Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    ELÄMÄ KUOLEMAN JÄLKEEN

    — Ei, Reino, sinä puhut hullutuksia! Elämä kuoleman jälkeen ei ole
    mitään elämää, se ei ole iän jatkoa, ei nautittavaa eikä tavoitettavaa,
    ei kerrassaan mitään, koska minua itseäni ei ole enää. Sehän on päivän
    selvä. Mitä minua sitten enää hyödyttää sellainen autio, manalainen
    maine! Nimi, joka jää johonkin kirjaan, kirja, joka jää jonnekin
    hyllylle, elämäkerta kenties, jolla joku tyhmyri parin sadan vuoden päästä
    ostaa itselleen tohtorintittelin! Mutta tämä on pahaa pilaa.
    Kuka minua silloin enää muistaisi! Ja jos muistaisikin, niin mitä se
    minua liikuttaa! Pölyä, tuhkaa se silloin on. Nyt pitäisi sen maineen
    olla, nyt, kuten sinullakin, ja samanlainen kuin sinulla, sellainen,
    jota voi käyttää, jolla voi leikata kultaa ja iloisia päiviä, kuten
    sinä teet... Se on jotakin todellista se!

    Sulo Kuusinen käveli kiihottuneena matalan vinttikamarinsa lattialla,
    joka oli niin pieni, että hän mahtui siinä liikkumaan ainoastaan seinän
    vieruksia kierrellen.

    Oopperalaulaja Reino Palomaa seisoi hajareisin neliön muotoisen
    ikkunaristikon ääressä. Hän rummutteli sormillaan ruutuun ja vihelteli.

    — No tuo on nyt kerrankin miehen puhetta, naurahti hän. Jokohan
    vihdoinkin alat viisastua! Onhan sulaa hulluutta valita itselleen näin
    niukka ja nurinkurinen kohtalo, asua tällaisessa pirunkolossa, juoda
    vettä ja syödä kuivia sämpylöitä pelkästä itsepäisyydestä, sillä aikaa
    kuin tuolla, noiden kattojen alla... ah...

    Palomaa viittasi merkitsevästi kaupunkiin pilvenä kiertelevien savujen
    alla.

    — Minulla ei ole rahaa, sinä tiedät...

    — Raha on sen, joka sen ottaa. Rahasta pitää ottaa osansa niinkuin
    elämästäkin. Kas niin, ole nyt järkevä taas. Lähde pois!

    Palomaa kaiveli taskustaan kultarahoja.

    — Tuota minä en tarkoittanut, sanoi Kuusinen synkästi. Minä en voi
    ottaa noita sinulta, en voi...

    — No sepä ihme, enhän minä ole näitä rahoja tehnyt. Ja että ne tällä
    hetkellä sattuvat olemaan minun taskussani, ei merkitse mitään.
    Sitäpaitsi vakuutan sinulle, minä en tarvitse niitä nyt ollenkaan, en
    tee niillä mitään. Tai soisitko mieluummin, että jakelisin ne
    kevytmielisille naisille, pudottelisin ne kadulle tai söisin ja joisin
    itseni kuoliaaksi niillä?

    — Soisin.

    Palomaa hymähti:

    — Sinä olet todellakin parantumaton ja sitäpaitsi sangen huono ystävä.

    — Olet oikeassa... Mutta minä olen huonompi ystävä kuin luuletkaan.
    Minä kadehdin sinua...

    Palomaa sytytti paksun sikaarin ja hymyili hyväntahtoisesti.

    — Rahoja sinä et huoli. No sitten en ymmärrä, mitä minussa olisi
    himoittavaa. Ellet kenties tätä pulskaa vatsaani tarkoita. Ja Palomaa
    silitteli tyytyväisesti samettiliivinsä mahtavaa rinnustaa. Mutta se
    kuuluu minun ammattiini, näes. Ei se sopisi sinulle ollenkaan. Sinä
    imponeeraat parhaiten noin. Kirjailijalle sopii juuri tuollainen ohut
    ja eteerinen ja sielukas ulkomuoto...

