Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    4.

    Uhkarohkeata urheilua oli ajeleminen porolla. Mutta Reino Frommerus
    sitä intohimoisesti rakasti. Senlaatuinen hengenvaarallinen huvittelu
    näytti erinomaisesti soveltuvan tämän nuoren miehen hurjahteleviin,
    repäisevää rientoa uhkuviin mielialoihin.

    Kuta enemmän hän peuraansa ja pulkkaansa tutustui, sitä enemmän
    hän tähän alkuperäiseen suurkeksintöön mielistyi. Ja hän
    ihmetteli, kuinka suurin osa Suomen kansaa oli vieraantunut niin
    viehättävästä kulkukeinosta vaihtamalla vilkkaimman vetoeläimensä
    kömpelöliikkeiseen hevoseen. Miksi oli laki niin ankaraksi tehty sen
    käyttämisen suhteen? Ajeltiinhan itämailla kaupunkien kaduillakin
    kaikilla niiden seutujen juhdilla — miksi ei yhtähyvin yli
    Suomenniemen saanut vapaasti ajaa porolla, joka kokonaan näytti
    kuuluvan Suomen jäkäläharmaaseen luontoon?

    Sarvipäisestä porohärjästä siis tuli nyt Reino Frommeruksen
    talvinen toveri Kurjalan karussa erämaassa. Hän ajeli sillä joka
    päivä, kaikilla ilmoilla, kaikilla keleillä ja kaikenmoisilla
    paikoilla. Päässänsä punahiippainen lappalaislakki, yllänsä vahva
    sarkanuttu, käsissänsä pitkät porokintaat, jaloissansa maanmainiot
    nokkavat paulapieksut — sellaisena kiidätti hän peurallansa alas
    ja ylös mäkiä, yli hyppyreiden ja kantojen, halki metsien ja poikki
    siintävien järvenselkien.

    Ann’ huhkia vaan!

    Toisinaan poro tulisimmasta laukastaan kierällä tiellä äkkiarvaamatta
    hyppäsi sakeimpaan tureikkoon, lennähytti kelkkansa säpäleiksi
    puunrunkoon ja särkien valjaansa pakoitti siten isäntänsä palaamaan
    kotiin; toisinaan paukautti petäjänkylkeen tai veräjänpieleen,
    paiskaten ajajan suinpäin kinokseen. Toisinaan metsätien nikamissa
    lennätti se ajajansa puikkineen korkealle ilmaan tai antoi tälle
    iloisen kuperkeikan yöpimeällä korven syvyyksissä tai jossakin
    äkkimutkauksessa, jota ajajan oli mahdoton varoa lumipilvessä,
    mikä alati tuprusi hänen silmiinsä. Saattoipa joskus sattua että
    poro, nähdessään kaukaa toisen poron, päätäpahkaa hyppäsi korkeata
    seiväsaitaa vastaan pyrkien ylitse, mutta pulkan jarruttamana putosi
    alas saaden ajajalta kukakäskiä kepposestaan. Toisinaan kaatoi se
    edessään rauhallisesti hiihtävän suksimiehen, pakkautuen takaapäin
    tämän suksien päälle, jolloin hiihtäjäukko tuuskahti nenälleen
    kauhistuneena väistäen sarvipäistä elukkaa, joka ei suinkaan
    mitään pahaa tarkoittanut. Samaan suuntaan meneville hevosmiehille
    antoi poro terveellistä takavauhtia, niin että hitaimmankin
    sydänmaan Tohmaksen oli pakko havahtua raskaista mielihaudelmistaan
    muistelemaan perkelettä ja muita valtahenkiä, joiden avuksihuutaminen
    hädässä ja harmissa näyttää ehdottomasti kuuluvan meidän kansamme
    luonteeseen. Vastaantulevat hevosjunnut taas kyyditsi viaton poro
    pelkällä ilmestymisellään tavallisesti heti yli maantienojan, mutta
    pysähdytti nämät kumoonräiskähtävine rekineen metsänrintaan, jolloin
    sieltä aina alkoi kuulua synkeitä kirouksia papinpoikaa vastaan, joka
    tahtomattaan oli aiheuttanut aisankatkeamisen, ja jonka kristillistä
    avuntarjousta ei moni ottanut korviinsa — siitä luonnollisesta
    syystä että hänestä kävi tuo lumoava poron uho, mikä saattoi kaikki
    koulitsemattomat hevosluuskat hulluiksi.

