Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    2.

    Reino Frommerus ei ollut lähtenyt joulukirkkoon.

    Kaikki muut sinne olivat luistaneet varhain pimeänä aamuna kaikilla
    neljällä pappilan hevosella. Rovasti, ruustinna ja Konrad olivat
    ajaneet ensimmäisessä reessä, jossa uudet rekilyhdyt juhlallisesti
    olivat palaneet, kirkkaasti valaisten kinoksia molemminpuolin tietä,
    ja Heikki herra oli istunut heidän ajurinaan, pulskat punaraitaiset
    porolapikkaat verkahousunlahkeiden päälle vedettyinä. Toista hevosta
    oli ohjannut asemapäällikkö Vihtori, ja siinä olivat istuneet
    Aatami ja Anna sekä Seidi heidän sylissään. Kolmatta hevosta oli
    ajanut isäntärenki Risto, ja reessä olivat istuneet Miili neiti
    ja Leena-Kaija rinnakkain sekä isäntärengin tyttönen Elsa heidän
    sylissään. Neljättä hevosta, kolmikymmenvuotiasta uskollista
    ruunaa vuorostaan oli perään hoputtanut kasakka-Pekka. Pitkän
    reslan pohjalasteilla siinä olivat köllöttäneet oikein herroiksi
    sisäkkö Manda sekä keittopiika Sohvi, ja heidän välissään oli
    huppuroinut ruotityttö Heta, josta ei ollut näkynyt muuta kuin hiukan
    silmänsippuroita saalien sisästä. Panu koira oli juosta pötkinyt
    lyhtyreen jäljessä, kieli roikkana pakkasessa. Niin sitä oli menty
    raittiisti, että kavion kapse vain kaikui ja reen kaplaat heläsivät
    korven mailla...

    Nuori maisteri virui vielä vuoteessaan pienessä yliskamarissa,
    jota paukkuva pesävalkea hauskasti valaisi. Hänetkin oli herätetty
    varhaisella, makeavehnäisellä aamukahvilla, mutta hän oli lähettänyt
    palvelustytön mukana terveiset alas ettei hän kirkkoon tule.

    Nyt, kun kaikki hälinä siellä alhaalla oli lakannut, kulkusten ja
    aisakellojen kilinä ynnä rekien kitinä pihalta tyystin hävinnyt, ja
    ihmeellinen hiljaisuus täytti koko kartanon, alkoi hän mietiskellä.
    ”Tämä on pappila”, ajatteli hän. ”Tämä on minun lapsuuteni koto,
    jonka vaikutukset sieluuni ovat syvälle-viiltävät. Jos missä kaukana
    mailmalla vaeltanut olen: tätä rauhan sulosopukkaa olen kaihoten
    muistellut, tätä Kurjalan kotipappilaa olen ikävöinyt ja sen elämää
    mielessäni ihannellut. Se on ollut minun kultakappaleeni vierailla
    veräjillä, se on ollut se salainen aarre, jonka ääreen olen palata
    himoinnut, silloin kun joku hätä minua on ahdistanut. Vanhaa isääni
    ja vanhaa äitiäni ajatellessa olen monta kiitollisuuden kyyneltä
    salaa silmistäni pusertanut heidän kaikkea hyvyyttään muistellessa...
    ja minusta on tuntunut että olen onnellisempi monia muita, kun löytyy
    minulle sellaiset vanhemmat täällä kaukana korvessa, kätkössä pahalta
    mailmalta...”

    ”Ja nyt minä jälleen olen täällä!” jatkoi hän ajatuksiaan ja katsoi
    silmää räväyttämättä pesävalkeaan, joka iloisesti humisten hehkui
    nurkassa uhoten herttaista lämpöä vuoteeseen saakka.

    ”Mutta mikähän siinä lienee etten enää tunne sielussani samaa
    sopusointuisuutta kuin ennen, vaikka taas olen tänne mailman
    pakolaisena palannut? Enhän minä ole niitä, jotka suurmailman tuli
    mitenkään olisi pilalle polttanut, enhän minä palaja lapsuuden
    kotiin kurjana tuhlaajapoikana, joka siveydeltään tahrautuneena
    yhtaikaa sekä häpee että iloitsee kunnon-vanhempainsa silmien eteen
    astuessaan. Eihän minulta tuo vaarallinen vapaus ole ryöstänyt sitä,
    mitä pidetään pyhimpänä ja kalleimpana ja mikä varmaan arvokkainta
    onkin... Miksi siis en tunne täyttä sopusointua tämän kotoisen,
    kotikultaisen ympäristöni kanssa?”

    Hän yhä tuijotti humisevaan uuniin, seuraten silmillään, kuinka
    koivuiset halot vähitellen sortuivat punahehkuviksi hiiliksi.

    ”Vai onko lapsuudenkotini vuosikymmenien vieriessä jotenkin
    muuttunut?” kysyi hän mielessään ”Eipä suinkaan! Kaikkihan täällä on
    entisellään: isävanhus on sama herttainen ja lapsellisen itsepäinen
    kuin ennenkin, joskohta hiuksiltaan valkoisempi, äiti myös on sama
    hellä halaaja ja sama ankara emäntä-ruustinna kuin ennenkin, ja talon
    tavat niinikään ovat aivan yhtäläiset kuin olivat lapsuudessani.
    Vieläpä on tuo uunin muurikin juuri samasta paikasta rikki kuin minun
    pikkupoika-päivinäni...”

    ”Se olen siis kuitenkin minä itse, joka olen muuttunut”, selvitteli
    hän johtopäätöksiään. ”Minun sielussani on mailmata kiertäessäni
    tapahtunut joku merkillinen käänne! Tai ehkei sitä suorastaan mailma
    ole vaikuttanut, vaan sekin, mikä minussa itsessäni jo pienestäpitäen
    on piillyt ja mikä minuun on siinnyt juuri tässä samassa lapsuuteni
    kodossa.”