    — Niin, niin, kyllä tiedän. Kirjailijalle sopii elää nälänkuoliona. On
    hyvä sanoa. On hyvä katsella noin sivulta päin, mutisi Kuusinen
    heittäytyen hermostuneena selälleen sänkyyn.

    — Oletpas sinä tänään kiukkuisella tuulella.

    — Köyhällä pitäisi tietysti vielä olla lampaan lauhkeus ja karitsan
    kärsivällisyys.

    — No jos köyhyys alkaa noin käydä taakaksi ja kärsimykseksi, niin
    laita itsesi rikkaaksi sitten, äläkä siinä, saakeli soi, rupea
    itkuvirsiä vetelemään!

    Kuusinen ponnahti ylös vuoteeltaan kiivastuneena.

    — Laita itsesi rikkaaksi! On helppo sanoa. Millä minä laitan itseni
    rikkaaksi?

    — Sillä millä muutkin. Työllä ja toimella!

    — Työllä! Milloin sinä olet kuullut, että kukaan vielä on tullut
    rikkaaksi rehellisellä työllä? Ja mitä minun työhöni tulee, niin sitä
    ei ainakaan näy kukaan tahtovan eikä tarvitsevan!

    — Onko sitten pakko tehdä niin tyhmän rehellistä työtä kuin sinä? Jos
    tahtoo palkan, saa tehdä sitä, mitä teetetään, astua ammatin ikeeseen
    yksinkertaisesti. Niin muutkin saavat tehdä. Tavara yleisön mukaan.
    Joka tahtoo rikastua, saa luvan raaistua.

    — Kuten sinä!

    Palomaa kumarsi leikillisesti.

    — Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli, sanoi hän. Olenpa
    kyllä nähnyt, että sinä sieltä henkisen ylpeytesi kukkuloilta katsot
    minuun kuin johonkin huonompaan ihmislajiin... Ja voitpa olla
    sitäpaitsi oikeassakin. Mutta minä nyt en ole luotu miksikään
    marttyyriksi, minä. Saattaa olla paha näin, mutta olisi toisin vielä
    pahempi. Eikä minulle ole mikään asia niin kallis, että sen tähden
    tahtoisin uhrata jotakin tästä tämän maailman mukavuudesta.

    — Siinäpä se, siinäpä se, murahteli Kuusinen. Sinulle ei ole mikään
    pyhää, siksi sinä voit tehdä kaikkea mitä teet. Muuten et kehtaisikaan
    käyttää sellaisia reklaameja kuin käytät. Vaikka olen ystäväsi, sanon
    sen sinulle. Se ei ole taiteilijan arvoista. Se on alhainen puoli
    sinussa.

    — Käytännöllinen puoli ainoastaan. Keinot ihmisten mukaan. Mikä on sen
    luonnollisempaa? Jos nimittäin tahtoo pysyä päälläpäin eikä tahdo
    lahjoittaa elämänsä esikoisoikeutta noin vain kiltisti muille kuten
    sinä. No silloin tulee puristetuksi tällaiseen häkkiin ja kuolee
    kunnialla nälkään. Mutta ei, saakeli soikoon, se ainakaan minua
    houkuta. Raha on pääasia. Ja kun on rahaa, on vapaa kuin taivaan lintu.

    — Ja sinä kuvittelet olevasi vapaa, sinä, joka joka hetki alistut
    elämään toisten suosiolla ja keinotekoisilla sovitteluilla. Se ei ole
    taiteilijan arvoista, ei koskaan! Taiteellinen portto sinä oikeastaan
    vain olet: myyt itsesi, keikailet rahvaalle, vetoat sen alhaisimpiin
    vaistoihin, puet itsesi prinssiksi, isket silmää sille lavalta,
    näyttelet kuviasi kadun kulmissa ja ostat kotimaiset suositukset
    ulkomaalaisilla. Eikö se kaikki ole humbuugia, myönnä itse!

