Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XXVIII

    Kauno Tuulonen näki heti sisääntultuaan pöydällään suljetun, hienolla
    naisen käsialalla hänelle osoitetun kirjeen, jonka Saara, palvelijatar,
    oli pistänyt pöydälle kirjailijan poissa ollessa.

    Hra Tuulonen kokosi rohkeutensa ja avasi kuoren hieman vapisevin käsin.

    Sieltä putosi pöydälle toinen, aivan pieni, valkoinen nimikorttikuori.

    Sen sisällä oli kaksi nimikorttia. Toisessa oli nimi Anni Kuronen.
    Toisessa Otto Sakkamaa.

    Kun kirjailija vähitellen oli alkanut tointua ensi huumauksestaan,
    huomasi hän pöydälle pudonneen jotain muutakin tuosta kirjekuoresta,
    jota hän heilutteli koneellisesti kädessään.

    Se oli valokuva.

    Kauno Tuulonen tuijotti siihen ällistyneenä.

    Mitä tämä oli?!

    Valokuvassa näkyi louhikkoista rantaa ja vähän vettä. Eräällä kivellä
    istui kirjailija Kauno Tuulonen, suudellen neiti Julia Leijasta.
    Molempien kasvot näkyivät niin selvästi, ettei mitään epäilystä
    henkilöihin nähden voinut olla olemassa...

    Viisi minuuttia myöhemmin kirjoitti hra Tuulonen herrasväki
    Kuroselle lyhyen jäähyväiskirjeen, jossa kiitti herrasväkeä hänelle
    osoittamastaan ystävällisyydestä ja ilmoitti matkustaneensa pois
    paikkakunnalta.

    Sitten hän puki ylleen päällystakin, pani hatun päähänsä, otti pienen
    matkalaukun käteensä ja lähti.

    Niin me ainakin luulemme hänen lähtönsä tapahtuneen. Kukaan talon
    asukkaista ei nimittäin ollut sitä huomannut. Ensimmäisen laivan piti
    lähteä seuraavana yönä kello kahden aikaan. Kirjailija meni laivaan ja
    tilasi itselleen hyttipaikan.

                                                      ⸻

    Iltama seurahuoneella onnistui suurenmoisesti. Suurenmoisesti! Siellä
    oli koolla kaupunkimme koko parhaimmisto. Varatuomari Sakkamaa
    piti lennokkaan puheen isänmaalle. Valtaavia suosionosoituksia!
    Näyttelijä Cangastus lausui vaikuttavasti runon ”Sua lemmin!” Suuria
    suosionosoituksia!

    Sitten seurasi näytelmäkappale ”Kihlaus”.

    Sen esityksessä sattui muuan pieni kommellus, jota me, totuuden
    nimessä, emme voi vaitiollen sivuuttaa.

    Vastoin ankaria varoituksia ja nimenomaisia, juhlallisia lupauksia
    oli Jooseppi, parturi Jönsson, näet pahasti päissään ja takerteli
    kiusallisesti osassaan. Lopuksi hän pysähtyi kokonaan eikä saanut
    selvää Illikaisen pojan kuiskauksista, vaikka ne kuuluivat salin
    perälle asti. Silloin kauhistunut rakennusmestari Illikainen, joka
    istui ensimmäisellä tuolirivillä ja osasi Joosepin osan ulkoa, tahtoi
    auttaa Jooseppia ja sanoi jokseenkin kuuluvalla äänellä paikaltaan ne
    sanat, joihin Jooseppi ei päässyt kiinni.

    Parturi Jönsson, kuullessaan jotain sanottavan katsomosta, kumartui
    eteenpäin, katsoa pöllötteli yleisöön ja änkytti:

    — E-ettäs... mitä?

    Silloin astuivat kraatari Aapeli ja Herrojen-Eeva päättäväisesti sisään
    ennen vuoroaan ja jatkoivat näytelmän suoritusta, antamatta Joosepille
    enää tilaisuutta häväistä itseään ja teatteriseuruetta. Kaikki sujui
    nyt erinomaisesti.