    ”Tämä on pappila”, sanoi hän vielä kerran kehittäen
    ajatuksenjuoksuaan. ”Tämä on valtiokirkon esikartano. Tämä on
    yksi niistä tuhansista kodeista, joissa kristinuskon otaksutaan
    kauneimmassa muodossaan kukoistavan ja levittävän esikuvia ja
    siunausta ympärilleen. Mutta minun kokemukseni väittää ettei se
    levitä. Minusta on tullut valtiokirkon säälimätön arvostelija, niin!
    järkeni ja sydämmeni on minut pakottanut vielä pitemmälle: minusta
    on tullut kirkon — vihollinen!” lausui hän ääneensä ja hypähti
    istualleen vuoteessaan. ”Ja siksi en saata tuntea entistä sopusointua
    tässä lapsuuteni kodissa”, ajatteli Reino Frommerus edelleen. ”Siksi
    ei minusta ole viehättävää enää käydä joulukirkossa kuten ennen
    poikana ja nuorena ylioppilaana. Siksi pyrin pilkkailemaan veljeäni
    — joka traditsiooneille uskollisena antautui papiksi, — vieläpä
    kinailemaan vanhan isänikin kanssa, vaikka hyvin ymmärrän että
    vanhoilla on oikeus jäädä rauhaan meidän nuorten ryntäyksiltä. Siksi
    näen kaikki asiat nyt uuden valon kaukaisessa heijastuksessa ja siksi
    tekee mieleni särkemään säpäleiksi ne vanhat valonheittäjät...”

    — ”Rekilyhdyt!” muisti hän samalla.

    ”Oi jospa siinä reessä, jossa isäni ja veljeni ajoivat joulukirkkoon,
    olisi hohtaneet uudet hengellisetkin rekilyhdyt! Mutta sellaisista ei
    täällä korven pimennoissa vielä vilahda sädettäkään.”

    Hän nousi ylös ja kohensi tulipesää. Ajatukset yhä kihisivät hänen
    aivoissaan.

    ”Ei se ole mitään muotihulluutta eikä satunnaista tuulenpuuskailua
    minussa tämä että näin rupean kallistumaan vastakirkolliseen
    suuntaan. Ei! Se on minussa luontoa, se on minussa sielua, se piilee
    jo minun veressäni — ja vaikka se minussa onkin nousevaa henkistä
    kapinaa, nousevaa henkistä anarkismia, niin on se minussa samalla
    oikean uskonnon pyhää kaihoa, oikean jumalsuhteen intohimoa ja syvää,
    sydäntäpolttavaa tarvetta.”

    Nuori maisteri peseytyi ja pukeutui, mutta jäi istumaan uunin eteen,
    vartoen milloin saisi sulkea pellit. Hiljaiset aatokset, kerran
    virinneinä, eivät häntä heittäneet hevillä rauhaan:

    ”Minusta tuntuu kuin minun näistäpuolin elämässäni olisi lähdettävä
    vaaralliselle polulle, joka hyvin jyrkästi kohoaa äärettömän
    korkealle vuorelle, ja ikäänkuin en saisi katsoa taakseni enkä
    eteeni, kiipeääkö mahdollisesti joku muukin sitä samaa polkua. Minä
    tiedän että sille vuoren huipulle kulkee viertotie, joka tuhansia
    kertoja kiertää ympäri, varsin vähän joka kierroksellaan kohoten,
    mutta minä en sitä tietä saa olla näkevinänikään, sillä aniharvat
    ihmiset sitä myöten ovat perille ehtineet ennen kuolemaansa, vaikka
    olisivat eläneet kuinka vanhoiksi tahansa. Minun täytyy rohkeasti
    astua sen tien ylitse joka kerta kun se minun polkuani leikkaa.
    Sillä se tie on helpostikuljettava tie, valoisa ja tasainen, ja sen
    varrella on runsaasti majataloja, joissa hemmoiteltu matkustaja
    aina löytää hyvin valmistettua ruokaa ja pehmeitä lepopatjoja, ja
    harras veisu kaikuu sen makuukammioista, mutta toivottoman pitkä ja
    iätikiero ja kaarteinen on tuo tie ja mukavuudessaan yksitoikkoinen.
    Mutta minun polkuni on vaikeastikuljettava urheilijan tie, vaan
    suora ja toivorikas! Ja vaikka minä tiedän että milloin tahansa
    voin suistua murskaksi alas kallionrotkoihin, jollen joka hetki ole
    varuillani, niin on minun kuitenkin sitä polkua kiipeäminen ja sillä
    jaloin ja käsin, kynsin ja hampain kiinnipysyminen niin kauvan kuin
    suinkin jaksan. Minun polkuni on rohkean kärsimyksen polku, vapaasti
    taistelevan yksilön tiensuunta. Totuuden ääni minut sille polulle
    pakottaa!...”

    Hän huomasi hiiloksen hehkuneen pohjaan ja sulki uuninpellit. Sitten
    hän kynttilä kädessä läksi alakerrokseen. ”Eilinen kohtaus olisi
    joutanut olla tapahtumatta!” arvosteli hän vielä laskeutuessaan alas
    jyrkkiä ullakon portaita. ”Pakkoko oli ärsyttää Konradia?”

    Hän astui saliin. Pari kynttilää näkyi heitetyn palamaan ylös
    kattokruunuun. Joulukuusi seisoi tummana pimennossa, ainoastaan
    kultarihmaset heikosti kimmelsivät kynttiläin hohteessa.
    Siellä-täällä näkyi joku kiireessä viskattu vaatekappale
    kirkkoonlähteneiden jäliltä. Ovensuussa tuolilla lepäsi vanha
    virsikirja, nähtävästi kaivettu esiin tarpeenvaralta.

