskin osasi mitään vastata Kaisalle, joka oli häntä liki kolmeakymmentä vuotta
    vanhempi. Huusi vain jälkiin:

    — Sano Topille, että mullivasikka lahata pitää...

    — Hääh? Mikä vasikka?

    — Mullikka!

    — Nö nö..., mumahti Kaisa ja potkaisi vanhan kansan tyyliin oikean
    jalan suksella, joka oli lyhyempi, vasemman jalan lylysuksen pitkään
    luikuun.

    Kumpikin mennä lynkki päinvastaiseen suuntaan pitkin Topin edellisenä päivänä
    aukaisemaa tolaa.

    Kuta enemmän hiihti, sitä enemmän kiihtyi kiirehtimään hiihtoaan.
    Riikan sisäkalpeat poskipäät alkoivat punoittaa...

    Tuntui hyvälle kerrankin tuulotella itseään erillään lapsilaumasta...

    Mutta mikä ihmeen otus juosta ripsutti jäljessä pitkin latua
    niukuin-naukuin?

    Kissa, Ranstakka se oli, joka seurasi emäntäänsä ja nosteli
    käpäliänsä, hetkeäkään pysähtymättä neljälle jalalle, joita jokaista
    paleli, ja moukuen kurkun täydeltä kuin paholainen.

    — Sss! määtkö kotiisi, sss! manasi Riika, mutta mirri ei totellut,
    vaan seurasi häntäänsä kieputtaen naapurin mökille asti, jossa pikku
    Tiltu sen kiinni nappasi ja lupasi lujasti pidellä sylissään siihen
    asti kunnes Korpiloukon emäntä oli näkymättömissä.

    Kettuvaarasta sai Riika matkatoverikseen Aapelin, nuoren miehen, joka
    oli ollut kotonaan käymässä joulunpyhinä ja taas läksi savottatöihin
    pitäjän toiselle kulmalle. Oli siivoluontoinen jätkänalku tämä
    Aapeli, ei näkynyt vielä tukkilaiselämässäkään raaistuneen. Tarjoutui
    Riikan lintutaakkaakin selässään kantamaan väittäen sitä köykäiseksi
    kuin savotan kahvipannua, joka kuului olevan ”alvariinsa tyhjä”.

    Aapeli hiihtää hiputteli edellä, toisinaan tupakaksikin pisti,
    kasakkaa lankivarsipiipullaan sauhutteli korpeen ja pitkiä
    saapasvarsiaan oikoeli; leikintekoa näytti hänelle olevan moinen
    hissukseen hiihtäminen hameväen kumppalina. Riika lykkihen perässä,
    nenäänsä niistellen, mutta ei näyttänyt hänkään uupuvan.

    Kolmisen peninkulman päässä, kun jo kokonaan oli pimennyt, jättäytyi
    Riika sentään yöksi Muikkulan pikkutalon pirttiin, mutta Aapeli
    hiihtää roimahutti yötä vasten yksikseen kirkonkylään asti.

    Aamusella varhain läksi myös Muikkulan isäntä ruunallaan kirkonkylään
    ja Riikan onnistui päästä lintutaakkoineen hänen rekeensä. Lupasipa
    pikkutalon isäntä palatessakin avustaa mökin vaimoa jauhopussin
    kuljetuksessa ja ehkä vielä sovittaa heinässäkäynti-matkansakin
    rajalle päin.

    — Ei taija teilläkään liikoja olla mitä rekeen kuormaksi panna?
    arveli Riika puheenaineeksi.

    — Lieneekö tuota rapiammasti kuin mökkiläisilläkään, vastasi
    Muikkulan isäntä harvakseen. — Velkana on kaikki porvaleille. Metät
    seiväspuita myöten tukkihuijarin koprissa, mannut vasaran alle
    vierimässä. Syötyä mikä saatua ja uuvet saatavat saamattomissa. Hyvä
    jos vielä lehmän pitää saa yli talven, ja hyvä jos pakkasen suoja
    säilyy. Ruunun rästit, kunnan verot, papin roskat — pirhanako ne
    kaikki maksaa jaksaa?

    Isäntämies sylkäsi kantoon ja roiskasi hevosta ruoskallaan.
    Takkukarvainen raudikko juosta lönkytti hoippuen, ja pitkähkö resla
    kitisi ja kallistelihe romeikoilla mailla.

    — Niin..., äänsi Riika, mutta ei muuta sanonut, koska oli
    vaimonpuolena vieraan miehen matkassa. Mutta pikkutalon isäntä,
    kankaan kamaralle päästyään, jatkoi omia ajatuksiaan:

    — Niinpä tosiaan on tämä maailman meininki tärväytynyt ja
    kaikinpuolin kiikkeräksi kupertunut ja ahtaalle kihnautunut, jotta
    saapi kai minun puolestani sosialistimokkuraati tulla Suomenmaahan ja
    jakaa metät ja mannutkin pääluvun mukaan.

