Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VII.

    He kulkivat pitkin tummia, lokaisia syyskatuja, Salme Tamm ja Kuutti.

    — Te tapatte itsenne työllä ja ryöstätte samalla ystäviltänne ilon
    saada nauttia rakastettavasta seurastanne. Miksi olette niin julma
    itsellenne ja muille, rouva Tuira?

    — Miksi nimitätte minua rouva Tuiraksi? Tiedättehän, että en enää
    ole sitä...

    Kuutti vilkaisi vierustoveriinsa.

    Salme Tammin suuret keltaisen-ruskeat silmät loistivat kuin
    merenkulta valkoisen turkiskauluksen sisältä.

    Salme pysähtyi kesken puhettaan. Hän tuli äkkiä ajatelleeksi, että
    hänen huomautuksessaan oli Kuutin mielestä kenties jotakin tahallisen
    tunkeilevalta, tarjoilevalta näyttävää, jotakin, jota hän ei ollut
    tarkoittanut.

    — Tahdoin vain sanoa, jatkoi hän, että olen Salme Tamm, kuten
    ennenkin...

    — Sellaisena olette oikeastaan minulle vallan uusi ilmiö. Minähän
    olen aina tuntenut teidät vain rouva Tuirana.

    — Ah, se on totta se! Ikävä kyllä. Niin, ja käyttäväthän toiset
    erottuaankin entisen miehensä nimeä. Minusta se olisi väärinkäytöstä.
    Mies ja vaimo eivät ole sukua toisilleen ja erottuaan ovat he enemmän
    kuin vieraita...

    — Vaarallisia vieraita toisilleen useinkin.

    — No, en ainakaan minä ole Pekalle vaarallinen, eikä hän minulle,
    naurahti Salme. Teille hän voi olla paljon vaarallisempi.

    — Vaara uhkaa minua myös teidän puoleltanne...

    — Leikki pois! Sanokaapa minulle yksi asia, jota aikoinani
    ihmettelin suuresti. Miksi te kirjoititte Tuiran lehteen ja
    alistuitte samalla saman lehden, vieläpä saman miehen pilanteon
    esineeksi?

    — Meidän yhteistyömme ei olisi muuten menestynyt.

    — En ymmärrä tuota lajia yhteistyötä. Miksi sitä siis teitte?

    — Hyvin yksinkertaisesti siitä syystä, että me siihen aikaan
    tarvitsimme toisiamme. Olin sattumalta äänenkannattajan ja käsirahan
    puutteessa. Hänelle oli siihen aikaan avustukseni myös eräistä
    syistä, joita en viitsi mainita, erittäin tervetullutta. Mutta olin
    vaarallinen avustaja, sillä sosialistit ovat aina pitäneet minua
    porvarina aivan kuin porvarit sosialistina. Tuira ei siis voinut
    käyttää minua ilman erinäisiä varovaisuustoimenpiteitä, ilman
    tuota puolueelle tunnusmerkillistä pientä haukkua joka tosin kävi
    pilakuvan herttaisissa puitteissa, sillä muuten olisi hän helposti
    saanut porvarisen maineen, tullut ehkä ulospotkaistuksi järjestöstä,
    kadottanut asemansa ja kenties teidätkin — jo silloin. — Enkö ole
    oikeassa, rouva poliitikko?

    — Te hirveä kyynikko. Hyi teitä!

    — Niinkö tosiaan luulette? Te erehdytte. En ole kyynikko. Se mikä
    minussa näyttää kyynillisyydeltä on vain eräänlaista syvempää
    erittelykykyä, suvaitsevaisuutta, ihmisluonnon tuntemusta.

    — Ihmishalveksintaa se on! Teillä ei ole oikeaa ihmisrakkautta ei
    edes itseänne kohtaan ja toisten suhteen olette aivan välinpitämätön.
    Teille on samantekevä, erehtyvätkö he teistä tai eivät. Julkinen
    häväistys ja oman maineenne tahallinen tahraaminenkaan ei teistä ole
    mitään. Tiedättekö, se on väärin. On väärin antaa kansalle rumia
    mielikuvia, etenkin silloin, kun ne lisäksi ovat valheellisia ja
    etenkin asianomaisen itsensä avustuksella. Sellainen on synti Jumalaa
    ja ihmisiä vastaan. Väärä mielikuva ei kulu koskaan pois. Se elää
    polvesta polveen, myrkyttäen mieliä. Tiedättehän itse, mielikuva
    elää kauemmin kuin käsite, valheellisenakin se kestää kauemmin kuin
    todistetuin totuus. Sen on historia osoittanut niin useasti.