    Porotanssi avaralla järvenjäällä oli myös hauska ilmiö. Tuhansia
    kierukoita teki silloin poro, jota ajaja tuntikaudet turhaan koetti
    pakoittaa menemään määrättyyn suuntaan. Poro karkasi takaisinpäin,
    mutta ajaja pyöräytti sen hihnallaan aina eteenpäin, pulkka
    liiteli hilpeissä kaarroksissa uurtaen ympäri, poro laukkaili
    virstottain — matka edistyi vain metrittäin; syrjästäkatsoja olisi
    voinut luulla molempien tulleen hulluiksi. Usein täyttyi pulkka
    kukkuroilleen lumella, usein kieputti poro niin pientä ympyrää
    että litistäytyi lopuksi ruumiineen ajajaa vastaan kietoutuen
    hihnoihinsa ja ainoastaan siten pakoittaen poromiehen nousemaan
    ylös pulkasta. Välisti olivat molemmat hirttää toinen-toisensa.
    Mutta kuta enemmän poroa huvitti juonitella, sitä kovemmaksi kävi
    poromiehen komento, hän tarttui ystäväänsä sarvista, ystävä taas
    koetti kaikintavoin puskea... Rytisevässä sylipainissa temmelsivät
    siinä järven lumilakeudella sekä poro että mies kovasti huohottaen
    kumpikin, mies likomärkänä hiestä talven tuimimmassakin pakkasessa,
    karjuen ja puhellen järkeä ajokkaalleen, poro — läähättäen lyhyttä
    väkevähajuista läähätystään ja äänettömänä seuraten isäntänsä
    uhkauksia mustilla silmillään. Ei ollut harvinaista että siinä
    mylläkässä joku sarvenkappale katkesi jukuroivasta päästä ja
    veripisaria pirskahteli puhtaalle lumipinnalle, — ilmiö, jonka
    viattomuuden ainoastaan poromies tietää, joka poroansa järkevästi
    rakastaa ja sitä usein hellin sanoin puhuttelee tai hyväilee,
    mutta luonnollisesti tahtoo sillä päästä taivaltensa perille. Ei
    raukea hänen mielensä peurahärjän juonitteluista, häntä viehättää
    tämä taistelu elävän luonnon-elementin kanssa, ja hänen ajokastaan
    tämä vehkeilevä vastusteleminen nähtävästi myös huvittaa. Kunnes
    vihdoinkin hurja tanssi taukoaa ja poro äkkiä kuni salama oikaisee
    koipensa suoraan sinne, jonne isäntänsä tahtoo, jonka tahdon se
    erinomaisesti tietää, — ja pyrynä sauhuaa nyt järven valkoinen
    pinta, kun ystäväpari lumilakeudella kiitää...

    Hilpeästi heläjävät kirkkaat tiuvut poron koukeroihin sarviin
    sidottuina, kymmenet pienet kulkuset poron punaisessa selkävyössä
    laulavat lakkaamatonta sirinäänsä, ja porokello sarviniekan kaulassa
    iskee silloin tällöin juhlallisen kalahduksen talven raikkaaseen
    ilmaan. Runollista, iki-ihanaa siis on tämä lappalaislento!

