Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    13.

    Vai sellainen luopio tuo Kurjalan rovastin poika olikin?

    Ei ollut tuomiokapituli uskonut tästä nuoresta miehestä nousevan
    vaaraa yhteiskunnalle silloin, kun hänet ensi kerran ilmiannettiin
    pyhäinpilkkauksesta kappalaista Möhköstä kohtaan sekä taivaan ja
    helvettikuvien polttamisesta jossakin kurjalaiskylässä. Silloin
    olivat tuomiokapitulin herrat tuolle ilmiannolle armollisimmin
    hymyilleet pitäen sitä aiheutuneena satunnaisesta selkkauksesta,
    minkä saattoi anteeksiantaa elävän papin pojalle. Mutta nyt oli
    toinen ilmianto tapahtunut viralliselta taholta eikä se enää
    herroja naurattanut. Mirabile dictu, horribile visu — olihan
    ennenkuulumatonta röyhkeyttä että kihlakumppanit elivät yhdessä,
    siunautumatta oikeassa järjestyksessä kristilliseen avioliittoon? —

    Asia oli ylen vakavaa laatua! Se koski kirkon ja koko papiston arvoa.
    Se uhkasi järkyttää kaikkea kristillistä säädyllisyysohjelmaa... Ja
    siihen oli pakko huomionsa kääntää.

    ”Se muistakaamme että esivalta
    On saanut valtikkansa Jumalalta,
    Niinkuin sen Jesus meille opettaa,
    Apostolitkin aina julistaa.”

    Arvoisa tuomiokapituli ryhtyi oitis kolmenlaisiin etuvarustuksiin.

    Ensiksi: se lennätti Kurjalan seurakunnan kirkkoherrankansliaan
    pikaisen tiedustelman: millä tavalla maisteri Frommerus ja hänen
    kihlattu morsiamensa olivat tulleet merkityiksi sikäläisiin
    kirkonkirjoihin, ja saatuaan äskennimitetyltä kirkkoherranapulaiselta
    ilmoituksen että asianomaiset — omituista kyllä — olivat merkityt
    kuten tavallisesti, mieheksi ja vaimoksi, lennätti kauhistuksissaan
    vielä toisenkin tiedustelman: kuka oli merkinnyt? ja millä
    perusteella
    ?...

    Toiseksi: tuomiokapituli lähetti urkkimakirjeen Moukkalan
    papinkansliaan visusti tutkistellen: asuiko eräs maisteri
    Frommerus ja hänen kihlattu morsiamensa siinä kaupungissa sekä
    asuivatko kihlakumppanukset todella yhdessä vai erillään —? Johon
    kaupunkiseurakunnan sielunpaimen, kappalainen Rynttänen heti
    sinkautti seuraavanlaisen salaisen raportin:

    Maisteri Frommerus ja hänen toverinsa asuvat tässä kaupungissa
    ja viettävät ujostelematonta yhdyselämää.

    Viran puolesta:

    Elias Rynttänen.
    (kirkon sinetti.)

    Ja kolmanneksi: tuomiokapituli lähetti nuoren papin — erään Reino Frommeruksen
    entisistä koulutovereista — nuuskimaan niitä jälkiä,
    joilla kihlakumppalien huhuiltiin liikuskelleen ennen ulkomaille
    katoamistaan, ja tämän pelastussotilaan velvollisuuksiin kuului
    ylipäänsä tutkia, mitä kaikkea ikävää noista eksyneistä lampaista
    tiedettiin. Epäilemättä olisi kapituli lähettänyt hengellisen
    salaurkkijansa aina ulkomaille asti, jos sen kapitaali suinkin olisi
    kannattanut. Mutta kotimaisia pakanalähetyksiä varten olivat sen
    käyttövarat aina olleet vähän täpärällä.

    Hoc signo vinces! ”Tällä merkillä olet voittava!”

    Kapitulissa oli alkanut kapina ja paperien rapina, ja tuomioherrat
    kynsiskelivät hermostuneina päitään. Olikohan tuo mies anarkisti vai
    mikä, kun Bobrikoffin hyytyneen veren ääressä oli keksinyt ruveta
    hätyyttämään hengellistä säätyä siviliavioliitto-pommeilla?