    ”Ehkä se oli aijottu minun kirkkomatkaani varten?” vilahti
    kotiinjääneen mielessä.

    Hän astui ruokahuoneeseen ja istahti katettuun pöytään, jossa vanhaan
    tapaan löytyi paitsi sianlihaa ja luumutorttu ja myös keltaista
    viiniä, jota ainetta ei käytetty pappilassa juuri milloinkaan
    muulloin kuin näin joulujuhlasiltaan.

    Sekä rovasti että ruustinna näet käsittivät viinin käyttämisen
    näin jouluaamuna melkein yhtä tärkeäksi toimitukseksi kuin
    herranehtoollisen nauttimisen kirkossa. Mielenylennyksekseen Reino herrakin
    maistoi lasillisen tätä pappilan kylmää ”tampuuriviiniä”,
    mutta ei voinut olla naurahtamatta muistaessaan, kuinka juhlallisesti
    tätä nestettä täällä yleensä käytettiin. ”Viinipullo on täällä lähes
    samassa arvoasemassa kuin raamattu katoolilaisilla. Se on alati
    kahleisiin kytketty ja piilotettu. Se sallitaan avata ainoastaan
    piispan resehtien mukaan.”

    Keittiössä tuntui joku liikkuvan — pappila ei ollutkaan aivan
    autioksi heitetty.

    — Kuka siellä? kysyi talon nuoriherra raollaan olevan oven läpi.

    — Minä täällä vain... kuului vastaus.

    — Mikä minä?

    — Mari... kuului levollinen selitys.

    — Ahaa, karjakko-Mari. Hyvää huomenta! Miksei Mari ole mennyt
    kirkkoon? kysyi Reino maisteri tuttavallisesti.

    Ruustinna toimitti kotimiehiksi jäämään, — vastasi karjakko.

    — Olisikko Marilla hyvin haluttanut aamukirkkoon? tiedusteli
    pappilan herra.

    — Ka en häntä tiiä, — vastasi toinen kansan tapaan epäsuorasti. —
    Lupasihan tuo ruustinna lähteä sitten kun Sohvi palaa...

    — Niin, siellähän saarnaakin päiväsaarnan meidän Konrad, — muisti
    velimies.

    — Niinhän nuo puhuvat...

    Seurasi vaitiolo. Pappilan herra ryyppäsi viinimaljan pohjaan.

    — Mitäs karjakko-Mari oikeastaan meinaa siitä Neitsyt Maariasta?
    kysäsi hän yhtäkkiä.

    Karjakko tuntui hiukan hykähtävän outoa kysymystä, mutta ei vastannut
    mitään.

    Maisteri nousi ylös ja tuli keittiön ovelle.

    — Minä tarkoitan että uskooko Mari ihan kaiken ihmeellisen, mitä
    Neitsyt Maariasta kerrotaan? kysyi hän uudelleen nähtävästi haluten
    tehdä kokeita.

    — Ka mitäpä ne tämmöiset... semmoisista... sopersi karjakko
    hiljakseen nauraa hikertäen.

    — Uskotteko vai ette? tinkasi papinpoika vakavasti.

    Karjakko muuttui myös totiseksi karkeanpunakoilta kasvoiltaan
    ja samalla häveliääksi. Hän nykäsi huivinsolmun leukansa alla
    tiukemmalle ja katsahti silmiin.

    — Ka täytyy kai hänet uskoa, — vastasi sitten kolealla äänellä. —
    Sitähän tuo pappanne illalla niistä ränttikirjoista kuului lukevan...

    ”Se oli vain satua!” oli livahtamaisillaan nuoren vapaauskoisen
    huulilta, mutta hän hillitsi halunsa eikä sen enempää kajonnut
    joulukysymykseen, vaan alkoi tiedustella navetta-asioita:

    Montako lehmää Marilla nykyään oli hoidettavanaan? Vieläkö
    Kullanruusu, Lehmänlapsi ja Elehvantti olivat hengissä? Minkänimisiä
    uusia lehmiä oli tullut sen jälkeen kun viimeksi oli tavattu? Oliko
    se iso härkä Paavali jo teurastettu? Vieläkö ilkeä puskupässi eli?
    Olikos yhtään sikaa? ynnä muuta sellaista.

    Joihin kaikkiin kysymyksiin karjakko antoi varsin asialliset
    selitykset, nähtävästi halliten tätä alaa paljon vapaammin kuin
    uskonnollista. Karjakko-Marista ei katekismus oikein kuulunut
    navetta-ihmisille. ”Tosiaankin kummallista että pappilan maisteri
    häneltä, karjakolta, moista oli udellut? Ei ruustinna eikä rovasti
    koskaan hänen autuudenkäsitystään olleet tiedustaneet, vaan olivat
    puhelleet lehmä-asioista, aina vain lehmäasioista! Piloillaan kait
    tuo maisteri olikin kysässyt karjakolta, mitä tämä muka uskoi
    Kiesuksen Ristuksen äitistä? Sama kai se sille, maisterille, oli,
    mitä yksinkertainen lehmipiika uskoi tai mitä oli uskomatta!”

    Mari oli jotakuinkin oikeassa. Reino Frommerukselle oli todella
    jotenkin yhdentekevää, mitä yksinkertainen takapihapalvelijatar uskoi
    tai oli uskomatta.

    Mutta hänestä ei ollut yhdentekevää se, miksi joku uskoi
    niinkuin uskoi. Hänestä ei ollut yhdentekevää se, miten joku oli
    saatettu uskomaan niin tai näin. Hänestä ei ollut yhdentekevää,
    millaiset julkiset opettajat olivat saaneet vallan vaikuttaa
    kansan pohjakerroksissa jonkun määrätyn uskonlaadun, joka puristi
    tunnustuksensa johonkin järjettömään opinkohtaan.

