Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XII.

    Kolme hyvän hiihtomiehen päivämatkaa kirkonkylästä koillisia ilmoja
    kohti oli Korpivaaran suuri karjalaiskylä ison selän pohjukassa.
    Kahtaalta tulevat ylimaiden vedet muodostivat korkean vuorisen niemen,
    jonka juuressa mantereen puolella kaitaa kannasta oli Panulan kaikkia
    muita isompi talo. Kesällä meni kaikkien koskia myöten kulkevain tie
    siitä sivu, ja talvella toivat siihen kaikki suksenladut ja porotiet.
    Kaikki liike, mikä Venäjältä ja Vienasta kulki Suomeen, kävi tästä
    ohitse.

    Korpivaaran kylä oli ammoisista ajoista ollut kaiken pohjoisen Karjalan
    keskusta ja yhtymäpaikka. Siinä he keskinäiset kauppansa kävivät ja
    siihen kokoontuivat jokavuotisia uhrejaan viettämään. Vasta sitten, kun
    kirkko Kontojärvelle rakennettiin, siirtyi kaupan keskusta sinne, ja
    paikan merkitys väheni. Mutta uhripaikkana pysyi se yhä niinkuin
    ennenkin.

    Tietäjäsuku, joka niemen talossa asui, oli niin vanha, ettei sen
    alkujuurista vanhimmatkaan miehet tainneet selvää saada. Arveltiin sen
    siinä asuneen satoja vuosia aina siitä alkaen, kun lappalaiset järven
    rannoilta karkoitettiin ja karkoittajat vakinaisen asumuksen laativat.
    Se oli rikastunut metsän käynnillä ja turkisten kaupalla, mutta
    maanviljelykseen ei vielä ollut suuremmassa määrin perehdytty, kun maat
    olivat vuorisia ja soisia. Siellä täällä rusotti jokin pieni kaski
    vaaran rinteellä, mutta peltoa ei ollut ollenkaan, ei Panun talon
    ympärillä eikä muuallakaan. Suurimman rikkautensa ja mahtavuutensa
    olivat Panut kuitenkin hankkineet tietäjäammatillaan. Panulan isäntä
    oli aina niin kauan kuin muistettiin ollut taikuri. Kaikki olivat he
    olleet kuuluja noitia, muutamat kuuluja kautta koko Karjalan.
    Kotipuolessa kerrottiin lukemattomia taruja vanhain Panujen taidosta.
    He osasivat sairaita parantaa paljaan sanan voimalla ja, jos
    tarvittiin, myöskin terveet ihmiset tai eläimet sairaiksi saattaa.
    Metsästys-, kalastus-, karja- ja kauppaonnea he jakoivat kaikille
    tarvitseville, eikä kukaan viisas ja mielevä mies lähtenyt pitemmälle
    matkalle käymättä vaaroja vastaan varautumassa Panunniemessä. Tulevia
    asioita tiesivät he arpaseulan ja taikarummun avulla ilmoitella,
    varkaita ilmiantaa ja varastettuja tavaroita takaisin tuottaa. Silmä
    oli Panuilla terävä ja sen luonti niin voimakas, että kerrottiin sitä
    rohkeimpainkin vavahdelleen. Mutta kuta kauempana heistä kerrottiin,
    sitä suurempia sanottiin heidän tehneen. Sanottiin heidän osaavan oma
    haamunsa muuttaa, tekeytyä karhuiksi, susiksi, kotkiksi, käärmeiksi,
    jopa ankeriainakin järvien poikki uiskennella. Lapin kuuluisimpiin
    noitiin heitä verrattiin, vaikkeivät voineetkaan loveen langeten ja
    tainnoksiin heittäytyen antaa hengen ruumiista irrallaan vaeltaa ja sen
    sinne aikansa oltua taas palata näkemiään kertomaan. Mutta loihduissa
    ja sanainsa voimassa olivat he Lapin noitia etevämmät. Monet olivat ne
    tarinat, joita kerrottiin Panujen ja lappalaisnoitain välisistä
    taisteluista. Kerrankin olivat muuan vanha muinainen Panu ja
    lappalainen olleet kalassa toinen toisella puolella järven. Lompsalo
    oli lappalaisen nimi, ja hänellä oli seita niemen nenässä, jossa
    kalasti ja jota palveli. Mutta Panulla ei ollut seitaa, eikä hän
    semmoisia lähitienoillakaan suvainnut, kun tiesi pilaavan kalaonnea.
    Silloin meni Panu salaa yöllä ja särki seidan. Lompsalon kalaonni
    katosi, mutta nyt sai Panu kaloja niin runsaasti kuin ottaa tahtoi.
    Uuden rakensi Lompsalo seidan ja paransi onnensa, pilasi toisen. Vielä
    senkin repi vihollinen. Mutta silloin suuttui Lompsalo ja vaati Panun
    taisteluun korkealle vuorelle, jossa sanan voimalla tapeltaisiin,
    loihtuja ja taikoja tehden. Panu suostui vaatimukseen ja varasi parhaat
    sanansa ja tietonsa terävimmät. Mutta Lompsalo pukeutui porohäräksi ja
    aikoi sillä tavalla yllättäen säikäyttää luonnon Panulta. Mutta Panu
    seisoi jo vaaran laella valmiina, ja kun näki poron juoksevan vuoren
    rinnettä ylös, huusi hän: ”Sinä olet Lompsalo!” Silloin muuttui
    Lompsalo siitä manauksesta takaisin omaksi itsekseen ja tunnusti
    itsensä voitetuksi, eivätkä lappalaiset sen kerran perästä rakentaneet
    seitojaan sinne, missä panulaiset liikkuivat.

