Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    1.

    Vinttikamarikirja.

    Motto: Vanhalla vintillä kummitteleepi,
    Kuuletko, ullakon ukset ne käy!
    Lattiat oudosti raksahteleepi,
    Vaikka ei kukaan kulkevan näy...

    Olkoon tapahtunut mitä tahansa, olkoon vain vanha rovasti kuollut
    ja entinen ruustinna surrut itsensä tuntemattomaksi, olkoon koko
    heimokunta hajoitettu maan ääriin, älköönkä kenenkään meikäläisen
    elämäntie enää vetäkö sinne kultaiselle kukkulalle, mutta — Vanha
    silti on olemassa.

    Se on olemassa sielun muistikuvana, ja siitä ansaitsee kylläkin
    kokoonpanna jonkunlainen kirja:

    Peräpohjalaisen pappilan vinttikamarikirja, jota papin lapset lukevat
    sillä aikaa kun ”pappa” ja ”mamma” jo nukkuvat alakerrassa ja pimeän
    yön kumina täyttää ullakon ja öljyä riittää viheriäkupuisessa
    lampussa tai sydämiä pianosalin kolmihaaraisessa kynttilässä.

    Alotettakoon tämä muistikirja pappilan päärakennuksesta.

    Katsokaa esimerkiksi rakennuksen yläpuolta, jonka haahmo siintää
    peninkulmittaan yli korpimaisemain ja jonka helposti erottaa kaikista
    muista erämaan taloista. Eikö siinä ole tuo iäti kodikas — hiukan
    kömpelö, mutta iäti kodikas — vuosisatojen kulttuuria huokuva
    kustavilainen taitekatto, joka ei putoa ryytimaan pihlajien päälle
    niin kolkon jyrkästi kuin jonkun nykyaikaisen herrastalon ruma
    peltikatto — totisesti tämä pappilan vesikatto on kuin taivaan kevyt
    hattara, joka sattumoilta siihen on laskeutunut ikäänkuin höyhen
    kukkaisten ylitse. Höyhenten kaltaisia ovat tuon katon harmajat
    päreetkin, joita syystuuli riepottelee ja toisinaan irtikin repäisee
    ja lennättää iloisesti yli ryytimaan kaivon, jossa vesisanko kieppuu
    ja kirkuu nostovivussaan. Kattoakkunat — pienoispytingit — tässä
    vanhassa pappilassa ovat kuin mitkäkin hyväntahtoisesti myhäilevät
    muinaisajan mammutin silmät. Koko pappilan vuorilaudoitus tekee
    saman vaikutuksen kuin vanhanaikuinen herrastalvipalttoo — siinä
    on ylellisen leveät lievekorokkeet ja kokoliaat koristenapit,
    sen ”kraji” on korkea ja sametinpehmeä, siinä on keimailevat,
    puotipyöreät ylätaskut ja laveat, neliskulmaiset alalakkarit, joihin
    ei mahdu ainoastaan käsi, vaan koko ihminen.

    Pihan puolella on kolme sisäänkäytävää: keittiön porstua, salin
    kuisti, kanslian parveke. Ja nyt kun olemme löytäneet nuo rakkaat
    vanhat ovet, pujahtakaamme sisään huoneita tunnustelemaan.

    Ensin on rovastin kanslia. Se ei ole mikään tilava huone, mutta
    uskomattoman paljon siihen mahtuu sekä hengellistä että maallista
    tavaraa.

