Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    3.

    Keskustelu lähestyi nyt kieli- ja kansallisuuskysymystä. Samalla kävi
    se yhä kiihkeämmäksi ja mieskohtaisemmaksi. Puhtaan oikeudellisen
    näkökannan alta, joka joutui yhä enemmän syrjään, alkoivat vähitellen
    ilmestyä puolueiden vanhat keskinäiset riidan-idut, jotka koko 19:n vuosisadan jälkimmäisen puoliskon
    kuluessa olivat mieliä maassa
    kuohuttaneet. Kiistan aiheena ei ollut enää niin paljon Suomen suurruhtinaskunnan
    valtio-oikeudellinen asema eikä paras mahdollinen
    menettelytapa sen puolustamiseen nähden kuin suhde suomenkielisen
    rahvaan ja ruotsinkielisen vallassäädyn välillä. Tässä törmäsivät
    molemmat ukot nuoruuden innostuksella vastakkain. He olivat kumpikin
    harmaantuneita, pinttyneitä kielipukareita, jotka eivät olleet isänmaan
    yhteisestä ahdingosta mitään oppineet eivätkä mitään unohtaneet,
    käyttäen mielellään jokaista tarjoutuvaa tilaisuutta kaivaakseen esille
    entisten kielipoliittisten puolueryhmitysten vanhoja helmasyntejä.
    Protokollasihteeri edusti välittävämpää ja sovinnollisempaa, mutta
    juuri sen vuoksi sangen epäkiitollista kantaa, saaden, kuten
    rauhantuomari tavallisesti, katkeria letkauksia kummaltakin
    taistelevalta toreadorilta.

    Sillä aikaa istui Tuomas nuoren morsiamensa kera yhä edelleenkin
    syrjässä, ikäänkuin koko seuran ulkopuolella, ilman että kukaan jouti
    taikka tahtoi heihin sen enempää huomiota kiinnittää. Professori Meyer
    käytteli sivellintään, välittämättä tuon taivaallista siitä
    alhaisempain elämän aaltojen myrskystä, joka riehui niin lähellä hänen
    kirkastettua kauneusmaailmaansa; paitsi että hän oli ulkomaalainen, oli
    hän mielipiteiltään kosmopoliitti. Vanhan presidentin ajatukset taas
    hallitsi sakkilauta. Mitä naisiin tuli, olivat he kaikki yleensä
    salaneuvoksen ja protokollasihteerin puolella, mutta kunnioitus, pelko
    ja perheen yhteinen kesärauha, joka vähä väliä oli vaarassa, esti heitä
    tarmokkaammin tällä kertaa keskusteluun osaa ottamasta. He tyytyivät
    vain kuuntelemaan sitä yhä kasvavalla jännityksellä.

    Emmi Alhola tunsi itsensä tuiki orvoksi ja yksinäiseksi. Hänen
    pienessä, peljästyneessä metsäkyyhkyn-sydämessään herättivät kaikki nuo
    vihaiset, ankarat sanat satakertaisen vastakaiun, hän oli
    hämmästyksellä kuullut protokollasihteerin jylisevän tuomaripäätöksen
    eikä hän enää voinut olla vavahtaen itseltään kysymättä, mihin seuraan
    hän oikeastaan oli joutunutkaan. Jos oli noiden kahden neuvoksen
    vaihtamiin kohteliaisuuksiin vähintäkään luottamista, ei toinen heistä
    ollut paljon parempi maansa myönyttä ja rahansa syönyttä valtiopetturia
    eikä toinen parempi kansainvälistä, hirttämätöntä hevoshuijaria, jonka
    vieras turmiollinen aalto oli Suomen rauhallisille rannoille
    kuljettanut. Kumpikin olivat he toistensa mielestä ilmeisiä kolmen markan
    miehiä ja kuritushuone-kandidaatteja, jotka ainoastaan maamme
    riippuvainen valtio-oikeudellinen asema ja Suomen kansan suuri
    kärsivällisyys esti joutumasta tekemisiin uuden rikoslain ankarimpien
    määräysten kanssa.