    — Mitenkä työ sanoja? kysäisi Riika hätkähtäen, vaikka jo arvasikin.

    Muikkulan isäntä vääntäytyi kyytilaudallaan taakseen katsomaan:

    — Vai ei vielä teijän perukalle asti kuulunna ouk?

    — Kyllähän se Topi sitä on tolittanut, vastasi Riika. — Minä vain
    sitä nimen sorttia vikoilen, jotta miten hän oikein ollee, niinkuin
    alkukielillä...?

    — Sosialisti-mokkuraati se on. Jopa jotta mokkuraati. Niin sitä
    karahteeraavat. Niin valtesmannissakin sanoivat, kun menneellä viikolla
    pistäysin. Kuuluu olevan muukalaista kielimurretta...

    — Vai muukalaista. Joo! sanoi Riika kiitollisesti. — Eihän se toki
    meijän Topi sitä niin kyennyt perinpohjin laaraamaan.

    — Käypikö se Retriika siellä kansan kokouspaikassa? kysäisi kotvan
    kuluttua Muikkulainen.

    — Lie häneen menijätä ilman minunlaistanikin..., sanoi Riika
    kainoksuvasti. — Vaikka hokevathan nuo vaimoihmistenkin siellä
    pasteiraavan, lisäsi hän.

    Huurteinen talviaamu vasta hämärtäen valkeni, kun seurakunnan vanha
    kirkontorni puikahti esiin järven selän takaa. Linjasuorana ampui
    näreillä viitoitettu tie yli jään.

    Sekä Muikkulan mies että varsinkin Korpiloukon vaimo tunsivat
    mielissään jähmetyttävää pyhänkammoista juhlallisuutta, kun reki
    hiljakseen vieri jykevän kirkkotapulin ohi. Kumpikin heittihen
    äänettömäksi aivankuin olisi rintaa salvannut selittämätön
    painajainen. Eivät sanallakaan enää kajonneet uudenajan kuulumisiin.
    Heidän nenänpäänsä punoittivat aamutuimassa. Kullankellertävässä
    aamuruskon sarasteessa aukeni ja levisi heidän edessään koko
    kirkonkylä...

    ”Kolmiyhteisen huone - keisarillis-jumalallinen esivalta —
    pyhämustat papit ja lumivalkeiksi maalatut pappilat kimaltelevien
    koivikkojen keskessä — ruunun virkamiesasunnot ja tiheäikkunainen
    kansakoulu — kauppiaat ja koreat kyltit — postitalo ja keltaiset
    kirjelaatikot — lainamakasiini ja kunnan esimiehen amerikkalaismylly
    — ja lopuksi susiturkkinen outo herrasmies kievarikyydillä ajamassa
    pitkin maantietä, kalkattavassa aisakellossa niin että pois tieltä
    vain...”

    Mikäpä sen maailmanjärjestyksen muuttumaan saisi? Ja pakkoko olikaan
    muuttaa? Ei kai tässä kenenkään mieli tehnyt vastaantulevain turkkeja
    ryöstämään!...

    Kaukoperukkalaisen kirkkoväen harras tunnelma oli ennen pitkää
    vallannut sekä Riikan että Muikkulaisen. Sitä tunnelmaa vahvisti
    lisäksi vilkas liike kylän kujilla. Joka suunnalta näkyi ajelevan
    ja hiihtelevän rahvasta. Nuorta ja vanhaa. Pomoa ja kerjäläistä.
    Aivankuin mitkä markkinat olisivat tulossa olleet...

                                                      ⸻

    Uudenvuoden kirkonmenot olivat päättyneet, ja ristirahvas hajaantunut
    lähipirtteihin eväitänsä syömään. Isot palttoopäälliset isännät
    ja päätalojen pönäkät, monihameiset emännät kiirehtivät kukin
    kotitaipaleelleen. Aivankuin jokin salainen hätä heitä olisi ajanut
    pois kirkolta heti kun olivat jumalalliset ja maalliset asiansa
    toimitetuiksi saaneet. Tai aivankuin olisivat tahtoneet säilyttää
    papinsaarnan tuoreeltaan aivoissaan ja pelänneet sen jotenkin
    väljähtyvän, jos sitä jäisi kirkon lähettyville märehtimään.
    Sentähden piti ajaa karahuttaa kuin viimeistä päivää, pakosalle
    kotikankaita kohti, eväskukon kalapurstot vielä suupielissä...