    — On tietenkin, mutta se nyt kuuluu kerta kaikkiaan tähän ammattiin.

    — Mutta miksi sitten noin kurjaa ammattia kutsutaan taiteeksi? Se on
    väärin ja petollista. Miksi muuksi tahansa! Ooppera! Mikä on
    porvarillisempi huvittelutilaisuus kuin se? Häpeällinen välimuoto se
    on, sekä sävel- että näyttämötaiteen kustannukselle tekaistu
    sekamelska. Ja siinä sinä viitsit kiekua, olla ymmärrettävä niille,
    jotka eivät mitään ymmärrä, tarjota muka taidetta niille, jotka eivät
    taidetta laisinkaan kaipaa. Joll’en minä niin syvästi halveksisi sinun
    taidettasi, kadehtisin minä sitä. Sillä se on tätä elämää varten,
    lyhyttä, helppoa, kunniakasta, nopeasti opittua ja hyvin maksettua. Ja
    vain sentähden, että se on roskaa! Se menee kyllä. Mutta kaikki suuri
    ja rehellinen, se painetaan alas, se tapetaan, jotta sille sitten
    voitaisiin lahjoittaa tuo hauska kuoleman takainen maine. Eikö se ole
    väärin? Ja juuri te esittävät taideniekat, kaikki te, jotka vain
    näyttelette ja jäljennätte, te viette leivän ja tilan niiltä, jotka
    jotakin luovat. Te olette ne sydämettömät hyvänpäivän lapset, jotka
    keveällä mielellä kokoatte lautasillenne toisten kunnian ja toisille
    kuuluvat rahat, koristatte tyhjät päänne niillä laakereilla, joita
    toisten nero on kylvänyt ja annatte kuljettaa itsenne juhlasaatoissa
    niinkuin jumalat niillä teillä, joita toisten työ on tasoittanut. Te
    sokaisette maailman hetkellisillä helyillänne ja täytätte sen
    reklaamienne helskeellä, niin ettei sille jää varaa ainoallekaan
    vakavalle ja itsenäiselle hengelle. He kuolevat nälkään, ellette te
    harjoita hyväntekeväisyyttä! Eikö se ole veristä ivaa?

    Kuusinen puhui ja huitoi käsillään huumautuneena omista sanoistaan.

    — Sinä naurat vain, jatkoi hän hiljaisemmin. Tietysti sinä et ymmärrä
    minua, et ymmärrä ollenkaan...

    — Niin, en minä ymmärrä, mikä syy sinulla on niskotella minulle tuosta
    kaikesta. Voisit pikemmin kiittää. Ilman minua ei sinulla varmaankaan
    olisi noin suurta oman ylemmyydentunnon nautintoa. Ja sitäpaitsi, pidä
    se vaan kaikessa rauhassa. Kernaasti minun puolestani saat inhota
    rahojani ja halveksia ammattiani, jos se sinua huvittaa. Kukin on
    sellainen kuin on ja sovittaa tietysti elämän itsensä mukaiseksi
    voidakseen siinä viihtyä. Sehän on luonnollista. Ja sinä nyt olet niitä
    merkillisiä, jotka mieluummin elävät köyhinä kuin rikkaina ja nauttivat
    enemmän ihmisten pahansuopaisuudesta kuin heidän suosiostaan.

    — Nautin köyhyydestä ja ihmisten pahansuopaisuudesta! Oletko hullu!

    — Tietysti nautit. Sinusta on hauska uhallakin sanoa sellaista, mitä
    muut eivät siedä kuulla, tarjota kaupaksi sellaista, jota ei kukaan
    osta, vaikka varsin hyvin tiedät, ettei sellainen kannata, ettei sitä
    kukaan ymmärrä...

    — Tuleva polvi ymmärtää, keskeytti Kuusinen, olen aivan varma siitä.
    Sille minä kuulun, minä tunnen sen.

