Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    16.

    Mikko oli yht’äkkiä ruvennut puhumaan politiikasta. Se oli oikeastaan
    sangen vieras aine tälle seurapiirille.

    Taikka oikeastaan vain tavallaan vieras. He olivat kaikki kyllä
    seuranneet intohimoisesti isänmaansa kohtaloita. Mutta he suurensivat
    kaikki suhteet, näkivät jokaisen asian alta, mitä eivät muut nähneet
    siinä, ja puhuivat lauseparsilla, jotka eivät olleet lainatut
    sanomalehdistöstä tahi puoluekokouksien päätöksistä. Epäilemättä he
    eivät olisi kelvanneet valtiopäiville. Mutta Olli puolestaan tunnusti
    mielellään, ettei hän missään muussa seurassa saanut kuulla niin
    lennokkaita poliittisia totuuksia.

    Yksi heistä, suurin kaikista, oli tähän saakka istunut aivan äänetönnä.
    Nyt hän äkkiä vilkastui. Hänen silmänsä saivat kaukokatseisen ilmeen ja
    hänen äänensä rupesi myrähtelemään niinkuin etäinen ukkonen
    taivaanrannalla.

    — Punainen tähti on tullut likelle maata, sanoi hän. Ihmiset näkevät
    verta.

    Syntyi syvä hiljaisuus. Hän puhui harvoin, mutta hartaasti. Kaikki
    tahtoivat kuulla häntä.

    — Jokainen päivä tuo uusia tietoja Itä-Aasian tappotanterilta.
    Mandshuria huppeloi hurmeessaan. Maa on muuttunut haudoiksi ja meri,
    ikivanha valtameri, tarujen julma jumaluus, on avannut kitansa
    nielläkseen ihmiskunnan ihanimmat ajatukset rauhasta, joka olisi
    kunniaksi jumalalle korkeudessa, ja kansojen veljeydestä, jonka takana
    seisoisi hallitusten hyvä tahto.

    Hän hengähti ja katsoi voitollisesti ympärilleen.

    Kaikki olivat nousseet ylös. Tämä oli harvinainen juhlahetki, sillä hän
    oli puhuja jumalan armosta ja hänellä oli sekä sana että ajatus
    vallassaan.

    — Kaikkialle kautta sivistyneen maailman, jatkoi hän, vierivät viestit
    sinisten sähkökipinäin kiidättäminä kertoen tuhansien ja taas tuhansien
    ihmisten mielipuolisesta teurastamisesta, nykyaikaisten sota-aseiden
    tarkoituksenmukaisesta täydellisyydestä, venäläisen rekryytin
    urhoollisuudesta ja japanilaisen pää-esikunnan mallikelpoisesta
    murhaamismatematiikasta. Ja kaikkialla ympäri tämän taivaankappaleen,
    joka samaan aikaan silmittömällä vauhdillaan kiertää rataansa yli
    autioiden, äänettömien syvyyksien, New-Yorkin pörssissä ja Parisin
    bulevardikahviloissa, Berlinin upseeriklubeissa ja Lontoon suurissa
    kauppahuoneissa, ahmivat elävät, tuntevat ja ajattelevat ihmiset noita
    tietoja, ei säälillä, ei kalpealla kauhistuksella, vaan samalla oman
    turvallisuuden tuntonsa varmentamalla mielenkiinnolla, jolla he lukevat
    sanomia hävittävistä luonnonihmeistä, maanjäristyksistä ja
    tulivuorenpurkauksista.

    Tässä on nähkääs jotakin kaikille. Tämä tarjoaa jokaiselle jonkun
    tyydytyksen. Tutkimista sotatieteilijöille, sensatsioni-uutisia
    sanomalehtimiehille, jännitystä ulkomaisten lähetystöjen jäsenille,
    keskustelun aihetta valtiollisten kannujen valajille, tuskan ja veren
    hekkumallista hajuvettä turmeltuneille hienohelmoille. Alkuperäinen
    ihmispeto, ainoastaan muutaman tuhatvuoden viljelyksen kytkemä ja
    taltuttama, kalistaa kahleitaan. Kuinka naurettavan heikoilta, kuinka
    surkean mitättömiltä tuntuvatkaan silloin ne siteet, joilla tieteen,
    taiteen, uskonnon, lainsäädännön ja vapaan ajatuksen harvat suuret
    henget ovat vuosisatojen vieriessä turhaan koettaneet hillitä sen
    hurjaa kesyttömyyttä!

