Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    TARINA SUURESTA TAMMESTA.

    ALKUSOINTU.

    Muinaisuuden mustan yössä,
    Pohjolan ajan alussa,
    aaltosi ulappa aava
    yli suuren Suomenmaan.
    Suolaisten sumujen vyössä
    vyöryi synkät aallot vaan
    sylitellen, sylkytellen,
    halki aikojen halaten
    jäitä hyisten huippuvuorten,
    päitä lauttojen lumisten.

    Aallot kulki tuulten teitä,
    aurinko ajan latua,
    hiljaa hiihti päivät pitkät,
    hiljaa hiipi pitkät yöt —
    päivä kutoi kuiden työt,
    yössä vuossadat samosi.

    Vaan kun kerran päivän kaari
    taasen taivolle kohosi,
    maa oli merestä noussut,
    veestä manner maatununna,
    ulapalle outo saari,
    aalloille nimetön niemi.

    Kenpä maata kylvämähän,
    toukoja tihittämähän?

    I

    Sitä kuusta kuuleminen,
    jonka juurella asunto.

    Suomal. sananl.

    Kerran illalla Kalevan kansa
    saapui niemehen nimettömään,
    matkan vaikean vaivoistansa
    yöpyi rannalle lepäjämään,
    sytytti savunsa saarelmalle,
    tulensa niemyen nenähän toi,
    levitti lehviä kuusten alle,
    louhten lomahan majansa loi.

    Vaan kun aamulla päivyt koitti
    valaen vesille kultiaan,
    kummun kuusessa peippo soitti,
    kukahti käkönen oksallaan;
    silloinpa heraksi heltyi mielet,
    sulipa hymyhyn partasuut,
    silloin helkähti sydänten kielet,
    humahti rinnassa ”isien puut”.

    Juuri kaivaten maata moista
    lähteneet oli kulkemaan
    tuolta he Aasian alkukoista
    otava, aurinko oppainaan —
    maata kaivaten, kussa senki
    luonto luontoa omaa ois,
    kussa Kalevan heimon henki
    korven honkien humussa sois.

    Kohta tietäjä lyylin laittoi,
    saneli pyhäksi salmen suun,
    kummun kuusesta oksat taittoi,
    julisti vuorella Jumalan puun,
    lepikön aitasi Hiiden haaksi,
    asuma-ahoksi vainajain,
    nimitti niemyen Suomenmaaksi
    Ukolle uhreja teurastain.

    Näinp’ on riemulla Kalevan kansa
    tuhanten järvien maahan jäi,
    aneli onnea Ahdiltansa,
    palui palkkoja metsältäi,
    saarten salmihin verkot heitti,
    syvälle korpehen vipunsa vei,
    paaden kourussa kalansa keitti,
    tuntenut kaupin kaluja ei.

    Vaan kun iltasin kumpuloilla
    päivän laskua katseltiin,
    tai kun erässä nuotioilla
    otavan sarvia outeltiin, —
    silloinpa helisi kannelkielet,
    kautta kumpujen soitot soi,

    silloin sankarit vakaamielet
    sormet sormien lomahan loi,
    silloin loihtuja, laulelmoita
    partahuulilta humisi vaan,
    alkusyntyjä syviä noita,
    peruja kansojen kehtomaan:
    Vipusen virsiä, satuja sammon,
    ”lovessa”-käyntejä loihtijain,
    kuvia kummia Kalman kammon,
    ituja Tuonelan tutkelmain.

    Luonnon lapsena kasvoi kansa,
    nukkui honkien huountaan,
    uneksi uudesta onnestansa,
    heräsi aaltojen loiskinaan;
    huuhtia raaten, kaskia kaaten
    voimoa elämän nisistä joi,
    metsän Mielikin povella maaten
    luonnon luottehet kuulla voi.

    Siellä suojana hongan juuri,
    taivon tähtöset päällä pään,
    kasvoi Suomen sukuni suuri,
    yleni henki heimon tään.
    Kuuhut kulki taivahalla
    kuusten lomitse kurkistain —
    kansa se kasvoi kuusten alla,
    käköset oksilla kukkui vain.

    II.

    Läksi puut ylenemähän,
    vesat nuoret nousemahan,
    kasvoi kuuset hukkalatvat,
    lautui lakkapäät petäjät
    . —
    Kalevala.

    Koittipa vihdoin Väinämön aika,
    Suomeni sankari-aika,
    tietojen, taitojen, taikojen aika,
    laulujen, urhojen aika,
    jolloin suur’ oli Suomeni valta,
    laaja laulun ja soiton maa:
    Vienan päältä ja Valdain alta
    Suvannon suurten vetten taa.
    Jolloin Suomeni kansa sorja,
    ollut ei lännen, ei ounaan orja,
    jolloin Kalevan kalpa löi
    ja leimusi tietäjän taika.

