Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    III.

    AIKA.

    Aika on aluton ja loputon.
    Se yhdistää kaksi ajattomuutta.
    Se on portti kahden pimeyden välillä.
    Se on päätön rihma,
    jota tuntematon käsi kerii
    olemattomasta olleeseen
    maailmain vavistessa.

    Me näemme siitä kulloinkin pisteen,
    yhden ainoan
    ikuisesti etenevän pisteen,
    jonka ohi me kuljemme
    matkallamme tuntemattomuuteen.
    Siihen lankeaa valo,
    jota me nimitämme elämäksi.

    — Kenen on se käsi, joka kerii?
    Miksi se kerii?
    Mistä, mistä lähtee valo,
    joka lankeaa ajan rihmalle?
    Ja miksi se sitä valaisee?

    Tätä kaikkea on kysytty.
    Tätä kaikkea kysytään.
    Mutta hapuileva ajatus
    tapaa vain tyhjyyden,
    jonka edessä kaikki sydämet värisevät.

    — Eikö kukaan
    missään, milloinkaan;
    ratkaise ongelmaa,
    jonka jokin tuntematon oikku
    asetti ihmisen arvattavaksi
    piloillaan ehkä —?

    RIKAS LATSAREUS.

    Pois heitä kerjäläisen ryysyt yltäs
    ja vartes verhoo kultaan, purppuraan.
    Ei koiran pariss’ oven ulkopuolla
    nyt enää paikkas sinun — kuninkaan.

    Käy saleihis ja anna viinis vuotaa,
    jaa vihdoin oikeutta itselles.
    Juo maljas pohjaan, pöytäs herkut nauti,
    niin liennä jano huultes, sydämes.

    Hääyötäs hurman sulhasena vietä.
    Ah, päätä paastos pitkä ikuisuus.
    Kuin köyhyytes, niin olkoon näännyttävä
    nyt rikkautes ylenpalttisuus.

    NELJÄS ULOTTUVUUS.

    Ken kaipauksen sydämeensä joi,
    hän tekemättömätkin tehdä voi.

    Niin etäällä ei voisi milloinkaan
    kaks ikuisuutta olla toisistaan,
    ma linnunrataa etten rakentais,
    mi yhdistäis ne, — etten nähdä sais,
    niill’ otsillaan on kirjoitettu mitä.

    Ei mulle lännest etääll’ ole itä.
    Ei vahvin muuri edessäni kestä,
    ei syvin kuilu askeltani estä.
    Ei salatuinkaan salaiseksi jää.
    Voin nähdä kuolemassa elämää.

    Voin hiljaisuuden kuulla myrskyn aikaan.
    Ja kuinka paljon ystäville saikaan
    mun suuni puhutuksi puhumatta.
    ja hengen kahleetta ja sitojatta
    ma syksyt, keväät, kesät itse luon.
    Jos tahdon, taivaan kaikki tähdet tuon
    ja auringotkin lahjaks sydämelle.

    Tää oikeus on suotu ihmiselle,
    tää avain salattujen ihmeiden.
    Mut ani harvat tallettivat sen.

    KELLO.

    Ihmiset elävät
    tiukasti tuntien rajoissa.
    Syövät ja nukkuvat
    kellonsa komennon mukaan.
    Tekevät työtä määrätunnit.
    Tuntien tahtiin ilonsa elävät.

    Minullakin kello on seinälläni,
    mutta se riippuu mykistyneenä.

    Vuosia sitten tahallani
    jätin sen vetämättä.
    Sen tapoihin näet
    tuiki tuskastuin.

    Se valehteli:
    ajan tunnein se jakoi
    tasamittaisin aivan
    — kuin muka olisi
    aika aamusta uuteen aamuun
    joka kerralla yhtä pitkä,
    kuin ei muka oiskaan
    tämä tunti tuhannen kertaa
    tuota ikuisempi.

    Niin valehteli kelloni mun.
    Ei valehtele enää.
    Saa riippua seinällä joutilaana.
    Saavat ruostua rattaat.
    Mitä tunneista minä! —

    Kai jossakin ... jollakin
    lienee tarkempi kello,
    jonka mukaan minulle
    elämäntunteja jaetaan.

    NARRI.

    Tän maisen matkani päässä
    minä naamarin riisun näin.
    Sen sinkoan matkani päässä
    nyt lauman naamoja päin.

    Nyt tullut on naurun loppu
    ja narrinilveitten.
    Kun tullut on naurun loppu,
    ois, tuokio syytöksen.

    Mut moista en lammaslaumaa
    edes ryhdy ruoskimaan.
    On ruoskana lammaslauman
    vain sääli paikallaan.

    — Te kuljette sokkosilla
    kanss’ outojen ihmisten.
    Myös ootte te sokkosilla
    kanss’ oman sydämen.

    Te näytätte kirkkaan kilven
    ja kuljette pöyhkeillen.
    Jok’ ainoan kirkkaan kilven
    takapuoli on tahrainen.

    Te käytätte väärää vaakaa,
    myös punnukset väärät on.
    Niin käyttäen väärää vaakaa
    on arvokas arvoton.

    Kell’ aina on täytenä vatsa,
    hän viisaaks kiitetään.
    Jos vain oli täytenä vatsa,
    sopi tyhjänä olla pään.

    Myös jokaisella ma teistä
    omat narrintiukuset näin.
    ja myös jok’ ainoa teistä
    kävi niitä helistäin...

    MIKÄ MILLOINKIN.

