Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    HEIMOKÄRÄJÄT.

    Vain vähän matkaa piilopirtistä pohjoiseen aukeaa suuri selkä. Sen
    etelärannalta pistäikse rinnakkain syvälle järveen kaksi kapeata
    niemekettä. Toinen niemeke on matala, toinen korkea. Matala on
    Käräjäniemi, korkea Uhriniemi.

    On varhainen syysaamu. Käräjäniemellä on elämää ja liikettä. Tuolta
    tulee miehiä soutaen, täältä ratsain, sieltä käyden. Sotisovat ja
    komeaksi kirjaillun vyön solet välkkyivät puitten välitse. Mutta
    miesten muoto oli tavallista vakavampi: kaikki olivat kuulleet, mitä
    oli tapahtunut suurelle Osmalle. Reippautta oli kuitenkin mielissä.
    Olemme Karjalan miehiä ja Karjala on meidän heimomme, niin, Karjalan
    heimon maa! Ja kellä oli sankaria Osman vertaa! Näin puhui jokaisen
    katse.

    Vaan jo kaikui Osman vakava ääni yli vaarojen, ja miehet kiirehtivät
    Käräjäniemelle. Siellä oli pyörässä 14 kiveä, sillä Karjalan heimo
    jakaantui 14 sukuun ja kunkin suvun päämiehellä oli oma kivensä.
    Kyllä tulivat suvun muutkin miehet käräjille, mutta he asettuivat
    pyörän ulkopuolelle, kukin sukunsa päämiehen läheisyyteen. Osma istui
    jo kivellään ja katseli, saapuivatko kaikki 14. Niin, ne saapuivat.
    Vakava oli miesten mieli, kun he katselivat tietäjäänsä, jolta
    entinen voimakas ryhti oli poissa. Vaan tietäjästä liukui katse pikku
    Osmaan, joka totisena seisoi isänsä takana. Ja miesten mieli kävi
    niin hyväksi, niin sanomattoman hyväksi, sillä nuorella Osmalla oli
    kaikki tietäjäsuvun merkit: kuoppa leuassa, ylähuulen keskellä soma
    kaari alaspäin, suuret harmaat silmät, korkea otsa ja tuuheat kiharat
    hartioilla. Voisiko enää enempää pyytää!—

    Jopa kaikuu suuren Osman ääni: ”Mitä kuuluu Karjalan kulmilta, heimoni
    mailta?”

    Osman vierellä istuva harteva ja tanakka Äyrämö, jonka suku veti
    vertoja itse tietäjän suvulle, vastaa: ”Minun sukuni mailta ei mitään
    uutta kuulu, rauhassa olemme saaneet siellä etelässä elää. Tänä kesänä
    on erikoisen paljon kulkenut Voionmaan kauppiaita vesillämme ja hehän
    eivät koskaan nouse maihin ryöstämään, kuten pirkat ja jommit.”

    Harmaapartainen Virras ja kumaraselkäinen Tiuro nyökkäsivät päätään
    merkiksi, ettei heilläkään ollut mitään erikoista sanottavana.

    Silloin alkoi puhua Pelko, mies pitkä ja solakka kuin lehdon koivu:
    ”Mutta mepä Laatokan rantamilla emme ole saaneet rauhassa elää. Ei
    se ole ollut idän vainolainen eikä Hämeen hätyyttäjä, jonka kanssa
    olemme saaneet taistella kaiken kesää; ei, susien kanssa olemme
    taistelleet yli voimain.” — Sitten hän kertoi, miten idästä päin ensin
    oli tullut muutamia susia, mutta sitten yhä suurempia ja suurempia
    susilaumoja. Heimon miehet olivat ajaneet ne monet kerrat takaisin
    kauas itään, mutta jonkun ajan kuluttua ne taas palasivat. Miehiä oli
    aina paimenessa, vaan sittenkin tapahtui tuhoja. Olivatpa sudet jo
    ryöstäneet kaksi lasta ja repineet yhden paimenen.