    Mutta eivät sentään kaikki tänä kirkkopyhäpäivänä näkyneet kiirettä
    pitävän takaisin kotitanhuilleen. Jäi joka kylästä jokunen
    pikkueläjä, mökkiläinen, mäkitupalainen, ruununtorppari, loinen,
    huonemies, jätkä tai häviön partaalla häilyvä talonpoika. Näkyi
    jääskentelevän vaimoihmisiäkin, jotka supattelivat keskenään.
    Ilmassa oli kuin ukkosen sähköä, joka vaikutti uteliaisuutta ja
    mielenjännitystä.

    Korpiloukon Riikakin oli käynyt istumassa kylmässä kirkossa ja
    huokaissut penkinalaisen rukouksen kaikkivaltiaan Jumalan puoleen
    — sen ihmeellisen Zebaothin, jota sielunpaimen rukoili varjelemaan
    valtakuntain sotajoukkoja mailla ja merillä — mutta ei ollut hän
    saanut lohdutusta huolilleen ja sydänalassa oli tuntunut karvaalta.
    Vilukin hänelle oli pyrkinyt tulemaan ristivetoisessa kirkossa, jossa
    poikaviikarit alinomaa renkkasivat ovissa ja unilukkari vähänväliä
    kyyditsi urisevia koiria alas alttarilta tai raahasi niskasta ulos
    käytäviltä. Vilustuminen ja jumalanpalveleminen — ne ne aina olivat
    kuuluneet yhteen tässä kristillisessä seurakunnassa, jossa silloin,
    kun joku tavattiin jähmettyneenä ruumiina kirkkoreestään, pappi
    seuraavana sunnuntaina kiitoksen tehtyään rauhallisesti rukoili:
    ”Opeta meitä ajattelemaan, että meidänkin kuoleman pitää!”

    Niin, kirkossa oli Riikakin käynyt ja papin vakavan varoituksen
    kuullut, että piti vältellä sitä uuden ajan rumaa henkeä, joka
    tähänkin pitäjään jo kuului nokkaansa pistelehtivän, mutta ei ollut
    sana sattunut sorronalaisen sydämeen, vaan ristiriitaisin tuntein hän
    oli kirkon portaita alas astunut ja itsekseen ajatellut: ”jahka käyn
    siinä köyhäinkin rippikirjoituksessa, niin sittenpä heijät tiiän”.

    Niinpä hän kellon lähetessä iltakuutta muiden kulkijain jäljissä
    hiipi Visuliinin pirtille, jonka lyhtykylkisessä ovessa paistoi
    paperilappu tiedonantoineen:

    Täsä paikasa pitetän Köyhälistön kokoUs, puhuu sosialitemokrati
    Puoluven Puntarpää lähetä Mä akitaa Tori to-Veri. Mjehenpuolisia
    Naissed tervehtulet!


    Arkaillen astui Riika sisään ja seisahtui ovensuuhun. Pirtti oli
    jo puolillaan väkeä ja uutta yhä tungeksi takaapäin. Näytti olevan
    muutamia herrojakin seinuspenkillä istumassa paperossit hampaissa.
    Pirttiä valaisi yksinkertainen kattolamppu, mutta pitkän pöydän
    nurkalla seisoi pari sytyttämätöntä kynttilää. Hiljaisuus aivankuin
    kirkossa... moni ei yskähtänytkään. Kaikki näyttivät odottavan,
    mielet kuloisina, kasvot surkeasti väännyksissä.

    ... Riikan polvet vapisivat. Hän näki pienenlännän nuoren
    miehen syöksähtävän sisään toisesta ovesta: piikkitukkaisen,
    punaheltta-kaulaisen, patiinijalkaisen. Vieraan kintereillä
    seurasivat raatari Kalle ja suutarin Kunilla, jotka molemmat
    kantoivat kirjoja ja latoivat ne pinoiksi pöydän päähän.

    ”Rakutaattori on!” kävi suhaus läpi seisovan ihmisjoukon, ja Riika
    tuli työnnetyksi etualalle tungoksessa.

    Hän tuijotti punaiseen helttaan eikä ensin nähnyt mitään muuta. Se
    punainen heltta alkoi vähitellen heilahdella puoleen ja toiseen...

    — Jos ensin laulettais internatsionale! kuului agitaattori
    äännähtävän.

    Joukko seisoi hievahtamatta...

    — Eivät taija vielä kaikki sen naalin päälle ymmärtää! arveli muuan
    loismies.

    — Tehän osaatte, toverit? kuului agitaattori sanovan tuttavallisesti
    käännähtäen raatarin ja suutarin eukon puoleen.

