Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    V

    Siinäpä on Sakris lämmitellyt itselleen puuroa. Pienoinen hiillos
    lähettää häneen heikkoa, suloista hohdettaan. Sitten hän aterioi ...
    suoraan emalisesta kattilasta, jonka hän asettaa jalkainsa väliseen
    kuopperoon, keinutuoliin, sanomalehden päälle ... Helsingin
    työväenlehdistä jyrkemmän: sitä lainailee hän joskus naapureilta, koska
    hänellä ei ole nykyään rahaa tilata omaa lehteä...

    Kahvikupista juo hän vettä vaatimattomien palainsa painimeksi.

    Ei hän paljoa tarvitse. Elää kyllä näinkin... Jos hän saisi aina
    tällaistakin ... jos eivät viimeiset ansiorahat, pienellä
    räätälöimisellä saadut, ihan loppuisi, niin...

    Kunpa kaikki ihmiset olisivat ruoka-asioissa yhtä tyytyväisiä kuin hän!
    Ja muissakin ... itsekkäissä asioissa ... huolehtiessaan omasta
    mukavuudestaan. Silloin ei olisi rikkaudentavoittelua... Silloin eivät
    ne pirut tai pahathenget, jotka viettelevät ihmisen sielua rahalla,
    saavuttaisi kannatusta ... kun ei kukaan tahtoisi kultaa! Ei olisi
    rahaakaan! Ja kun rahaa ei olisi, niin ei koottaisi kapitaaleja ...
    eivätkä valtakunnat joutuisi sotiin, joihin kapitaalinhimoiset niitä
    viettelevät...

    Tyytyväisyys ... sepä sentään jotain olisi!

    Olisipa Sakriksella nyt vielä kahvijauhoja, joista voisi keittää
    itselleen iltakahvin..!

    Mutta: pahaa on oikeastaan kahvikin ... myrkkyä ruumiille... Niin sanoi
    se vegetaaritohtori, joka piti täällä niitä esitelmiä. Myöskin kahvista
    pitäisi päästä! Mutta ihminen on niin huono. Ikään kuin pahahenki
    hänessä piilee ... jossakin syvällä... Jokin sellainen, joka tahtoo
    kahvia ... vaikka kahvi on pahaa... Se piilee kuin perisynti, kuten
    kristityt sitä nimittäisivät.

    Perisynti?

    Synti?

    Syntiä ei ole mikään ... mutta vahingollinen on syntiä!

    Sakriksen terveydelle on kahvi kyllä vahingollista.

    Ja kuitenkin miettii Sakris nyt, että hänen täytyisi huomenna kavuta
    ylempiin kerroksiin lainaamaan tuttaviltaan vähäsen kahvia.

    Uunin edessä alkaa raukaista. Vaatimaton ravintokin väsyttää kivulloista
    ja itseään melkein ruuattomuudella kiusannutta miestä.

    Onko viimeisten viikkojen paasto häntä auttanut?

    Se olisi auttanut ... niin Sakris uskoo... Olisi auttanut, jos hän olisi
    saanut maata vielä jonkin aikaa lisää rauhassa. Mutta sitten täytyi
    ruveta etsimään työtä.

    Kipu ruumiista on sisällä ja uunin ääressä melkein hälventynyt...

    Liian varhaista lienee mennä vielä nukkumaankin ... vaikkapa ulkona
    onkin jo pimeä.

    Ikävystyen ja ikävöiden katselee Sakris vetisen harmailla silmillään,
    joiden alla kiertävät tummat vaot, milloin kattoon, milloin seinille ...
    milloin uunin vieressä olevalle makuulavalle ... ja tuuheat, punertavat
    kulmakarvat rypistyvät mietteissään ja tuskastuneina. Vernissalla
    voidellussa lautakatossa ei ole mitään muuta näkemistä kuin hämähäkin
    verkkoja nurkkauksissa. Eikä niissä verkoissa pörise nyt edes
    kärpästä... Kylmyys lopetti taistelun mustan hämähäkin ja kärpäsen
    välillä ... taistelun, jossa iso ja väkevä syö huonompansa ... imee sen
    verta. Kummallista! Eikö Luontokaan, joka on niin kaunis ... kesällä,
    auringonpaisteessa ... eikö Luontokaan ole viaton? Uskovaiset sanovat,
    että ihmisen synti on luonnon turmellut... Pappien uskottelua! He
    saarnaavat synnistä ... väittävät synniksi sitä, että köyhä ehkä rupeaa
    pyytämään itselleen sellaista, mitä rikkaammilla on ... ja papeilla
    itsellään varsinkin. Köyhät uskovat ... ja silloin saavat papit ja
    rikkaat pitää rikkautensa ja mukavuutensa... Papit tukevat kapitaalia
    ... ja kapitaali tekee sotia. Risti kädessä kulkevat papit armeijain
    riveissä ... yllyttämässä kansaa tappoon ... riistämään toiselta
    kansalta rahaa oman kansansa rikkaiden kukkaroon. Se ei ole muka
    syntiä... Papitko ... ja lukemattomat heidänlaisensa ihmiset ...
    lienevät pilanneet Luonnonkin ... niin että hämähäkki imee kärpästä?
    Siitä pitäisi saada selvyys!

