Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    14

    Helmikuu oli menossa. Melkein joka mökissä puheltiin jo punaisesta
    viivasta. Jätkät leikkiä laskettelivat hirren ajosta päästyä
    iltasilla. Selällään loikoen pitkillä raheilla tai peräpöydillä,
    tupakkata tuprutellen, he leveästi siitä haastelivat:

    — Mitenkä se oikein pitänee vetää — se punainen viiva?

    Ka kun peukalollaan noin vain pyöräyttää...

    — Mitenkä sitä peukalolla — eihän siitä mitä lähe?

    — Pitää painaa kovasti ja puristaa lujasti niin jotta leppä kynnen
    alta tirskahtaa!

    — Vai sillä tavalla että lepän värillä. Vaan taitaa jäähä
    monelta silloin vetämätä, jos ei leppä niinkuin tirskahtaisikaan
    tervapeukalon pääköstä?

    — Tirskahtaa pitää — sinä päivänä. Muuten ei kuulu herroihin
    tepsivän...

    — Joo! Pitääpä sitten puukon kärellä vähän reijän tapaista tuikata
    vaaliin lähtiessä. Ei kai sitä laissa kielletty ole?

    — Eipä kai. Ei ole parakraahvia peukaloista...

    — Heh, heh. No se tuo Epra osoaa...

    Toisessa pirtissä pakistiin näinikään:

    — Kyllähän se pännämiehillä passoaa punaviivoja vejellä joka raamin
    nurkkaan, vaan erittäin se on semmoisilla, jotka alvariinsa ovat
    vain mehtäkirvestä ja sontalapiota koprissaan heilutelleet. Ei taija
    liitupännä monen ukon känsissä putoamatta pysyä ja arvannevatko nuo
    akatkaan puumerkkiänsä piirustaa, kun ikänsä kaiken ovat lehmän
    nännejä kopeloineet...

    — Tahallaan ne herrat sen toki niin ovat tällänneetkin jotta ei
    tyhmempi-sorttinen ihminen piirustuksissa pärjeäisi. Eihän se
    mitä oikeata eänestämistä ouk että vain punapännällä hissukseen
    raaputellaan? Vaan kun oisi laki semmoinen että itekuhi saisi eänensä
    puolesta isosti karjaista jotta ”sitä ja sitä minä Matti tai Tuomas
    tahon ja tarvihen”, niin siinä ei pahasti sattuisi erreyksiäkään. —
    Se on se uusi vaalilaki niin mutkikas ja metkuinen kuin esivallan
    peräsuoli!

    — Hehhehheh! Niinpä taitaa olla...

    Kolmannessa mökissä ukko tuumaili eukolleen:

    — Se on sen punaisen viivan veto — kuulostaa — justiin niinkuin
    Ristuksen veriviinan ryypäntä herranehtoollisessa. Siinä saattaa
    sielunsa päälle vetäistä kavotuksen ja iankaikkiset kuolemat.
    Vaan kekä kohalleen osunee ja täyvellä järellä ja oikeassa
    mielentämmingissä viivan jutkauttaa, niin sille se autuuveksi ja
    elinonneksi kopeutuu.

    — Tohtineeko häntä sitten reistatakaan? epäili akka.

    — Reistata pitää! vakaili ukko: — Jos sattuisi hyvinni
    lykästämään...

    — Mistä heitä punaisia pänniä niin rapiasti piisannee? tuumailtiin
    neljännessä paikassa. — Että joka miehen käteen ja joka ämmän
    sormien koloon?

    Mutta toinen siihen tiesi ilmoittaa että:

    — Keisarista asti kuuluu kojeet kuvernöörin kautta tuotettavan, sekä
    ne punaiset pännät että ne paperinroskat.

    Johon taas edellinen aukisuin arveli että:

    — Vai keisarista asti. Palajonkoon hyö maksavat rahinvetäjille —?

    Mutta ei toinen sattunut tietämään, minkä verran vaalivehkeiden
    kuljettajille maksaa aiottiin kuormakilolta.

    Viidennessä pirtissä keskusteltiin myös näin:

    — Kumma paikka se kuulostaa se valtion vaali olovan eikä sitä
    äkkinäinen ymmärrä ennenkun ite näköö. Hokevat sinne aituutettavan
    karsinoita, joihin itekuhi saapi lyyhistyä niinkuin kuuronpiiloon ja
    sieltä sitten eäni möläytetään...