    Punainen heltta alkoi kiivaasti heilua, käsi löi tahtia ja
    kummallinen veisuu rupesi raikumaan pirtissä:

    Työn orjat sorron yöstä nouskaa!
    — — — —
    Alas lyökää koko vanha maailma!
    — — — —

    Riika tuijotti rusettiin ja höristeli korviaan. Totta tosiaan oli
    tämä ihmeellistä veisuuta, erilaista kuin kirkossa ja kinkereillä.
    Oikein oli Topi puhunut...

    Ei muuta johtajaa, ei luojaa
    Kuin kansa kaikkivaltias!

    Riikaa puistatti. Se oli pyörryttävää ja pyhää mitä hän kuuli. ”Aivan
    toistyylistä kuin Nuurperin rippikouluopetus!” hän ajatteli.

    Agitaattori jatkoi huutaen kurkun täydeltä ja poljeksien jalkaa
    ryhdiksi:

    Lait pettää, hallitukset sortaa,
    Verot köyhälistön verta juo!
    Ja köyhän ihmisoikeuskin
    Ompi tyhjä lause tuo:
    — — — —

    ”Niin on”, jupisi Riika itsekseen, ja hänen arkuutensa hävisi säe
    säkeeltä, sitä mukaa kuin laulantaa jatkui.

    Läpi ytimien ja luiden tuntuivat tunkevan seuraavat laulun sanat:

    On kurjan kurjat kunniassaan
    Raharuhtinaat nuo röyhkeät,
    Ei koskaan tee ne itse työtä,
    Vaan ne työtä ryöstävät.
    Varat kansan hankkimat on menneet
    Kaikki konnain kukkaroon.
    Pois kansa velkansa jo vaatii,
    Nyt ryöstösaalis tuotakoon!

    ”Kohalleen sattuu!” ajatteli Riika. ”Joutaisi kauppamies maksaa monet markat
    takaisin Topillekin, kun on polkuhinnasta vuosikauet lintuja
    ostanut.”

    Hän seisoi varpaisillaan, vesisumu silmissä, yhä kuunnellen tätä
    totuuden pursuavaa kapinalaulua:

    Työmiehet, kyntäjät ja kaikki
    Työkansan joukko nälkäinen!
    Maa meidän on ja olla täytyy,
    Vaan ei laiskain lurjusten.
    Nälkä meill’ on...

    ”Herrajessus!” suhahti Riika, jonka päätä nälkä tosiaan tälläkin
    hetkellä huimasi.

    ... aina vieraanamme,
    Vaan kuin korpit haaskoiltaan
    Me kerran kaikki karkoitamme,
    Niin päivä pääsee paistamaan.
    Tää on viimeinen taisto;
    Rintamaamme yhtykää:
    Niin huomispäivänä kansat
    On veljet keskenään!

    Siihen loppui kansainvälinen työväen marssi, joka kolmen hengen
    laulamana ensi kertoja kajahti tässä Suomen syrjäpitäjässä.

    Agitaattori pyyhkäisi hikihelmet otsaltaan punakirjavalla
    nenäliinalla, astahti pöydän eteen, iski vihreänvivahtavat
    silmänsä väkijoukkoon, huojutti ruumistaan ja aloitti puheensa: —
    Aateveljet! Aatesisaret! Saapunut on keskellenne se kirkkovallan, se
    pappisvallan, se virkavallan, se rahavallan, se asevallan, se kaiken
    pirullisen vallan leppymätön verivihollinen! Minä se olen, katsokaa
    minuun, kuulkaa mitä minä puhun, sillä minut on tänne lähettänyt
    asioita selittämään Suomen kansan järjestynyt porletaaripuolue, ei
    mikään herrojen salasakki.

    Hän viskasi vihaisen silmäyksen sivulla istuviin herrasmiehiin,
    joiden virkoja hän ei arvannut. Jotakin äärimmäistä sieluntuskaa
    värähteli hänen kasvoissaan, kun hän jatkoi:

    — Irvistelkää vain vapaasti partanne alta, te herraskaiset, olkaat
    keitä tahansa, tämä mies ei teitä tunne eikä tuntemaan tuppau.
    Kuulkaa päältä, kuinka todellinen sosialidemokraatti haukkuu
    ja häpäisee ja teidänkin pahat sisunne paljastaa. Kyllä teidän
    puolueenne on tähän asti koettanut meidän puolueen syntejä päivän
    valoon vetää, vaikka eipä ole onnistunut. Minä ilmoitan tälle
    köyhälle kansalle, joka teitä tässä tähän asti on kumarrellut ja
    passaillut, että nyt on meidän vuoro astua sotatantereelle. Meillä
    on voimaa, tietäkää se, me emme pelkää lahtarikaarteja, me lyömme
    sortajaluokan alas kuin niittymies koiranputket. Vapiskoot valheen
    ritarit ja hirmukonnat, kun Pohjolan nuijajoukko käypi tuomitsemaan
    rosvotöitä ja kansan murhaajia. Kostonhetki koittaa ja oikeus
    lopultakin voittaa! Ihmisyyttä me vaadimme ja jos ei sitä meille
    hyvällä anneta, niin me otamme sen väkisten.

