Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat teoksessa

Ladataan paikkoja...




    PYHÄ KEVÄT

    (1901)

    ”Astu aatos, lennä, liidä,
    kirkastuksen korkeuteen!”


    MAA JA KANSA.

    ALEKSIS KIVI.

    Lausuttu Kaunokirjailijaliiton Kivi-iltamassa
    23 p maalisk. 1901.

    Syntyi lapsi syksyllä
    tuulet niin vinhasti vinkui —
    tuult’ oli koko elämä,
    nähnyt ei kesää, ei kevättä,
    eli vain syksystä jouluun.

    Syksyn lapsilla kiire on —
    päre pihdissä sammuu —
    aatos lentävi, aivot takoo,
    veri paksuna päähän sakoo,
    ovella Sylvester uottaa.

    [Sylvester, vuoden viimeinen päivä: Kivi kuoli
    Uudenvuoden päivänä, syntyi 10 p. lokakuuta.]

    Vuota vuos vielä, oi vanha!” —
    tuulet niin vinhasti vinkuu —
    ”jouda en viel’ sua seuraamaan!”
    Vanhus ovella nyökkää vaan:
    ”Saat elää syksystä jouluun.”

    ”Viivy, viivy, oi vanha vuos!” —
    päre pihdissä sammuu —
    ”niin täysi, niin täysi on sydämein,
    sen tahtoisin antaa ma kansallein,
    en vielä jouda ma kuoloon!”

    Hetket rientävi, kello lyö —
    tuulet niin vinhasti vinkuu —
    ”Onko, onko jo keski-yö?”
    ”Päätä, lapsi, nyt päivätyö,
    jo aamun tähtöset tuikkii.”

    ”Vielä hetki, oi vanha!” —
    päre pihdissä sammuu,
    kannel heikosti helähtää,
    kääntyvi ovella harmaapää —
    loppui laulajan vuosi.

    ”Minne viet mua, vanha?” —
    tuulet niin lauhasti tuoksuu —
    ”minä niin pelkään ja vapisen”.
    ”Rauhoitu, rakas lapsonen,
    ovella taivaan jo ollaan.”

    Astuvi sisähän vanha vuos —
    taivaan kynttilät loistaa —
    saattavi laulajan Luojan luo:
    ”Tässä poian ma pienen tuon,
    jok’ eli vain syksystä jouluun.”

    Virkkavi Herra Jumala
    tuulet niin lauhasti tuoksuu —
    ”Etkö kesää sä nähnytkään?”
    ”Näin vaan syksyn talven ja sään”,
    laulaja vavisten vastaa.

    Kyyneltyy silmä Jumalan
    taivaan kynttilät loistaa —
    ”Siis suvi sull’ olkohon ikuinen!
    Mut virka, poikanen poloinen,
    ken olet ja mistä sa tulet?”

    ”Laulaja olen ma laadultain” —
    tuulet niin lauhasti tuoksuu —
    ”tulen tähtösestä ma pienestä,
    min nimi on Maa”. — ”Mihin kuolit sä?”
    ”Kurjuuteen kuolin ja nälkään.”

    Vihastuu Herra Jumala
    taivaan kynttilät sammuu —
    ”Sano kansas, niin kostan ma kuolosi sun!”
    ”Ei, ei, hyvä, suuri on kansani mun,
    et sille saa sinä kostaa.

    Mut hiukan hillitse viimojas,
    ne liian vinhasti vinkuu
    mun uraani armahan aukeoilla.
    Suo päivän paistaa sa Suomen soilla!” —
    Näin laulaja tuskassa huutaa.

    Hymyilee hyvä Jumala
    taivaan kynttilät loistaa —
    ”Voi oikein olla. Ehk’ koetin ma
    sun kansaas liiaksi tuulilla.
    Taas kukat kummuille nouskoon!”

    MÖKKILÄINEN JA HÄNEN POIKANSA.

    ”Noh, pojat, päivä valkeaa,
    on aika työn ja toimen.
    Jo aura pelloll’ odottaa
    ja hepo eessä soimen.”

    On sääli heitä herättää,
    ois hyvä maata heidän,
    mut säälittää myös kaunis sää
    ja pien’ on mökki meidän.

    Ken nuorna tottui nukkumaan,
    ei vanhanakaan herää.
    Vain työttömyys se ruostuttaa,
    ei kyntö auran terää.

    Ja näin ma heitä rohkaisen,
    kun väsyvät he milloin:
    tuo aika uuden huomenen
    ja parempi on silloin.

    Ja usein huomen valkeaa
    ja työ on yhtä kovaa.
    Ma silloin koetan lohduttaa:
    Nyt saatte hetken lomaa.

    Ja tyytyväisnä työhönsä
    he nousee nukkumasta.
    Oi, heitä siunaa, Herra sä,
    oi, siunaa mökin lasta!

    GRANIITTI.

    Hakataan, hakataan
    Suomen vuorta harmajaa.

    Peikot pienet nakuttaa:
    kirpoo tulikipunat,
    kivilaatat lohkeevat,
    lastatahan laivoihin,
    viedään suuriin kylihin,
    pannaan muistopatsaiksi,
    palatseiksi, linnoiksi,
    kuninkaille, keisareille,
    vierahille jumaloille,
    joille vuori harmaja
    vain on lasten tarina.

    Hakataan, hakataan.
    Pojat, pienet varokaa!
    Lasten tarut uudistuu,
    kuori kylmä ohentuu,
    vuoren sydän tulta on,
    nousta voipi raivohon,
    kulon suuren kulkemaan
    päästää pitkin maailmaa,
    polttaa kaikki poroksi
    palatsit ja linnatki
    keisarten ja kuninkain,
    vierahien jumalain.