    Kauvas valliten merta kahta
    Permin purret kulki,
    kauvas kaartaen Pohjanlahta
    Kainuu satamat sulki,
    loitos Karjalan kannel kaikui,
    kauvas kantoi Jäämin jous,
    Taara-huutoja rannat raikui,
    kussa Yösalon purret sous.
    Silloin suur’ oli Suomen kansa,
    Suomen leijona voimassansa,
    silloin heimoni kunniaa
    koko Pohjola julisti julki.

    Josp’ ois astunut silloin miesi,
    kansani yhtehen tuonut,
    temmannut miekkasi, rastinut tiesi,
    valtasi vaajat luonut!
    Josp’ ois Väinämö harmaapäinen
    silloin tarttunut valtikkaan,
    taikka lähtenyt Lemminkäinen
    sukunsa suurena kulkemaan, —
    noussut heimonsa herttuaksi,
    veljeskansojen kaitsijaksi,
    Väinän rannoilta Ruijan suulle
    torvien soida suonut!

    Vaan ei kutsua kuullut kansa,
    raikunut torven tahti,
    Väinämö soitteli kanneltansa,
    impiä ajeli Ahti;
    eip’ on astunut silloin miestä
    heimoni onnea ohjaamaan,
    kansa ei tietänyt Kalevan tiestä,
    veli ei tuntenut veikkoaan.
    Pennin rannalle Norja nousi,
    Väinän virtoja vieras sousi,
    Kainuun hautasi kansojen yö —
    vaipui heimoni mahti.

    III.

    Ja quin keuekyluö kyluettin,
    silloin ukon Malia iootijn
    . —
    Agricola.

    Tullut oli koolle kansa tuomaan touko-uhrejaan
    vetten, vaarain partahilta kautta suuren Suomenmaan,
    tullut oli nuoret, vanhat vakkojansa tuomahan,
    pyhän Päivävuoren päällä Ukon maljan juomahan.

    Tuolla tammipuiden alla urhot vanhat tarinoi,
    täällä kummun tanterella nuori kansa karkeloi;
    siellä istui Ilmariset, haastoi Väinöt harmahat,
    täällä leikki Lemminkäiset, astui Ainot armahat.

    Meri aaltos vaaran alla, päivä paistoi päällä veen,
    käkö kukkui kultasuulla, tammet huojui hiljakseen,
    rastas lauloi rannan puussa, sotka salmen suussa sous —
    silloin heimon valtavanhin tarttui maljahan ja nous:

    ”Terve kevät Pohjolahan,
    Suomehen suvinen päivä,
    terve lämmin lounatuuli,
    terve kumpuen käkönen!
    Terve veet sinertämähän,
    viitakot vihertämähän,
    terve maahan marjan varret,
    terve kukkaset keolle!

    Paista päivä näille maille,
    näien peltojen perille,
    nosta maa makoamasta,
    Luojan nurmi nukkumasta,
    pane korret korttumahan,
    sekä varret varttumahan,
    tuhansin neniä nosta,
    saoin haaroja hajota,
    kynnöstämme, kylvöstämme!
    Eip’ on maa mehua puutu,
    voimoa Kalevan pelto,
    kun lie armo antajista,
    lupa luonnon tyttäristä.

    Oi Ukko ylijumala,
    hattarojen hallitsija,
    iätä iästä pilvi,
    nosta lonka luotehesta,
    vihmo vettä taivahasta,
    mettä pilvistä pirota
    orahille nouseville,
    touoille tohiseville!”

    Näinpä lausui heimon vanhin, kansa Ukon maljan joi,
    vanhat haastoi harvaksensa, nuori kansa karkeloi;
    käkö kukkui kultasuulla, tammet huojui hiljakseen,
    meri aaltos vaaran alla, päivä paistoi päällä veen.

    Silloin nousi outo purje ulko-ulapalta,
    laiva kohti Suomen saarta laski lännen alta;
    urhot tuota ensin luuli allin ampujaksi,
    naiset kaupin haahdeksi ja saksan haljakaksi.

    Katsottihin, vuotettihin, niin jo nousi toinen,
    nousi toinen, nousi kolmas purje yhden moinen.
    Vaan kun koko taivon ranta välkkyi valkealta,
    silloin ties he vainolaisen tulleen lännen alta.