    — Totta, totta. Ja tahtoisin olla vielä jyrkempi ja sanoa:
    ainoastaan väärä mielikuva elää. Mielikuvan käsitteeseen jo
    sisältyy, että sen täytyy olla todellisuudesta poikkeava. Ja
    mieluummin kielteisten arvojen puoleen kallistuva tässä tapauksessa.
    Onnellisilla kansoilla ja onnellisilla ihmisillä ei ole mitään
    historiaa, kuten tiedätte... Mutta kun itse on mukana luomassa tuota
    väärää mielikuvaa, niin on siinä samalla jotakin humoristista,
    ikäänkuin personallinen yliote omaan kohtaloonsa, joka tekee elämän
    helpommaksi. Silloin ei ole itse sen uhri, pikemmin muut. Väärä
    mielikuva on se väärä raha, jolla kuolemattomuus ostetaan.

    — Ja sillä hinnalla te siis tahdotte olla kuolematon, oman
    onnettomuutenne ja maineenne hinnalla?

    — Nuorempana olisin vastannut siihen myöntävästi. Nyt en. Tai
    oikeastaan, nyt on puhe onnesta ja onnettomuudesta minulle
    merkityksetön. Ne tuntuvat vain pinnalla. Täällä syvällä jossakin,
    missä nyt asun, en enää tee eroa niiden välillä. Mutta kaiketi olen
    nyt onnellisempi kuin ennen, koska olen tullut tuntemaan, että
    ihminen voi tulla toimeen ilmankin onnea...

    — Ja sitä te nimitätte onneksi! Minä nimittäisin sitä
    talttumukseksi, tappion tunnustamiseksi, aseiden laskemiseksi,
    vanhuudeksi...

    — Minä olenkin vanha, vastasi Kuutti hiljaisesti, paljon vanhempi
    kuin mitä voitte aavistaakaan. Väsynyt elämään...

    He kulkivat hetkisen ääneti. Salme Tammin silmät päilyivät suurina ja
    liikkumattomina.

    — Teidän ensimäisissä teoksissanne oli sellainen hurja alkuvoima,
    ettei olisi luullut teidän koskaan väsyvän. Tiedättekö mitä? Olisin
    tahtonut tavata teidät silloin, kun rakastitte elämää, kun ajoitte
    takaa onnea kuin metsänriistaa, niin... lisäsi Salme uneksivasti.

    — Entä jos silloin olisin tahtonut onnekseni teidät?

    — Aina te käännätte kaiken leikiksi.

    — Tahdotte nähdä minut nuorena. No hyvä, tehkää minut nuoreksi. Te
    voitte sen!

    — Te paha!

    — Miksi?

    — Miksi ette voi kohdella minua toverina?

    — Siinä määrin minä en sentään ole sosialisti.

    — Te ilkeä! Millä olen ansainnut pilkkanne? Salmen äänessä tuntui
    todellista ärsyttymystä ja tuskaa.

    — No, älkäähän suuttuko! Suokaa anteeksi.

    Kuutti laski kätensä isällisesti nuoren naisen ranteelle.

    — Minä puhun tosissani. Kuin ystävälle.

    — Kuin aatetoverille teidän tulee puhua. Ettekö muista yhteistä
    asiaamme?

    — Muistan, muistan, Salme-rouva. Mutta minkä minä voin sille, että
    teidän nuoruutenne ja kauneutenne hetkiseksi himmentää aatteen.
    Kansanne tarvitsee teitä, sen tiedän, mutta minä tarvitsen teitä
    myös. Te annatte minulle sitä kiihoitinta, joka minulta juuri
    puuttuu. Ettehän paheksu sitä. Tänä aikana, jolloin on niin vähän
    kauneus-iloja ihmisellä! Ajatelkaa, olla taiteilija tänä aikana, joka
    on niin ruma, köyhä ja pieni?

    Salme tuijotti Oula Kuuttiin kuin ilmestykseen.

    — Mitä te puhutte! Tästä ajasta, joka on suurin ja rikkain minkä
    historia tuntee! Todella suuren taiteen ja suurien taiteilijain
    arvoinen!

    — Niinkuin tuli tarvitsee ilmaa ja tuulta palaakseen, tarvitsee
    taidekin ympäristön sähköä.

    — Koko maailmahan on nyt täynnä sähköä ja vapauden tuulta ja
    ryskettä!

    — Laumojen, ei yksilöjen.

