Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KAKSI LAPSUUDEN MUISTOA.

    YÖ.

    Pikkutyttö makaa valveillaan ja miettii. Vuode on hänelle liian
    suuri, hän ei saa unta, se on hänen isänsä vuode, ja peite on
    siinä sinipohjainen, ruskearaitainen. Isä itse on myöhästynyt
    purjehdusretkellä, on kai noussut tuulen tyyntyessä maihin johonkin
    niemeen ja tulee sieltä jalkasin.

    Pikkutytön mielestä on hyvin myöhäistä, hän ei ole eläissään vielä
    ollut valveilla tähän aikaan. Hän ei ole koskaan ennen nähnyt yötä,
    uteliaana hän nousee vuoteessaan. Musta pehmeys, jota voisi melkein
    käsin koskettaa, sekö on yö? Hän katselee silmänsä kirveleviksi
    kaikkihukuttavaan hämäryyteen. Rakastaako hän yötä, vai pelkääkö sitä?

    Makuuhuoneen ovi on kiinni, sen takana on kapea, pimeä käytävä, josta
    ovi vie keittiöön. Pikkutyttö saa yhtäkkiä päähänsä, että oven pitäisi
    olla auki, hän nousee vuoteestaan, työntäisee ovea ja pakenee suinpäin
    vuoteeseensa, lakanoihin, jotka ovat lämmenneet hänen ruumiinsa
    ympärillä. Hän katsoo, onko nyt parempi. Mutta avonaisesta ovesta
    tulvaa pimeys, pehmeä kuin villainen savu, — ovesta katselee yö häntä.
    Aina vaan yö.

    Yhtäkkiä joku kolistelee käytävässä, — pikkutyttö tietää siellä olevan
    suuren, kaksiovisen kaapin, jonka pohjalla on palvelustyttöjen vanhoja
    kenkiä.

    Anni...!” hän kuiskaa.

    Joku pysähtyy ovelle.

    ”Etkö sinä vielä nuku, lapsi?”

    Pikkutyttö kuuntelee ihmeissään, — kuinka kovin pehmeä se ääni on, —
    niinkuin se tahtoisi vaivuttaa hänet uneen tuossa tuokiossa...

    ”En, — minä en saa unta.”

    ”Koeta nukkua, lapsi.”

    Pikkutyttö tahtoo puhella, hän ei tahdo jäädä yksin yön kanssa.

    ”Mitä kello on, Anni?”

    ”Se on puoli yksi.”

    ”Miksi sinä sitten et nuku?”

    Hoitaja ei vastaa, vaan sulkee kaapin oven.

    Anni, onko isä tullut takaisin?”

    Keittiön ovi käy, käytävä on tyhjä.

    Pikkutyttö katselee yötä. katselee häntä, kädet silmillä, niinkuin
    itkisi. Yhtäkkiä pikkutyttö kirkaisee.

    Hoitaja ilmestyy taas ovelle.

    ”Nuku nyt, lapsi.”

    Anni, pane kynttilä kaapin reunalle.”

    Hoitaja tuo tottelevaisesti kynttilän, pikkutyttö näkee, että hänen
    kasvonsa ovat hyvin pehmeät ja lempeät. Kynttilä on parin tuuman
    pituinen ja palaa metallijalassa.

    ”Pane sinä myös maata, Anni.”

    ”Kyllä, kyllä...”

    Pikkutyttö ja kynttilä valvovat, — istuu nurkassa ja uneksii.

    Pikku tyttö alkaa laskea, kuinka monta huonetta kartanossa on, —
    alakerrassa kahdeksan ja ylhäällä kolme, — mutta siellä ylhäällä hän
    ei tahtoisi nukkua, siellä kaikuu joka askel, niinkuin koko vanha
    kartano vavahtaisi, ja siellä on pieniä komeroja, joita ei koskaan
    avata, — täynnä vanhaa romua... Kellarikerrassa on maanalaisia
    käytäviä, siellä asuu Vanha-Mari, hän on melkein sokea...

    Kynttilä liehuu kaapin reunalla, niinkuin joku sen liekkiin puhaltaisi.
    Pikkutyttö makaa peitosta kiinni pitäen ja kuuntelee.

