Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VIII.

    Oula oli hauskaa harhailla näin iltamyöhällä oudossa
    kaupunginosassa outoja pikku kujia. Nämä kadut eivät olleet
    virallisen ilmeettömiä niinkuin nuo suuret komeat pääreitit.
    Ne elivät omaa salaperäistä elämäänsä. Noiden pikkueläjien
    akkunoissa myrtin ja oljanderin takana riippui tarinoita ja
    tapauksia; kallellaan olevat, harmahtavat portinpielet kertoivat
    ihmiskohtaloista.

    Tämä puoli kaupunkia muistutti ihmeesti köyhälistön Montparnassea
    Parisissa, jossa hän aikoinaan monta vuotta oli vaellellut. Ja
    tuolla heloitti edessä valoinen, ihmisvilinään hukkuva tie,
    Helsingin rue de la Gaité, ilojen katu, monine kymmenine
    kahviloineen, elävinekuvineen, kaukasialaisine makeispuoteineen,
    tupakkakauppoineen, antikvariaatteineen. Ja kaikki houkuttelivat
    ohikulkijoita suojiinsa kilpailevien reklaamitulitustensa
    häikäisevällä, räikeällä loistolla. Ovet viittoilivat avonaisina.
    Ihmiset haastelivat namusia pureskellen portailla ja eteisissä
    rakkaudesta, politiikasta, päivän uutisista ja yön surullisista ja
    liika-alastomista salaisuuksista. Miehet nostivat kahviloista tulevat
    tytöt käsivarsilleen ja veivät pois mukanaan jonnekin suurkaupungin
    nimettömään hälinään; sinne yöpyivät he lopuksi kaikin, mitkä
    kasarmeihin, noihin keltaisen likaisiin, kammottaviin Bastiljeihin,
    jotka vielä vapauden aamunakin törröttävät paikallaan uhoten ilmaan
    lian, orjuuden ja eläimellisyyden sakeaa huurua, mitkä Sörnäisiin,
    Helsingin Montmartreen, sen apaashiluoliin, työn ja rikoksen
    kuumeisiin pesäpaikkoihin.

    Se oli Oula Kuutinkin kaupunginosa. Hän oli valinnut asuntopaikakseen
    sen puolen kaupunkia juuri tuon elämän sakan vuoksi, joka siellä
    kuohui, saadakseen syöttejä kyllästymättömälle ihmisnälälleen, ja
    ollakseen samalla rauhassa ihmisiltä.

    Oh, tätä suuruudestaan ja hurjista vallankumouksistaan huolimatta
    pakkosäännöillä ja lupakorteilla kutistettua aikaa! Oh, tätä
    pientä aikaa, jolloin ihmiset ryömivät taltutettuina, nöyriksi
    mankeloituina, kaaviloituina, kiltisti, lain ja pakkovallan vuoksi
    kiltisti, asumaan noihin surullisiin kaniinilaatikoihin, nukkumaan
    toistensa päällä, vieressä, alla, yllä! Kärsiä toistensa toraa,
    häiriötä, läjäyksiä, lapsenitkua, soiton ja laulun remakkaa
    valittamatta ja pidättyä itse ilmehtimästä elämää kuin määräaikoina
    ja määrätyllä tavalla, se oli sitä nykyaikaisen sivistyselämän
    kiitettyä kaupunkikulttuuria! Ja yhä pitemmälle siihen suuntaan vain
    mentiin, laumatyranniaan, laumaorjuuteen! Ja sitten sanottiin, että
    ihmiskunta riensi kohti ihannettaan! Vapauteen, jonka muoto oli
    vapauden rajoitus!

