Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    POHJAMUDAT.

    Kaukana kolkossa korpimaassa, itkettävän-ikävien, soiluvien soiden
    ja pikkuvaltavien, mustansinertävien ylänteiden karkeissa helmoissa
    nukkuu ammoisista ajoin Kurjalan avara pitäjä, Suomen surunkuuluisa
    korvenkukka.

    Ei kuulu sinne suurmailman edistyshumina, ei särje siellä konsanaan
    korvia valtion rautaisten syöttiläsorhien kimakka hirnunta, ei
    kiljahtele sen syvillä vesillä yhtiöiden höyrylaiva, eikä sen
    harvalukuisilla keskitekoisilla maanteillä liioin ritaja edes
    kärrynpyörä. Ryteikkö korpi siellä vain ikuista huminaansa veisaa
    ja suurten selkosten pienillä lehmänpoluilla viheltelee metsän
    nelijalkainen kuningas — karhu, jota vanha kansa ikäänkuin
    ihmeitätekevää jumalaa pelkää ja aivankuin pahaa henkeä palvelee,
    rohkenematta petoa oikealla nimellään nimittää. Mustat aallot sen
    lukuisilla järvillä murisevat yksitotisia joikujaan, joissa ikäänkuin
    kohajaa hämäriä tarinoita kalastajalappalaisten kaukaisilta ajoilta,
    mutta joskus tätä vesien yksitoikkoisuutta vilkastuttaa tavattoman
    pitkän venheen harvatahtinen aironloiske ja tervajätkän synkeä kirous
    vastatuulta kiskoessaan peninkulmaisilla taipaleilla. Karirikkaiden,
    orjantappura-rantaisten koskien ikuinen pauhu suopi sekin vain
    raskasta mielenvaihtelua sille, joka Kurjalan pitkiä jokia myöten
    alas jonnekkin matkustelee. Samankaltaisen melankoolisen vaihdenäyn
    tarjoovat metsien vaeltajalle erämaan sadat pienet lammet, jotka kuni
    suuret, mustankiiluvat aaveensilmät tuijottavat ruostekeltaisten
    rämeiden keskessä ja joiden rautapohjainen syvyys upottaa jokaisen,
    sekä onkimiehen että laidunelukan, joka kesänhelteessä niihin
    kaahlailemaan uskaltaa.

    Suven ihmevaloisa seutu! talven säkkipimeä maa!

    Mutta harvoin täällä kesän valovuorokausinakaan aurinko armahtaen
    paistaa, vaan lyijynraskaat pilvet alati vyöryvät taivaan harmailla
    holvikaarilla ja pursuttavat maille lakkaamatonta sadetta, joka
    vuodestavuoteen synkistää korvenraatajain mieltä. Jos jolloin
    paistaakin kuumasti Jumalan kirkas päivyt, niin ukkosenkuuron edellä
    vain noin paistaa — ja kohta taas kaikki peittyy vesikkotuuleen ja
    märkyyteen.

    Talvi siinä seudussa on pitkä ja tuiskuinen, ja pimeät puhteet
    pärevalkean ja huonostivalaisevien saunatuijujen himmeässä
    hohteessa sydäntävihlaisevasti ikävät, uneliaat ja ikäänkuin
    laiskuuteen vajottavat, mutta tälle talvielämälle antavat ehkä
    jonkunverran eloisuutta markkinoilta palaavien hevosukkojen
    karjahdukset tulipalopakkasessa sekä poromiehet, jotka peuroillansa
    ja pulkillansa ajaa karahuttelevat hiljaisten lumivaarojen väliä,
    lakkaamatta hihkuen sarvekkaille ajokkailleen, jotka omaksi
    hauskuudekseen parhailleen juonittelevat paiskaten ajajansa milloin
    pahki petäjänkylkeen, milloin lennättäen hänet terveydeksi talojen
    veräjänpielten seipäisiin.

    Kevätkin siellä usein on kalsea, epätoivoinen, lupaamaton, ja
    järvenjäät usein sulavat vasta kesäkuun tultua, ja muistavatpa vanhat
    ihmiset vielä senkin kevään, jolloin juhannuskirkolle rahvas saapui
    pitkin hevosenkantavia järvenjäitä. Nuorille miehille siellä kevät
    sentään on ihanakin aika, sillä silloinpa metsot koppelokiimassaan
    somimmin soivat korvessa ja kaikki luojan metsäkarja kuhertelee
    hurjissa siitinleikeissään, ja joka yö joku metsän kuningaslintu
    pudota moksahtaa naavaisen kuusen latvasta, tarkan luodin lävistämänä
    soitimessa. Ei siellä herrojen keksimiä metsästyslakeja pyhänä osata
    pitää, ja onpa sattunut tapauksia että vallesmannille jossakin
    talonpahasessa emäntä kaikessa ystävyydessään on tarjonnut ravinnoksi
    ”viimeyön viljaa.”

    Syksy siellä toisinaan on kirkas ja paisteinen, ja koivikkojen
    varisevat lehdet välkkyvät kuin kullanvipaleet mustia rantakiviä
    vastaan, ja jos on halla tai muu turmio maaviljat raiskannut, niin
    nuottapa kahden venheväen soutamana joskus rikkaat muikkuapajat antaa
    ja hyvälle maistuu silloin tuores kalakeitto syysiltaisen nuotion
    loisteessa värisevän-autiolla rannalla. Mutta usein on syksykin
    sateinen ja pitkällevenyvä, sanoinselittämättömästi ikävät ovat
    silloin päivät ja yöt kuni loppumaton harmaa vaate, joka kietoo
    märkiin rääsyihinsä kaikki mitä maailmassa on, maat ja vedet, ihmiset
    ja talot.

                                                      ⸻

    Tällainen jylhä ja silittämätön on luonto Kurjalan kaukopitäjässä,
    joka vuosisatoja on uinunut yksiksensä raakojen rämeittensä ja
    karujen vaarojensa sylissä.

    Mutta vielä jylhempi, jäyhempi kuin luonto, jossa sen rakastaja
    sentään aina löytää omituista viehätystä, on Kurjalan pitäjän rahvas,
    se Suomen nurkkaryhmä, joka ylänteillä asuu.