    Isästä poikaan kulki tieto, ja oli yhä karttumaan päin, sillä he
    hankkivat sitä muiltakin tietäjiltä läheltä ja kaukaa anastamalla
    heidän haltijansa joko väkivallalla tai ostamalla ottaen. Ei ollut
    tietäjän toimi perinnöllinen, mutta heimon yhteisissä käräjissä
    valittiin kuitenkin aina isänsä seuraajaksi Panulan vanhin poika, jolle
    isä parhaat ja salaisimmat tietonsa antoi perinnöksi. Mutta vaikka
    vanhin poika sai parhaat tiedot, pirahteli siitä muruja nuoremmillekin,
    jotka suvun kasvaessa eroilivat emätalosta ja rakensivat itsekseen
    talonsa sen läheisyyteen, niin että vähitellen kasvoi kylä toisensa
    perästä järven rannoille kalaisimpien lahtien pohjaan. Yhtä heimoa
    olivat kaikki, mutta eivät etäisimmät talot enää pitkiin aikoihin
    olleet sukulaisuuden polvekkeista osanneet lukua pitää. Mutta
    pikkutietäjiä olivat kaikki panulaiset. Kannustaan osasi jokaisen talon
    isäntä kotitarpeikseen päristää, osasi kysyä arvalta neuvoa
    yksinkertaisemmissa asioissa ja loihtia ja vihoja parannella. Suvun
    vanhemmilla miehillä oli vielä useammilla oma määrätty tehtävänsä
    jokavuotisissa suurissa uhrijuhlissa; mutta ylimmäisenä uhripappina
    toimi aina Panulan isäntä.

    Muissakin asioissa oli hän kansansa ensimmäinen mies ja sen johtaja.
    Jokatalviset karhun tapot, suden ja hirven hiihdännät ja suuremmat
    kaupparetket hän järjesti ja ohjasi. Käräjissä hän oli ylimmäinen
    tuomari ja tuomion toimeenpanija.

    Eikä missään talossa ollut soitto- ja laulutaito niin viljelty kuin
    Panulassa. Siellä ne enimmät laulut taidettiin, ja siellä oli parhaat
    soittajat ja soittokoneet. Tuvan seinämällä riippui vanha kannel, jota
    sanottiin samaksi, minkä Wäinämöinen heitti rannalle Suomesta
    lähtiessään; toiset arvelivat sitä vain sen mukaan tehdyksi. Pitkät
    talvipuhteet suurissa tuvissa laulettiin ja soitettiin ja kisailtiin,
    sillä yhtä varakas kuin oli talo, yhtä vieraanvarainen se myöskin oli.

    Mutta suurimman maineensa ja merkityksensä olivat panulaiset saaneet
    siitä, että he uhripaikkaa hoitivat ja pyhää vuorta vartioivat.
    Korpivaaran korkeimmalla kukkulalla oli tuuhean näreikön ympäröimänä
    tasainen kenttä ja sen keskellä suunnattoman suuri koivu, mikä näkyi
    penikulmien päähän etäisimpien vaarojen harjanteille ja yli aavojen
    ulappain. Koivun oksille ripusteltiin jumalalle uhratut turkikset,
    kalliit ostokankaat ja helyt kiitokseksi metsästyksen onnistumisesta ja
    onnistuneista kaupparetkistä, mutta sen juuresta pulppuavan kiiltävän
    lähteen pohjaan upotettuun hopeakattilaan heitettiin kullat, hopeat,
    vasket ja tinat. Koivun alla oli kivinen alttari, jonka edessä teuraat
    tapettiin ja jonka päällä ne paistettiin; alttarin ympärillä oli suuri
    kehä tasaisia kiviä, joiden päällä istuen tietäjät uhriateriansa
    nauttivat, mutta muu väki asettui niiden ulkopuolelle. Samain kivien
    päällä istuttiin käräjätkin.