    Mitähän Nietseske-kirja tästä sanoisi?

    Pitäisi ... lukea se kirja viimein kokonaan. Sen tekijän nimi on Sara Husta
    ... Naiselliselta ja naurettavalta tuntuva nimi ... niin
    naurettavalta, ettei Sakris ole sitä maininnut tutuilleenkaan, vaikka
    onkin itse kirjaa heille kiittänyt ja kehottanut heitä sitä lukemaan.
    Sara Husta? Hm! Mutta ainakaan kristillinen ei se teos ole... Sakris ei
    tunne minkäänlaista kristillisyyden tarvetta. Ei ole ollut kristitty
    siitä saakka, kun hän alkoi lukea noita räätälimestarinsa lehtiä, joista
    näki, minkämoiseksi Kristuksen oppi on tehty. Mutta mistä puhuu Sara Husta,
    joka on varmasti mies, koskapa hän moittii naisia? Mies, vaikka
    paneekin puheensa naisen suuhun ... kai pilkallaan: ivan allekin voi
    kätkeä kitkeriä ja ankaria totuuksia.

    Niin, mistä puhuu Sara Husta?

    Vakavista asioista... Kaikenlaisesta...

    Hartaasti oli Sakris käynyt kiinni tähän isoon kirjaan ... koska
    lehdissä oli kehuttu sen epäkristillisyyttä. Sakris osti sen ... ja
    leikkasi vaaleiden kansien suojaksi lisäkannet sanomalehdestä. Nyt ne
    kansipaperit ovat aivan kellastuneet ja kuluneetkin.

    Mutta ehkäpä eivät Sakriksen silmät ole enää yhtä terävät kuin
    nuorempana, vai mistä se johtunee: aina, kun hän ottaa Nietseske-kirjan
    tutkiakseen ja etsii siitä totuuksia, on hänen melkoisen vaikeaa seurata
    noita syvämielisiä ajatuksia ... silmät vain tahtovat mennä umpeen...
    Mutta jotakin hän on siitä jo oppinutkin... Sakriksen mielestä se olisi
    ei ainoastaan luettava, vaan osattava ulkoa, kannesta kanteen ... niin
    kuin katkismus, jota äiti pakotti hänet pienenä lukemaan: lapsen
    aivoille vielä vaikeampaa kuin tämä kirja aikuiselle. Jos ei
    räätälimestarilla olisi ollut työväen lehtiä, niin tuskin olisi Sakris
    koskaan oppinut oikein lukemaan ... niin hän luulee.

    Tuolla on Sara Hustan Nietseske-kirja, pienellä hyllyllä makuulavan
    päässä ... kalenterien, unikirjan ja hänen muiden kirjojensa joukossa.
    Sakris: hän rakastaa kirjoja ... kuten työväki yleensä ... ja halveksii
    talonpoikia, jotka eivät seuraa tällaisia vakavia asioita. Kuinkahan
    monella tilallisella siellä Hanabölessä on muita kirjoja kuin
    hartauskirjat? Sellaisia pöhköjä ovat maanjussit ... peltojaan vain
    ajattelevat, ja suurista asioista pysyvät tietämättöminä ja takapajulla
    kuin pässit!

    Rupeaisikohan tässä lukemaan Nietseskeä ... vai soittamaan?

    Kirjahyllyllä on myöskin Sakriksen harmonikka. Sen helat
    houkuttelevat... Ja sen kureiden nurkat ovat kaunistetut punaisella
    sahviaanilla... Suuri, kaksirivinen harmonikka...

    Rupeaisi soittelemaan: vetäytyisi sänkyyn, peitoksi sovitetun säkin ja
    päällystakin alle, jossa pakotus seljästä ja sääristä asettuu. Siinä
    kyljellään vetelisi alakuloisia tunnelmia... Ja miettisi itsekseen.