    Sen kansaryhmän elämänhistoriata ei kukaan oppinut vielä tähän päivään
    saakka ole osannut kirjoittaa eikä ole koskaan osaavakaan
    sitä kynällä piirtää, sillä sen muinaiset vaiheet peittyvät
    siihen ikuiseen satujen hämärään, johon Suomen suurinten salojen
    asutuskertomus ainiaaksi on peittynyt. Kyllä oppineiden painattama
    historia ikäänkuin pikkusormellaan viittailee johonkin kreivinaikaan,
    jolloin voi laskea Kurjalankin seuduissa ihmiselämän virinneen, mutta
    se nyt on ainoastaan otaksuma, eikä kukaan varmasti tiedä, milloin
    tai millä rannalla ensimmäinen ihmisten sytyttämä nuotio on savunsa
    taivasta kohden työntänyt. Tulivatko Kurjalan kansan esi-isät idästä
    vai lännestä vai etelästä ja pakeniko joku ikivanha lappalaisheimo
    silloin häiriytyneenä yhä pohjoisempaan tai saiko ehkä raukka
    surmansa Kurjalan kalaisilla rannoilla, siitä kaikesta ei historia
    mitään hiisku. Lappalaishautojen hahmot järvien asumattomilla
    saarilla, merenrantalaisten kesäkalastajain jälkeensä-jättämät
    valehaudat, maasta sillointällöin löydetyt Ruotsinvallan aikuiset
    rahakolikot ja venäläismiekat, ahtaiden salmien rannoilla törröttävät
    vallitusrauniot ja vihojen aikuiset kuulareikäiset aitanovet
    vuosilukuineen — panevat meidät aavistamaan vain satunnaisuuksia,
    joiden nojalla voi johonkin oikeaan osua, mutta yhtähyvin myös
    harhaan päätellä ja lyödä tutkijakirveensä auttamattomasti kiveen.

    Kurjalan kansan sisäistä elämäntarinaa eivät siis paljoa valaise
    rauniokivet eivätkä pyssynkuulien reijät aitanovissa — sitä eivät
    paljoa valaise mitkään ulkonaiset muistomerkit, jos sellaisia joskus
    tavattaneekin. Sillä onpa se korpeen ammoisina aikoina paenneen,
    ikuisesti korpeen vannoutuneen kansanheimon jäyhä elämäntarina,
    mailmalta syvästi kätketty.

    Mikä mahti ja mikä voima sen heimon korpeen tuomitsi, miksi onkaan
    sen pakko ollut korpeen salautua ja korvessa elää polvesta polveen
    ja ehkä korpeen kerran kuollakkin? Mikä ilmiö se Suomen kansan
    sielussa lieneekin, joka vuosisatoja on pakottanut talonpojan
    asumaan erillään mailmasta omassa kaukaisessa karsinassaan? Mikä,
    niin mikä? Kuka uskaltaisi sitä sanoa? Kukapa uskaltaisi sanoa:
    se on ollut viha herroja vastaan, maan valtijaita ja sivistyneitä
    vastaan? Viha kaikkea sitä vastaan, mikä käskee ja pakottaa, komentaa
    ja kouristaa ja aina vain ottaa, mutta itse ei mitään anna tai jos
    antaa — antaa leivän asemesta kiven. Viha ja epäluulo kuninkaallisia
    käskynhaltijoita vastaan, jotka riistivät metsänantimet ja pellon
    hedelmät ja hevoset ja kauneimmat tyttäret ja parhaat pojat
    sotatanterille, kun kuninkaat ja keisarit milloin sattuivat vallasta
    riitaantumaan? Sepä se ehkä Kurjalan kansan esi-isätkin korpeen oli
    ajanut — tämä epäluulo ja pelko ja omistusoikeuden viha. Tosin
    siihen lienee yhtynyt omakin luontainen mielihalu: vapauden rakkaus,
    ikuisen rauhan himo, koskemattomuuden avara kaipaus.

    ”Sinne kohajavaan korpeen paetkaamme niin kauvas ettei kuninkaan
    kirjat ilmoisna ikinä kuulu eivätkä käskynhaltijainsa kapulat kuuna
    kullan valkeana kolaja. Siellä on hyvä olla, siellä. Sinne eivät
    herrat konsana osaja!”

    Näin ne ehkä ajattelivat esi-isät ja samosivat kuin kontiot salojen
    halki, kauvas, kauvas. Ja tulivat ja asuivat jylhillä mailla ja
    autioilla vesillä ja kotansa pystyttivät, metsäsaunansa rakensivat,
    keittelivät kalojaan, ammuskelivat jousella metsänotuksiaan ja
    polttelivat hulmahtelevia halmeitaan... Ja tuntui hyvälle olla,
    helpolle hengittää — kaukana herroista.

    Sukupolvi sukupolven jälkeen asui siellä ja nautti korven rauhaa, ja
    vanhat kaatuivat levollisesti kuni ikäloppu-hongat saloilla, mutta
    nuoria voimia työntyi alati sijaan ja koko korven heimo toivoi näin
    saavansa elää iankaikkisesta iankaikkiseen — metsäihmisinä syrjässä.

    Mutta jopa vihdoin, lastenlasten aikana, osuivat sinnekkin
    herrat, ne maan valtiaat. Tuli ruhtinas, tuli piispa, ja nimensä
    piirsivät salmiin ja saariin ja outojen järvien rantoihin. Suuresti
    ihmettelivät korven villit asukkaat näiden herrojen ilmestystä
    erämaahan, ja kauhu ja kunnioitus yhtähaavaa valtasi heidät. Sillä
    nämät herrat olivat kuin väkevät karhut, jotka puhuivat ihmisten
    kielillä taikka olivat ne niinkuin ylönluonnolliset olennot, jotka
    haastoivat kuin uusien jumalien lähettiläät, ystävällisesti,
    mahtavasti, ja heidän kielensä viileskelivät korven asukkaiden
    sieluja aivankuin kaksiteräiset miekat...