    Paikka oli pyhä, ja pyhitetty oli koko laaja niemi kärjestään alkaen
    aina siihen, missä metsä loppui nuolen ampuman päässä Panulan talosta.
    Ei saanut niemen rannoilla kalaa pyytää, ei vaaran rinteiltä
    metsällistä ampua. Hiljaa, airoja kolistelematta soudettiin sen
    rantoja, eikä metsässä saanut huhuta eikä tulta virittää muuta kuin
    uhritulen uhrien aikana. Sillä vuori oli haltijain asuma ja
    Tapiolaisten käymäpaikka, ja he tahtoivat siellä häiritsemättä
    lepäillä. Sinne ajoi Tapio karjansa, minkä tahtoi metsämiehiltä
    säilyttää. Kun hirvi ui lahden poikki tai ilves jään yli niemeen
    juoksi, turvautuen sen rotkoihin ja louhuihin, jotka yhdeltä puolelta
    veitsiviilo-kallioina veteen putosivat, tuli ajomiehen jättää riista
    rauhaan ja avopäin astua pyhän puun juurelle uhraamaan ja lepyttämään
    metsän haltijata siitä, että oli hänen elukkaansa ahdistellut. Siellä
    kukutteli Mielikki kaunisäänisimpiä käkösiään, ja sinne vihelteli
    Tellervo pikkukarjansa: oravat, teiret ja pyyt. Mutta kun salon väki
    sattui simasuulle, ajoi se vuorenrinteiltä linnut lentoon ja pani
    kiirettä neljän jalan juokseville, joita silloin kaikki läheiset metsät
    vilisi. Itse olivat jumalat vuoren asunnokseen pyhittäneet. Vanha
    tarina näet kertoi, että kun ensimmäinen Panu tähän asettui ja kysyi
    arvalta, mihin haltija tahtoisi uhrilehdon asettaa, niin vastasi arpa
    ja neuvoi valjastamaan nuoren poron, joka ei ennen ollut pulkan edessä
    ollut, ja ajamaan sillä, kunnes pysähtyi. Kuhun poro pysähtyy, siihen
    tehköön Panu karsikon. Valjasti Panu poronvarsan ja hyppäsi pulkkaan.
    Hihnaton varsa kiiti kuin myrskytuuli ulos järven jäälle, laukkasi
    niemen vartta ja sen nenän ympäritse ja kun oli kierroksen tehnyt,
    heitti tiukan mutkan ja kiisi jyrkimmästä kohti vaaran rinnettä ylös.
    Jo luuli ajaja tuhonsa tulleen ja viimeisen päivänsä valjenneen; kivet
    kipenöitsivät ja kaarna puista sinkoili. Mutta päästyään vaaran
    korkeimmalle kukkulalle pysähtyi poro korkean koivun alle, särpäisi
    vettä sen lähteestä ja kaatui kuoliaana sen partaalle. Siitä tiesi Panu
    vaaran ja niemen pyhitettäväksi ja pyhitti tässä lähteen ja koivun, ja
    uhrasi joka vuosi poronvarsan sillä sijalla, missä haltijat olivat
    omansa ottaneet.

    Häiritsemättä olivat Panulaiset saaneet hallita heimoaan, ja
    vapaaehtoisesti taipuivat muutkin heimot kuuluisain uhripaikan
    hoitajain hengellisen johdon alle. Syntyi silloin muutamia miespolvia
    takaperin Panulan tietäjälle, joka oli sukunsa voimakkaimpia ja
    taitavimpia, kaksoispojat, joista toiselle pantiin nimeksi Panu,
    toiselle Reita. Yhtä suuria tietäjiä tuli molemmista, yhtä hyviä
    laulajia, metsämiehiä ja kaupantekijöitä he olivat. Vuorovuosin
    toimittivat he isänsä kuoltua uhripapin tehtäviä, vuoroin hoitivat he
    heimon ja talonsa asioita kylässä ja kotosalla, ja heimo oli
    mahtavimmillaan ja sen maine korkeimmillaan. Panu oli ehkä voimiltaan
    väkevämpi, mutta Reita oli terävämpi tiedoiltaan ja taitavampi loihtuja
    lukemaan, mutta seppiä olivat he yhtä mainioita molemmat, niinkuin
    kaikki Panulan miehet aina ammoisista ajoista olivat olleet. Mutta
    naiset häiritsivät veljien välin. Lapinretkiä vielä käytiin, ja joka
    talvi samoilivat Panun heimon miehet pohjoisissa seuduissa verottamassa
    ja nahkoja ostamassa. Eräänä talvena, kun Panu oli itselleen naisen
    naapurista ottanut, iski Reita sukset jalkaansa ja lähti Lappia kohti
    hiihtämään. Mieli apeana hän lähti, ei enää veli veljelle tuntunut,
    joka yöt päivät naisensa kanssa eleli. Kauan oli hän retkellään ja
    hyviä huomenlahjoja, joita oli sanonut lähtevänsä hankkimaan, häneltä
    nuorikolle odotettiin, sitä parempia kuta viikomman viipyi. Kului
    sydäntalvi, tuli hankiaisten aika, mutta ei kuulunut Reitaa tulevaksi.
    Olisiko Turja tuhonnut miehen? Suuri oli levottomuus Panulassa, kun
    lumet sulivat eikä miestä vieläkään kotiin kuulunut, ja kovin alkoi
    tulla veljellekin ikävä. Hän uhraili, kysyi tietoja taikarummulta,
    helisteli, ravisteli, mutta aina pysähtyi arpanappula lappalaiskodan
    kohdalle eikä kotitietä koskaan tavoitellut. Luultiin Lapin hänet jo
    tuhonneen ja varustauduttiin retkelle häntä etsimään.

