Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Poro-pakinaa.

    Suomalaisten koulujen nykyisessä eläinoppikirjassa mainitaan
    Märehtijäin lahkon Sarvieläinten alalahkon Täyteissarvisten
    heimossa Peura eli Poro (latinaksi Rangifer tarandus). Oppilas
    saapi kirjasta sen käsityksen että ainoastaan Lappalaiset,
    Samojeedit ja Aasian pohjoisimmat kansat ovat onnistuneet
    kesyttämään peuran kotieläimeksi, mutta kirjassa ei sanota,
    mihin nimenomaan tätä kotieläintä käytetään. Tietysti opettaja
    sen tarkemmin selittää! Mutta saapipa hän lisäksi selittää että
    poroa käytetään ajokkaana muidenkin kansain kuin samojeedien
    ja lappalaisten kesken. Esimerkiksi Kajaanin takalistossa,
    kymmenkunnan peninkulmaa Ämmäkoskesta Vienan Karjalan rajoja
    vasten, ei löydy yhtään ainoata lappalaista, vielä vähemmin
    samojeedia ja kuitenkin siellä aikalailla ajellaan poroilla, jotka
    ovat kesytetyt metsäporoista, joita jo yksistään Suomussalmen ja
    Hyrynsalmen paliskuntien osaksi karttuu useita tuhansia. Siis
    suomalaisetkin käyttävät poroa! Porolla ajetaan, paitsi Suomus- ja
    Hyrynsalmella, myös Puolangalla, Kuhmoniemessä, Ristijärvellä,
    Sotkamossa, Vienan Karjalassa, vieläpä niinkin suuressa
    kulttuurikeskuksessa kuin on Kainuun nuori kansanopisto Paltamon
    pitäjän Mieslahden kylässä (kansanopiston johtaja karahuttaa
    porolla alas Kajaanin sähkövaloihin). Luulenpa että pianpuoleen
    ympäri Oulunjärveä ajellaan poroilla kuten muinaisina Kajaanin
    vapaaherrakunta-aikoina. Eivätkähän kuusamolaisetkaan liene
    lappalaisia, eivätkä taivalkoskelaiset eskimoita, paremmin kuin
    Tornion jokilaaksolaiset samojeedeja. Lappiin on hiidenmoinen matka
    ja Pohjois-Aasiaan vielä pitempi — helsinkiläisen koulupojan ei
    tarvitse ajaa Kajaania etemmäksi pohjoiseen, kun hän jo — sattumalta
    tosin — voi nähdä porolla-ajajan. Kuusamolaisen pororaitueen
    (-kymmeniin tai satamääriinkin nousevan kuormaporo-jonon) hän
    sitäpaitsi voipi kohdata ei ainoastaan Kajaanissa, vaan myös Oulun
    merirantajäällä. Omituista on matkailijan panna merkille etteivät
    itse kajaanilaiset — vaikka heidän kaupunkiaan sivistystasoltaan
    lienee toistaiseksi pidettävä oikeana poroporvarien pesäpaikkana —
    harrasta porourheilua. Siellä on hevonen vähintään joka toisella
    miehellä, mutta jos ajuri Laitinen törmää yhteen poromiehen kanssa
    Teppanan törmässä, niin tuo kajaanilainen hevospappa pahanpäiväisesti
    hölmistyy. Kuinka luonnolliselta tuntuisikaan, jos Kajaanissa olisi
    poroajureita ja Helsingistä päin tuleva saisi tilata porokyydin
    Suomussalmelle. (Varmaankin Kajaanin linnan aikana itse Pater Hieronymus
    huristeli porolla?) Jos vertaamme poron käyttöä hevosen
    käyttöön koko Suomessa, täytyy valitettavasti sanoa että hevonen
    on karkoittanut poron aivan yhtä säälimättömästi kuin suomalainen
    lappalaisen. ”Pakene pohjoiseen, taikka tapetaan!”

    Erämaan asutushistoriaa ajatellessa voipi mielessään kuvitella
    että lappalainen kansanaines, vuosisadasta vuosisataan vainottuna,
    ryöstettynä ja halveksittuna, lopulta kukistui sellaiseen kurjuuteen
    että kun suomalainen missä yllätti lappalaisen lemmikin, kesytetyn
    poron, niin hän tunsi vastenmielisyyttä jo sitäkin kohtaan. Vasta
    sitten, kun jo oli liian myöhäistä, hän, se vanha vainooja, alkoi
    muistella, kuinka mukavasti lappalaisukko oli luikunut pulkassaan
    sarvipään kiidättämänä. Se me tietysti tunnustakaamme nöyrästi
    että lappalaiset ovat suomalaisten porolla-ajajien esi-opettajat.
    Etelä-Suomessakin on ennenmuinoin tietysti ajettu poroilla — nyt
    siellä porourheilija on komeliantti, jota katsotaan rahan edestä kuin
    markkina-apinaa. Niinkuin laulussa sanotaan kansallishengen häviöstä:
    ”Ei Aunus, Vepsä tunne, kust’ Eestein kulkevi tie, ei Karjala
    tiedä kunne jo Kainuu häipynyt lie”, samoin voisi tästä Suomenmaan
    poroviljelyslakosta laatia vaihtosäkeiksi:

    Ei Aura, Vaasa tunne,
    kust’ peurain kulkevi tie,
    Ei Häme muista, kunne
    jo härkänsä häipynyt lie!