    Ainoastaan sieltä täältä, pimeistä maista ja barbaarisesta
    aikakaudesta, kohoaa jonkun yksinäisen ja jo kaukana vastaisuuden
    kauniimmassa ja onnellisemmassa olotilassa elävän ihmis-ystävän katse
    kohti korkeuksia, nousee täynnä murhetta maailman menosta ja sanatonta
    kärsimystä elämän rumuudesta. Eikä avaruus vastaa hänelle eikä taivaan
    vahvuus lakkaa kimmeltäviä kuvasarjojaan kuljettamasta.

    Ja tuossa onnettomassa, äärettömässä valtakunnassa, möhkäleessä
    Veikselin varsilta saakka Tyyneen mereen, Odessasta asti Arkangeliin,
    käy kumea, maanalainen jyrinä niinkuin ennen suurten tapauksien
    alkamista. Mutta sen päällä painaa tukahduttava hiljaisuus, sen rajojen
    sisällä lepää yö niin synkkä ja sydämetön kuin olisi pyhä aurinko itse
    kääntänyt kasvonsa siitä pois ja uusi jää-aika uhkaisi sen kautta
    vyöryä Europaan.

    Siellä seisovat tyhjinä kaikki yliopistot, mutta vankilat ovat täydet
    ja poliisikamarit muuttuneet kaupunkien kultuurikeskuksiksi. Siellä
    piestään ihmisiä ja rääkätään koululapsia kaduilla, mutta konnat
    palkitaan ja piiskurit koristetaan aina korkeammilla arvoilla, viroilla
    ja ritarimerkeillä. Siellä kidutetaan kansoja ja näännytetään nälkään
    miljoonia, samalla kuin esivalta varastaa ja Kristuksen kirkot
    kiiltävät kullasta ja maallisesta komeudesta.

    Siellä vangitaan niitä, jotka ovat maan suola, ja vainotaan niitä,
    jotka ovat maailman valkeus. Siellä on vapaa sana tehty mykäksi ja
    vapaa ajatus karkoitettu Siperian etäisimmille, asumattomimmille
    kulmakunnille. Siellä on valtiomahti vaihdettu kasakaksi, pantu se
    hurjan hevosen selkään ja laskettu laukkaamaan pitkin inhimillisen
    viljelyksen kultaisia vainioita. Ja kasakan jälestä tulevat santarmit
    ja santarmikätyrit, nuuskijat ja kotitarkastajat, salamurhaajat ja
    mustat miehet, hiipivät, kuuntelevat, kurkistelevat, tissuttavat ja
    tassuttavat, tallaavat maahan jokaisen tuleentuvan tähkäpään, jonka
    kasakan kavio vielä on jättänyt, ja vetävät sitkeät, harmaat
    hämähäkkilankansa yli koko tuon maassa makaavan voimattoman
    jättiläisen, jolla vain sydän sykkii, jolla vain pää valvoo ja jonka
    päästä niin suuret ja surulliset silmät tuijottavat Europaan. Siellä ei
    ole mitään oikeutta, ei mitään vapautta, ei ihmisarvoa eikä kansalaisen
    loukkaamattomuutta enää. Siellä on vain orjuus ja mielivalta.

    Mutta vain sen kansan jaloimmat ja valistuneimmat yksilöt tuntevat
    selkeästi, mitä tapahtuu. Tuntevat ja tulevat marttyyreiksi.

    Ja tässä pienessä valtiossa Laatokan ja Pohjanlahden välillä, jonka
    sanotaan olevan tuohon peljättävään, muodottomaan möhkäleesen
    erottamattomasti yhdistetyn, vallitsee sama synkkä ja epätoivoinen
    vaitiolo. Tuo summaton pimeys sen vieressä heittää varjonsa tännekin,
    se lankeaa jokaiseen kaupunkiin ja kylään, jokaiseen kotiin, kouluun ja
    virastoon, maamiehen pirttiin ja liikemiehen pulpetille, tutkijan
    työpöydälle, kirjailijan ja taiteilijan kammioon. Ja kaikkialle se
    putoaa raskaana kuin lyijy, painaa ikkunat sisälle ja ilmoittaa
    olevansa oven takana.