    Aina oli arpa totta puhunut, ja totta se puhui nytkin. Kotiin Reita
    kyllä tuli, viiletteli koskia myöten ensimmäisillä avovesillä, mutta
    toi tullessaan nuoren Lapin naisen, jonka oli omakseen ostanut, ja
    venheellinen tavaraa seurasi mukana, ynnä saattoväkeä suuri seurue.
    Pahastui veli vierasta väkeä, ja Panun vaimo vieroi halveksitun heimon
    naista tuvastaan, eikä olisi suku suvainnut outolaisia omalle
    alueelleen. Reita kokosi tavaransa isänsä vanhasta talosta, niinkuin
    olivat nuoremmat veljet ennen häntä tehneet, souti järven yli ja teki
    sinne oman tupansa, mutta vaimonsa heimolaisille oli hän luvannut
    kotopaikan, kalavedet ja oravimetsät järven etäisimmässä pohjukassa,
    jota siitä pitäen alettiin Lapin pohjaksi kutsua. — ”Miksi riista on
    vähennyt, miksi karhut kaikkoavat ja hirvet korpimaille kiertävät?”
    kysyi hän käräjissä, jossa hänen veljensä ja muut miehet häntä
    koettivat taivuttaa lupauksestaan luopumaan. ”Siksi”, vastasi hän,
    ”että Lapin mies ne luokseen lumoo. Mutta nyt se tuo ne takaisin.” Ei
    saatu häntä hyvällä luopumaan, eikä veli suostunut veljeä vastaan
    väkivaltaankaan ryhtymään. Ja alussa näyttikin siltä kuin olisivat
    oravat sakeammassa juosseet ja niinkuin olisi suurta riistaa: karhua,
    hirveä ja ilvestä ja ahmaa ollut enemmän kuin pitkään aikaan ennen.

    Ilmiriitaa ei veljesten välillä syntynyt, vaikkei ollutkaan väli niin
    lämmin kuin ennen ja vaikka molemmat omaan aittaansa kokosivat.
    Yhteistä oli tähän asti ollut metsänpyynti, kalastus, kaskenpoltto ja
    kauppa koko heimon. Nyt käytiin kahtaalla kalassa ja metsällä, kaskessa
    ja kaupalla, ja kohta kulki joka talo omia asioitaan. Ja Panun pojat
    haukkuivat Reidan poikia ”Lagin kissoiksi”, ja Reidan pojat kostivat
    toisten ansoja hävittämällä ja onkipaikkoja pilaamalla, josta syntyi
    tappeluja ja alituisia naisten kielien kanteluita.

    Reita oli luopunut uhripapin toimesta, ja Panu sai silloin hoitaa
    vuorta ja sen haltijoita. Mutta vanhimmasta pojastaan Reidasta hän
    tietäjätä kasvatteli ja antoi hänelle kaikki viisaudet, mitkä oli
    isältään saanut, ja paljon vielä lisää, mitä oli lappalaisilta oppinut.
    Vaan kun ei isän mielestä sekään riittänyt, sanoi hän pojalle
    kuollessaan: ”Ota sukseni”, sanoi hän, ”ja kun minut olet pyhän vuoren
    rinteelle haudannut, niin lähde hiihtämään ja hiihdä viikko pohjoiseen
    ja toinen luoteeseen, niin näet huimaavan vaaran ja sen alla kuohuvan
    kosken, jossa äitisi taatto asuu. Se neuvoo sinulle, mitä ei neuvonut
    minulle.”