    — No, se sinut sitten palkitseekin. Siltä saat sitten sen
    kuolemanjälkeisen elämän. Itse olet sen valinnut. Mutta älä sitten
    vaadi, että tämä polvi maksaisi sinulle muiden puolesta. Hyvä kun oman
    velkansakin suorittaa.

    — Tuo on ajatusleikkiä. Täytyyhän minun jollakin elää, saada työstäni
    maksu nyt jo. Mutta minä en saa, en saa koskaan mitään. Ja toiset
    saavat ilmaiseksi ja liiaksi. Se on väärin!...

    Kuusinen alkoi taas kiivastua. Ja Palomaakin oli vastoin tapaansa
    tullut vakavaksi. Kuusisen äänessä oli liian rehellinen väritys
    ollakseen loukkaamatta. Jo monta kertaa oli Palomaa tuntenut
    ärsyttyvänsä, mutta nyt hän suorastaan kuohahti.

    — Tarkoitat, että minä saan ilmaiseksi, tiuskasi hän. Mutta se ei ole
    totta. En saa edes tarpeeksi! Ja vaikka minun jalkoihini koottaisiin
    kaikki maailman kulta ja kunnia, ei se sittenkään riittäisi
    palkitsemaan minua. Niin paljon tunnen minä antavani. Kaikkeni minä
    annan, elämäni minä annan. Ja minulla ei ole muuta kuin tämä yksi
    lyhkäinen elämä, joka loppuu sinä hetkenä, jolloin ruumiini suvaitsee
    tehdä lakon. Minusta ei jää mitään haudantakaista, ei mitään kiihotinta
    tulevalle polvelle, ei pienintä merkkiä maailman kaikkisuuteen. Minä
    kuulun kokonaan tälle nyt elävälle ihmiskunnalle, siihen minä olen
    sidottu, siltä minun pitää pyytää palkkani ja tunnustukseni, siitä
    löytää ainoa autuuteni. Siksi minä olen saanut opetella temppuni
    uusimman muodin mukaan, joka tämän-päivän lapsia miellyttää. Minun on
    pakko heitä miellyttää, ymmärrätkö, maksaa kaikellani tästä ainoasta
    lyhkäisestä elämästä. Minun täytyy totella heidän taputustaan ja
    vihellystään, olla riippuvainen heidän mitättömistä mieliteoistaan ja
    tuhmasta virityksestään, olla aina comme il faut, lyhentää, missä on
    liikaa, venyttää, missä on liian vähän. Tietysti minä silloin olen
    raaka ja raajarikko, valehtelija ja taiteellinen portto, mitä vaan
    tahdot! Mutta kun minun täytyy, täytyy, näetkö, voidakseni taas
    puolestani hallita heitä, virittää heidät omaan viritykseeni,
    avonaisiksi, vastaan-ottoisiksi itselleni, tai ei, ei itselleni vaan
    juuri kaikille niille varhais-syntyneille neroille, niille
    suurluojille, joista sinä äsken puhuit, mutta jotka eivät olisi mitään
    ilman meitä. Eivät mitään he olisi, sanon minä, ilman meitä vaivaisia.
    Pala kuollutta paperia vain! Heidän työnsä hukkuisi vuosisatojen alle
    kuin tomu. Vasta me, me tyhjäpäiset tulkit ja ilveilijät ja mitä
    lienemmekin, me puhallamme siihen tomuun elävän hengen ja pidämme siten
    hereillä maailman suuren sielun, joka muuten uinuisi ainaisessa
    horrostilassa. Ainoastaan meidän kauttamme he ovat olemassa. Ja mitä
    onkaan meidän hetkelliset pahat-tekomme teidän julmuuteenne
    verrattuina, te kuolemattomat. Me himmennämme teidän elämästänne joskus
    kenties jonkun varhaisen vuoden, mutta te, te istutte sitten kuin
    ikuiset peikot, kuin ainaiset leppymättömät kostonhaltiat ihmiskunnan
    kynnyksellä ja halki vuosituhansien te hallitsette ja imette elämän
    kuiviin miljoonista raukoista rinnoista, jotta teidän kuihtumaton
    nuoruutenne kestäisi. Me muut, me vain palvelemme teitä, heijastamme
    teitä, olemme vain se alati syttyvä ja sammuva ruumis, jossa teidän
    kuolematon henkenne vaeltaa. Me juuri olemme ne, jotka kuljetamme sen
    korkealla halki aikojen vaihtelujen ja annamme sille sielun, jonka
    ihmiset voivat ymmärtää. Oma sielumme täytyy meidän antaa. Mutta meidän
    sielumme lakastuvat siitä kosketuksesta ja meidän ruumiimme kuolevat
    lopullisella kuolemalla. Meille ei jää mitään, ei mitään ylitse. Onko
    ihme, jos tahdomme tästä jonkun korvauksen! Ja meille on maksettava nyt
    heti, tämän polven, jonka taiteellisiksi portoiksi me olemme saaneet
    alentua.