    Kirkonkirjapulpetit! Rovastin kirjoituspöytä kaikkine telineineen,
    porraslaatikoineen ja salalippaineen! Pöytä, jonka komeroista
    löytyy yhtä monta kynänterää kuin rautanaulaa, yhtä monta
    oblaattia kuin ruuvia! Höyläpenkki, työasekaappi, ripoliinihyllyt!
    Lasiruutuinen kirjakaappi, salaperäinen, kodikas klahvu, sukka-,
    rukkais- ja nahkalaatikot — kaikki yhtenä pyramiidina koreaksi
    maalatun nurkkauunin kupeella. Piippuhylly! Nuo pitkänpitkät
    sorvatut puuvarret helmitupsuineen ja hopeapislai-koppineen.
    Puinen sohva ja keikkuva etasheeri parranajovehkeineen. Pesukaappi
    plankkitoosineen. Sohvan yläpuolella baromeeteri, ilmanennustaja,
    jonka halkinaista lasia käydään kopahuttamassa, kun tahdotaan tietää,
    minne päin viisari on menossa. Baromeeterin yläpuolella riippuu
    Suomen suurmiesten” kuvia. Ja vielä on kansliassa paljon muuta,
    jota tässä ei jaksa luetella. Kaikista ihmeellisintä on se että
    kansliaan lisäksi mahtuu kolme ovea. Yksi ”vanhaan tampuuriin”.
    Toinen ”förmaakiin”. Kolmas johtaa ”uuteen tampuuriin”, jonka
    takana piileksii niinsanottu uusi kanslia. Turhaan on rovasti
    siellä komeassa, väljässä huoneessa koettanut asua — varsinkaan
    ei höylääminen siellä tunnu niin kodikkaalta, ja hän palaa aina
    takaisin vanhaan kansliaan, joka kelpaa kaikkeen. Uudesta kansliasta
    päästään ”uuteen saliin”. Se on pappilan uhkein huone, väljä, valoisa
    ja ylenpalttisesti sisustettu. Siellä kasvaa kokonainen metsä
    ruukkukasveja. Mutta emme jouda nyt tutkimaan fiikuksia, ruusuja,
    taatelipalmuja, pelaguuneja, asparaguksia tai verenpisaroita, vaan
    pujahdamme kaksipuoleisesta ovesta vanhusten makuuhuoneeseen,
    entiseen förmaakiin. Siellä on ruustinnan kirjoituspöytä — se,
    jonka ääressä hänen tyttöaikainen runoheponsa yhä lentää jättäen
    ihmeellisen hienoja kavion koukeroita valkoiselle paperille ja jonka
    ääreen hän aniharvoin — ja sentään niin ihmeellisen usein — joutaa
    äärettömän työtaakkansa keskeltä. Siellä on viheriäksi maalattu
    lepotuoli, jonka erikoista elämän tilannetta varten on tehnyt itse
    rovasti. Ja on siellä omakeksimä makuultaanluku-lampun teline
    rovastin rautasängyn kupeella, sillä rovasti maatapantuaan lueskelee
    runsaasti romaaneja ja kaikkea kirjallisuutta, sitä enemmän ja sitä
    vapaahenkisempää, kuta vanhemmaksi käy. Makuuhuoneesta pujahtaa
    pieni, melkein salaovi puutarhan puolelle kiinnitettyyn uusaikaiseen
    ”kabinettiin”, jossa penkki on ripoliinilla maalattu, seinät sievästi
    tapetseerattu ja jossa on ruustinnan hienolla käsialalla varustettu
    muistotaulukko, kuka ja milloin ja kuinka kauvan tätä merkillistä
    laitosta laittoi sekä hilpeä värikuva eräästä sukuun kuuluvasta
    jumalaisen komedian esittäjästä allekirjoituksella Teatteri Or Jat Sal
    . Vanhusten makuuhuoneesta, jonka joka seinästä puhkeaa ovi,
    pääsemme pienen nurkkauunin vieritse juhlallisesta kaksipuoleisesta
    ovesta vanhaan saliin. Tämä ”vanha sali” se on pappilan päähuone, sen
    sydän ja sielu, alfa ja oomega, sekä hengellinen että ruumiillinen
    ravintola. Siellä on pyöreä kahvi- ja postinlukupöytä keskellä
    lattiaa, siellä on tupakkapöytä takaistuimineen, siellä on uhkea
    pianiino, siellä pitkänpitkä, luiskakaiteinen, punaraitainen
    toppasohva vanhanajan karmileikkauksineen ja sen kohdalla pari
    lasintakaista madonnan kuvaa, siellä ovat edelliseltä kirkkoherran
    väeltä jääneet snellmanniaaniset nojatuolit, siellä on kikkerä
    keinutuoli, jolla voi ”soutaa ympäri” illan hämärissä ennenkuin
    kattolamppuun tuli pannaan. Suuri vaatekaappi ei ole ilman
    runollisuutta, siitä perjantai-iltoina saunapyyhkeet kaikille
    käteen annetaan ja pyhäaamuina puhtaat liinavaatteet. Lasiovisessa
    kirjakaapissa, jonka tornimaisen huippuleikkauksen talon isäntä myös
    on tehnyt, siintää korukantisia kirjoja: Runebergin ja Topeliuksen Cainen
    teoksia, Hall Kristitty, Tuhlaajapoika, Vaeltava Juutalainen,
    Kolme muskettisoturia (ruotsiksi), Oma Maa, Ihmeitten Maailma, Sionin harppu
    ... Pappilan pöydällä voi kyllä yllättää minkä hyvänsä nykyajan
    romaanin, Juhani AhonPapin tyttären”, mutta ei ”Yksin”. Lattialla
    on pehmeät, loistorantuiset karvamatot, ja koukerojalkaisen,
    aaltoavareunaisen salonkipöydän alla paistaa ruusukuvioinen,
    lammasnahkareunuksinen korumatto. Seinillä on taiteilijatädin
    maalaamia öljyvärikuvia, kullatuissa kehyksissä. Huomattavin niistä
    on ”Lamujoen pappila”, jossa rovasti, silloin vielä mustapartainen
    kappalainen, soutelee lastensa kanssa ”Riitun” pestessä pyykkiä
    rannalla. Talouspuolisella seinällä oven pielessä kimmeltää
    päällekkäin useita metallisia juhlatarjottimia. Laipion lamppukoukun
    ympärystä on kotoisen koristemaalarin sivelemä, ja missä sadevesi on
    turmellut kattopahvin, sinne myös on erämainen taidemaalari ulottanut
    siveltimensä kuvaten milloin ihanteellisen puolitaivaallisen
    maiseman, milloin hullunkurisen sammakon tai perhosen. Onpa leveässä,
    puolipyöreässä nurkkauunissakin korukuvioita.