    Yhdessä alettiin nyt tuumailla, mitä tehtäisiin, sillä olihan silloin
    hätä käsissä, kun Pelko valitti. Osma kyseli tarkoin: oliko metsäonni
    säilynyt, oliko kotihaltijoita muistettu; oliko vainajien hengille
    uhrattu; oliko metsän haltijoita lepytetty? Mutta kun Pelko vastasi,
    että kaikki uhrit ja palvelukset oli toimitettu kuten ennenkin, ja
    että metsäonni oli ollut tavallista parempi, päätti Osma, etteivät
    sudet olleet tulleet haltijoitten tahdosta, vaan jonkun pahansuovan
    noitumisesta. Joku idän noita oli varmaan ne lähettänyt, ja silloin ei
    auttanut muu kuin antaa susille rautaa. Päätettiin siis, että heti kun
    sudet taas ilmestyvät, panee Pelko arpakapulan kiertämään ja kunkin
    suvun parhaat metsämiehet lähtevät silloin Pelkosen maille näyttämään
    susille keihästä ja nuolta.

    Sitten siinä hetken päästä alkoivat puhua Räikkö, Sarvi ja Kauko, jotka
    kaikki olivat pitkiä, jykeviä miehiä. Muistotarina kertoi, että nämä
    suvut olivat lähteneet samasta juuresta. Suvun kantaisällä oli ollut
    kolme poikaa. Mutta ne olivat olleet niin riitaisia keskenään, että
    erkanivat eri haaroille ja niin syntyi kolme sukua. — Kun Sarvi alkoi
    puhua, myhäilivät heimon miehet, sillä sehän oli vanha juttu, että
    jokaisilla käräjillä soviteltiin noitten kolmen suvun asioita. Niinpä
    nytkin oli taas kiistaa kalavesistä ja oravametsistä. Kun oli kuultu
    kaikki valitukset ja syytökset, päätettiin, että Osman, Tiuron ja
    Äyrämön suvusta lähtee kaksi miestä ja nämä kuusi miestä sitten käyvät
    riitelevien sukujen rajat, jotta kiistat kerrankin loppuisivat.

    Tuskin oli tämä päätös tehty, kun vastapäätä Osmaa istuva
    pienikasvuinen Päivö alkoi puhua. Hänen tukkansa oli sysimusta,
    liikkeet tuliset ja tummat silmät aivan säkenöivät, kun hän puhui.
    Kerrottiinkin, että Päivö oli vain puoleksi karjalainen. Hänen sukuaan
    oli kaukana Yömeren rantamilla. Siellä itse suuri Päivö leiskotti
    öisin ihmeellistä taikatultaan lumoten sillä yksin haltijatkin,
    jotka silloin antoivat Päivölle tietoja tulevista tapauksista, tai
    lahjoittivat hänelle kuolemattomuuden nestettä. Eräs Karjalan poika
    oli ennen vanhaan erämatkalla tavannut tuon suuren Päivön tyttären ja
    niin joutunut tummasilmän lumoihin, että toi hänet puolisonaan Karjalan
    maille. Tästä sitten polveutui karjalainen Päivösuku, joka muuten oli
    koko heimon lempisuku, kaikki pitivät päivöläisistä. Hyväntahtoinen
    hymy levisi nytkin miesten kasvoille, kun Päivö alkoi vilkkaasti
    valittaa, miten hänen sukunsa yksin sai pohjoisessa taistella vieraita
    vastaan, jotka taas olivat tulleet Karjalan heimon alueelle. ”Pitäisipä
    taas kerran koko heimon tulla pohjoista veljeään auttamaan”, päätti
    Päivö.

    Niin, kukapa ei olisi tahtonut varjella heimoaluetta. Mutta ensin
    toki asia tutkittiin ja silloin huomattiin, että Päivön valitus
    permalaisista oli vallan aiheeton. Kesän aikana oli Perman kauppiaita
    kulkenut vesiteitä Karjalan ja Kainun maan poikki Ruijaan ja siihen
    heillä oli oikeus. Jos he sitten yöpyessään olivat kalastelleet ja
    jonkun linnun ampuneet, ei sitäkään voitu katsoa rikokseksi, sillä
    vanha perintätapa sanoi:

    ”Ken syödäkseen ottaa
    nauriin halmeesta,
    kalan vedestä,
    otuksen oksalta,
    ei hän varasta.”

