Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    I

    Kartanon nimi on Louhilinna.

    Sama aatelinen perhe on hallinnut sitä jo neljättäsataa vuotta. Isän
    kädestä on aina ottanut poika. Pitäjän hautausmaata on suuri kulma
    tämän suvun hallussa. Vanhimmat ristit ovat jo painuneet pensastojen
    peittoon, uusimmissa kiiltävät vielä kultakirjaimet.

    Louhilinna on vanha talo.

    Päärakennusta peittää taitettu katto, ja päädyssä, räystään alla on
    ampumareikiä. Ampumareikiä — tietääkö nykypolvi edes mitä ampumareiät
    ovatkaan? Vanha kansa tiesi, vanha kansa tunsi sodan ja vainon.
    Louhilinna on ne molemmat nähnyt. Monta sen poikaa on viety vainoon,
    moni sen naisista on mennyttänsä itkenyt.

    Louhilinna, ympärillä mustanpuhuva puistonsa, on kunnianarvoisa
    talo. Ihan perällä, siellä missä pellot alkavat, kasvaa nuorempaa
    viidakkoa ja vaaleita ruohoja, mutta päärakennuksen ympärillä ylenee
    jättiläispuita, sellaisia sammaltuneita koivuja, että ihan peloittaa,
    kun niiden ikää ajattelee. Ja ihmeellisiä kuusia on puistossa,
    sellaisia, joiden alle ei päivä milloinkaan paista. Ei niiden alle
    milloinkaan tule vettä eikä lunta eikä maa niiden juurilla milloinkaan
    nurmetu. Vanhan lahoavan huvihuoneen luota oli ennen mitä kaunein
    näköala Suurselälle. Tornista saattoi nähdä hyvin kauas. Nyt on
    kuusiryteikkö kasvanut umpeen koko huvimajan eikä kukaan ajattelekaan
    sen aukaisemista. Ihmiset kaihtavat koko huvimajaa, sanovat siellä
    kummittelevan. Suurilla tuulilla kuuluu selvästi kuinka siellä
    huutaa. Joku on nähnytkin kuinka nainen valkeissa vaatteissa seisoo
    tornissa ja oikoo käsiään ja huutaa... huutaa. Kuka sitten lienee
    — ihmisiä ei tornissa ole käynyt vuosikymmeneen, portaat ovat niin
    lahot, että tuskin lintuakaan kannattavat. Joutavia! sanoo vanha
    taloudenhoitajatar. Naakathan tornissa huutavat ja vikisevät! Miina mamsseli
    on niin rohkea, että menisi vaikkapa sydänyöllä hautausmaalle.
    Mutta piiat kutsuvat keskellä päivää koiran mukaansa, kun on asiaa
    jääkellariin ja täytyy astua huvimajan ohi. Jääkellarin nurkalla on
    vielä sellainenkin kuusi, josta vanhat ihmiset puhuvat, ettei kirves
    siihen ensinkään pysty. Ja sellainen puu on koivukin rouva vainajan
    kamarin ikkunan alla.

    Mutta ihmeellisin kaikista Louhilinnan puista on kuitenkin honka
    kalliolla Suurselän rannalla. Kiviseinä syöksyy sillä kohdalla
    äkkijyrkkänä veteen — mistä kummasta puu saa ravintonsa? Ohuessa
    maakerroksessa haarautuu hongan juuriverkko, jokainen saattaa nähdä
    käsivarrenpaksuisten, keltaisten juurien luikertelevan alas kuivaa
    kallionrinnettä, mutta mihin salaisiin kaivoihin ne sitten uppoavat
    imemään voimaa, sitä ei kukaan tiedä. Ihmeellisiä lähteitä niiden
    vain täytyy olla, joista vuosisatojen kuluessa on riittänyt elämää
    tuohon puuhun, joka on kuin koko metsän kantaisä. Vanhat ihmiset ovat
    aina nähneet hongan yhtä suurena, jo heidän vanhempansa kiersivät,
    polttaessaan juhannuskokkoa Suurselän kalliolla, kolmen miehen
    käsivarret ympäröimään hongan tyveä. Ties, vaikkei puu olisikaan
    kasvanut pienestä, niinkuin muut puut — vaikka olisi luotu valmiiksi
    aikojen alusta! Puu on muutenkin sellainen, että se joka viideskymmenes
    vuosi tahtoo uhrikseen elävän ihmisen...

    Tälle asialle ei ole ensinkään nauramista! Ruotivaivainen Louhilinnan tuvassa,
    vanha Jere tietää mainita niitä ihmisiäkin, joita Suurselän
    honka on ottanut. Yksi niitä oli iloinen piikatyttö, jolle tuli itku
    pitkästä ilosta. Hän syöksyi pienen lapsensa kanssa järveen juuri
    hongan juurelta. Ja mikä on sitten ajanut railoon, mikä hukkunut
    jäihin. Viimeksi vei honka itse Louhilinnan herran, kenraalivainajan
    — puu on aina ollut sellainen, ettei se ole katsonut säätyyn, se on
    ottanut alhaisia ja se otti itse kenraalin, jonka hallussa oli puoli
    pitäjää ja niin paljon kunniamerkkejä, että täytyi olla erityinen
    hevonen vetämässä, kun hautaan saatettiin. Kenraali kaatui veneineen
    keskellä, ihan rannassa. Ja vaikka oli ruokatunti ja
    kaikki väki kotosalla ja vaikka miehiä tuli rantaan kuin seipäitä, niin
    ei kukaan kyennyt auttamaan. Jere oli mukana naaraamassa, hän muistaa
    sen päivän niinkuin eilisen. Se oli kirkas, kaunis syyspäivä. Tämä Otto herra
    oli silloin kenraalinopissa Pietarissa, vai missä lienee ollut.
    Ja johan hän olisi saanut korkeitakin virkoja, mutta silloin hän tuli
    kotiin ja otti talon.