    Silloin vanha vaiti jäi ja lakkas laulu nuoren,
    kotihinsa kansa riensi päältä Päivävuoren;
    kohta joka kukkulalta vainoliekit nousi,
    kautta suurten Suomen vetten sotapurret sousi.

    IV.

    Tänne miehet, tänne miekat,
    tänne tapparat tuliset!
    Lännen jouset, lännen joukot
    tuulen siivillä tulevat,
    pistävät tulehen pirtit,
    kylät polttavat poroksi,
    vievät viljat, kullat, helmet,
    kassapäistä kaunehimmat.

    Kaiva kullat kuusten alle,
    aarnihautoihin hopeat,
    rahat kätke raunioihin,
    viljat purnuhun pudota,
    mutta kaunot kassapääsi,
    saattaos salon sisähän,
    sinikorven kainalohon,
    piilohon pimentopirtin!

    Elä itke Suomen impi,
    elä äitini valita!
    Ei sinua vieras viene,
    koske koura vainolaisen,
    kunis on kultasi elossa,
    poikasi kädessä pontta,
    sulhoja salolla Suomen,
    kalpoja Kalevan maassa!

    Vaan oi armas äityeni,
    oi mun impeni ihana,
    et sä itke itseäsi,
    varo et vaarojas omia,
    poikasi poloa itket,
    suret sulhosi eroa.

    Elä itke Suomen impi,
    elä äitini valita!
    En mä silloin suohon sorru,
    enkä kaau kankahalle,
    kun sorrun sotatiloille,
    vaivun vainotanterille.
    Soma on sotainen tauti,
    sorea sotahan kuolla,
    kaunis miekan kalskehesen.

    Vaan en vielä vainajana,
    Mannun lapsena makoa,
    vielä saavun sankarina,
    heimon helmenä palajan,
    sata miestä saattamassa,
    tuhat tuomassa kotihin.

    Tänne miehet, tänne miekat,
    tänne tapparat tuliset!
    Lännen joukot, lännen jouset
    tuulen siivillä tulevat!
    Anna tulla turmamiehen,
    saapua salakavalan!
    On meillä oluet pantu,
    vara vierahan varattu:
    jouset kaikki jäntehessä
    suun suloksi lännen sulhon,
    kaikki tapparat tanassa
    pään menoksi merisen miehen!

    V.

    Saapui kansa Auran suulle, poikki Pohjan,
    saapui sata jousikättä, tuhat miekkamiestä,
    mutta taakse taistokentän Päivän kukkulalle
    nousi Suomen suuret noidat suurten puiden alle.

    Päivä näin kun vuoteltihin, niin jo vieno ilta
    saattoi luokse lännen laivat taivon rantehilta,
    nousi Ruotsi rantamalle, nousi rautarinnoin,
    läksi länsi taistelohon, länsi uskoninnoin.

    Jop’on jouset jännittyi ja suihki sulkanuolet,
    päivä peittyi vasamoihin, yöhön Pohjan puolet;
    Lappi laaja katsomahan kaaloi tuota kummaa,
    Turja kaikki kammostui jo talven yötä tummaa,

    Iski mies jo miestä vasten, miekka vasten miekkaa,
    kalskui kalpa, raikui rauta, huuhtoi hurme hiekkaa;
    silloin valkes Pohjan yö jo säilän säihkynnästä,
    revontulten roihun näki Lappi etelästä.

    Vaan ei miekoin, miehin yksin sotaa käyty siellä,
    käytiin sotaa sanalla ja miettehellä, miellä,
    taidon kalvat tahkottiin ja tiedon linnat luotiin,
    kansanhengen kaikki voimat taistelohon tuotiin.

    Tuolta takaa taistokentän tammikummultansa
    lauloi Suomen suuret noidat tenholaulujansa,
    lauloi pillat piilostaan ja turmat Tuonelastaan,
    Turjan tuulet, Hornan henget vainolaista vastaan.

    Mutta heitä vastapäätä loisti lännen valta,
    välkkyi suuri kultaristi vaahderkunnahalta.
    Siellä helkkyi helmivyöt ja Herran kuvat kulki —
    siellä munkit Henrik piispan piirihinsä sulki.

    Aina jatkui leikki julma, miesten leppä juoksi,
    rynnättihin, väistyttihin, vaihtui luode, vuoksi.
    Harveta jo Ruotsin joukot alkoi sieltä täältä —
    silloin nousi outo lieska Päivävaaran päältä.

    V.

    Kuinka lie se syttynytkin? Liekö loihtijalta
    kipunainen kirvonnunna tulustaulan alta,
    vaiko — niinkuin kansa kertoo kirkon legendasta —
    Ukon uhripuuhun iski liekki taivahasta.

