Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    14.

    Siinä lähellä, omassa kaupungin-osassaan, hänellä olikin hyvä tilaisuus
    turvata ulkoapäinkin tuleviin uskonnollisiin tunnelmiin.

    Olihan siinä Laterani. Oli kärsivälle, uneksivalle ihmissielulle
    kappale Jerusalemia.

    Rooman kirkkojen katolinen loisto oli ylimalkaan jäänyt sangen
    vieraaksi hänen pohjoismaiselle sydämelleen. Karu luonto, tuimat
    elin-ehdot ja Wittenbergin munkin yhtä karut ja kylmät opinlauseet
    olivat siinä suhteessa hänet jo ennen syntymää mieleisekseen
    leimanneet.

    Ei niin, ettei hänenkin kaukaiset esi-isänsä Suomen korpien syvyydessä
    olisi loistoa rakastaneet. Kaunistamisen, koristamisen vaisto oli kyllä
    ollut heille yhtä luonnollinen kuin konsanaan viinirintaisen maan ja
    hehkuvan päivänpaisteen asukkaille. Jos temppelien upeileva komeus siis
    täällä vaikutti häneen jonkun verran tympäisevästi, ei syynä siihen
    ollut suinkaan itse kaunis tosiasia, vaan pikemmin, ettei kaikki tuo
    silmää hivelevä tai korvakalvoja suloisesti soinnuttava tuntunut
    hänestä olevan oikeassa ympäristössään.

    Uskonnolla hän oli aina tottunut jotakin paljon hartaampaa, sisäisempää
    ja yksinkertaisempaa käsittämään. Kristin-uskolla vielä erityisesti
    sitä raamatullista ja patriarkallista nöyryyden, köyhyyden ja
    kärsimyksen apoteosia, jonka oikea kehys on Palestina
    paimentolaiskansoineen, Genetsaret-järvineen, jerikonruusuineen ja
    orjantappuroineen.

    Tietysti oli tuo kaikki ollut vanhojen roomalaisten kopeilevalle,
    ulkonaista mahtia rakastavalle luonteelle aivan liian köyhää ja
    harvaviivaista, samoin kuin kristin-uskon perustotuudet kreikkalaisen
    ajatuksen kehittämille filosofeille Ateenan tai Aleksandrian
    oppisaleissa.

    Niin olivat kumpikin muuttaneet sen mielensä mukaisiksi.

    Rooma oli antanut ulkonaisen loistonsa, Hellas humaanisen sisällyksensä
    sille. Ja niin oli kalpean galilealaisen hahmo kohonnut maailman
    valtiaaksi.

    Monta paikkaa ja tilaisuutta tarjosi Rooma sille, joka tahtoi
    kristin-uskon voittokulkua kautta maailman ja maailmanhistorian
    tunnelmoida, vähemmän niitä, missä sen saattoi taas ensimmäisiin,
    arkaistisiin viivoihinsa palauttaa. Sitä mieluisampi oli Johannekselle
    paikka Lateranin edustalla.

    Ihmisliike siinä oli vähäinen. Ainoat liikkujat loivasti viettävän
    torin alipäässä olivat jotkut rauhalliset maalaiset, jotka saapuivat
    San Giovannin portista kaupunkiin ruokatavaroitaan ja hedelmiään
    myöskentelemään.

    Matalan muurin ja sitä reunustavien harvojen piinjapuiden takaa näkyi
    Rooman autio campagna, vielä taempana etäisyydessä muhkeat Albanon ja
    Sabinan vuoret.

    Eivätkö käyneetkin tuon tasaisen muurin viertä Jerusalemin tummat
    tyttäret kaivolle koristeellinen vesiruukku olkapäillään? Ja eikö
    istunutkin kaivonkannelle siellä jossakin kalpea mies, joka pyysi vettä
    juodakseen, mutta tarjosi heille suunsa suloista sanomaa takaisin, niin
    ett’eivät he ikinä enää janonneet?

    Tässä oli hyvä miettiä ja uneksia. Istua kirkon portaille varhaisena
    aamuhetkenä ja kuvitella olevansa tuntematon kerjäläinen, vaeltaja
    vieraiden maiden, joka oli saapunut rauhaa sielulleen etsimään. Tai
    nojata muuriin auringon mennessä majoille ja puiden varjojen langetessa
    pitkinä ja salaperäisinä niinkuin yksinäisen, yöllisen runoilijan
    ajatukset.

    Tähän oli kristillinen Rooma koonnut kaikki pyhimmät muistomerkkinsä.