    Siunattu renesanssi, jolloin sai rehellisesti viiltää vihamiehensä
    mahan auki kadun kulmassa, jolloin jokaisen, joka tahtoi elää, täytyi
    olla sankari, jolloin elämä oli iloista karnevaalia, yksilöllisyyden
    voittokulkuetta neron voimalla ja hengen uhalla! Se oli jotakin
    se, taiteilijoita, suuria personallisuuksia varten! Ja nyt! Hengen
    vaara oli jälellä, mutta sankaruus ja nerous oli pannaan julistettu.
    Tapahtui suuria maailmanhistoriallisia tapahtumia, eikä tapahtunut
    mitään. Minne mennä? Mitä tehdä? Odottaa. Ei mitään seikkailuja,
    ei mielikuvituksen uhkahyppyjä yksityiselämässä! Istu kamarissasi,
    odota, odota! Mitä! Sitä, että jotakin tulisi sisään ovesta.
    Sanomalehti, kirje, tuttava. Siinä ainoa seikkailu nälkäiselle
    sielulle! Tietää, mitä joku sanoi tai teki tai ajatteli! Tapasi, näki
    jonkun kadulla. Joku soitti ovikelloa, joku puhui jotakin. Vastasi
    itse jotakin. Siinä kaikki! Aina sama muoto. Se oli tuskastuttavaa!
    Näissä puitteissa kukki nykyaikaisen ihmisen sielunelämä täällä,
    sill’aikaa kun maailma paloi... Ja siitä piti ammentaa...

    Sitä lajia oli liiaksikin. Olivat taas alkaneet käydä liikaa,
    rakentaneet maantiensä Sörnäisten kautta, Oula Kuutin syrjäisen
    kamarin läpitse, nuo tuhmat ihmiset! Mitä he tahtoivat hänestä?
    Ihmekö, jos tuli vähän kaavamaiseksi! Puhui ennen puhuttua. Ajatteli
    ääneensä muuta kuin mitä ajatteli hiljaisessa mielessään!

    Kuutti oli tyytymätön itseensä. Joku epämääräinen tunnonvaiva näversi
    häntä. Mikä oli taas saanut hänet puhumaan tyhmyyksiä Salme Tammille!
    Mutta mitä hittoa heille sitten puhui! Miksi tulivat kuin papin luo?
    Eihän hän voinut ottaa heitä kaikkia ja kaikkea heissä yhtä vakavasti
    kuin he itse. Miks’ei ollut maailmassa enää iloisia, keveitä
    naisia? Kaikki filosofoivat, etsivät elämästä sisältöä ja järkeä,
    selvittelivät periaatteita, hoitivat yhteiskunnan ja valtion asioita.
    Mutta olihan Salme Tamm jo siksi vanha ja viisas, ettei hän voinut
    panna kaikkea niin tunnolleen. Lähteä Salmen kanssa Tahitin saarelle,
    sitä hän ei ollut koskaan ajatellutkaan. Tuon mielikuvan pakoretkestä
    nuoruuden ja kauneuden kanssa ikuisen kesän maahan oli aiheuttanut
    aivan toinen nainen, ei edes nainen, lapsi...

    Mitä? Valittiko hän, ettei hänellä ollut seikkailuja, että elämän
    aines pakeni hänen käsistään? Sehän suorastaan tulvi hänen ylitseen.
    Mutta samalla tavalla aina, se se kiusasi! Sieluntunnustusten parhain
    kukkaistuoksu saattoi ajanpitkään kyllästyttää. Sitä oli ollut
    liiaksi hänen elämässään.

    Mikä viikko tämä viimeinenkin! Onneksi oli se taas lopussa. Ja mitä
    oli siitä jälellä? Ei mitään. Tai oli kumminkin. Yksi ainoa kaunis
    hymy, sellainen juuri, jota hänen sielunsa kauan oli kaivannut. Mutta
    eikö sellainen korvannutkin kokonaisen elämän menetyksiä! Pieni Meri!
    Miten aurinkoiset silmät hänellä oli! Mikä elämä ja luonnollisuus
    koko olemuksessa! Ja miten koko huone oli syttynyt säteilyyn hänen
    astuessaan sisälle...

    Kuutti hymyili omille mielikuvilleen hapuillessaan pimeässä
    porstuassa kotiovensa avaimenreikää. Ajatuksissaan astui hän sisään
    ja heittäytyi nojatuoliin viitsimättä edes sytyttää lamppua.