    ”Menisinköhän minäkin kuuntelemaan, miten Konrad veli saarnaa
    joulusaarnansa?” arveli hän palaten himmeästi valaistuun saliin ja
    istuutuen keinutuoliin. ”Mutta tiedänhän jo edeltäpäin, mitä hänellä
    on sanottavana. Jokainen lause on minulle tuttu kuin nämät kymmenen
    sormeani. En siis mene. Ja muutoinkin — minä menisin sinne kuin
    politikoitsija toisen puolueen kokoukseen. Tunnen taistelunhalua
    sielussani. Mutta minä en ole vielä läheskään valmis astuakseni
    temppelin puhdistajaksi... kuten Bethlehemin poika Jerusalemin kirkossa
    ...”

    ”Sokea kansa, joka ei ymmärrä että vielä tänäpäivänä käydään maallista
    kauppaa Jumalan huoneessa!” huudahti hän sielussaan, muistaen
    kaikenlaisia ilmiöitä ja vivahduksia kirkosta, jossa ennen ahkerasti
    oli kulkenut.

    ”Valtiollinen farisealaisuus on vielä tänäpäivänä sama kuin
    Kristuksen aikoina. Papit sille ovat ottaneet patentin ja ovat
    valmiit vainoamaan jokaista, joka sitä patentti-oikeutta epäilee.
    Mutta juuri samankaltaista valtiollista varmauskoisuutta vastaanhan
    Jeesus parka elämässään taisteli. Herrajumala nähköön... kuinka
    kummallista se on ettei tervejärkinen kansa tätä ymmärrä?”

    ”Niin”, kehitteli Reino Frommerus itsekseen: — ”Ero on ainoastaan
    siinä että valtiollinen oikeauskoisuus, jonka juutalaiset papit
    järjestivät Jehovan nimeen, nyt on järjestetty heidän ankarimman
    vihollisensa, Jeesuksen Kristuksen, nimeen. Siis tavallaan vielä
    kauheampi petos, koska Kristusta täytyy ehdottomasti pitää
    nykyaikuisenkin valtiokirkon vihollisena!”

    Hän keinahteli tuolissa, jossa istui, ja katseli joulukuusta.

    ”On se tosiaan omituista että minusta, joka vielä ensi
    ylioppilasvuosinani olin nöyrä kirkossakävijä, on kehittymässä
    tällainen vapaa-ajattelija. Minä kuljin vuodesta-vuoteen verho
    silmilläni kuten muutkin, uskoin mitä muutkin sekä etsin
    lohdutusta siitä salaperäisestä, mistä muutkin. Ja olin mielestäni
    jotenkin hyvissä väleissä Isä-Jumalan kanssa, joka minusta oli
    peloittavan-mahtava, kaikkihuomaava ukko, jolta oli mahdoton mitään
    salata. Eikä minulle toki pälkähtänyt päähänkään ettei tämän
    ankaranpyhän vanhuksen poika, Jeesus, muka ollut ylenluonnollinen
    lunastajamestari, joka käveli vetten päällä sekä lopulla lensi
    taivaaseen ja sinne jäi — uhaten saapua mieskohtaisesti takaisin
    vasta viimeiselle tuomiolle. Ja minä uskoin rukoilemisen merkitykseen
    siinä määrin että luulottelin saavani kaikkihuomaavaiselta Jumalalta
    ihan mitä tahansa. Kerran rukoilin häneltä kahta markkaa rahaa, jonka
    olin kadottanut, ja kun en sitä sattunut saamaankaan, kummastelin
    suuresti. Mahdollista että moiset tapahtumat lapsuudessani kylvivät
    sieluuni ensimmäiset epäilyksen siemenet. Mutta sitten — elämän
    kärsimysten tullen — joku yhtäkkiä iski minun sairastavaan sieluuni
    terveen järjen kipinän. Verho repesi silmiltäni! Ja siitä asti
    minusta on kehittymistään kehittynyt kirkonkieltäjä, vaan ei suinkaan
    Jumalan vihollinen eikä Kristuksen halveksija. Kohtalolle kiitos että
    niin on käynyt...”

    Hän otti ajatuksissaan käteensä vanhan virsikirjan, joka oli heitetty
    tuolille, ja avasi sen umpimähkää. Hänen silmiinsä sattui ikivanha
    latinais-suomalainen hymni Jeesuksen syntymisestä:

    In dulci jubilo,
    Nyt on iso ilo,
    Maailman Messias makaa
    In praesepio,
    Paistaa kuin aurink’ armas
    Matris in gremio:
    Alpha es et O,
    Alpha es et O
    .

    O Jesu parvule!
    Sinua rukoilemme,
    Anna armos aina,
    O puer optime!
    Ja sanas meille lainaa,
    O princeps gloriae!
    Trahe me post te,
    Trahe me post te!


    O patris caritas,
    O nati lenitas!

    Pirut rumat meitä kaasit,
    Per nostra crimina,
    Siis sinä meille saatit
    Coelorum gaudia,
    Auta sinne Herra,
    Auta sinne Herra!

    Ubi sunt gaudia,
    Ei surun siellä siaa,
    Kussa enkelit laulavat,
    Nova cantica
    Ja taivaat kaikki kajaavat
    In Regis curia.
    Auta sinne Herra,
    Auta sinne Herra!

    Reino Frommerus ei naurahtanut. Jotakin pyhää tunnelmaa tuulahti
    hänen sieluunsa tästä sekakielisestä virrestä. ”Ja mikä tässä on
    pyhää ja runollisen korkeaa?” tutki hän lukien toistamiseen säkeet:

    O princeps gloriae,
    Trahe me post te,
    Trahe me post te
    ...