    Kuinka lie! Mut kauhu valtas Suomen miesten
    mielet,
    kun he huomas vaaran päältä tuimat tulen kielet,
    kauhu hiipi kalvan päihin, tunki miesten tarmoon, —
    toiset pyrki pakohon ja toiset turvas armoon.

    Näinpä loppui taisto suuri, taisto Väinön,
    näinpä päättyi päivä armas, päivä Väinön aian.
    Eikä vielä sammununna ollut soihtu ruskon,
    kun jo Suomi Kupittaalla otti uuden uskon.

    VI.

    Kansa outoja anoppi,
    ikävöitsee ilma kaikki.

    Salamnius.

    Ja silloin Suomen tietäjä läksi
    vesiä ventoja kulkemaan,
    silloin vaikeni Väinön kannel,
    kuoli luonto maan.

    Silloin Metsolan metiset piiat
    ristit riistivät rinnaltaan,
    kullat kulmilta karistivat,
    ja huolivat itkien Tapion linnan
    mustahan murhehuntuun
    ja kauvas korpehen kätkeytyivät
    saunahan salaiseen.

    Silloin Ahtolan armahat neiet,
    vaahtivaipat,
    sukelsi surren ainiaaksi
    alle aaltojen syvien,
    jättäen rannat, raumat,
    heittäen suruhun heleät hiekat,
    kaislikot yksin karkelemaan.

    Silloin karkkosi ihanat immet
    kaarilta Suomeni taivaan,
    päättyi kirjat päivyen neien,
    katkesi Kuuttaren kangas, —
    Ja kautta ilmojen, kautta maan
    soi valtava valitushuuto:
    On kuollut Suomen,
    on kuollut luonnon laulu! —

    Mut Ruotsi silloin Suomen rantamalle
    myös merten takaa oudon taimen toi,
    ja vuodet vaipui ajan virran alle
    ja vieras virpi täällä vihannoi;
    se kohta päänsä nosti korkealle
    ja juuret vankat syvään maahan loi.
    Ja tiedon terhoja se tammi tarjos
    ja uskon katvehella kansan varjos.

    Mut velkahan sen taimen kylväjille
    ei jäänyt Suomen kansa konsanaan,
    vaan kiitollisna tammen antimille
    sen otti uudeks’ uhripuuksi maan
    ja kantoi kullat, heitti helmet sille
    ja antoi viime aumat pelloltaan
    ja uhras laumoin sille lapsiansa —
    ei, jäänyt velkahan ei Suomen kansa.

    Näin yhä Ruotsin rautatammi nousi
    ja päälle pilvien se nosti pään
    ja yli maan sen ylväs latva nousi
    ja taivon kaiken katti lehvillään;
    ja turhaan ampui päältä päivän jousi
    ja turhaan kuuhut kylvi välkettään.
    Se tammi taivon valon maasta sulki
    ja yössä kaihomielin kansa kulki.

    Ja suruun riemut suli, päivät öihin
    ja murhe musta hiipi Suomelaan,
    ei kuuhut pilkkinynnä pirttilöihin,
    ei päivä koittanunna konsanaan;
    se tammen kyllä kutoi kultavöihin,
    mut yöhön jätti majat Väinön maan.
    Ja hiljaa hyräellen majoissansa
    näin päivää kaipaellen lauloi kansa:

    ”Ain’ on päivä paistamatta,
    kuu kulta kumottamatta
    näillä Väinölän tuvilla,
    Kalevalan kankahilla.
    Vilu viljalle tulevi,
    karjoille olo kamala,
    outo ilman lintusille,
    ikävä inehmosille,
    kun ei konsa päivyt paista,
    eikä kuuhuet kumota.

    Hauki tiesi hauan pohjat,
    kokko lintujen kulennan,
    tuuli haahen päiväyksen;
    ei tieä inehmon lapset,
    milloin aamu alkanevi,
    milloin yö yrittänevi,
    nenässä utuisen niemen,
    päässä saaren terhenisen.”

    Ja hongat humisi huolissaan
    Suomen salomailla
    ja surua solkikoivut soi
    ja huokasi korven kuuset; —
    hellitteli heinät vienot,
    kuikutti kukat kanervan,
    ahoset armahat vaikeroi
    ja nurmet nuoret itki.

    Ja Väinön kantelo kaiutonna
    valitti kivillä rannan
    ja Suomen laulu orpona, onnetonna
    vieri maita, vieri soita,
    vieri synkkiä saloja vaan
    nääntyen näljissänsä.