    Torpparit tietävät kuinka Jeren saa kertomaan. Viina on aina ollut
    hänen tuhonsa ja viina on yhä vielä hänen paras herkkunsa. Kun paha
    ilma on ajanut miehet työstä tavallista aikaisemmin, nousee joku
    miehistä pankon portaille, tuuppaa Jereä kylkeen ja näyttää hänelle
    pulloa. Paikalla lakkaa voivotus, joka aina pahalla ilmalla on Jeren
    huulilla, hän tulee ketteräksi kuin poika, kierittelee alas pankolta,
    sytyttää rovion, auttaa miehiä kuivaamaan vaatteitaan, moittii ilmaa,
    kehuu viinaa, asettuu penkille ja rupeaa kertomaan.

    — Mitä joutavia, halvaus se kenraalin tappoi eikä mikään honka!

    Nuoria miehiä huvittaa tehdä Jerelle kiusaa. Mutta silloin pihahtavat
    roviossa liekit ikäänkuin joku suun täydeltä puhaltaisi piipusta sisään
    lumiräntää.

    Tuuli...! yrittää vielä joku rohkea torpparinrenki.

    Mutta samassa vingahtaa pahasti porstuassa, ovi rytisee ikäänkuin äreä
    käsi sitä röykyttäisi ja joka suu menee lukkoon koko suuressa tuvassa.

    — Se oli honka, joka kenraalin tappoi, sanoo Jere ja kaikki
    ymmärtävät, että Louhilinnan henget ja haltiat ovat suututetut.

    Eikä hyvään aikaan kuulu muuta kuin rukkien hyrinä, räiskinä liedestä
    ja tuulen meno ulkona.

    — Miksi honka kenraalin tappoi? kysyy vihdoin pieni piikanen rukkinsa
    äärestä, silmät jäykkinä päässä ja posket valkoisina.

    Jere ei heti vastaa.

    — Kuka sitä tietää, mitä Se milloinkin tarkoittaa ja mitä Se panee
    puunsa tahtomaan.

    Jere saa lisää viinaa ja käy suulaammaksi. Jumalan puita, kertoo
    hän kuiskaamalla, ovat kuusi jääkellarin luona, tämä honka ja koivu
    rouvavainajan kamarin ikkunan alla. Ja niitä on vielä muitakin
    Louhilinnan metsissä. Näihin puihin ei mikään kirves pysty. Ne ovat
    ikuisia puita. Ne ovat Sen puita...

    — Entä jos kenraalivainaja oli Sen suututtanut...?

    — Kenraalivainaja oli hyvä herra. Ei hän sitä...

    — Kenraalivainaja oli hyvä herra, kuuluu kuin kaikuna toisesta päästä
    tupaa, missä naiset istuvat rukkiensa ääressä. Kitkijä-Leena sieltä
    puhuu, hän on nähnyt kenraalin ajat, hän on yhtä vanha talossa kuin
    Jerekin.

    Mutta Leena on koko ikänsä ollut paljon parempi saamaan käsistään
    irti työtä kuin Jere. Hän pitää yhä vieläkin tuvan puhtaana ja
    ansaitsee kehruulla sekä leivät että särpimet. Ja kesäisin kitkee hän
    miltei yksinään Louhilinnan suuren vihannestarhan. Jere puolestaan
    on kyllä ollut hoitelevinaan kalanpyydyksiä, mutta enimmäkseen on
    hän loikoillut pankolla ja herrastellut kirkonmäellä Louhilinnan
    sotaherrojen vanhoissa vaatteissa. Herrat ovat aina lähettäneet hänelle
    univormunsa — joitakin tähtiä vain on otettu pois olkapäiltä ja
    rintapielistä, ja sitten on Jere taasen saanut lähteä kylälle kehumaan
    ystäviään, sotaherroja. Ennen nuorempana, kun hän univormussaan
    ilmestyi kirkonmäelle, kysyi moni pitkämatkainen kirkkomies
    kirkonkylätuttavaltaan, kuka tuo sotaherra onkaan — on kai kartanon
    herroja? Ei, ei ole kuin kartanon kalamies, kertoi kirkonkylätuttava.

    Ja nyt on kalamiehestä tullut ruotivaivainen, joka viinatilkasta kertoo
    nuorille vanhoja asioita.

    — Kenraalivainajan äiti — mitä hienoa sukua lienee ollutkaan,
    Ruotsista asti — oli kerran määrännyt koivun ikkunansa alta
    kaadettavaksi. Käki kukkui siinä nimittäin kaiket päivät ja keväiset
    yöt ja armo luuli sen tietävän onnettomuutta. Pantiin sitten eräs
    Matti niminen mies kaatamaan koivua, ja armo itse seisoi ikkunassa ja
    käki lensi silloinkin juuri koivun latvasta. Ja armo oli nauranut ja
    sanonut, että jopas kukuit viimeisen kerran. Mutta samassa kun Matti
    iski kirveensä puuhun, singahti terä kuin mikäkin lastu vain ilmaan
    ja sattui ikkunaan ja putosi siitä maahan — olisikin osunut ruutu
    auki olemaan, niin armon otsaan olisi iskenyt. Mutta käki sai sitten
    rauhassa kukkua koivussa ja siinä se ensi kesänäkin kukkuu, ja kukkuu
    aina. Ne ovat kuin ovatkin sellaisia puita, ettei kirves niihin pysty.