    Se on myös suuresti kehittävää urheilua. Itsensä säilyttämisviettiä
    se näet kehittää. Monta kertaa on ajajan pää vaarassa paukahtaa
    murskaksi, sääri tai käsivarsi vaarassa rusahtaa poikki, mutta
    porolla-ajaja, jumalien mies, oppii määrätyssä silmänräpäyksessä
    väistämään uhkaavan iskun, joka tavallisesti osuu hänen erinomaisen
    vahvan ja viisasrakenteisen pulkkansa puisevaan pohjaan. Toisinaan
    kuitenkin, silloin kun vähin aavistaa, saapi odottamattomia täräyksiä
    ja iskuja, loukkaa kätensä tai jalkansa niin että pyörtyy kivusta ja
    on pakoitettu viikkokausia makaamaan huoneessa, mutta merkillistä
    kyllä: ei suivaudu porolla-ajoonsa, vaan vuoteesta päästyä sitä
    enemmän tästä urheilusta nauttii yhä luonnollisemmin kiihtyen
    kehittämään itsensä-säilyttämisviettiä, tuota ihmisen jumalaista
    lahjaa kaikissa vaikeuksissa.

    Vilisten, kilisten, kolisten ja kuppelehtien käy taas peurailijan
    riento alas mäkiä, pitkin suikkelehtivia korpiteitä — ja sieluansa
    joka silmänräpäys jännittää iloisesti-väristyttävä epätieto siitä,
    mihin hornan sokkeloihin tuo tulinen nelijalka hänet mahdollisesti
    lennättää tai mihin vaaralliseen kuiluun se hänen liukuvan pulkkansa
    lopuksi viskaa.

    Pulkka? niin. Sepä se on hänen lumoava lumivenheensä, jolla hän
    laskettelee kuni koskimies alas valkeanvaahtoavia rinteitä, alas
    jyrkästi-putoilevia lumikönkäitä. Pulkka? niin. Sepä se on hänen
    verraton pirunkenkänsä, jolla hän kuni sadun kääpiö luistaa
    luikahuttelee seitsemiä peninkulmia kerrallaan. Pulkka? Sepä se
    on hänen kultainen keinunsa, jossa hän öisillä salotaipaleillaan
    suloisesti uinailee kuni lapsonen kehdossa sinikorkeuden tähtöset
    yllään. Se se on hänen mukava perhoskotelonsa, joka hänet
    varjelee väijyviltä vihollisilta, puiden repäiseviltä oksilta,
    risu-pistimiltä, salakiviltä ja lumen peittämiltä kannoilta...

    Tuhat kertaa mieluummin tuntee hän haluavansa matkustella puhtaalla
    peurallansa tuoksuvin tervoin paahdetussa pulkassansa kuin mailman
    kiljuvilla junilla kulttuurin haisevissa rautatievaunuissa...
    Sentähden hän syvästi halveksii sivistyksen nurjia mukavuuksia,
    noita, jotka eivät ihmisiä tee sen paremmiksi, vaan päinvastoin
    sairaiksi, heikoiksi, epäkäytännöllisiksi. Tuhat kertaa ennemmin
    ihastelee hän sielussansa ohirientävää porokaravaania, kolajavine
    ahkioineen, ritisevine rekineen kuin raskasta matkustaja-junaa, jota
    kolmisilmäinen koneveturi jyristen kiidättää läpi maakuntain, sivu
    kivisten kaupunkien...

    Varsinkin talviset sunnuntaipäivät olivat erämaahan jääneelle
    mieluisat virvoitushetket. Silloin tosin papit mustiin puettuina
    ja vakavanaamaisina ajoivat hevosilla kirkkoon, josta kolkonkumea
    kellon lämpytys kuului läpi talvisen ilman — mutta papinpoika
    se silloin punahiippa päässänsä ajaa karkuutti peurallansa
    päinvastaiseen suuntaan aivankuin pakoon kirkkoa ja sen kaikkia
    vaikutuksia. Ja saattoi sattua että kun papit läksivät vierimään
    tumminta taivaanrantaa kohden, jossa kirkontorni heikosti piipotti
    etäisyydessä, niin sitävastoin papinpoika helisevin valjain heittihen
    ajamaan kirkkaana nousevaa aurinkoa vastaan.