    Ilmassa viipyi vielä jokin epämääräinen tuoksu Salme Tammin
    jäleltä. Kullakin naisella oli oma erikoistuoksunsa huolimatta
    siitä, että he nykyään olivatkin enää tuskin nimeksikään naisia. He
    olivat ”tovereita”, ystäviä, ymmärtäjiä tai ymmärryksen etsijöitä,
    yksinäisiä ja itsenäisiä niinkuin hän itsekin...

    Kuutti heräsi mietteistään kovaan porstuasta kuuluvaan kolinaan.
    Samassa jyskytettiin ovelle vahvasti.

    Perhana! pääsi hänen huuliltaan. Sitten hän naurahti katkerasti. Hän
    kiittämätön! Elämän seikkailuhan sieltä koputti hänen hyljätylle
    ovelleen...

    Kuka se saattoi olla, näin myöhään? Mutta olihan hän kyllä
    tottunut kaikenlaisiin maailmanmatteihin, tilapäisiin hälyytyksiin
    jos jonkunlaisiin. Mikä kievari olikaan hänen huoneensa, mikä
    markkinakuja hänen sielunsa!

    Hän ei hiiskahtanut.

    Nyt soi epäkunnossa oleva ovikellokin levottomasti ja epätasaisesti
    rämähtäen yön hiljaisuudessa.

    — Älä koetakaan teeskennellä, veliseni, poissaolevaa. Me näimme
    sinut. Avaa nyt hiiessä! Mehän täällä vain olemme!

    Kuutti tunsi Pekka Tuiran äänen.

    — Hei, Kuutti, avaa nyt hemmetissä!

    Tuliliemen tuttavia, joita ei voinut tyynnyttää muuten kuin tekemällä
    heille mieliksi.

    Vitkastellen raoitti Kuutti ovea.

    Pekka Tuira työntyi sisään koko voimallaan tuupaten edellään pulleaa
    ja vastahakoista toveriaan.

    — Tää on vain Miihkali, Miihkali Untonen. Ovathan herrat nähneet
    toisensa joskus? Tää on hyvä mies tää Untonen, vaikka vähän arka.
    Sanoi, ettei sovi tulla näin myöhään häiritsemään suurta taiteilijaa.
    Me nähtiin sinut äsken, kun tulit kotiin. Eihän me muuten oltais
    tultukaan. Nuorella miehellä saattaa aina olla seuraa, naisia
    ja sen semmoisia. Entäs sitten sinulla, joka olet sellainen Don Juan,
    ja naisten paavi! Sanoin tässä juuri Miihkalille, että ellei
    sinua oltais yksin nähty, niin ei tiedä vaikka omat akkamme siellä
    tavattaisi. Siellä ne hyppäävät runoilijan puheilla koko Helsingin
    naisväki. Runouteen meneviä hepsakoita ovat. Tämä vaan poika
    vakuuttaa, että hänen akkansa siell’ei ainakaan ole, hän kun pitää
    puoliskonsa aina reikelilukkojen takana. Vanhanaikainen mies tämä
    Miihkali, muuten hyvä, oikein hyvä poika.

    Viinaveikot vetelivät taskuistaan erinäköisiä ja -kokoisia puteleja.

    — Näätkös, näätkös, mitä meillä on? rupatteli Tuira. Harvinaista
    tavaraa vai mitä? Tämä on 200 mk. pullo! Tämä 90 mk tämä ottinki!
    Oltiin tuolla puolimatkan krouvissa, sinä tiedät, ja tää Miihkali
    rupesi juottamaan siellä aivan joutomiehiä ja heittelemään rahojaan
    kuin hullu. Näin Helsingin matkalla, tietäähän sen! Oli siellä kaksi
    taiteilijan alkua tai mitä lievät olleet. Tää Miihkali on vähän
    heikko taiteilijoille. Keitäs ne taas olivat? Sei — Sei —

    — Seipi.