    Ovi lentää samassa auki ja Miina mamsseli, Louhilinnan
    taloudenhoitajatar astuu tupaan. Hän on vanha, myssypää nainen, laiha
    ja kivulloinen, mutta sitkeä, uskollinen ja teräväsilmäinen. Joka
    aamu hän ehtii tarkastaa tuvan, että se on laastu nurkkia myöten ja
    näin illansuussa hän usein tulee katsomaan, että tytöt kehräävät ja
    kehräävät huolellisesti, jotta kangas tulisi tasaista. Kun Miina
    mamsseli tulee, piiloittavat pojat viinapullonsa ja Jere vaikenee.
    Miina mamsseli on jumalaapelkääväinen nainen ja kätkee visusti kaikki
    perhesalaisuudet. Hänen suustaan ei kuule ainoaakaan turhaa sanaa.
    Ääneti tulee hän nytkin, harmaa huppuliina olkapäillä, avainkimppu
    hiljaa helisten vyöllä, suuntaa askeleensa takkavalkean ohi, naisten
    nurkkaan ja painuu rukkien rullia tarkastamaan. Hän on harmaa ja
    hiljainen, hän on ankara ja oikeudenmukainen, hän liikkuu tyynesti,
    mutta ehtii kaikkialle.

    Itkeekö joku porstuassa — vai tuuliko vinkuu?

    Joku miehistä menee ja raoittaa ovea sen verran kuin kissalle. Pieni
    sinertävä käsi tulee näkyviin ja heti perässä lapsi.

    Kaarina...! Louhilinnan ainoa tytär! Kaarina!

    — Hyvää iltaa! sanoo lapsi arasti, mutta juoksee samassa lieden
    ääreen, rupeaa siinä hyppimään ja varistelemaan lumiräntää
    pellavanheleistä hiuksistaan ja hieroo käsiään ja nauraa Miina mamsselin
    pelästykselle. — Ei Kaarinan ole kylmä. On jo ihan lämmin.

    Lapsen mukana välähtää tupaan kuin leiskuva ilo. Vanha mamsseli hieroo
    lieden ääressä hänen hartioitaan, laskee käden hänen päälaelleen ja
    ravistaa vakavana päätään.

    — Ei saa... tällaisessa ilmassa! Mitä pappa sanoisi!

    Kaarinan tuli ikävä!

    — No niin, ole siinä nyt, minä käyn vain katsomassa kangasta.

    Mamsseli menee kamariin joka on porstuan perässä ja missä kangaspuut
    miltei vuoden umpeensa ovat pystyssä.

    Lapsi jää lieden lämpimään. Sen hiukset hohtavat kuin päivänsäteet.
    Miehiä kerääntyy ympärille ja vuoronperään ojentuu ahavoitunut käsi
    tyttöstä kohti. Jere on rohkein.

    — Tulepas tänne Jeren polvelle. Oletkos sinä Jeren tyttö? Katsotaankos
    me kaunista verkkoneulaa.

    — Onkos se sinun? Saakos Kaarina sen?

    — Saa Kaarina. Mitäs Kaarina tekee sillä?

    — Se on niin kaunis...

    Ja lapsi pitelee sitä pienin, punertavin hyppysin tulta vastaan.

    — Kutooko Kaarina sillä verkkoa?

    — Ei Kaarina osaa.

    Jere opettaa.

    Puhellessaan lapsen kanssa on Jere ruvennut hypistelemään sen hiuksia.

    — Pappa toi Kaarinalle kaupungista kauniin nuken, puhelee lapsi, —
    se on poika. Sen nimi on Otto... Se pitää häitä Marjan nuken kanssa.
    Marjan nuken nimi on Kaarina niinkuin Kaarinan. Ja sitten Marjan nukke
    muuttaa meille ja sitten Marja saa sen Kaarinan kauniin nuken, jonka
    Kaarina sai jouluna papalta.

    Lapsen suuret, viattomat silmät katselevat miesten kasvoihin. Loimussa
    punoittavat posket ja hiukset kimmeltelevät.

    — Ei näy enää mitään, kuiskaa Jere salaperäisesti ja nostaa päätään
    miesten puoleen, — ei näy enää mitään. Sillä oli syntyessä ollut ihan
    musta tukka ja päälaella oli ollut kuin ristin merkki... Ei, ei näy
    enää mitään...

    Vaikkei lapsi kuule mitä miehet puhelevat, tulee hänen paha olla ja hän
    sanoo levottomana:

    — Miksei mamsseli jo tule?

    — Kyllä hän tulee jahka ennättää.

    — Mitäs sen ristin sitten pitäisi tietää? kysäisee joku miehistä
    taasen.

    — Kukas sitä niin varmasti tietää. Toiset arvelivat tietävän suurta
    onnea, toiset suurta onnettomuutta.

    — Eikös Kaarina ensinkään tule Lienaa tervehtimään? kuuluu
    peräpuolelta huonetta.

    — Ai Liena! ja lapsi juoksee Lienan rukin ääreen. — Mutta miksei
    mamsseli tule?

    — Kyllä mamsseli tulee. Pitääkös Kaarina mamsselista?

    — Pitää.

    — Se on niin kiintynyt siihen mamsseliin, puhelee Liena ja silittää,
    vuorostaan hänkin, lapsen päätä. — Voi äiditöntä lasta, voi! Missäs
    mamma on, tietääkös Kaarina?

    — Taivaassa...

    Navettatytöt vilkaisevat kelloon ja nousevat lähtemään. Lapsen silmät
    tähtäävät jo levottomina oveen ja kun Miina mamsseli sen vihdoin
    avaa, karkaa lapsi suinpäin hänen syliinsä ja katoaa hänen suuren
    huppuliinansa sisään.

    — Toivota nyt hyvää yötä...

    — Hyvää, kuuluu huppuliinasta.

    Miehet nauraa hörähtävät ja naiset yltyvät kehumaan, että se on kuin
    Herran enkeli, tuo lapsi. Ihan se on äitinsä kuva. Aivan on kuin
    välähtäisi tupaan jokin valo kun sen valkoinen pää välähtää...