    Miksi Anni oli niin hyvä tänä iltana, — miksi hän ei ollenkaan
    torunut, vaan kahteen kertaan suoristi hänen peitteensä ja käppyrään
    kasaantuneet lakanat?

    Pikkutyttö on ihan hereillä, hän istuu vuoteessa.

    Anni...”

    Hoitaja ilmestyy kolmannen kerran ovelle, aina yhtä sävyisänä.

    Anni, — onko tullut vieraita, vai miksi kaikki ovat valveilla?”

    Hoitaja kääntyy kynttilää kohentamaan.

    ”On — on tullut.”

    ”Onko ne kaukaa?”

    ”Hyvin kaukaa.”

    ”Suuria vieraita, — ylhäisiä?”

    ”Hyvin ylhäisiä...”

    ”Ylhäisempiä kuin Tervajoen parooni?”

    ”Vielä ylhäisempiä.”

    Anni, senkö tähden kaikki valvovat tänä yönä?”

    ”Ei täällä muut valvo kuin sinä, nuku nyt.”

    ”Valvoopas, minä kuulin, kuinka kuski-Heikki puhui kyökissä.”

    Anni, tuliko ne vaunuilla, ne vieraat...?”

    Anni — montako hevosta...?”

    Hoitaja on taas poissa.

    Pikkutyttö rauhoittuu, ummistaa silmänsä, pikkutyttö myöskin,
    kääriytyneenä tiukkaan isänsä peitteeseen, ikäänkuin vuode siten
    tuntuisi pienemmältä. istuu vuoteen reunalla ja valaa mustaa,
    pehmeää alakuloisuutta hänen avonaiseen lapsensieluunsa.

    Seuraavana aamuna kertoi aurinko, että pikkutytön isä oli hukkunut.

    VALHE.

    Iso-äiti on kuolemansairas. Keltatauti tekee hänessä tuhojaan, hänen
    punainen verensä muuttuu keltaiseksi, hän kellastuu ja käpristyy kuin
    syksyllä lehti.

    Koko kesään ei häntä enään ole näkynyt, hänen huoneensa on
    alakerroksessa, johon vie erityiset portaat. Pikkutyttöä kerran tädit,
    iso-äidin tyttäret, huviksensa kampailivat, he jakoivat hänen hiuksensa
    raskaisiin palmikkoihin ja kiersivät ne ympäri päätä, kuten vanhoissa
    kuvissa, sitten katselivat häntä kyyneleet silmissä: nyt sinä olet
    ihan nuorena kuolleen tätisi näköinen! ”Viedään hänet iso-äidin luo”,
    sanoi toinen täti. ”Ei, se liikuttaisi häntä liikoja”, vastasi toinen.
    Silloin pikkutyttö käsitti, että iso-äiti mahtoi olla hyvin sairas.

    Iso-äiti istuu vuoteessa ja pujottelee helmiä, kirjavia lasihelmiä
    ohueen metallilankaan. Mitä hän mahtaa ajatella sitä tehdessään?
    Ehkä murenee hänen elämänsäkin pikkuisiksi osiksi, joita hän elelee
    uudestaan näperrellessään tätä lastentyötä, ainoata, johon hänen
    sormensa vielä taipuvat.

    Sinä päivänä, kun hänen hukkunutta poikaansa itkettiin, hän myöskin
    istui ja pujotteli helmiä, ne varisivat hänen sormiensa lomitse pieninä
    lasipisaroina, sill’aikaa kun toiset sydämensä tuskassa vuodattivat
    todellisia, raskaita kyyneleitä. Mutta hänen oveaan avatessaan he aina
    huuhtoivat turvonneet silmänsä kirkkaiksi ja pakoittivat huulilleen
    hymyn. Iso-äiti ei saisi mitään tietää.

    Miksi hänessä kuitenkin herää epäluulo? Onko hänen eristettyyn
    huoneeseensa tunkeutunut kuitenkin tukahutettu nyyhkytys, onko hänen
    äidinvaistonsa aavistanut surua siinä ilmassa, joka häntä ympäröi?
    Joka tapauksessa hän katselee terävästi jokaista, joka astuu hänen
    huoneeseensa, ja eräänä päivänä hän kysyy.

