Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Fanttasiia.

    (Kuultua Sibeliuksen III:nen impromtun).

    Ihmisolennoista on yksi ainoa päässyt kangasmaan salatun valtakunnan
    uskotuksi. Se on Kyllikki, Kalliovaaran tytär, joka kesäisin valkealla
    ratsullaan ajelee arolla.

    Tuulessa kiitävät pilvet, tuulessa aaltoilee koko kangasmaa. Vaivaiset
    petäjät taipuvat maahan asti, vankemmat yrittelevät pysymään pystyssä,
    mutta tottelevat sitte, nostaakseen seuraavassa hetkessä latvansa
    korkeuteen tuulille leikkikentäksi. Parempi leikkilava on sentään
    kangas, tuo tasainen ala, joka näkyy loppuvan vasta siinä, missä taivas
    alkaa. Ja onpa siinä nyt mieluisa mellastaa, kun kanerva on kukassa,
    katajat hopeisella karvalla ja siinä missä ei mitään kasva, lepää
    kuiva hiekka, kellertävän kuultavana. Tuuli kyllä tuntee kangasmaan
    kultaisen kevätyön, kanervan ja katajan kukintoajan. Silloin on aro
    raukka morsiamena, kalpeassa hohteessa kuin koivu kevätyössään, kun
    satakieli laulaa ja käki kukkuu. Aron kevätyö, kangasmaan kukintoaika
    alkaa vasta silloin kun koivun kukoistus kallistuu syksyksi, kun ensi
    hallan henki nostaa päätään suosta... Mutta silloin siellä vallitseekin
    viehkeys kuin keväisen taivaan rusko, joka punasena alkaa auringon
    laskemasijoilla ja huomaamatta vaihtuu vaaleaksi siniksi. Aron tuoksua
    hengittää tuuli, yksinäisyys iloitsee sen käettömästä keväästä, pilvet
    hurmaantuvat sen hohteesta ja Kyllikki rakastaa sitä sydämmensä
    ensilemmellä. Ei missään hänen kaihonsa niin viihdy kuin siellä.

    Nytkin on hän kuullut tuulen laulavan, kaipaus, hänen ainainen
    ystävänsä on ruvennut houkuttelemaan: ”Kyllikki kultani, lähde arolle,
    siellä kukkivat kanervasi ja katajasi ärsyttelevät kauneudellaan!”
    Kyllikki on luonut katseensa taivaalle, nähnyt tummien pilvilaumojen
    kiitävän. Hän rakastaa tuulta ja pilviä niinkuin kanerviaan, hänen
    päätöksensä on kiireessä valmis, ratsu satuloitu ja valkonen hevonen
    hiekkapilven ympäröimänä likenee kangasmaata.

    Sen selässä istuu tyttö paljain päin, suorana, solakkana kuin
    valettu patsas. Hartioilla heiluvat hiukset, tummat ne ovat ja
    pitkät kuin Ahdin tyttärillä. Otsa on puhdas, posket kalpeat, mutta
    huulet ovat hymyssä ja silmä haaveillen hakee, hakee — — — Kunnes
    katse on kadonnut kanervien hohtoon. Silloin hän taivuttaa päätään
    tervehdykseksi ja irroittaen toisen kätensä ohjaksista, nostaa sen
    hyväilemään tuulen siipeä.

    Hän vetää suitsia kireälle ja hevonen seisahtuu. Syvältä hän hengittää,
    hänen povensa nousee ja laskee, sieramet laajenevat, hän tuijottaa
    eteensä silmällä, jonka ilme on kuin pohjaton meri. Tuuli järjestelee
    hänen tukkaansa mielensä mukaiseksi, irroittaa suortuoita ja hajoittaa
    hapseja, kun aurinko välistä vilkahtaa pilven alta, kiiltävät ne kuin
    kullattuina.

    Äkkiä hän säpsähtää ja pingoittaa jalkansa hevosen rintaa vastaan.
    Sen katse on käännetty tyttöön ja tyttö katsoo siihen takaisin. He
    ymmärtävät toisensa, hevonen lähtee juoksemaan, tyttö silittää sen
    kaulaa. Tahdissa kauskavat kaviot, hiekkapilvi seuraa heitä, katajat ja
    kanervat kahisevat antaessaan tietä.

    — Jaksatko ystäväni? — Minä tahtoisin lentää tänä päivänä, koeta
    raisu ratsuni minua tyydyttää...!