    Mutta jopa ulkona onkin Jumalan ilma! Vinkuu, vonkaa, ryskää. Honka
    humisee aina ylinnä! Siinä on ikäänkuin musta kohina jonka erottaa
    kaikkien muiden puiden äänestä. Miehet tuvassa rupeavat vähitellen
    ottamaan esiin eväitään. Jere haukottelee ja puhuu salaperäisesti:

    — Siitä tuleekin kohta viisikymmentä vuotta, kun se kenraalin vei.

    — Tahtooko se sitten taas pian jonkun?

    — On se tähän asti tahtonut.

    — Nyt se vie tuon Jeren!

    Tupa rämähtää nauruun.

    — Älkää, hyvät ihmiset suututtako. Ei sitä tiedä mitä se milloinkin
    tahtoo, ylhäisiä vaiko alhaisia...

    — Sinut se vie! Sinä sille omansa olet, sinä olet sekä ylhäinen että
    alhainen: everstin takki ja takissa ruotivaivaisen ruumis...

    — Ei pidä suututtaa, ei pidä!

    Mutta kylläpä nyt todella ulkona kohisee ja humisee. Varmaan huvimajan
    valkoinen vainajakin nyt on liikkeellä.

                                                      ⸻

    Mahtaako missään niin kohista ja humista kuin Louhilinnan puistossa!
    Siellä humisee aina. Tyynelläkin. Vaikka järvi on peilinä eikä
    hentoisin heinäkään hievahda, käy vanhoissa puissa aina kumma kohina.
    Ja talvellakin, vaikka oksat ovat paljaina eikä ole ainoaakaan lehteä
    rapisemassa, niin puitten päällä ikäänkuin aina elää kummallinen kohina
    niinkuin soiden päällä liikkuu sumu. Tuo kohina tuntuu tulevan hyvin
    kaukaa, tulleeko maailman äärestä vaiko aikojen takaa vai mistä tullee!

    Ehkä se tuleekin aikojen takaa, ehkä se onkin menneisyyden ääni,
    joka kertoo nuorelle kansalle. Ovathan nuo puut nähneet niin paljon,
    onhan niille uskottu niin paljon, vuosisatoja ovat ne korkeudestaan
    katselleet taloa ja maailman menoa. Ne ovat nähneet harmaantuneiden
    isäntävanhusten kaatuvan ja mustien arkkujen kuusikujaa myöten etenevän
    hautaan. Nuori isäntä on sitten tuonut taloon ylhäisen armonsa ja
    tanssi on tömissyt, laulu soinut ja lasit kilisseet Louhilinnan salissa
    . Ilo on raikunut kauas puistoon ja järvelle ja puut ovat
    humisseet vastaan. Kuutamoiltoina on nimiä piirretty koivujen tuoheen.
    Aika on kasvattanut umpeen arvet ja kaarna ja naava peittää nimet,
    mutta tallessa ne silti ovat. Vanha puu vanhan sukutilan puistossa on
    uskollinen kuin hauta. Se kätkee mitä sille on uskottu.

    Salin ikkunoiden alle on aukaistu tilaa auringolle. Siellä
    vihannoivat nurmikot ja kukoistavat ruusut. Louhilinnassa on paljon
    ruusuja. Lumivalkeina ovat keskikesällä toiset pensaat, toiset
    purppuranpunaisina syksymmällä. Hienohipiäiset pitsipukuiset lapset
    leikkivät aurinkoisilla hiekkakäytävillä ja nurmilla ilakoiden
    niinkuin köyhänkin lapset. Piiloudutaan paksujen puunrunkojen taakse,
    painaudutaan tuohta vastaan ja äkkiä karataan esiin ja nauretaan
    ja huudetaan. Aurinkokullassa ruskettuvat pyöreät pienet posket
    ja käsivarret. Asetutaan kyykylleen hiekkaan, kierittelemään ja
    kellittelemään! Puuvanhukset ympärillä katselevat hymyillen, niinkuin
    vanha isoisä hymyilee lastenlapsille. Köyhä kitkijä-Leena, joka kaiken
    kesää kyykkii lavojen ääressä, oikaisee hetkeksi selkäänsä, kääntää
    silmänsä leikkiviin lapsiin ja herahtaa hymyilemään hänkin. Nuo lapset
    ovat suuren Louhilinnan perillisiä, onnellisia olentoja, jotka eivät
    puutteesta tiedä mitään. Ja kauniita ne ovat!

    Mutta kuolemakin näkee heidät ilakoimassa keltaisella hiekalla ja
    mielistyy. Ja kuolema näkee lasten äidin, Louhilinnan onnellisen armon,
    jonka poski on kuin liljan lehti, sieraimet kuin simpukan läpikuultava
    kuori ja silmät kuin syvänsiniset lähteet. Ja senjälkeen kun kuolema on
    merkinnyt omansa, loppuu hymy Louhilinnasta. Tanssi pysähtyy, vieraita
    ei enää käy ja isäntä kävelee ankarana ja umpimielisenä pelloillaan.