    ”Se on se sielun hätä, jossa me kaikki kiemurtelemme etsien
    pelastusta ja lohdutusta kurjuudessa. Se tässä on pyhää! Mutta
    siinä sieluntilassa, kuten tunnettu, kelpaa pelastusesineeksi
    oljenkorsikin...”

    Nuoren maisterin mielessä vilahteli valtavia kuvia Kristuksen opin
    historiallisesta kulusta kautta vuosisatojen. ”Sen on täytynyt olla
    äärettömän voimakas henki-ilmiö tämän Kristuksen olemuksen ja opin,
    koska jo hänen pelkästä syntymästään kauvan jälestäpäin on osattu
    tehdä niin suuri ja niin fantasiarikas numero!”

    Hän innostui lukemaan toistakin ikivanhaa virttä, joka runollisella
    voimalla häneen vaikutti:

    Piltin synnytti Bethlehem, Bethlehem,
    Jost’ ihastui Jerusalem,
    Halle Halleluja.

    Hän pantiin seimeen makaamaan, Makaamaan,
    Kuin hallitsee ilman lakkaamat’,
    Halle Halleluja.

    Aasi seisoi ja härkäinen, Härkäinen,
    Kussa piltti oli Herrainen,
    Halle Halleluja.

    Saabast’ tulit sitt’ kuninkaat, Kuninkaat,
    Kultaa, savua uhrasivat,
    Halle Halleluja.

    Hän syntyi äitist’ neitseestä, Neitseestä,
    Kuin vapaa oli miehestä,
    Halle Halleluja.

    Ihmisen luonnon päällens’ ott’, Päällens’ ott’,
    Käärmeen tyköönsä poijes potk’,
    Halle.

    Liha oli hänell’ niinkuin meill’, Niinkuin meill’,
    Ei kuitenkaan käynyt synnin teill’,
    Halle Halleluja.

    Hän verrakseni meit’ tahtoi tehd’, Tahtoi tehd’,
    Ja Isäns Halleluja’ kasvoi taivaass’ nähd’,
    Halle.

    Nuori maisteri huomasi käännöksen kovin kömpelöksi ja epätarkaksi ja
    alkoi sentähden lukea puhdasta alkutekstiä, joka uudella runollisella
    voimalla hänet mielikuviinsa tempasi:

    Puer natus in Bethlehem, Bethlehem!
    Unde gaudet Jerusalem
    .
    — — — — — — —

    Millä äärettömällä riemulla ja millä tavattomalla selkeydellä tässä
    alkutekstissä olikaan laulettu ilmi Jesuslapsen syntyminen muka
    ylenluonnollisella tavalla:

    De matre natus virgine, virgine!
    Sine virili semine,
    Halle Halleluja!


    Ja kuitenkin oli tämän korkeanveisun sepittäjän heti seuraavassa
    säkeistössä ristiriitaisesti täytynyt tunnustaa että sama Jeesus oli
    siinnyt — ihmisverestä. Kuten säkeet kertoivat:

    De nostro venit sanguine...

    Sekä lisäksi, niinkuin suomalaisessakin käännöksessä sanottu oli:

    Liha oli hänell’ niinkuin meill...
    In carne nobis similis...

    Koko tämä riemuruno päättyi kolminaisuuden helskähtävään
    peräkaneettiin:

    Laudetur sancta Trinitas, Trinitas!
    Deo dicamus gratias,
    Halle Halleluja!


    ”Niin”, sanoi nuori jumaluusopin tutkija itseksensä, laskien vanhan
    virsikirjan käsistään pöydälle, ”runollinen tunnelma on sangen
    väkevä ja vaarallinen eksyttäjä, sangen hypnoottinen vaikuttaja
    uskontotieteen alalla, sitä vastaan on pakko täysin sieluin
    taistella. Mutta kenellä lienee päässään hitunenkaan tervettä järkeä
    käsittääkseen, minkä pakanallisen hullutuksen nuot sanat ’sine
    virili semine
    ’ sisältävät, hän ei eksy siihen tuhatvuotiseen sumuun,
    jossa laumat paimentensa perässä harhailevat ja jota hajoittava
    aurinko ei vielä ole mailmaan noussut.”

    Reino maisteri kohensihen ylös keinutuolista, sammutti kattokruunun
    kynttilät ja kuljeksi sitten läpi kaikkien pappilan huoneiden, joka
    askeleella tavaten rakkaita lapsuudenmuistoja...

    Jouluaamu vihdoinkin punertaen valkeni.

    Hän pysähtyi pohjoiseen päin avautuvan akkunan eteen ja katsoi
    ulos. Mikä valtavan avara näköala sieltä hänen silmiinsä siinsikään
    lasiruudun jääkukkaisten lävitse! Katse liukui vapaasti yli
    hopeakuuraisen korven, laskeutui hetkeksi alas sileänvalkoiselle
    rämeelle, pinkosi siitä yli vaaran ja vaaralla puuntavien talojen
    sekä sukelsi järven jäälle, jonka jossakin niemessä häämötti matala,
    puinen kirkontorni. Mutta katse ei pysähtynyt vielä tähänkään, vaan
    se lensi kuin kiväärinkuula yli kirkontornin, singoten pitkin suuren
    järven lumista pintaa, sekä tarttui kiinni vasta kaukana peninkulman
    päässä johonkin mahtavaan mäkeen, jonka metsän huippu ylenemistään
    yleten vähitellen raukeni avaruuden sinertävään rajaviivaan.