    Ja kansan riemu seisoi vaiti vaan
    oven suussa, orren alla,
    mut mahtavana pöydän päässä, lautsan päässä,
    murhe, itku isännöi
    kun oli poissa armas päivä,
    Väinön maassa
    yö.

    VII.

    Arvon mekin ansaitsemme
    Suomen maassa suuressa.

    Jaakko Juteini.

    Mutta häipyy hetket nukkuvankin,
    vierii sokeankin viikot pitkät,
    kului aika myöskin kurjan Suomen.
    Yössä yhä Osmon onni itki,
    kahlehissa kulki kansan kieli,
    murtui Suomen laulun suojamuurit,
    katkes kansanhengen kurkihirret,
    raunioiksi vajos Suomen valta.
    Kesannoiksi Sampsan pellot jäivät,
    kylvämättä kasket Kalevaisten,
    niittämättä Väinön touot, toivot:
    Kussa taannoin kansan vilja kasvoi,
    siellä huojui vaan nyt korpi kolkko;
    kussa muinoin karjan kellot kalkki,
    siellä kaikui ruske kontioiden;
    kussa ennen käkökullat kukkui,
    siellä yökkö lensi, huusi huuhkain.

    Surumielin Suomen äiti itki:
    ”Kussa kuljet armas kuopukseni,
    missä viivyt viisas Väinämöinen?
    Emos vanhan auttajaksi astu,
    joudu päästäjäksi päivän uuden,
    sekä päivän jotta kuuhutkullan!”

    Silloin säälitellen Väinö vanha,
    joka paltehelta auerpilven
    kohtaloita Suomen kansan katsoi,
    katsoi kyynelsilmin, murhemielin,
    taivahalta tähtimiekan tempas,
    Kalevaisten vanhan väkikalvan —
    jonka sinne oli heittänynnä
    Suomen rantamilta lähtiessään —
    ja hän maahan valosäilän viskas,
    halki taivon, puhki pilvilöiden,
    läpi jättitammen taajan latvan.

    Lailla leimauksen miekka lensi,
    vaipui kalpa Ukon vaajan lailla,
    tiensä leikkas läpi tammen lehväin,
    syvään päätä myöten maahan syöksi.

    Näki kansa liekin leimahtavan,
    tuikahtavan oudon tulikielen
    ilman öisen, ikisynkän halki;
    kaikki tuota katsomahan riensi,
    kuunko keträ oli kirvonnunna,
    vaiko lentänynnä taivon tähti,
    pudonnunna päivän pyöryläinen.
    Neuliaisna sinne nuoret juoksi,
    kontiona sinne vanhat kulki,
    petran askelilla poiat potki,
    neiet joutsenena souten joutui —
    kaikki sinne, kunne viiru viittas,
    kunne rata rasti, juova johti.

    Eipä ollut päivän pyöryläinen,
    eikä keträ kuun, ei taivon tähti,
    oli miekan kahva kankahassa,
    kultakahva, helmin huolieltu;
    mutta päältä paistoi päivän juova,
    reppänästä säde pieni pilkki,
    siinti taivas, kuulti kultapilvi.
    Jopa päättyi petran päivämatka,
    jopa soutu sorjan joutsenenki,
    ihastellen, ihmetellen kaikki
    jäi nyt katsomahan kankahalle,
    katsoi taivahasen, maahan katsoi,
    katsoi toinen toisehensa, eikä
    tiennyt mistä oli miekka tullut,
    kusta revennynnä päivän reikä.

    Saapui vihdoin sinne ukko utra,
    itse Virokannas Karjalainen,
    joka syrjäisessä sydänmaassa
    eli yksin salon saunassansa,
    eli muinaisissa muisteloissa,
    lauleloissa ajan vanhan vainen.
    Hänkin nähnyt oli liekin lennon,
    kansan humun kautta korven kuullut,
    kaalonunna tuota katsomahan,
    vaikka tiellä jäänyt muista jälkeen.

    ”Onpa niinkuin tuolta päivä pilkkis”,
    virkkoi Virokannas ihmetellen,
    tirkistellen kohti taivon kantta,
    kuusten latvain lomi kurkistellen.
    Vaan kun katse valon tietä seuras
    päästä päähän, maahan taivahasta,
    huomasi hän kahvan kankahassa,
    hieroi silmiään ja tuumi silloin:
    ”Eihän liene vanha Väinön miekka!”

    Maahan kumartui ja sormin kulki
    kahvan kaunehia tunnustellen,
    tunsi Ilmarisen ihmemiekan,
    tunsi kirjat, tunsi kullat, helmet,
    tunsi Väinön vanhat taikamerkit.