    Vakavuutta täytyykin olla elämässä tuollaisella suurella tilalla.
    Siihen vaaditaan vakavaa työtä, jos mielitään saada pellot kasvamaan
    ja karjan menestymään. Louhilinnan isännät ovatkin aina olleet
    vakavaa väkeä, ankaroita työväelleen ja ankaroita itselleen. Työtä
    on vaadittu, hiessä raataa torppari ja renki, totisena iskee isännän
    silmä saralta saralle. Maat kasvavat ja maat antavat. Metsät kohisevat
    koskemattomassa viileydessään. Otetaan mitä tarvitaan, loput saa
    kasvaa rauhassa. Turvassa elää torppari konnullaan, isän jälkeen ottaa
    poika, ja kartanon herrasväellä on kummilapsia joka töllissä. Maata on
    aina kunnioitettu, maasta on eletty, maata on vaalittu — se henki on
    asunut Louhilinnan isännissä ja siinä hengessä on torpparikin kasvanut.
    Pelto ja karja ovat elättäneet. Metsälle ei ole saanut tehdä pahaa,
    ei petoakaan ole saanut ilokseen tappaa. Metsää ei Louhilinnan herra
    myy! Tukkiyhtiöt ovat kautta rantain koettaneet lähestyä kuuluisia
    korpia, mutta herra on tässä suhteessa lapsellisen itsepintainen
    — vaikka hongat kaatuisivat vanhuuttaan, niin myydä ei niitä saa.
    Torpparit katsovat asioita omilla silmillään, ei heidän mieleensäkään
    juolahtaisi, että Louhilinnan sydänmaihin koskettaisiin: kukapa niihin
    menisi koskemaan, ne ovat täynnä Jumalan puita, sellaisia joihin
    ei mikään kirves pysty, puita jotka ovat vainojen aikuisia, joiden
    juurella asuu vainajien henkiä, sellaisia jotka vaeltavat ja valittavat
    tuulella. Vainajat eivät ole saaneet hautaa vihityssä maassa, kun ovat
    kuolleet sotien raivotessa...

    Antelias isäntä on Otto herra, komeat pidot hän pitää kinkeripäivänä.
    Ei silloin ole puutetta oluesta, voit, viilit, rieskat on pöydällä ja
    vehnäiskahvia juotetaan niin paljon kuin vieraisiin mahtuu.

    Jouluna palaa kartanon tuvassa joulupuu, jota kelpaa katsella.
    Joulujuhla on lasten ja äitien juhla, herra itse lukee silloin
    vierailleen pyhän evankeliumin ja ruokaluvut ja Kaarina neiti seisoo
    hänen rinnallaan ja alkaa heleällä äänellään jouluvirren.

    Juhannusjuhla taas on nuorten juhla ja silloin kerääntyy koko aluskunta
    kalliolle Suurselän hongan alle. Pojat tekevät kokon, vanhat veneet
    ja tervatynnörit asetetaan päälletysten ja korkealle kohoavat loimut
    vuoden valoisimmassa yössä. Korkeammalle kuin yhdetkään muut kokkotulet
    nousevat täällä keltaiset liekit ja heleämpinä soivat laulut kuin
    yhdenkään muun tulen ääressä!

    Niin on aina ollut, ettei yksikään kokko Suurselän rannalla ole
    voittanut Louhilinnan kokkoa. Hintsan kokolla rymy viime vuosina kyllä
    on käynyt oikeaksi markkinarymyksi. Janne poika siellä on viime aikoina
    ruvennut niin ylenannetuksi.

    Kaarina neiti vie vanhan Jeren piiriin ja kieputellessaan häntä laulaa:
    ”tääll’ on iloa ja riemua ja täällä naitamme juodaan!” Nuoret herrat
    kaipaavat piiriin Miina mamsselia. Hän ei liiku paljon mihinkään,
    hänhän on niin kipeä. Mutta Olavi herra hyppää jo pitkin askelin halki
    puutarhan kukkivien nurmien eikä palaa ennenkuin saa vanhan mamsselin
    käsikoukkuunsa. Vanhus tutisee päällystakissaan, hän on kuiva ja
    keltainen, mutta kasvot loistavat hymyssä ja silmissä on kiitolliset
    kyyneleet. Ja herrat istuttavat hänet kiikkulaudalle ja pistävät
    sireenin tertun hänen rintaansa.

    Herra itse istuu ennestään kiikkulaudalla ja Heikkilän isännät hänen
    vieressään. Heikkilä on Louhilinnan vanhin torppari, naapuri vielä
    lisäksi, ja lapset ovat Louhilinnan lasten leikkitovereja. Kaikki
    Heikkiläiset ovat harvinaisen kauniita ihmisiä, isästä ja äidistä
    alkain, suuri perhe on, seitsemän tytärtä ja yksi poika.

    Herra liikuttelee kepillään sammalta ja sanoo silloin tällöin sanan
    miehille. Soistaan ja ojistaan hän puhuu ja katselee nuorten iloa,
    välkettä vedessä ja kukoistusta puutarhassa. Kukassa on kaikki,
    kirsikka- ja omenapuut, nurmet. Vainiot väräjävät kasvamisen riemussa,
    sininen auer leikittelee vesillä ja mailla. Yhtäkkiä tulee hänen
    mieleensä, että lapset ovat kasvaneet suuriksi, pieni Karinkin astuu
    jo pitkässä hameessa. Kolme lapsista on poissa, poissa lasten äiti.
    Niin ajat kuluvat ja muuttuvat. Ja hän ponnauttaa auki hopeisen
    sikaarikotelonsa kannen ja tarjoaa tupakkaa Heikkilän miehille, sekä
    nuorelle isännälle että vaarille.

    Mutta honka kalliolla kääntää järvenselälle punertavaa kylkeänsä
    ja mustanpuhuva latva pitää synkkää kohinaansa. Eikö ikuinen eläjä
    huomaa, että kesä iloitsee valoisimpana yönään, että linnut ilakoivat,
    ihmiset leikkivät, viulu soi ja tanssi käy...? Se vain humisee omiaan,
    ikäänkuin ei kuuluisi tähän aikaan eikä tähän maailmaan. Ikuinen
    puu humisee, pitäen puhettaan pilvien kanssa ja valvoen Louhilinnan
    ylhäisiä oikeuksia. Sillä niin tietää kansa, että jos honka kohisemasta
    lakkaa, niin lakkaa kartanokin kukoistamasta.