    Nuori Reita oli kauan kateissa, ja kun tuli takaisin, ei kenellekään
    kertonut, missä oli ollut. Mutta hänen tulostaan kerrottiin kohta kumma
    tarina. Pitkäksi oli alkanut käydä aika oudoilla mailla ollessa, mutta
    pitkä oli matka, eikä osannut tietä kotiin. Kutsuu kyytimiehet ja lupaa
    parhaan lehmänsä palkkioksi. Munan sanoi kulkevansa kuin teiri, mutta
    ei siitä huolinut, toinen kuin metso, mutta ei metsokaan kelvannut;
    mutta kolmas tuli kotkana, ja sen selkään istui. Tuskin oli liikkeelle
    lähdetty, niin jäi hattu taipaleelle. — ”Pysäytä, hattu putosi!” pyysi
    hän. — ”Ei ole aikaa kääntyä, jo on seitsemän kirkon ohi tultu”, sanoi
    kokko, ja samassa oltiin kotona. Kokko iski kyntensä lehmään ja kantoi
    uhrivuorelle, ja siellä ovat sen luut vieläkin. — Eikä kertonut Reita
    sitäkään, mitä oli oppinut, mutta pian nähtiin, että hänellä oli henget
    hallussaan. Milloin hän tahtoi, saattoi hän tiedottomaksi heittäytyä,
    hengen ruumiistaan irtauttaa ja vaelluttaa sitä kaukaisissa maissa ja
    tulevissa ajoissa vast’edes tapahtuvia asioita tiedustelemassa. Toi hän
    myöskin aivan uusia salaisia tietoja tullessaan: oli oppinut taikain
    taidon ja alkoi niitä apunaan käyttää ja tarvitseville neuvoa. Ei
    sanonut metsällä, kalassa, taudeissa, matkoilla eikä missään enää
    loihtuja ja lukuja ja kolmen sanan salaisuutta tarvittavan. Ken taisi
    taian, käsitempun tenhon, sekä taian salaisen avaimen, joka saattoi
    olla kivi, hammas, luu, ukontaltta tai sen semmoinen, tietäjältä
    lunasti, hän saattoi sillä haltijat sitoa tai päästää, miten milloinkin
    tarkoituksiinsa soveltui, eikä siihen sen parempaa viisautta tarvittu.
    Loihtu ja laulu oli tietoa, jota ei joka miehellä ollut, taika oli
    taitoa, jonka jokainen voi oppia.

    Kummana Reitaa ensin katseltiin ja kummia hänen taioistaan kerrottiin.
    Mutta vähitellen tuli Reitala kansan käymäpaikaksi, sekä oman heimon
    että kaukalaisten. Panulan veljesten tietoja alettiin pitää pikku
    tietoina Reitalan taitoihin verraten, niissä oli salaperäisyyden ja
    uutuuden viehätys, ja niitä pidettiin Lapin tietojen vertaisina.
    Panulan miesten mielestä, joita oli kaksi veljestä Panu ja Jorma, oli
    heidän setänsä poika houkko ja haaveilija, jolle totisten miesten sopi
    naurahtaa. Ruumiin heikkoutta ja hengen sairautta olivat hänen loveen
    lankeamisensa ja naisten tietoja taikatiedot. Missä ei syntysana ja
    miehen manaus auttanut, siinä eivät auttaneet käsitemput eivätkä
    taikakalut. Ne olivat heistä yhdenlaista hulluutta kuin ristinmerkit ja
    kaulassa kannettavat helminauhat ja ripit ja sen semmoiset, joita
    olivat toisia matkoillaan rajan takaisissa Venäjän maanpaikoissa,
    toisia Kontojärven kirkolla nähneet. Yhtä mielettömiä olivat heistä ne,
    jotka tuommoisten jäljessä juoksivat. Olisihan sitä ollut estettävä
    tuota uutta menoa, ja johan välistä käräjissäkin oli kysymys tuon uuden
    Lapin vallan vähentämisestä ja sen tuottaman villityksen poistamisesta,
    mutta kun siitä olisi saattanut heimosota syttyä eivätkä Panun miehet
    tahtoneet sen johtoon ryhtyä, ei siitä mitään tullut.

    Panu kuoli aikaisin, vanhimman poikansa vielä lapsena ollessa, ja
    uhripaikan hoito, uhrien toimitus ja tietäjän ammatti siirtyi Jormalle.
    Jorma hoiti näitä toimiaan niinkuin taisi, mutta kun hän oli enemmän
    soittaja ja laulaja kuin tietäjä, joutui Panulan tietäjäin vanha maine
    yhä heikompaan huutoon sitä mukaa kuin Reidan maine kasvoi. Johan
    olivat muutamat tietävinään, että tieto oli Panulasta kokonaan
    Reitalaan siirtynyt ja haltijat muuttaneet toiselle puolelle järven.

