Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XIX.

    Inari vajosi täydelliseen lamaustilaan.

    Hän saattoi olla huoneeseensa sulkeutuneena päiväkausia tylsässä
    tuijotuksessa, syömättä, pukeutumatta, muistamatta mitään,
    välittämättä mistään, voimatta liikuttaa jäsentäkään, kykenemättömänä
    kaikkeen.

    Hän karttoi ihmisiä. Ne olivat hänestä kammottavia. Niistä lähti
    voimasäteitä, joita hänen ehtynyt elimistönsä ei sietänyt.
    Muuten oli kaikki hänelle yhdentekevää. Ei koko maan ja taivaan
    avaruudessa ollut asiaa, minkä vuoksi elää, mutta ei minkä vuoksi
    kuollakaan. Inari oli enää vain kuin itsensä kummitus, entisen
    elämänsä epäoleellinen varjokuva. Välistä jaksoi hän toimittaa
    jonkun pienen työn pysyäkseen hengissä. Mutta siihen rajoittui
    hänen toimintakykynsä. Häneltä puuttui sisällinen ponnistin. Hän
    ei välittänyt rahasta, sillä mitkään rahan antimet eivät häntä
    houkuttaneet, ei yhteiskunnallisesta asemasta, sillä sen edut olivat
    hänelle arvottomia. Häntä ei haluttanut panna tikkua ristiin itsensä
    tähden. Mitä hän itsestään! Hänen puolestaan sai hänen olentonsa
    atoomeille tapahtua mitä hyvänsä. Hän ei osannut enää kärsiä mistään,
    ei pelätä mitään, ei kuolemaakaan. Muiden vuoksiko siis pakottaa
    itsensä elinvoimaiseksi ja työteliääksi? Mitä hyötyä hänestä saattoi
    olla kenellekään! Jos hän jo olisi ollut maankamaraa, yleistä,
    epäyksilöllistä elämän-kuonaa, olisi hän rappeutuvasta ruumistaan
    voinut antaa ravintoa ruohoille, kukille, puille, pelloille, uusille
    alku-itiöille. Mutta tällaisena! Pitikö hänen tulla opettajaksi,
    kuten äiti-vainaja tahtoi? Nousta ehkä opettamaan vanhaa oppia
    kaiken turhuudesta? Miten inhimillinen vapaus, johon kaikki kehitys
    pyrkii, on epäiltävää ja vähäpätöistä, miten rakkaus kaikissa
    muodoissaan ja asteissaan kantaa itsehäviön siementä, miten se on
    järjetöntä, epätäydellistä, lyhytaikaista ja turmiollista sentähden,
    että sekin pyrkii vapauteen ja että sen olemus kuitenkin on orjuus.
    Niinkuin koko ihmisen olemus. Kaikkein pienimmässä kenties, niin
    pienessä, ettei sitä voinut pitää edes harkinnan arvoisena, hän
    on vapaa. Hän tekee sen tai sen pikku asian, jättää tekemättä sen
    tai sen, ja sitten käy kaikki itsestään välttämättömyyden pakolla.
    Pienestä lumipallosta kasvaa lumivuori, keveästä mielikuvasta raskas
    todellisuus, joka hautaa alleen kokonaisia kauneus-maailmoja. Pieni
    huomaamaton lipsahdus vain junaraiteissa ja toinen menee itään,
    toinen länteen. Se on ihmisen vapautta! Niinkö hänen piti puhua?
    Ja lisätä vielä, ettei tämäkään ollut totta, että kukaan ei voinut
    sanoa totuutta, ainoastaan tehdä uskontunnustuksensa, ja että hän
    itse uskoi elämän sovittamattomaan traagillisuuteen... Ei, pikemmin
    oli hänen pidettävä suunsa kiinni, oltava kuin muut, otettava
    olemassaolon taisteluun osaa niinkuin ennenkin ollakseen vähentämättä
    muiden elinvoimaa ja vastustuskykyä... Esimerkin vuoksi! Mutta olihan
    hän itse paras esimerkki siitä, että toisten hyvä esimerkki ei
    kyennyt antamaan elämän voimaa...

                                                      ⸻

    Sillä aikaa vietti Porkka hurjaa elämää.

    Joskus hän yövalvoneena ja sairaana vieläkin eksyy Inarin asuntoon.
    He pitävät kumpikin lopullista eroaan selvänä, mutta siitä huolimatta
    he yhä huomaamattaan kirvelevällä sydämellä palaavat entisiin
    puheenaiheisiinsa.

    — Miksi sinä hylkäsit minut? valittaa Porkka.

