Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    3.

    Paitsi Matti Helttusta.

    Paitsi Matti Helttusta oli Jumala kaikkiviisaudessaan asettanut
    pappilan henkiseen viljelykseen monta monituista muutakin ympärillä
    elävää ristirahvaan sielua. Melkein joka päivä joku tai useampikin
    niistä kävi aukomassa pappilan alati aukisaatavia ovia. Sitä riitti
    sekä suloisia että surkeita suhteita kirkkoherranväen ja talonpoikain
    välillä. Rovastilla oli omat ystävänsä, ruustinnalla samoin, olipa
    yhteisiäkin nimikkoystäviä.

    Oli Jaakko Kemppaista ja Jaakon akkaa, ikuista ristiä ja imellystä,
    välttämätöntä hyvää ja pahaa, sillä tarvitsihan niin suuressa
    kartanossa sekä vasun raatoa että villavyyhtiä, kiulua ja voipyttyä.
    Oli Hiisivaaran Hiskiä ja Hyysirannan Lassia, oli Korte-Mummaa
    ja Viitalan vanhaaemäntää, Rytys-Kreetaa ja Issin Karoliinaa,
    Latvatonta Ukkoa ja Latvatonta Mummaa, Suovaaran Mattia ja Haukilan Henteriä
    — pappilan henkiherttaisinta kansankaartia, jota ei ilman
    kolmea kukkuraista kahvikuppia koskaan laskettu pois pappilasta.
    Oli vakinainen kahviratti Vanha-Mari, kultainen kankuri ja
    intohimoinen kalamuija, oli ison talon, Alanteen Anna-Leena mustine
    sirkeine silmineen ja mustine kirkkoröijyineen sekä koko Alanteen
    herrasherttainen väki moninkertaisine sukupolvineen. Niiden luona
    toki saattoi käydä vastavierailullakin kolmella hevosella.

    Vaikka naapurit asuivat kaukana, niin olivat ne kuitenkin hyvin
    ”likeisiä”, aivankuin olisivat asuneet kivenheiton päässä.
    Esimerkiksi Lumme-Iikka, pappilan teerevin torppari, joka
    juoksujalkaa tuli pappilaan päivätöitänsä suorittamaan ja huusi
    kartanon täydeltä että ”päevää”. Moisia miehiä ihan saattoi rakastaa,
    niissä oli ryhtiä! Mitäs siitä jos Rasin Ransu puolestaan oli kuivan
    ärmäkkä ja Jouten-Tohomas nahjus. Rakkaita olivat nekin. Ja ihan
    sukulaiselta tuntui järven vastarannalla elävä Törmä-Ukko, joka —
    kuten sen koko maailma tiesi ja näki — kynti ja karhitsi omalla
    akallaan: puuauralla ja risukarhilla. Hieroja-akat kuuluivat ihan
    inttiimeihin: Jusan-Eevat, Pölkky-Kaisat. Tervetullut oli ”Salamelan
    ukkokin” ikuisia terveyssuolojansa hakemaan. Ja kodikkaita, pappilan
    kullatuihin kehyksiin sisältyviä ilmestyksiä olivat läpi-pihan
    kulkevat Rasva-Paavot, Laappa-Antit, Lyyhä-Topit ja Veltto-Pekat.
    Kuoharia kohdeltiin kuin kirurgian tohtoria. Näätänikkari nautti
    ”ammattiveljen” arvoa. Sydänmaan suutarit, räätälit ja sepät olivat
    tietysti pappilan kunniavieraita. Anterit, Joosepit, Levoskat,
    Raappanat. Suutari-Antti! joka opetti pikku Iivaria lukemaan,
    koska poikanen niskotteli mammansa sukkapuikon edessä. Sama Antti,
    joka eräänä pakkaspäivänä läksi plikin ostoon 200 virstan päähän
    kaupunkiin suksillaan ja jonka perään pikkupojat juoksivat antaen
    kumpikin Aleksanterinaikuiset kymmenpennisensä, jotta Antti muistaisi
    tuoda kaupungista lyijyspännät, ja joka viikon päästä palatessaan —
    vastaan juokseville papinpojille juhlallisesti ne ojensikin, antoipa
    vielä pastilliakin. Sama Antti, jonka häviämistä Pietariin iäkseen
    pikkupojat suuresti surivat, vaan jonka häviämisen maailman rannalle
    äiti-ruustinna osasi asettaa salaperäiseen yhteyteen karjakko-Marin
    pikkupojan kanssa, jonka nimi papinlasten malliin oli ”Ilimari”.