    — Ei se varsin niin oo, väitti toinen nuoremmakseen. —
    Pännärustinki siellä roikkuu koijun pielessä ja sillä viivataan.

    — Vai sillä?

    — Sillä-sillä!

    — Karsinan seinäänkö se viiva veännetään —?

    — Eipä kun vaalilippuun.

    — Y-hyy...

    Piisasi sitä asiaa miettiä.

    Monessa paikassa sentään jo aivan järkevästi käsitettiin, miten tuo
    punaisen viivan vetäminen oli tapahtuva, sillä kuka sanomalehdet
    oli tarkoin tutkinut ja agitaattorien ohjeet tyystin kuunnellut tai
    opaslentokirjat lukenut, hän tiesi esimerkiksi, että mainittu viiva
    oli vedettävä sen nimiaituuksen yläreunaan, joka itsekutakin enin
    miellytti ja että viivaa ei saanut päästää niin pitkäksi, että se
    leikkaisi toisen roikan aituusta sekä että se oli vedettävä vinosti
    ylhäältä alaskäsin.

    Mutta kaikille, sekä tietävämmille että vähätietoisille oli asia
    samalla tavalla mieltäjännittävä, syystä siitä että se kaikille oli
    yhtä uutukainen ja ennenkokematon. Tunnustipa se herroillekin antavan
    päänvaivaa, koskapa kirkonkylän vaalilautakunnan puheenjohtajakin
    kuului yökaudet valvoksivan ja ähkäilevän mallipapereiden ääressä, ja
    virkamiesten pirttilöissä kuuluttiin pitkät puhteet harjoiteltavan
    renkejä ja saunapiikoja sen saman viivan viljelemiseen. Huhuttiin
    nuoren papin oikein tositingassa siitä konstaappeli Pirhosen
    kanssa väitelleen että miten päin se oikein oli vedettävä, jotta
    lakikirjojen mukainen tulisi...

    Punaisen viivan vilske siis joka paikassa kummitteli, ja monet miehet
    metsiä hiihdellessään sitä jo sompasauvoillaan hankeen viileskelivät
    — samoinkuin monet vaimonpuoletkin navetoissa hyöriessään sen
    piirtämistä aprikoivat, kirjavan lehmän kylkiä olkitukolla
    hangatessaan.

    Monen, vanhaan yhteiskuntajärjestelmään tympäytyneen, mielessä se
    kuvasteli taikatemppuna, jolla aivankuin satupilliä puhaltamalla
    saapi surkeat asiat ja olosuhteet silmänräpäyksessä muuttumaan:

    ”Kulkee korvessa näkö-nälkäinen paimenpoika, ryysyniekka, viheliäinen
    orpo raiska. Itkee, värjöttelee, nukahtaa mättäälle. Unessa ihana
    peikko hälle luikun käteen työntää, sanoo sitä ihmeluikuksi. Taas kun
    itkettää, poika rukka luikkuun puhaltaa. Ilmestyypä koreat vaatteet,
    poika niihin pukeiksen. Puhaltaa vielä luikkuunsa — ilmestyypi
    kultaiset vaunut ja valkoiset hevoset, jotka kiidättävät paimenpojan
    kuninkaan linnaan, jossa kukkurainen ruokapöytä eteen lentää ja
    passarit paimenpoikaa palvelevat. Poika syöpi minkä jaksaa, puhaltaa
    vieläkin ihmeluikkuunsa: — kuninkaan kaunis tytär hänelle kaulaan
    kapsahtaa ja kuningas puolet valtakuntaansa lahjoittaa.”

    Ne olivat vanhan suomalaisen kuningassadun uudet ihailijat,
    jotka ihmemuutoksiin uskoivat. Ihanata oli karvaan petäjänkuoren
    pureskelijan haaveilla makean mesileivän pian tulevia päiviä.

    Jos ei kukaan muu, niin kai sen Jumala ymmärsi, jos kerran
    kaikki-ymmärtäväistä jumalata olemassa olikaan?...