    Itse Basilika, itse San Giovanni in Laterano, jo antoi paljon
    ajattelemisen aihetta. Muinaisroomalaisena aikana oli siinä asunut
    mies, nimeltä Plautus Lateranus, joka täten siis oli säilyttänyt
    kuolemattomuutensa jälkimaailmalle. Monet juhlalliset valtiolliset
    neuvottelut, monet irstaat orgiat ja huvit oli arvattavasti pidetty
    tuolla paikalla, lentäneet ilmassa monet viisaat elämäntotuudet ja
    hyvin sorvaellut sukkeluudet. Myöhemmin oli koko paikka äärettömine
    palatseineen kuulunut Rooman keisarien alueisiin.

    Konstantinus Suuri oli siihen paavien ensimmäisen piispan-istuimen
    rakentanut. Siksi oli se ”kaupungin ja maanpiirin kaikkien kirkkojen
    äiti ja pää”. Ja sen loggialta olivat kaikki paavit, aina siihen saakka
    kuin heistä tuli Vatikaanin vankeja, siunauksensa Urbi et 0rbi
    jakaneet.

    Siellä olivat Pietarin ja Paavalin päät, siellä myöskin palanen siitä
    pöydästä, jonka ääressä Vapahtaja opetuslapsineen oli syönyt viimeisen
    ehtoollisensa.

    Olihan sekin jo jotakin. Mutta vastapäätä sitä oli toinen vielä pyhempi
    paikka.

    Se oli Scala santa, se oli Sancta Sanctorum, jota paavit olivat
    kotikappelinaan käyttäneet.

    Noilla pyhillä portailla oli Kristus ruoskittu, niitä oli hänen oma
    verensä kostuttanut. Pyhä Helena oli tuottanut ne neljännellä vuosisadalla
    Jerusalemista, Pontius omasta virkatalosta.
    Kukaan kuolevainen ei saanut nousta niitä muuten kuin polvillaan.

    Kun portaat olivat sangen korkeat ja jyrkät, oli se vaivaloinen
    ponnistus ja vaati tavallista palavampaa uskon-intoa suorittajaltaan.
    Mutta varmaan olikin sen palkkiona sitten tavallista runsaampi
    synnin-ane.

    Johannes mietti usein, olisiko hänellä itsellään ehkä kyllin intoa
    siihen.

    Ei, ei vielä ainakaan, täytyi hänen tunnustaa itselleen. Kyllä hän
    vielä oli aivan liian syvällä synnin pauloissa, voidakseen tuosta
    löytää minkäänlaista lepoa ja lohdutusta sielulleen. Päinvastoin
    kouristi sääli ja inho hänen sydäntään, kun hän pysähtyi katsomaan
    noita ryömijöitä.

    Milloinkaan hän ei ollut nähnyt ihmisyyttä ja yksilön oman-arvon tuntoa
    niin ilmeisesti silmiensä edessä tomuun painettuna ja kukistettuna.

    Noinko hänenkin ehkä tulisi tehdä? Noin nöyrtyä saadakseen rauhan
    myrskyävälle, verta-vuotavalle sielulleen?

    Ei, ei! huusi ihmisyys koko voimalla hänen povensa pohjasta. Ei tomuun,
    ei maata matelemaan! Tomusta ylös, aina ylemmä, kohti valkeutta,
    kohti vapautta! Niin oli opettanut hänen luonnontieteellinen
    maailmankatsomuksensa.

    Se tuntui sittenkin koettavan epätoivon vimmalla pitää puoliaan vasten
    metafyysillisen mystiikan tarvetta ja nousevan, taistelevan kuin alpit
    yön uhatessa, joita hän kerran oli junan-ikkunasta tarkastellut.

    Ryömijät olivat enimmäkseen vanhoja ihmisiä, köyhiä, kurjia ja
    raadollisia. Joukossa joku keskenkasvuinen poikanulikkakin.

    Etummaisena kaikista konttaa tuossa eräs vanha, hienosti puettu
    säätyläisrouva, joka nähtävästi on sangen sairas. Vain vaivoin ja
    pitkin levähdyksin hän jaksaa nostaa polvensa aina ylemmälle asteelle.
    Nyt hänellä ei ole monta jäljellä enää, nyt, nyt hän on päämäärään
    pääsemässä!

    Ryömiessään vahvistavat kaikki voimiaan hiljaisilla, lakkaamattomilla
    rukouksilla.