    Korven lapset, joiden silmä ei ennen ollut herroja nähnyt, joiden
    korva ei ennen ollut herrojen kieliä kuullut; nämät korven lapset,
    joiden isien-isät ammoin olivat kuolleet — hepä vastaanottivat
    herrat pyhästi väristen, hepä kilvan soutelivat heidät venheissänsä
    yli järvien selkien, alas ja ylös kuohuvia koskia. Ruhtinas ruplansa
    viskasi, piispa taalarinsa tarjosi, ja korven villi irvisteli ja
    kumarsi — eikä tiennyt polo, että se oli raha, joka ensikerran
    korvessa vilahti nahan asemesta.

    Ja katso! Silloin herra myös keskusteli talonpojan kanssa näin:
    ”Minä olen Jumalan lähettämä sinua korpeen eksynyttä lammasta
    pelastamaan. En minä sinua häädä pois paratiisistasi, jonkas
    korvessa löytänyt olet, vaan kiellän minä sinua yksiksesi paratiisin
    metsiä viljelemästä, sillä ne ovat meidän ja kristittyjen Jumalan.
    Savupirttisi ja kotasi, jotkas rakentanut olet, saat sinä hallita
    sekä pellontilkkua niin paljon kuin elääksesi tarvitset. Mutta puolet
    kaikista tuloistasi vaatii tästälähtien Ruotsin valtakunnan kuningas
    ja kristittyjen Jumala.”

    Ja ruhtinas meni matkoihinsa — piispa meni matkoihinsa — ja korven
    heimo ihmetteli kaikkea suu ammollaan eikä kotvaan aikaan mielessänsä
    oivaltanut, mitä tapahtuman piti. Sillä ainoastaan heidän isotisänsä
    olivat nähneet herroja kasvoista kasvoihin, vaan lapsenlapset eivät
    herroja tunteneet.

    Mutta ruhtinaan ja piispan mentyä, katso: kohta saapui korven
    rantamille mies, joka itseään papiksi nimitti. Hän se korven heimon
    ympärillensä kokosi ja näin pakisi: ”Minä olen sielunpaimenenne,
    rakentakaat teillenne kirkko, jossa syntinne anteeksiannetaan. Sillä
    teidän sielunne ovat hirveässä kadotuksessa ja te olette kurjia
    pakanoita, jotka palvelette vääriä jumalia. Rakentakaat kirkko!”

    Mutta eivät kaikki korven asukkaat tietäneet, mikä kirkko oli,
    eivätkä useimmat älynneet, mikä oli synti, josta pappi porasi
    eikä moni edes ymmärtänyt, mikä mies oli itse pappi, joka
    ilmestynyt oli. Mutta kaikki sentään tajusivat että heidän keskessään
    seisoi herra, joka pyrki heidän omaksi herrakseen ja joka tiesi
    ihmeellisiä asioita kuninkaista ja keisareista ja uusista jumalista,
    jollaisia ei kuuna kullan valkeana oltu erämaassa nähty. Ja korven
    metsistyneitä lapsia tämä kaikki uteliaasti huvitti.

    ”Oma herra ja uusi Jumala!” Ja he suostuivat rakentamaan temppelin,
    jossa heidän sielunsa pelastuisi helvetistä, kuten pappi sen oli
    luvannut. Seitsemän vuotta vuorokautta ja seitsemän kesti sen kirkon
    rakentamista ja tehtiin se kumisevista korven hongista, Hornanniemen
    pisimmistä puista. Katso: siitä tuli sangen kammottava komeus, kuten
    tarkoitus olikin. Sen altaritaulussa näkyi mies, joka suinpäin
    syöksyi alas helvettiin ja verisiä sääriä vilahteli korkealla ilmassa
    ja irvistävä pääkallo ristinpuun alla tuntui ikäänkuin levittävän
    mädän löyhkää ympärilleen. Mutta itse ristinpuussa kiemurteli se uusi
    jumala, josta jo pappi oli ihmeitä kertonut...

    Ja koska tämän uuden Jumalan temppelin malmikello ensikerran kalahti
    yli juhannuskirkkaiden vesien ja hornanhonkainen tapuli hirveästi
    ryskyi, huojui ja humisi, aivankuin olisi se ollut täynnänsä
    toinen-toisiaan vastaan tappelevia henkiä, niin peljästyneenä kuni
    Sinain pitkäisenjylinätä lankesi korven kansa polvillensa temppelin
    juurelle — ja antautui sieluinensa papille. Sillä ylen mahtavasti
    saarnasi pappi ja ylen väkevästi väriä käyttäen kuvaili hän taivaan
    ihmeellisiä iloja ja helvetin kammottavia tulijärviä, eikä yksikään
    suu taitanut niin puhua kuin tämä pappi.

    Silloin moni sielu iäkseen luopui Väinämöisen luonnonuskosta ja
    rupesi kunnioittaen pelkäämään pappien ja piispain ja ruhtinasten
    Jumalaa, joka korven pakanajoukollekkin armojansa taritsi.

    Ja surkea ulvonta kuni villipedon, jonka metsästäjä haavoitettuaan on
    kiinnisaamaisillaan, kuului sinä päivänä Kurjalan rannoilta, Kurjalan uuden kirkon
    juurelta.

    Sinä päivänä vasta sai korpi __ seurakunnan virallisen nimen
    syystä siitä, että sieluntila siellä papin mielestä oli peräti
    kurja...

    Mutta kun tuo kammottavanpyhä mielenliikutus kansassa hiukan oli
    asettunut ja herran temppeli virkaansa vihitty, silloin pakisi vielä
    pappi: ”Rakkaat seurakuntalaiset! Kirkko on nyt valmis ja isä Jumala
    on sen huostaansa ottanut, mutta hänen paimenensa majaa ei vielä ole
    — pappilata ei vielä ole. Ruotsin, Göthan ja Wenden kuningas tahtoo
    myös että pappila rakennetaan.”