    Vai ajelisiko illan kuluksi partansa? Se on jälleen kovin törkeällä
    sängellä... Ja kampaisi hiukan tukkaansa ... jo valmiiksi huomiselle
    työnhakumatkalle ... niin että hän näyttäisi siistiltä. Näyttäisi
    komealta!

    Kukkelman rupeaakin ajamaan partaansa. Huolellisesti ja tarkoin hän sen
    tekee. Siisti tuleekin ... ylähuuli ja leuka ihan puhtaaksi. Siinä menee
    aikaa, vettä kuumentaessa, veistä teroittaessa, leukaa sutiessa.

    Sitten hän kampailee tukkansakin, hartioille asti ulottuvan tukkansa,
    tuon pienen kuvastimen edessä, joka riippuu Romeon Julian ja kuvan alla.
    Ihastuneesti katselee hän itseään. Ja ajattelee siinä:

    Olisipa tässä ... toverina ... nainen. Hilsu... Tai vaikkapa vaimo..!

    Mutta naiset nyt ovat kaikki sellaisia ... sen hän on kokenut!

    Kun hän löytäisi yhden ainoankin oikean naisen! Kunnollisen ... ja
    siistin... Ja nuoren!

    Kesken kampaamistaan katselee Sakris tauluaan ... siniseen leninkiin
    puettua Juliaa. Ja punaiseen samettiin puettua Romeota... Julia kuultaa
    suloisena lamppupaperin varjosta...

    Sellainen nainen jos Sakriksella olisi..! Nuori ja hento ... vetreä...
    Vieno kuin ruusunkukka! Viaton ja koskematon.

    Muista on hän saanut tarpeekseen.

    On hänellä naisia ollut! Kukaan ei arvaa, kuinka paljon hänellä
    oikeastaan niitä onkaan ollut. Semmoinen hän on: veitikka!

    Häneen rakastuvat aivan kaikki naiset ... jos hän tahtoo! Tahto: sitä
    vaatii ihmiseltä Sara Hustankin kirja. Yli tavallisen ihmisen tahdon
    kulkevaa tahtoa!

    Jotkut nauravat, harmissaan, kun hän puhuu entisistä
    rakkausseikkailuistaan. He eivät tiedä, mikä Sakris sellaisissa saattaa
    olla..! Voimakas hän on, hirmuinen ja suloinen... Suloinen: sillä hän
    antaa toiselle sydämensä ... ja antaa kaikki ... jokaisen penninsä! Asia
    on hänelle syvä ja vakava; siksi hän lumoaa.

    Naiset ovat rakastuneet häneen ... eräät karanneet hänen kimppuunsa kuin
    pedot ... vieneet häneltä sielun ja ruumiin.

    Pelkkiä ämmiä eivät hänen hilsunsa suinkaan ole olleet ... kuten
    kivimies Bergman, täällä vinnitötterössä asuva, kerran väitti. On
    hänellä ollut nuoria ja kauniitakin. Kaikki tytöt hänet ottaisivat ...
    jos hän huolisi ... kaikista.

    Mitä tulee siihen saunaemäntään, kurttuiseen ja likaiseenkin, joka hänet
    vietteli, räätälinsällin... Sekin ämmä! Sakris oli kaivannut naista,
    puhdasta ja uskollista... Kaivannut vakavasti ... koskapa hän ei siellä
    Hanabölessä tahtonut kävellä öillä aitoissa niin kuin toiset pojat ...
    raakamaiset... No niin, mitä siihen saunaemäntään tulee ... rumaan ...
    niin Sakrista ei hän sentään saanut aivan ryöstetyksi ... vaikkapa
    tahtoikin häntä välttämättä kanssaan naimisiin. Tahtoi, Sakriksen
    sulouden ja hänen rahojensa tähden. Rahaa ne entisetkin ovat halunneet
    ... jossakin määrin kaikki. Jospa hän löytäisi kerran sellaisen, jolle
    raha ei kelpaisi ollenkaan! Joka pitäisi hänestä itsestään ... ei hänen
    tukkansa vuoksi eikä hänen silmiensä ... eikä yhtään rahan vuoksi, vaan
    ennen kaikkea hänen sielunsa tähden! Sellaisen, joka uhraisi hänelle
    aivan kaikkensa! Sille hänkin ... uhraisi.