    — Te runoilijat siitä vain puututte ja häpeä teille! Teidän asianne
    olisi juuri lietsoa ihanteellisuuden hehkua ajan suuriin kysymyksiin,
    liehua lippuna, soida sfäärien sopusointuina... Missä te piilette?

    — Vapauden vankeina luultavasti. Ettekö te huomaa, että nykyään
    parhaimmisto on enemmistön, hengen ylimystö aineellisen alitason
    säädöksien kahleissa? Teidän suuttumuksenne uhallakin täytyy
    minun sanoa, että rahvaanvalta on taiteen kuolema. Taantumusta
    ja tyranneja! pitäisi kaikkien taiteilijain rukoilla Jumalalta,
    kurjuutta ja riemua, rinnan nälkää ja notkuvia, kestipöytiä,
    vääryyttä, epätasaisuutta, väriä! Siitä saisivat ilmaa siipeinsä
    alle sekä idealistit, maailmanparantajat ja utopistit että myös
    herkuttelijat! Nyt on aate, unelma liian lähellä, se on vedetty
    alas lokaan, banalisoitu, tahrattu. Ei ole enää sellaista haavetta,
    joka ei mahtuisi matalan arkipäivän syliin. Todellisuus lyö nykyään
    saavutuksillaan kuoliaaksi rohkeimman fantasian. Fantasia on nyt
    vain pölyävä, tasaiseksi tallattu maantie, jota koko maailman jalat
    polkevat, sensijaan että se ennen oli runoilijain pilvilinna,
    loihtijain lumottu maa. Ei edes viinin kultausta saa riutuvan
    kauneushaaveensa ympärille. Ei edes vapautta taistella ja sortua,
    mennä kauneuden viimeisenä aseveikkona kunnolla rappiolle! Laumojen
    rautavanne kiertää meitä yhä kiinteämmin. Mielikuvitus, sielun ihanin
    kukkanen kuihtuu, näivettyy. Ja elämä on niin lyhyt. Lyhyt siksi,
    että niin harvoin elää täydesti. Kuulkaa, Salme-rouva, tehkäämme
    salaliittoomme vielä yksi lisäys: Sitten kun olemme tehneet Suomesta
    ja Virosta mallimaat, ennättämättömät edeltäjävaltakunnat, niin
    lähdemme kauas pois vaikka Tahitin saarille, aina edistystä pakoon,
    minne se tulleekin, painuen taantumuksen ihanille neitsyttanterille
    juomaan elämän täyteläisyyden nektaria väärentämättömän,
    typistämättömän luonnon äidinrinnoista. Tuohon käteen! Olemmehan sen
    sitten ansainneet hyvin tehdyn päivätyön jälkeen.

    — Oh, te runoilija ja suuri lapsi, itsekäs lapsi! äännähti Salme.

    — Teidän silmänne kuultavat lyhtyjen valossa kultaisina kuin
    Eteläsaarien oranssit. Minä tahtoisin imeä niistä säteilyä ja
    voimaa. Olen sellaisen tarpeessa. Olen elämäni ijän tehnyt työtä
    hermokiihoituksen voimalla, ensin nuoruuden, sitten tuskan ja
    taistelun, sitten rakkauden ja lopulta muun puutteessa viinankin
    avulla.

    — Viina on pahin. Viinaa minä vihaan. Olen vannoutunut
    raittiusihminen henkeen ja vereen asti! huudahti Salme. Alkohooli on
    tuottanut minulle niin paljon kärsimystä.

    Tuira-parka taisi ryypätä vähän liikaa. Hän joi ja teillä oli
    pohmelo. Todellakin huono työjako! Tuo kaikki täytyy toimittaa
    samassa persoonassa ja silloin on kärsimys viinan ihanin seuraus. Se,
    jonka itselleen tuottaa nimittäin. Te ette usko sitä. Ette ymmärrä
    sitä, kun ette ole kokenut. Kuinka selittäisin sen?

    — Niin selittäkääpä se todellakin. Minä en ole koskaan voinut
    ymmärtää, miksi ihmiset juovat. Häpeävät ja potevat sitä ja juovat
    uudestaan...