    Napisematta taipui ristitty kansa. Pappila päätettiin rakennettavaksi
    komeimmalle vaaralle, mikä Kurjajärven rannoilla kohoaa. Pappilan
    paikaksi valittiin Kontiovaara, jonka huipulla jo entuudestaan
    seisoi Tappara nimisen korvenraatajan savupirtti. Sanoivat silloin
    papin ystävät Tapparalle: ”Anna sinä, Turso, pihasi pyhälle
    miehelle, niin me annamme sinulle toisen tanhuan ja muutamme
    kapistuksesi.” Mutta eipä Kontiovaaran isäntä tahtonutkaan
    asuinpaikastansa hevillä luopua. Silloin pappi väkisten valtasi
    asuinsijansa ja kristillinen seurakunta rakensi hänelle pappilan.
    Mutta Tapparaan ei ollut herranhenki aivan syvälle iskenyt, vaan
    mies hautoi mielessänsä kostoa papille. Ja eräänä talviyönä hän
    raastoi papin ulos pihastansa, raahasi metsään tahtoen surmata.
    Sanotaanpa että kirkonkellot silloin itsestänsä alkoivat soimaan
    niin että papin ystävät ehättivät pelastamaan sielunpaimenensa
    ihmispedon kynsistä. Mutta Tapparan tuomitsi armollinen esivalta
    hopeataalari-sakkoihin sekä lisäksi istumaan linnaa Kristuksen
    palvelijan pahoinpitelemisestä.

    Siitä lähtien sai pappi Kurjalan rannoilla rauhan ja alkoi elää
    ja siittää poikia ja tyttäriä sekä saarnata oikeauskoista oppia
    syntisille — kerran viikossa. Mutta katso: papin perässä oli korpeen
    kiiruhtanut myös kuninkaallinen järjestysmies, ja hänpä nyt yksissä
    papin kanssa ryhtyi hallitsemaan kansaa ja sille esivallan laatimia
    lakeja opettamaan. Ja aivankuin suuren taikurin voimasta ilmestyi
    kruunun-asetuksia mannuista ja metsistä, niityistä ja pelloista
    ynnä viinanpoltosta, jota Ruotsin kuningas lämpimästi suositteli,
    koskapa viina teki iloisiksi sekä ihmiset että jumalat, kuten
    sanassa sanottiin. Ja siihen aikaan joivat herrat ja talonpojat
    yhdessä viinaa, vaikka kirkossa istuivatkin eri penkeissä. Pappi
    parhain oli herroista! Pappi voiteli syntisten sisälmyksiä
    viinalla, mutta sieluja hän pyyhkieli vuoroin helvetin tulikivellä,
    vuoroin paratiisin palssamiöljyllä. Vuosi-vuodelta tämä kansa suli
    pappeuteen, siihen oikeaan autuuden uskoon, jota kuninkaan käskystä
    valtakunnan kaikissa kirkoissa saarnattiin.

                                                      ⸻

    Mutta kun keisarien aika koitti, ja mannut ja maat ja vehmaimmat
    metsät korkeain herrain käskystä ja kristittyjen Jumalan pyhässä
    nimessä olivat kansalta poisotetut sekä säilytetyt kruunulle ynnä
    virkamiehille, katso: silloin kävi raskas humaus korvenkansan ylitse
    ja heidän sieluissansa värähti kummallinen epäluulo ja katkeruus,
    joka vuosisatoja oli salassa kytenyt esi-isiltä periytyneenä
    veressä. Ja vihan villi hiilos alkoi viskellä kipunoita ilmaan, ja
    partasuu-uroot kynsiskelivät korvallisiaan sekä kysyivät toisiltaan:
    käyköhän kaikki oikein? — ”Oikein!” vastasi korven kaiku. Mutta
    puhdasoppinen pappi oli vainunnut korvenkansan salaisen napinan ja
    hänpä nyt kiiruhti herrantemppelin korkealle huhmarelle petkelettänsä
    jyskyttämään: Kaikki esivallan määräykset tulevat isästä Jumalasta,
    niitä ei arvostella sovi. Nöyrryttäkää sydämmenne, tutkikaa
    munaskuunne, tunnustakaa syntinne. Minä vaivainen, viheliäinen
    syntinen, joka synnissä siinnyt ja siitetty olen, tunnustan j.n.e.
    Helposti saikin seurakunnan hyvä paimen laumansa asettumaan ennenkuin
    tämä oli oikein edes ajatella rohjennut...

    Kului vuosia, sikisi lapsia korven kansalle, kuoli vanhoja ja
    vaivaisia...

    Mistä huokaus? mistä hiljainen, haikea hyminä taas korvessa?

    Kurjalan seurakunta, jolle opetettu oli että maat ovat herrain,
    taivas talonpoikain, rupesi vuosi-vuodelta surkastumaan, köyhtymään,
    ikäänkuin kyllästymään omaan elämäänsä; ja vaikka toisia
    tyydyttikin Jumalan ihmeellinen järjestys, niin eipä se toisia
    tyydyttänytkään, ja ainoastaan pitkällinen tottumus piti kansaa
    aisoissa, esivallallisessa järjestyksessä. Mutta hätä yhä kasvoi sitä
    myöten kuin uusia lapsia sikisi kuntaan ja pappi niille kaikille
    oli kirjoittanut valtakirjat jumalanvaltakuntaan. Se kyllä olikin
    erinomainen asia että isä Jumala erityisesti kuului rakastavan
    aivan alastomiakin lapsia, mutta aprikoimaan sentään pani, miksi
    ei hän, joka kuului olevan kaikkien herrojen herra, toimittanut
    lapsirievuille tarpeeksi vaatteita, kylliksi ravintoa? Hätä kuitenkin
    keinot keksi, joskohta hätäkeinot. Osa seurakuntalaisia rupesi näet
    vuosittain pakenemaan Suureen Länteen — ja sinne useimmat iäkseen
    jäivät — osa siirtyi muihin maakuntiin leipäänsä ansaitakseen
    otsansa hiessä, muutamat samosivat Ruijan rannoille kalastelemaan,
    muutamat painuivat rajantakaisen Karjalan piilopirtteihin. Ilmestyipä
    joskus sellainenkin urho, joka hankki itselleen vapaan matkapassin
    salaperäiseen Siperiaan.

    Mutta nekin, jotka kotipitäjäänsä jäivät korpitilkkujansa kuokkimaan,
    tervahautojansa polttamaan, näyttivät asettuvan kovin tyytymättömiksi
    elämäänsä, alati hautoen sieluissansa repäiseviä hylkäämistuumia.
    Ei ollut kenelläkään hyvä oltava! Jos mihin koski, mitä yritti —
    aina siinä olivat herrat komentamassa, määräämässä, sakottamassa ja
    verottamassa.

    ”Perkele!”