    Näin herra kyllä pitää juhlia työväelleen, mutta juhlien välillä on
    hän ankara herra. Yhdessä kesäisen auringon kanssa hän nousee ja väet
    tapaavat hänet jo vastassaan vainiolla. Kaukaa hänet tuntee — pitempiä
    miehiä pitäjässä on, mutta ei ole hartevampia eikä suoraselkäisempiä.
    Saappaat ulottuvat polven päälle, hiekankarvainen takki menee leukaan
    asti, hatun reunat ovat niin pienet etteivät estä päivettymästä. Näiden
    reunojen alta katselevat terveet, voimakkaat kasvot ja vakavat, harmaat
    silmät, jotka tunkevat kaikkialle. Koira, pelottavan suuri Hektor,
    jonka haukku kuuluu kilometrien päähän, seuraa uskollisesti herraansa.

    Herran silmä valvoo kuin majakassa tuli. Se ei siedä ainoaakaan
    kallistuvaa aidanseivästä, ainoaakaan retkottavaa silaa tai hihnaa. Se
    äkkää kaikki huolimattomuudet eikä mikään petos pysy siltä salassa.
    Koko aluskunta, peninkulmien päähän, tuntee hänen hallitsevan kätensä.
    Hänen ei tarvitse ohjia kiristääkään, käsi tuntuu sittenkin. Herra
    tuntee nimeltä jokaisen lehmän ja kun hän navettaan astuu, kuuluu
    yninä pitkin rivejä ja lehmien suurista sieraimista puhaltuu häntä
    vastaan ystävällinen henkäys. Kiiltää pitää joka lehmän selän, kun hän
    kätensä sille laskee eikä saa limaa tuntua kaukalon laidassa, kun hän
    sitä koettaa. Tallissa hörähtävät pilttuut, kun herra sinne tulee,
    ja kesymmät hevoset käyvät kiinni hihnaan ja vaativat sokeria tai
    leipää. Elottomatkin esineet talossa, silppukoneet, kirveet, lapiot ja
    rautaseipäät kaikki ne ovat herran silmän alla — tämä silmä valvoo,
    että niillekin tapahtuu oikeus.

    Herra näkee menestyksen riemun ympärillään. Pellot kasvavat, niityt
    antavat. Ne ovat päässeet siihen voimaan joka ei enää riipu kuivasta
    tai kosteasta kesästä: väkevä maa antaa aina. Karja tuottaa ja karja
    menestyy. Puutarha kukkuroi mehevät hedelmät pöydälle ja talon tytär
    täyttää maljakot käpyisillä havuilla ja kukkasilla.

    Tämä tytär, pieni Karin, on jo kasvanut suureksi tytöksi. Silmänsä
    sinellä ja hymynsä siunauksella iloiltaa hän koko talon.

    Alustalaiset sanovat häntä Kaarinaksi. He rakastavat häntä. Kukapa ei
    häntä rakastaisi!

    Kolme poikaa on Louhilinnan herralla, kolme on jäänyt kuudesta. Mutta
    heistä ei yksikään kulje isän kanssa vainioilla. Ei heistä ole mitään
    pahaa sanottavaa, kelpo miehiksi ovat kasvaneet, hyvissä viroissa
    ovat jo ja hyvä tulevaisuus on edessä. Gustaf on Pietarissa, kookas,
    komea, vaaleatukka eversti, isoisänsä kenraalivainajan kuva, sama
    korkea otsa, sama ohut tukka, joka uhkaa jättää päälaen paljaaksi;
    mutta mieli on äidin, pehmyt, sydämellinen, ujo. Ei hän ole mikään
    sotilasluonne, mutta hän puheli jo pienenä, että hän rupeaa kenraaliksi
    ja pyyteli joka jouluksi sapelia ja sai vihdoin suvun vakuutetuksi
    sotilaskutsumuksestaan. Ja hyvinhän hänen on käynyt. Hän on everstinä,
    hyvissä naimisissa. Tosin hänen Nadjansa on ylellisyydessä kasvatettu,
    hänen pukunsa nielevät puolet heidän tuloistaan, mutta hän on rikas,
    energinen, kaunis nainen, joka on tottunut liikkumaan ylhäisissä
    piireissä. Miten mahtanee ajan pitkään jaksaa tehdä miestään
    onnelliseksi — vastaiseksi sydän kyllä on ilmi tulessa. Mutta Gustafin
    kasvoihin on tullut jotakin outoa, levotonta, hänen, joka ennen oli
    niin tyyni ja kirkas. Hänestä olisi ehkä voinut tulla maanviljelijä.
    Kuka sentään tietää — liian pehmeä käsi, liian hellä sydän.

    Erikistä ei olisi ollut maanviljelijäksi. Hän on suvussa ainoa
    laatuaan, mistä lieneekään saanut perintönsä. Hänen kaltaistaan ei ole
    ketään, ei sisältä eikä päältä. Erik on pieni ja vähäpätöisen näköinen,
    vaaleaihoinen ja punatukkainen, kulmakarvoja ei erota ensinkään. Hän on
    hajamielinen, epäkäytännöllinen. Hänellä oli jo lapsena selvä päämäärä:
    hän rupeaa tutkimaan lintuja ja sammakkoja ja hämähäkkejä ja sammalia.
    Ja hän unohtui muurahaiskeon ääreen niin ettei muistanut syödä eikä
    juoda... Erikin luvut ovat menneet hyvin ja — hän on onnellinen.
    Hänen Annansa on kuin häntä varten luotu, naisylioppilas joka ihailee
    miestänsä, on tyytyväinen yksin hänen hajamielisyyteensäkin ja
    auttaa häntä — oikeammin sanoen: on auttavinaan. Anna on iloinen
    ja vaatimaton, kehuu käytännöllinenkin olevansa, on hyvä äiti. Anna
    ei aavistakaan kuinka paljon hänen kauttansa appivaarin kunnioitus
    uudenajan naiskasvatukseen nähden on kasvanut. Sanoissa tosin ei
    Louhilinnan isäntä väisty ikivanhoista väitteistään hitustakaan,
    alituisesti kinailee hän miniänsä kanssa, nauraa ja tekee pilaa hänen
    tieteellisestä lastenkasvatuksestaan. Mutta mielessään hän miltei
    ihailee Annaa. Kaunotar ei Anna ole, sitä olisi synti väittää, mutta
    hänen lapsensa ovat herttaiset, lienevätkö sitä sitten siksi, että ovat
    ensimmäiset jotka Louhilinnan herraa isoisäksi kutsuvat. Hauska tätä
    herrasväkeä joka tapauksessa on katsella kun he lapsiaan hoitavat.
    Sitä naurettiin suvun kesken pitkät ajat kuinka nuori isä auttoi
    kylvettämään pikku Ottoa. Äiti käski hänen tuoda lakanan, joka oli
    lämpiämässä kyökissä. Isä juoksee, tulee touhuissaan takaisin ja tuo —
    isoisän suuret saappaat, jotka olivat kyökissä kuivamassa.