    Tietysti oli hänkin, Emmi, joskus tuuminut noita asioita. Oli hänkin
    huoannut isänmaan kohtaloa, oli hänkin lukenut kirvelevin sydämin
    sanomalehtien surusanomia, vieläpä niiden johdosta innostunut
    opettamaan kahta suuremmalla lämmöllä koulunsa oppilaille Vänrikki Stoolin
    tarinain vaskeen valettuja sankarikuvia. Mutta koskaan ei
    isänmaan hätä ollut astunut häiritsevänä hänen levolliseen
    tietoisuuteensa. Se oli ollut aina hänelle vain etäinen asia, ikäänkuin
    jossakin kaukana taivaan rannalla, jota sopi joskus muistella sydämen
    suurina sunnuntaihetkinä, mutta joka oli varsin vieras hänen pienelle,
    pehmoiselle todellisuuspiirilleen. Nyt sen sijaan seisoi isänmaa äkkiä
    hänen lähimmässä läheisyydessään. Nuo korkeat, viisaat ja mahtavat
    miehet puhuivat jokainen siitä niinkuin se olisi ollut heidän
    yksityinen maatilansa, riitelivät niinkuin olisivat riidelleet
    Vitikkalan viljelyksistä ja soimasivat vastustajiensa puoluetovereita
    niinkuin olisivat omia alustalaisiaan opettaneet. Hänen huolensa
    isänmaan kohtalosta oli ennen ollut vain hämärää ja epäselvää
    ahdistusta niinkuin lukiessaan sanomalehtien kertomuksia outojen
    valtakuntien maanjäristyksistä ja tulivuorenpurkauksista. Nyt jyrisi
    ukkonen hänen päänsä päällä. Ensimmäisen kerran elämässään tunsi hän,
    että tässä oli taistelu, jossa kenties hänenkin heikot voimansa olivat
    tarpeelliset, ja siksi kiertyi hänen sydämensä ennen tuntemattomasta
    tuskasta ja omantunnon pakotuksesta.

    Myöskin hänen oma yksityinen kohtalonsa huoletti häntä. Hän tunsi
    itsensä irti temmaistuksi omasta kotoisesta ja tuttavallisesta
    maaperästään, viskatuksi vieraiden, kylmien ja ylpeiden ihmisten
    joukkoon, jotka nyt äkkiä olivat tulleet hänen sukulaisikseen.
    Vitikkala ja sen mahtavat asukkaat, sekä kunnallisneuvos että hänen
    hienot, helsinkiläiset kesävieraansa, olivat aina täyttäneet hänen
    samoin kuin muidenkin seudun asukkaiden mielet pyhällä pelvolla ja
    vavistuksella, milloin hän sattumalta oli nähnyt vilauksen heidän
    vaunuistaan tai kuullut heistä kansan keskuudessa puhuttavan. Tokko he
    koskaan tulisivat häntä, köyhää kansakoulun-opettajatarta,
    vertaisekseen tunnustamaan? Hän oli kyllä joskus ilmaissut tämän
    epäilyksensä Tuomaallekin, mutta tämä oli vain hymyillyt
    kevytmielisesti hänen huolilleen, väittänyt, että Vitikkala oli talo
    niinkuin kaikki muutkin talot ja vakuuttanut, että suuri suku oli
    ottava hänet avosylin ja ilomielin vastaan. Emmin pelko oli Tuomaan
    mielestä ollut vain noita tyypillisiä pikkumaisia ennakkoluuloja,
    joiden hän toivoi tulevan mitä pikimmin Suomen kansasta perinjuurin
    kitketyiksi.

    Nyt ei Tuomas hymyillyt enää. Hän istui päinvastoin sangen synkkänä ja
    pimeänä nuoren morsiamensa vierellä eikä hän edes kertaakaan
    katsahtanut Emmiin. Seurasiko hän samalla jännityksellä kuin muutkin
    herrojen keskustelua vai huomasiko hän nyt itsekin, että Emmi oli
    epäilyksissään tulevien sukulaistensa suhteen ollut oikeassa? Sitä oli
    vaikea päättää hänen ulkomuodostaan, mutta hänen kasvonsa olivat tuiki
    tuimat ja totiset ja hänen kulmakarvansa kiinteästi yhteen rypistetyt.
    Silloin tällöin puristi hän vain sanaa sanomatta Emmiä kädestä, —
    ikäänkuin jäähyväisiksi, tuntui Emmin mielestä. Ei, ei koskaan voisi
    hän tottua tähän jäätävään ilmakehään.