    — Niin ja Vaskio, jolla oli päässä paitsi viinaa joku tekemätön
    keksintö ja maksamaton vuokra. Ja tää Miihkali kirjoitti paikalla
    shekin ja sanoi, että siin’on, poika! Ja höyryä lisää! Ja kyllä sitä
    tulikin. Minä silloin sanoin minä, että top! Mitä näitä maitopartoja
    voitelemaan! Jos tahdot juottaa oikeaa taiteilijaa, oikeaa neroa,
    niin mennään Kuutin luo. Siinä on oikea mies. Tää vähän arasteli,
    mutta tässä nyt ollaan. Tää Miihkali ihailee sinua kuin Jumalaa.
    Tärisee poikaparka ihan. Onko sinulla korkkiruuvi ja laseja! Kas
    vaan. On tietysti. No hei, pojat! Tuira ryyppäsi pitkän kulauksen ja
    alkoi rallattaa:

    ”Ta-la-pakan Nikolain sen kaunihin kesän
    siellä linnassa olla pitää...”

    — Olepas nyt siivolla, Pekka, kielteli Kuutti Untonen. Herra ei siis
    asu Helsingissä? Olette vain matkalla? kysyi hän sitten kääntyen
    Untosen puoleen.

    — Mie oon ain miss sattuu, miss ahväärit kulloinkin vaatii, vastasi
    puhuteltu.

    Hänen jäntevät kasvonsa muodostivat omituisen vastakohdan raskaalle,
    muodottomalle ruumiille.

    ”Kun lehti on puussa ja ruoho maassa
    ja heilillä nuori ikä...”

    — Älä laula, kuoma, pyyteli Kuutti Tuiraa.

    Ja Untonen kuiskutti hänen korvaansa:

    — Oo toki ihmisiksi nyt, kun meitillä kerran on se suuri kunnia,
    että herra runoilija suvaihtee...

    — Ei tästä Kuutista ole väliä, keskeytti Tuira lyöden häntä olalle,
    hän on hyvä mies ja vanha kampraatti. Mutta eihän minun tarvitse
    laulaa, voinhan minä puhuakin, myönteli hän sitten hyväntahtoisesti.
    Sinä, Miihkali, et tiedäkään, miten läheisiä me ollaan!
    Koulutovereita ja perhe-ystäviä ja kuka ties sukulaisiakin. He he.
    Kuule, Kuutti, sano suoraan, sinunko tähtesi se rouvani minut jätti?
    Niillä oli aina vähän sellaista niinkuin pientä vispilänkauppaa
    keskenään, noilla kahdella. Ota pois hänet, jos kelpaa, minä annan
    mielisti, aivan mielisti. En ole mustasukkainen. En sinulle. En ole
    ansainnut niin hienoa rouvaa, tiedän sen hyvin. Koko Suomen maassa ei
    ole muuta kuin kaksi nerokasta naista. Toinen on... kuka hemmetissä
    se nyt onkaan... en jaksa muistaa. No se nyt on sama. Pää-asia on,
    että toinen niistä on minun rouvani, entinen rouvani. Sen todistaa
    vaikka tämä Miihkali, jota rouvani myös rikastuttaa joka hetki.
    Eikä hän ole vain liikenero, mutta muutenkin. Te kaksi sovitte
    toisillenne. Minä oikein toivoisin, että sinä, Kuutti, olisit syy
    meidän eroomme.

    — Ole nyt hupsimatta. Puheessasi ei ole pontta eikä perää.

    — Hohhoo. Se olisi surullista, huokasi Tuira kulauttaen
    kurkkuunsa melkein täyden vesilasillisen konjakkia. Asia on
    sitten vaarallisempi, kuin mitä luulinkaan. Hän vehkeilee sitten
    sosialistista puoluetta vastaan ja hän on vaarallinen vastustaja.
    Piru soita, jos asia onkin niin! Mutta ei, hän ei voi, ei uskalla,
    hänen kävisi itsensäkin hullusti silloin. Meillä on sittenkin ikiside
    toisiimme ja sosialismiin.

    — Jos se side ei ole aate eikä rakkaus, on se siis joku rikos! Se
    sitoo ikipätevästi. Teillä on ehkä joitakin yhteisiä konnankoukkuja
    takananne, joku puoluesalaisuus, valtiollinen häväistysjuttu
    puoluetarkoituksessa omallatunnollanne, pankkiryöstö tai sen
    semmoinen kolttonen! pilaili Kuutti.