    Simasuu, hymyhuuli —
    miten milloinkin.
    Mut huulilla vilppi.
    yhä silloinkin,
    meilt’ ihminen toinen
    kun tuomion kuuli.

    Hyve, kunnia myötiin —
    mikä milloinkin.
    Pelitemppuja tehden
    yhä silloinkin,
    elon, kuoleman arpa
    kun pöytään lyötiin.

    ERÄS ANALYYSI.

    (Entinen kemisti pitää hourujenhuoneella tavanomaista luentoaan.)

    Hyvät kuulijat, nähkääs, pullo tää...
    — sen vietävät, kieltänne hillitkää! —
    niin, kemistikuningas Salomon
    tää kristallipullo täyttämä on.

    Hyvät, rakkaat kuulijat, katsokaa
    tätä nestettä, pullossa kimaltavaa.
    — Joka hetki se vaihtaa väriään. —
    Tämä neste on elämä nimeltään.

    On ollut se tieteelle arvoitus,
    on tuntematon sen kokoomus.
    Minä myös tätä nestettä tutkia koin,
    sadat yöt sitä turhaan analysoin.

    Sillä nähkääs: niinkuin väriltään
    se vaihdella mustaan synkimpään
    voi valkoisesta, sen kokoomus
    myös muuntuu. Turha sen tutkimus.

    Runoniekkojen kielellä haastellen
    se on synteesi vihan ja rakkauden,
    se on itku ja nauru ja lepo ja työ,
    ja taivaan manna ja hornan yö.

    Teen kokeen. — Tummempi pullo tää,
    hyvät kuulijat, kuoleman sisältää. —
    Sen toiseen pulloon tyhjensin:
    upo-uuden tein siten synteesin.

    Haa, näättehän: neste katoaa!
    — Hyvät, rakkaat kuulijat, rauhoittukaa:
    ei pulloissa nestettä ollutkaan,
    näköharhaa, houretta, tyhjyyttä vaan.

    IHMISAIVOITUKSEN TIET.

    (Eräälle haihattelijalle.)

    Salamyhkäiset,
    syvästi ihmeelliset
    ovat ihmisaivoituksen tiet.

    Katsokaas, miten uljaana
    se syöksyi tyhjimpään tyhjyyteen
    pyydystämään hyttysiä
    kunnianhimo-mammuttinsa ruuaksi.
    Mitä, varastiko se pyrstön riikinkukolta
    ja läksi kosimaan laakeri-neittä
    sydän povitaskussa!
    Oh, sydän!
    — Sehän unohtui aikoja sitten
    (kumarrusmatkalla)
    muutamaan avaimenreikään.

    Salamyhkäiset,
    syvästi ihmeelliset
    ovat ihmisaivoituksen tiet.

    Se on kylpevinään Hippokrene-lähteessä
    ja sukeltaakin — viilivatiin.
    Suloista on sentään sukeltaa viiliin
    ja unohtaa hometahrat turkissaan.
    Ihanaa, kolminkertaisesti ihanaa
    on nousta kylvystä
    uutena ja sileäkarvaisena
    niinkuin vastanuoltu vasikka.
    Mutta vielä, vielä ihanampaa
    on keinua, keinua,
    heilahdella edestakaisin
    kaukana ja korkealla
    sinisessä äärettömyydessä
    niinkuin lehmän häntään juuttunut takiainen.

    FUTURISTINEN ILTA-AARIA.

    Kuulitko, veliseni,
    kuinka kukko kiekui
    kolmannen ehtoorukouksensa?
    Etkö huomannut,
    kuinka ensimmäinen yöllinen unelma
    vast’ikään istahti tuuliviirin harjalle
    tekemään kymmeniä kuperkeikkojaan
    niinkuin viinissä uitettu ajatus.

    Tällä värisevällä hetkellä
    purjehtii huokaus minun huulillani
    valmiina ylenantamaan aurinkoja
    ja rakentamaan tomusta pyramiideja pilviin.

    Nyt kuiskasi joku minulle
    yhdeksän takaa
    viimeisen salaisuutensa.
    Se on vilpillinen ja ihana
    niinkuin pieni alastomuus
    naisvartalon viivoissa.
    Sieluni,
    virittikö kaipaus sinulle ansan,
    — sinulle,
    joka voit onkia tähtiä lätäköistä
    ja ripustaa ne narrien napinläpeen.

    Ole valmis, veliseni;
    kukonlaulun nuottiin yhtyen
    veisaamaan ilta-aariasi,
    jota tällä hetkellä
    joku rasvainen kokki keittää
    nauravia kyyneleitä hämmennellen
    hapantuneen tunteen liemeen.

    Tiedätkö, veliseni,
    mitä teki mies,
    joka pantiin maailmaa rakentamaan?
    Hän veisasi aariaa kukonlaulun noottiin,
    istui pankolla
    ja antoi isäntänsä yksinään
    kylvää kalliot kohdalleen
    ja puhallella pilviä taivaalle.

    KÄSI.

    Miten pelkään tuota kättä!
    On se tehnyt työtä monta
    kunnotonta, tunnotonta.
    Hyvät jätti tekemättä.

    Sorti, kun sen auttaa piti.
    Mit’ ei myödä saisi, möi se.
    Ilman lyönnin syytä löi se.
    Kylvöstänsä kyitä iti.

    Pelkään kättä pöydälläni.
    Kunpa kuivettuis se heti!
    Ah, se mustan ristin veti
    yli oman elämäni.