    Sattuivat vielä huonot riistavuodet, eivätkä järvetkään kalaa antaneet
    niinkuin ennen, ja siitä syntyi kuiskeita ja nurinaa. Kun miehet
    päiväkauden metsiä samottuaan eivät puoltakaan rihmaa oravia kotiinsa
    tuoneet tai kun tyhjän nuotanperän nostettuaan kalasaunassa nurein
    mielin istuivat entisiä aikoja muistellen, silloin otettiin
    tuumittavaksi, mikä mahtoi syynä olla kaikkeen tähän haltijain
    nurjuuteen. Ja syyksi saatiin se, että uhreja ei enää hoidettu samalla
    huolella kuin ennen, eikä puhdasta isäin tietoa arvossa pidetty, vaan
    turvauduttiin kaikenlaiseen sekatietoon, joka oli kotoisin mistä lienee
    ollut. Saihan Reita kulkea vainajain henkiä häiritsemässä, saivathan
    hänen vaimonsa heimolaiset puisia jumaliaan pystytellä ja niille
    uhrejaan tehdä; alkoivathan muutkin niihin turvata. Toiset taas
    turvasivat yhä enemmän Ristin-Kiesukseen, veivät lapsensa sen nimeen
    kastettaviksi eivätkä enää pyhässä lähteessä pesettäneet pois papin
    panemaa nimeä, niinkuin ennen oli ollut tapana. Taioillaan pilasivat
    kalavesiä ja riistaa lumosivat. Olipa heitä välistä tavattu pyhällä
    vuorellakin metsästelemässä. Se olisi ollut tietäjän estettävä, mutta
    ei olut hänessä miestä siihen. Tieto näkyi kadonneen Panulasta. Hyvähän
    siellä oli elää vanhoilla saaliilla, mutta mitäs niiden, joilla oli
    metsä vuosittain varana. Uusi olisi tietäjä valittava, uusi uhripappi.
    Kun ei liene kotikylässä, ulkoa hakekaamme! Niin arvelivat muutamat,
    mutta toiset arvelivat, että Reita suojelee omiaan ja auttaa niitä.
    Miksei tässä Reitaan turvata? Valitaan hänet uhripapiksi. Onhan se
    lappalaissukua. Olkoon, kun ei oma suku auta. Usein on nähty sen
    salataikain taudeissa ja muissa tehoavan, kun ei Panujen loihduista
    mitään apua. Eikös kaatanut karhu viime kesänä Panulan karjaa ja monen
    muun, mutta niiden lehmät, jotka Reita varasi, säilyivät? Taika on
    salainen tieto, hiipii kuin käärme sammalessa, eikä tiedä, milloin se
    jalkaasi pistää. Ei osaa paha haltija sitä vastaan varautua, ei tiedä,
    missä se väijyy, sen tähden se karttaa ja pelkää sitä, jonka luulee
    taikoja taitavan. Loihtua ei enää paha haltija pelkää; ennen pelkäsi,
    kun oli voimaa miehissä, mutta nyt on voima miehistä poissa, ei ole
    terää silmässä, heikkoja ovat hengeltään.

    Ja yhä useammat hylkäsivät vanhan tiedon ja liittyivät Reidan väkeen.

    Jorma oli hiljainen ja hyväluontoinen mies, ja raskaasti painoivat
    häntä ne velvollisuudet, jotka hän veljensä kuoleman johdosta oli
    saanut. Ei hän ollut tietäjäksi valmistautunut, ei hänestä ollut
    loihtijaksi kaiken kansan; metsissä oli hän ikänsä kaiken samoillut,
    kesäkaudet kalassa kaukaisilla saarilla asustellut ja sillä välin istui
    hän mieluimmin kantelonsa ääressä soitellen ja laulua laatien. Joutuisi
    edes nuori Panu siihen ikään, että hänestä uhripapiksi olisi. Olihan
    hän hammas suussa syntynyt ja suurta tietäjää hänestä äitinsä odotti.
    Mutta suotta aikojaan oli tainnut hammas suussa syntyä. Ei ollut
    hänessä sitä vakavuutta, joka olisi tietäjäksi tulevalla olla pitänyt.
    Hurjaluontoinen oli, tappelunhaluinen ja riiviö, ei jumalisista
    menoista välittänyt, pilkkasi haltijoita, uhreja ja vanhoja pyhiä
    loihtuja ja lauluja. Ei ollut hänessäkään Jorman mielestä miestä
    parempain aikain alkajaksi.