    Hevonen kääntää päätänsä ja luo tyttöön viisaat silmänsä. Kyllikki
    hymyilee sille, hellittää ohjaksia, kiristää ja hellittää niitä
    uudelleen. Hän ponnistautuu varmemmasti istumaan, kohottautuu suoraksi.
    Ja sitte, pilvet pitäkää puolianne, myrskylintu, nyt kiidetään
    kilpaa...!

    — Avaruus, äärettömyys, kaihoni hymyilevä ranta, avaa sylisi, nyt minä
    tulen...!

    Hiekkapilvi heidän ympärillään taajenee, kauske kavioista kasvaa,
    tyttö kiikkuu kuin aalloilla, välistä hän kumartaa päätään, taivuttaa
    vartaloaan ikäänkuin sukeltaakseen ilmojen halki ja korottaa sitte
    päänsä ylpeästi halkaisemaan tuulta. Ja kun tuuli viheltää ja humisee,
    jälittelee hän sen ääntä, huutaa sen mukaan ja hypähtää sitte välillä
    korkealle istualtaan. Toinen luiskahtaisi alas hevosen selästä,
    mutta ei Kyllikki. Ajatuksettomuus, olemattomuus on niin hurmaavaa,
    yksin, toverina tuuli, ystävänä yksinäisyys, siskoina sadat soinnut,
    jotka syntyvät kun aron hohde ja pilvet, taivas ja maa toisilleen
    kuiskailevat...

    Hän ei kuulu taivaaseen eikä maahan, hän on pilven siekaleena siinä
    välillä, myrskylintuna, joka vaan iloitsee siipiensä nopeudesta,
    muistamatta aikaa ja matkan määrää...

    Mutta hevonen muistaa. Vauhti hiljenee ja viisas katse kääntyy tyttöön.
    Hän säpsähtää ja huulet vetäyvät suruisaan hymyyn.

    — Miksi sinä särjet minun onneani? Etkö nähnyt, miten olin tyyni!

    Nuhdellessaan hän silittää hevosensa kaulaa. Hän painuu sitä vastaan,
    koskettaa poskellaan sen harjaa, hänen pitkät hiuksensa valuvat
    melkein maahan asti. Ja käyttöä kulkien, vierii hetki ja toinenkin.
    Hän katselee hiekkaa joka leijailee ja kanervien kalpeutta. Tuoksu
    on niin suloinen, mutta haikea kuin kuutamoyön valo tai laulu, jota
    tyttö laulaa katsellessaan järven tyyntä. Ja Kyllikin sydämmeen syttyy
    kalvavan tuskan tunne. Hän kavahtaa istualtaan, tarttuu suitsiin.

    — Jaksatko? Pois täältä, vaipumasta katselemaan kanervien hohtoa!

    Hevonen ymmärtää, se kiitää suoraan eteenpäin tietöntä kangasta.
    Petäjät humisevat tuulessa, tuulessa liikkuvat Kyllikin hiukset, mutta
    hänen silmänsä tähtävät taivasta. Joskus särkyy pilven reuna ja sen
    alta lankee auringon säde hänen paljaalle päälleen ja kanervikkoon joka
    kukkii.

    — Kuka minä olen, mikä minä olen? Elänkö vai olenko kuollut? — tai
    onko minua olemassa, onko milloinkaan ollut?

    Hän ei kysy sitä ääneen, mutta vaistomaisesti ne ajatukset pusertuvat
    ilmoille siitä onnen tunteesta, joka pitää häntä lämpöisessä
    helmassaan. Hänen rinnassaan on rauha ja sitä rauhaa kestää niin
    kauvan, että Kyllikki unohtaa, että hänen elämässään on löytynyt
    tuskaa ja kaihoa. Ehkei tämä sopusointu enään lopukaan ehkei rinta
    enään milloinkaan raivoa, tämä lepo kai on juuri se jota kaiho on
    halannut...! — — —

    Hevonen on seisahtunut vuoren rinteelle. He ovat kaukana arolta,
    kauempana kuin milloinkaan ovat olleet, hymyilevässä koivumetsässä.
    Vuoren revelmissä kasvaa riippukoivuja, niitten oksien välitse paistaa
    aurinko paahtavasti kuin etelässä. Vuoren juurelle on jäänyt nurminen
    ala, jota kivestä pulppuava lähde kastelee. Heinä siinä on mehevää ja
    korkeaa, helpeitten ja ripsien alta katselevat lemmenkukat herttaisesti
    kuin lapsen silmät. Lähteen pohjalla näkyy vesililjan varsi, pinnalla
    uiskentelee pilvenhattara, keltaiset liljat lemuavat, nurmi tuoksuu.