    Kuusinen kuunteli ihmeissään.

    — Sinä olet suuttunut minulle tuosta sanasta, sanoi hän kesysti. Anna
    minulle anteeksi. En tarkoittanut niin pahasti. Minulla on vain niin
    paha luonto...

    Palomaa tunsi itsensä kiusatuksi. Paatos oli hänelle oikeastaan
    vierasta ja hän katui jo antautumistaan eikä vastannut mitään.

    — Hm, sanoi hän vihdoin nyreästi, sellaiseksi tulee ihminen, kun istuu
    niin paljon yksin. Ei pitäisi päästää itseään liian lähelle, ei
    koskaan, loitontaa, loitontaa vain...

    — Onko siihen oikeutta?

    — En minä tiedä, enkä oikeastaan muiden asioista mitään. Tiedän vain
    sen, että minun henkeni kuolee yht’aikaa kuin minun ruumiinikin ja
    siksi mittaan asiani sen mukaan. Mutta sinulla voi kyllä olla varaa
    halveksia näitä maallisia...

    — Älä nyt pilkkaa, Reino, sovitaan pois!

    — No lähdetkö illalliselle kaupunkiin?

    — Minulla ei ole rahaa, johan tiedät.

    — Etkä siis huoli...

    Kuusinen tunsi olevansa äkkiä omituisen naurettava ja hän häpesi.
    Häpesi ottaa ja häpesi kieltää.

    — En tahdo tyrkyttää. Sinulla on varaa olla köyhä ja ylpeä, kun
    sinulla on vielä jälellä se elämä kuoleman jälkeen. Mutta ei minusta,
    ole tuollaisten suurmiesten pariin, tunnen sen aivan...

    — Heitä jo ivasi! Minusta ei ikinä tule mitään suurmiestä!

    — Ainakin uskot siihen itse. Muuten et varmasti jaksaisi noin
    itsepäisesti nähdä nälkää etkä katsoisi muihin ihmisiin noin hiivatin
    korkeasta satulasta. Eivät ihmiset ole niin pahoja, eivät ollenkaan.
    Heitä pitää vain osata katsoa oikein, alhaaltapäin, aivan
    vaatimattomasti, ja tunnustaa heidät siksi, mitä he ovat, seuraa
    rakastaviksi eläimiksi. Silloin valmistavat he ainoastaan iloisia
    yllätyksiä, heistä voi oikein pitää. Mutta sinun tapaisiasi voi vain
    ihailla, ei rakastaa. Te olette lemmon ikävää väkeä. Hyvästi siis!

    Palomaa lähti.