    Hän, agitaattori, alkoi hengessään kauhtua. Silmiään välähytellen,
    pieniä nyrkkejään suonenvetoisesti puristellen hän huusi:

    — Kuka tässäkin pitäjässä pellot kyntää ja ojat kuokkii? Kuka
    mutakuopissa tonkii ja savessa piehtaroi? Kuka taivasalla
    vesisateessa nukkuu? Kuka jään railolla palelevin käsin kalanuottaa
    vetää? Kuka tuiskussa ja pimeässä hiihtää? Kuka tervasjuurikkaat
    kiskoo ja tervatynnyrit raahaa ja soutaa henkensä kaupalla,
    nälkäpalkalla, satojen virstojen päähän — suurille herroille? Kuka
    virkamiehet, kuka poroporvarit, kuka tyhjäntoimittajat elättää, kuka
    ihramahat ja punanokkaiset juomarit leivässä ja viinassa pitää ja
    itse puutetta kärsii? Eikö se ole köyhälistö, raskaan työn raatajat?!

    Kuka tämänkin pitäjän nurkalta maailman raharatasta pyörittää ja
    kautta rantain kapitalisteille työtä tekee, jotta toiset voisivat
    nauttia ja koreissa vaatteissa keikkua ja hekumassa elää? Kuka
    tässäkin pitäjässä ylpeäin rouvain pitsipaidat pesee? — kuka
    tunkiot luopi? — kuka herroille hevoset huviajoon valjastaa? Kuka
    perustuslaillisten ryökkynäin pyykit jääkylmässä avannossa huuhtelee,
    kuka suometarlaisten herrain hännät helvettikuumassa saunassa
    siivoaa? Eikö se ole köyhälistö, porletaarijoukko?!

    Agitaattori huoahti sydämeenkäyvästi huoneen täydeltä ja pälyi
    ympärilleen verestävin silmin. Herrat sivupenkillä näyttivät
    kalvenneilta, talonpoikaiset seisoa töllöttivät tyrmistyneinä
    lakit kourissa näöltään vielä arkoina ja umpimielisinä, mutta
    akkojen silmäterät olivat alkaneet loistaa ja suut suippuilivat
    autuaallisessa supussa.

    Riika tuskin hengitti ahmiessaan sanan sanalta:

    — Vai luullaanko täällä, että Jumala se näin on nämä asiat
    määrännyt? Sitä varten olen minä tähän pitäjään saapunut,
    jotta mielenvalaistusta teille tuon. Pappi kirkossa puhuu
    väärin, kun opettaa, että orjan pitää olla nöyrä, vaikka herrat
    saavat mielinmäärin mässätä. Pappi kirkossa valehtelee! Me
    sosialidemokraatit tiedämme että ihminen on luotu vapaaksi,
    että jokaisella on oikeus leipään ja maahan ja mukavuuteen ja
    — nautintoonkin. Ei ole ketään ruoskan suutelijaksi luotu; ei
    ole ketään känsäisin käsin, verta vuotavin sormin pantu iäkseen
    tervasjuurikkaita kiskomaan, jotta porvarit kansan hankkimilla
    rahoilla saisivat laiskan päiviä viettää, verkavaatteissa ja
    samettisilkeissä pöyhistellä ja makeita viinejä juoskennella.
    Semmoinen jumala, josta pappi saarnaa ja jonka eteen hän köyhänkin
    polvet notkistaa tahtoo, se on kapitalistein keksimä kultainen
    vasikka, samanlainen kuin josta vanhantestamentin Jumalan tarinoissa
    kerrotaan. Ei se kelpaa köyhälistön jumalaksi, ei veljet rakkaat
    ja sisaret. Uskonto on pyhä asia, mutta köyhälistön täytyy luopua
    herrain uskostakin ja etsiä Jumalan valtakuntaa omilla aseillaan.
    Kuin lampaita karsinoissa meitä on kasvatettu — pitää jo oppia
    tuntemaan vääryys ja valhe. Ei saa nälkäruoska ja orjanpamppu enää
    vinkua tässä maassa, vaan roletaarin täytyy siihen tarrata kiinni
    — justiin niinkuin ärsytetty koira kalikkaan. Ja sen minä sanon,
    että jos nuo isopalkkaiset herrat tälläkin paikkakunnalla pilkkaavat
    köyhää työmiestä ja työnaista ja nylkevät nälkäisten selkänahkoja,
    niin tietäkööt että Elävän kosto...

