Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    LAIVA LUMIMYRSKYSSÄ.

    On ankara lumimyrsky, välistä peittyy meri ja taivas sakeaan sumuun,
    välistä pyyhkäisee myrsky lyhyeksi hetkeksi pois pilvet, jolloin
    vilahtaa kirkasta taivasta ja joku tähti tulee näkyviin. Laiva keinuu
    aalloilla laitatuulessa, joka puhaltaa ulkoa pimeältä ulapalta ja
    murtaa tuon tuostakin aallot vihaiseksi vaahtopäiksi vedenalaisilla
    salakareilla.

    Luotsi kulkee kahakäteen ahtaalla komentokannella ja tähystelee
    huolestuneena milloin kallioita ja kareja, milloin taivasta. Hän
    ajattelee ääneensä:

    Mikä ihme tässä on? Onko tässä joitakin uusia salaisia merivirtoja,
    joita en tunne? Onko vika peräsimessä, vai onko se kompassissa? Vai
    onko koko laiva loihdittu?

    Luulinhan tuntevani reitin, jota olen satoja kertoja ennen kulkenut
    lumimyrskyssäkin ja päässyt siitä onnellisesti ulos. Pitäisihän minun
    löytää umpisilmässäkin väylä ja osata ulkoa merkit ja maat. Väylähän on
    se vanha kuninkaanväylä, ja merkit ovat olleet ammoisista ajoista
    paikoillaan niemien nenissä ja kallioiden kärjissä. Olen jo kauan
    turhaan tähystellyt. Onko joku tahallaan hävittänyt reimarit, vai
    myrskykö ne on vienyt? Onko se lumi, joka tekee maat tuntemattomiksi?
    En tunne ainoatakaan kiveä enkä kalliota, ja maat ovat muodoltaan oudot
    ja oudoilla paikoilla. Olen varmaankin tullut väärille vesille...

    Ainoa, minkä erotan lumipyrystä, on suuri matala manner tuulen alla,
    jonne myrsky minua kantaa yhä lähemmä. Ei se vain liene se Pahanrannan
    maa, kaikkien merenkulkijain kauhu ja monen merimiehen hukka. Mutta
    johan minun olisi aikoja sitten pitänyt olla siitä ohi, jo sen
    viimeisestä niemestäkin. En voi ymmärtää tätä muuten, kuin että olen
    jollakin selittämättömällä tavalla kantautunut kauas kaakkoon
    suunnasta, joka oli asetettu lounaaseen. Muuten olisi minun pitänyt jo
    heti puolenyön jälkeen olla selvillä vesillä.

    Mutta kuinka se on voinut tapahtua? Olenhan koko ajan ohjannut
    kompassin mukaan. Olisiko se ruvennut näyttämään väärin? Olisimmeko
    ehkä kulkeneet sen paikan yli, jossa se suuri uponnut rautainen
    sotalaiva makaa meren pohjassa? Vai olisiko joku ilkiö pistänyt
    raudanpalan kompassiini? Semmoista on ennenkin tapahtunut — tällekin
    laivalle. Ehkä ovat laiminlyöneet tarkastaa kompassiaan satamassa?

    On siinä nyt vikaa laivan päällystössäkin. Isännistö vitkastelee
    tavallisuuden mukaan ja lähettää lastin vasta viimeisellä hetkellä.
    Kapteeni on vanha siivo nahjus, joka ymmärtää paremmin kauppa-asioita
    kuin merenkulkua. Molemmat perämiehet pyrkivät hänen sijalleen,
    kadehtivat toisiaan, koettavat tehdä toisilleen salaista kiusaa
    kaikissa satamissa, kallis aika kuluu joutavissa kajuuttakiistoissa, ja
    sitten täytyy lähteä yön selkään, olipa ilma millainen tahansa. Onhan
    luotsi laivalla, valan tehnyt ruunun luotsi, luotetaan häneen ja —
    syytetään häntä. Jos laiva ajaa karille, maksaa vakuutusyhtiö lastin ja
    laivan, pelastusyhtiö saa hyvää ansiota, päällystö kirjoittaa kauniin
    meriselityksen, jossa jokainen pesee kätensä, mutta luotsi erotetaan
    virastaan, ja laivan miehistö menettää leipänsä.

    Yhä kiihtyy myrsky! Tuossa oli taas kari. Kaikkialla murtuu meri
    vedenalaisiin matalikkoihin. On ihme, jos tästä kunnialla selvitään...

    Kun voisi edes hiljentää vauhtia, voidakseen tarpeen tullessa pikemmin
    pysähyttää! Mutta silloin kantaisi myrsky maihin. Lienee sittenkin
    parasta... (Hän puhelee jotakin ruorimiehen kojuun, asettuu sitten
    keskelle komentokantta, puristaen kahden käden kaiteesta.) Hän luulee
    olevan parasta kääntää vastatuuleen, suoraan ulapalle. Hän on ehkä
    oikeassa ... niillä on mainio vaisto noilla vanhoilla merimiehillä,
    vaikka eivät ole mitään tutkinnoita suorittaneet. Enhän tunne tätä
    väylää paremmin kuin sitäkään: vaara on siellä sama kuin täälläkin.
    Siellä on kyllä merenkäynti suurempi, mutta onhan etu se, että kokka on
    tuulta vasten.

    Saattaahan siellä mastot ja lipputangot mennä, ja kansilasti, nuo
    tyhjät tynnyrit, ehkä täytyy uhrata, mutta (hymähtää ivallisesti)
    saavathan jotakin mantereen rantalaiset — pahimpaan nälkäänsä! Laiva
    kyllä kestää, kokka on lujaa tekoa, laidat ovat sitkeät ja kone
    voimakas. Turvallisempaa on jyskyttää aallokossa vaikka paikoillaankin
    kuin ajaa täyttä vauhtia salakarien keskessä. Kunniakkaampaa on upota
    selvällä vedellä kuin ajautua oudoille rannoille. Ehkä saamme
    aamupuoleen jonkin tähdenkin näkyviin, niin että taas saamme suunnasta
    vihiä. Tähdet ovat aina olleet merenkulkijain varmimpina viittoina.
    Huomenna kierrämme Pahantahdon niemen ja ohjaamme Hyväntoivon saaren
    majakkaa kohti. Minä luulen, että ruorimies on oikeassa... Ruori
    ympäri! (Laiva kääntyy hiljalleen vastatuuleen. Aallot huuhtovat sitä
    kokasta perään. Välistä vaipuu se näkymättömiin, välistä keikkuu
    korkealla laineiden harjalla. Masto murtuu, lipputanko taittuu.
    Kansilasti vyöryy mereen, joka raivoisasti nielee sen kiljuvaan
    kitaansa. Taivas kirkastuu hetkeksi, ja tähti tuikahtaa pilvien
    lomitse.) — Minä luulen, että pahin vaara on torjuttu — täksi kerraksi.

    1899.