    — Ensinnäkin se lietsoo mielikuvitusta, hälventää elämän harmautta,
    jokainen on taiteilija viinan vireissä. Niin, ja tuollaisen suuren,
    oikein ramaviftin jälkeen, lankeemusten ja sekavien kuvitelmien
    jälkeen, on taiteilijan sielu mutainen ja hedelmällinen kuin vanha
    Niilin virta. Se kasvaa, versoo ja kukkii aivan silmissä, saa
    muodon itsestään ilman omaa vaivaa. Sellaisina hetkinä olen joskus
    tuntenut olevani oikea runoilija. Nyt ovat mielikuvani, parhaatkin,
    voimakkaammatkin ajatukseni sieluni pohjalla kuin hukkuvia lapsia,
    jotka ojentelevat hentoja käsiään vedenpinnalle apua huutaen, niiden
    jäsenet ovat kiinni pohjamudassa, luomisvoiman vapautumattomassa
    kaaoksessa, ne eivät saa muotoa, eivät ilmaa, elämää, ja minun käy
    niitä niin sääliksi. Ja kaikki tämän ikävän, liian siistin elämän
    vuoksi...!

    — Tekin siis kuulutte niihin, jotka sisäisen ilon puutteessa
    tarvitsevat ulkonaisia huvituksia.

    — Voihan sen niinkin sanoa. Vanha totuus on, että taiteilijan
    pitäisi elää kuin sika eikä sentään olla sika. Mutta alanpa nyt
    uskoa, että taiteilijan täytyy olla huono ihminenkin, oikein
    rehellisesti huono ihminen. Jos ei jaksa, ei viitsi olla sitä, tai
    ei ole tilaisuutta siihen, tai ei tunto anna myöten, niin ajöös,
    kaikki on lopussa. Astu alas parnassolta hiuksenhalkojain, henkisten
    märehtijöiden ja kupinnuolijain ammattikuntaan! Huh!

    — Miten hirveitä te puhutte, sanoi Salme nuhtelevasti. Näkyy
    todella, että olette ollut huonoissa seuroissa. Tiedän Tuiran kautta.
    Siihen se viina vie. Ja totta puhuen, ellen olisi koskaan teihin
    henkilökohtaisesti tutustunut, olisin jäänyt siihen luuloon, että te
    itsekin olette huono ihminen. Mutta miksi tahdotte aina säikytellä
    ihmisiä ja käännätte turkkinne nurin kuin pahin mörkö? Ja sanokaa,
    miksi viihdytte ala-arvoisissa seuroissa, huonojen ihmisten parissa?

    — Teillä on, Salme-rouva, vielä koko nuoruuden julmuus jälellä, kun
    voitte käyttää noin julmia lauseparsia. Minä en rohkenisi. — Ja te
    itse? Te ette koskaan ole ”huonojen ihmisten” kanssa?

    Salme vaikeni. Sitten hän virkkoi hidastellen:

    — En ainakaan tahallani etsi sellaisia, yhtä vähän kuin tahdon lukea
    huonoja kirjoja.

    — En tiedä, mitä tarkoitatte ”huonoilla kirjoilla”. Mutta olen
    huomannut, että useinkin sellaisen mainesanan saanut teos ei ole
    ollut niinkään huono taideteos ja että täytyy tehdä ero huonon
    kirjailijan ja huonojen kirjojen tekijäin välillä. Samoin voi niin
    sanottu huono ihminenkin olla Luojansa mestariteos tai ainakin
    rikkainta taidemateriaa täynnä. Luulette kai nyt, että puolustelen
    itseäni...

    — En tarkoittanut teitä. Mutta aina olen ihmetellyt tuotantoanne.
    Olen kysellyt itseltäni: Onko hän niitä, jotka sälyttävät erehdykset
    elämäänsä ja siveysopin taiteeseensa, vai niitä, jotka tekevät
    päinvastoin?

    Kuutti nauroi.

    — Pitäisikö siis välttämättä tehdä jompaakumpaa ja olla noin
    kauhistuttavan kaksijakoinen?

    — Sanokaa minulle: Oletteko sellainen kuin nuo romaanienne
    kauhistuttavat, paheelliset, onnettomat ihmiset?

    — En, rouva, he ovat paljon pahempia kuin minä, vastasi Kuutti
    hymyillen.

    — Oletteko siis yhtä jalo ja suuri kuin runokuvitelmienne ruskoiset
    unelmat?

    — En, rouva, ne ovat paljon parempia kuin minä. Minä en ole mikään
    erikoinen pahuudessa enkä hyvyydessä, olen ihminen vain. Mutta
    mielikuvituksessani tähtään inhimillisyyden äärimmäisille rajoille,
    äyräille. Sinne kiitää runoilija-ikäväni. En voisi ikinä tarttua
    kynään kuvatakseni vain sitä, mikä on. Elämä itse kuvaa jo sen meille
    täydellisemmin. Mutta suur-inhimillisyydestä, jossa ei ole eroa hyvän
    ja pahan enempää kuin onnen ja onnettomuuden välillä ja jonka taide
    yksin tavoittaa, siitä ei elämä tiedä mitään.