    Tuolta portaiden himmeästä, puolipimeästä yläpäästä kiiltää, kutsuu ja
    kimmeltää jotakin. Kristuspääkö? Krusifiksiko? Jalokivi-koristuksia ne
    ovat, jotka katolinen kirkko on sinne uskovaistensa rohkaisuksi
    kiinnittänyt.

    Toisia, heikko-uskoisempia varten, joihin Johanneksenkin vielä on pakko
    lukeutua, on kahdet tavalliset portaat, joita voi nousta pää
    pystympänäkin.

    Johannes kiertää niitä myöten ylös ja huomaa, että ensimmäinen, mikä
    ryömijöitä kohtaa heidän päämäärään päästyään, on itse pyhäkön ikkuna.
    Sen avoimesta alasyrjästä on kukin tilaisuudessa heittämään roponsa
    laudalle, jolla näkyy jo kosolta kolikoita.

    Johannes hymähtää. Siinäkö se siis olikin ”Pudels Kern”? Olisihan hänen
    pitänyt aavistaakin.

    Vanha rouva ei ole vieläkään ehtinyt ylös, vaan lepää kokonaan
    lääpästyneenä portaallaan. Eräs kerjäläinen ehtii jo hänen edelleen,
    nousee onnellisena ja hartaana ja heittää hänkin kolikkonsa kirkon
    hyväksi.

    Mikä usko! Mikä selittämätön, mieltä ahdistava mysteria!

    Pyhäkössä itsessään, sen alttarin päällä, säilytetään Kristus-kuvaa,
    jota Pyhä Lukas alkoi tehdä ja jonka joku enkeli sitten viimeisteli!

    Johannes lukee seinäkirjoitusta ja kääntää sen mielessään. ”Pyhempää
    paikkaa ei maanpiiri tunne.
    ” Häntä kauhistaa. Nuoko korut pyhiä, nuoko
    kuva-postikortit pyhiä, joita hän näki ovelan munkkiveljen itse kirkon
    eteisessä ohikulkijoille myyskentelevän?

    Hän syöksyy ulos kirkosta.

    Mutta aina ei hän samalla reformatorisella tuulella ole. Ja silloin hän
    saattaa myös pistäytyä siinä vieressä olevaan Pyhän Helenan
    rakennuttamaan Santa Croce in Gerusalemmeen, jonka kappelissa
    säilytetään kolmea palasta Kristuksen ristinpuuta, yhtä ristin-naulaa
    ja ristin otsaketaulua.

    Eikä sillä hyvä. Pyhän Helenan omassa maanalaisessa kappelissa hän
    todellakin seisoo Jerusalemin mullalla!

    Se on tuotu Pääkallo-paikasta, monilla laivoilla, saman väsymättömän
    naisen toimesta.

    On kuin olisi katolinen kirkko tahtonut tuoda koko Palestinan tänne ja
    kaikille kansakunnille kuuluttaa: ’Ei ole tarvis enää tehdä
    toivioretkiä Pyhälle maalle. Tulkaa Roomaan, langetkaa Paavin jalkojen
    juureen! Täällä on Kristuksen sijainen, täällä Kristus itse lähempänä
    kuin missään muualla maailmassa.’

    Kuka on sitten ollut tuo merkillinen nainen, tuo Pyhä Helena, joka
    matkaansaattoi näin suuret asiat, tuoden Jerusalemin synkän,
    intohimoisen mystiikan selkeän, valoisan, järjellisen Rooman muurien
    sisälle?

    Johannes tutkii kirjoja ja historioita.

    Alkuperältään ei hän nähtävästi ollut erittäin pyhä ollut. Syntynyt
    kapakoitsijan tyttärenä, tullut Constantinuksen jalkavaimoksi,
    synnyttänyt Konstantinus Suuren ja saanut häneltä keisarinnan
    arvonimen. Hänen sukunsa ollut bithynialainen, hänen itämainen verensä
    nähtävästi johdattanut hänet kristin-uskon salaperäisiä tunnelmia
    ikävöitsemään.

    Kristin-usko tietysti ollut vain pinnalla hänessä. Asunut syvemmällä
    aasialainen pakanuus. Ei surmaa muuten pojanpoikaansa, ei muuten syytä
    murhasta miniäänsä ja anna häntä syyttömänä tukahduttaa!

    Kristillinen hurskaus yhtynyt hänessä byzantiniseen julmuuteen, loiston
    ja vallan himoon. Vanhemmilla päivillään, kahdeksankymmenen korvissa,
    hänestä tullut vielä siveyden ja koskemattoman impeyden fanaattinen
    ihantelija!

