Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KUVAIN KUMARTAJA.

    Kuvauksia ystäväni kuvanveistäjän elämästä.

    ”Olen löytänyt Jumalani, jota niin kauan olin turhaan etsinyt! Rakkaus
    on jumala, rakkaus on kaiken uskonnon sisältö. Se oli ihana, hurmaava,
    mieltä huikaiseva hetki, kun usko rakkauden jumaluuteen niinkuin
    ilmestys korkeudesta, niinkuin salama taivaalta valaisi synkistyneen,
    uupuneen sieluni...” (Ja sitten seurasi hehkuva kuvaus hänen onnestaan
    ja seikkaperäinen selitys, kuinka hän oli sen saavuttanut ja miten
    muutos hänessä oli tapahtunut.)

    Hän oli tunteellinen, innostunut luonne, niinkuin taiteilijat yleensä.
    Kun hän ryhtyi johonkin, ryhtyi hän siihen koko sielullaan. Lapsuutensa
    ja ensi nuoruutensa uskon oli hän verrattain kauan säilyttänyt. Mitään
    varsinaista uskonnollista elämää ei se ollut, mutta olihan se kuitenkin
    se selkäranka, joka tuki häntä. Siitä aatepiiristä oli aihe otettu
    hänen ensimmäiseen taiteelliseen kyhäykseensä kuvanveistäjänä. Se oli
    kuva tekstiin: ”Sallikaat lasten tulla minun tyköni”, puuhun leikattu
    Vapahtajan kuva, kädet eteenpäin ojennettuina, niinkuin kaikissa
    raamatun kuvissa. Äidilleen hän oli sen valmistanut joululahjaksi. Äiti
    otti sen riemuiten vastaan ja asetti kirjoituspöydälleen, jalustana
    samettikansiin sidottu kuvaraamattu. Hän sitä melkein palveli, toimitti
    rukouksensakin sitä silmällä pitäen. Poikakin kertoi usein sitä
    ajattelevansa miltei uskonnollisella hartaudella, ja se oli hänelle
    kahta rakkaampi siitäkin syystä, että se oli määrännyt hänen elämänsä
    suunnan. Kuvan nähtyään salli äiti poikansa estelemättä taipumustaan
    seurata.

    Hän kävi oppinsa ensin kotona, sitten Saksassa, mutta Pariisiin tultua
    haihtuivat lapsuuden usko ja nuoruuden aikana saadut ihanteet, samalla
    kuin uudet, taiteelliset teoriat tekivät hänen taiteessaan täydellisen
    vallankumouksen. Muutos tapahtui äkkiä ja voimakkaasti. Se tarttui kuin
    kuume ajan ilmasta, ja kun hän siitä parani ja palasi ensimmäiseltä
    matkaltaan Ranskasta, oli hän valmis kieltäjä. Käsityksen
    persoonallisesta Jumalasta hän oli kokonaan repinyt mielestään. Se
    vähä, mikä siitä oli jälellä, oli jonkinlaista ylimalkaista maailmaa
    johtavaa järkeä, jonkinlaista yhteenlaskettua tulosta kaikista maailmaa
    hallitsevista luonnonlaeista.

    Kiivautta uhkuvassa kirjeessä hän teki siitä selkoa eräälle
    ystävälleen.

    ”Mikä houkkio, mikä mieletön haaveilija, mikä narrien narri minä olen
    ollut! Minun tekisi mieleni häpeästä huutaa, kun ajattelen, että suurin
    osa tämän muka valistuneen vuosisadan ihmiskunnasta vaeltaa vielä
    raakalaisten kannalla. Pakanoita, kuvain kumartajia te olette, jotka
    rakennatte huoneita haltijoillenne ja palkkaatte pappinne niitä
    kaitsemaan. Kultavasikoita te itsellenne valatte ja niitä kumarratte,
    vaikka luulette kuuntelevanne sen käskyjä, joka korkeudessa jylisee.
    Koko katolinen usko kaikkine madonnankuvineen ei ole aatteellisesti
    rahtuakaan ylempänä alhaisimman neekerin uskoa, joka panee pyöreän
    kiven soikean kiven päähän ja palvelee sitä korkeampana olentona.
    Kaikki muu on maailmassa edistynyt, uskonto on vuosituhansien kuluessa
    seisonut paikoillaan.