    Tämä ikivanha, muinen valtava ja kunnioitettu Jumalan nimitys,
    joka historiantakaisina aikoina oli siepattu joltakin muulta
    kansalta, otettiin taas käytäntöön — se putkahti kuni vihanta
    taimi pohjaanpalaneen nuotion tuhkasta versoen mahtavaksi puuksi,
    jonka runko oli äärettömän paksu, juuret syvällä maassa ja latva
    tuuheana lakaisi taivaankantta. Kristittyjen perkele, josta pappi
    pakisi, oli herrain perkele, joka oli kiertänyt näille perukoille
    Saksasta ja Ruotsista, mutta suomalainen perkele oli jo tuhannen vuotta
    piileskellyt oman veren sokkeloissa, eikä se suinkaan ollut
    sukua tuolle herrojen pahalle pöpölle, sielunviholliselle. Kun
    Kurjalan onneton väki milloin tahansa sanoa järäytti tämän oman
    perintöjumalansa nimen, niin tapahtuipa se sellaisella voimalla ja
    pyhällä paatoksella että tuntui kuin ilma olisi säkeniä iskenyt ja
    kirkkoja ympärillä kaatua romahdellut maahan.

    Korven väestön oikeustajunta, kärsimysten ja nälkäkurjuuden
    tultua, meni siis vähitellen sekaisin. Kuni lapset, jotka
    eivät tienneet eroittaa oikeata kättä vasemmasta, niin häälyivät
    kurjalaisten rehellisyyspyyteet ja totuusharrastukset. Papit tosin
    yhä olivat suuressa arvossa varsinkin taikauskoisen akkaväen
    keskuudessa, mutta kaiken sielunelämän pohjamudissa poltteli
    sammumaton, leppymätön herraviha, joka kuten pakkasviima vinkui
    talosta taloon paukkuen synkkinä seläntakaisina kirouksina, heti kun
    joku herroista, joita nyt jo oli useampia, oli läpi pihan vaeltanut
    kruunun ryöstöjään toimitellen.

    Kurjalan muinoin vapaasta, hyvin toimeentulevasta, luonnonraikkaasta,
    joskohta villistä ja metsäjumalaisesta rahvaasta oli kuin olikin
    vähitellen muovautunut synkkä ja juro, umpimielinen ja samalla
    suulas, epäluotettava, edestäpäin teeskentelevä kansaryhmä, joka
    pappien ohjaamana tosin tunnusti esivallan pyhyyden ja Jumalan
    kaikkiviisaan sallimuksen rikkauteen ja köyhyyteen nähden,
    mutta toiselta puolen salaa vihasi tätä samaa Jumalaa, joka sen
    elämänvapauden oli julmasti vanginnut, sen olemassa-olon taistelun
    niin verkkoihinsa kietonut ettei niistä voinut päästä irti edes
    Amerikan tiketillä.

    Lyhyesti sanoen:

    Kurjalan oli ajanpitkään sorvautunut
    valtiokirkossa kiinni kituva orjarahvas, joka oli kadottanut kaiken
    todellisen uskontonsa ja joka ei ollut vähääkään senkaltainen kuin
    kristityn nimi olisi vaatinut, vaan lähimmäisen rakkaus puuttui niin
    hyvin herralta kuin talonpojalta, ja varakas vainosi ja sorti sitä,
    joka oli varattomampi, toinen köyhä oli valmis puhkaisemaan silmän
    toiselta, joka oli vielä köyhempi. Merkillistä! Kaikki paha, mikä
    tapahtui, näytti tapahtuvan ikäänkuin Jeesuksen Kristuksen nimeen,
    esivallan suojelevissa turvissa.

                                                      ⸻

    Kahdeskymmenes vuosisata Kurjalan seurakunnassa oli alkanut.
    Seitsemän tuhatta sielua nukkui henkisen pimeyden yössä, jota eivät
    jääkylmän joulukirkon kynttiläkruunut parin papinsaarnan höystäminä
    voineet paremmin valaista kuin Ameriikan sanomalehdetkään, joita
    maastapaenneet nuorukaiset ja piikatyttöset lähettelivät omaisilleen
    salojen mökkilöihin. Joulukirkosta jäi mieliin vain kruunukynttiläin
    kirkas loiste — kaiken saavuttamattoman ihanteen vertauskuva
    —, Ameriikan sanomalehdet taas liistaroitiin lukemattomina
    vieraskamarien seinille, kenellä moinen ylellisyyskomero olemaan
    sattui.

    Talonpojat elelivät omaa raskasta elämäänsä — virkamiehet omaansa.
    Yhä kunnioitettiin pappeja julkisesti, mutta poppamiehiä ja
    taikureita kunnioitettiin yhtä paljon. Taikausko rehoitti jokaisessa
    kylässä, vaikkeivät sielunpaimenet niistä asioista paljoakaan
    tietäneet. Vihittyjen hautojen kalmistoja kaivettiin salaa ja
    mätänevistä ruumiista leikeltiin milloin varvas, milloin sormi,
    milloin sydän, milloin kiskottiin selkäydin tai muu ruumiinjäsen,
    joista kaikista sitten kansan salaiset sielunlääkärit keittelivät
    taikaruokiansa erikoisia tarkoituksia varten: milloin oli saatava
    naapurin mies tai nainen vaarattomaksi perintöasiain takia, jota
    varten hänet ”syöttämällä” tehtiin hulluksi, milloin oli ”metsä”
    nostettava vihamiehen lehmikarjaa raatelemaan, milloin taas
    sotkeutuneet lemmenvehkeet vaativat kummallisia loitsukeinojansa.
    Nämät ehkä olivat pakanuuden pimeitä jätteitä, joista kristinusko
    pidettiin erillään, mutta sen ohessa kukoisti pitäjässä vielä
    kukkeampana itse kirkon vaikuttama uuspakanuus, joka ilmeni milloin
    missäkin surkeassa muodossa. Siunattua maata keräiltiin pusseihin,
    kirkon lattiasta ja kynnyksestä vuoleskeltiin pyhiä lastuja talteen,
    rippileipiä varasteltiin vanhain tauteihin ja siunattua kirkonviiniä
    kerjättiin kaadettavaksi kipeäin lapsiparkain korviin y.m., y.m.

