Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SAARENMAA.

    Saarenmaa, orjien saari...

    Lakeat laidunmaat, hietanummet, joilla kyläläisten karja kesäisin
    syötöllä kulkee. Virstamääriä tasaista, puutonta maata, armotta
    alttiina auringon paahteelle, joka sitä hitaasti kärventää, kutistaen
    ruohon matalaksi nukaksi. Saviperäinen, harmaa maa halkeilee
    kuivuuttaan, rakoillen syvinä vakoina ja uurteina, jotka risteilevät
    kuin vanhuuden rypyt. Ei ainoakaan puu suo siimestään, maa on kova
    kuin kivi, rankkasadekin sen vain vaivoin lävistää, vesi jää pinnalle
    pieniksi, ruskeiksi ojiksi. Sateen jälkeen maa vilisee kuorietanoita,
    jotka hitaasti matelevat eteenpäin, kantaen asuntoaan seljässään.

    Jo ennen Juhannusta on kaikki kasvullisuus karkoittunut, ainoastaan
    kataja visassa sitkeydessään ajaa juurensa helteen kovettamaan maahan.
    Mutta nälistyneet lammaslaumat, joilta ei yksikään orastava sirkkalehti
    säästy, eivät jätä senkään pistäviä oksia rauhaan. Ne jytystelevät
    katajapensaita joka puolelta, pureskellen ne suuriksi, vihreiksi
    mättäiksi, jotka toinen toisensa vieressä eroavat tasangosta. Se on
    kuin rococo-aikuinen puutarha, jonka taitavan puutarhurin käsi on
    kuvioiksi leikellyt, toiset ovat ympyriäisiä kuin pallo, muutamat munan
    soikeita, toiset supistuvat säännölliseksi sipuliksi kuin venäläisen
    kirkon kupu. Katajapensaitten välissä kasvaa ainoastaan ohdakkeita ja
    pientä, punaista kukkaa, jonka tulipunaiset, maata matavat kukkatertut
    loistavat kuin kimppu säkeniä kuivuneessa ruohossa.

    Maisema kehittyy vähitellen, — karjamaat muuttuvat matalaa
    pähkinäpensaikkoa kasvavaksi nummeksi, tulee vastaan keto, jossa kataja
    yhtäkkiä on kiivennyt puuksi, ennen kuulumattomassa ylpeyden puuskassa,
    muistuttaen huonoa, kituvaa jäljennöstä etelän hautasypressilehdoista.
    Yli tien kulkee matala mäenharjanne, jonka tuuli näkyy tahtovan
    lakaista pois, se nostaa siitä yhtämittaa kokonaisia pilviä valkeaa
    lentohiekkaa, joka peittää lähitienoon, niin että jalka uppoaa siihen
    kuin sahajauhoihin.

    Saarenmaalaiset talot ja mökit vilahtavat tien varsilta, joskus
    yksinäisinä, pensaikkoon kätkeyneinä tai kuin viskattuina
    kivikkotasangolle, toisinaan kyliksi yhtyen, viisi, kuusi taloa samassa
    ryhmässä. Mutta aina yhtä nöyrinä ja matalina, — syvälle kaltevat
    turve- ja olkikatot varjostavat seiniä kuin syvään silmille painettu
    lakki. Ne ovat kyyristyneet niin mataliksi kuin suinkin, ikäänkuin
    mahdollisimman vähän huomiota herättääkseen, niitten ainainen, harmaa
    väri eroaa tuskin huomattavasti ympäristöstä. Ja silloinkin, kun
    kyliksi yhtyvät, ne vaikuttavat yhtä arasti ja pelokkaasti, ikäänkuin
    nuo puolikymmentä taloa takaa-ajon pelvosta olisivat toisiaan
    likenneet. Mustina ja rappeutuneina, asuintupa, riihi ja navetta yhtenä
    rakennuksena, ne kyyhöttävät mahdottomien kattojensa alla, jotka
    näyttävät tahtovan tukahuttaa, painaa puristuksiin kaiken elämän. Tuon
    tuostakin vilahtaa tuulimylly, pyöreällä kivijalustallaan, hitaasti
    leikaten ilmaa harmailla siivillään.