    — Hi hii, mitä tuo Kuutti puhuu! Siinä on sitten humoristi
    miehekseen. Jos joku muu puhuisi noin, joutuisi hän hirteen,
    mutta kaikki tietävät, että sinä aina lasket leikkiä, ja minä sen
    etenkin tiedän. Tää Oula Kuutti on aivan vaaraton mies, hyvä mies,
    Miihkali, muista se, ei koske politiikkaan, ei yhtään. Siksi minäkin,
    puolueakutaattori voin vapaasti olla ja puhua hänen kanssaan. Hän
    on villi. Mutta taiteilija kun on, niin olkoon se hänelle suotu,
    Kuutti on suuri ihminen. Hänessä ei ole mitään pientä, Miihkali!
    Niin, Kuutti, jos sinä vain joskus tarvitsisit tällaisen vaivaisen
    madon ja matkamiehen, tällaisen roskan apua, antaisin vaikka henkeni
    puolestasi...

    Tuira tuli liikutetuksi omasta jalomielisyydestään ja pyyhkieli
    silmiään.

    — Anna minun puhua, tenäsi hän Kuutille, joka yritti päästä väliin.
    Sinä et luule, että muistan, kuinka hyvä olit minulle kerran, kun
    kaikki minua sortivat. Kyllä Pekka Tuira muistaa. Voin kertoa tälle
    Miihkalillekin. Minä olen torpparin poika, näes, ylioppilaskin,
    niin, olin kerran. Hairahduin aikaisin näihin klasin nautinnoihin.
    No, kerran sitten humalapäissäni panttasin huonetoverini arvoesineet
    ja lähdin sitä tietä maalle kohmeloani parantamaan. Siitä nousi
    hälinä. Minut varkaana erotettiin kunniallisten ihmisten piiristä ja
    yliopistolukuni katkesivat. Hammasta purren silloin vannoin vielä
    kerran näyttäväni näille ahtaan porvarismoraalin nuuskijoille.
    Sanoivat: Tuirasta ei tule mitään, hampuusi tulee. Menin konepajaan
    tavalliseksi työmieheksi, liityin sosialisteihin. Toverit eivät
    edes tervehtineet minua, saakurit, ei muut kuin tämä Kuutti, joka
    silloin oli nuori insinööri. Älä keskeytä nyt, Kuutti. Annas
    kun puhun! Niin, hän auttoi minua joka suhteessa eteenpäin. Ja
    ei ole hänen syynsä, jos en ole menestynyt. Miksi en pysynyt
    konepajassa? Kirjatieto oli pilannut minut ja taas jouduin kirjatyön
    alalle, sanomalehteen. Meidän puolueessa oli siihen aikaan puute
    senkaltaisista käsityöläisistä, he he. Mutta koneen ääreen minun
    olisi pitänyt jäädä. Minä rakastan tehdasta. En ikinä olisi jäänyt
    aurankurjen ääreen, niin torpan poika kuin olenkin. Jo lapsena tunkio
    ja aurinko ja hevosenhännän huiske inhoitti minua. Isä katseli
    minua aina kuin jotakin väärää käenpoikaa pesässä. Topi Outari,
    tiedättehän, joka ennen aikaan vaelteli kolportöörinä, sanoi minulle
    kerran lapsena, mutta muistan sen vielä, että ihmisen täytyy olla
    hyvin puhdas ja synnitön kestääkseen aurinkoa, puhdas sisäisesti ja
    ulkonaisesti! Hän saarnasi kuin paras pappi jo silloin: ”Poika, olet
    paheen myrkyttämä, synnin hedelmä kasvaa sinussa salaa. Tule ulos
    siitä pimeyden luolasta, mihin pahe on sinut kytkenyt. Tule ajoissa!
    Katso aurinkoon, kestä aurinkoa! Aurinko ei siedä alkoholia suonissa,
    eikä tehtaan nokea otsalla, ei rahan himoa sielussa eikä irstautta
    ruumiissa.” Ha, Ha. Minä valitsin viime mainitut ja hylkäsin
    auringon. Jaa-a. Vaikka minä hetkenä minusta olisi tehty ja tehtäisi
    vieläkin maailman rikkain tunkioneuvos, en huolisi tuota arvoa. Jos
    jaettaisiin multakokkareet tasan ihmisille, lahjoittaisin pois omani.
    Ja sanoisin, jauhakaa minut ennemmin vaikka nuuskaksi tehtaissa!
    Automobiilin katku haisee nokassani paremmalle kuin kauneinkaan
    kukkanen. Minä olen teoriassa intohimoinen tehtaalainen, siksi
    olenkin tehdastyöläisten akutaattori.