    Agitaattorin lause katkesi siihen, sillä yksi penkillä istuneista
    kuuntelijoista oli äkkiä ponnahtanut pystyyn ja vaati puhevuoroa.
    Se oli nuori pappismies, kirkkoherran uusi apulainen, jota ei vielä
    moni seurakuntalaisistakaan tuntenut ja jota olikin vaikea päältäpäin
    papiksi arvata, sillä hän kulki puettuna yhtä yksinkertaisesti
    kuin pappilan renkipojat eikä vähääkään näyttänyt komeilevan
    pappeudellaan. Vanha kansa ei siitä syystä uutta apulaista oikeaksi
    papiksi tunnustanutkaan. Hänen kasvonsa olivat kivulloisen kalpeat,
    kun hän hiljaisuuden ja hävyn syntyessä väkijoukossa alkoi sävyisästi
    puhua.

    — Pyydän anteeksi, hän virkkoi, — mutta minä en voinut olla
    keskeyttämättä arvoisaa puheenjohtajaa tässä kokouksessa, koska minä
    selvästi tunsin, että jokainen lause, minkä hän kiihkomielessään
    suustansa syytää, yhä enemmän vain pilaa hyvää asiaa ja kaataa
    kumoon sen, mitä ei minun mielestäni koskaan saisi kumoon kaataa,
    nimittäin tervettä ihmisjärkeä. Minä tosin satun olemaan valtiokirkon
    opettaja tässä joukossa ja ymmärrän varsin hyvin, miksi meidän
    ammattikuntaamme nykyjään ankarasti ahdistetaan — ja minä myönnän,
    että paljon paljon on syytä, mutta minä puhunkin tässä ihmisenä
    enkä palkkapappina. Enkä minä kuulu mihinkään puolueeseen, enkä
    kuulua tahdo. Hyvät toverit, ajatelkaa nyt toki itse, mihin se
    johtaa, jos meitä yllyttämällä yllytetään vihaan — niinkuin herra
    agitaattori näyttää tekevän ja luulee siten parhaiten tarkoituksensa
    saavuttavansa. Minä sanon: eiköhän nyt voisi aivan rauhallisesti
    selittää sitä samaa, mitä täytyy sanoa uuden vaalilain perusteella
    sosialidemokr...

    — Ulos perrr...! kuului äkkiä raaka kirous ovensuusta, mutta uhkaus
    raukeni samalla ja joku puolihumalainen tukkijätkä rymähti toisen
    jätkän työntämänä ulos ovesta.

    Kaikki kuitenkin kuulivat häväistyksen ja katsoivat
    kauhistuneina nuoreen pappiin, että eikö tämä vihdoinkin suutu.
    Sosialistiagitaattori hypisteli hermostuneesti rusettiaan ja änkytti
    sanoakseen jotakin, mutta ei saanut suustaan. Nuori pappismies seisoi
    kotvan aikaa ääneti ja katsoi vakavasti väkijoukkoon ikäänkuin
    koettaen arvata, mitä kaikkea sen sisimmässä kätkeytyi. Hän rykäisi
    ja lausui pontevasti:

    — Pyydän vielä kerran anteeksi, että olen uskaltanut häiritä
    kokoustanne. Mutta samalla minä myös vielä kerran panen sydämillenne
    mietittäväksi: kumpi on siunausta tuottavampi asia maailmassa:
    vihako vai rakkausko? Kostoko vai anteeksianto? Riitako vai
    sopusointu ihmisten kesken? Ihmiskunnan suurin opettaja on sanonut:
    jotka miekkaan rupeavat, ne miekkaan hukkuvat. Minä tahtoisin,
    että sosialidemokratia Suomessa lähtisi kokonaan eri suuntaan kuin
    mihin herra Puntarpää sitä tässä koettaa lykätä. Minä suon sydämeni
    pohjasta onnea ja menestystä köyhälistön hengenjalolle asialle,
    mutta minä en tosiaankaan hyväksy vihan lietsomista, sillä se on
    pakanallista — eikä sitä hyväksy yksikään todellinen sosialistikaan.
    Se tuottaa vain lisää kärsimystä tähän kärsivään maahan, uskokaa jos
    tahdotte.

    Hän ei puhunut enempää, vaan nyökäytti päätään agitaattorille ja
    läksi kiireesti ulko-ovea kohti. Väkijoukko antoi hänelle tietä. Pari
    muuta herraa paperossit sammuksissa ja pappilan renkipojat hiipivät
    ulosmenevän apulaisen perässä.