    Paperit liitelivät kuin Noakin arkin kyyhkyset ulos tuomiokanslian
    avatusta akkunasta etsien jalansijaa vedenpaisumuksessa ja, kuni
    kyyhkysetkin, löysivät ne aina jonkun vihreän oksan. Ne kasvoivat
    kasvamistaan kokonaiseksi vuoreksi hengellisiä asiakirjoja, joiden
    päällä hiippahattuinen piispa seisoi kuni Mooses Sinailla syvässä
    keskustelussa ukkojumalan kanssa, jota keskustelua kesti enemmän kuin
    40 päivää ja 40 yötä.

    Mutta olipas Kurjalan vanha rovasti, Reino Frommeruksen isä, myös
    joutunut pyykkiin, jommoista ei ollut koskaan ennen tarvinnut pestä!

    Sinä päivänä, jona posti hänelle toi tuomiokapitulin toisen
    lentokirjeen, jossa paistoi tuo uhkaava kysymys: kuka on merkinnyt?
    ja millä perusteella? — ja hänen uusi apulaisensa sen hänelle
    näytti — sinä päivänä vanhan hopeahapsisen sielunpaimenen sydän
    omituisesti vavahti...

    Hän synkistyi esivallan tutkivan katseen edessä, muisti että
    se tosiaankin oli Jumalan eduskunta maan päällä sekä kauhistui
    tehneensä hirveänkin rikoksen, josta saattoi olla seurauksena
    virasta-erottaminen ja armoton häpeä. Sitten hän synkistyi sitä että
    se oli hänen oma poikansa, joka hänet tähän hätään ja uhkaavaan
    häpeään oli syössyt hurjilla uudenaikaisilla aatteillaan, joita
    isän oli velvollisuus pappina vastustaa! Ja hän tuli sangen, sangen
    murheelliseksi sielussansa tuntien elämän syväksi surunlaaksoksi,
    missä vanhan papinkin oli pakko ryömiä nelinkontin...

    Mutta sitten hän yhtäkkiä muisti että ne tuomiokapitulin herrat
    ovat kaikki häntä nuorempia, yksin herra piispakin... että ne
    useimmat ovat vielä potkiskelleet äitiensä kohduissa, silloinkun
    hän jo saarnastuolista Jumalan ihmesyntyä on ihmisille paukuttanut,
    tai paitaressuina kostuttaneet kätkyeitänsä, silloinkun hän
    Johanneskastajana jo on kierrellyt korvessa kastaen kansanlapsukaisia
    vedellä ja hengellä — niin, tämän ikäeroituksen hän muisti
    ja ajatteli mielessänsä että se jotakin merkitsi ja että myös
    patriarkaalinen kunnioitus jotakin merkitsi, sanalla sanoen: ettei
    hengellistenkään kloppien passannut noin vain hyppiä hengellisten
    veteraanien nenälle. Ja vielä hän lisäksi muisti raamatullisen
    ristinkirjoituksen, jota aikoinaan myös oli moitittu, vaikka se
    epäilemättä oli osunut oikeaan, ja hänkin saattoi puolustautua
    Pilatuksen sanoilla: ”minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin.”
    Kurjalan 70-vuotias rovasti tarttui siis kynään, sillä hänen
    oli pakko vastata. Tosin hänen kätensä vapisi, kun hän ryhtyi
    korkea-arvoisalle tuomiokapitulille selitystä laatimaan. Mutta
    samalla hän tunsi ikäänkuin Simssonin voimaa, kun tämä Jumalan
    sankari aasin leukaluulla löi tuhannen filistealaista, ja hänkin,
    rovasti Fredrik Gabriel Frommerus tahtoi lyödä jumalallisen aasin
    leukaluulla tuhannen tuomiokapitulilaista, koskapa nuo hengelliset
    nulikat häntä, vanhaa miestä, kehtasivat joutavista hätyyttää.

    ’Hyvät herrat!’

    näin alotti vanhus tuttavallisesti.