    Pekka parka, virkahti Kuutti, olethan sinä nähtävästi aivan väärin
    ymmärtänyt akutaattorin virkasi, tehtaan sortovaltaahan sinun pitää
    korostaa, eikä tehtaiden siunausta, minun ymmärtääkseni.

    — Hm. Et sinä näitä asioita ymmärrä. Eikä sinun tarvitsekaan. Sinä
    ymmärrät jotakin muuta, joka on paljon tärkeämpää, nimittäin, että
    siivo käytös ei ole mikään siveellisyyden mittapuu, ei ole koskaan
    ollutkaan. Ihmisyyden rajat ovat suuremmat. Ja nerot ovat olemassa
    juuri noita rajoja avartaakseen, siksi on heidän seurassaan helpompi
    hengittää. Katsos, tämän kaiken minäkin ymmärrän, Kuutti, en ole
    niin suuri sika kuin miksi sinä luulet minua. Sitäpaitsi muistan,
    miten korjasit ensimäiset artikkelini, sinä olet opettanut minut
    kirjoittamaankin.

    — Ja sinä olet opettanut minut juomaan. Terve mieheen!

    Kuutti kohotti lasiaan.

    — Minä kiitän tässä sinua, ja sinä soimaat minua!

    — Päinvastoin. Kiitän sinua minäkin. Juominen on kirjailijalle yhtä
    tärkeää kuin oikeinkirjoitus. Se on sielujen sisälukua. Etenkin
    yhteiskunnallisessa elämässä, pohjoisessa maassa, umpimielisen
    kansan keskuudessa ovat ihmiset kaikki kuoressaan. Samanlaisia kuin
    munat. Ei voi päättää, mikä sikiö piilee niiden sisällä. Toisissa on
    käärme, toisissa kyyhkynen. Vasta viina paljastaa totuuden. Kaiken
    sen kurjuuden uhalla, minkä se on maailmaan tuonut, siunaan viinaa —
    kippis.

    ”Kär-kölän piki-pojat. Kär-kölän piki-pojat, Kär-kölän piki...” alkoi
    Tuira jankata yksitoikkoisen rallin tahtiin.

    Pekka, muista missä ollaan, varoitti Miihkali, joka koko ajan oli
    pysynyt vaiti. Ole hiljaa!

    — Ole itse! Kun minua nyt laulattaa, niin laulan ja sinä saat
    kuunnella Miihkali. Tää Miihkali kuule, Kuutti, on rahakas mies,
    mutta luonteeltaan ei mikään kapitalisti. Hän halveksii rahaa, antaa
    mennä niin että hih vaan...

    ”Nuor vaimoni sai poikasen, saakuri!”

    Pekka!

    Tuira oli äkkiä kesken lauluaan sulkenut silmänsä ja samassa
    tuokiossa hän jo kuorsasi. Untonen oli noussut ylös.

    — Mie pyyvän herra runoilijalta nöyrimmäst anteeks miu toverin
    puolest. Eiha hää mittää...

    — Ei tee mitään. Painakaa puuta. Kyllähän Pekka tiedetään.

    Kuutti tarkkasi lähemmin Untosen kasvoja. Ne olivat pohjaltaan
    kauniit ja miehekkäät, mutta kantoivat jonkinlaisen villin hävityksen
    jälkiä. Rasvaan veltostuneiden ja jälleen eloon ruoskittujen hermojen
    kamppailu, tahdon ja vaistojen sorto oli uurtanut niihin paljon
    personallisia piirteitä, jotka tekivät hänet erittäin huomattavassa
    määrässä itsensä näköiseksi.