    ”Kuinka vapaa ja avara ja puhdas onkaan tämän paikkakunnan luonto!”
    saneli nuorimies itseksensä. ”Miksi sen henkisen ilmapiirin täytyy
    olla niin ahdas, niin painostava ja ummehtunut?”...

    Hän haki ullakolta käsiinsä vanhat suksensa ja läksi hiihtelemään.
    Hiihti poikki ahopeltojen kohti aurinkoa, joka parhaallaan
    nouseskeli kaakon kulmalta huikaisevan kirkkaasti valaisten paksuja
    lumipintoja. Solui sitten alas korven rotkoon, jossa synkeä hämäryys
    vielä vallitsi, sauvakoitsi pitkin rommakkoa rämettä, missä sukset
    uppoilivat umpipäihin, katseli kaikkea ympärillään urheilijan
    ihastuksella, kuulosteli kaikkia luonnon ääniä lapsellisella
    jännityksellä sekä tutkisteli uteliaasti lintujen ja metsänelävien
    jälkiä lumessa muistutellen mieleensä eri otusten ominaisuuksia.
    Juhlallinen hiljaisuus kuni soitteli ihmesäveliä korpikuusten
    hopeaisilla parroilla...

    ”Miksi me, kulttuurin kasvatit, kaiken tämän puhtauden hylkäämme
    tuhlaamalla elämämme kaupunkien haiseville kaduille?” ikäänkuin
    moitiskeli hän itseään, että niin kauvan oli ollut poissa
    kotiseudultaan. ”Mutta minä tahdon ottaa kaiken takaisin!”...

    Hän hiihtää ponnisteli poikamaisen rajusti aivankuin olisi
    uhmannut puolessa tunnissa ottavansa ”takaisin” viiden vuoden
    laiminlyönnit. Sydän sykähteli voimakkaasti, posket hehkuivat,
    rinta kohoili, kinnastetut kädet puristivat lujasti sauvan vartta,
    polvet potkahtelivat — ja sukset notkuen suikkelehtivat lumessa
    sompasauvojen työntäminä. ”Hei jouluna! hei jouluna!” ikäänkuin
    sihahtelivat sauvat.

    Kulkusten kimeä helinä kantautui hiihtäjän korviin läpi valjenneen
    talvi-ilman. Se tuntui raikuvan talosta päin.

    ”Taitavat siellä palailla kirkosta”, päätteli hiihtäjä, ja päästyään
    umpilumelta talvitielle kääntyi hiihtämään kotiinsa päin.

    ”Kirrr-kosta! kirrr-kosta!” ikäänkuin kirisivät myös sompasauvat
    joka kerta kun niiden terästetty kärki kosketti pakkaskierää ajotien
    kalloa.

    Mäkirinteen mutkassa syöksyi kolmihevosinen kirkkoväkimatkue
    hiihtäjää vastaan. Ne tulivat niin hurjaa vauhtia että papinpoika
    hädintuskin kerkesi väistää.

    — Perkele! kuuli hän rähiseväin ajajain huutavan.

    — Pois kirkkomiesten kintuista! karjasi joku ohiremuavasta reestä,
    joka oli täynnä miehiä ja huppupäisiä naisia. Ja matkue hävisi metsän
    peittoon.

    ”Semmoista se on se kirkkorakas rahvas” ajatteli Reino Frommerus ja
    hiihti kartanoon.

    Hän työntyi pappilan saliin vaatteet lumisina, viikset ja kulmakarvat
    huurteessa.

    — Huh, huh, kuinka tuli kuuma! läähätti hän nähdessään että kaikki
    jo olivat kotona ja istuivat hälisten kahvipannun ympärillä.

    — Gullevän! huudahti äitiruustinna. — Oletko ollut hiihtämässä? Ja
    me kun luulimme että sinä vielä nukut...

    — Älä tuo lunta sisään! muistutti Heikki veli.

    — Missä se nyt taas on kolunnut? mutisi vanhin veli Aatami
    punaisen partansa sisää.

    — Minä luulin että mikä tukkilaisroikale sieltä työntyy sisään,
    — virkkoi suopeanivallisesti veli Vihtori puhallellen savuja
    hienotuoksuisesta sikaaristaan.

    — Min älskade gosse, — huolehti ruustinna, — lienetkö oikein
    saanut aamiaistakaan, kun jäit yksiksesi kotiin? Tule nyt kahvia
    juomaan. Minä kaadan kuppiin.

    Reino istuutui kahvipöytään, kahden siskonsa väliin, ja kävi ahnaasti
    kiinni höyryävään kuppiin.

    — Niin, terveisiä kirkosta! toimitti äitiruustinna ystävälliseen
    tapaansa.

    — Minullekko mamma sanoo? kysyi poika.

    — Sinulle, kultaseni!

    — Kuka se laittoi? Jumalako?... kysyi nuorin poika ikäänkuin
    kiusaantuneena.

    — Niin... Jumala... ja kaikki ihmiset! sanoi sävyisästi äiti.

    — Minä voin tuoda mammalle vastaterveiset metsästä! laski leikkiä
    poika.

    — Kiitoksia. Kuka sieltä lähetti? kysyi ruustinna virkeästi.

    Jumala... ja koko luonto... vastasi toinen. Seurasi pieni
    äänettömyys.

    — Vai on Reino käynyt hiihtelemässä... virkkoi isärovasti kävellä
    tepsuttaen paksuissa huopasaappaissaan edestakaisin pitkin pehmeitä
    karvamattoja ja hieroen kangistuneita käsiään reippaasti yhteen. —
    Ethän sinä vain minun uusilla suksillani?

    — Omillani minä hiihdin, — selitti poika.

    — Milloin sillä tuolla Reinolla lienee ollut oikein omia suksia?
    epäili Heikki veli. — Sinullahan on tapa aina käyttää toisten hous...