    Mutta kummissansa kansa kertyi
    äijän ympärille tiedustellen:
    ”Miekan tunnetko ja mist’ on tullut,
    kust’ on tänne päässyt päivän pilke?”

    Silloin Virokannas päänsä nosti
    katseen ylvään yli kansan luoden:
    ”Kalvan tunnen, tunnen kantajankin!
    Senpä muinen seppo Ilmarinen
    takoi Väinämölle, veljellensä,
    kun ol’ Louhi valon maasta vienyt,
    vienyt vuoren alle aurinkoisen.
    Sillä Väinö Pohjan kansan kaasi,
    voitti yön ja päästi Suomen päivän.”

    Ihmetellen kysyi Suomen kansa:
    ”Kummia sa kuulut haastelevan, —
    ken on Ilmarinen, ken on Väinö,
    kerro meille!” —

    Virkkoi Virokannas Karjalainen:
    ”Laulaisinpa, totta taitaisinpa,
    kun ois täällä joku joukossanne,
    joka löisi käden kättä vasten,
    mielen mieltä, kielen kieltä vasten,
    lähtäksemme laulun laajan teille,
    virren vienon vettä soutaksemme.”

    Äänetönnä seisoi Suomen kansa,
    vaiti viipyi vanhat, nuoret. Vihdoin
    astui vaari sadan vuoden vanha
    toisten takaa horjuen ja lausui:
    ”Taisin kuulla noita taatoltani
    joskus piimäsuuna pikkaraisna,
    vaan on ruostunut jo kielen lukko,
    kurkku kuivanunna, muisto mennyt.
    Toki vielä toisen muistutellen
    jotain niistä ehkä tietä voisin.”

    Ja he istahtivat kankahalle,
    kannon päille, kalvan kahden puolin,
    löivät kädet vankat kättä vasten,
    saumasivat sormet toisihinsa.
    Karjalainen sana-arkun aukas,
    Virokannas virsilippahansa;
    lauloi ilojansa entisiä,
    muinaisia onnen muistojansa,
    lauloi Suvantolan sankareista,
    kosijoista kuulun Pohjan neien,
    lauloi Väinämöisen voimatöistä,
    Sampo-matkasta ja Louhen maasta.

    Hymyhuulin noita kansa kuuli,
    niinkuin lapsi kehtolauluansa,
    jonk’ on äidiltänsä ennen kuullut,
    mutta unhottanut maailmalla.
    Nauroi nuoret Ahdin leikkilöille,
    Väinön lausehille vanhat nyökkäs,
    itki neiet nuoret Kullervoista,
    poiat surkutteli Ainon surmaa.

    Vaan kun vielä lauloi ukko kallas,
    kuinka kaikk’ ol’ ennen toista täällä,
    kuinka toisin täällä touko kasvoi,
    toisin leivo lauloi, lehto tuoksui.
    Kuinka ennen täällä suuret laulut
    raikui suusta suurten sankareiden,
    kuinka ennen täällä suuret miekat
    säihkyi säkeneitä suurten töiden,
    kuinka yksi, suuri Suomen manner
    kantoi yhtä, suurta Suomen kansaa —
    silloin kansa kysyi kaihomielin:
    ”Miksi ennen kaikk’ ol’ onnellista,
    miksi muinoin kaikki kaunihimpaa?”

    ”Silloin paistoi päivä” — vanhus virkkoi.
    Ja hän lauloi, kuinka niemellänsä
    vapaa kansa kerran kynti, kylvi,
    mutta merten takaa vieras saapui
    tuoden rantamalle taimen oudon,
    taimestapa kasvoi jättitammi,
    jonka latva maasta päivän peitti.

    Ukon kertomata kuunnellessa
    syttyi sydämissä aatos uusi,
    syttyi niinkuin kulo kankahalla:
    ensin hiljaa, ritisten se hiipi,
    piirsi matalana maata pitkin,
    kanervissa kiemuroiden kulki,
    kunnes löysi kuusen kunnahalta,
    kuusen korkean ja kukkalatvan,
    johon roihahti ja taivahalle
    kauvas kansan pyhän tahdon kantoi:
    ”Taitettava onpi tammi suuri,
    kauhu kaadettava Suomen niemen!”

    Urhon huudon Väinämöinen kuuli,
    ja hän riemastui ja rinnassansa
    syttyi toivon säde, kerran vielä
    päästä ahojansa astumahan,
    soutamahan Suomen suvannoita.
    Ja hän lauloi uuden ilmapurren,
    emäpuuksi taivon kaaren taittoi,
    puutti pohjan ilman pieleksistä,
    päivän sätehistä laiat liitti,
    kokan kultas aamun purppuralla,
    illan kuutamolla keulan huoli —
    valmis lähtemähän ollaksensa,
    konsa kajahtaisi kutsu kansan.