    Saunaämmän lumoista hän pääsi pian, kun huomasi, että nainen tyrkytteli
    muillekin rakkauttaan. Oli jo saanut osansa Sakriksesta: niin vähäinen
    hänelle riitti ... ei tahtonut sielua ... eikä paljon muuta kuin rahaa.
    Se olikin Sakriksen viimeinen erehdys sitä lajia. Ja siinä hän oli
    ainoastaan oppinut, kuinka naisia on käsiteltävä. Turhaanpa hän ei ollut
    uhrannut ämmälle itseään ... ja antanut hänen sivellä kaunista
    tukkaansa.

    Se tukka sitten!

    Mistä hän oli tällaisen tukkakuosin saanut?

    Sehän oli juuri sillä puhujalla ja vegetaarilla, joka piti Krokelbyssä
    esitelmiä ... ja paransi sairaita ihmeen avulla. Ihmeen, totisesti:
    kuhnimisella ja paastoamisella. Huokeaa on siten parantua ... eivätkä
    lääkkeet maksa juuri mitään... Kaunis ja jumalallinen mies se oli;
    salaperäiset hänen taitonsa. Miksi hänellä oli pitkä tukka ... niin kuin
    Simsonilla aikoinaan? Simsonin tukassa piili salainen voima ... niin
    suuri, että hän kaatoi kokonaiset kirkot. Tuolla punertavalla ja
    terveellä tiedemiehellä oli sellainen Simsonin tukka.

    Hänet nähtyään Sakris Kukkelman alkoi kasvattaa itselleen pitkää tukkaa,
    koska saunaemäntä sanoi, että se tekisi hänen selkänsä vammankin melkein
    näkymättömäksi... Ja niin sanoivat ne tytötkin, jotka myöhemmin hänen
    tukkaansa ihailivat.

    Mutta jospa he eivät riippuisi ainoastaan hänen tukassaan! Jospa he
    riippuisivat kiinni hänen sanoissaankin ... ottaisivat oppia häneltä ...
    eivätkä ainoastaan töllistellen ihailisi hänen tukkaansa! Silloin tulisi
    tyttöjen kanssa seurustelusta muutakin kuin pelkkää hauskuutta... Kuka
    tiesi, vaikkapa avioliitto. Kyllä Sakris heilistään tai vaimostaan
    pitäisi huolen ... jos saisi oikean tytön.

    Tytöt tulivat hänen luokseen... Tai tulevat vieläkin... Rientävät
    parvessa, katselevat häntä ihailevin silmin, ja nauttivat kahvista, jota
    hän heille keittää ... tai keitti. Ja nauttivat hänen soitostaan ja
    laulustaan: hän näet osaa tavattoman joukon kuplettilauluja. Niitä hän
    oppi aikoinaan täällä Työväenyhdistyksen talolla... Ja harmonikkaa hän
    soittaa paremmin kuin kukaan muu: harva saisi siitä lähtemään niin
    pehmeitä ja sulavia ääniä kuin hän ... ehkä ainoastaan venäläiset
    sotamiehet, jotka nykyään on ajettu Suomesta pois. Nuo iloiset ja
    hyväsydämiset sirkkuset, heillä ei ollut oikeastaan muuta vikaa kuin
    että olivat sotamiehinä pilatut kasarmeissa: veivät mielellään naisia ja
    tyttöjä. Sakrikselta eivät vieneet enää ... sitten kun parhaimmat tytöt
    tutustuivat häneen. Niille tarjosi hän kahvia ... vehnäsen kanssa ... ja
    tarjosi appelsiineja. Siihen aikaan sai vielä ostaa appelsiineja.

    Mutta lopultakaan: hän ei välitä tytöistä. Eikä mistä hyvänsä naisista.
    Miksi ei? Milloin olisi tullut vakava aika puhua jonkun kanssa heistä,
    minkämoisen avioliiton pitäisi olla ... omantunnonavioliittoa ja
    sellaista ... niin eivät naiset tietysti ymmärtäneet. Nauroivat ...
    pärskyivät. Jättivät kaiken sikseen ... juuri kaikkein parhainta
    lähestyttäessä. Yksi erehtyi menemään sotamiehen kanssa. Tietysti
    sellaiset miehet, joilla on kiiltävät napit ja koreat olkalaput ja jotka
    osaavat murhata ... tietysti he ovat mieleisiä naisista! Nainen on
    verenhimoinen. Ja ahnas pintakorealle ... kuin harakka.

    Sotamiehen kanssa oli Sakriksen tytöistä mennyt yksi ... vaikka oli
    oikeastaan ihastunut Sakrikseen, hänen sanoihinsa, soittoonsa ja
    lauluunsa.