    Kaikki rupesivat makeasti nauramaan. Kun nauru oli asettunut, virkkoi
    pappisveli Konrad, joka heti nuorimman veljensä sisääntultua oli
    ikäänkuin hautoutunut äänettömäksi, yhtäkkiä:

    — Minusta joulupyhä on siksi suuri juhla ettei semmoisena päivänä
    sopisi mennä huviksensa hiihtelemään.

    — Nytkö se alkaa! vastasi nuorin veli. — Sinä, Konra, kai tahdot
    vain kysyä, miksi en ollut sinun saarnaasi kuuntelemassa? lisäsi hän
    terävästi.

    — Älkää rakkaat lapset viitsikö disputeerata! pyysi äitiruustinna
    hellästi keskeyttäen taisteluvalmiit veljekset. — Rakas Reino!
    äänsi hän samalla kiihkeästi. — Enkö saa kaataa sinulle pienen
    lisätilkan?...

    Konradilla oli erinomaisen hyvä saarna, — lausui rovastivanhus
    kuulematta mitä puolisonsa toimitti. — Oli vahinko ettei Reino sitä
    kuullut.

    — Sen kyllä uskon! sanoi nuorin poika. — Mutta tässä oli kysymys
    siitä, sopiiko jouluna hiihtää vai ei.

    — Jaa, kyllä minä olen aivan samaa mieltä kuin Konrad, — sanoi
    lumihapsinen vanhus painokkaasti.

    — Tietysti, pappa hyvä, tietysti! kiihottui poika. — Mutta minä
    tahtoisin kysyä teiltä papeilta, kieltääkö Kristus hiihtämisen
    joulupyhänä?

    Vanhin veli Aatami, pedagoogi, naurahti hermostuneesti.

    — Tyhmä kysymys! tokasi hän sekaan ivallisesti. — Kristuksen aikaan
    ei ollut suksia eikä Palestiinassa kukaan hiihtänyt. Sitäpaitsi ei
    Kristuksen aikaan kukaan vielä tiennyt joulujuhlaa viettääkkään.
    Kristus sitä siis ei saattanut kieltää eikä myöntää.

    Aatami sai sanottavansa tuskin lopetetuksi, kun isärovasti rykäsi ja
    sai suunvuoron.

    — Olethan sinä, Reino, lukenut raamatusta että sabbattina saapi
    auttaa härkää ylös kaivosta, siis auttaa ja tehdä jotakin hyvää,
    mutta että muuten on tarkoitus pyhittää lepopäivä...

    — Mutta mistä pappa tietää ettei hiihtämälläkin voi pyhittää
    sabattia? Siellä jumalaisen-puhtaassa metsässä...!

    — Kyllä se on synti, jos saarnan aikana huviksensa hiihtelee!
    keskeytti Konrad ankarasti.

    — Te olette ihan hassuja! huudahti Reino säihkyvin poskin. — En
    minä nyt teitä sentään niin ahdasmielisiksi olisi luullut. Juuri
    tuollaista likinäköisyyttä vastaanhan Jeesus itse taisteli, kun
    soimasi juutalaisia heidän tekopyhyydestään... ne tähkäpäiden syönnit
    ja muut...

    — Älä, Reino rakas, viitsi väittää pappaa vastaan! Pappa on niin
    vanha... kuului ruustinnan lempeä, välittävä ääni.

    — Mutta Konra on minua vain kaksi vuotta vanhempi, — vastasi poika.
    — Hänen ainakin pitäisi ymmärtää...

    — Kyllä minä sinut ymmärrän! huusi nuori pappi kasvoiltaan
    punaisena. — Sinä tahdot hävittää mailmasta Jumalan!

    — Se on katala valhe! laukasi vastaan veli. — Minä päinvastoin
    tahtoisin Jumalan kunniaa...

    — Sinä? joka et käy kirkossakaan! jatkoi murhaavasti pappisveli.

    — Minä juuri! vakuutti korkealla äänellä toinen.

    — Muista, Reino, että Konra on pappi!

    — Pah...

    — Älkää herrannimessä riidelkö! kuului Anna sisaren naisellinen ääni
    väliin.

    — Kuka tässä riitelee...?

    Kaikki perheenjäsenet olivat ruvenneet liikahtelemaan paikoiltaan,
    puoliääneen päivittelemään ja murisemaan. Molemmat papit, vanha
    ja nuori, kävelivät edestakaisin lattialla, Heikki herra keinui
    kiikkutuolissa niin että lattia jyrisi, Aatami penkoi partaansa
    aivankuin siellä sisällä olisi ollut ampiainen, Vihtori keikahteli
    kantapäillään, Seidi oli hypähtänyt ikäänkuin hammaspistoksen
    yllättämänä ylös pöydästä ja juossut ylikertaan, ruustinna nyökytteli
    valtavaa ruumistaan kahvipannun takana, maiskutellen suutaan — Reino
    oli ponnahtanut ylös tuolilta ja seisoi kookkaana salin tilavaa uunia
    vasten, levottomasti muutellen jalkojaan.

    Hänestä tuntui että kaikki olivat häntä vastaan. Kaikki järjestään!

    Hänen suupielensä värähtelivät, olkapäät kohoilivat terävästi ja
    nyrkit puristuivat kokoon...

    ”Sanoisikko hän suunsa puhtaaksi? Sanoisikko kaiken mitä tänäkin
    oli itsekseen ajatellut?”

    Ei! Ei se kannattanut. Ei kannattanut ostaa ruutia ja ampua
    harakoita. Hiisvieköön, kuinka pienestä asiasta voitiin tehdä suuri
    numero...

    — Älä hiero takkisi selkää valkoiseksi! huomautti Heikki herra. —
    Uunista tarttuu.