    — Miksi sinä ensin hylkäsit minut? vastaa Inari.

    Porkka on paljon muuttunut ulkomuodoltaan. Entinen siro
    boheemi-eleganssi on poissa hänen käytöksestään ja puvustaan. Hän
    on melkein rappeutuneen näköinen, kun hän pitemmiltä juomingeilta
    napittomassa, tahriutuneessa nutussa, rikkinäisissä kalosseissa,
    veristävin silmin ja pöhöttynein kasvoin ilmestyy Inarin eteen.

    Inarin on tuskallisen vaikea nähdä tätä. Omasta olostaan hän ei
    välitä, mutta nuo ulkonaiset onnettomuuden merkit Porkassa ovat
    murtaa hänen sydämensä. Hän herää välinpitämättömästä horroksestaan,
    hän kyselee hellästi huolehtien ja murheellisena:

    — Rakas ystävä, miksi sinä noin...?

    — Näen, että pidät minua jo vähämielisenä renttuna. Olet oikeassa:
    järki on jättänyt minut, sydän särkynyt, siveellinen selkärankani
    murtunut! Niin paljon on minulla tosin vielä jälellä siitä, että
    osaan edes kärsiä. Voi, miten minä kärsin, mutta kellään ei saa
    olla siitä aavistusta, ei sinullakaan. Minä nauran ja elän iloista
    elämää ja hetken levon ja lohdun löydän porton sylissä. Sinä
    olet minut sinne työntänyt. Niin syvälle olen pudonnut ylpeistä
    pilvilinnoistani. Ja minun, jonka piti sinun kanssasi kahden
    elää puhtaudessa ja kirkkaudessa ja koskemattomuudessa, tuolla,
    tähtitaivaalla, ei yhteiskunnan ulkopuolella kuten boheemi, kuten
    minä ennen, vaan yläpuolelle niinkuin suurien taiteilijoiden ja
    ihanien ihmisten sopii! Ja täällä nyt olen yhteiskunnan alapuolella
    kuin hampuusi! Jos tästä vielä joskus paranen, tulee minusta
    jotakin aivan muuta, kenties mystikko, kenties ihmisrakkauden
    apostoli. Sitä varten täytyy ensin olla hyvin onneton, tulla hyvin
    nöyräksi... Nyt sen tiedän. Tai ehk’en tulekaan niin jaloksi, tylstyn
    vain tavalliseksi porvariksi, unelmattomaksi, käytännölliseksi,
    kyynilliseksi. Järjestän elämäni järkevästi niinkuin muutkin: otan
    ystävyyden ystäviltä, toveruuden tovereilta, rakkauden naisilta,
    haalin koko eri tahoilta ne inhimillisyyden puolet, jotka ennen
    löysin sinussa yksin. Kaikki sinä olit minulle: ystävä, toveri,
    rakastajatar, puoliso, sotaveikko, unelma ja todellisuus, lähtökohta
    ja päämäärä. En enää koskaan sinun jälkeesi voi olla onnellinen,
    mutta voin nauttia ehkä. Enkä enää viitsi edes pohtia onnea ja
    onnettomuutta, noita kahta salakavalaa käsitettä, jotka ovat
    hämärtäneet ihmis-aivoja maailman alusta alkaen. Siirryn vain
    sievästi vakavuudesta ilomieliseen rappeutumiseen, ehdottoman
    tarpeesta sovitteluun. Minusta voi tulla vielä vanha, viisas,
    tyytyväinen irstailija. Etkö sinäkin soisi minulle kernaasti
    tällaista pientä valoisaa iltapuhdetta?

    — Minä soisin vain, että vielä voisimme olla yhdessä, sanoo Inari
    murheellisesti. Luuletko siis, että se on aivan, aivan mahdotonta?

    — Siihen pitäisi jollakin meistä olla niin luja usko. Kellä se on?
    Ei minulla.

    — Ei minullakaan...

                                                      ⸻

    Kerran loppukeväällä tulee Porkka Inarin luo tavallista
    täsmällisempänä ja kevyempänä.

    — Voit onnitella minua, hän sanoo.

    — Miksi?

    — Olen jälleen solminut suhteeni Naimaan.

    Inari kalpeni.

    — Olenhan surrut sinua jo tarpeeksi. Tarvitsen järjestetyn elämän.
    Minun täytyy päästä naimisiin, saada ulkonaista täytettä, joka tekee
    helpommaksi unohtamisen...

    — Unohtamisen?

    — Niin tahdon unohtaa sinut. Muuten menen rappiolle. En kestä
    tällaista kauempaa.