    Nuorin veljeksistä, Olof, pitkä, sorja poika, on teknikko. Hän laitteli
    jo koulupoikana sähkökelloja kaikkiin mahdollisiin paikkoihin,
    sellaisiinkin joihin ei niitä vähääkään olisi tarvittu. Ja telefoni
    oli välttämättä saatava alarakennukseen pehtorille ja Miina mamsselin
    kamariin. Miina kyllä oli äidin kuoltua hoitanut lapsia niinkuin
    silmäterää mutta kyllä olivat lapsetkin olleet hänelle hellät,
    varsinkin molemmat nuorimmat, jotka olivat jääneet pienimmiksi. Olof
    oli niinäkin vuosina, jolloin pojat tavallisesti ujostelevat hellyyttä,
    pysynyt uskollisena. Hän oli hieronut Miinan särkeviä hartioita ja
    lukenut hänelle hartauskirjoja ja kun mamsseli raukan vihdoin täytyi
    muuttaa alarakennukseen vuoteen omaksi, piti hänen toki saada telefoni
    vuoteensa ääreen. Olofissakin asuu äidin henki. Tuo hento nainen on
    väkevällä voimalla muovaillut lapsensa oman itsensä mukaan, yhteenkään
    ei ole tullut isän henkeä. Kaikki on ollut heille helppoa, elämänura
    on ollut kaikille selvä. Ei mitään ristiriitaa, ei mitään taistelua.
    Toisin oli isän...! Paljon on hänessä syttynyt ja sammunut ennenkuin
    mies on päässyt tähän päivään. Onnellisempia ehkä ovatkin ne tyynet,
    matalapohjaiset ihmiset.

    Epäilemättä ovat pojat kiintyneet Louhilinnaan. Joulu ja juhannus
    tuo heidät aina kotiin ja tullessaan tervehtivät he joka kiveä, joka
    kantoa ja ylistävät, ettei missään ole niin ihanaa kuin kotona. Mutta
    he lähtevät taas lentoon, heissä ei yhdessäkään ole ollut syntymäkodin
    ottajaa. Ennen, joskus on isä tuntenut ikäänkuin pistosta rinnassaan
    tämän tähden. Kun hän on kävellyt viljelyksillään ja hänen eteensä on
    avautunut suo: musta, märkä maa, puunjuuret pystyssä, ojat ikäänkuin
    viivoittimella vedettyinä — silloin on hän tuntenut, että hän
    tarvitsisi ilonsa jakajaa, työnsä jatkajaa. Mutta hän on painanut
    tunteet takaisin, taputtanut koiransa selkää ja maailma on nähnyt hänen
    tyynet, vakavat kasvonsa.

    Sittemmin on Kaarina kasvanut. Kaarina ymmärtää isää, Kaarina kävelee
    hänen rinnallaan. Kuin juhlaa ovat ne valkoiset kesäillat, jolloin koko
    talo nukkuu ja vain linnut ilakoivat ja he kahden ovat liikkeellä.
    Lehdet ovat vasta värähtäneet auki, iltarusko ei aiokaan sammua
    ennenkuin aamun punerrus alkaa, ruisrääkkä kaihertaa, puut ja nurmet
    suitsuttavat pihkaista lemuaan ilmaan, tuuli nukkuu, ihmiset nukkuvat,
    levossa on vainiokin, joka päivällä eli ja askaroi. Suorat, sysimustat
    ojat kulkevat suon reunaan, laidat kohollaan väkevää, lihavaa mutaa.
    Tätä näkemään ei Otto herran silmä milloinkaan väsy. Eikä hänen
    sieraimilleen ole sen suloisempaa lemua kuin tuoreen maan haju ojien
    reunoilla. Kaarina seisoo hänen rinnallaan ja hengittää, huulet
    avoimina, silmissä sanaton onni.

    Pieni Karin on isänsä silmäterä, äitivainajansa elävä kuva, suloinen
    olento, jonka halu palaa lieventää jokaista hätää. Hän on kuin
    valkoinen kukka, jonka terää ei yksikään myrkyllinen hyönteinen ole
    lähestynyt, hän on iloinen kuin linnut oksillaan. Eikä kuitenkaan
    kukaan niin osaa itkeä itkeväisten kanssa eikä lohduttaa surullisia.
    Eikä kenenkään kädenkosketus niin saata rauhoittaa ja lieventää. Pienet
    vieraat lapset, jotka eivät vielä osaa puhuakaan, ojentavat kätensä
    Kaarinaa vastaan, ikäänkuin näkisivät äitinsä. Kun isä kiihtyneenä
    tulee sisään, ei Kaarinan tarvitse muuta kuin astua vastaan ja katsella
    silmillään, joihin kyyneleet yrittävät nousta — isä on voitettu ja
    heltyy. Kaarinan käsissä on ihmeellinen siunaus: kun kylän tytöt
    tahtovat istuttaa oksan, valitsevat he kevätajan ja yläkuun, mutta
    Kaarinan käsissä juurtuu oksa, kun hän vain pistää multaan. Kaarinaa
    siunaavat köyhät ja sairaat, hänen edessään vaikenevat rajuimmat
    riitapukarit, hänestä haaveilevat nuoret miehet, veljien toverit, kuten
    haaveillaan pyhästä ensi lemmitystä.