    — Se nyt on sivuasia, — sähähti nuorin veli hiukan ulkoutuen
    uuninrinnasta.

    Mutta samalla kaikki huudahtivat yhtaikaa:

    — Voi hyvänen sinua! Ihan valkoinen!

    — Där fick du dei! sanoi ruustinna mitään pahaa tarkoittamatta.

    — Juokse nyt himphamppua kinokseen! lisäsi Aatami.

    — Minä tuon harjan! huusi Miili sisar valmiina palvelemaan
    veljeänsä, josta — kaikesta huolimatta — paljon piti.

    — Eikö liene Reinolle parasta lähteä uudelleen hiihtelemään?
    hämmästeli Vihtori veikko.

    — Miksei, jos Konra lupaa... sanoi nuorin veli hammasta purren ja
    läksi sisaren saattamana ulkoportaille puistelemaan ja harjaamaan
    takkiansa...

    Päivällispöydässä oli mieliala täydelleen asettunut ja kodikasta
    seurustelua jatkui sitten iltaan asti, jolloin joulukuusi taas
    hauskasti paloi pappilan uhkeassa salissa. Perheenjäsenistä
    mikä luki uutta, jouluksi ilmestynyttä kirjaa, mikä kokoonpani
    jotakin pappilaan saatua mukavaa talouskonetta, mikä leikitteli
    lappalaiskoiran kanssa lattialla, mikä kohenteli pesävalkeaa, mikä
    soitti pianolla vuoroin hurskaita koraaleja, vuoroin isänmaallisia
    marsseja vieläpä kunniallisia yleisestitunnettuja lemmenlaulujakin
    — viimemainittuja tosin vasta senjälkeen kuin seinäkello oli lyönyt
    6, jolloin laillinen sabatti loppui. Tyytyväisyys ja joulurauha
    näytti loistavan kaikkien kasvoilla, ja rovastivanhus kulki myhäillen
    ja lauhkeasti vaakunasavuja puhallellen perheensä keskessä tuntien
    olevansa verrattain onnellinen ja ylpeä kaikista; ja ruustinna
    puheli hellästi kaikkien rakkaiden lastensa kanssa kysellen
    kunkin taloudellista elämää, samalla tuontuostakin kantaen salin
    pöytään maukkaita syötäviään ja kaikenlaisia suloisia säästöjään
    pitkän joulupuhteen tappamiseksi. Ennen illallista kävivät kaikki
    joukolla jaloittelemassa maantiellä, taisipa joku koetella Reinon
    esiinottamia suksiakin, mutta ei kukaan enää puhunut synnillisestä
    huvittelemisesta, vaan kaikki nauttivat vapaasti koossaolosta
    talvisen erämaan pappilassa, jonka kaikissa huoneissa vallitsi lämpö
    ja valo sekä kaikenlainen maalaismukavuus.

    Vasta illallisen jälkeen virisi viaton väittely aatteellisista
    asioista, kun tytär Anna oli sattunut lukemaan jonkun vapaamielisen
    ulkomaisen kertomuksen avioliitosta.

    — Sehän oli inhoittava tyttö, tuo Helge Sund! tuomitsi lastenkodin
    johtajatar. — Ei osannut edes hävetä...

    — Ja miksi hänen olisi tarvinnut hävetä? tarttui siskonsa sanoihin
    Reino, joka myös oli kertomuksen lukenut. — Senkötähden että syvästi
    rakasti miestään?

    — Kyllä sinä ymmärrät mitä tarkoitan, — sanoi vanhin sisar
    häveliäästi. — Et suinkaan sinä voi puolustaa... vihkimätöntä
    liittoa?

    — Entä jos voin? sopersi veli.

    — Kyllä minäkin olen vapaamielinen, — virkkoi Seidi neiti, — mutta
    en minä sentään semmoista hyväksy. Naisen kunnia...

    — Ei sitä hyväksy toki Reinokaan, — puuttui puheeseen Konrad
    tupruuttaen paperossiaan ja luoden tumman katseen silmälasiensa takaa.

    — Kuinka sinä viitsitkin epäillä toisen selviä sanoja? tulistui
    Reino veli.

    — Todentotta et hyväksy epäsiveellisiä suhteita! vakuutti nuori
    pappi.

    — Epäsiveellisiä? En hyväksykkään, mutta tässä onkin puhe
    oikeasta sielujen välisestä aviosuhteesta! sanoi toinen jälleen
    kiivastumaisillaan.

    Mutta veli Konrad lausui mahtipontisesti:

    — Minä olen varma siitä ettet itsekään mene sitä tietä, kun
    naimisiin pyrit. Sen verran miestä minä sinussa uskon olevan ja
    kunnioitusta jumalallista järjestysvaltaa kohtaan. Kun rakastut,
    menet kuin menetkin koreasti kristilliseen avioliittoon ja annat
    palttua hullutuksille. Se on sinussa nyt vain sanahelinää...

    Nuori maisteri valmistautui vastaamaan papille, mutta maallikko
    Heikki ehti saada suunvuoron.

    — No niin minäkin luulen, — sanoi tämä leveästi, — että kun meijän
    Rennu pikeytyy johonkin hönkätyttöön: hän on meistä ensimmäinen
    juoksemaan papin eteen. Kiirettä silloin pidetään, se nyt on selvä!

    Kaikki naurahtivat hyvänsuovasti ja äitiruustinna tuli silittelemään
    nuorimman poikansa pehmeitä hiuksia, alkaen hellävaroen tiedustella
    tämän lemmenasioita...

    Sat sapienti, sanoi kaikilta tahoilta piiritetty Reino Frommerus
    . — Kyllä minä teille kaikille vielä näytän!

    Ja hän toivotti yhtäkkiä hyvääyötä koko perhekunnalle ja läksi
    vinttikamariinsa.