    Kouluja armottomasti vihattiin ja ensimmäinen kansakoulu otettiin
    väkisin vastaan sillä ehdolla ainoastaan, ettei seurakunnan tarvinnut
    siitä penniäkään maksaa.

    Rahvaan ulkonaiset elintavat eivät olleet erittäin kehuttavat.
    Tupakka tupruili yli koko pitäjän miehistön, karvas venäjänlehtimälli
    asui joka-toisen ukon ja akan ryppyisessä poskessa kuin mikäkin
    märkärakko alati vaikuttaen näljää ja sylkemistä sekä tuottaen
    nuorelle väelle sydänalatauteja, muutamissa kylissä lapsetkin
    sekä tytöt että poikanaskalit opetettiin varhain viljelemään
    tupakkaa, jota vanhan kansan kertomusten mukaan joku entinen pappi
    saarnastuolista oli kehoittanut runsaasti käyttämään vaarallisia
    kulkutauteja vastaan, johon lääkkeeseen vieläkin uskottiin. Tupakan
    imemisestä oli luonnollisena seurauksena liiallinen sylkeminen,
    mutta sylkemistaipumus näytti myös muutenkin piilevän korvenkansan
    luonteessa ja jo pojannaskalit kilpailivat keskenään siitä, kuka
    pisimmälle jaksaisi sylkäistä ruiskahuttaa pirtin lattialle. Se oli
    jonkunlainen miehuuden merkki tämä syljen tirskauttaminen hammasten
    lomitse, eikä kenenkään päähän pälkähtänyt että siinä olisi ollut
    mitään pahaa, vaikka emännät toisinaan moittivatkin lattioidensa
    kauheata siivoa ja vaikka postissa käydessä pitäjän postimamsseli
    uhkasi sakottaa jokaisen ukonkarilaan, joka likasi hänen lattiansa
    vieläpä kasvatukseksi pani pahimmat töhrääjät korjaamaan omat
    jälkensä. Sylkemättömyyttä ja sylkilaatikoita pidettiin vain
    herrojen keksiminä ylellisyyksinä ja niitä pilkkaamalla pilkattiin
    vielä sittenkin kun hiippakunnan käytännöllisteolooginen piispa
    tarkastusmatkallaan Kurjalan kansan suu-rustingeita oli vahvasti
    jumalansanalla ruoskinut.

    Yhtä sakealla sauhulla kuin piipunnysät, höyrysivät ympäri
    seurakuntaa myös kahvipannut, joita samoin väitettiin pappien
    keksinnöiksi. Monessa sydänmaan töllissä nautittiin vuoroin karvasta
    petäjäleipää, vuoroin pikimustaa kahvia, jota herranvoidetta
    tyrkytettiin heikoimmillekkin sairaille — joiden sisälmyksissä
    ei enää muu ruoka pysynyt — sitä tiputettiin jo kapalolastenkin
    yskäisiin kurkkuihin.

    Sieniä ja marjoja, joita korvessa oli runsaammin kuin petäjänkuoria,
    halveksimalla halveksittiin eikä sellaista ”eläintenruokaa” koskaan
    iljetty kerätä talveksi. Kansan siisteyskäsitteet olivat siinämäärin
    pilaantuneet, että ihmiset erinomaisesti saattoivat nauttia omilla
    ulostuksillaan ruokkimiensa lehmien maitoa. Tietenkin hätä ja
    todellinen kurjuus osaltaan oli syynä moiseen menettelyyn, jota ei
    arvattu edes hävetä.

    Kansanelämään kuuluivat myös russakat, kirput, lutikat ja täit,
    joita kaikkia pidettiin Jumalan säätäminä pikkuhuomautuksina mailman
    synnillisyydestä ja ihmislapsen raadollisuudesta. Jotkut katsoivat
    kristilliseen järjestykseen kuuluvaksi että näiden kiusaajain
    kanssa oli elettävä hyvässä sovussa, kunnes niitä sikisi semmoiset
    laumat taloihin, että oli pakko joksikin viikoksi talvipakkasella
    jättää pirtti kylmilleen. Mutta ei paukkuvankaan pakkanen eikä
    myrkyllisinkään keisarinviheriä tai röönä hävittänyt näitä
    kotieläimiä sukupuuttoon, jostapa juuri näki ettei se ollut luojan
    tarkoitus.

    Sänkyjä tai vasituisia makuutelineitä ei Kurjalan seitsemällä
    tuhannella sielulla ollut tuskin neljännellä osallakaan, vaan
    melkein kaikki ristirahvas lojui yönsä saunakuumiksi lämmitettyjen,
    löyhkäävien pirttiensä likaisilla lattioilla ynnä pitkillä
    seinäpenkeillä kihisevien russakkarakojen alla; aniharvoin kesällä
    nukuttiin ulkohuoneissa, jotka olivat ne siisteimmät makuupaikat.
    Muutamissa taloissa sentään oli isännällä ja emännällä tai talon
    herrastuneilla nuorilla kömpelötekoinen, punaiseksimaalattu puusänky,
    jonka pahnoissa kätkihen kokoelma kaikenlaista kansatieteellistä
    sekatavaraa: rikkinäisiä pieksusaappaita, sukanriekaleita,
    paidanrääsyjä ja muita vaatteita, tyhjiä viinapulloja, kuppasarvia,
    satavuotisia virsikirjoja ynnä muuta senkaltaista. Lapsilla myös
    oli oma lämmin pesänsä: kiikkeräjalaksinen kätkyt tai lullu, joissa
    pieniä poikia ja pieniä tyttäriä heti syntymästä saakka harjoitettiin
    sietämään ankaraa heilumista — ikäänkuin olisi tarkoitus ollut
    karaista heidät aikaiseksi tulon varalta Atlantin aalloille Ameriikan
    laivoihin.