    Kaikki rakastavat Kaarinaa, mutta ei kuitenkaan kukaan niinkuin hänen
    isänsä. Kerran oli Kaarina sairaana ja tuo väkevä mies vapisi yökaudet
    hänen ovensa ulkopuolella ja kun vihdoin vaara oli ohi, sairastui hän
    itse pelkästä jännityksestä. Hän oli mies raudasta, mutta Kaarina oli
    hänelle enemmän kuin koko muu maailma yhteensä. Pojat — rakastihan
    hän heitäkin. Oikeutta tahtoi hän heille tehdä. Mutta pieni Kaarina
    oli sittenkin se voima, joka pani kaikki Louhilinnassa liikkeelle.
    Häntä varten isä syntymäkotia vaali, hänelle, hänen miehellensä
    ja lapsillensa. Hänen piti tulla suuren suvun kantaäidiksi, hänen
    vanhimman poikansa piti ottaa isoisän nimi ja viedä se tulevaisuuteen.
    Hänen hymynsä hohteessa piti vanhuksen elämänillan kulua.

    Näitä unelmoi isä. Mutta ei tytär saanut mitään niistä tietää. Hänen
    sydämensä ei ollut vielä puhunut.

    Kaarinassa nukkuu vielä kaikki. Hän ei ole joutunut tekemisiin
    tyttötoverien kanssa, jotka olisivat uskoneet hänelle sydämensä
    salaisuuksia. Hän on kasvatettu kotona, hän oli lapsena heikko eikä
    häntä siitä syystä lähetetty kouluun. Onhan pitäjässä samanikäisiä ja
    näkeehän Kaarina heidät silloin tällöin, mutta likeiseksi ei tuttavuus
    koskaan tule. Kaarina on heille kaikille liian viileä ja liian kirkas.
    Hänen kanssaan ei koskaan voi heittäytyä tutunomaiseksi. Sitäpaitsi
    hän on Louhilinnan ainoa tytär, rikas ja ylhäinen ja — hänessä on
    kuin onkin jotakin luoksepääsemätöntä. Vanhoille tädeille ojentaa hän
    otsansa ja poskensa, kun he avaavat sylinsä ja tahtovat häntä suudella,
    mutta hänen huuliaan ei kukaan löydä, hänen veripunaisia huuliaan.

    Kumma kyllä on Kaarina itse asiassa likempänä talonpoikaistyttöjä kuin
    herrasnaisia. Heikkilän tyttöjen kanssahan he pitävät oikein hauskaa,
    herrastyttöjen kanssa ei hänellä ole mitään puhumista.

    Isä iloitsee siitä, että tyttö on niin hänen omansa. Ehtiihän hän
    vielä herätäkin. Mutta kun hän kerran herää, mimmoinen on oleva hänen
    heräämisensä?

    Tyttö ei ole samaa maata kuin veljet, hänessä on enemmän isää. Isähän
    on nähnyt hänen syvästi itkevän toisten hätää. Ja sillä joka kärsii
    toisen tuskat omassa lihassaan, on myöskin rinnassaan punainen riemu,
    sillä on intohimon harhat, sillä on kaikki mikä tekee ihmiselämän
    moninaiseksi.

    Kaarina ei aavista kuinka hänen isänsä häntä rakastaa. Hänen tähtensä
    tehdään Louhilinnassa taukoamatonta työtä, hänen tähtensä vakoaa
    aura, hänen tähtensä heiluu kirves. Taitavat nurmetkin vihannoida ja
    laululinnut kesäisin palata syntymäseudun sydänmaille hänen tähtensä.
    Hänen tähtensä avautuivat soihin suorat mustat ojat. Häntä isä
    ajattelee, kun hän käskee kaataa metsän uljaimmat hongat ja alkaa
    rakentaa. Vanha rakennus on aikansa palvellut, matalat ovat huoneet ja
    hiiret elämöivät ullakolla. Muhkeana pitää uuden rakennuksen kohota,
    kahdessa kerroksessa, tilavana ja valoisana. Suurselän kukkeinten
    nienten ja saarien pitää näkyä ikkunoihin. Rakennuksessa pitää riittää
    suojia emännälle, hänen perheelleen ja vierailleen. Lastenlasten ajat,
    kolmanteen ja neljänteen polveen pitää vanhojen honkien kestää.

    Ja aurinkoisimmasta kulmakamarista on tuleva lasten leikkitupa!

    Louhilinnan herra nuortuu tässä suunnittelutyössä. Hän on pelkkänä
    päivänpaisteena. Kaarinan tulee ikävä vanhaa rakennusta, siinä on niin
    paljon muistoja! Ja kyynelsilmin seisahtuu hän punertavaan huoneeseensa
    ja silmäilee jättiläiskoivun alitse puutarhaan ja järvelle. Tämä
    on kerran ollut isoäidin huone ja äidin huone — pitääkö hänen se
    jättää...?

    Joutavia! Uuteen rakennukseen tulee uusia muistoja, valoisia ja
    iloisia...!

    Ja hongat kaadetaan ja kalliolle ruvetaan nostamaan uutta rakennusta.
    Ennen ensi talven tuloa pitää sen olla asuttavassa kunnossa.