    Hän antoi peuransa painua syville hiljaisille korpiteille,
    joilla pulkka pehmeästi uppoili lumiin ja joilla ei tarvinnut
    vastaantulijoita peljätä. Kuinka selvästi tulisikaan Reino Frommerus
    silloin sielussansa ettei Jumala suinkaan ollut yksistään se, josta
    kirkossa veisattiin hänen selkänsä takana, vaan että se lensi yhtä
    rintaa siellä missä hänen pulkkansakin liiteli korvessa. Hei! palttua
    tahtoi hän antaa papeille, hän, joka näin sunnuntaisin souteli
    lumivenheellänsä sydänmaan suuressa rauhassa, päänsä päällä taivaan
    korkea sinikansi, ympärillään korven partainen kuusikko.

    ”Tulisitpa pulkkaani, pappi, sensijaan että pönttöösi niin pönäkkänä
    kiipeät ja julistaisitpa täällä metsässä Jumalan ihmetekoja —
    silloin sinua luonnollinen ihminen ymmärtäisi!” ikäänkuin puheli hän
    peuralla ajaessaan.

    Joskus hän koko kierreltyään talosta taloon tähtiyön
    vienossa välkkeessä palasi takaisin pappilaan synkän, korkean
    havumetsän läpi ja vaipui omituiseen uinailuun pulkassansa,
    umpisilmin, vaistomaisesti ohjaten peuraansa, jolle tiet
    olivat tuttuja. Ja saattoi hän silloin ajatella näin: Ihmiset
    valtiouskonnossaan ovat suuria pelkureita. He pelkäävät toinen
    toistensa arvosteluita enemmän kuin Jumalaa. Sillä jos jokainen
    eläisi yksiksensä, niin hän vapaasti käyttäisi jokaista päivää, siis
    sunnuntaitakin mihin itse tahtoisi. Jumalan kanssa näet aina voipi
    sopia sabatin vietosta. Toisella kertaa, ajaa helskytellessään kylän
    läpi juuri sinä hetkenä sunnuntaipäivää, jolloin tiesi kylän akkojen
    parhaillaan imeskelevän saarnaa kirkossa ikäänkuin nysäpiippua
    kotona, ja talonisäntäin arimmillaan istuvan pirteissänsä aivankuin
    tuomittuina kammottavaan hiljaisuuteen, ei hän voinut olla hilpeästi
    tuntematta että: ”poronpulkassa heiluminen oli sentään monin verroin
    terveellisempää kuin kirkon penkissä hurskasteleminen.” Usein teki
    hän peuralla ajellessaan myös saman havainnon, minkä Suomen kansa
    itse kaikessa salaisuudessa näytti tehneen ja mikä oli ilmaistu
    syväsisältöisellä sananlaskulla: ”kuta likempänä kirkkoa — sitä
    likempänä helvettiä.”

    Niin! Sillä se oli totta se että pahat henget ahdistavimmin
    kiertelivät Kurjalan kömpelön puukirkon ympärillä, mutta
    syrjäkylissä, missä ei ollut kirkkoja eikä sielunpaimenia, tuulahteli
    ilma ikäänkuin puhtaampana.

    Mutta siitä havainnostaan ei hän syrjäkylissäkään ajellessaan
    voinut päästä että missä kirkon kylvämä jumalansana vihannimmillaan
    rehoitti, siellä myös synkkä helvettioppi ammotti kansan sydämmissä
    ja elämänkatsanto hautui raskaana, toivottomana, kaikkia
    luonnollisiakin toimenpiteitä ja uudistuksia halveksivana.

    Sellaisen pororetken jälkeen hän kerrankin kotiintultuaan talviyössä,
    taas tarttui kynään ja pusersi kapinallisen tunnelman sielustaan:

    ”Milloin se alkaa?” niin kirjoitti hän otsakkeeksi. ”Kirkkoa
    kannattavien ihmisten käsitys uskonnosta näyttää todella painuneen
    niin syvälle pimeyteen, että jokaisen totuuttarakastavan kansalaisen
    velvollisuus on ruveta saarnaamaan tätä kirkon käsityskantaa vastaan
    pelastaaksensa kansansa ja isänmaansa henkisestä kadotuksesta.
    Milloin on tämä herätyshuuto voimakkaampana kajahtava Suomenkin
    katekismuksiinsa kangistuneen ristirahvaan keskuudessa?