    Vastapainoksi kaikelle likaiselle oli olemassa supisuomalainen,
    sisääntupruava, pikimustaksi karstoittunut sauna, jossa tehtiin
    puhdasta. Tehtiin siellä myös muutakin, nimittäin lapsia, kuten
    kansa itse luontevasti sanoi. Saunanlöylyä viljeltiin niin runsaasti
    että se monelta, iäksi korvensi silmät. Jos ei viina ja sauna
    auttanut, tuli kuolema. Erikoisissa sairaustapauksissa oli häränsarvi
    suuressa kunniassa ja sen jättämiä kamalia verinaarmuja niskaan ja
    poskipäihin pidettiin vähintään yhtä ritarillisina muistomerkkeinä
    kuin saksalaiset ylioppilaat kuuluvat pitävän järjettömässä
    kaksintaistelussa ansaitsemiaan miekanhaavoja. Hieromista, silloin
    kun sattui olemaan ”reväsin irti”, harrastettiin kiitettävällä
    huolella, ja hieroja-akatpa ne varmaan ovatkin ne hyvät enkelimme,
    jotka kaikkina aikoina ovat Suomen kansan pelastaneet pulasta.
    Paitsi pakanallisia loitsulääkkeitä ja puoskaritemppuja, oli lisäksi
    tulikivi, juurikkaterva, pikiöljy sekä eräs seos p— p—, jota
    saatiin atteekista, tehokkaimpia kansan parannusaineita, joita
    kaikkia käytettiin sekä sisällisesti että ulkonaisesti aivankuin
    Noakin arkin tervaa.

    Paikkakunnan henkinen torkkumus oli suuri, sillä kaikkien sielut oli
    vallannut ainainen, aineellinen leipähuoli.

    Tässä suhteessa olivat herrat ja talonpojat yhdenarvoiset.

    Tiedettiin mailmassa löytyvän myös henkisenkin elämän, mutta sitä
    ei koskaan syvemmin joudettu ajattelemaan tai esiinkaivamaan siitä
    haudasta, johon se oli kuopattu. Sellainen filosofoiminen ei
    totisesti kuulunut Kurjalan seurakunnalle. Mikä meni pellollensa,
    mikä niityllensä, mikä myllyllensä. Siellä ei aate koskaan päässyt
    kotkan lailla kohoamaan ja huipistumaan kysymykseen: mikä on
    tärkeintä elämässä tai mihin ihmisen pitäisi pyrkiä tai mikä
    suunnilleen on totuus? ja mikä oikeastaan lienee Jumala?

    Kun pappi sen kerran oli sanonut kirkossa, kinkereillä ja
    rippikoulussa että Jumala ylipäänsä on ”henki” ja että meidän
    oikeauskoisten Jumala on eräs kolmiyhteinen olento, joka kuitenkaan
    ei ole 3 eikä 1, ei myöskään 2, niin sekä virkamiehet että talonpojat
    moiseen selitykseen nöyrästi tyytyivät eikä se kenenkään järkeä
    kiusannut. Ei maksanut vaivaa sitä sen enempää päässänsä seuloa!
    Kulaus kirkon viinimaljasta ja kurkkuun liukeneva nisujauhopyörylä,
    jonka kiiltävässä pinnassa häämötti ristinpuussa kiemuroivan
    jumalaparan leima — sepä se ikäänkuin kuittasi tai seppelöi kaiken
    uskonnon. Sen itsepyhityksen jälkeen saattoi taas varsin rauhassa
    ryhtyä jokapäiväisiin askareihinsa: nimittäin leipätaisteluun
    toinentoisensa kustannuksella ja toinen toistansa panettelemalla
    tai parhaimmassa tapauksessa: olemalla täydellisesti välinpitämätön
    kaikista muista ihmisistä paitsi omasta itsestään. Oma suu tietenkin
    oli likempänä kuin kontin suu. Kirkko — se oli todella mainio
    suurkeksintö: sieltä aina löysi keinotekoisesti valmistettua,
    kemiallisesti puhdistettua hätäapuleipää sekä ansaitsi Suomen
    oikeauskoisen kansalaisen hyvän, historiallisesti vahvistetun nimen
    ja maineen. Niin, herrantemppelin siimeksessä oli hyvä köllöttää —
    millaisen laiskajaakon tahansa...

                                                      ⸻

    Vaikka Jumala uskonnon asioissa sekä herroille että talonpojille
    tuntui puhuvan samanlaista sokaistun järjen kieltä, niin hän
    sentään isänmaalliseen kieliasiaan nähden oli suvainnut jakaa
    seurakunnan vuohiin ja lampaisiin. Vuohet sorkkelehtivat vasemmalla,
    lampaat määkyivät kauniisti oikealla. Pitäjän korkeinta sivistystä
    edusti nimittäin ruotsinkieli, joka kajahteli hamasta pappilasta
    hamaan lukkariin saakka, ja sitä talonpoikaishenkilöä, joka
    tavalla tai toisella oli hankkinut itselleen tämän vieraan kielen
    solkkaamistaidon, kuinka puutteellisen tahansa, pidettiin onnellisena
    ja ikäänkuin astuneena autuaitten esikartanoihin. Herrat aviomiehet
    tosin toisinaan väittivät olevansa hyvin vietävästi fennomaaneja,
    mutta heidän väitteensä nukahtivat rouvasväen hilpeään sanatulvaan,
    jossa ”rysligt vackert” ja ”icke ingenting” kuni kevätkiuruset
    kimpoilivat korkealle korven ilmaan pakottaen unohtamaan kaikki
    suomalaiset yöpöllöt ja huuhkaimet. Sivistyneiden autuudenasiasta
    puuttui vain se ettei valtio heille kustantanut ruotsinkielistä
    jumalanpalvelusta. Silloin olisivat ehkä savupirttienkin sikiöt
    oppineet sopertamaan samaa kaunista rukousta, minkä joku metsäherran
    rouva suurella vaivalla oli iskenyt omien herraslastensa päihin:

    ”Kyyt som haaver paarnen säär...”

    Huh, kuinka katkera pilleri eräissä suhteissa olikaan germaanisesti
    sivistyneelle ihmiselle elämä moukkien kaukomaassa, jossa ei rahalla
    eikä nahalla saanut edes ruotsintaitosta palvelustyttöä, vaan
    nuo paksupalmikkoiset tolliskot lisäksi pilasivat herraslapsilta
    hienonhelähtelevän oikean äidinkielen! ”Icke ingenting” — se
    sentään kävi Suomen sivistyneestä ruotsinkielestä korvessa, mutta
    ”kyyt” ei mennyt sinnepäinkään, vaan toi väkisten mieleen jonkun
    supisuomalaisen käärmeen tai laiskan kyytikonin.