    — Työ kahotta minnuu, herra runoilija, varmaan halveksien, kui
    johonkii mammonan palvelijaan, tyhjään rähjääjään, mut ymmärtäkkää
    minnuu, työ joka ymmärrättä ihmistä. Miekin oon tavallain luoja tai
    ainakin pyyvän siks tulla. Omalla tavallain. Myönnän suoraan, oon
    päättäny tulla rikkaaks, ansaita. Sentähen että tahon luoa elämää,
    hommaa, ilon kohhuu ympärillein. Mut mie oon niin kummallisest tehty
    immeinen, että sitä varten tarvihen syntii, synnin tuntoo. Sitä mie
    kokkoon näin matkoill varastoon. Ei muut, ku ajan piilill koht yötä,
    summuu, tuulta, lyhyn välkettä ja tuntemattomii tulen läikkii ja
    koht seuraavan päivän kamalaa krapulaa, siks kunnes oikein kirvellöö
    ylt päält. Nytkii, niin polttaa tuoli tunnoss. Hyvä merkki... Se
    on merkki siit, ett ensviikko tuo heelmällisen saon. Sekin tyttö,
    se stutentska, jonka kanssa taas oon olt, on tult kalliiks. Rahan
    roskaa on mänt. Polssi, 90 markkoo ottink, vähä silkinsipsuu siihen
    tykö... Mut ei hää frouvalt sitä ryöstänt. Myö oltiin täss viime viikoll
    frouvan kanss Pietarissa, miull on frouva, ja hää sai
    siell kaikki, minkä vain silmä otti, puuan, muhvin, ehta nahkaa,
    ei muuta kuin valita vaan. Ei mittää valittamista, ei mittää! Miu
    frouvallain pittää ain olla yllin kyllin, ja miull ittelläin aina
    seittemänsattaa lompukassa. Se on periaatteeni. Nyt olen tuhlant
    tällä reissull kaheksan tuhatta, se merkihtee, että ens viikolla
    tienaan kaksin verroin tuon summan. Siin ei auta mikkää. Miull
    on systeemi, joka ei viel koskaan oo pettänt: ensin teen syntii,
    sitten murjotan ja sill aikaa kun murjotan, aattelen, keksin. Istun
    lenstoolissa. En liikahakkaan. Aattelen vaan, tahon. Ja minkä mie
    oikein tahon, se tapahtuu. Oon, nähkääs, psykolooginen liikemies.
    Aattelen, ja ah vaarit tulloo aivan syllii. En ehi niitä, ne ehtivät
    minnuu, niin että täytyy olla vain pois torjumassa päin. Tuonnoin
    tarjottiin miull viiskymmentätuhatta markkaa, ei muuta kuin ota
    pois, ku ostat kaikk perunat näiltä seuvuin. Ryssille menisivät. En
    tiiä, en taia tällä kertaa. Asia on vielä avoin. En oo sentään niin
    ahne. Enkä ihteäin varten rahhaa muutenkaa kerrää. Mie halveksin
    rahhaa. Oon sanonut sen Pekalle, Pekka on nähnt sen ja se on totta.
    Mie kärsin siit, a muut nauttivat. A tulloo pöytään kymmenen
    kaunista likkaa, tulloo janoisii, nälkäisii, mitäs muuta kuin pöytä
    korreeks vaan, mie maksan! Hyö syövät, juovat, mie maksan. Hyö
    nauravat, tanssaavat, miu syömmein itkee. Mie kärsin. Mut tuhlaus
    on ponnahuslauta miu tarmollei. A kaikk männöö. Tulloo paha olla,
    tyhjyys, köyhyys. Mitäs muuta ku ala hankkia uutta. Lompukass pittää
    olla aina seittemänsattaa seisovaa, juoksevaa. Ei auta. Ja frouvall
    myös turkit, silkit. Ei auta. Ala uuvestaan tienaamaan! Miull on
    periaatteita!

    — Taiteilijan periaatteita nuo.

    — Niin, just niin. Siks mie taiteilijoist tykkäänkii. Hyö ymmärtäät.
    Herra taiteilija, jos miull joskus olis se suuri kunnia ja onni
    tarjota jotakin... Pöytä korreeks, ruokaa, juomaa, muut en mie voi...
    Niin olis se suuri onni ja kunnia... Mie kiitän täst kunniast. En
    taho enemp häiritä tällä kertaa. Pekka, Pekka!