    Saarenmaan sydän on kiveä, kevättulvien ja sateitten aikana lohkeilee
    äkkiä maa, ja tulee näkyviin valkeanvihertävä kalkkikivi, aivankuin
    olisi maassa luuhun asti uloittuva haava. Se on Saarenmaan selkäranka.

    On monta historiaa Saarenmaan menneisyydestä, mutta ei yhtäkään niin
    puolueetonta kuin tämä luonto. Saarenmaalla luonto kirjoittaa historiaa
    seitsensatavuotisesta orjuudesta.

    Koko maisema on masennettu ja nöyrä, aivankuin olisi pitkät ajat
    raskaan rauta-anturan alle tallautunut. Ne ovat työorjan nälkiintyneet,
    syyttävät kasvot, jotka paistavat joka puolelta vastaan kovaksi
    kuivuneesta, käyttämättömästä karjamaasta, — sille, jolla on silmät
    nähdä.

    Saarenmaan kivessäkin on orjan luonto, se ei milloinkaan vuorina kohoa,
    ei taivasta uhmaile, vaan maan sisustaan vetäytyy, kätkee uhkansa
    sydämeensä kuin orja. Ja karjanummien ohdakkeet, joita tuskin maasta
    eroitat, pistävät salavihaisina kättäsi tai jalkaasi, mutta kuitenkin
    pidät niitä niin halpoina, ettet edes taittamalla rankaise, vaan astut
    eteenpäin, ajatellen: ohdakkeen kostoa, orjan kostoa!

    Saarenmaan kukoistuskin on lyhyttä ja räikeää kuin orjan pyhäpäivä.
    Ainoastaan parina viikkona ennen Juhannusta aaltoilevat aito
    saarenmaalaiset apilapellot kirkkaissa väreissä, korkeiksi ja reheviksi
    yleten. Kuin Itämeren kukka-ansari, täynnä tuulen tuomia näytteitä
    joka ilmansuunnalta, harvinaisia kukkia, jotka muuten pakenevat paljon
    eteläisemmille asuinsijoille. Viikate on jo valmiina sitä varten, sen
    häpäisevää hiontaa kuuluu joka talosta, sen terä välkähtää mökkien
    nurkilta, — huomenna tai ylihuomenna on lopussa tämä värivivahdusten
    vallaton leikki. Mutta pari päivää ennen Juhannusta, ne ovat Saarenmaan
    morsiusaikaa, tuuleen tuhlattua hunajantuoksua, väreissä laulettua
    korkeata veisua. Se on korvausta karuista karjamaista ja nälkäisistä
    nummista, se on Saarenmaalle samaa, mitä on saariston työorjalle
    pyhäpäivä, jolloin hän pukee ylleen kirjavan kansallispukunsa,
    jonka iloiset värit saavat hänet arkiryysynsä unohtamaan. Matalien,
    kivistä koottujen aitojen vierissä kukkivat orjantappurat, muuttaen
    kuivat, pölyiset maantiet raittiiksi ruusutarhoiksi, kätkien okansa
    punaisten kukkiensa alle kuin kissa kyntensä. Vetiset, alavat
    maat aaltoilevat valkeaa suovillaa, pehmeitä kuin äsken sataneet
    lumihöytäleet, ja hetteen silmän luona kukoistaa lemmikki, kansantarun
    mukaan aina veden partaalla, pestäkseen siniset silmänsä puhtaaksi.
    Sieltä täältä herraskartanojen kujilta pilkoittavat hevoskastanjan
    valkeat kukkatertut, suorina ja jäykkinä oksillaan kuin sytytetyt
    kynttiläkruunut. Hieta-äyräitten ja kiviaitojen lomiin, vieläpä
    olkikattojen rakoihinkin on imeytynyt kellertävä maksaruoho, joka
    kasvaa tiheinä mättäinä kuin keltainen sammal.

    Se on Saarenmaa, orjien saari...