    Kunnallisneuvos kehitteli juuri erästä mieliajatustaan suomalaisen
    kansanluonteen muodostumisesta, jota hänkään ei suinkaan ollut valmis
    niin aivan kultaiseksi kehumaan.

    — Herra Salaneuvos, sanoi hän, voi olla mahdollista, että te olette
    oikeassa siinä, mistä te syytätte Suomen suomalais-ugrilaista asutusta.
    Mutta kuka on opettanut meidät käyttämään sitä valtiotaitoa, jota te
    tshuudilaiseksi nimitätte? Eikö juuri se 700-vuotinen orjuus, jossa te,
    Ruotsin herrat, olette tätä kansaa pitäneet?

    Ruotsin kansa, vastasi salaneuvos äkäisesti, on uljas, ritarillinen
    ja oikeutta rakastava kansa, jota ei suinkaan voida syyttää suomalaisen
    kansanluonteen pilautumisesta. Se on päinvastoin valanut rautaa ja
    terästä tämän kansan vereen, joka alkuperäiseltä luonteeltaan on
    heikko, vetelä ja hervoton. Ilman Ruotsin voimakasta ja valistunutta
    olisi se jo aikoja sitten uponnut omiin suoperäisiin
    erämaihinsa.

    Todistuksien sijasta pyysi salaneuvos vain viitata suomensukuisten
    kansojen kohtaloon Venäjällä.

    — Minä en tarkoittanutkaan niin paljon itse Ruotsia kuin meidän
    ruotsinkielistä vallassäätyämme, huomautti ukko Paavo. Mitä sen
    suonissa virtaavaan vereen tulee, johtaa se sangen monessa tapauksessa
    alkunsa juuri noista samoista halveksituista sydänmaa-hettehistä.

    Tämä oli myrkyllinen hyökkäys salaneuvoksen omaa sukuperää kohtaan,
    joka ei suinkaan ollut niin indogermaninen, miksi hän itse tahtoi sitä
    mielellään kuvitella. Mutta salaneuvos ei tällä kertaa joutanut
    kiinnittämään huomiota oman mieskohtaisen kunniansa ylläpitämiseen.

    Sitävastoin kävi hän innolla puolustamaan maamme ruotsinkielisen
    vallassäädyn menneisyyttä.

    — Tässä maassa on vallinnut vapaus, sanoi hän. Eikö herra
    kunnallisneuvos itse ole vapaa suomalainen talonpoika? Eikö samoin
    teidän isänne ja iso-isänne ja niin edespäin aina harmajaan
    muinaisuuteen? Eivätkö he kaikki ole olleet vapaita odaalitalonpoikia,
    herroja omalla tilallaan, siihenkin aikaan, jolloin feodalijärjestelmä
    vielä painoi kaikkien muiden Europan kansojen maataviljeleviä
    säätyluokkia?

    — Tässä maassa on vallinnut oikeus, vahvisti protokollasihteeri
    juhlallisesti. Sama oikeus kaikille, niin herralle kuin
    talonpojallekin...

    — Ei koira koiran hännälle polkaise, pisti väliin ukko Paavo.

    — Eikä korppi korpin silmää puhkaise, sähähti salaneuvos. Minä tunnen
    teidän pärkkeleen supisuomalaiset sananlaskunne, joilla te muka
    tahdotte todistaa, ettei tässä maassa talonpoika ole saanut oikeutta.
    Mutta tämä todistus on väärä. Suomen tuomarisääty on aina ollut
    lahjomaton ja kunnioitettava sääty, samoin kuin Ruotsin
    inhimillisin ja oikeudenmukaisin koko Europassa.

    Keskustelu, joka hetkisen oli liikkunut tyynemmillä vesillä, kiihtyi
    nyt jälleen niinkuin vuolas virta ennen koskennikamaa. Salaneuvos
    syytti suomalaista kansanluonnetta kiittämättömyydestä Ruotsia ja
    ruotsinkielistä vallassäätyään kohtaan, joka kuitenkin oli niin
    epäitsekkäästi ja omanvoitonpyytämättömästi sen hyväksi työskennellyt.
    Mutta juuri tämä kiittämättömyys todisti paremmin kuin mikään, että
    vanhat ruotsalaiset virkamiehemme olivat oikeassa ottaessaan
    vaalilauseekseen: ”Tee talonpojalle oikein, mutta älä koskaan hyvää!”
    Sillä nyt oli sama kansa valmis kivittämään taikka, mikä vielä pahempi,
    ilmiantamaan venäläiselle byrokratialle omat entiset hyväntekijänsä.