    Jooseppi Moilanen! Sepäs vasta oiva ja nokkela räätäli, joka leikkeli
    pappilan kaikille pojille pöksyjä ja ”jääkäritakkeja” niin paljon
    kuin Vanhan-Marin kutomia kankaita riitti; myöhemmin hävisi hänkin
    pappilan horisontista ja huhut alkoivat kertoa että Jumala siunasi
    Joosepille erämaan surkeudessa perätyksin kolme eukkoa ja kolmatta
    kymmentä lasta. Mutta aniharvoin Jooseppi pappilasta lähtönsä jälkeen
    lienee omille lapsilleen pöksyjä neulonut, sillä kuulestipa miehestä
    tulleen syvästi uskovainen ja akkojaan kurissa ja herrannuhteessa
    kasvattavainen.

    Paitsi kolmea torpparia oli erämaan pappilalla vakituiset
    ”kasakkansa”, joka sana tällä kulmakunnalla merkitsi yhtähyvin
    suomalaista miestä kuin akkaihmistä: Julumaa-Jussia ja Pikku-Mikkoa,
    Reeta-Kaisa Juntusta ja Juppos-Viiaa. Heinänteon aikana tulkitsi
    kasakka-käsite Saparovaaran Jeremia, Pöljää Alapea ja ”haravamiehinä”
    Hössy-Hannaa, Väliahon Armiitaa ja sensemmoista. Oli pappilan pirtin
    karsinassa tietysti nysäänsä imeksivä ruotimummu tai jos ei ollut
    mummua, oli ainakin ruotilaistyttö Oloka, joka jännitti ja huvitti
    koko kartanoa alati näkemällä ja pelkäämällä kummituksia ja aaveita.

    Pappilan palvelusväkeen kuului varsinaisesti ainoastaan isäntärenki
    Junnu, joka, vaikka olisi lähtenyt poiskin, varmasti palasi takaisin
    kuin magneetin vetämä, sillä mies ei voinut elää ilman pappilaa ja
    varsinkaan ei pappila parka ilman Junnua. Siksi valtava kyky oli tämä
    Jussi, sivumennen sanoen: erikoisen kunniakirjan arvoinen miekkonen,
    koko talon ja heimon uskottu ja — mirabile dictu — ikuisesti
    salavihkaa soimattu palvelija.

    Muut vakinaiset palvelijat pysyivät talossa vain vuosikauden, joten
    heidän nimiään on mahdoton jaksaa luetella; tosin oli sellaisiakin
    renkejä, jotka palvelivat kolme vuotta, mutta löytyi taas sen
    mokomiakin, jotka puskivat vain puoli vuotta ja kaikista äksyimmät
    tekivät ahväärin muikun purstosta, saattoivatpa lähteä pois talosta
    jo kolmenkin päivän kuluttua. Sisäpiiat vanhassa pappilassa olivat
    siinä määrin suosittuja että esimerkiksi ”Iita” ja ”Hilta”, pari vuotta
    opiskeltuaan hienoa käytöstä, kelpasi forstmestarien rouviksi
    ja oppi puhumaan ”ruohtia melekein yhtä viinisti kuin ruustinna”!
    Parhaat ulkopiiat palvelivat myös kolmisen vuotta, mutta häijyimmät
    suututtivat ruustinnan ruokottomalla suullaan jo moniaassa viikossa
    sekä karkasivat purpattaen nyytyineen, joihin joskus
    pistivät evästäkin mukaansa, uusiin seikkailuihin. Suurin piirtein
    katsoen tämä pappilan palvelijasto oli ikäänkuin Jumalan asettama
    henkivartiosto rovastin ja ruustinnan ja koko heidän perheensä ja
    juhtakarjansa ympärillä. Eihän ilman Mustaa-Kallea jäinen vesiamme
    noussut pihaan hetteeltä eikä Polle heinänsauhuja päästellen
    piehtaroinut pihalla, eihän ilman sisäpiikaa ”Hulta-Vannia” pölyt
    tulleet pyyhityksi sisähuoneista eikä ilman kyökkäriä ”Selemaa
    voimöhkäleet putoilleet pirttiväen puurokuppeihin, eihän ilman
    Sussu-Saaraa maidot joutuneet ”sisälle” niinkuin lypsäjätytön aina
    oli pakko julistaa ovenraosta, vaikka pappilan salissa olisi istunut
    itse lääninkuvernööri (maito on sisällä!); eikähän ilman ”Paksua
    Riitua” sisäväen sauna perjantai-iltana niin jumalaisen herttaisesti
    olisi lämmittänyt olkikuvoilla kelliviä pappilan nuoria herroja,
    jotka olivat joululomalla, eikä myös ilman jotakin ”Rokupätkää” olisi
    ilmestynyt halkoja rovastin kanslian porraslaatikkoon. Kaikki olivat
    tarpeelliset ja ehdottomasti kuuluvia siihen kotoiseen tauluun, jonka
    värituntuja tämä kirja tavoittelee.