    Kuusinen tarttui kahden käden päähänsä. Tuntui kuin olisi huimannut.
    Hänellä oli tosiaankin nälkä. Se oli luvattoman romantista kurjuutta
    häneltä. Miten tyhmä hän oli ollut vielä äsken! Nähnyt kultaa,
    irrallista kultaa, jota ei kukaan tarvinnut, eikä hän ollut ottanut. Ja
    aamupäivällä sitten! Evännyt hyvän paikan eräästä sanomalehdestä, joka
    muka ei vastannut hänen vakaumuksiaan. Kirottu ylpeys! Sehän ei käynyt.
    Ja miten lapsellista samalla kulkea aina ikäänkuin sydän kämmenellään!
    Miksi ei hän saattaisi tehdä kuten muutkin: myydä huonomman itsensä ja
    pitää paremman itsellään! Silloin toimisi hän sekä hienosti että
    viisaasti. Näin ollen oli hän vain epähieno ja tuhma.

    Kuusinen jäi ajatuksissaan katsomaan yli mustien kattojen
    katu-kuiluihin, joista kuului helinä ja helske ja vilkutti monivärisiä
    valoja. Noiden kattojen alla oli kaikki...

    Kuusinen kääntyi pois. Hänen silmänsä osuivat pieneen seinäpeiliin.
    Siitä tuijotti häntä vastaan hänen oma kuvansa. Se oli kuin aave. Kaksi
    kiiluvaa silmää ja ympärillä syvälle painuneet mustat renkaat kuin
    kuolleilla. Elämä kuoleman jälkeen! Se oli jotakin kauheata, se oli
    pelkkää kuolemaa, tyhjyyttä, ei muuta. Ennen nuorempana oli hän sitä
    ajatellut aivan rohkeasti, toivonut, pyytänyt kaksintaisteluun,
    uhmaten, ilkamoiden, kapinoiden. Ja nyt? Se väristi vain kuin viileä
    ilta. Hän ei tahtonut sitä muistaa, mutta yhä useammin vain sen varjo
    saarsi hänen aivojaan. Se tuli aivan huomaamatta, siirsi kuin
    hiljaiseen siimekseen, vähitellen, vähitellen. Se vei uhman, kapinan ja
    kaunan, se vaivutti mielen niin kummalliseen, surunvoittoiseen
    alistumiseen. Se oli varmaankin jo vanhuutta, kuoleman-ennettä...
    Kuusinen vavahti omille mielikuvilleen.

    Ulkona oli alkanut tuulla. Se työntäytyi raskaasti talonseinuksiin, se
    kolisteli kattoja ja ulvoi. Kaksi suurta puuta, jotka kasvoivat pihalla
    ja joiden latvat näkyivät vintin-ikkunaan, painoivat lehtensä nurin ja
    huojuivat hopeanharmaana raippana niinkuin piiskatut. Nuokin olivat
    ikuisempia kuin ihminen, nuokin jäisivät hänen jälkeensä. Luonto oli
    ainainen kuoleman-kannel ihmisen korvissa. Eikä ollut mitään sen
    kammottavampaa. Siksi oli ihminen hyljännyt luonnon, että se hylkäisi
    ihmisen ja lakkaisi laulamasta pahaa lauluaan. Siksi oli se työnnetty
    syrjään, näkymättömiin ja kuulumattomiin, että yksinäisten erämaiden
    ennehuudot vaientuisivat. Oli pantu toiset sävelet soimaan, kansoitettu
    kaupungit, sytytetty sähköt syksyiseen yöhön ja viritetty orkesterit
    pauhaamaan kuoleman kohua voimakkaammin...

    Noiden kattojen alla oli sittenkin kaikki. Tällä kertaa ainakin.

    Kuusinen teki päässään pikaisen laskelman. Hän ehtisi kenties vielä
    saavuttaa Palomaan ja hänen kultarahansa. Hän arvasi kyllä, minne hän
    oli mennyt. Palomaa oli hyvä poika. Miksi olikin hän turhan tähden
    hänet suututtanut! Mutta hän lainaisi kyllä joksikin päiväksi, siksi
    kunnes hän ehtisi järjestää asiansa sanomalehden kanssa.

    Ja Kuusinen heitti nopeasti päällystakin ylleen ja kiirehti ulos.