    ”Minun sydämmeni ja järkeni sanoo että samoin kuin on noussut Juhana Vilhelm Snellman
    kansallistunnon säälimättömäksi teroittajaksi,
    samoin myös kerran on ilmestyvä joku uskonnollisen valheen paljastava
    Leo Tolstoi meidänkin maassamme, jonka asukkaita kiitetään muka
    ’mailman uskonnollisimmaksi kansaksi’. Kerran sen täytyy tapahtua,
    kerran.”

    Näitä tällaisia papereitaan ei papinpoika suinkaan vanhemmilleen
    näytellyt, vaikka hän ne aina kirjoittikin ikäänkuin ympäristöään
    varten.

    Mutta kerran, erään illan perästä, jolloin isän ja pojan välillä
    taas oli puhjennut jotakin sananvaihtoa raamatun auktoriteetista,
    kun Reino Frommerus oli porollaan ajelemassa, sattui niin että
    isärovasti etsiessään jotakin työasettansa poikansa huoneesta tuli
    luoneeksi silmänsä paperikaistaleeseen, mikä siihen oli jätetty
    kirjoituspöydälle. Rovastivanhus, joka muuten kovin ujosteli
    seuraamasta lapsiensa sielullisia pyrkimyksiä, luki silloin
    paperista — ikäänkuin vastoin tahtoaan — eräitä lauseita, jotka
    nostivat hämmästyksen punan hänen tyynille kasvoilleen. ”Ei ole
    kummeksittavaa” luki hän muunmuassa paperista — ”että se, joka
    nämät rivit kirjoittaa, yhä intoilee äärimmäisyyteen uskonnon
    vapaudessa, koskapa hänen isänsä joka päivä on valmis tyrkyttämään
    hänelle vastakkaista äärimmäisyyttä. Isä uskoo tai ainakin väittää
    uskovansa jokaikisen raamatun sanan ilman kritiikkiä — vanhassakin testamentissa
    . Hän uskoo että Jumala loi mailman tyhjästä kuutena päivänä
    ja että sama kaikkivaltias rakensi ihmiskunnan äidin Eevan
    ensimmäisen miehen Aatamin kylkiluusta. Ja hän luulee että se on
    Jumalan pilkkaamista, kun uskaltaa väittää ettei Eevaa varsin sillä
    tavalla liene tehty. Mutta tämän kirjoittaja on vakuutettu että
    itse suuri Natsarealainen olisi naurahtanut moiselle järjettömälle
    selitykselle luomisen salaisuuksista. Vaan jos joku häneltä olisi
    udellut, miten hän, Jeesus, siis luomisopin selittää, niin varmaan
    mestari olisi vastannut ettei sen selittäminen hänen oppiinsa kuulu
    — mutta hän ei silti olisi halveksinut tiedemiesten järjellisiä
    tutkimuksia, koskapa itsekkin kunnioitti luonnon ilmiöitä.”

    Paperi värisi pappisvanhuksen kädessä. Henkeään pidättäen alkoi
    hän lukea lauseita toistamiseen lävitse. Laski sitten paperin
    paikoilleen, mutta ottaen sen vielä kerran käteensä vilkasi varmuuden
    vuoksi paperin toiselle puolelle. Ei ollut tyhjä sekään, vaan löytyi
    sieltä seuraavankaltainen lisähuomautus:

    ”Ihmisen kanssa, joka pitää Raamattua Jumalan sormen kirjoittamana,
    on mahdotonta syvemmin keskustella jumalallisista asioista. Sellainen
    ihminen on kiristänyt järkensä ikäänkuin kiinalainen nainen jalkansa,
    niin ettei se enää kelpaa alkuperäiseen tarkoitukseensa.” Enempää ei
    paperin toiselle puolelle oltu kirjoitettu.

    Vanhus hiipi pois omituisesssa mielenliikutuksessa. Moisia
    muistiinpanoja poikansa puolelta ei hän ollut aavistanut. Hänen
    päässään alkoi niin sekavasti humista että oli pakko heittäytyä
    kanslian sohvalle pitkäkseen...

    Siitä tapasi hänet ruustinna lepäämästä ja lausui ihmetyksensä ettei
    rovasti ollut mennytkään hiihtelemään, kuten oli aikonut.

