Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    4

    Kaikki ovat jo syvästi nukahtaneet mökissä, mutta isäntä Topi näkee
    unta aivankuin asiat tapahtuisivat valveilla:

    Hän on hiihtävinään läpi salojen kaukaiseen kirkonkylään tyhjä
    säkki selässään ja menee suoraan pappilaan. ”Mitäs sitä Topiakselle
    kuuluu?” kysyy rovasti Nuurperi. ”Eihän sitä mulle mitä uusia”,
    vastaa Topi jurosti: ”sitä vanhaa vähnitystä vain”. ”Vai niin, vai
    niin”, sanoo rovasti: ”mitäs Topiaksella nyt sitten on asiaa?” ”Ka
    on asiata”, rykii Topi lakinreuhkaa käsissään pyöritellen. ”Lähteä
    piti tievustamaan herra rovastilta, jotta onko niitä tullut niitä
    hätäapuja Helsingistä, niitä hätäapuja köyhille?” Silloin rovasti
    rypistää kulmakarvojaan, katsoo tuikeasti Topia silmiin ja virkahtaa:
    ”Enkös minä ole Topiakselle ennen sanonut, että kun ihmisellä on
    hätä, niin tulla pitää kirkkoon rukoilemaan, niin kyllä Jumala antaa
    mitä itsekukin pyytää?” Topi tuijottaa häpeissään alas rikkinäisiin
    pieksuihinsa, joista isovarvas kiiluu, ja äännähtää: ”Auttaako se
    sitten varmasti?” ”Auttaa se varmasti”, vakuuttaa rovasti, ”kun
    vain ihminen vilpittömästi uskoo”. ”No joo”, sanoo Topi ja on
    vilpittömästi uskovinaan, koska rovasti sen niin vakuuttaa. Ja kas
    siinä samassa hän jo onkin menossa kirkkoon, tyhjä säkki selässä.
    Kun tulee kirkko törmälle, niin voi ihmettä kummaa: kirkontornissa
    pyörii tuulimyllyn siivet, pyörii, pyörii huimaa vauhtia, ja
    tapulissa vaskikello pompattaa, pompattaa, mutta korkealla huipussa
    kultaristin päällä istuu itse isä Jumala ja kuin ukkosen jylinä
    huutaa: ”Tulkaat tänne kaikki te, joilla säkki on tyhjä, ja minä
    tahdon teille jauhattaa ilman rahaa ja hintaa!” Topi seisoo iloisesti
    ällistyksissään eikä ensin ota uskoakseen silmiään, vaan sitten äkkiä
    lähtee juosta hölkkäisemään kirkkomyllylle niin että hiukset ilmassa
    leijaa ja tyhjä pussi niskassa roihuaa, ja hän saapuu kirkon juurelle
    ja läähättää: ”minä, minä, minä!” Niin herra Jumala tarttuu myllyn
    siipeen ja keikahtaa sen mukana alas maahan ja tuiskahtaa ihan Topin
    nenän eteen ja sanoo: ”Autuaat ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät
    tiedä, mitä heille annetaan. Topias Topianpoika Romppanen, sido
    nopeasti säkkis rattiin!” Niin Topi kiiruhtaa kirkkomyllyn sisään
    ja hakee torvea, josta jauhon on valuminen alas, ja äkkää, että se
    on kuin nurinkäännetty saarnaspönttö, ja hän sitoo tyhjän säkkinsä
    siihen hihkaisten ylös: ”Antaa nyt solua vain!” Koko kirkontorni
    alkaa ryskyä ja huojua aivankuin kaatuakseen, ja hirmuinen viuhke
    kuuluu ilmassa kuin pyhän hengen humina, ja kirkonkello pompattaa
    pompattamistaan, ja säkkiin alkaa solua jotakin raskasta, ja Topi
    seisoo riemuisesti hämmästyksissään hajalla reisin ja pitelee säkkiä
    vapisevin käsin, molemmin koprin hän pitelee tanakasti. Ja kohta hän
    huutaa ylös torniin että ”kyllä piisaa herra Jumala Euphrosyyne, kyllä piisaa”,
    irroittaa säkkinsä suun ja tahtoo maistaa sitä jumalanviljaa.
    Mutta säkistä hyppääkin häntä vastaan Retriika.
    ”Herrankiekkura!” kiljahtaa Topi kauhistuksissaan, ”mitä sinä Riika
    säkissä?” ”Sano sinä viinimmästi!” vastaa Riika pilkallisesti
    naurahtaen; ”Jumalan voima se akkojakin pyörittää”. Topi seisoo
    torottaa, kynsii korvantauksiaan ja meinaa niinkuin suuttua herralle
    Jumalalle, mutta samalla rovasti Nuurperi alttarilta lempiästi
    huutaa: ”Rakkaat ystävät Ristuksessa, avioliitto on itse Jumalalta
    säätty, pidelkää nyt yhdessä säkkiänne!” Niin Riika ja Topi yhdessä
    pitävät pussia pystyssä ja Jumalan tuuli ulkona pyörittää. Mutta kun
    säkki taas avataan, niin sieltä hyppää Sakeus ihka alastomana kirkon
    lattialle ja sitten tulee Sylvesteri ja sitten Peata Parpara Raakeli
    ja sitten Iita Linta Maria ja vihdoin pikku Pirjeri, ja kaikki lapset
    kirkuvat kärttäen maidon tilkkaa ja leivänpalaa. Mutta isä Topilla
    ovat hiukset nousseet pystyyn kuin karva vihaisella koiralla, ja hän
    juoksee ulos kirkon ovesta koko pere kintereillään ja hän huutaa:
    ”Herra Jumala, herra Jumala, enhän minä vellijauhoja saanutkaan!”
    Eikä hän malta olla kirosanaa sanomatta. Mutta kun hän vääntää
    kaulaansa katsoakseen kirkontornin huippuun, niin ei siellä isä
    Jumalaa olekaan, vaan siellä huipussa keikkuu musta mies, joka huitoo
    kämmentään ja neuvoo:

    ”Ota sinä Topi siitä isosta tuohisesta!” ”Missä se on?” huutaa Topi
    vastaan. ”Tuolla puolenhan se on!” huutaa se musta mies ja viittoo
    koivikkoon ja nauraa hohottaa. Ja Topi juoksee koivikkoon ja koko
    perekunta hänen kintereillään ja lapsi-rukat apposen alastomina,
    ja kaikki juoksevat, juoksevat samaa polkua, mutta yhtäkkiä isä
    Topi pudota moksahtaa avonaiseen hautaan ja koko pere yhteen läjään
    hänen päälleen, ja syntyy hirmuinen parku ja ähkintä ja kaikki ovat
    tukehtumaisillaan, ja Topi huutaa: ”Tuokaa tulen välkettä — tyhjähän
    tämä on, ihan tyhjä!” mutta Riika ilkkuu korvan juuressa: ”Enkö minä
    sitä sinulle sanonut, jotta semmoinen se on se köyhän mylly?” Ja koko
    pere huppuroi kuopassa, mutta rovasti Nuurperi marssii ryhdikkäästi
    haudan ääreen, heittää someroa rautalapion kärjellä, ja kaunis ääni
    kaikaa yli Riikankin toran, kun pappi kultaristisestä kirjasta
    juhlallisesti lukee: ”Nimeen isän ja pojan ja pyhän — amen”...

    Topi hoi, Topi, mikä piessa sinua riivoaa? Elä karju siinä,
    täytinenkö miehen kinttuja viskelee? Eläkä potki siinä, kuuletko
    sinä, nukutko sinä vai...?

    Mökin emäntä puistelee miestänsä käsivarresta, raapaisee tulenkin
    tikkuun ja katsoo: Topi on suinpäin vasten lattiata, nyrkit
    puristuksissa ja höyryää märkänä hiestä, havahtuu tulen välkkeeseen,
    kepsahtaa istualleen, tuijottaa tukka torrollaan oveen mitään
    älyämättä, painaa sitten kämmenellä rintaansa, huokaisee syvään ja
    köntsähtää kyljelleen untansa jatkamaan.

    Mutta Riikan on paha olla eikä hän enää saa unen rihmasta kiinni, hän
    kopeloipi kitiseväistä kätkyessä ja kohentelee ryysyjä toisten lasten
    päälle, jotka siinä nukkuvat ympäri lattiaa.

    ”Lieneekö Topi oikein tervekään, koska se noin yö-sydännä meiskaa
    ja mutisee?” miettii Riika ja onea säälintunne vihlaisee hänen
    sydäntään. ”Jos se vielä kuolemaan sattuisi, silloin tässä
    vasta pyykissä oltaisiin. Taivaan pyhät enkelit varjelkoot!
    Mutta vellijauhon hakuun sen tästä on pakosta lähteminen, kun
    ei ole pottujakaan kuin viitisen kappaa kuopassa. Ja vaateapuja
    lapsirievuille pyytää pitää...”

    Mökin emäntä viruu selällään, pää hupussa hameen liepeen alla, jalat
    paljaina. Ajatus on pistänyt johonkin hellänarkaan paikkaan, ja
    silmistä puristautuu kuuma kyynelkarpalo, jota ei kukaan näe ja jota
    ei kenellekään kehtaisikaan näyttää...

    ”Tämmöisissä risoissa sitä minäkin... ei yhdeksään vuoteen hameen
    hatuvaa, ei paijan palttinaa. Lupasi Topi toki vihtoriinejakin
    silloin kun talosille ruvettiin; ei ole raiska pystynyt hankkimaan
    yhtä röijyn räpälettä! Enkä häntä kehtaa kerjätäkään. Rääsynä se nyt
    on morsiuspuku — navettaan vain kelpaa. Saanenko enää elämässäni
    uutta kirkkohametta?...”

    Riika säpsähtää omia himojaan. Mokomat tunteet täytyy tietysti
    kuolettaa. Syntiä ne ovat! Mitenkä siinä äitivainaan antamassa
    kirjassa veisasikaan? Kah kun ei ota muisti, vaikka säkeet kielellä
    hyppelevät...

    Mene pois kiusaaja!

    Riika sytyttää päreen, haparoi käsiinsä virsikirjan pöydältä,
    karistelee russakat lattiaan ja alkaa istuallaan pärevalossa
    puoliääneen hymistä ja lukea:

    Pois makia mailma jää — — —
    Pois paha prameus,
    Kanss’ tyhmä koreus!
    Kaikk’ samett’ silkkipuku,
    Kuin tuuli turhaan hukkuu — — —

    Sillä tavoin hän löytää mielenlohdutuksen yön hiljaisessa
    kiusauksessa ja pääsee jälleen nukahtamaan selin mieheensä,
    joka aamuyöstä tuntuu makaavan tyynemmin enää huutelematta ja
    piehtaroimatta unissaan.