Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    30.

    Kerran tuli Jaanan kylpyhuoneesen myöskin vanha parooni Manfelt.

    Jaana tunsi heti hänet. Mutta parooni ei näyttänyt ollenkaan muistavan
    muinaista suojattiaan.

    Jaanan teki mieli kiittää häntä ja kysyä, milloin hän saisi tulla
    maksamaan lainan, jolla parooni kerran oli hänet niin tukalista
    olosuhteista pelastanut. Hän olisi nyt jo voinut sen tehdä. Mutta hän
    ei uskaltanut, sillä parooni näytti hänen mielestään nyt niin vakavalta
    ja kunnianarvoisalta.

    Sitäpaitsi oli parooni silminnähtävästi vanhentunut. Suru oli satanut
    lumen hänen hapsilleen. Hänen silmäluomensa olivat raskaat, hänen
    katseensa totinen ja tuijottava.

    Hänen poikansa, joka palveli upseerina Venäjällä, oli liittynyt
    vallankumouksellisiin, joutunut sota-oikeuden eteen ja ammuttu
    kapinoitsijana. Sitä suri nyt vanha parooni, siksi oli hänen ennen
    suora vartensa käynyt kumaraan.

    Miksi hän enää muuttaisi maasta? Kuolema oli kyllä pian jo antava
    hänelle toisen tyynemmän ja onnellisemman syntymämaan.

    Tytär hänellä tosin vielä oli, mutta sekin jo kihloissa. Mitä tekisi
    hän yksin ulkomailla? Eikö ollut uljaampi katsoa kohtaloa silmiin ja
    peittyä lepoon saman turpeen alle, jonka puolesta hänen esi-isänsä
    olivat auralla, miekalla ja mietteellä sotineet?

    Parooni Manfelt oli vanha mies. Hän kysyi Jaanan nimeä eikä sittenkään,
    vaikka Jaana sanoi sen, muistanut koskaan kuulleensa sitä.

    Jaana tunsi vaistomaisesti, että oli varovaisinta olla myöskään
    muistuttamatta hänelle mitään.

    — Mistä olet kotoisin? kysyi parooni.

    Jaana sanoi.

    — Vai niin kaukaa, ihmetteli parooni kylpyammeessaan.

    Pitkäpalmikkoisen maalaistytön kuva laitakaupungilta oli kokonaan
    haihtunut hänen mielestään.

    Mutta äkkiä muisti hän erään toisen asian.

    — Eikö siellä ollut hallavuosi? hän kysyi.

    — On siellä ollut montakin, selitti Jaana.

    — Niin, mutta minä tarkoitan noin kymmenkunnan vuotta sitten. Parikin
    nälkävuotta peräkkäin?

    — Kyllä oli.

    — Mistä kylästä sinä sanoit olevasikaan?

    Jaana ei ollut kotoisin oikeastaan mistään kylästä. Mutta hän mainitsi
    Lentuan nimen.

    — Juuri Lentuan, virkkoi parooni vilkastuneena. Siellä piti minun
    tyttäreni pienten lasten koulua.

    — Oikeinko totta?

    Jaanakin ilahtui niin, että häneltä hetkeksi unohtui peseminen.

    — Kävinhän tuota minäkin sitä koulua, hän ilmoitti sitten.

    Se oli sangen merkillinen sattuma paroonista, joka tuli suuresti
    huvitetuksi. Hän kyseli tarkkaan, millainen koulu oli ollut ja mitkä
    olivat olleet sen johtavat kasvatusopilliset periaatteet. Jaana
    vastaili niin hyvin kuin osasi. Hänestäkin oli mieluista kauniin ja
    ystävällisen Helsingin tädin muisteleminen.

    — Oliko paikkakunnalla suuri sivistystarve? tiedusteli parooni.

    — Mikä?

    Jaana ei ymmärtänyt.

    — Tarvittiinko koulua, tarkoitan minä?

    — Niin no, sanoi Jaana hämillään.

    Hän ei voinut käsittää sellaista kysymystä. Tarvittiinko maantietä?
    Tarvittiinko tähtiä taivaalla tai kauppias Luikarista? Koulu oli ollut
    ja koulu oli mennyt. Jos maantiekin menisi umpeen, kuljettaisiin
    kinttupolkuja. Kauppias Luikarinen oli viety vankeuteen, — kah, käytiin
    ostoksilla kaupungissa. Mikä oli tarpeen ja mikä ei?

    Siitä ei Jaana paralla ollut mitään määriteltyä käsitystä. Kaikki oli
    tarpeen eikä kuitenkaan ollut. Ihminen tuli toimeen koulussa, mutta
    meni mukiin myös koulun ulkopuolella. Mikäli Jaana muisti, oli ollut
    miltei hauskempi ulkopuolella.

    Parooni huomasi, ettei Jaanan järki jaksanut seurata häntä.

    — Minä tarkoitan, ymmärsivätkö kyläläiset mitä varten heillä oli koulu?
    hän kysyi.

    — Eiväthän ne alussa tainneet ymmärtää, selitti Jaana. Mutta kun siellä
    ruvettiin vaatteita ja kenkiä ilmaiseksi jakamaan, niin kilvan ne sinne
    lapsiaan lähettivät.

    Parooni hymyili. Se oli ollut hänen kasvatusopillinen periaatteensa,
    jonka hän kirjeessä oli neuvonut tyttärelleen. Lapset olivat puettavat,
    ennen kuin heitä ruvettiin sivistämään.

    — Entäs ruokaa? hän kysyi. Annettiinko sitä?

    — Annettiin. Kuka tahtoi, sai kotiinkin viedä.

    Paroonin mielestä se oli niinkuin ollakin piti.

    Kenties oli hänen Signe tyttärensä sittenkin tehnyt jotakin hyötyä
    tuolla? Se oli sellainen teosofi, tolstoisti, mikä lienee ollut, nyt
    sillä oli suuria sosialisia suunnitelmia ja niiden tähden ehkä
    kihlautunutkin tuon kansantaloutta tutkivan maisterinsa kanssa.
    Paroonin mielestä ei ollut hyvä, että naisilla oli liian paljon
    harrastuksia. Eikä hän pitänyt siitäkään oikein, että hänen tuleva
    vävynsä ei ollut aatelinen. Se oli nyt sitä ajan kansanvaltaista
    vaahtoa, jota sanottiin historiallisen kehityksen aiheuttamaksi.

    Mutta hyväntekeväisyys oli paroonin mielestä ylempien
    yhteiskunta-luokkien inhimillinen velvollisuus. Siksi hän kyseli
    Jaanalta sangen tarkkaan, miten hätä-aputoiminta yleensä oli ollut
    nälkävuosina noilla jumalan koettelemilla perukoilla järjestetty.

    Jaana kertoi, minkä osasi. Mutta hän muisti myös, mitä kauppias
    Luikarinen joskus jälestäpäin oli kiivaillut hänen isälleen Iikka Rönnylle
    . Hän kertoi senkin ja siten sai parooni jotakuinkin
    yhtäjaksoisen käsityksen siitä, mitä isänmaallinen hyväntekeväisyys oli
    köyhän kansan eduksi noilla nälkämailla takavuosina vaikuttanut.