    — Minua rupesi äkkiä niin kummallisesti väsyttämään, vastasi vanhus.

    — Niin, sinä nukuitkin taas yöllä niin huonosti ja huusit unissasi,
    — virkkoi ruustinna.

    — Huusinko minä? sanoi vanhus. — Mitä minä huusin?

    — Sinä huusit että salin korkea vaatekaappi kaatui lapsen päälle.

    — Minkä lapsen? kysyi rovasti.

    — Mistäpä minä tiedän, mitä kaikkia lapsia sinä unissasi näet, rakas
    ystävä! vastasi ruustinna.

    Samalla kuului kolinaa ja kilinää etehisestä, kun poika Reino palasi
    ajoltaan kantaen helisevät porovaljaat sisään sulamaan.

    Perhe läksi kahvia juomaan saliin. Reino oli pirteällä tuulella
    ja selitteli vanhemmilleen, mitä kaikkia hullunkurisia keikauksia
    hänelle taas oli sattunut.

    — Papan pitäisi välttämättä tulla kanssani ajelemaan! intoili hän,
    mutta ukko vain epäsi että se porokyyti oli niin kovin epävarmaa
    peliä, perillepääsyyn niillä vehkeillä ei ollut koskaan muka
    luottamista.

    — Paljon lystimpi on ajaa hevosella, — arveli vanhus.

    — Mutta porolla pääsee niin nopeasti! kehui toinen.

    Rovasti näytti tavallista miettiväisemmältä.

    Illallispöydässä hän sävyisästi virkkoi pojalleen:

    — Onko sinulla jotakin kirjaa Tolstoilta?

    — Onhan minulla hänen ”evankeliuminsa”, — vastasi poika kovasti
    ihmetellen, mistä nyt tuuli kävi.

    — Haluaako pappa ehkä lukeakseen?

    — Jaa no, saattaisinhan minä vähän selailla yön aikoina, kun sattuu
    ettei nukuta... vastasi rovasti.

    — Se on hyvä että pappa tutustuu! innostui poika.

    — Papan täytyy lukea siitä varsinkin esipuhe.

    — Jaa-ah! sanoi rovasti reippaasti. — Kyllähän minä arvaan, mihin
    henkeen se käy...

    Hän otti kirjan yöpöydälleen tahtoen antaa pojalleen kuvan ikäänkuin
    vain paremman puutteessa ja välinpitämättömästi olisi suostunut koko
    juttuun sekä puolusti itseään sillä että lukihan hän, rovasti, kaiken
    mailman roskaromaanejakin, mutta ei antanut niiden itseään turmella
    kuten saattoi käydä nuorille ihmisille, joille välttämättä täytyi
    tarkoin valikoida kirjallisuutta.

    Viikkokauden lueskeli rovastivanhus Leo Tolstoita kirkkaan
    yölamppunsa ääressä makuullaan, kuten hänen tapansa oli, palan
    silloin, toisen tällöin, mutta ei sanaakaan kirjan sisällöstä hän
    pojalleen sanonut. Mitä pappisvanhus noina hiljaisina talviöinä
    sisimmässään mietti, sitä ei kukaan saanut tietää.

    Poika ei sitä hennonut isältään udella, hyvin jo tuntien vanhuksen
    ulkonaiset peittelemistemput, jotka kuuluivat siihen kuvaan, jonka
    tämä pappina itsestään ihmisille tahtoi antaa ja jonka kuvan eheyttä
    rovasti tarkoin varjeli lähimmiltäkin omaisiltaan, jottei se
    mitenkään pääsisi himmentymään eikä särkymään.

    Mutta siitä hetkestä alkaen, jolloin Kurjalan rovasti oli tullut
    lukeneeksi sipaleen poikansa salaisista muistiinpanoista, oli hän
    todenteolla ruvennut uskomaan että tässä hänen nuorimmassa pojassaan
    esi-isien uskonpursi oli törmännyt jyrisevää kalliota vastaan,
    jollaista tavatonta ”pää totuuksien” epäilystä hän ei ollut suvussaan
    aavistanut, ei ainakaan siinä määrin väkeväksi että se mitenkään
    olisi päässyt ilmipuhkeamaan kristillisen kuoren alta.