    Mutta kahteenkymmeneen päästyään oli Panu kerran hirven ajossa. Hirven
    oli hän nähnyt järven poikki loikkivan ja paikalla jälkeen puhaltanut.
    Nopeajalkainen oli hirvi, teki pitkiä taipalia, juoksi suuria mutkia,
    välistä näyttihe, mutta katosi taas niin, että lumi vain kuin savuna
    pölähti. Kerran luuli Panu päässeensä ampumamatkan päähän ja laukaisi,
    mutta löysi nuolen edestään pökkelöstä, jota oli ampunut. Talvisen
    päivän Panu ponnistelee, alkaa lunta sataa, keli takkaloituu, eikä
    tunne ajaja maita, joita hiihtää. Silloin alkaa korkea vaara edestä
    häämöttää, jäljet katoavat vuoren rintaan kuin olisivat siitä sisään
    menneet. on pilvinen, pehmoista lunta putoilee ilmasta, metsässä
    kuiskahtelee ja hiiskahtelee niinkuin haltijat haastelisivat, ja
    ylempää vaaran laelta kuuluu tohauksia, heikompia ja kovempia. Mutta
    Panu ei löydä tietä takaisin ja alkaa eksyksissään harhailla. Kiipee
    ylös vuoren rinnettä, laskeutuu alas, kulkee poikki ja pitkin, mutta
    kun aamu koittaa, seisoo hän avonaisella vuoren laella, suuren koivun
    alla, jonka tuntee kotoisen uhrivuoren laeksi, ja tuolla alempana näkyy
    Panula, ja siellä haukahtelee koira. Tapion hirveä oli hän tietämättään
    ajanut sitä tappaakseen, ja pyhälle vuorelle oli se hänet kuljettanut.

    Siitä yöstä alkaen oli Panu muuttunut ja hänen tehtävänsä hänelle
    selvinnyt. Talon asiat huostaansa otettuaan ja tehtyään onnistuneita
    kaupparetkiä toimitti hän kevään tullen Jorman apuna uhrit ja toimitti
    ne niinkuin vanha tietäjä. Silmäänkin oli ilmaantunut se terävä kiilto,
    joka oli synnynnäinen Panujen suvussa, eikä aikaakaan, kun alettiin
    kuulla hänen tehneen tekoja, jotka osoittivat, että hän oli valmis
    tietäjä. Hänen loihdussaan oli voimaa, ja hänen manauksensa sai
    vapisemaan, ja pian oli taas moni tauti parantunut Panulan saunassa
    niinkuin entisinäkin aikoina. Ja kun olivat seuraavat käräjät,
    valittiin Panu heimon ylimmäksi tietäjäksi Jorman sijaan, joka siitä
    toimesta mielellään luopui.

    Otettuaan haltuunsa uhrivaaran hoidon vartioi hän sitä entistä
    tarkemmin eikä koskaan laiminlyönyt haltijoita lepytellä. Haltijan puun
    juurelle rakensi hän puisen aitan hänen asunnokseen, josta ei koskaan
    saanut puuttua sitä, mitä oli talossa tuoreinta. Esikoiset kaikista
    antimista hän sinne omasta talosta kantoi ja sai muutkin tuomaan.
    Haltijakin tahtoo huoneessa asua niinkuin ihminen, sanoi hän, kun syytä
    tuohon uuteen laitokseen kyseltiin. Mutta muutamille uskotuilleen
    selitti hän, että kun haltija on saatu perehtymään ihmisten tekemään
    huoneeseen, katoo siltä oma voima, ja se tottuu kuin kesytetty
    kotieläin ihmistä tottelemaan. Ristin-Kiesuksenkin palvelijat olivat
    tehneet samoin, ja heidän jumalansa oli heille aina hyvä. Mistä oli hän
    nuo tiedot saanut? Sitä ei hän selittänyt, mutta niin kuului vain
    pitävän olla. Hyvä olisi, jos kotihaltijoillekin kunkin talon
    karsikkoon samanlaiset asumukset tehtäisiin. Ihmiset alkoivat noudattaa
    hänen neuvojaan, ja jo näytti siltä kuin olisi niistä apua ollut.
    Riistaa alkoi taas juoksennella viljemmältä metsissä, ja kalat alkoivat
    kutea vanhoilla apajillaan.

    Ennen tietäjäksi tuloaan oli Panu ollut jotakuinkin hyvissä väleissä
    Reidan kanssa ja välistä seurustellut hänen kanssaan, niin että
    luultiin jo opissa käyvän.

    Mutta kun tuli tietäjäksi, kielsi hän heimoltaan kaiken seurustelun
    reitalaisten kanssa ja julisti vihamiehekseen jokaisen, joka Reitalasta
    apua haki. Ilmivainoksi muuttui väli, kun Panu tapasi lappalaisen
    pyhällä vuorella metsästämästä. Kuin sutta ajoi Panu häntä takaa ja
    iski keihäällään hänet hengiltä keskellä Reidan pihaa, jonne kurja
    turvautui. Kun Reita juoksi joukkoineen hätään, häpäisi hän Panun
    kunniattomaksi siitä, että oli rikkonut kotirauhan. Panu uhkasi
    tappavansa jokaisen, joka pyhää vuorta saastutti. Reita puhui pilkkaa
    Panulan tietäjistä, jotka eivät tienneet mitään muuta kuin mitä
    silmillään näkivät ja korvillaan kuulivat, jotka olivat kuin
    vainuttomia koiria ja joiden tieto maata myöten kulki kuin siipisato
    lintu. Paljon kokoontui kansaa kuulemaan, Panu ei saanut sanaa
    suustaan, kun viha hänessä kuohui ja hidas oli hänen kielensä, hän
    sydämistyi yhä enemmän ja julisti mennessään tuhoavansa Reidan, missä
    ikinä hän hänen tiellensä sattui. — ”Olisit oikea tietäjä, et aseihin
    turvaisi, vaan sanaiseen sotaan vaatisit, jos vihasi hyvitystä
    haluaa.” — ”Suohon sinut laulan, jos edestäni tavoitan!” huusi Panu. —
    ”Milloin tavataan?” huusi Reita. — ”Milloin edestäni tavoitan!” — ja
    sillä uhkauksella hän meni reitalaisten pilkatessa häntä siitä, että
    aikoi vanhan Lapin tietäjän kanssa sanataistosille ruveta.