    ’Te kysytte meiltä: kuka on merkinnyt minun poikani ja hänen
    puolisonsa Kurjalan kirkonkirjoihin mieheksi ja vaimoksi? Minä
    vastaan teille että se olen minä itse, joka heidät merkinnyt olen
    siten kuin merkinnyt olen. Sitten te myös kysytte että millä
    perusteella? Hyvät herrat! Ymmärtäkää totuus, joka meille pitäisi
    oleman se kaikista kallein pääkappale. Minä tietysti syvästi
    suren sitä ettei oma poikani (joka ei ole minun ainokainen
    poikani) ole mennyt avioliittoonsa Suomessa voimassaolevan
    kirkkolain pykäliä täsmällisesti tottelemalla, niin, minä suren
    sitä, kuten sanottu, syvästi ja vilpittömästi minun virkani ja
    aran ammattini puolesta. Mutta — hyvät herrat ja kristityt
    Jumalan edessä he tietysti ovat mies ja vaimo, ja siihen
    suuntaan minäkin, vanha mies, tähtäsin, merkitessäni asianomaiset
    henkilöt mieheksi ja vaimoksi, joiksi Jumala heidätkin kai loi.

    Olenko nyt tehnyt suurenkin rikoksen, se on eri asia, jonka
    tuomiokapituli suosiollisesti ratkaiskoon? Yhteistä parasta
    ainakin tarkoittanut olen ja soisin minä omantunnon rauhan niin
    hyvin arv. tuomiokapitulille kuin pojalleni ja hänen vaimollensa
    ynnä meille, pojan vanhemmille.

    Kunnioittaen

    Fredrik Gabriel Frommerus.’

    Tällaisen selityksen lähetti Kurjalan pappisvanhus tuomiokapitulille.
    Ja katso: herra piispa ja koko pappishovioikeus ynnä hänen kanssansa
    hämmästyivät suuresti vastausta sekä kyselivät toinen-toisiltansa:
    ”tuleekohan Kurjalastakin jotakin hyvää?”

    Rovasti Frommerus oli vedonnut Jumalaan ja omaantuntoon. Sellaista
    perustelua herrat pappisjuristit eivät todentotta olleet odottaneet.
    Tokkohan tämä vain oli sitä oikeata: hoc signo vinces?...

    Mutta he vaikenivat kuin viisaat miehet vaikeuden edessä eivätkä
    he sen koommin viitsineet vaatia rovasti Frommerukselta uutta
    selitystä...

    Kurjalan vanha pappila huokasi helpoituksen huokauksen ja tuon
    kaukaisen erämaan pitäjän kirkonkirjat lupasivat pyhästi säilyttää
    lujat merkkinsä, joista ei huokunut mitään vainoa eikä inhoa,
    joskohta ei myöskään erityistä suvaitsevaisuutta siviliavioliittoa
    kohtaan. ”Sinäpä sen sanoit” ikäänkuin kuiskuttelivat ne vanhat,
    kymmenenleiviskän painoiset kirkonkirjat telineiltänsä eräänä iltana
    rovastivanhukselle: ”Sinäpä sen sanoit että käy se laatuun olla
    oikeissa naimisissa, vaikka ei olekkaan kirkollisesti vihitty!”

    ”Hva sa’?” säpsähti silloin rovasti katsahtaen kummastuneena selkänsä
    taa, luullen ruustinnan siellä hiiviskelevän.

    Mutta ne vanhat paksut kirkonkirjat naurahtivat niin makeasti ja
    jupisivat: ”Me sitä vain täällä nurkassa huviksemme höpisemme ja
    ennustelemme uuden ajan asioita.”

    Ja kun ukkorovasti oli pistänyt iltapiippuunsa sekä lähtenyt
    sauhutellen ruokasalin puolelle, silloin nuo kirkonkirjat remahtivat
    ääneensä nauramaan, laskivat mäkeä hyllyiltä alas lattialle sekä
    huusivat vasikannahkan paksuisia lehtiään yhteen paukutellen: ”meillä
    on sentään hyvä isäntä, meillä on hyvä isäntä — pois jaloista, te
    vanhat hupsut virsikirjat!”