    Tämä tietämys alkoi vanhaa sielunpaimenta jonkunverran huolestuttaa
    ja toisinaan se hiljaisuudessa työnsi hänen vanhaan vereensä pahan
    painajaisenkin, joka kiusasi häntä varsinkin yön unissa, mutta
    käytännöllisen elämän jokapäiväinen kulku ja terve seurustelu
    maalaisluonnon helmoissa, missä sentään jäi niin paljon yhteisiä
    harrastuksia, — sepä palautti hänen isänsielunsa taas tasapainoonsa,
    ja hän siis kuvitteli poikaansa jonkunlaiseksi hyvää tarkoittavaksi
    riehakoitsijaksi, jonka kapinallinen henki varmaan oli talttuva heti
    kun tämä ottaisi vastaan jonkun kunniallisen viran sekä aineellisesti
    toimeentulevana menisi kristilliseen avioliittoon.

    Reino on pohjaltaan hyvä poika” ajatteli rovastivanhus. ”Mutta hän
    on itsepäinen ja peräänantamaton — aivankuin minä. Jumala suokoon
    että tuo itsepäisyys hänessäkin jäisi vain sanoiksi eikä puhkeaisi
    julkisuutta häiritseviksi teoiksi.”

    Ja vanha rovasti eleli kodikkaassa suhteessa kapinahenkisen poikansa
    kanssa. Yhdessä nämät tupakoivat ja juttelivat kaikenlaisista
    mailman asioista pappilan sanomalehtipöydän ääressä, yhdessä kävivät
    saunassa loikoen lauteilla toinen toisensa vieressä suloisessa
    koivunlehvä-löylyssä, jota karjakko-Mari heitteli, yksissä kävivät
    myös hiihtämässä tutkien pappilan laajoja halkometsiä. Ainoa paikka,
    mihin heidän ei koskaan nähty yksissä pyrkivän, oli seurakunnan
    kirkko. Oikeinpa pyhäksi tavaksi näytti tulleen, että sunnuntaiaamuna,
    kun ukkorovasti ajoi mustalla ruunalla kirkkoon isäntärenki Riston
    kyyditsemänä, Reino riehakko riensi hopeanharmaalla juoksijallaan
    korpeen niin että ilma vain kajahteli vaaran rinteillä ja
    pitkäkoipiset jänikset näreiköissä loikkivat kiireenvilkkaa pakoon...
    Tietysti rovasti sen oli pannut merkille, miten poika suvaitsi
    viettää sabattipäivänsä. Eräänä sunnuntai-iltana hän virkkoikin
    vakavasti:

    — Tietänet, Reino, mistä sukumme vanha nimitys johtuu?

    — Kyllä, pappa, — sanoi poika. — Ruotsalaisesta sanasta from ja
    latinaisesta verus. Hurskas ja totinen!

    — Aivan niin, — sanoi pappisvanhus. — Pitäisi sinun siis vähän
    tarkemmin ajatella perään ennenkuin lähdet saarnanaikana porollasi
    ajelemaan.

    — Kas, kas, kuinka pappa taas sen vanhan puolesta —
    naurahti poika ja lisäsi: — Mutta minä olenkin tuuminut hyljätä
    tämän papillisen sukunimemme, koska se on sellaista siansaksaa, ja
    ottaa puhtaan suomalaisen nimen.

    Frommeruksen nimeä ei ikipäivinä muuteta! Muista se! sanoi
    rovastivanhus lujasti ja läksi pahastuneena kamariinsa.

                                                      ⸻

    Joskus papinpoika sentään pysyi koko kotonaankin.
    Mutta silloin hän tavallisesti vietti osan päivää pirtissä puhellen
    renkien ja piikojen kanssa, siten siis taas herättäen pappis-isänsä
    huomiota ja huolestusta. Hän, Reino herra, koetti kiskomalla kiskoa
    itsestänsä pois kaikkia noita vääriä katsantokantoja, jotka häneenkin
    olivat tulleet istutetuiksi tässä hänen lapsuutensa herraskartanossa.
    Ja olipa hän sangen iloinen kun sai sekä itsensä että palvelusväen
    ikäänkuin kesytetyksi niin että ihmisyys molemmin puolin pääsi
    etusijaan.