    Vuoressa on tulta myös.
    Nähkää kipunoita yöss’!

    TERVEHDYS KAJAANIN KAUPUNGIN 50-VUOTISJUHLAAN

    6 p. maalisk. 1901.

    Ämmän kuohut, Koivukoski,
    Pöllyvaara, Kyynärpää!
    Kaikki tunnen, kaikki tiedän,
    kaikki mieleen lennähtää.

    Täällä tehtiin Kalevala,
    täällä sodan soihtu nous
    kauvan vielä, vaikka vaipui
    muualla jo miekka, jous.

    Ehkä myöskin tunnet nimen:
    Juhana Messenius,
    josta niin on kaunihisti
    tarinoinut Topelius.

    Ja jos vielä etäisempään
    aikaan, aatos, meitä viet,
    kohtaa meitä kainulaiset,
    karjalaisten kauppatiet.

    Niistä tietköön tiedemiehet!
    Minä muita laulelen.
    Ei meit’ auta entismuistot
    ellei aika nykyinen.

    Min’ oon lapsi tämän ajan.
    Terve sulle, rautatie!
    Kulje kohta korven halki,
    Kajaanihin viesti vie:

    Loppui puute Pohjolasta,
    Sampo saatiin takaisin.
    Kauan oot sa tyytynytkin
    muun jo Suomen muruihin.

    Valitelkoot vanhat herrat
    kaupunkia katoovaa,
    ruikutelkoot rukkamielet
    linnan muurta harmajaa.

    Minä laulan, laulattelen
    Kajaania tulevaa,
    tiedon pesää, taidon pesää,
    jauhon, viljan jakajaa.

    Hyvinvointi! kansan onni!
    Ensin sinä, sitten muu.
    Missä syödään petäjäistä,
    siell’ ei paljon naura suu.

    Meijerit ja kansakoulut!
    Toinen toistaan tukekoon.
    Rahvas lukee raamattua.
    Myöskin muuta lukekoon.

    Ei oo pelko, että kansa
    isäin tavat unhottaa.
    Jos ne joku unhottaiskin,
    kyllä Ämmä muistuttaa.

    Ämmä tulee korpimailta,
    korven voima nuorta on.
    Vuottakaa, kun Kuhmo nousee
    ynnä poiat Paltamon!

    Sotkamoss’ on suuret kylät,
    siellä täyttyy tähkäpää.
    Kiannalla kilvan vielä
    pettuleipää pistetään.

    Täyttyvä on kerran tähkä
    koko kauniin Kainuunmaan.
    Kunpa täyttyis, kohta kaikki
    korven voima tarvitaan,

    tarvitahan päivän työlle
    vasten valtaa pimeyden.
    Kenpä tietää, ehkä toistuu
    tarut ajan entisen?

    Kenpä tietää, ehkä kerran
    Kajaanissa taistellaan,
    kun jo unta uupunutta
    nukkuu suuri Suomenmaa?

    LAULU VANHOISTA AJOISTA.

    Haastavi hongat harmaapäät:
    Ei ennen tääll’ ollut tälleen,
    ei leikitty, tanssittu päivät pitkät
    ja herätty leikkihin jälleen.

    Päivät raskaasti raadettiin
    ja kelpas uni yöllä.
    Pyhät ne pyhinä pidettiin
    ja arki alkoi työllä.

    Tervaa täällä poltettiin
    ja pettuleipää syötiin;
    terva vietiin kaupunkiin
    ja porvarille myötiin.

    Saatiin säkki suoloja
    ja toinen leivänlisää.
    Totteli vaimo miestänsä
    ja poika kuuli isää.

    Aivan toinen aika on
    nyt meillä siitä asti,
    kun herrat ruukin laittoivat
    ja mittar’ metsät rasti.

    Pyhä oli ennen lemmenliitto,
    vakainen sen vastuu.
    Kirkkomäellä kaulakkain
    nyt nämä nuoret astuu.

    Tytöt juoksee ruukilla
    ja pojat myllärillä.
    (Kolme mamsseli heilakkaa
    on näätsen miehellä sillä.)

    Pojat työnsä unhottaa
    ja tytöt kunniansa.
    Viina virtaa tulvanaan
    ja turmeltuupi kansa.

    LAULU VALON SODASSA.

    (Kun Kalevalan sankarit ennen muinen valon sotaan suorivat,
    kerrotaan heidän ennen lähtöään marssineen Ukon puun ympäri
    laulaen seuraavaa laulua:)

    Kuule nyt meitä,
    ilmojen Ukko,
    aukaise eestä
    auringon lukko,
    päästäös päivä
    pilvien takaa,
    kussa se Louhen
    vankina makaa.

    Valoa me vaadimme
    emmekä muuta,
    siksi me kierrämme,
    nyt Ukon puuta,
    siksi me laulamme
    laulua sodan,
    nostamme taivaalle
    tapparan odan.

    Meill’ oli päivä:
    He meiltä sen peitti.
    Meill’ oli kansa:
    He yöhön sen heitti.
    Meill’ oli vapaus:
    Nyt meill’ on orjuus.
    Meill’ oli onni:
    Nyt meill’ on kurjuus.

    Meill’ oli lapset
    siveät ja suorat,
    nyt meillä pauhaa
    hurtat ja huorat,
    kaikki jo katoo:
    kunnia, kunto,
    tarmo ja tavat
    ja oikeudentunto.

    Jos nyt et auta,
    niin hukka jo perii.
    Kuolla jos pakko on,
    kuolkaamme veriin!
    Eespäin veikkoset!
    Tapparat tanaan!
    Voimamme laulu
    ja luottamus sanaan.