    Hör oss Svea, moder för oss alla! — Auta meitä, Ruotsi, rakas äiti!

    Oi jospa tätä herra alimetsänhoitajan lempilaulua kansa Kurjalankin
    kerran ymmärtäisi? Mutta se sitä vain kuunteli suu ammollaan ja
    seläntakana lisäksi kirahteli herrain kaikille kommelluksille.

    Kurjalan pitäjän hienointa sivistystä edustava rouvasväki harrasti
    tietysti kirjallisuutta: Skandinaaviasta saakka saapuvan kuvalehden
    Idun’in följetongeja ja Familje-Journal’in romaaneja tutkittiin
    näet erinomaisen tarkkaavaisesti ja niiden liikuttaville kuville
    tiputettiin monta hienon keskinäisen ymmärtämyksen kyyneltä kaamean
    maalaisyön hiljaisuudessa... Oli rouvia ja rouvashenkilöltä, jotka
    olivat tulleet lukeneeksi erästä kotimaistakin teosta, nimittäin
    Papinrouvaaruotsalaisessa käännöksessä sekä ylen kauhistuneet
    hengessään ”fru Elli’n” kevytkenkäistä käytöstä, mutta useimmat
    sentään olivat pysyneet puhtaina senlaatuisen realistisen
    kirjallisuuden kosketuksilta.

    Pääasiaksi maalaisrouville — sillä aikaa kun herrat suomentelivat
    virkojansa — jäi ruotsinkielen käytännöllinen viljelys
    seuraelämässä, joka ei ollut erittäin vilkas, mutta kyllin
    kouraantuntuva, sillä silloin kun toisissaan käytiin, saatettiin
    puhua piioistansa yhteen kyytiin viisi-kuusi tuntia innostuneesti ja
    ruotsiksi sekä loput yötä — silloin kun rakkaat aviomiehet joivat
    totia — juoruta jostakin poissaolevasta sivistystekijästä, jonka oli
    pakko tyytyä läsnäolevien päätöksiin.

    Näin ne elivät nuot suloiset, pyöreäkasvoiset maatiaisrouvat. Ja
    siinä myös herrat mukana heippasivat kynkässä — nuot mailman
    herttaisimmat kavaljeerit, jotka niin lapsellisen puhtaasti osasivat
    iloita jokaisesta pienestä konjakkipullosta, mikä erämaihin sattui
    eksymään. Kuinkapa säätyläiset toisin olisivat voineetkaan elää?
    Mistä heitä olisi voinut moittia? Kyllä he säädyllisesti elivät.
    Kyllä he säädyllisesti rakastivat rahvasta — aivankuin olosuhteet
    sen vaativat! Totta tosin että talonpojilla olivat nuot inhoittavat
    suomalaisvenäläiset russakkansa ja muut huonemiehensä, mutta olihan
    heillä itselläänkin hämähäkkinsä, nuot veriinmenneet ruotsalaisuuden
    kutojat, joiden hienoista verkoista he eivät kyenneet salejansa
    parhaalla tahdollakaan puhdistamaan. Kyllä sitä oli koetettu... Ne
    olivat molemmat ikäänkuin kristillisen yhteiskuntajärjestelmän luomia
    välttämättömyyksiä — niinhyvin russakat kuin nuo hämähäkitkin.

    Kristillinen arvoero korvenraatajain ja korvenherrojen välillä oli
    siis ilmeinen, ja tietysti se molemmin puolin tunnustettiin, vaikkei
    siitä koskaan kehdattu keskenään haastella eikä sitä sanan valossa
    tutkistella.

    Suuri juopa todella oli välille kiinnitetty. Sen saattoi selvästi
    huomata pitäjän herraskartanoista. Rengit niissä elelivät
    täydellisesti eristettyinä pirteissään, piiat keittiöissään ja
    vaatekomeroissaan — ja kerrassaan sopimattomana olisi herrasväki
    pitänyt, jos renki tai piika pitkinä pyhäpuhteinakaan olisi rohjennut
    tuppautua herrasväen sisähuoneisiin kymmeneksi minuutiksikaan
    elämänasioista juttelemaan tai ikävissään talon mamsselin
    pianonlinkutusta kuuntelemaan. Eihän toki! — he kuuluivat eri
    mailmaan, ja se ikäänkuin oli sopimuskirjaan kekrinä niin merkitty
    että pysyköön kukin karsinassaan älköönkä asiatta lähennelkö
    herrasväen pyhäkköjä. Varsinkin rengit sen katkerasti saivat
    tuta noissa hämärissä hevospirteissään, jotka olivat laveasti
    erillään päärakennuksesta. Sinne heille ikäänkuin vangeille
    jolloinkin lennätettiin — piikoja myöten — joku hengenmuru
    herrasväen postipöydältä, vanhettunut sanomalehti tai muuta
    sellaista sielunravintoa: ”lukekoot muka hekin jotain — hiukkasen
    sivistyäkseen”...

    Tällaista oli se elämänhahmo Kurjalan korpikunnassa, jossa karhuja
    palveltiin ja hirveitä taikoja harjoitettiin salaa. Tällaiseksi
    oli korven henkinen elämä vuosisatojen vieriessä muovautunut,
    kuten joku maanopillinen luonnonilmiö: hengellinen jääkausi
    Kurjalan pitäjässä. Kansa, joka muinoin pimeässä pakanuudessa oli
    vaeltanut, ei ollut nähnyt suurtakaan valkeutta, vaikka sille oli
    sielunpaimenet lähetetty, avarat herrantemppelit rakennutettu,
    kuninkaalliskeisarilliset järjestysmiehet oppaiksi hankittu. Yhtä
    mustina kuin syksyiset syvät vedet, jotka möyrysivät Kurjajärven
    suurilla seljillä, yhtä mustaa ja leipämurheessaan murisevaista oli
    tämän kansan sielullinen harrastus eikä isonmailman valistuslaulu
    sinne konsanaan näyttänyt jaksavan heikkoja ääniänsä kantaa... se
    ikäänkuin oli tuomittu nukkumaan, hukkumaan iäkseen. —

    Iäkseenkö todella? Eikö sinnekkin kerran täytynyt saapua uuden ajan
    kevättuulahdus läpi ilman?...