    Jo koulupoikana häntä oli kiusannut se että tässä hänen rakkaassa
    kodissaan suhteet sisäväen ja pirttiväen välillä olivat jollakin
    tavalla hullunkuriset, luonnottomasti pingoitetut. Kuta vanhemmaksi
    oli tullut, sitä polttavammin se häntä oli ruvennut vaivaamaan.
    Hän oli ruvennut tätä omaa vaivaansa tutkimaan ja asettunut
    syrjästä-katsojaksi koko kotinsa suhteen, saadaksensa ilmiön
    selväksi. Se kummallinen ilmiö oli hänelle silloin kuvastunut
    seuraavin piirtein:

    Molemmilla piireillä oli ikävä! Varsinkin sunnuntai-iltoina, jollei
    sattunut tulemaan vieraita, jäyti sanomaton ikävä sekä pirttiväkeä
    että herrasväkeä.

    Mutta kumpikaan ryhmä ei voinut käsittää, mistä tämä ikävä oikein
    johtui ja miten elämäntunne olisi saatava vähänkään viehättävämmäksi.
    Kumpikin piiri hyväntahtoisesti koetti pettää toistaan että näin olla
    pitikin. Toisin sanoen: että näin oli Jumalan tahto ja jonkun ikuisen
    välttämätön määräys.

    Sisäväki arasteli mennä pirttiin asiatta — arastelipa se sinne
    lähteä, vaikka oli asiaakin — samoin pirttiväki ujosteli tulla
    ”sisälle” ilman taloudellista toimenpidettä: — täytyi välttämättä
    keksiä pyytää nauloja, lainata herra-isännän veivaria tai muuta
    semmoista saadaksensa kurkistaa herra-isännän kabinettiin, mutta
    samalla heti pois — mars takaisin pirttiin.

    Olisippa ollut koko ihme, jos puolta sanaakaan liikaa olisi vaihdettu
    rengin ja herra-isännän välillä jostakin muusta asiasta kuin
    hevosesta, reestä, heinässäkäynnistä, aidankorjuusta, halonhakkuusta,
    venheestä j.n.e. Moista — mikä ei kuulunut pestikirjoihin — olisi
    pidetty luonnottomana poikkeuksena päiväjärjestyksestä. Samoin ei
    rouvan ja piian välillä sopinut olla muuta kuin arkipäiväisintä
    puhelua astianpesusta, pyykinpesusta, huoneensiivouksesta
    j.m.s., paitsi silloin kun rouva itse vieras-ikävissään sattui
    purkamaan piiallekkin jonkun jutun, mikä erityisesti paineli
    sydämmellä. Mutta piikaihminen puolestaan ei milloinkaan rohjennut
    purkaa emäntärouvalleen, mitä piili hänen sydämmellään — hänen
    palvelijasydämmellään. Sellaista mahdollisuutta lähentymiseen eivät
    muutkaan rouvat koskaan tulleet ajatelleeksikaan. ”Tjänstefolke
    har icke hjärta” oli tavallinen lauseparsi. Ja ylipäänsäkin oltiin
    sitä mielipidettä ettei talonpoikaisrahvaalla ollut mitään oikeata
    tunne-elämää. Ei siis kumma että palvelusväki herrastaloissa sai
    alati tuntea jyrkkää poistyöntämystä isäntäväkensä puolelta.

    Sanamuoto ”sisälle” tai ”käydä sisällä” oli tullut jo merkitsemään
    yhtä kuin saada lupa tai käsky jonkun toimenpiteen vuoksi pikimältään
    käväistä jossakin äärimmäisessä ulkolaidassa niistä huoneista, joissa
    herrasväki asui, joissa se tunsi tunteensa ja joissa se istui ja —
    ikävöi.