    ”Missä on minun poikani?”

    ”Hän on metsästysretkellä”, vastaa täti, hänen tyttärensä, joka jo
    aikaa sitten on oppinut mailman viisautta.

    Iso-äiti tyytyy siihen, mutta epäluulo tekee hänessä hiljaa työtään
    kuin puuta nakertava toukka.

    Tulee päivä, jolloin pikkutytön täytyy lähteä.

    Mailmanviisas täti ottaa hänet puheilleen.

    ”Tyttöseni, kun menet iso-äidille jäähyväisiä sanomaan, niin ole
    iloisen näköinen.”

    Pikkutyttö nyykäyttää päätään, hän on ymmärtänyt.

    ”Älä puhu mitään isästäsi.”

    ”En”, sanoo pikkutyttö.

    Täti jää miettimään.

    ”Mutta jos iso-äitisi kysyy, mitä sitten...? Silloin sinä vastaat
    varmasti ja iloisesti: hän on lähtenyt metsästysretkelle.”

    Pikkutyttö katsoo tätiinsä peljästyneenä, hän ei vielä käsitä valheen
    viisautta.

    Iso-äiti istuu keltaisena ja kuivettuneena, suuressa vuoteessa,
    tyynyjen nojassa ja pujottelee helmiä.

    Pikkutyttö on niin täynnä kuoleman ajatuksia, että iso-äitikin
    vaikuttaa häneen kuin kuollut, hänen kätensä vapisee tädin lujan
    käden puristuksessa. Hän muistaa kaikenlaisia kertomuksia iso-äidin
    kauneudesta, kuinka hän maantien vieressä, isänsä kartanon kohdalla,
    on talonpoikaistytöksi puettuna ojentanut kukkia ohimatkustatavalle
    keisarille. Ja hän muistaa paikan rannalla, suurien kivien kätkemän
    penkin, jolla iso-äidin sanotaan istuneen neljätoistavuotiaana
    morsiamena, jota hänen sulhasensa tuli hakemaan lumivalkoisella
    veneellä.

    Häntä peloittaa tuo vanha nainen, jolta hän on perinyt hiuksensa,
    silmänsä, jonka oikullinen, rauhaton veri kiertää hänenkin suonissaan.
    Hän pelkää noitten keltaisten käsien kosketusta.

    Iso-äiti katselee häntä.

    ”Sinun koulusi alkaa nyt pian, tyttöseni.”

    ”Niin”, sopertaa pikkutyttö.

    ”Ole ahkera koulussa, lapsi.”

    Pikkutyttö luulee jo sillä päässeensä, hän ei toivo muuta, kuin että
    pian olisi tämän huoneen ulkopuolella, jonka joka nurkassa vaanii
    kuolema.

    Mutta yhtäkkiä iso-äidin sammuneet ruskeat silmät kiintyvät häneen, ja
    hän kysyy terävästi:

    ”Missä on isäsi, lapsi?”

    Ehkä hän on kauan jo sitä ajatellut, että hän juuri tältä lapselta
    sitä kysyisi, hän on hiljaisina öinä epäillyt ympäristöään, hän ei ole
    uskonut heidän vastauksiaan, hän tahtoo kuulla totuuden tältä lapselta.

    Pikkutyttö seisoo kalpeana, kuolemansairaan iso-äidin silmät kysyvät.

    Mailmanviisas täti tarttuu häntä olkapäästä, ja tämä näennäisesti
    hyväilevä liike värehtii kärsimättömyydestä.

    ”Vastaa, tyttöseni, iso-äitisi kysyi sinulta.”

    Pikkutyttö vaikenee.

    Iso-äiti käy levottomaksi, hänen sormensa kaivelevat helmilaatikkoa.

    ”Isä — on metsästysretkellä”, vastaa pikkutyttö koneellisesti.

                                                      ⸻

    Pikkutyttö istuu yksinään toisessa huoneessa. Hitaasti, hitaasti
    muodostuu hänessä käsitys valheen tarpeellisuudesta elämässä, ensin
    kummasteleva, ikäänkuin lapsensilmät olisivat jotain käsittämätöntä
    katsoneet, sitten yhä enemmän mukautuva ja varma vakaumus.