    Ruustinna silloin työntyi kovaa vauhtia kansliaan, katsahti
    kysyväisesti ulko-oveen, ja palasi takaisin saliin sanoen rovastille:
    ”minä olin kuulevinani että ovi siellä rasahti, mutta siellä olikin
    kaikki ’tyst och stilla’ — sinun kirkonkirjasi vain, rakas Fredrik,
    näkyivät romahtaneen lattialle.”

    Jolloin rovasti virkahti: ”Minun sietäisi niille teettää uudet
    telineet, jos vain seurakunta kustantaisi”...

                                                      ⸻

    Reino Frommerus oli jonakin päivänä jollakin keinoin tullut
    tietämään, mitä hänen opettajakumppaninsa, pastori Elias Rynttänen,
    hänestä tuomiokapitulille oli ilmoittanut.

    Tuo lauselma ”Maisteri Frommerus ja hänen toverinsa viettävät
    ujostelematonta yhdyselämää” ei voinut olla häntä siveellisesti
    suututtamatta, samalla kun se häntä syvälle loukkasi.

    ”Pirullisempaa tekopyhän lausetta tuskin voipi kukaan keksiä?”
    arvosteli hän mielenkuohussaan.

    Ensinnäkin: pappi oli ilmaissut itsensä jonkunlaisena salaurkkijana
    toisen avioelämästä, josta olisi voinut tulla siihen luuloon että
    hän, pastori Rynttänen, todella jolloinkin oli hiiviskellyt toisen
    perheen aviovuoteiden ääressä?

    Toiseksi: pappi oli ilmiantanut toisen ihmisen pyhimmät
    yksiavioisuuden asiat muka riettaana tekona, vaikka ei kukaan koskaan
    ollut tahtonut ilmiantaa herra pastorista että hän itse, ollessaan
    kolmansissa naimisissa, todennäköisesti oli ujostelematta viettänyt
    yhdyselämää ei ainoastaan yhden toverin, vaan vähintään kolmen
    kanssa, sillä herra pastorilla oli runsaasti lapsia kaikista kolmesta
    avioliitosta.

    Ja kolmanneksi: tämä pappi oli salaisessa raportissaan ilmeisesti
    kiertänyt vaimo sanaa sekä käyttäessään tuota itsessään
    erinomaista ”toveri” nimitystä käyttänyt sitä ehdottomasti pahassa
    tarkoituksessa. Hänen käyttämänään se sitäpaitsi oli ollut pelkurin
    sana!

    Reino Frommerus tavatessaan Elias Rynttäsen koulun opettajakammiossa,
    jossa tämä, intohimoinen tupakanorja ollen, puhalteli
    huoneentäyteisiä savupilviä, ei papille mitään sanonut siitä mitä
    tiesi. Hän oli päättänyt hillitä itsensä ja iskeä ainoastaan
    silloin, kun oli välttämätöntä. Mutta hänen sielussaan paisui
    paisumistaan pyhän kapinan tunne, sitä mukaa kuin aavisti isänmaansa
    jesuiittain hänen selkänsä takana puuhaavan jotakin pirullista hänen
    kukistamisekseen. Kotirauha oli vielä rikkomaton, ja hän tahtoi sitä
    kauniisti varjella. Pastori Rynttäsestäkin tahtoi hän vielä uskoa
    mahdollista parasta — sitten kun pahin mielenkuohu oli asettunut.

    — Minä en usko että se on totta! vastasi hän esimerkiksi
    juoruajalle, joka tuli hänen luoksensa sivistyneen rouvashenkilön
    muodossa. — Te sanotte että pastori Rynttänen muka
    kirkkosaarnoissaankin jo tähtäilee meidän avioliittoomme, puhumalla
    siitä irstaasti ja hullunkurisilla vertauksilla, mutta niin törkeätä
    menettelyä en sentään ota uskoakseni suomalaisen sielunpaimenen
    puolelta, vaan otaksun minä tässä olevan jotakin väärinymmärystä
    sanankuulijaan puolelta...

    — Mutta käykäähän itse kirkossa, niin ehkä kuulette ja uskotte!
    väitti juoruaja.