    Miihkali Untonen oli jälleen noussut tuoliltaan ja ravisti Tuiraa
    kauluksesta.

    ”Nuor vaimoni sai poikasen, saakuri”... tolkutti Tuira unenpöpperössä
    silmänsä aukaisten ja leveän hymyilyn levitessä hänen kiiltäville
    poskipäilleen.

    — Osaatko sinä unkarilaisia lauluja. Niissä on vasta tulta ja
    tulikiveä...

    — Oo nyt hihkumatta. Nyt lähtään. Piili oottaa.

    — Perhana! Huomenna täytyykin olla reilassa. Valtiotoimet odottavat.

    Tuira kömpi äkkiä valveutuen seisaalleen.

    — Oletko sinä Kuutti kuullut viimeisiä politiikka-salaisuuksia?
    jatkoi hän. Mitäs sinä tietäisit! Ne hoidetaan kaikki sosialistein
    neuvostoista nyt. Joo. Muodostetaan suomalainen sotaväki,
    sosialistien punainen kaarti, ymmärrätkös, yhteiskunnallinen
    taistojärjestö, ei valtiollinen. Pakotetaan porvarit asevoimalla
    suostumaan. Luodaan uusi maa ja uusi taivas. Ulkovaltiolliset
    taistelut ja kysymykset ovat vanhanajan jätteitä, joilla ei ole
    mitään merkitystä enää. Yhteiskunnallinen järjestely on kautta
    maailman päivänkysymys, se ratkaisee kaikki muut, sodankin. Sitä
    tietä tulee veljeys, rauha, kaikki hyvät. On alkanut jo tulla.
    Venäläinen veli ei sorra suomalaista. Venäläiset vänrikit meitä
    opettavat. Kaikkein ensiksi karkoitetaan nälkä, avataan kiväärin
    perällä möhömahojen aitat ja annetaan sille, keltä puuttuu.
    Luokkataistelu on nyt kehittynyt sille asteelle, jolloin sen
    jatkamiseksi onnelliseen tulokseen on käytettävä väkivaltaa ja
    tarvittaissa aseellistakin voimaa. Tällaisten toimenpiteitten
    avulla pakoitetaan elintarpeita salaavat porvarit antamaan kätkönsä
    kansalle. Mutta teidän ei tarvitse pelätä, kumppanit, ei kenenkään
    kunnon ihmisen. Ainakin tulevat Pekka Tuiran tulevat sotajoukot aina
    käyttäytymään ritarillisesti päällikkönsä ystäviä kohtaan.

    Tuira löi mahtavasti rintaansa:

    — Nähkääs, Tuira reppusherra, Tuira palttojen panttaaja, Tuira
    — hän laski sormillaan — Pikipietari, Supisuutari, Voinlappaja,
    Täintappaja, Vähä-Hans, on nyt Suomen sotaherra.

    — Älä nyt löpise ennää turhia, hermostutat herra taiteilijan,
    lähetään nyt, kiirehti Untonen.

    — Tämä on ihkasen ilkistä totta, intoili Tuira, vaikka luulette
    minun puhuvan pehmosia. En ole niin humalassa kuin miltä näyttää.
    Kuule, Kuutti, sopotti hän tälle korvaan, älä puhu siitä sentään
    Salmelle! Kuka heidän tietää virolaisten. Vaikka olisivat
    vakoilijoita. Ei koskaan voi olla varma, ei omasta vaimostaan. Ja
    tuolla naisella on valtio vehkeilijän vaistoja...

    Piili oottaa. Tuutaa jo! karjasi Untonen Tuiralle.

    — Tullaan, tullaan, haasteli Tuira kynnyksellä. Mutta muista,
    Kuutti, Pekka Tuira ei koskaan unohda hänelle tehtyä hyvää — eikä
    pahaa. Kyllä Pekka muistaa, vaikka ei luulla...

    Ovi sulkeutui yöllisten vieraiden jälkeen pitkällä vinkaisulla.