    Minä nimittäin otaksun rohkeasti että Turun muinaiset piispat ja
    Naantalin pyhät nunnat tiesivät jotakin poroajosta. Ja kuka aavistaa,
    kuinka monta salaista viestiä muinaisina sota-aikoina on lähetetty
    Vaasan ja Oulun linnojen välillä? Silloin eivät topograafi-kenraalit
    vielä osanneet ainakaan ilmassa lentää kuten nyt.

                                                      ⸻

    Kun kysytään, millaista tuo porolla ajaminen ja poron käyttäminen
    kulkuneuvona oikeastaan on, niin tahdon tässä sellaisten varalta,
    jotka siitä todella ovat uteliaat, kertoa mitä omasta kokemuksestani
    satun tietämään, huomauttaen etten suinkaan ole erikoistuntija
    poroviljelyksen alalla, joka vaatisi pitkällisiä matkustuksia ja
    laveita tutkimuksia. Olen isäntä ainoastaan yhdelle porohärjälle,
    joka tätäkin kirjoittaessa kiertää kytkytpatsastaan akkunani alla ja
    odottelee minua toverikseen 30 asteen pakaskuutamoon.

    Etelä-suomalainen tietysti heti kysäsee:

    — Eikö sille tule vilu? Miksi ei sitä panna talliin?

    Pitänee siis kai vastata suoraan: Porohärkää ei pahimmalla
    pakkasellakaan tarvitse talliin turvata, vaan se tarkenee mainiosti
    lumeen polkemallaan jäkälätanterella. Sitä ei tarvitse edes loimella
    peittää kuten hevosta, vaikka se vuorokausittain jäisi ajamatta.
    Se saapi vapaasti liikkua ainoastaan kiinnipitohihnassaan, joka
    kiertää patsasta noin neljän metrin ympyräsäteessä. Sitä ei myös
    koskaan tarvitse vesiastiaan kanssa holhota kuten hevosta, sillä se
    haukkaa lunta kuin sokeria, silloin kun sitä janottaa. Todellakin
    ihanteellinen kotieläin.

    Mutta syöttää sitä täytyy ja syöttöaineena on sula jäkälä. Sula
    — tässä sanottuna molemmissa merkityksissään: poron pääravinto
    talvella on nimittäin yksinomaan jäkälä, jota se sulatetussa muodossa
    parhaiten kykenee nauttimaan. Kyllä se syöpi myös kortteita,
    raatteita ja naavaa, ken näitä lisäkkeitä hankkii. Kesytetty poro
    kestää pitkiä ajoja paraiten, jos sen opettaa syömään leipää, jota
    sentään on varovaisesti annettava. Moniaat ajoporot ovat hyvin
    himokkaita leivälle, mutta toiset ovat suorastaan kiukkuiset leivän
    tyrkytykselle. Minun poroni esimerkiksi on ranttu leivälle, nousee
    usein kahdelle jalalle mielenosotukseksi ja pureksii mieluummin
    hihnaansa kuin leipää. Niitä on näet hihnansyöjäporojakin, jotka
    yhdessä yössä jyrsivät vahvimmankin nahkahihnan poikki. Minun
    porollani esimerkiksi ei parhainkaan hihna kestä yhtä talvea,
    voideltakoon se pikiöljyllä, tervalla, lamppuöljyllä, lysoolilla
    tai millä muulla väkevällä tahansa. Minun poroni pureksii nuoraakin
    ja kun sille päälle sattuu, nykäsee poikki rautaketjutkin ja karkaa
    metsään. Se on koko konstikas kytkettävä! Enpä tahdo hevillä löytää
    Stockmannin tai Renlundin, tuskinpa Julius Tallberginkaan rikkaista
    rautamakasiineista sellaista patenttikoukkua, joka porolleni olisi
    väki varma, usein on tapahtunut että se itse on ponnahuttanut jäykän
    vieterin irti ”kirtsasta” — minä nimittäin käytän lappalaista
    ”rahnikkaa” ajohihnana ja siis tarvitsee saada ajoon lähtiessä poro
    muutetuksi kiinnipitohihnastaan.