    Se, jonka pitäisi olla yliluonnollinen, henkinen ilmestys, pukeutuu
    yhä, niinkuin on aina pukeutunut, maallisiin muotoihin. Muunlaisena
    sitä emme jaksa käsittää. — Mutta onhan meidän uskontomme katolista
    paljon puhdistuneempi? — Kaunis puhdistus! — Meillä on uhrimme:
    ehtoollisemme; meillä on taikatemppumme: kasteemme; meillä on kirkkomme
    kuvineen meilläkin. Papit ovat palkatuita noitia, jotka maksusta
    myöskentelevät autuutta summissa ja vähittäin. Se ja se kirkollinen
    toimitus (sairaan viimeinen lohdutuskin) maksaa sen ja sen, niinkuin
    noidan antamia amuletteja on erihintaisia. Jumala, joka sellaisilla
    menoilla sallii itseään palveltavan, ei ole minun jumalani. Muutakaan
    Jamalaa en tunne. Minulla ei siis ole mitään jumalaa. Ja kuitenkin minä
    olen varma siitä, että seison paljoa korkeammalla henkisen kehityksen
    kannalla kuin kaikki jumaliset. Minulla on ihanne, joka asuu niin
    huimaavan korkealla, on niin yliluonnollisen abstraktinen, että sille
    on mahdoton mitään maallisia muotoja löytää — paras todistus sen
    henkisyydestä. Järki — se on minusta ainoa, joka vivahtaa johonkin
    yliluonnolliseen. Sen kanssa seurusteleminen on kuin viileässä
    vuoristossa asuskelemista. Sitä ei voida personoida enemmän kuin
    avaruuttakaan. Kerran sille koetettiin temppeliä rakentaa, mutta se ei
    onnistunut. Se ei todista järjen jumaluutta vastaan, vaan sen puolesta.
    Mutta en tahdo sitäkään jumalaksi nimittää. Jumala, s.o. yleinen
    käsitys hänestä, on liian aineellisesti persoonallinen, liiaksi
    maallisiin muotoihin valettu kelvatakseen sille nimeään lainaamaan.
    Eihän ole sitä dilettanttia, joka ei luulisi voivansa jumalaa kuvata,
    tai ainakin äitiä ja poikaa. Se on naurettavaa, samalla kuin se on
    taiteelle kokonaan vierasta. Taiteen täytyy kyetä ainettaan
    hallitsemaan, mutta uskonnollinen taide ei sitä voi, ellei tahdo tehdä,
    niinkuin on tehnyt, Jumalastaan inhimillisen mielikuvituksen tuotetta.
    Sellaisia olemme tottuneet niin kauan silmäimme edessä pitämään, että
    niitä lopulta tietämättämme jumalina palvelemme. Ajatella, että
    minäkin! Olenhan sinulle kertonut ensimmäisestä luonnoksestani. Siitä
    tuli täydellinen kotijumala. Jos ei äitini muisto — onni hänelle, että
    kuoli, ennenkuin sai nähdä muuttuneen poikansa — minua siitä estäisi,
    olisin valmis nauruun pakahtumaan.”