    Kuutin tumma ääni oli saanut sisäisen paatoksen värinän.

    He kävelivät hyvän aikaa äänettöminä kumpikin mietteissään.

    — Lähtisittekö te kahville tai illastamaan? kysyi Kuutti,
    keskeyttäen äskeisen sävynsä ja koettaen nostaa keskustelua pinnalle.

    — En, on jo liian myöhäistä. Mutta teille kyllä suosittelen kahvia
    viinan sijasta, virkahti Salme samalla keveällä äänenpainolla.

    — Aina johdonmukainen! nauroi Kuutti. Mutta viinaa ei noin vain
    korvata! Vaikutus on aivan erilainen. Kahvi kovettaa, kuivettaa,
    tekee sielusta älyllisen voiman kimmoisen tanssilattian, se sopii
    keskustelu-ihmisille, lörpöttelijöille, sanomalehtimiehille,
    Voltaireille ja valistusfilosofeille, mutta minussa se juuri tappaa
    sen, minkä soisin itsessäni elävän, sen rajattoman, muodottoman,
    sen, joka ei ole porvarillisuutta. Viina, tuo vaahtoisa elämänneste,
    näettekös, se myllertää pohjamudan pinnalle, sekoittaa pahan ja
    hyvän, tekee ihmiseksi...

    — Niin, ellei se tee eläimeksi, hymähti Salme. Ja Balzac’kin joi
    kahvia, saan luvan huomauttaa. Eikä hän kuivettunut sielullisesti
    eikä ruumiillisesti, vaan pöhöttyi, laajeni, pursuili muodottomasti
    ja nerokkaasti.

    Balzac’kin oli tavallinen arki-ihminen siinä mielessä, mitä äsken
    ajattelin.

    — Mitä te sitten ajattelitte?

    Kuutin kasvojen yli kulki epämääräinen puolittain ivallinen,
    puolittain surumielinen hymyn varjo.

    — Jotakin, jota ei voi selittää, mutisi hän.

    — Mikä siis mielestänne noin taiteilijan kannalta on ero porvarin
    ja taiteilijan välillä; tuo näkymätön ero, josta te taiteilijat aina
    ylvästelette?

    — Hm. Kun porvari esimerkiksi tekee huonon näytelmän, on
    sillä suuremmoinen menestys laakereineen, esillehuutoineen,
    hopealusikoineen, kullattuine nuuskarasioineen, mutta kun taiteilija
    tekee keskinkertaisen näytelmän, on se täydellinen fiasko. Ja se on
    oikein. Niin sen pitää ollakin... Sillä meidän valtakuntamme ei ole
    tästä maailmasta...

    — Mutta teidän, Oula Kuutti, täytyy luoda ihanteenne valtakunta
    tähän maailmaan, se, joka parhaissa teoksissanne häämöittää...

    — Ette ole lukenut teoksiani, kun voitte noin puhua. Älkääkä
    lukekokaan. Sillä ne ovat huonoja kirjoja, Salme-rouva.

    Salmelle kohosi kuin pala kurkkuun. Pieni hermovavahdus näkyi hänen
    suupielissään.

    — Miten te taas olette ivallinen. Epätasainen mielialaltanne kuin
    nainen, äänsi hän. Te ette luota minuun, ette edes järkeeni...

    — Antakaa minulle sydämenne ja minä luotan teihin!

    — Miksi te puhutte sellaista, jota ette ajattele? Se on niin
    tuskallista.

    — Miksi! Mikä minä olen teille? Vieras. En mikään, en kukaan.
    Millaisen soisitte minun olevan teille?

    — Toivoisin ansaitsevani toveruutenne. Hyvästi.

    He olivat pysähtyneet Salmen asunnon ovelle. Salme veti puuhkastaan
    esiin pienen hansikoidun kätensä.

    — Suutelisin kättänne, joka on luotu suudeltavaksi, vakuutan, mutta
    en rohkene sitä tehdä viimeisten sanojenne vuoksi. Olette ankara
    liittolainen, vaativainen kasvattaja!

    — Ja te kovakorvainen kasvatti.

    — Hyvästi, kaunis kasvattajani. Koetan parantua!

    Oula Kuutti kääntyi hitaasti takaisin. Ja hän suuntasi keskikaupungin
    hyörinästä askeleensa pienille ja pimeille syrjäkaduille, jotka
    johtivat köyhälistön kaupunginosiin.