    Astuvi urhot,
    ukkonen jyskää.
    Katso, jo Pohjolan
    portit ne ryskää,
    sortuvi, murtuvi,
    kaikuvi soitto,
    sankarit laulaa:
    päivän on voitto.

    EERO ERKKO.

    Kävi myrsky, kun lippusi tankohon tartuit,
    nous taistelon lainehet korkealle,
    mut et sinä sortunut aaltojen alle,
    vaan vaahdossa seisoit ja kasvoit ja kartuit.

    Tuli tyyni, — ja moni, jot’ ei murtanut myrsky,
    nyt sortui tyynessä, veltossa veessä,
    mut ainapa Erkko ol’ joukkonsa eessä,
    oli aurinko mailla tai hyökäsi hyrsky.

    Näin seisoi hän kohta jo kymmenen vuotta.
    Nyt kaatunut on hän. Ken hänet kaasi?
    Sa ääneti seisot. On vastaus suotta.
    Sun puolestas vastaa kansas ja maasi.

    Keväällä 1900.

    HELSINKI HELMILÖISSÄ.

    Kuulkaa Luonnotarten kuiskausta,
    nähkää Suomen talven suuri taika!

    Koko Helsinki on helmilöissä,
    puistot kaikki kuurakaunehissa,
    kaasut palaa, sähkölamput loistaa,
    esplanaadi on kuin taikalinna,
    peikkoin palatsi ja vuoren hovi,
    jossa Hiiden häitä juodaan.

    Mutta kattoin yli sähköverkot
    mahtavina niinkuin maantiet käyvät,
    valkoisina, valon rautareitit,
    sakeoina, sanan ohjoajat,
    sillat sielujen ja ihmismielten,
    valistuksen suuret valtaväylät.

    Mistä tämä rikkaus ja tenho?
    Eilen vielä sumu maita peitti,
    puut ol’ paljaat, kadut kauppaa varten,
    lyhdyt tuikkivat kuin tulitikut,
    sähkölangat, yli kattoin käyvät,
    venyi velttoina kuin riippumatot
    rantamilla kesäsiirtoloiden —
    mukavuuden, laiskuudenkin langat.

    Astun alla jumalaisen holvin,
    pääni päällä kuurahelmet helkkää,
    helmet helkkää, runot kauniit kaikuu,
    tanssii talven immet ihanaiset;
    käyskelen ja kysyn itseltäni:
    Mistä tämä rikkaus ja tenho?

    Tyttö tietä pitkin tepsuttaapi,
    valkea kuin vaahti myrskyn jälkeen,
    pysähtyy ja minuun kauvan katsoo.
    Mitä minusta sa tahdot, tyttö?

    Kuiskaa tyttö tuskin kuuluvasti:
    ”Olen talvi, Suomen taikaneiti,
    tuntenethan minut vanhastaankin,
    liat peitän, saastat maahan kaivan,
    sumut kaikki kudon helmivöiksi,
    joilla koristan ma uraani armaan
    odottamaan uutta kevättänsä.
    Kautta oman rintas kammioiden
    usein unohduksena ma kuljen.”

    Vielä kerran mulle viittas tyttö,
    hälveni kuin uni heräävältä.
    Yksin seisoin keskell’ esplanaadin,
    öinen Helsinki ol’ heräämässä,
    kahden puolen ihmiskarjat kulki,
    karjat sekä karjain kaitsijatkin,
    herrat heilui, vilkkui naiset nuoret,
    vaan ei valkeat kuin talven immet;
    silloin multa silmäkulma kostui,
    sanat nämä nousi huulilleni:
    Mitä taitaa pimeys tälle maalle?
    Ampukohot myrkkynuoliansa,
    nostakohot suosta suuret usmat,
    peittäköhöt taivaat talmallansa,
    laskiessaan Suomen laaksoloihin
    sentään helminä se sataa alas, —
    laulun helminä ja hengen töinä.

    Kiitos unhoitus, sa Luojan lahja,
    kiitos sulle, Suomen suuri talvi.

    8/1 1901.

    KOSKENLASKIJA.

    Niin usein lapsena seisoi hän
    kotiniemensä kultaisen päässä,
    näki ohitse venhojen viilettävän
    niin tyynessä kuin rajusäässä,
    kalapurret, kaupan purret,
    purret parkinkiskojien,
    halkojen hitaiset purret
    sekä kilvan kirkkovenhot.

    Mutta ylpeinä yli muiden
    loisti tervapurtten laajat purjeet,
    pullistuen omast’ onnestansa,
    tietäin kantavansa korven voimaa,
    kantavansa suuriin kaupunkeihin
    havumetsän haluttua mettä.
    Siitä mahtavina sadatmarkat
    sinkoo kauas sinikorpiin Kainuun,
    sadatmarkat sekä jauhot, suolat,
    joskus myöskin ”vältti”, kääntö-aura,
    talon toimellisen isännälle;
    emännille sokurit ja kahvit,
    kihlat lempiville kihlakunnan.

    Halu syttyvi poikasen sielussa:
    Lie jotain mullakin viedä,
    on tunteita, on haaveita,
    ja jos tervaa ei, pajunkuorta,
    niin mieltä nuorta
    ja mietteitä,
    joit’ ei joka poika tiedä.

    Ja niin hän purtensa irroittaa
    kotilahtensa kultaisen suulta,
    laskevi keskelle kuohuja
    ja laulavi laitapuulta,
    miten meri on suuri ja sininen
    ja maa niin armas ja kaunoinen
    ja vieno neitosen varsi,
    kun hän koivujen solassa käy.