    Muut tytöistä ... millaisia he olivat? Toiset kaksi, joille rampa oli
    lainannut rahaakin, kastelivat lähtiessään hänen kukkiaan suolavedellä,
    niin että ne kuolivat. Piruko naisia joskus näin riivaa? Ainoastaan
    kupletteja ja soittoa he tahtovat ... sitten hätääntyvät ... lentävät
    matkaansa, eivät malta odottaa. Siksi he hylkäävät rakkautensa.

    Oman rakkautensa: sillä näkeehän Sakris jokaisen tytön ja naisen
    silmistä, että niissä palaa häntä kohtaan rakkauden tuli.

    No, kaksi tyttöä Sakriksella kyllä oli ihan ominaan. Tupakkatehtaan
    tyttöjä Helsingistä. Mutta toiseen heistä Sakris lopulta kyllästyi: se
    tuli tuhlaavaiseksi. Ja toinen oli oikein ruma ... niin ettei rampa
    voinut käydä hänen kanssaan kahviloissakaan. Ja sekin puhui rakkautensa
    ohella vielä rahoista ... joten Sakris jätti hänetkin.

    Todella uhrautuvaisia hän tahtoo, ei ahneita. Ja tahtoo valita samalla
    kauniin ja nuoren.

    Hän on naisten hurmaaja.

    Onpa hänellä ollut muutaman rautatieläisen vaimokin täältä Krokelbystä.
    Mies oli jättänyt naisraukan: lähtenyt töihin jonnekin kauas, josta ei
    ilmoittanut vaimolleen mitään eikä lähettänyt rahaa hänelle ja
    lapsilleen. Vaimo joutui suureen puutteeseen. Ja lopulta hän keksi,
    missä on sydän ja mistä lähtee apu! Sakrikselta! Sakris antoi kohta
    hänelle kukkaronsa tyhjäksi. Se nainen vasta oli kaunis! Ja sille oli
    Sakris näyttänyt, mikä mies hän ... mitä varten hänellä on pitkä
    tukkansa... Simsonin salaperäinen tukka. Kuinka heillä oli ollut
    hauskaa. Mutta sitten tuli mies takaisin kotiin ... eikä tuo raaka
    vaimonsa hylkääjä hävennyt uhkailla Sakrista. Oli kuullut asiasta:
    Krokelby oli alkanut siitä juoruta. Niin, kylä oli saanut vihiä ehkäpä
    vaimon omankin varomattomuuden tähden: itse ei Sakris asiasta hiiskunut
    mitään; ainoastaan harvoille, kenties Bergmanille ja eräille toisille.
    Mutta vaimo oli ollut Sakrikseen niin rakastunut, että tahtoi hänellä
    kerskua!

    Nyt ei rampa tohtinut kuukauteen liikkua kuin sellaisilla paikoilla,
    missä voi saada ihmisiltä apua. Ja sitten olikin kateellinen mies vienyt
    eukkonsa Krokelbystä pois... Sakris ei tiedä, minne pari muutti.

    Ja kaikkein viimeisenä asui Sakriksen luona vielä eräs ... melkein
    tyttö. Kelvottomat miehet olivat hänet vietelleet. Sakris oli suostunut
    päästämään poloisen luokseen ... itse oli tyttö tullut, niin jalossa
    maineessa oli Sakris naisten piirissä. Sakris antoi kauniin tytön asua
    kamarissaan. Ja naimisiin menostakin puhui Sakris jo hänelle. Naimisiin
    ... tai mikä tietää mihin! Naimiskauppahan ei merkitse ajattelevalle
    ihmiselle sitä eikä tätä. Pelkkä muoto se on... Ei, Sakris tarkoitti
    vain sitä, että he olisivat elelleet yhdessä aina ... eroamatta. Mutta
    silloin tämä tyttö, kehittynein, mitä Sakris oli naisissa nähnyt, ei
    tahtonut suostua. Miksi ei? Sanoi pelkäävänsä, että Sakris olisi
    herennyt silloin häntä rakastamasta ... jos he sillä tavoin
    lupautuisivat toisilleen. Ja sitten lähti tyttö pois Sakriksen luota ...
    lähti kaipuusta itkien, ei tahtonut enää palata. Halusi sillä tavalla
    säilyttää rakkautensa muiston kauniina. Onnellinen muistoissaan oli tuo
    onneton tyttö. Muutti rakkautensa tallettaakseen toiseen kaupunkiin.
    Omituisia ovat naiset!

    Tämä oli Sakriksen ihmeellisin rakkaus.

    Eikä Sakriksella ... sitten muita naisia ole ollutkaan... Mutta niiden
    joukossa oli ainoastaan yksi varsin vanha.