    VIII.

    Yksi mieli, yksi kieli,
    siin’ on suoja Suomenmaan.

    Oksanen.

    Jo silloin Väinön kansa ties,
    mit’ tehdä miekallansa,
    ja voiman rinnassansa
    nyt uuden tunsi Suomen mies
    ja iski kalvan kahvaan —
    ja raadannasta rahvaan
    jo soitti somer alla maan
    ja helkki kangashiekka,
    mut eipä kalpa nouse vaan,
    ei vääjä Väinön miekka,

    Ja kautta Suomen kaivattiin
    nyt miestä miekan päähän
    ja Auran rannat raivattiin
    ja Pohjan korvet porkattiin
    nyt aina Turjan jäähän.
    Mut ollut kalvan nostajaa
    ei suuren Suomen mailla
    ja ilman päivää itki maa
    ja kansa kuuta vailla.

    Mut silloin nousi ”pikku mies”,
    kuin tuoma äkkitaian,
    hän työnsä tunsi, tiensä ties
    ja arvas tuulet aian.
    Ja annas, kului hetki, kaksi,
    hän nousi maansa mahtavaksi
    ja katsoi yli kansojen
    ja kohos korkeaksi:
    kun jalka maassa teutaroi,
    niin pilvet päätä piirsi,
    kun ääni kautta korven soi,
    niin kaiku vuoret siirsi.

    Hän tempas teräsjänterin
    nyt kalvan kankahasta
    ja ihmetellen nähtihin
    sen vanha loisto vasta:
    kun kuuhut paistoi kärjeltä
    ja tähdet lappealta
    ja päästä koitti päivän koi
    ja aamu kahvan alta!

    Ja päänsä päällä miekkoaan
    hän heilahutti kerran
    ja tulet tuiski halki maan
    ja iski ilma Herran.
    Ja tammen suuren kaadantaan.
    nyt urho läksi voimassaan
    ja mäet mätkyi ja linnat liikkui
    ja kivet kirpoi ja paadet kiikkui
    ja kosket kohisi kuivillen
    ja virrat suunsa sulki
    ja kuuset kumarsi laulaen,
    kun Pohjan urho kulki.

                                                       ⁂

    Alle tammen kun oli tullut urho,
    miekka kirkas pilviä kohti nousi,
    nousi niinkuin nousevi kirjokaari
    kannelle taivaan.

    Iski kerran, iskipä toisen, tulta
    miekka leimus, puu säkeneitä säihkyi,
    ilma vinkui kuin rajuyönä huiput
    aution vuoren

    Niinpä vihdoin kerralla kolmannella
    tammi lysmyi kuin Ukon lyömä, taittui;
    ajan tuulispää tyven työnsi länteen,
    kaakkohon latvan.

    Mutta miekan urho se heitti jälleen
    tähtiparvein taa sinitaivahalle,
    heitti kansalleen valon viittojaksi,
    soihduksi yössä.

    IX.

    Ja on kuin ilma uusi
    taas hengähtäis yli maan.

    Paavo Cajander.

    Jo pääsi paistamahan Suomen päivä,
    jo pilvet pääsi pitkin juoksemaan
    ja väistyi Väinön maasta huolten häivä.
    Ja aamu uusi aaltoo halki maan,
    kuin virta, joka teljet tempas eestä
    ja vyöryy voitokkaana voimassaan.
    Ja leivot kaartaa taivon kantta seestä
    ja kunnahilla huljuu huomenkoi
    mi kimpoo kirkkahana lammen veestä
    ja rantapuiden lehvät purppuroi
    ja heittää heinän päille suuteloita
    ja kanssa kaisla-neitten karkeloi.

    Ja lehdot helkkää lempi-uuteloita
    ja onni oksapuilla visertää
    ja kuuset heijaa kulta-unelmoita.
    Kas, kuinka tuoksuu kevätkerkän pää
    ja päivän sattuessa kuusten alle,
    kas, sammal silkin lailla välkähtää!
    Ja lämpö läikkyy maalle nukkuvalle
    ja kukat umpustansa kurkistaa
    ja perhot leijaa. Näinpä taivahalle
    nyt huomenhymniänsä hymyy maa
    ja auer tanssii aamun poskipäillä
    ja tereet terhenisnä tanhuaa.