    Ilta hiljainen lankeaa.
    Purje leutona lepattaa,
    terhen nousevi tuolta, täältä,
    lahden pohjista, laineen päältä,
    kutovi verkkonsa yli veen —
    poikanen yönä on yksikseen.

    Huokaa öiset ulapat.
    Saapuu sadat unelmat,
    Vait! Mikä valkoinen välkähtää?
    Vellamon neitosen kyynärpää,
    tuolla polvi ja täällä kaula:
    ”Laula poikanen mulle, laula
    synnyt lempivän sydämen.
    Saat sinä suukkoni lämpöisen.”

    Ja poikanen laulavi lauluaan
    niin vienon-soipoa, sorjaa,
    miten kuinka jos kauniit on kukkaset maan,
    ne kuolo kuitenkin korjaa,
    mut tummanpa Tuonelan laineilla
    siell’ lumpehet valkeat päilyy;
    ken siellä kohtaapi kultansa,
    sen kukkaset ijäti säilyy.

    Varo poikanen!
    Joki eessä lie!
    Käy airoillen!
    Jo virta vie!

    Siellä kasvavi korkeat tammipuut,
    tuvat tummat on tammien alla,
    ei paistele sinne päivät, ei kuut,
    ei tähtöset taivahalla,
    vaan ijäti pirtissä pienessä vain
    siell’ loistavi silmä armaan.
    Ja keskellä leppien varjoavain
    ui Tuonelan joutsen harmaa.

    Ylös onneton!
    Vesi kiihtyvi!
    Kohta koski on!
    Se surmasi!

    Ja Tuonelan joutsen se joikuu näin:
    , maailman äiti, sä hellä!
    Moni poikasi pyrkivi päivähän päin,
    mut kellä on onnea, kellä?

    On hullu ja houkka se lapsonen maan,
    joka suruja syömeensä sulkee.
    Ja kauvaksi orhit ne korskahtaa,
    kun kuoleman valtias kulkee.

    Lakkasi laulu poikasen.
    Heräs hän keskellä kuohujen;
    koski pauhasi, vaahto pärskyi,
    mela vapisi, venhe tärskyi,
    kastuvi poski poikasen —
    se on suudelma Vellamon neitosen.

    Miettivi poika mielessään:
    Kuollako vai jäädä elämään?
    Hiljaa, hiljaa niin sydän lyö.
    Ehkä tehty jo onkin työ,
    min sään mulle neuvo Jumalan.
    Lauloin jo laulun parhaimman.

    Mutta niin kauniina aurinko nousee
    ylitse ylhien kalliorantain,
    vilkkuvi rannoilla valkeat talot,
    puuntavi punaisenkirjavat lehmät,
    joita nyt käyvät lypsämähän
    neitoset nuoret kuohuvin kiuluin.
    Hymyy taivas ja hymyy maa —
    miksi miekin en hymyileis?

    Hymyten poikanen melaan käy
    ja kosken kuohua kohtaa:
    En tiedä, viekö se elämään
    vai Tuonenko tuville johtaa?
    Sama mulle. Mut laskea laatuisa on
    näin maailma silmäinsä eessä
    ja uihan se kuoleman joutsen kai
    myös näidenkin virtojen veessä.

    Ja hän leikkii kuolemalla,
    hakee parhaat hyökylaineet.
    Neidot näkee rantamalla,
    kulkee kautta maiden maineet.
    Karit uhkaa, aalto alla
    ahmaa, Luoja johdattaa
    laulukosken laskijaa;
    suvanto jo aukeaa,

    Siintää eteen järven selkä, niemen päässä talo on.
    Poika purren kiinnittääpi pajuun rantakallion.
    Käypi tupaan. Kaikki väki sielt’ on kesäkiireillään;
    talon tyttö kangaspuita punaposkin helskyttää.

    Suihkii soma sukkulainen, nousee, laskee polkimet.
    Sanat sattuu toisihinsa, ailahtaapi aatokset.
    Ennen kuin sen poika ties ja ennen kuin ties tyttökään,
    astuu sisään talon väki, tapaa heidät sylikkään.

    Siitäkös nyt touhu nousi. Kuka, mistä, kulkija?
    Isä etsii piiskanvartta, äiti huutaa pappia!
    Tyttö itkee, rengit nauraa, piiat vilkkuu, virnottaa —
    yleisessä hälinässä poika ulos puikahtaa.

    Taas hän venheessä
    vettä viiltää,
    laskee koskia
    kuohuvia,
    mutta hällä
    nyt mielessänsä
    ei enää kuoleman
    kukat päily,
    vaan elon kukkaset
    kumpurinnat
    ja neitosen punaiset posket.

    LAULUJA KANTELETTAREN TAPAAN

    MIKSI KYSYISIN ENEMPI?

    En tiedä, oletko impi
    pyrstötähti taivahalla,
    valo maillensa menevä
    vaiko unten uusi päivä.

    Ja en tiedä, oletko impi
    viime tuomion tulemus
    syömelleni syntiselle,
    vai tuoja elämän uuden.

    Valaisit pimeän yöni,
    näin ma pitkät pilven rannat —
    miksi kysyisin enempi?

    KONSTINSA KUMPAISELLAKIN.

    Neuvoisin sinulle, neiti,
    pari kolme konstiani,
    tien ohesta oppimaani
    eloni nuorella polulla:

    Ilo miten syntyvi surusta,
    miehen tarmo taistelosta,
    hyve ahjosta himojen,
    henki mustan mullan alta.

    Nämä minä neuvoisin sinulle,
    kun sinä neuvoisit minulle
    pari kolme konstiasi,
    joita ihailen ijäti:
    Hyvä miten palkitaan pahalla,
    lempi leikinlaskennalla,
    mitenkä murhataan hymyillen,
    kuin poloista poljetahan.