    Innolla antautui hän ”uuden oppinsa” puolesta taistelemaan. Taisteli
    sekä sanoin että kirjoituksin, mutta etenkin taiteessaan sitä
    toteuttaen. Hän oli täysverinen realisti, sai aikaan paljon innostusta
    nuorissa, herätti suuttumusta ja kiukkua, — mutta suuntansa etevimpiä
    edustajia hän oli. Oli hänen teoksissaan kuitenkin jotain hakevaa ja
    haparoivaa. Aatteet olivat usein mainiot, näki, miten inspiratsioni oli
    leimahtanut, mutta samalla taas sammunut. Ei näkynyt sitä kytevää,
    lämmittävää tulta, jota tarvitaan, ennenkuin suuri teos jaksaa
    valmistua. Ei hän koskaan samaa aihetta käsitellyt. Milloin oli
    historiallinen taide hänen ihanteensa, milloin oli kotimainen,
    kansallinen taide kaikista korkeinta j.n.e.

    Mutta viimeinen aste hänen silloisessa taiteellisessa kehityksessään
    oli se, että hän eräänä iltana palatessaan työpajaansa Pariisissa otti
    suuren vasaransa ja kukisti maahan salonkiin aikomansa marmorin. Ja
    kohta sen jälkeen hän kirjoitti eräälle ystävälleen nuo sanat: ”Minä
    olen löytänyt Jumalani, rakkaus on jumala, rakkaus on kaiken uskonnon
    sisältö.”

                                                      ⸻

    Ei ollut häntä hänen järkensä uskonto tyydyttänyt. Minne hän sen kanssa
    kääntyikin — kirjoitti hän ystävälleen tuossa samassa kirjeessä — kylmän
    hengen se huokui hänen eteensä. Oli siinä sisältöä niin kauan kuin
    menestyksen päivä paistoi, mutta kun vastoinkäymisten ja pettymysten
    hämärä alkoi laskeutua ympärille, tuntui tyhjältä ja kolkolta. Se
    muistutti eniten sitä kammon tunnetta, joka syntyy lapsen mielessä, kun
    tulee ilta ja pitkää taivalta kulkiessa. Sitä pakenee ja pakenee,
    mutta se vain sakenee ja sakenee edestä ja takaa. Huutaa apua, vaikka
    tietää, ettei sitä huutoa kukaan kuule. Mutta yht’äkkiä johtuu mieleen,
    mitä äiti on sanonut: että on Jumala, joka näkee ja suojelee, ja
    rauhoitettuna silloin matkaansa jatkaa.

    Ei millään mahdilla ollut hän sellaisina eksymyksen hetkinä — joita
    synnyttivät ihmisten itsekkyys, maailman kylmyys ja omat pettymykset
    niiden suhteen, joiden rakkaudesta oli luullut olevansa kaikista
    varmin — saanut rauhoitetuksi itseään sillä, että kun uusi aamu koittaa,
    s.o. kun tämä turvattomuuden tunnelma on ohi mennyt, hän taas voi
    rauhansa löytää. Sillä liian monta kertaa hän oli pettynyt, siihen
    uskoon uudelleen antautuakseen. Ja hän alkoi katsella ja tutkia, millä
    nuo elämänsä täyttivät, jotka olivat niin tyytyväisiä, rauhallisia ja
    onnellisia.

    Sattui hänen silmäänsä silloin eräänä iltana, kun hän kaikkeen
    kyllästyneenä palasi kotiinsa bulevardikahvilasta, Uusi Testamentti,
    joka aina kulki hänen matkalaukussaan muun rojakan joukossa. Sen oli
    siihen pannut äiti, kun hän ensimmäiselle matkalleen lähti, se oli
    pieni kirja, joka ei paljoa tilaa ottanut. Jonkunlaista keikailemista
    oli se, että hän aina piti sen pöydällään, josta toverit sen huomasivat
    ja ihmetellen kyselivät, mitä hän sillä kirjalla tekee?! Nyt avasi
    hän sen hajamielisesti ja alkoi sitä haukotellen selailla. Hän luki
    sitä sen yön iltana, kuuli suuren Pariisin omituisine yöllisine äänineen
    ympärillään humisevan, ja luki lakkaamatta; seuraavana päivänä teki
    samaten yhä suuremmalla innolla; — kunnes hän toisen päivän yhä
    kasvavassa innostuksessa pitkin kaupunkia harhailtuaan oli
    täydellisesti muuttunut. Ja ensi töikseen täytti hän käskyn: ”Teidän
    pitää luopuman kaikesta ja seuraaman minua” — ja särki kaiken
    entisyytensä särkemällä taideteoksen, jota oli vuosikausia valmistanut.