    Korvessa, jossa satavuotiset partakuuset ja tikan reikäiset
    kelohongat tähän asti ovat humisseet samoja iänikuisia hohinoitaan,
    veisaamatta koskaan toivonvirttä viluiselle vaeltajalle, —
    siinä samassa korvessa nyt nuori metsä laulaa kulkijan korvaan
    vallankumouksen ylpeitä marsseja ja pyhän kapinan loitsuja.

    ”Oo te vanhat hongat, oo te pilviä piirtävät kokkokuuset! Totisesti
    on teidän aikanne maahan romahtaa — te olette lahot ja hourupäiset,
    te horisette vanhoja virsiä veisatessanne! Antakaa sijaa meille,
    meille! Me nousemme pian norosta, me viritämme uudet laulut ilmassa
    soimaan!”

    Näin suhisee nuori metsä suomalaisilla salomailla, ja metsänhiihtäjät
    sen sävelet kuulevat ja ymmärtävät.

    Vanhan maailmanjärjestyksen täytyy murtua! Täytyy, ah täytyy?
    Rikkaiden anastajien ja perintöporhojen täytyy väistyä. Köyhyyden ja
    kurjuuden täytyy kadota. Kaikille riittää hyvinvoinnin välineitä.
    Kaikille riittää ruokaa, juomaa, vaatteita ja nautinnoita.
    Ihmiskunnan tarvitsee vain luopua itsekkäisyydestään ja vääristä
    perustuslaeista — ja kaikki tämä meille annetaan.

    Annetaanko? Ei annetakaan hevillä. Eivät herrat välitä...

    Pyhä — paha perkele — tästä ei selviydytä muuten kuin
    taistelemalla. Ja koska eivät koulunkäyneet ihmiset ja kansan
    järjestyksen viralliset valvojat välitä köyhän elämästä ja
    hätähuudoista enempää kuin sääsken puremasta; koska ne köyhälistöä
    aina vain nuhtelevat eivätkä heidän heikkouksiaan käsitä syviä
    perussyitään myöten; koska ne tuohon takapihan karjaan pian
    tuskastuvat ikäänkuin tahtoen päästä sitä kokonaan näkemästä; koska
    ne alaspolkevat kristinuskonkin kauneimmat opit hyväntekeväisyydestä
    ja lähimmäisen auttamisesta ilman että oikea käsi tietäisi mitä
    vasen käsi tekee; koska ne iäti lykkäävät huomisesta huomiseen
    parhaat parannushankkeensa, niin — kavahtakoot, kun kansa huomenna
    napisten nousee ja itse ryhtyy maailmata järjestämään. Kavahtakoot,
    vavahtakoot, sillä he saavat nähdä, ketä he ovat pistäneet?...

    Köyhälistön sotarumpu pauhaa! Katsokaa: sanomalehtiä sinkoilee kuin
    tulisia käärmeitä äveriään peltomiehen jalkoihin. Sanomalehtiä
    luetaan vapaasti, eivätkä ilkeimmätkään herrat voi niitä lukemasta
    estää. Siis lukekaamme, kuunnelkaamme tekstiä:

    ”Nyt on kansalaisilla tilaisuus panna mielipiteensä vaakalaudalle,
    mitä ja miten he tahtovat tämän maan ja tämän kansan kohtaloita
    vastaisuudessa ohjattavan. Kaikkien pitää nyt tietää mitä he tahtovat
    — —.”

    Niin juuri! — ja kyllä se jo alettiinkin tietää, mitä kukin tahtoo.
    Niin juuri! — ja kyllä kaikki varmasti tietävät ainakin sen mitä
    eivät tahdo...

    Sosialidemokratia on ainoa, joka on tarttunut pahan perusjuuriin ja
    tahtoo tehdä niin suuren mullistuksen yhteiskuntajärjestelmässä että
    paha kokonaan poistuu!”

    Niin juuri! — ja se olkoon köyhälistön uusi uskontunnustus, kun
    verenkarvainen veitsi vanhan autuudenkatkismuksen kahtia leikkaa...

    ”Ja kaikkien kansalaisten kesken koittaa tasa-arvoisuus, vapaus ja
    veljeys!”

    Oi tervetuloas siis pian sinä aamuruskon punertava päivä, joka
    raatajallekin työn raskaan lomahetkiksi virvoituksen, huvituksenkin
    takaat!