    Taistelu siitä tuli, jossa Reita sai surmansa, vaikkei kukaan tietänyt
    kuinka. Ruumista ei mistään löydetty, ja Panu kertoi hänet suohon
    laulaneensa, kun metsässä tuli vastaan ja koettelemaan vaati. Mutta
    reitalaiset väittivät karjanpaimenen nähneen, kuinka Panu Reidan jälkiä
    vainusi ja häntä nuolella selkään ampui. Reidan talo poltettiin, ja
    joukko hajosi, ja vaimo pakeni lapsineen. Yksi tytöistä oli eksynyt
    muista ja tuotiin Panulaan, jossa otettiin orjaksi.

    Kun Reita oli tuhottu, oli Panu yksinvaltias Korpijärven ympärillä. Hän
    oli anastanut Reidan vallan, ja puhuttiin niin, että hän oli hänen
    haltijansa ja kaikki taitonsakin omakseen ottanut. Se ainakin nähtiin,
    että hän uhriaitan eteen pyhälle vuorelle pystytti puujumalan,
    samantapaisen kuin ne, joita lappalaiset rakentelivat uhripaikoilleen,
    mutta suuremman ja tukevamman. Ja sen sanoi hän sitä varten tehneensä,
    että jos haltija ottaa ihmisen muodon ja siihen suostuu asettumaan, se
    ei koskaan pääse siitä haahmostaan pois, vaan pysyy ainaisena
    palvelijana ja tulee mukaan, mihin tahtoo.

    Panun hallitus osoittautui heimolle yhä hyödyllisemmäksi, kuta enemmän
    hän itse varttui. Panula muuttui taas vuosien kuluessa kaiken Karjalan
    keskustaksi. Siellä käytiin uhraamassa, siellä saamassa neuvoja ja
    uutta oppia pulmista päästäkseen ja taudeista paratakseen. Laittautui
    Panu vielä Kontojärven voudin hyväksi ystäväksi ja sai häneltä aikaan
    kiellon semmoisen, etteivät savolaiset saaneet itäpuolella Rajavaaran
    olevia maita ominaan pitää, ei kasketa niitä, ei metsällä kulkea eikä
    yläjärvissä kalassa, jonne yksi ja toinen jo oli alkanut tunkeutua.
    Vielä nimitti vouti hänet käräjäin istujaksi, antoi hänelle luvan
    ylläpitää kuninkaan valtaa salomailla ja käski kaiken kansan totella
    häntä niinkuin itseään.

    Oli kuitenkin metsissä niitä vanhan Reidan mukanaan tuomia lappalaisia,
    jotka eivät alistuneet. Rauhan vuoksi oli voudilta kielto heitä
    ahdistamasta, kun eivät mitään pahaa tehneet. Köyhiä olivatkin ja
    vähävoimaisia ja harhailivat milloin missäkin. Oli myöskin taika heitä
    suojelemassa: pelättiin riistan metsistä katoavan, jos lappalaiset
    karkoitettaisiin tai sukupuuttoon hävitettäisiin.

    Oli joitakuita muitakin, jotka eivät Panun menoa hyväksyneet. Niitä oli
    vanha Jormakin, ja heidän suurin nurinansa oli siitä, että Reidan tuoma
    taikausko oli uudistettu ja rehoitti entistä enemmän ja että pyhälle
    vuorelle oli palveltavaksi pystytetty inhoittava puujumala. Eikä ollut
    heistä Panussa oikeata henkeä eikä sisäistä voimaa. Liiaksi pani painoa
    ulkonaisiin temppuihin, niitä joka tilassa vaatien. Mutta näitä
    nurkujoita oli harvassa. Kaikki muut ylistivät Panua siitä, että oli
    heimo taas koottu yhteen johtoon ja yhteen tietoon. Eikä nyt ollut
    pelkoa siitäkään, että Ristin-Kiesus salaa rajan yli tunkisi ja
    puoleensa viettelisi.