    Hän hävittänyt Venus-temppelin, jonka keisari Hadrianus oli
    Pääkallo-paikalle pystyttänyt. Hän antanut runsaita lahjoja
    naisluostareille. Hän omistanut palavaa kunnioitusta Neitsyt Maarialle,
    liittyen siten jo myöhäisempään keski-aikaan. Hän tahtonut olla pyhä,
    kuten katolinen kirkko sittemmin hänet pyhäksi julistikin.

    Ja tämän kapakoitsijan tyttären, tämän keisarillisen jalkavaimon
    kappeliin, hänen, joka kyllä oli maistanut osansa elämän makeudesta,
    oli yhä vieläkin pannakirouksen ja ekskommunikatsion uhalla pääsy
    kielletty naiselliselta sukupuolelta!

    Tuon naisen historiallinen hahmo vaikutti kummallisesti Johannekseen.

    Tuollainen kristitty hänkin olisi voinut olla. Pyhän Helenan hoviin
    kuuluvana hänkin olisi voinut ehkä hetkellisesti tulla mystikoksi.

    Ja yhtyä tuon naisen kanssa aistihartaaseen, ylenluonnolliseen ja
    hiukenevaan tunnelmaherkutteluun.

    Mutta eikö hän voisi samoin yhtyä jonkun muun naisen kanssa? Ehkä
    Carmelan? Ehkä Liisan?

    Aistillinen väristys kulki läpi Johanneksen ruumiin hänen noin
    ajatellessaan.

    Vanha pakana hän tunsi olevansa. Mutta jos tuo uusi oppi saattoi
    tarjota jotakin, vaikka vähäistäkin, lisää elämän-nautinnon niin
    köyhään ja puutteelliseen ohjelmistoon, oli siinä jo sellaisenaan
    jotakin kannatettavaa.

    Eipä ollut Pyhän Helenan, yhtä vähän kuin katolisen kirkonkaan,
    onnistunut hänen pakanallista henkeään roomalaisesta maaperästä pois
    juurittaa. Se oli muuttanut vain muotojaan, se oli siirtynyt vain
    uusiin pyhäkköihin ja temppeleihin.

    Ja kuin kohtalon ivasta oli itse Santa Croce in Gerusalemmen alttarilla
    saanut sijansa ’Barberinisen Junon’ kuva, vain vähän toisenlaiseksi
    muovaeltuna!

    Pyhän Helenan aasialainen pakanuus esiintyi siinä aivan
    vertauskuvallisena kristillisyyden ohuen vernissan alta.

    Entä itse kirkko sitten?

    Se oli ennen ollut osa Helenan omaa, sessorilaista palatsia, jonka
    kuvan laajoine puutarhoineen ja termeineen Johannes vieläkin saattoi
    mielikuvituksensa avulla siihen ilmi uneksia. Ja vanha pakanuus puski
    monituhantisella voimallaan myös itse Scala santan pyhitettyä
    seinäviertä, jossa vieläkin oli nähtävänä pieni jäännös
    muinaisroomalaisen Lateraanipalatsin ruokasalista, tricliniumista.

    Paikalla, missä nykyhetken italialaiset maassa polvin haudan
    tuonpuolisen elämänsä takia mateloivat, istuivat kerran siis heidän
    tästä elämästä iloiset esivanhempansa vatsa pullollaan, falerniset
    viinimaljat kohotettuina maan hedelmälle ja ytimelle ynnä koko suuren
    luonnon laupiaille antimille.

    Johannes tunsi kaikista hyvistä aikomuksistaan huolimatta kuuluvansa
    jälkimmäisiin.

    Kaikista Rooman taide-ilmiöistä olivat Livian talon seinämaalaukset
    Palatinumilla ja Neron Kultaisen talon ’’ freskojätteet Ludovisi Boncompagnin
    museossa häneen syvimmin pelkällä verenpunaisella,
    hurjan-punaisella, pakanallisen-punaisella värillään vaikuttaneet. Hän
    päätteli siitä, että jossakin hänen sydämensä pohjakomeroissa mahtoi
    asua Minotaurus, joka ei ollut muuta kuin alkuaikaisilla keinoilla
    lepytettävissä.

    Siihen loppuivat hänen uskonnolliset mietiskelynsä. Mutta ne
    vaikuttivat kuitenkin jonkun verran häneen. Hän sai niiden kautta sekä
    jonkun verran synnintuntoa että sisällistä kiivautta niitä kohtaan,
    joita hän piti vieläkin syntisempinä kuin hän itse oli.