    — Mitä hyvää te sitten olette tehneet meille? kysyi taipumaton
    kunnallisneuvos.

    Salaneuvos katsoi häneen ylenkatseellisesti, ikäänkuin miettien,
    vastaisiko.

    — Me olemme tuoneet teille kultuurin, lausui hän sitten painokkaasti ja
    mahtipontisesti.

    Asian todellinen laita oli kuitenkin niin, että salaneuvos itse
    puolestaan tuskin oli koskaan tähän maahan tullut, eipä edes omien
    esi-isiensäkään hahmossa, eikä siis myöskään johdonmukaisesti ollut
    koskaan ollut tilaisuudessa tänne ”tuomaan” mitään. Olipa niitäkin,
    jotka väittivät hänen sukunsa olevan lähtöisin tästä samasta
    Vitikkalasta ja että Videnius vain oli ikivanhan Vitikka-nimen
    muukalainen muodostelma. Kunnallisneuvoksen kielellä pyörikin sentähden
    jälleen ilkeä salavihjaus tämän kiusallisen kultuuriseikan johdosta,
    mutta samalla sai hän äkkiarvaamattoman avun taholta, jonka kaikki
    läsnäolijat olivat hetkeksi unohtaneet.

    Nuori maisteri Aavasaksa oli jo jonkun aikaa sydämen karvaudella ja
    korvanlehdet mielenliikutuksesta tulipunaisina kuunnellut tätä hänestä
    sangen pintapuolista näkökohtien vaihtelua Suomen tärkeästä
    kansallisuuskysymyksestä. Hänen olisi jo monta kertaa tehnyt mieli
    aktivisestikin ottaa osaa siihen, mutta hänen kätensä olivat yhä
    edelleen kiinni kahvipannun kepakossa eikä hän tuntenut itseään oikein
    vapaaksi ennen kuin hän sai kultasuisen kaunopuheliaisuutensa avuksi
    käyttää sekä ala- että yläraajojaan. Mutta nyt kuullessaan Suomen
    kultuuria mainittavan, jonka syvät syntysanat hän katsoi omaksi
    yksityiseksi monopolikseen, ei mikään voinut enää estää hänen
    sisällisen jännityksensä ilmi puhkeamista. Hän asetti kahvipannun, joka
    jo olikin tarpeeksi kiehunut, kiireesti maahan, pyyhkäisi päättävästi
    vaaleata otsatukkaansa, kohotti kunnioittavasti kultatähtistä
    ylioppilaslakkiaan ja oli valmis. Hänen mielestään tarjoutui tässä
    ikäänkuin itsestään mitä kaunein tilaisuus pienelle kansaa-valistavalle
    esitelmälle, tilaisuus, jota ainoastaan isänmaallisen innostuksen puute
    ja halveksittava kansallinen välinpitämättömyys voi jättää käyttämättä.

    Hän loihe lausumaan:

    — Tiedot Suomen suvun muinaisuudesta ovat vaillinaiset ja peitetyt
    monessa suhteessa historiantakaiseen hämärään. Sen verran voimme me jo
    kuitenkin tutkimuksen nykyisellä kannalla seisten sanoa, että
    esivanhemmillamme oli jo oma kukoistava kultuurinsa silloin kuin Ruotsi
    maahan tuli. Heillä oli omat kansalliset jumalansa, omat uhrimenonsa,
    omat tapansa, lakinsa ja laitoksensa, vieläpä omat tuomio-istuimensakin
    taikka n.s. kansankäräjät. Heillä oli myöskin oma isiltäperitty
    yhteiskuntajärjestyksensä, joka kenties ei ollut yhtä korkea ja
    kehittynyt kuin skando-germanien, mutta sitä vapaampi ja
    yksilöllisempi. Sen ainoa tunnettu kulmakivi olikin oikeastaan juuri
    yksilön täydellinen vapaus, jota ei mikään pikkumainen, ihmisen
    alkuperäisiä taipumuksia tukehduttava lainsäädäntö ajoittanut. Heillä
    oli myöskin omat isänmaalliset runoilijansa, joista Väinämöinen lienee
    tunnettu tällekin etäisen ajan kriitilliselle kuulijakunnalle. Heillä
    oli myöskin omat kansalliset suurmiehensä, kuten Kullervo, Ilmarinen ja
    Lemminkäinen, jotka kaikki samalla olivat vapaita taitelijoita, vaikka
    toimivatkin joutohetkinään myöskin heimonsa päämiehinä sodassa,
    rauhassa ja toverillisessa seurustelussa. Heillä oli myöskin omat
    mainehikkaat merkkinaisensa, kuten esim. Aino ja ne monet erinomaiset
    äidit, jotka olivat nämä suuret sankarit synnyttäneet. Ettei edes
    nykyajan edistynein emansipatsioniliike ollut heille vieras, siitä on
    Louhi, pohjolan yksinvaltias amatsoni-emäntä, meille verraton
    esimerkki. Silloin niinkuin nytkin näyttää liike naistasa-arvon
    saavuttamiseksi päättyneen naistyrannian saavutukseen.