    Neuvokaamme toisiamme,
    impi kaunis ja ihana!

    UNTA JA TODELLISUUTTA.

    Tarjosin sinulle kerran
    käteni kesäisnä yönä,
    kun oli linnut laulupuulla,
    kukat täydellä terällä;
    tarjoan sinulle käden
    nyt ma talven tanterilla
    soidessa vihurin vinhan,
    kukkain kuolleiden ylitse.

    Et sa silloin uskaltanut
    unteni utuihin, tyttö,
    uskallatko nyt paremmin
    urho-unten täytäntähän?

    KATSON, KATSON, KAUNIS TYTTÖ.

    Katson, katson, kaunis tyttö,
    katson silmies sinehen,
    pohjahan povesi katson,
    sydämesi syövereihin,
    etsin aatosta eloni,
    tulevia tutkistelen,
    tuotko tummia minulle
    vaiko öitä valkoisia.

    Muistan, koito, muutkin silmät,
    silmät tummat ja palavat,
    joihin katsoin, kauvan katsoin,
    etsin aatosta eloni;
    luulin päivän koittavaksi,
    auringon yleneväksi.

    Yö yleni, tähdet sammui,
    säihkyivät salamat yössä,
    jyrisi Jumalan kosto,
    satoi rautaiset rakehet
    mun poloisen pään ylitse,
    harhalapsen hartioille;
    ajoivat armotta minua
    salon poikki, toisen pitkin,
    löivät turraksi lihani,
    luuni kaikki kangistivat,
    puutuin puuksi suon selälle,
    ahon päähän pökkelöksi,
    pikku lintujen peloksi,
    variksien vaakkumiksi.

    Viikon seisoin suon selällä
    tunnotonna niinkuin tukki,
    korpit hyppi korvillani,
    silmillä varikset vaakkui,
    pedot juurella pesivät,
    hukat luona huutelivat.
    Lapset parkaisi pahasti
    marjamailla käydessänsä,
    nähdessä näköni mustan,
    surun synkän syövyttämän,
    pökkelön suon selällä,
    karahkaisen kankahalla.

    Tulipa tyttö tähtisilmä,
    enkeli elämän joulun,
    ei se parkaissut pahasti
    eikä luota loitonnunna,
    tuli luoksi leikkimähän,
    vienoinen visertämähän,
    tuli silmin niin sinisin,
    kävi niin valkoisin kätösin
    runkohon ruman petäjän,
    juurihin jumalten hylyn —
    soi salossa enkel’laulu,
    lapsen nauru laaksoloissa.

    Ja katso: Ihana ihme!
    Sylkähti sydän petäjän,
    kuohahti kuollehet vetoset,
    puu vihersi, päivä nousi,
    kevät kaikille hymysi.

    Katson, katson, kaunis tyttö,
    katson silmies sinehen,
    pohjahan povesi katson,
    sydämesi syövereihin,
    etsin aatosta eloni,
    tulevia tutkiskelen:
    Herätitkö kuollehista,
    toitko Tuonelta urohon,
    uusille sydänsuruille
    vaiko leivon lauleluille.

    Kirkas on sinulla silmä,
    katse kaunis ja viaton,
    et sinä suruja tuone,
    tuonet marjatuokkosia
    mailta päivän paistamilta,
    kuu-luojan kumottamilta.

    IVA.

    Kysyi tyttö poikaselta:
    ”Miksi ivailet alati,
    lasket lauseita pahoja,
    jotka pistävät syvälle —
    minuakin joskus pistät.”

    Vastas poika neitoselle:
    ”Ihana on ivan säilä
    säihkyväinen, välkkyväinen.
    Iva on jumalten ase,
    luotu sankarin sotahan
    vasten valtoja pimeyden.
    Sillä puollan parhaintani,
    hellintäni, hienointani
    elämän suuressa sodassa —
    sillä myös sinua puollan.”

    SANA SUOMEN.

    Siellä Suomen on saloilla
    monta, monta nuorta miestä,
    joilla on sydän palava.

    Ja onpa saloilla Suomen
    monta nuorta neitokaista,
    joill’ on silmä siintäväinen.

    Jos joka sydämehen ma
    voisin mennä nuoren miehen,
    näin minä sanoisin siellä:
    ”Pala, pala, nuori sydän,
    katko Kullervon kapalot!
    Untamot, utalat miehet,
    mielet maassa vangitsevat
    suurella suun kovulla,
    pikkuisilla pyytehillä.
    Siinä on sisäinen uhka.
    Toinen uhka ulkonainen.”

    Ja jos silmät ma jokaisen
    voisin nähdä nuoren neien,
    näin minä sanoisin niille:
    ”Siinnä, siinnä nuori silmä,
    sinimetsien ylitse,
    näe, mitä me emme näe
    keskellä tulisen taiston,
    kaukolehdon lempeyttä,
    kaukolaakson kauneutta,
    ihanuutta iltapilven,
    aamun armahan tuloa.”

    Lennä laulu ja sanele,
    mitä en itse voi sanoa!

    LAULUN LAPSI.

    Hyvä oli iso minulle,
    siskoset sitäi paremmat,
    paras armas äitimuori.

    Mie itse hyväpä kelle?

    Paha oli maailma minulle,
    pahempi impi ilkkuvainen,
    pahin syyllinen sydämein.

    Mie itse pahapa kelle?

    En ole hyvä, en paha,
    olen lapsi laulavainen,
    laulun lapsena pysynkin
    kunis kuoppahan kuperrun.
    Kaikki on kaunista minulle
    tämän ilman kannen alla,
    ilo, murhe, itku, nauru,
    luonto, maailma, lokakin,
    rauha suuren rakkauden,
    vihurit vihan ja lemmen;
    kaikell’ on kajastuksensa
    Luojan suuresta suvesta,
    ikuisesta auringosta
    tähtitarhojen takana.