    Mut kuningas ei saavu yksinään,
    vaan jalo juhlajoukko seurassansa,
    kun vierii valtavaunut kruunupään,
    niin lauluin, huiluin häntä seuraa kansa.
    Ja yksin tullut Suomen päivä ei,
    vaan ajan orhi eellä viestit vei
    ja Suomen mieli kulki kupeellaan
    ja ohjaksissa istui onni maan
    ja valtikkata kantoi Suomen valta
    ja ristirinnoin Suomen kieli kulki
    ja kansan riemu kaikui kaikkialta —
    ja Suomen laulu juhlasaaton sulki.

    Ken ei nyt tahtois nähdä ruhtinastaan,
    niin, nähdä sekä näyttää lapsilleen?
    Ken ei nyt rientäis valtiaansa vastaan
    ja yhtyis ylkäsaattoon iloiseen?
    Ja arki-askareensa jätti kansa
    ja kesken kyntäjältä sarka jäi
    ja pöydän alle neule neieltäi
    ja kaikki riensi juhlapuvuissansa
    nyt kyläraitin päähän katsomaan,
    kons’ saapuu kansan taatto, Suomen suoja,
    kons’ saapuu valtaherra, valon tuoja,
    se kauvan kaivattu, se toivo maan.

    Ja tuomen lehväsiä kansa leikkaa
    ja pistää tietä pitkin tuoksumaan
    ja portin laitannassa poiat veikkaa
    ja neiet nuoret kylvää kukkiaan.
    Mut metsän rantaan pälyy joka pää
    ja kaikki vuottavat he ruhtinastaan.

    Jo kumu kuuluu, tomu pöllyää
    ja tieltä kuultaa kullan välke vastaan...
    ja polvet neitojen jo nyykähtää
    ja vaari kohottaa jo lapsenlastaan.

    Mut _Hän_ ei saavu vielä, viesti vaan,
    uus aika, airut päivän ruhtinaan,
    min orhi kulkee kuni aamurusko
    ja karkaa rautakengin kautta maan,
    min kypärässä heiluu uusi usko,
    ja uusi toivo välkkyy kalvassaan.

    ”Hän saapuu, saapuu!” — ajan airut huus,
    ”hän saapuu, Suomen auvo, aamu uus!
    Tiet maassa tehkää hälle avaroiksi
    ja portit kaartakaatte korkeoiksi,
    hän kulkekohon kukkasilla vaan
    ja astukohon köynnöksien alla
    ja olkoon kaikki kansa polvillaan,
    kun kuninkaanne saapuu kunnialla!”

    Hän tuossa on jo. Orhit hirnahtaa,
    ja vaunut lentää lailla Ukon nuolen,
    ja kauvas vaaruu alla vankka maa
    ja metsä maahan painuu kahden puolen.
    Ja kansa portin luona polvistuu
    ja aamuansa vartoo avopäin;
    ja kukkatuoksut tielle tunkeuu —
    ne myöskin ruhtinastaan tervehtäin.

    Jo veräjälle vaunut seisahtaa
    ja pyssyt paukkaa, liput liehuaa,
    ja kummun päältä kirkonkellot kaikuu
    ja mahtavasti vastaan vaarat raikuu —
    kun valtias se nousi vaunussaan
    ja viittas lempeästi kädellänsä
    ja loihe lausumaan:

    ”En maahan polvistaa ma tahdo teitä,
    vaan tahdon korkealle kohottaa.
    En vaadi teiltä muita seppeleitä,
    kuin joita kasvaa hyveen kukkamaa.
    En avaroita teiltä ano teitä,
    mut sydämenne mulle avatkaa,
    ja kaikin seuroineni majoitusta
    ma siellä pyydän sekä siunausta.”

    Hän päätti näin. Ja riemun huuto nous,
    kuin tuulispäässä aalto ulapalla,
    se kasvoi, karttui, paisui, kauvas sous
    ja vaikes maininkina vaipumalla.
    Mut kuningas se astui vaunustansa
    ja läksi katsomahan kansoansa
    ja lapset eellä kulki laulaen
    ja vanhat seuras vaiti siunaten.

    Näin kulki kuningas se kautta maan,
    ei vieraellut luona valtojen,
    ei poikennunna palatseihin vaan,
    mut usein mökkiin muonarengin astui
    ja yöpyi torpan majaan matalaan.
    Ja kaikkialla kunne kulkikaan
    ol’ ovet auki selkoselällään
    ja suli sydämet ja silmät kastui
    ja rauha, riemu seuras jälkiään.

    Ja kansan onni kaikui ouruten
    ja siunausten siimesvöiden alla
    ja kukkasilla nuorten toivojen
    näin Suomen päivä kulki kunnialla.