    Tämän henkevän sanakuvion jälkeen, joka, samoin kuin puhujan esitys
    yleensä, oli tarkoitettu leikillistä ylemmyyttä lähentelemään, piti hän
    pienen taidepaussin, sekä vetääkseen henkeään että valmistaakseen
    valistuneelle kuulijakunnalleen tilaisuutta mahdollisiin
    suosionosotuksiin. Kun ei niitä kuitenkaan heti kuulunut, tyytyi hän
    vain täyttämään ilmalla paisutetut keuhkopussinsa ja jatkamaan
    mieltäkiinnittävää esitystään, jota toiset oppineen ja humanisesti
    sivistyneen miehen arvoa kunnioittaen kuuntelivat:

    — Mutta, kuten jo sanottu, tiedot näistä esihistoriallisista ajoista
    ovat hämärät ja monella harhaluulolla sekoitetut. Kansainvaellusten
    myrskyt ja epäilemättä myöskin raakojen ruotsalaisten ristinsoturien
    maahantulo on hävittänyt useimmat näkyväiset jäljet esim.
    muinaissuomalaisten kukoistavasta kuvaamataiteesta. Muiden parempien
    opetusvälineiden puutteessa pyydän minä tällä kertaa viitata vain
    siihen palaseen esisuomalaista arkkitehtuuria, jota n.s. Hiiden kirkot
    edustavat, vaikka ne kenties ovat vieläkin vanhemman ajan
    rakennustaiteellisiksi muistomerkeiksi luettavat. On nimittäin hyvin
    mahdollista, että maassamme jo ennen nykyistä suomalais-ugrilaista
    asutusta on elänyt voimakas ja alkuperäinen autoktonirotu tai n.s.
    jotunit, joiden tuoreista ja luonnonraittiista tavoista, kuten
    kivenheitosta ja kiekonlyönnistä, monet kansantarinat vielä tänäkin
    päivänä kantavat valtavaa todistusta. Tahtomatta tälle valistuneelle ja
    korkeasti oppineelle kuulijakunnalle mitään ennenaikaisia ja helposti
    haihtuvia hypoteeseja esittää, voidaan kuitenkin erinäisten löytöjen ja
    arkeologisten tutkimusten perustuksella jo nyt sanoa, että nämä Suomen
    ensimmäiset, jäntevät alkuasukkaat ovat kenties olleet lähinnä
    verrattavat Kreikan kyklooppeihin, Italian pelasgeihin ja Keski-Europan
    luola-ihmisiin.

    Mahdollisesti voisimme vieläkin etäisemmän historian salaperäistä
    huntua kohottaa. Mieliimme johdattaen, että maassamme kerran,
    ennen järisyttäviä jääkausia, on vallinnut lauhkea, kenties
    troopillinen ilman-ala ja kiinnittäen huomiotamme erityisesti siihen
    mammut-hampaasen, joka lienee löydetty aikakirjojen lähemmin
    mainitsemasta pitäjästä, voimme enemmän kuin uskottavalla
    todennäköisyydellä päättää, että täällä, palmupuiden alla, jo ennen
    ensimmäistä suurta vedenpaisumusta, on asunut lauhkeita, lempeitä ja
    kauneutta etsiviä ihmisiä. Silloisten onnellisten olosuhteiden
    vallitessa he epäilemättä ovat saavuttaneet samalla erittäin korkean ja
    kehittyneen sivistyskannan. Mutta kenties olen poikennut jo liian
    kauaksi aineestani.