    Mutta Päivön toinen valitus teki miehet vallan vakaviksi. Kainulaiset
    elelivät kuin kotonaan Karjalan heimon pohjoisimmilla alueilla:
    verottivat lappalaiset, vetivät rikkaimmat apajat, kaatoivat parhaan
    metsänriistan. Olipa joku uskaltanut jäädä asumaankin Karjalan maitten
    rannoille.

    Alkoipa siinä nyt pohtiminen. Ja päätökseksi tuli, että jos kainulaisia
    edelleenkin kuljeksii Karjalan mailla, niin heti kun järvet saavat
    kannen, suot sillan, lähdetään Kainuun. Silloin opetetaan kainulaisille
    ja heidän hornan päällikölleen, Vaaraviitalle, mihinkä asti Karjalan
    alue ulottuu. Jättäneet ovat hämäläiset Karjalan maan, kauan ei uhmaile
    Kainun kansa!

    Kun vielä oli päätetty pari pientä asiaa, alkoi itse Osma puhua:
    ”Te tiedätte, mikä minua on kohdannut ja olette varmaan ajatelleet
    kostoretkeä Hämeeseen.” — Vilkas humina kuului nuorten miesten
    parvesta ja Päivö tapaili jo tapparaansa. Mutta tietäjä jatkoi:
    ”Olen kuitenkin ajatellut, että jätämme nyt kostoretken. Vaimoani
    kyllä etsin siksi, kunnes hänet löydän joko elävänä tai kuolleena.
    Neljä parasta miestäni on jo matkassa ja itsekin lähden kohta, mutta
    yhteiselle kostoretkelle en kehota. Sillä niin se on, kostoa seuraa
    kosto, vihan kylvöä viha. Jokaisen vieraan, joka tunkeutuu Karjalan
    alueelle, me armotta karkotamme, mutta jättäkäämme kostoretki nyt, kun
    tuho on kohdannut minua ja haltijatkin kieltävät lähtemästä.” — No
    niin, mitäpä heimolla olisi ollut tietäjän tahtoa vastaan. Päivö vain
    oli ihmeissään. Hän ei voinut ymmärtää, miten mies, jonka vaimo oli
    ryöstetty, ei halunnut kostoa, ja hän, Päivö, tahtoi kostaa koirankin
    katoamisen. Suuri on sentään sankari Osma!

    Seurasi hetken hiljaisuus. Osma oli niin vakavan juhlallinen, että
    suuri odotus täytti miesten mielet, kun hän taasen alkoi: ”Heimoni
    miehet, te tiedätte kaikki, että isieni henget asuvat täällä pyhässä
    kuusikossa, vaikka kotini onkin kaukana täältä. Eräs isistäni, kauan
    sitten — minä olen hänestä jo seitsemäs — tahtoi tuoda pirttinsäkin
    tänne pyhän lehdon liepehille voidakseen paremmin palvella haltijoita
    ja uhrata isien hengille. Mutta silloin sukumme kantaisä, mahtava Osma,
    jota kaikki kunnioitatte, ilmestyi hänelle yöllä unessa ja sanoi:
    ’Vasta sitten kun Karjalan heimon maa ulottuu merestä mereen, saa Osma
    muuttaa pirttinsä pyhän maan liepeille.’ — Viime talvenahan kävimme
    Valkean- ja Yömeren rannoilla ja etelässä on meri kauan ollut maamme
    rajana. Kun nyt pirttini on raunioina ja Karjalan alue ulottuu merestä
    mereen, niin ajattelen rakentaa uuden pirtin tänne haltijoitten maahan.
    Luulenpa, että suuri onnen aika alkaa Karjalalle”, lopetti Osma.

    Riemuiten päätti heimo, että Osma siirtyy tänne asumaan, ja samalla
    koittaa Karjalassa ikuinen onni. —

    Heimokäräjät päättyivät.