    Tuskin oli ovi sulkeutunut poismenneiden jälkeen, kun koko pirtti
    aivankuin sähähti ja räjähti ikäänkuin joku äkkiä olisi alkanut
    vimmatusti kiskoa rätiseviä päreitä. Agitaattori Puntarpää oli
    hypähtänyt ylös pirtin pöydälle ja ruvennut sieltä karjumaan:

    — Näittekös nyt? Kuulittekos nyt? Uskottekos nyt? Semmoisia ovat
    herrat! Joka paikkaan ne tuppautuvat, joka nurkkaa ne nuuskivat, ei
    niillä ole häpyä eikä kunniantuntoa. Ne tahtovat tukkia kansalta
    suut ja sieraimet, mutta jos joku meistä uskaltaa heidän heimojaan
    saarnatuolista nykäistä, niin linnaan joutuu että paukahtaa. Tuokin
    papinkisälli istui kuin mikä santarmi täällä salaa urkkimassa —
    rovokaattori, piooni, ilmiantaja! Mutta eipä uskaltanut pitkään puhua
    eikä Jumalasta väittelyyn ruveta. Eipä uskaltanut kokouksen loppuun
    asti jäädä, kun oli kuumat paikat ja pakaroita poltteli. Tahallani
    minä sen annoin puhua, että saarnatkoon sappensa kuiville. Helppo
    sille toki olisi ollutkin vastata, siksi tyhmästi se puhui, mutta
    eipä kestänyt jäädä tilille. Irti kiskaisi tassunsa kuin kettumikko
    käpylaudasta. Rakkaat toverit ja aatesisaret. Ei pidä mitään pelätä.
    Jos te olisitte enemmän viljelleet sanomalehtiä, niin te tietäisitte,
    että nyt on kansanvallan nousuaika. Ei nyt ruunun virkamiehet ja
    pyrokraattien sapelipoliisit kokouksia hajoita niinkuin Venäjällä.
    Nyt on sananvapaus porletaarillakin ja nyt saa köyhäkin purkaa suunsa
    puhtaaksi. Ja minä puhun kansan luvalla... oikeasta asiasta... Ja
    joka ei kestäne kuunnella totuuden julistusta, se kursikoon tiehensä
    niinkuin tuo papinkisälli...

    Näin hän pauhasi ja pilkkasi ja kiihoitti ja kehui tuo köyhälistön
    vaaliagitaattori ja pehmitteli saloseudun jäykkäniskaista joukkoa,
    joka niin harvoin oli kuullut minkäänlaisia yhteiskunnallisia
    puheita. Hänen kissanvihertävät silmänsä välähtelivät oudosti
    päässä, jonka jokainen hiuspiikki näytti kirkuvan taivasta kohti,
    hiki tipahteli kirkkaina pisaroina rypistetyltä otsalta ja punainen
    rusetti letkahteli leuan alla...

    Hän oli uljas ja kunnioitettava kaikessa hullunkurisuudessaan. Hän
    oli lumoava ja vastustamaton, sillä jokaisen oli pakko tuntea, että
    hän kosketteli maailman kanteleen hellimpiä kieliä.

    Halpa välikappale suuressa asiassa! Tienraivaaja tiheässä
    murrokossa... Ja kuta enemmän hän puhui, sitä rajummaksi hänen
    uskonvilleytensä paisui. Hänen sanansa syöksähtelivät kuin sulkunsa
    särkeneen kosken vedet ryöppyen kovien kallioiden välissä, huuhtoen
    tieltänsä esteet. Kuni haltioihinsa tullut maalari hän paiskoi
    punaista ja mustaa väriä siveltimestänsä ympäri laveita seiniä
    ja loi ihmisparkojen eteen kuvia, jollaisia moni ennen ei ollut
    aavistanutkaan.

    Viha ja rakkaus, kostonhimo ja onnenhaave — nämä kaksi äärimmäistä
    tunnetta tuiskusivat yhtaikaa hänen sielustaan.

    Hänen kurkkunsa pyrki kiikastelemaan, ääni vuoroin vingahteli,
    vuoroin rämähteli — suupielistä pursusi vaahtoa.