    — En, minä en ikinä astu Moukkalan kirkon kynnyksen yli! sanoi
    silloin Reino Frommerus.

    — Mutta olettehan papinpoika? kiusasi kaupungin rouva.

    — Ja senkötähden minun muka pitäisi käydä kaikenlaisissa pakanain
    temppeleissä! huudahti koulunopettaja.

    — Sanotteko meidän kirkkoamme pakanain temppeliksi? kauhistui
    uskovainen rouva, silmät suurina kummastuksesta.

    — Niin tuota tulin sanoneeksi, — naurahti toinen.

    Ja häntä samalla huvitti yhdellähaavaa kuin suretti tämä
    pikkukaupungille luonteenomainen itserakkaus kaikessa, mikä oli omaa.


    Sen piirteen hän kaupunkiin asetuttuaan oli heti merkillepannut
    muissakin kuin uskonnollisissa asioissa. Hän oli esimerkiksi kerran
    vanhalle, vaikutusvaltaisimmalle kaupungin valtuusmiehelle tullut
    leikillä sanoneeksi että Moukkalan lehmäin ruosteiset rautakellot
    olisivat välttämättömästi tukittavat, jotta ihmiset saisivat rauhassa
    nukkua ennen työhönsä nousemista, mutta kaupungin patriarkka oli
    siitä tupakkajutusta saanut aiheen lykätä kokonaisen pääartikkelin
    Moukkalan ainokaiseen sanomalehteen: ”kuinka esi-isien pyhiä
    menoja olisi kaikkialla kunnioitettava ja kuinka karjankellojen
    kalinakin sumeina syysaamuina mieliimme muistuttaa tämän kaupungin
    alkuasukasten historiallisia aherruksia vieläpä vie meidät,
    uskonnollisessa katsannossa, syvälle noihin ajastaikoihin, jolloin
    härjillä kynnettiin ja aasit kävivät läsnä laitumilla ja Jumalan
    miehiä koeteltiin kauhistuttavilla Joopinposteilla, kuten meitäkin
    näinä vaikeina valtiollisina aikoina.”

    Reino Frommerus oli tämän runollisen artikkelin lukenut ääneen
    vaimollensa ja sitten hän sen sanomalehtinumeron oli lähettänyt
    eräälle ystävälleen Helsinkiin, näytteeksi millaisessa ilmapiirissä
    hän kansallisen elämäntyönsä nyt oli alottanut. Se ystävä oli
    lennättänyt hänelle vastauskortin: ”Laita itsesi ajoissa pois
    mokomasta ämmäin karsinasta!”

    — — —

    Kolmas toimenpide, johon tuomiokapituli maisteri Frommeruksen
    siviiliavioliiton suhteen oli ryhtynyt, ei tuottanut suuria tuloksia.

    Kirkollisen peltomiehen kylvämät siemenet lankesivat näet johonkin
    kallion rakoon ja kantoivat varsin laihan hedelmän.

    Eräänä päivänä oli nimittäin Moukkalan nuorella opettajalla onni
    saada postissa seuraavanlainen kirje:

    Hyvä veli Reino Frommerus!

    Rauha olkoon sinulle isältä Jumalalta ja Pojalta ja Pyhältä Hengeltä
    . Ammen.