    Ajovehkeinä porolleni käytän tavallisimmin pulkkaa, mutta
    kevättalvella myös kelkkaa ja joskus paljaita suksia. Kaikilla
    näillä vehkeillä on oma viehätyksensä: pulkassa on hauska soljua,
    kiekahdella ja kiepsahtaa — se on porolle vapain liikeneuvo
    ja tottuneelle ajajalle kiirekulussa hyvä suoja; kelkkapelissä
    kipperäkäänteisillä, hyppyrisillä metsäteillä, jos on veturina
    laukkavalmis härkä, saapi selvästi tuntea, kuinka äärettömän suuri
    ero on istumisessa hevosreessä — poronkelkassa saat usein pidellä
    kynsin hampain kiinni kaustoista, jotta et putoa taipaleelle.
    Suksiltaan ajo taas on sitä kuningas-ajoa, johon ei jokainen
    porourheilija kykene — se on kuitenkin erinomaisen viehättävää,
    jännittävää ja kaikista edullisinta kulkua, mutta menestyy
    luonnollisesti paraiten tasaisemmilla maisemilla ja suorilla teillä
    (notkeilla, kärkevillä, lyhkäsillä suksilla tottuu kyllä ajelemaan
    melkein missä hyvänsä). Normaalivehkeenä ajoporolle pidetään pulkkaa.

    — Mitenkäkö poro valjastetaan? kuulen eteläisen kysyvän. Vastaan
    että parasta itse saapua niille maille, jossa se on jokapäiväinen
    asia. Silloin vasta saapi selvän käsityksen ”vuottoraipasta”,
    ”rynnäskalikasta”, ”vetorahkeista”, ”pangasta” j.n.e. Hevosajajan
    olen monesti kuullut ihmettelevän, miksi porolla länget ovat
    ”nurinpäin” — minusta ne ovat juuri oikein päin.

    — Onko siellä paljonkin porourheilijoita? kysytte taas.

    Enhän toki ainoa ole: lukkarilla ja nimismiehellä on poronsa,
    metsäherralla on härkänsä, kauppiailla on poronsa ja ”urakkansa”,
    sairaanhoitajalla on ajokkaansa, metsänvartijalla on poronsa,
    kyläpostimiehellä on porohärkänsä, kansakoulun opettaja on
    intohimoinen poromies, joka ajaa vaikka kolmella yhtaikaa,
    maanviljelysneuvoja urheilee porolla-ajoa, kievarinisännällä on
    härkänsä, monella talonisännällä ja mökkyrillä on raivaajansa —
    onhan niitä porolla-ajajia Kiantojärven rantamilla. Jopa täällä
    papitkin alistuvat poronpulkkaan — kunnia olkoon Jumalalle
    korkeudessa. Kuitenkin täytyy huomauttaa ettei porourheilu vielä
    monta vuotta ole näinkään kukoistanut näillä seuduilla. Lapsuudessani
    muistan pitäjän herrasmiehistä ainoastaan pienen nimismiehen
    urheilleen porolla. Sitten oli yksi veljistäni innokas porourheilija
    ja häntäpä, maanmittari Väinö Calamniusta, saan kiittää että minäkin
    hänen vahvalla harjallaan aluksi opin tuon taidon. (Meitä oli siihen
    kulta-aikaan pääasiallisesti vain ”Jussi”, ”Akseli”, ”Kuutti”,
    Einari”, ”Heikki”, ”Harakka-Antti” ja ”minä”, jotka huvittelimmehen
    poroilla.) Luulenpa puolestani että myös se seikka että julkisuudessa
    olen kertoillut porourheilusta, on lisännyt porourheiluintoa
    sekä Suomus- että Hyrynsalmella ja kaikista tuoreimmittain myös
    Kuhmoniemellä, vaikka hoetaankin ettei kukaan ole profeetta maallaan.

    Ainakin olen saanut kasan kirjeellisiä tunnustuksia ja uteliaisuuden
    osoituksia eri henkilöiltä aina Helsinkiä myöten sen jälkeen kun
    keväällä v. 1910 ynnä keväällä 1911 julkaisin matkakertomukseni
    erityisistä joukkoretkistä poroilla Vienan Karjalan rajamaille
    (Helsingin Sanomat). Varsinkin nuori savonlinnalainen agronoomi
    Brynolf Envald, jota me poromiesten kesken nimitämme Mustaparraksi,
    on — tutustuttuaan poroajoon juuri Suomussalmella — suurella
    voimalla levittänyt porourheilua kautta Kajaanin kihlakunnan.
    Hyrynsalmella ajaa koko virkakunta petralla (”petra” nimeä käytetään
    myös).

    Varsinainen, järjestetty porourheilu meidän seuduillamme on siis
    verrattain nuori ilmiö. Mutta semmoisena kuin se jo muutamien vuosien
    kehityksessä esiintyy — ja jos varomme sitä herrastumasta tai miten
    sanoisin pelkäksi joutilasten huvitteluksi muodostumasta — osoittaa
    se paljon ilahduttavaa ja vilkastuttavaa muuten yksitoikkoisissa
    oloissamme. Juuri se seikka että poro näillä lumisilla,
    harvastiasutuilla takamailla on ainoa mahdollinen pikavälittäjä
    kahden kaukopisteen välillä, tekee porourheilun luonnolliseksi ja
    arvokkaaksi asiaksi, johon on syytä kohdistaa huomiota enemmän kuin
    tähän asti on tapahtunut.

    ”Poro-barbaria” voitanee kehittää ”poro-kulttuuriksi”.

    (25/1 1912.)