    Rakkaus, — se oli se uusi ilmestys, mikä hänelle Kristuksen opista oli
    leimahtanut vastaan. Sehän oli kaiken uskonnon sisältö, sinnehän oli
    ihmiskunnan kaiken uskonnollisen kehityksen kärki viitannut, siinähän
    nyt oli se henkinen, ihanteellinen Jumala, jota hän oli hakenut. Ei
    sitä kuvien teolla palvella, ei sitä taide kelvannut toteuttamaan,
    taide, joka hänen mielestään oli vain jäännös pakanuudesta, jonka koko
    sisältö oli aistillinen. Koko tulisen luontonsa voimalla hän omaksui
    sen. Heti paikalla, viivyttelemättä, tahtoi hän sen itsensä suhteen
    toteuttaa. ”Enkä minä koskaan ole suurempaa helpotusta, täydellisempää
    vapautusta tuntenut kuin silloin, kun näin nuo epäjumalani, nuo omien
    käsieni tuotteet, pirstaleina edessäni lattialla.”

    Rakkauden aatteen toteuttaminen tässä maailmassa, käskyn: ”Rakasta
    lähimmäistäsi niinkuin itseäsi” kirjaimelleen noudattaminen aikana,
    jolloin ehkä enemmän kuin koskaan ennen saarnattiin väkevämmän oikeutta
    heikkojen rinnalla, jolloin siitä oli tehty täydellinen teoria ja
    juljettu sitä tieteellisesti puolustaa — siinä oli nyt työala, jonka hän
    itselleen valitsi. Töillä, esimerkillä tahtoi hän sen toteuttaa.

    Hän erosi ystävistään, katosi pitkäksi aikaa sen toveripiirin
    näkyvistä, jonka kanssa ennen oli seurustellut. Kuultiin hänen Tolstoin
    esimerkkiin innostuneena ruvenneen ruumiillista työtä tekemään;
    omaisuutensa hän jakoi köyhille; toimi paljon filantroopisella alalla;
    ajoi raittiusasiaa ja esiintyi maallikkosaarnaajanakin.

    Menimme häntä kerran kuulemaan. Oli omituista nähdä hänet, tuo ennen
    niin hieno maailmanmies, joka aina oli kulkenut viimeisen muodin mukaan
    puettuna ja jota kaikki kotimaiset keikarit jäljittelivät, tavallisissa
    työläisvaatteissa noiden ihmisten kanssa, joita hän ennen oli nauranut
    ja pilkannut. Kaupunkilaistyöväki oli hänen mielestään ollut ”sitä
    viimeistä plebsiä”, varsinkin sen vuoksi, että sillä hänen sanainsa
    mukaan ”ei ollut haikuakaan taiteellisesta käsityksestä ... se oli sitä
    kaikkein poroporvarillisinta” j.n.e. Talonpojalla on toki hitunen
    runollista mielikuvitusta, kaupunkien väki on ”sitä puhtainta,
    paksuinta proosaa”, josta oli kerrassaan mahdotonta saada mitään
    taiteellista aihetta puserretuksi.