    Luottaen siihen erikoiseen mielenkiintoon, jonka tiedän Suomen vähän
    tutkittua viljelyshistoriaa kohtaan aina tässä valitussa seurapiirissä
    vallitsevan, eikä vähemmän siihen suureen suvaitsevaisuuteen, jota
    arvaan oman puutteellisen esitystapani niin täysin määrin osakseen
    tarvitsevan, uskallan kuitenkin jo edellisen pohjalla merkitä
    tosiasiaksi, että meillä tuhatjärvisen maamme kultuuriin nähden on
    sangen monta eri aikakautta olemassa. Tahallani olen vielä jättänyt
    mainitsematta lappalaiset, samoin kuin kainulaisetkin, etupäässä
    sentähden, että heidän edustamansa sivistyskaudet kuuluvat yhtä paljon
    nykyisyyteen kuin menneisyyteen, jatkuen yhä edelleenkin
    vähentymättömällä voimalla eräissä maamme pohjoisissa paikkakunnissa.

    Kaikki nämä erilaatuiset ja -aikaiset kansalliset viljelykset olivat
    jättäneet jälkensä muinaissuomalaisten kukoistavaan kultuuriin. Siinä
    oli havaittavana ensiksikin lauhkea, buddhalainen maailmankäsitys, joka
    niin ilmi elävänä astuu eteemme Kalevalassa, toiseksi jotunilainen hyve
    ja jättiläinen tapojen puhtaus, josta jo yllä luulen esittäneeni kyllin
    sitovia esimerkkejä. Lopuksi lappalainen shamaniviisaus ja kaunis,
    kainulainen pidättyväisyys ruumiillisista nautinnoista, joka vieläkin
    elää niin sekoittumattomana meidän syrjäisemmillä nälkäseuduillamme.
    Mutta suurimman osan tätä korkeata ja itsetietoista kultuuria hävitti
    ruotsalainen kansanvaellus, joka on Suomen viljelyshistoriaan nähden
    lähinnä verrattava vain siihen raakaan, rautaiseen barbariherruuteen,
    minkä muinainen Rooma aikoinaan perusti heleän Hellaan raunioille.

    He hävittivät meidän tieteemme, joka tosin ei ollut länsimaisessa
    merkityksessä eksaktinen, mutta sitä syvempi ja salatumpi. He
    hävittivät meidän taiteemme, jonka tulokset, jos ne olisivat tässä
    meidän edessämme, epäilemättä hämmästyttäisivät maailmaa. He hävittivät
    meidän kansalliset muistomerkkimme, pyhät puut ja jumaliemme kuvat,
    vieläpä oman, vapaan ja isiltäperityn yhteiskuntajärjestyksemme. Kaiken
    muun siunatuksi lopuksi tuhosivat he meidän laajaperäisen ja
    epäilemättä varsin korkealle kehittyneen kivikirjastomme, taikka, mikä
    on luultavampaa, siirsivät sen huonosti kopioituna omiin kallioihinsa.

    Täten tultuansa jo niihin kallisarvoisiin lehtiin Suomen kansan
    sivistyshistoriassa, joita tutkimuksen täysi päivä valaisee, pyysi
    puhuja enää vain viitata muutamiin tunnetuihin tosiasioihin.
    Ruotsalaiset olivat ottaneet meiltä kaikki ja mitä he olivat meille
    vastalahjaksi tarjonneet? Kristin-uskon? Ikäänkuin ei meillä olisi
    ollut oma paljon pyhempi ja puhtaampi luonnon-uskontomme, jonka juuret
    menivät Brahmaan, Vishnuun ja Sivaan ja jonka pohjana juuri oli se
    esoterinen Sana, jolla Johannes alkaa evankeliuminsa. Aapisen?
    Ikäänkuin me emme jo ammoisista ajoista saakka olisi osanneet
    lukea, joskaan emme painettua tekstiä, niin sitä selvemmin luonnon
    salattuja alkuluottehia! Yliopiston? Ikäänkuin meillä ei olisi ollut
    musiikki-akatemia jo Väinölässä ja tiede-akatemia Vipusen
    vatsakalvossa! Tämä viimemainittu, hiukan uskallettu sanakuva oli
    puhujan mielestä kuitenkin attikalaisen suolan kanssa ymmärrettävä.