    Minä tahdon sinulta kaikessa hiljaisuudessa tiedustella
    erästä sangen arkaluontoista seikkaa: Matkustellessani —
    Tuomiokapitulin asioissa — Helsingissä, johdatti Jumala minut
    ihmeellisesti samaan taloon Bulevardinkadun varrella, jossa
    sinun sanottiin morsiaminesi viimme asustaneen —
    kolme. Koska minä olen pappi, kuten kai tiedät,
    ja Valkoruusun jäsen, niin tulin kysyneeksi talon emännältä
    visummin sinun olostasi siellä sekä sain silloin tietää että
    sinulla ja morsiamellasi oli ollut vuokrattuna yhteinen huone.
    Siveydellisistä syistä en pappina voinut tarkemmin kysyä, vaan
    sattumoilta tulin nähneeksi sen huoneen, missä olitte asuneet.
    Siinä sijaitsi kaksi sänkyä ja punainen verho häälyi niiden
    välissä. Minä kysyin piialta, oliko huone kauvankin ollut samalla
    tavalla sisustettuna ja piikainen vastasi että se jo kolme vuotta
    oli seisonut samassa asussa. Enempää en kysynyt. Mutta
    minussa heräsi hirveä epäluulo... Ja Jeesuksen, meidän Herramme
    nimessä minä nyt kysyn sinulta, entinen toveri: ethän sinä vain
    millään tavalla sopimattomasti käyttäytynyt siinä huoneessa?
    Sillä Tuomiokapitulin papereista olen tietämään tullut että
    sinä silloin, kun huoneessa asuit, olit vasta yhden kerran
    kuulutettu
    meidän kirkossamme. Muistan sinun koulupoikana
    olleen varsin säännöllisen ja siveän, en tahdo uskoa että
    perkele sinuun vieläkään olisi sisälle mennyt, mutta hengellisen
    huolestuksen vuoksi tahdon täten sitä asiaa sinulta kahdenkesken
    tiedustaa, luottaen sinun tunnettuun rehellisyyteesi. Sinun
    prosessissasi minä tietysti koetan vaikuttaa niin paljon kuin
    mahdollista eduksesi. Moninaisissa me kaikki puutumme. Toivoisin
    että sinäkin, veli parka, oppisit lohduttamaan itseäsi sillä
    elämän balsamilla, mikä esimerkiksi minua lohduttaa ja joka niin
    sattuvasti on ilmaistu suomalaisessa virsikirjassamme, v. 392: 10:

    O taivaan hekkumaa, jonk’ autuahat saa! Sua halaan sydämmestä,
    En huoli muusta mistään; kun sinut vaan ma saisin, Muun kaiken
    unhottaisin.

    Ystävällisesti:

    Kyösti Karitsa
    (entinen Karlsberg).

    Osote: Rauhavuorenkatu N:o 1.

    Tähän kirjeeseen lennätti Reino Frommerus seuraavanlaisen vastauksen,
    ihmetellen itsekkin mielentyyneyttään:

    Herra Pastori Kyösti Karitsa!

    Jumalan santarmi! Kiitos kirjeestäsi ja luottamuksestasi minuun,
    Ihmisen poikaan! Koetanpa vastata sinulle niinkuin parasta
    on. Se punainen verho, jota sinun Jumalasi johdatti sinut
    näkemään Suomen Sodomassa ja Gomorrassa, on sinun oma irstas
    mielikuvituksesi. Suo anteeksi että niin hyvin muistan sinun
    entisyytesi. Sinähän se olit, joka jo koulupoikana kokosit
    meidät, viattomat nuorukaiset, ympärillesi ja huvittelit meitä
    kertomalla kaikellaisia riettaita sukupuolisalaisuuksia, joista
    sitä ennen emme mitään tietäneet! Ja sinähän se olit, joka
    ylioppilaaksi tultua teoloogina olutlasin ääressä kerskailit,
    kuinka olit onnistunut raiskaamaan oman kortteeritalosi emännät
    ja piiat, koska et uskaltanut käydä julkisissa porttoloissa. Sinä
    juuri se olit!

    Mutta nyt sinä olet papiksi vihitty mies, ja musta kaapu
    peittää kaikki sinun nuoruus-syntisi. Ja sinä pidät itsesi
    sopineena Jumalan kanssa kaiken ikävän mitä välillänne on ollut.
    Kadehdittava mies! Minä onnittelen sinua!

    Mutta kun sinä pidät oikeutenasi urkkia sellaisen toverin
    avioliitto-salaisuuksia, joka ei sinun augustinolaisista
    hairahduksistasi ole mitään hälytystä nostanut, niin on minulla
    moisen menettelyn johdosta sinulle vastattavana yksi ainoa sana.
    Se sana kuuluu — Jeesuksen nimeen: — häpeä!

    Toverillisesti:

    Reino Frommerus.

    — — Kirjevaihto ei pitemmälle jatkunut.