    Sellaisille hän nyt puhui taiteesta, sitä tuomiten. Kerrottuaan ensin —
    äänellä, joka muistutti pelastusarmeijalaista. — millainen hän oli ollut
    ennen, mutta millaiseksi hän Jumalan avulla oli muuttunut, selitti hän
    heille, miten pakanallista, miten alhaista ja tuomittavaa taide on. Se
    on se taipumus meissä, jota me kutsumme taiteeksi, joka on turmellut
    alkuperäisen, kirkkaan kuvamme Jumalasta. Se on se, joka, pyrkien
    maallisiin muotoihin pukemaan sitä, mikä on hienointa, pyhintä ja
    ylevintä, hävittää meissä sen. Me olemme luodut Jumalan kuviksi, mutta
    me teemme Jumalan omaksi kuvaksemme. Kristus ei taiteesta tiennyt, ja
    ensimmäiset kristityt sen hylkäsivät. Mutta ihmiset lankesivat takaisin
    perisyntiinsä, ja siinä he rypevät vieläkin. Joka kerta kun he Jumalaa
    ajattelevat, ajattelevat he häntä heidän itsensä näköisenä ja
    semmoiseksi kuvaavat. Mutta Jumalaa ei voi kuvata, ei minkäänmuotoisena
    ajatella, sillä Jumala on rakkaus, on ylevä aate. Se tuntuu meistä
    hämärältä, meistä, jotka aina olemme tottuneet aatteita muotoina
    käsittämään ja näkemään. Mutta hämmennys lakkaa, epäselvyys katoaa,
    niin pian kuin alamme tätä aatetta toteuttaa, niin pian kuin alamme
    rakkauden töitä tehdä. Silloin me Jumalamme, oikean Jumalamme,
    käsitämme korkeana, yliluonnollisena voimana. Sitä Jumalaamme
    palvellaksemme emme mitään pappia tarvitse, sillä kaikki olemme sen
    yhtä hyvät papit. Kukin välitämme me yhtä hyvin suhdettamme Jumalaan.
    Rakkaus kanssaveljiimme, rakkaus suureen kärsivään ihmiskuntaan — siinä
    on uskontomme!

    Hän puhui tulisesti, koetti kuulijoitansa innostuttaa. Mutta seurakunta
    pysyi kylmänä. Nähtävästi harva käsitti hänen aatteensa hienouden.

    Haimme hänet esitelmän loputtua seuraamme. Koetimme osoittaa hänelle
    heikkouksia hänen opissaan. Koetimme osoittaa, että hän varsinkin
    taidetta tuomitessaan oli väärässä. Mutta juuri siinä kohden hän sanoi
    vakaumuksensa olevan kaikista varmimman.

    — Etkö sinä ole koskaan tuntenut halua taiteellisestikin esittää niitä
    uusia aatteita, joihin olet innostunut? kysyi meistä muuan.

    — En koskaan. Ja juuri se, että nämä aatteeni eivät tuota ulkonaiseen
    muotoon pukeutumista kaipaa, vahvistaa minua siinä, että uskoni on
    kirkastunut ja hengistynyt, että se on niin puhdas kuin absoluuttinen
    aate vain voi olla. Te ette sitä nyt käsitä, mutta minä toivon, että
    teidänkin aikanne on vielä tuleva. Sinusta — ja hän kääntyi tuon
    ystävänsä puoleen, jonka kanssa oli ollut kirjeenvaihdossa — sinusta
    varsinkin minä toivon, että olet oikealle tielle osautuva.

    Hän oli varma vakaumuksessaan, oli mielestään reformaattori, oli
    enemmän, oli uskon uudistaja, ei vain puhdistaja, miltei sen luoja.

    Olihan taide kadottanut hänessä miehen, josta sille olisi ollut
    kunniaa, arvelimme, mutta olihan aatteellinen työ voittanut.
    Hyväksyimmehän mekin hänen aatteensa pääpiirteissään, pistihän meitä,
    ettemme tunteneet voivamme tehdä niinkuin hän. Olisi ollut niin
    turvallista, kun olisi meilläkin ollut jotain pysyvää ja varmaa, johon
    olisimme voineet luottaa.

    — Loruja ... olkaa huoletta...! Kun puuskaus menee ohi, palaa hänkin
    vielä entisten jumalainsa eli oikeammin epäjumalainsa luo.

    — Mitenkä niin?