    Tällainen on vanha sali, pappilan pyhä centrum. Ja yhtä kodikas
    kuin tämä väljä perhetupa on keittiökamarikin ruokapöytineen,
    astiakaappeineen ja tilkkupiironkineen, vaikka huoneen ahtaus on
    silmiinpistävä. Mutta mahtuvatpa sinne pappilan kaikkien ”puotien”
    avaimet kilkuloineen. Mahtuu kokolias kanarialintuhäkkikin
    hilpeine laulajineen! Ovi ja ovenkynnys, joka johtaa keittiöön,
    on tuhansista edestakaisista askelista rumasti kulunut esiintyen
    räikeänä vastakohtana kaikille muille esineille ja pinta-aloille
    pappilassa, jotka säilyvät varsin hyvässä maalissa vaihtaen
    vuodesta vuoteen värejänsä yhä kiiltävämpiin, koskapa ukko rovasti
    on ankara maalarimestari ja sivelee armotta kaikki mikä suinkin
    puuta muistuttaa, mutta keittiön puolta isäntä arastelee — siellä
    on aina noita paksupalmikkoisia piikaihmisiä, ja ukko rovasti on
    sangen häveliäs mies. Keittiö eli ”kööki” on pappilan rajattomaan
    ruokaliikkeeseen nähden myös liian tilaa-antamaton ja sen ulko-ovi
    kuin mikä perpetuum mobile — ovi, jonka rautalukko talvella
    hohtaa kuurassa uhoten ikuista kylmyyttä, kun sensijaan keittiön
    hella on ikuisesti palava pätsi, joka levittää kuumuuttaan sekä
    ruokiin että ihmisiin. Hellan ja mustasisuksisen patakaapin välitse
    pujahdetaan pappilan kahveriin, jonka akkunaa kymmeniä vuosia
    vartioi luonnolliseen kokoon maalattu kirkkoherran kuva, jyvä-aitan
    valtava avain kädessä — tuo iäti vanhentumaton mustapartainen
    ”kirkherra”, jolle joku pihan läpi ajava naapurikunnan forstmestari
    kohteliaasti kohauttaa lakkia tai jota perttuliaattona joku Vuokin
    poikaviikari säikähtäen pakenee. Kahverista mennään kyyristellen
    vielä sisäkahveriin, jonka ohuen lautaseinän takaa liiankin selvästi
    erottaa kaikkien ullakolle kiipeävien askelet. Sinne ullakolle
    nimittäin kierretään vanhan salin etehisestä eli tampuurista, joka
    sekin on kodikkaan ahdas, pienellä lämmityslaitteella varustettu
    soikko, jonka kaikki tilat valtaavat vaarnoissa riippuvat
    lukemattomat päällysvaatteet, päähinepöytä ja mankeli — veivimankeli.