    Silloin hyppäsi hän alas pöydältä, pani kätensä kuin rukoilija
    ristiin ja alkoi yhtäkkiä itkeä. Todelliset kyyneleet sirahtelivat
    hänen paahtuneista silmistään ja itkunulvahdusten seasta hän
    vaikeroiden puheli:

    — Surkea on sorretun elämä. Kurjuutta olen nähdä saanut joka
    paikassa missä olen matkustanut. Mutta niin suurta surkeutta kuin
    näillä teidän perukoilla en ennen ole nähnyt. Sadoissa mökeissä on
    ruoka viheliäisempi kuin kuritushuoneissa ja linnankopeissa. Sadoissa
    pirteissä on siivo huonompi kuin sikopahnoissa ja takapihoilla.
    Viime tiistaita oli minä yötä naapuripitäjässä, sellaisessa
    torpassa, jossa ei ollut vieraalle myydä kuin pari pettuleivän palaa
    ja purtilo haisevanhapanta piimää. Minä en valehtele. Lapset olivat
    apposen alasti, vaari makasi sopessa löyhkäävissä paiseissa, joita
    ei kukaan hoitanut, mies oli lyönyt kirveellä jalkateränsä poikki ja
    emäntä oli siunatussa tilassa. Kylmä muuri oli rikki, akkunan aukko
    olkiriehkoilla tukittu. Minä vapisin ja itkin koko sen yön enkä
    voinut nukkua silmänräpäystäkään. Ja kuitenkin siinä seurakunnassa
    kuului olevan rikas pappi, joka ei armahtanut ketään, vaan haki
    ryöstöllä saatavansa viimeiseen ropoon asti ja, jos ei ropojansa
    saanut, vei ainoan lehmän. ”Herra Jumala taivaassa!” minä ajattelin.
    ”Milloinkahan tästäkin päästään?”

    Kuolemanhiljaisuus vallitsi pirtissä. Matka-agitaattori jatkoi:

    Eilisiltana minä satuin kävelemään tuota maantietä, niin tuli
    vastaan tyttö, joka itki niin että hampaat yhteen kalisivat. Varpaat
    irvistelivät kenkäin nokista ja kengät kopisivat pakkasessa. ”Mitä
    sinä itket?” minä häitä kysyin. ”Niin kun tuo punaisen talon rouva
    tarttui minua tukasta ja ajoi minut ulos kyökistä ja sanoi minun
    varastaneen häitä kalossit...” Voi Herra Jumala, jos ei tämä oli
    suurta vääryyttä, niin sitten ei mikään!

    Agitaattorin itkunväräjävä välinäytös teki syvälle tärisyttävän
    vaikutuksen kuulijakuntaan. Se hävitti viimeisenkin epäilyksen siitä,
    että tässä tositeolla oli kyseessä sorretun ihmissydämen kipu-hellä
    asia.

    Ja kun puhuja taas oli pyyhkinyt likomärät kasvonsa kirjavaan
    nenäliinaansa pitämällä vakavan lomahetken sekä muuttuneella,
    virallisella äänellä alkanut puhua köyhälistön järjestymisen
    tarpeellisuudesta tässäkin pitäjässä ynnä lähestyvän eduskuntavaalin
    tärkeydestä, niin eipä Visuliinin pirtissä — senjälkeen kun arimmat
    olivat hiipineet hiljaa pois — ollut ainoatakaan sielua, joka
    olisi ollut ymmärtämättä, että kaikkien äänioikeutettujen, ja juuri
    köyhimpien, oli pidettävä varansa sinä maaliskuun päivänä, jolloin
    punainen viiva ensi kerran saatiin vetää, ja että se oli vedettävä
    sosiaalidemokraattien ehdokaslistalle.

    Lopuksi agitaattori vakavasti varoitti pysymään vahvana muiden
    puolueiden viettelyksiä vastaan ja kehoitti yhteishengen vireillä
    pitämiseksi uhraamaan roponsa puolueen sanomalehtien tilauksiin sekä
    opiksi ja huviksi ostamaan laulukirjoja, jollaisia hänellä oli tässä
    pöydällä tarjona.

    Viimeiseksi kajahti Työväen marssi raatari Kallen ja
    suutarin Kunillan säestämänä ja pyrkivätpä jo moniaat muutkin siihen
    lauluun osaa ottamaan:

    Käy eespäin väki voimakas!
    Äl’ orjajoukko halpa
    Täst’ alkain ole...
    — — — —
    — — — —

    Tähdet kiiluivat kirkkaasti taivaan laella, kun Riika, Muikkulan
    isännän reslassa, yötä vasten taivalsi kohti hiljaisia saloja ja
    nukkuvia lumisia vaaroja. Riikan vieressä perälautaa vasten kenotti
    karkea jauhopussi ynnä tukku vanhoja sanomalehden numeroita. Mutta
    palelevassa kädessään, rikkinäisen karvarukkasen sisässä hän piteli
    pientä tulipunakantista ”Työväen Laulukirjaa”.

    Kumpikin oli vaitelias.