    PYHÄ KEVÄT.

    KEVÄTHYMNI.

    Herran henki mailla kulkee,
    haudat kaikki aukeaa.
    Kas, jo katkee kääriliinat!

    Sydän uuden uskon saa.
    Maa, mi nukkui hangen alla,
    herää uuteen elohon,

    kautta ilman kannel kaikuu:
    Vapahtaja noussut on.
    Herää sydän ihmisenki

    iloinensa, suruineen.
    Astu aatos, lennä, liidä
    kirkastuksen korkeuteen!

    VIRTA VENHETTÄ VIE!

    Virta venhettä vie.
    Mihin päättyvi tie?
    Lyö kuohut purren puuta ja talkaa
    Mikä ihminen on?
    Virvaliekki levoton.
    Jo hiekka heljä riiteleepi jalkaa.
    Yksi syntyy riemuun ja toinen murheesen
    ja kullakin on kellonsa pohjass’ sydämen;
    kun se seisahtaa, niin kuolon aika alkaa.
    Virta venhettä vie.

    Mihin päättyvi tie?
    Niin synkehinä synnit ne uhkaa.
    Hetken hehkuvi mies,
    sitten tummuvi lies,
    jääpi jäljelle pivo pieni tuhkaa.
    Ja synnit ne kasvaa ja liittyy syntihin
    ja poika perii kehdossa synnit isänkin
    ja rinta täys on ruumenta ja ruhkaa.
    Mihin päättyvi tie?

    Virta venhettä vie.
    Koko maailma mun purressani läilyy.
    Meri ääretön, o!
    Etkö joudukin jo,
    suur’ suvantoni, jossa pilvet päilyy.
    Ois aika maata sunkin jo, suuri maailma,
    ja vanhan valkopääsi jo lepoon laskea.
    Katso, kuinka kuolon varjot häilyy.
    Virta venhettä vie.

    Mihin päättyvi tie?
    Ei tiedä sitä ihmisistä kenkään.
    Meri, taivas ja maa
    kaikki, kaikk’ katoaa —
    kuinka säilyisi sielu ihmisenkään?
    Mut unessa niin armas on ajatella noin:
    Viel’ kerran kevät saapuu ja koittaa uusi koi
    ja huomentuulet tuntureilta henkää.
    Vaiko valhetta lie?

    Mut noinpa mietin mie:
    Katso, kerran koko maailma herää.
    Susi lammast’ ei syö,
    veli ei veljeä lyö
    eikä miesi tahko tapparan terää.
    Mut kaikki kauniit aatteet, joit’ täällä aatellaan,
    ne silloin täyttyy töiksi ja peittävät maan.
    Siis ihanteita, ihminen, kerää!
    Vaiko valhetta lie?

    TAIDENIEKAN YÖ.

    Yössä istuu taideniekka.
    Miksi helkkää rannan hiekka.

    Yön on neitoset tulevat,
    yön on mustat morsiamet,
    valkeilla varsoillansa,
    ruskeilla ruunillansa.

    ”Kunne neitoset kulette?
    Minun luokse miks tulette?”

    ”Tuomme sulle tuomisia
    meren suurilta seliltä,
    ilman pitkiltä pihoilta —
    joko on ovesi auki?”

    ”On se auki auringolle,
    paistoa Jumalan päivän,
    ei yön yrityksille,
    Manan neitten maanehille.”

    Ilkkuivat Manalan immet,
    tytöt Tuonen tyrskyttivät:
    ”Voip’ on miestä mieletöntä!
    Vieläkö valohon luotat?

    Tiedä, tiedä, taitoniekka:
    Jo pimeni Suomen päivä,
    sammui jo salojen huomen,
    meni usko miesten nuorten —
    ei ole valoa enää
    koko maassa, maailmassa.”

    Huusi vastaan taideniekka,
    välkkyi nuoren hengen miekka:
    ”Jos menikin muilta usko,
    minun viel’ ei mennyt ole,
    jos pimeni maani päivä,
    on mulla omakin päivä,
    tyttö kultainen kylässä,
    kaunokutri kartanossa,
    joll’ on sielu silkin hieno,
    katse kaunoinen sametin.
    Unista utuisen lemmen
    luon mä maalle uuden aamun.”

    Ilkkuivat Manalan immet,
    tytöt Tuonen tyrskyttivät.
    ”Voip’ on miestä mieletöntä!
    Vieläkö valohon luotat?
    Jo pimeni silkkisielu,
    sameni sametin välke,
    kylän ämmien käsissä,
    naisten kahvinauruloissa.
    Ei ole valoa enää
    koko maassa, maailmassa.”

    Painoi päänsä taideseppä,
    juoksi julman haavan leppä,
    juoksi päivän, juoksi toisen,
    kunis hän kolmanna kohosi,
    kastoi kalvan hurmehesen,
    nosti kohti korkeutta,
    vannoi näin valan ikuisen:

    ”En minä levänne ennen
    kuin minun miekkani terästä
    revontulet roihuavat
    yössä pohjolan pimeän.”

    Vyötti varren rautavyöhön,
    astui ulos talvi-yöhön,
    talven tähtöset näkivät,
    kun hän korpehen katosi. —
    Ei ole sitten kuulununna.

    VÄLIRAUHA.

    Tiedän, tunnenhan tarkalleen,
    ett’ tää on vaan välirauhaa,
    hetkisen virtaa vierivää.
    Taas kohta jo kosket pauhaa,

    Vain hetkeksi rauhan ma tehnyt oon
    sun kanssasi, sydän kulta.
    Ole valmis, kun leijona valveutuu!
    Taas silloin me iskemme tulta.