    Kyllä pappilassa on — tai ainakin olla pitäisi — vielä toinenkin
    mankeli, se hirveä puurumilas, jonka painona on satoja kiloja kiviä
    ja jonka laatikossa pappilan kaikki pikkupojat ovat harjoittaneet
    jyrisevää huviajelua tai litistelleet peukaloitansa. Niin, pappilan
    ullakolle johtavat portaat ovat tyypilliset vanhan herrasajan
    kiipeemisvehkeet, sillä ne ovat jyrkät ja ahtaat, pimeät ja liukkaat.
    Kuinka moni pappilan perheenjäsenistä niistä onkaan tullut alas
    milloin päistikkaa, milloin seisaallaan — mutta portaat ovat kai
    Jaakopin enkelitikapuiden sukua — ei kukaan vielä niissä ole
    itseään kuoliaaksi loukannut. Pappilan ullakko — se on pappilan
    kansatieteellinen museo, emme pysähdy sen esineitä luettelemaan,
    mainitsemme vain että siellä sekä kolisee että kilisee, sen orsissa
    kiikkuu sekä kimeä-sointuisia hevoskulkusia että römäkkä-äänisiä
    lehmänkelloja. Ullakolta aukeavat pienet ovet neljään säiliöön,
    joilla jokaisella on oma nimensä: nahkakonttuuri, vaate- eli
    likavaatekonttuuri, hamppukonttuuri ja villa- eli ”mammankonttuuri”.
    Pari näistä on lukollista, pari lukotonta, toisen lukollisen avainta
    hallitsee talon isäntä, toisen — emäntä. Lisäksi ovat päädyssä talon
    jatkamisesta syntyneet uudet konttoorit sekä ullakon liepeillä vielä
    ylälaipiot eli lakat, joihin pääsee vain ahtaista kyyhkysluukuista.
    Asuinhuoneista on mainittava ensimäisenä vanha ”pimeä kamari”, jossa
    Pikku-Kortteen tytöt” ennen kertoilivat taivaaseenkiipeämis-satuja
    pikkupojille, ja josta uudemman ajan tultua noustaan kolme porrasta
    ylemmäs ohuen lasioven kautta, pohjoisvinttikamariin. Siellä valtaa
    sielun väkevä, Suomen kansaa hellivä tunnelma! Sinne loistaa kesäyön
    aurinko Kuusamosta päin...

    Eteläpäädyn puolella tietysti sijaitsee eteläinen vinttikamari,
    kesät-talvet valoisa, mutta hiukan hatara, hauska, pieni kammio.

    Tässäpä nyt pappilan päärakennuksen kymmenkunta huonetta osapuilleen
    ovatkin selitettyinä.

    Sitten on Vanha Puoli. Pari poikamaista pöksää ja sali jyhkeine
    tulipesineen sekä kiusallisen pieni keittiö. Eteisestä, jossa
    kaikki ovet paukahtavat vastakkain, noustiin ennen vaarallista
    ”kolopuuta” myöten salaperäistä romua sisältävälle ullakolle sekä
    siitä pahaiseen ”renkipoikakamariin”. Sitten seuraavat pirtit, vanha
    ja uusi, välikköineen ja peräkammioineen, jota sanotaan ”Riitun
    kamariksi”. Muistetaanpa vielä se muinaisten pappien kanslia, josta
    tuli ensimäinen ”uloslämpiävä” sauna, mutta jonka uudempi aika
    on alaspurkanut. Ulkohuonerakennuksia on paljon: on maitokamari,
    lihapuoti, jauhopuoti, ”piikain konttuuri”, talli ja rekiliiteri,
    pitkä navetta, kanakamari, halkovaja, pari makkia, lammashuone,
    sikahökötys, navettalato ja pientareilla latoja ynnä riihiä,
    ”masuunahuone”, paja, kellari ynnä korkea jyvä-aitta sekä mäen alla
    etäämpänä pari saunaa: sisäväen sauna ja pirttiväen sauna. Vielä on
    tuulimyllykin mainitsematta — tuulimylly puutarhan ulkokulmassa,
    pohjatuulen puskettavana tuuhean pihlajan takana. Ryytimaassa on
    humalahuone, vanha luuranko, joka kesäsydännä pukee päällensä
    neitseellisen vihreyden. On toinenkin humalikko-repale maitokamarin
    akkunan edessä, jossa palvelusväki kesähelteellä aterioitsee. Ja
    kun näin olemme viitanneet ulkopiirteisiin erämaan pappilassa,
    voimme hyvällä omallatunnolla käydä kertomaan ihmisistä, jotka tällä
    Karhuvaaralla” asuvat.