    Tämä on kummallista aikaa. Joka taholla huojuvat isiltäperityn
    yhteiskuntarakennuksen perustukset ja kattoparrut. Ihmiset tuntevat
    itsensä äkkiä temmatuiksi rauhallisista majoistaan ja asetetuiksi
    asumaan paljaan taivaan alle, mutta ei jumalan taivaan, vaan sen, jonka
    enkeleinä istuvat Plehve, Pobedonostsev ja Bobrikov.

    Kuu ja tähdet kiertävät sen kannella, mutta eivät jumalan tähdet ja
    kuu, vaan ne, jotka saavat valonsa hovisuosion vaihtelevista säteistä.
    Se on keinotekoinen taivas keinotekoisine kappaleineen, jotka eivät ole
    ihmetöitä maailmanhengen kädestä, vaan välikappaleita kädessä heikon
    kuolevaisen. Hän, joka sen taivaan on tehnyt ja sen korkeuden kansojen
    ylitse kohottanut, on unohtanut yhden tärkeän asian: sen alla ei ole
    ilmaa. Sen alla ei voi hengittää kukaan, jolle elämä on rakas ja joka
    on tottunut vaatimaan elämältä muutakin kuin ruokaa, juomaa ja suvun
    ensimmäisten eläimellisten viettien täyttämistä. Se on yksityisen
    mielivallan taivas mielivaltaisine säädöksineen ja määräyksineen, jotka
    eivät tähtää kansojen kehittämistä kohti korkeampia kultuurimuotoja,
    vaan niiden kansallisen erikoisuuden hävittämistä. Meille Suomen suuriruhtinaskunnan
    kolmelle miljoonalle asukkaalle merkitsee
    hallituksen tahto palajamista takaisin valosta pimeyteen, vapaudesta
    orjuuteen, oikeudesta vääryyteen, sivistyksestä raakuuteen, julmuuteen
    ja typeryyteen.

    Eivät tarkoita hallituksen käskykirjeet kansalaisten onnea, joka on
    omien mahdollisuuksiensa kaikinpuolinen viljeleminen ja vapaa
    käyttäminen, vaan näiden mahdollisuuksien täydellistä tukahduttamista.
    Ei ole armollisen esivallan päämääränä enää ihmiskunnan kunnia, joka on
    kuulua kaikin kielin kaikkien kansojen itsenäisestä työstä ja
    edistyksestä, vaan sen päämäärä on tehdä tyhjäksi kaikki se, mitä
    lukemattomien sukupolvien sarjat hamasta harmaasta muinaisuudesta ovat
    Suomen maassa saaneet aikaan uupumattomalla työllä ja mitä
    epäsuotuisimpien olosuhteiden vallitessa.

    Oikea ei ole täällä enää oikeata eikä väärä väärää. Maan parhaat miehet
    ovat ajetut maanpakoon. Kaikki vastarinta tuntuu jo turhalta ja yhä
    useammat äänet kansan omasta keskuudesta kehoittavat malttiin,
    nöyryyteen ja alistumiseen. Me elämme sumuisessa, myrkyllisessä ajassa,
    jossa päivä näyttää ijäksi menneen ja elämä, kultainen elämä, arvonsa
    kadottaneen. Orjuus ei ole enää vain ovella: se on hiipimässä kansan
    sydämeen.

    Ja siellä kohtaavat toisen orjuuden jäljet sitä: kultuuri-orjuuden. —

    Puhuja kehitteli nyt yhtä pontevasti tämän toisen orjuuden syntyjä
    syviä. Ne eivät olleet suinkaan mitään uusia asioita tälle
    kuulijakunnalle, mutta tapa, jolla hän puhui, oli uusi ja sytyttävä.
    Sanat sattuivat kuin kivenhakkaajan väkivasara kallioon.

    Myöskin Olli kuunteli henkeä pidättämättä surullista tarinaa suo-maan
    heimosta, jonka lopullinen turmio näytti nyt päätetyn pilvien
    käräjissä.