    Ja tietköhön myös koko maailma sen,
    ett’ tää on vaan väli-aikaa.
    Sun tänään mä rauhassa levätä suon.
    Taas huomenna torvet raikaa.

    JUMALAN VANKI.

    Ystävyys murtuu,
    rakkaus katoo,
    ei katoa minun kuoleman-ikäväni.
    En minä tiedä sinun alkuasi
    enkä aavista sinun loppuasi,
    mutta kumpikin lie minun sydämessäni.

    Voi, pahoin tekee se mies,
    se mieletön mies,
    joka juurensa elämään katkoo.
    Hän on niinkuin lintu vedenpaisumisen päällä,
    ei ole hällä sijaa siellä eikä täällä,
    hän äärettömyydessä lentää ja lentää
    ja aaltoihin vaipuu.

    Eikä ole totuus,
    jumalainen totuus,
    tehty ihmishartioita varten.
    Jos kuolevainen jumaliin nousee,
    niin Jumala ottaa
    vangiksi hänet
    ja viepi hältä ymmärryksen valon.

    MAININKEJA.

    Tahtoi meri taideniekaks tulla,
    lepäs tyynnä, peilipintaisena,
    kajasteli kaikki ilman kaaret,
    rannan raidat, suvi-illan ihmeet;
    kysyi vanhemmalta veljeltänsä
    taivahalta: ”Oonko taideniekka?”

    Päätään pudistaen veikko virkkoi:
    ”Viel’ ei riitä, viel’ et taideniekka.”

    Muutti meren poika muotoansa,
    meni sydämensä syövereihin,
    nosti hyökyaallot ärjymähän,
    pirstoi purret, mastot maalle heitti;
    kysyi vanhemmalta veljeltänsä:
    ”Taitanen jo olla taideniekka?”

    Päätään pudistaen veikko vastas:
    ”Viel’ ei riitä, viel’ et taideniekka.”

    Lakkas myrskylaulu meren rinnan,
    souti selkää pitkät, loivat laineet,
    kajastellen taivaan sinikantta,
    muistutellen meren pohjatuutta,
    antain aavistusta myrskylöistä
    mennehistä. Kysyi meri jälleen:
    ”Onko taiteen tarkoitus siis tämä?”

    Nyökkäs päätään vanhempi ja vastas:
    ”Jo nyt riittää. Olet taideniekka.”

    SURUT.

    Minä seisoin ja huusin
    tappara kädessä:
    ”Tulkaa, nyt tulkaa,
    tulkaa kaikki,
    te miel’alat apeat, te vastasäät vaikeet,
    huolten huuhkalinnut ja sydänsurut haikeet,
    niin koitamme kerran,
    ken meistä voittaa,
    ja voitettu olkoon
    ääneti niinkuin
    hauta, mi kuusten
    keskellä hiljainen on.”

    Näin minä huusin
    tappara kädessä,
    katsoin uhmaten
    kalliosolaan
    uotellen kuoleman karjaa.
    ”Pelkäätkö Tuonelan
    untelo ukko,
    pelkäätkö vuossadan
    nuorinta lasta,
    pelkäätkö päivyen poikaa?”

    Eivät ne tulleet
    silloin surut,
    tulivat silloin,
    kun makasin maassa
    kamppaillen Luojani kanssa.
    Tulivat takaa kuin konnat, löivät
    kahleisiin minut, mierolle möivät,
    tekivät minusta
    heikon miehen,
    polttivat otsaani
    orjan merkin,
    jota ei huuhdo
    vesi, ei veri,
    eikä huulet kauneimman neidon.

    RAKKAUDEN LAULU.

    Ajatukset mun aivoissani
    niinkuin käärmeet kiertää.
    Käsi toinen neitosen nisissä
    ja toinen vartta viertää.

    Valkeat aatteet mustalla pinnalla.
    Voi, väririkkautta!
    Valkea käärme mustalla rinnalla.
    Kas, sepä rakkautta!

    ALKIBIADEEN NÄKY.

    Ma tiedän immen
    niin valkean
    kuin marmori templissä
    Minervan.

    Theano, temppelin
    impyinen!
    Oi, koskaan unhoita
    sua ma en.

    Sa seisoit kirkasna,
    kuultavana —
    ma kuljin maassa
    niin matalana.

    Olin juonut päivät
    ja itkenyt illoin.
    Kai Panathenaian ol
    ’ juhla silloin.

    Oli päivä laskenut
    laaksoissa,
    mut vuoret kimmelsi
    kullassa.

    Ja kädessä malja
    ja seppelpäin
    ohi Minervan templin
    me kuljimme näin.

    Yks filosofeerasi,
    toinen lauloi
    ja kolmansi katu-
    tyttöä kauloi.

    Sa seisoit templisi
    portahilla —
    ma kuljin varjossa
    viileen illan.

    Ja poimut vaattehes
    valkean
    loisti ruskossa päivyen
    laskevan.

    Sun nähdessä silloin
    mun seisahti syön
    kuin Arkipelaagissa
    aalto yön.

    Ja aallossa taivahat
    kuvastui
    ja taivahan tuhannet
    tähtöset ui.

    Mut koska sa silmäsi
    laskit alas,
    niin jällehen myrsky
    mun rintaani palas.

    Ja myrsky se raivoo
    vieläkin.
    En unhoita impeä
    temppelin.

    HYMNI TULELLE.