    Hevonen hirnahtaa ja kääntää viisaan katseensa tyttöön. Se on märkä
    kuin uitettu, sen mahtaa olla jano. Kyllikki hyppää alas, taluttaa sen
    lähteelle, jättää sen juomaan ja, koivuun nojauneena, hän itse katselee
    maisemaa, avoimin huulin ikäänkuin imeäkseen sen mehua.

    Vesi pitää pientä pauhinaa ja tasaisen puron juoksusta pärskyy
    pisaroita kuin helmiä heitettäisiin. Ne tippuvat yksitellen, välkkyvät
    auringossa ja putoavat helisten heinikkoon. Lähde laulaa, heinät
    nuokkuvat pisaroiden painosta, auringon säteet lankeavat veteen
    suorina, kiiltävinä kuin kanteleen kielet.

    Täällä lauletaan ijäistä riemua, nuoruutta, elämää. Vuori suojaa
    tuulilta, metsä, heinät, ruohot uhkuvat nautintoa. Miten suloista
    lienee viettää päivänsä tuossa lähteen varrella, miten ihanaa
    kuunnella, kuinka vesihelmet soittelevat kannelta, jonka kultaiset
    kielet ylettyvät taivaasta maahan...!

    Kyllikki astuu lähteelle ja kumartuu kädellään koskettamaan vettä.
    Hänen hiuksensa lankeavat heinälle, pärske vuoren revelmistä kastelee
    hänen otsansa. Kuinka kevyesti vesihelmet hyppelehtivät! Välistä joukko
    pisaroita yhtyy vierimään samaan kivenkoloon ja silloin näiden soittoon
    syntyy ikäänkuin matala akordi. Kyllikki viipyy siinä kauvan, pää käden
    nojassa. Äkkiä hän hypähtää ylös.

    — Ei! Pois täältä, kankaalle, sinne missä kaiho viihtyy! En ole minä
    rauhan lapsi, en tyynessä voi elää! Hevosen selkään, takaisin sinne
    mistä tulin!

    — Iäinen kevät, iäinen riemu ne kuuluvat muille, onnellisille, ei
    minulle. Taistelu ja kaipaus niissä minun elämäni sisällys, ilman niitä
    en voi elää. Hei, ratsuni raisu, nyt voitamme tuulen nopeudet, nyt
    jääkööt pääskyt jälkeemme...!

    Pilvet ovat peittäneet auringon. Tahdissa kauskavat kaviot, hiekkapilvi
    pitelee heitä vaipassaan, katajat ja kanervat antavat väistyen tietä.
    Kyllikki kuulee ympäriltään äänen käskevästi puhuvan:

    — Ja nyt kotiin, pois takaisin elämään! Sinä et ole hengetär, et
    pilvenhattara, olet ihminen lihaa ja verta, mene työhösi, olemaan
    ihminen niinkuin muut!

    Kyllikki purskahtaa itkuun ja kätkee kasvot helmaansa. Tuska kouristaa
    rintaa, hän hytkii kuin epätoivoisa.

    — Mene elämään ihmislapsi! Elämä ei ole haaveilua, se on tervettä,
    iloista taistelua, niinkuin puron leikki laaksossa... puhuu ääni
    ikäänkuin hänen ulkopuoleltaan.

    — Tervettä taistelua! huutaa Kyllikki. — Minä tottelen, minä menen
    elämään. Mutta hetkeksi vielä, anna minun nauttia kaihojeni maailman
    suloa...!

    Hänen äänensä sulaa soinnuksi, kun hän lausuu tuota pyyntöä. Hän nousee
    toiselle polvelleen hevosen selkään, ravistaa tukkansa läikkymään alas
    olkapäille, toinen käsi tavoittelee ilman siipeä, toinen ohjaa hevosta.
    Katajat hohtavat, kanerva tuoksuu, pilvet vielä kiitävät, mutta tuuli
    on tyyntymäisillään.

    Kaiho, Kyllikin ainainen ystävä, se on hänen vierellään, pitelee häntä
    sylissään valmiina pusertamaan häntä rintaansa vastaan rakastavan
    kiihkolla. Kyllikki vapisee siinä autuudesta ja tuskasta. Ja ikäänkuin
    tuota käskevää ääntä vastustamaan nousevat vielä kerran tuhannet aron
    soinnut ja kuin suurten vesien pauhuna kuulee Kyllikki niiden laulavan
    ympärillään.

    — Meidän omamme sinä olet, emme päästä sua koskaan, koskaan...!