    — Hän on ennen kaikkea taiteilija, ja se on saava hänet järkiinsä
    jälleen.

    Mies, joka noin puhui, oli oikeassa, mutta hän oli suuresti
    väärässäkin.

    Mutta puhukoon hän taas itse siitä, mitä hänelle tapahtui. Tässä on
    hänen viimeinen kirjeensä, päivättynä muutamia viikkoja sitten
    Pariisissa ja osoitettu tuolle samalle ystävälle, jolle edellisetkin.
    Se on suoran, rehellisen, aina totuutta etsivän miehen tilinteko
    ristiriitaisen elämänsä kanssa, joka ei saanut hänelle elämän suurta
    kysymystä selvitetyksi. Tulkoon se todistuskappaleena tässä
    kokonaisuudessaan julaistuksi. Kirje on näin kuuluva.

    ”Sinulle, vanha ystäväni, joka olet kehitystäni seurannut ja joka,
    vaikka viime aikoina olemmekin olleet eri mieltä elämän suurimmista
    kysymyksistä, kuitenkin olet minua myötätuntoisesti kohdellut, tahdon
    nyt taaskin kertoa, kuinka minun on käynyt ja mille perille olen
    ajautunut, sitten kun viimeksi tavattiin. Tämä on itsetunnustus,
    vaikeampi tehdä kuin kaikki ne monet entiset, joita olen tehnyt.
    Oikeastaan olisi minun tekeminen tämä maailmalle, tai ainakin
    jollekulle ’hengenheimolaisistani’. Mutta mitäpä maailma minua nyt
    liikuttaa. Annan sinulle sitä paitsi täyden vallan julaista, mitä nyt
    olet saava minusta tietää. Tarinani on surullinen, eikä se suinkaan ole
    minulle kunniaksi. Mutta totuus on tunnustettava, ja tässä se on.

    ”Sinä tiedät, minkä aatteellisen rakennuksen minä itselleni rakensin,
    ja miten siinä asumaan muitakin houkuttelin. Tiedät, että kutsuin sitä
    ainoaksi oikeaksi, kalliolle rakennetuksi, joka ei koskaan tule
    horjumaan. Nyt on se kirkko, jonka huipun taivaalle kohotin, vajonnut
    maan tasalle, ja tässä minä nyt seison sen raunioilla henkisesti
    hajonneena ja repaleisena, tietämättä minne kääntyä.

    ”Sitten kun viimeksi tapasimme, kasvoi maineeni ja kannatukseni
    ihmisten seassa. Tuli muodin asiaksi saapua kuuntelemaan esitelmiäni,
    oli ’hienoa’ olla samaa mieltä kuin minä. Harvat toteuttivat elämässään
    sitä, mitä suullaan oikeaksi tunnustivat. Mutta minä olin kuitenkin
    iloinen menestyksestäni. Kuta enemmän sain kannatusta, sitä enemmän
    sitä halusin. Kuta useampia sieluja voitin, sitä useampia ajoin takaa.
    Huomasin salaiseksi hämmästyksekseni, että hain itselleni ”yleisöä”,
    niinkuin taitelija-aikanani. Koetin kuitenkin lahjoa omaatuntoani
    sillä, että suuri ero oli olemassa entisyyteni ja nykyisyyteni välillä.