    Jäi näin ollen kuulijain vastattavaksi enää vain yksi kysymys: kuinka
    oli mahdollista, että näin voimakas ja monipuolinen kultuuri voi niin
    helposti joutua vieraan valloittajan saaliiksi? Eikö intialainen
    viisaus, jotunilainen kunto, lappalainen noituus ja kainulainen
    itsehillitseminen, kaikki yhdessäkään, olleet riittäviä varjelemaan
    tuhansien järvien maata lännen hiipivien vihollisten salahyökkäyksiltä?

    Ei! Puhuja vastasi yksinkertaisesti: ei! Asia oli ylipäänsä
    selitettävissä ainoastaan siten, että hienous häviää, kauneus katoaa
    maailmasta. Suomen kansa oli sanalla sanoen ollut liian sivistynyt,
    kyetäkseen tarpeellisella tarmolla torjumaan päältään Birger-jaarlien
    ja Torkel Knuutinpoikien tulta, rautaa ja heiluvia kypärtöyhtöjä. Suhde
    oli heidän välillään ollut juuri sama kuin muinaisen Rooman ja Hellaan,
    josta puhujalla jo yllä oli ollut kunnia huomauttaa.

    Suhde oli ollut myöskin sama kuin sittemmin sivistyneen Rooman ja
    raakalaisen Germanian välillä. Myöskin myöhäisemmiltä ajoilta voitiin
    esittää monta yhtä musertavaa yhtäläisyyttä. Kuinka oli esim. käynyt
    Perun ja Meksikon lempeiden, päivää palvelevien kansakuntien, kun sinne
    olivat saapuneet Pyrenean röyhkeät löytöretkeläiset? Taikka mikä oli
    tullut Provencen kohtaloksi aikoinaan, mikä Cordovan kalifikunnan? Mitä
    oli tapahtunut vihdoin v. 1871, jolloin Moltken ja Bismarckin Preussi
    dikteerasi rauhan-ehtonsa suloisen Ranskan pääkaupungissa? Eikö ne
    kaikki ollut musertanut raa’emman ja juuri sen vuoksi voimakkaamman
    valloittajan kantapää?

    Niin oli aina käynyt ja niin kävi. Mutta tämä oli kuitenkin ainoastaan
    jotakin näennäistä, niinkuin kaikki paha maailmassa. Täällä alhaalla
    oli tosin kaikki tuskaa, pettymystä, kadotusta ja kuolemaa. Mutta
    tuolla ylhäällä, yli maisten murheiden, ihmiskunnan ihanteiden
    pyörryttävässä sinessä, kulkivat n.s. korkeamman maailmanjärjestyksen
    kultaiset ja iankaikkiset johtolangat.

    — Historian genius, lausui puhuja säkenöivin silmin, on
    oikeudenmukainen genius, joka etsiskelee isäin pahat teot lasten päälle
    kolmanteen ja neljänteen polveen, mutta tekee laupeuden monelle
    tuhannelle, jotka eivät ole sen katoamattoman hyvyyden ja jalouden
    prinsiippejä loukanneet. Mitä opettaa meille tässä suhteessa maailman
    ajantieto? Eikö raiskattu, raunioitettu Hellas kultuurillaan
    läpitunkenut roomalaisia valloittajiaan? Eikö voitettu ja pirstaleiksi
    lyöty Rooma jälleen laskenut kantapäätään nöyrtyvän ja sivistyvän
    Germanian selkäpiille? Aikojen aamuhämärästä on astuva jälleen esiin
    Väinämöisen lempeä ja humaninen kansallishenki, niinkuin kerran
    renässansin kultainen aurinko koitti jälkeen keski-ajan tähtikirkkaan
    yön, ja polvistava alttarinsa ääreen Erik Pyhän ristinsoturien ylpeät
    jälkeläiset. Pois epäilys, pois yön varjot! Yksilöt sortuvat, kansat
    kukistuvat, mutta ihmisyys edistyy, oikeus voittaa, totuus triumfeeraa
    ja jalous riemuitsee iankaikkisesta niin iankaikkiseen.