    Ken tulta on, se tulta palvelkoon.
    Ken maata on, se maahan maatukoon.
    Mut kuka tahtoo nousta taivahille,
    näin kaikuu kannelniekan virsi sille:

    Mit’ oomme me? Vain tuhkaa, tomua?
    Ei aivan: Aatos nousee mullasta.
    On kohtalosi kerran tuhkaks tulla,
    mut siihen ast’ on aikaa palaa sulla.

    Mi palaa? Aine. Mikä polttaa sen?
    Jumala, henki, tuli ikuinen.
    On ihmis-onni olla kivihiiltä,
    maan uumenissa unta pitkää piiltä,

    herätä hehkuun, työhön, taisteloon,
    kun Luoja kutsuu, luottaa aurinkoon,
    toteuttaa vuosisatain unelmat,
    joit’ uinuneet on isät harmajat.

    On elon aika lyhyt kullakin.
    Siis palakaamme lieskoin leimuvin,
    tulessa kohotkaamme korkealle!
    Maa maahan jää, mut henki taivahalle.

    HIUKAN TÄHTITIEDETTÄ.

    TÄHTELÄN TANHUAT.

    Tähtöset tuikki niin korkealla.
    Min’ olin maassa niin matalalla.

    Miksi niin vilkutte tähtöset mulle?
    ”Siksi me tähtöset vilkumme sulle,

    että sun sielusi nousisi meihin,
    että sa astuisit auringon teihin.”

    Enkö siis astu ma auringon rataa?
    ”Et sinä astune auringon rataa,

    kuuta sa palvelet, kuun tietä kuljet,
    kuutamon välkkeitä rintaasi suljet.”

    Kuinkapa pääsen ma Päivölän tupiin?
    ”Noin sinä pääset Päivölän tupiin,

    nouse, ja Tähtelän tanhuita juokse!
    Siitä käy polku Luojankin luokse.”

    POHJANTÄHTI.

    Oi, Pohjan tähti,
    mi meille vilkut,
    ja piennä pilkut,
    mi ilkut tähdille
    kiertäville
    ja ihmismielille
    myrskyisille,
    jotk’ ei saa rauhaa,
    vaan aina pauhaa!

    Oi, kuin sua säälin,
    sa tähti kumma,
    mi luulet, että on
    elon summa
    ain aaltoin keskellä
    tyyni olla,
    tyyni olla
    ja seistä kaukana
    kalliolla,
    kun meri pauhaa
    ja ei saa rauhaa.

    Sua kaikki kiertävät
    taivaan kaaret
    ja tähtisarjat
    ja valosaaret,
    sua kumartaa
    kuun, päivän kulta
    ja otava oppinsa
    ottaa sulta,
    niin myöskin henki
    inehmosenki.

    Sua sentään säälin
    ma, tähti parka,
    mi tiedä et,
    miten veri karkaa,
    miten tulet riemun
    ja tuskan palaa,
    kun synti hehkuu
    ja sydän halaa
    ja aatos pauhaa
    ja ei saa rauhaa.

    Aina langeta,
    aina nousta,
    käyttää kuokkaa
    ja sotajousta,
    tehdä oikein
    ja tehdä väärin,
    rikkoa, kärsiä
    mielinmäärin —
    oi, ihanainen
    on elo mainen!

    AURINGON OPETUS.

    Opeta minulle, aurinko,
    mik’ on laulajan oikea onni.

    ”Tee kuin minä, paista vaan,
    laulajan onni on antaa.”

    Pilvet päiväni peittivät.
    Kuinka siis kummalla annan?

    ”Tee kuin minä, paista vaan,
    väistyvi mustinkin häivä.”

    Hanki kattavi kaiken maan.
    Turhaan uurran ja puurran.

    ”Tee kuin minä, paista vaan,
    sulaa hankikin suurin.”

    Entä jos kansa mun kiroaa?
    Enkö ma kiroa vastaan?

    ”Tee kuin minä, paista vaan,
    syttyvi sydänkin kylmin.”

    UUSI TÄHTI PERSEUKSEN SIKERMÄSSÄ.

    Uus tähtönen, uusi maailma,
    uus ajatus ihmisen sielussa!

    ”Sun aatoksistasi tiedä en.
    Minä synnyin vuoksi miljoonien.”

    Siis olet sa sentään mun aatoksen’.
    Sekin syntyvi vuoksi miljoonien.

    VÄINÄMÖISEN MIEKKA.

    Vuoret ja järvet ja suuret virrat
    Kalevan kansoa halkoilevat.
    Yksipä sentään on yhteistä meille:
    On Väinämön kalpa

    kannella tyynen, talvisen taivaan.
    Merkki mun kansani muinaisen tarmon!
    Sulle ma laulan ja virteni kuulkoon
    vuoret ja järvet:

    Suuri on Suomessa laulajan valta.
    Sana on astala aattehien.
    En sitä vaihtaisi kuninkaan linnaan,
    en keisarin kruunuun.

    Kieleni helkkyvä, hellä ja soipa,
    kirkas ja sorea suomenkiel’!
    voitko sa jällehen ankara olla,
    urhojen kieli,

    aattehen urhojen, miettehen miesten?
    Voitko sa olla tappara tarmon,
    kahleitten murtaja, kansasi kostaja —
    Väinämön kalpa

    kannella tyynen, talvisen taivaan?
    Peljätty Pohjolan peikkojen kesken!
    Voitko sa myös alas astua sieltä,
    leimuta, lyödä?

    Silloin kuin vaipuvi vapaus maasta,
    laki kun loppuu ja rikokset riehuu —
    nousetko silloin kuin Ukon myrsky
    vuorien yli?

    Näin minä lauloin. Hiljaisna uinui
    lumiset järvet ja virratkin.
    Mut uhaten taivahan kannella välkkyi
    Väinämön kalpa.