    Kirjailija Tuulonen oli hämärän tultua lähtenyt viimeisen kerran
    kävelemään kaupunkimme kaduille, joilla hän ei enää koskaan elämässään
    tulisi tämän illan jälkeen kävelemään, seurahuoneelle päin.

    Hän pysähtyi erään sivuhuoneen ikkunoiden alle.

    Huoneessa viettivät rakennusmestarit juhlailtaa laulaen. Mutta he eivät
    laulaneet enää Kauno Tuuloselta Jassi Muttonen oppimaansa ”Eipä meittiä”, vaan uutta,
    viisivärssyistä laulua, jonka hra oli heille opettanut.

    Ikkunat olivat auki, ja kirjailija ehti kuulla laulun viimeisen värssyn:

    ”Kun vihdoin päättyy päiväntyö.
    Ja lähdönhetki täältä lyö.
    Niin sukukunta sureva
    Mun etsii testamenttia.
    Se sisältää, kun avataan:
    Tee työ ja opi pelaamaan!”

    Hra Tuulonen, joka oli tosin tehnyt työn, mutta ei ollut osannut
    pelata, kääntyi takaisin laivalle.

    Kesäyön hämäryys peittää kaupungin, mutta seurahuone säteilee
    valomerenä, josta kuuluu äänekäs puheen sorina, lasien kilinä, nauru,
    laulu ja kaupunkimme V.P.K:n torvisoittokunnan sävelet sekä tanssin
    jytinä. Johtaja Cangastus tanssii neiti Leijasen kanssa, varatuomari
    Sakkamaa luonnollisesti Anni Kurosen kanssa, kauppias Jaakkola yhtä
    luonnollisesti enimmäkseen tietysti Fanny Svebeliuksen kanssa, mutta
    tanssittaa myöskin Anna Peranderia sekä Martta Saksmania, joka
    viimemainittu valloittaa yhdellä vilauksella kaikkien kaupungin
    poikamiesten sydämet. Kalle Kannas tanssittaa ainoastaan Maikki
    Grönbergiä, mutta punatukkainen ystävämme hra Jassi Muttonen tanssittaa
    ilman erotusta jokaista, jolla on hameet yllä. Ja niin omituiselta
    kuin se kuuluneekin, niin väittävät hänen tanssittamansa, että hra Muttonen
    oikeastaan tanssii kaikkein parhaiten koko joukosta. Vaikka
    hän käveleekin vähän ontuen. Maikki Grönbergiä tanssittaa hän kuitenkin
    useammin kuin muita.

    Eikä ukko Grönberg iske häntä sukalla, johon on kivi pistetty, vaikka
    näkeekin tyttärensä tanssivan punatukkaisen näyttelijän kanssa. Meidän
    rehti vaskiseppämme on nyt rauhallisemmissa puuhissa ja keskustelee
    runsailla nautintoaineilla lastatun pöydän ääressä Riku Nikin ja Topi Pösösen
    kanssa ikuisen rauhaa ehdoista.

    Sivuhuoneista kuuluu rakennusmestarien laulu, kaikuen joskus
    voimakkaasti yli soiton ja tanssin jytinän. Ja jokainen värssy päättyy
    mahtavaan säkeeseen:

    ”Tee työ ja opi pelaamaan!”

    Mutta äkkiä puhkeaa koko iltamayleisö eläköönhuutoon, niin
    järisyttävään, että kattokruunujen liekit alkavat lepattaa ja
    ällistyneet rakennusmestarit juoksevat salin ovelle katsomaan, mitä on
    tekeillä.

    Vahvasti punoittava ukko Grönberg on vain temmannut kainaloonsa
    sosialidemokraattisen ammattiosaston sihteerin Riku Nikin ja tanssittaa
    häntä ympäri permantoa...