    — Minä en voi enkä tahdo unohtaa sinua koskaan, koskaan!

    Inari laukesi itkuun.

    — Mitä sinä itket, Inari?

    — Itken kaikkea sitä, mikä meidät erottaa.

    — Mikä se on sitten, mikä?

    — Minun liian suuri rakkauteni sinuun.

    — Sinähän rakastat toistakin. Mutta minä, minä en ikinä ole
    rakastanut enkä tule rakastamaan ketään muuta naista kuin sinua.

    — Ja nait Naiman...

    — Niin, niin köyhäksi jäin sinusta. Otan sen, jonka saan. Olen
    kiitollinen hänelle, että hän vielä huolii minusta, joka olen anonut
    almuja porttojen ovilla. Ja vanhasta, väsyneestä taiteilijasta tuntuu
    hyvälle, että on edes joku, joka vielä häntä jumaloi, joka ei tiedä
    mitään hänen haaksirikkoutuneesta sielustaan ja hänen kadonneista
    kauneus-unelmistaan. Minusta ei tiedä kukaan mitään paitsi sinä,
    Inari, eikä tule tietämään...

    — Ja sinä tahdot unhoittaa minut.

    — Ulkonaisesti vain. Niin on minun helpompi olla. Sydämeni
    yksinäisyydessä, siellä syvällä, korkealla, salaisessa
    mielikuvamaailmassani, joka tästä lähin on oleva suljettu valtakunta
    kaikille, siellähän sinä aina olet ja asut ainoana, muuttumattomana.
    Sinua ainoaa olen minä rakastanut täydellä sielullani ja ruumiillani
    täydessä miehuudessani. Sinä olet minun sydämeni ainoa morsian,
    jonka valitsin vaikeimmalla ja voimakkaimmalla hetkelläni. Minulla
    oli unelmani. En voi sitä pienentää. Me olemme yhtyneet elämän
    korkeimmalla kohdalla. Antaneet toisillemme ja saaneet toisiltamme
    yhtä paljon. Parhaani olet saanut, minulla ei ole enää mitään sinun
    arvoistasi tarjottavaa. Sinun jälkeesi on vain alaspäin menoa,
    pimenemistä... Parempi sinullekin, ettet näe rapistumistani.

    Inari tyrski valtoinaan.

    — Minä en kestä sitä ajatusta, etten enää saisi nähdä sinua,
    että auttamattomasti olet sidottu toiseen ihmiseen, lopullisesti
    kadoksissa minulta, ettei minulla enää ole lupaa luoda silmääni
    sinuun, joka olet kaikkeni iankaikkisesta iankaikkiseen, ainoa
    armaani kohtalon kaikkivaltiaan edessä, joka on liittänyt meidät
    yhteen onnettomuuden siteillä! Enhän minä vielä ole kokonaan kuollut,
    koska jaksan näin hirveästi kärsiä! Vanha sydänhaavani vuotaa verta,
    vanha rakkaus-haaveeni yhä vain minua vallitsee. Aivoni kieltäytyvät
    ymmärtämästä, että elämäni suurin riemu ja tuska olisi ollut turhaa,
    että voimani, taisteluni, tahtoni olisivat kaikki menneet hukkaan.
    Etkö luule, että vielä voisimme yhtyä, että vielä voisimme saavuttaa
    sopusoinnun? Etkö vielä kerran tahtoisi koettaa?

    Porkka nostaa Inarin syliinsä ja heidän kyyneleensä valuvat virtana
    yhteen.

    — Rakas, armas Inari, hän nyyhkyttää.

    — Emmekö voisi lähteä pois koko Helsingistä, joka on heikkoutemme ja
    onnettomuutemme todistaja, jossa menneisyyden myrkky meitä jäytää.
    Lähdemme jonnekin sydänmaalle, kauas...

    — Kevättä katsomaan! Oletko huomannut, että jo on melkein kesä.?

    — Menemme kuulemaan, miten ruoho kasvaa, miten kaislikot kahahtavat
    ja laine liplattaa... Sinähän pyrit mystikoksi...

    — Sinä kutsut aina esiin minun hyvät puoleni...

    — Kaupunki turmelee, elämä turmelee. Minäkin olen tullut niin
    pahaksi. Jospa vielä voisin tulla hyväksi!

    — Ja minä uskovaiseksi...

    — Minä uskon jo. Meidän rakkautemme on leikattu poikki
    parhaimmillaan kuin kultainen vilja. Sillä emme mahda mitään. Mutta
    murheemme ja hellyytemme siunaa meille vielä kauniin, kelmeän
    jälkisadon...