    ”Samalla kuin menestykseni kasvoi, kasvoi myöskin vastustus, varsinkin
    kirkolliselta taholta, jossa ei suvaita muita ’profeetoita’ — tiedäthän,
    että minulle tuokin nimi joskus annettiin — kuin Vanhan Testamentin.
    Ensin oli minua pidetty harvinaisuutena, kuriositeettina. Toiset
    iloitsivat siitä, että semmoinen pakana ja kieltäjä oli tullut
    herätykseen. Eivät näet huomanneet mitään eroa minun oppini ja kirkon
    opin välillä. Mutta niin pian kuin se selveni, alettiin huutaa, että
    olen ateisti, joka ei persoonallista Jumalaa tunnusta. Koko rakkauden
    oppini, joka kuitenkin on tai jonka ainakin pitäisi oleman kristinopin
    ydin, ei nyt tullut mihinkään kuuloon. Vapaakirkollisetkaan eivät enää
    uskaltaneet antaa minun kokoushuoneissaan puhua. Sehän tosin vain
    vaikutushaluani kiihoitti. Enkä olisi siitäkään välittänyt, mitä
    vastustajilla oli asiallista esiin tuotavana. Se oli tuota tavallista,
    että ilman persoonallista Jumalaa ei mikään uskonnollinen elämä ole
    mahdollinen. Aatetta ei voi minkäänlaista olla olemassa, ellei ole
    olentoa, joka on sen ajatellut ja josta se on alkunsa saanut,
    sanottiin.

    ”Mutta luokseni alkoi tulla toinen parhaista ystävistäni toisensa
    perästä. Itkien valittivat he tuntevansa itsensä usein turvattomiksi ja
    tyhjiksi, kun eivät voineet rukouksillaan kenenkään puoleen kääntyä,
    vaan täytyi aina vain omaan heikkoon itseensä turvata. — ’Anna meille
    Jumala, jonka olet meiltä ottanut’, vaikeroivat he.

    ”Olin tukalassa asemassa, aloin itsekin epäillä, enkä tiedä, kuinka
    olisi käynyt, jos he olisivat pitkittäneet. Mutta he luopuivat, tekivät
    eron, ja sen tekivät monet muutkin.

    ”Annoin meneväin mennä ja lohdutin itseäni, sen minkä voin, sillä, että
    he eivät olleet jaksaneet totuutta kokonaisuudessaan omistaa — niinkuin
    minä.

    ”Minäkö? — mutta oliko mestari opetuslapsiansa parempi?

    ”En huoli nyt tarkemmin esittää sinulle syitä siihen, miksi olen täällä
    Pariisissa, jonne viimeksi täältä lähdettyäni en enää koskaan luullut
    palaavani. Ystävät, sukulaiset ... tulin sanalla sanoen tänne puoleksi
    vastoin tahtoani, puoleksi tehdäkseni niille mieliksi, joille oli
    kiusallista kantaa samaa nimeä kuin minä. Olisi ehkä pitänyt jäädä
    kotiin aatteittensa puolesta taistelemaan; — vaikka kyllä kai sittenkin
    oli parasta, että katosin.

    ”Tapasin täällä joukon nuoria taiteilijoita, joiden maailmankatsomus
    oli aivan toinen kuin taiteilijoilla meidän nuoruutemme aikana. Sinä
    tiedät tuon uuskristillisen suunnan, josta on niin paljon puhuttu. He
    olivat hartaita kristityitä ja kokivat uskoaan taiteessaan toteuttaa.
    Niinkuin tiedät, olen minä aina ollut periaatteessa uskonnollista
    taidetta vastaan. Heidän maalauksensa erosi kuitenkin tavallisesta. He
    ’maalasivat aatteita’, niinkuin heidän tunnussanansa kuului. Kokien
    vapautua ahtaiden muotojen vankeudesta ja aineellisen todellisuuden
    jäljittelemisestä pyrkivät he siihen aatteiden puhtauteen, jonne taide
    kyllä aina tähtää, mutta jonne se, ollen pakotettu ainetta ja muotoja
    noudattamaan, ei minun käsittääkseni koskaan pääse. Heidän
    pyrkimyksissään oli kuitenkin jotain, joka minua miellytti.

    ”Ja lomahetkinä — kun palasin kotiini työstä, jolla leipäni ansaitsin —
    rupesin miettimään minäkin, enkö, ainakin koetteeksi ja itseäni varten
    vain, voisi saada esille sitä aatetta, joka mieleni täytti. Eihän se
    kaikkein korkeimmassa ilmestysmuodossaan ole kenenkään kuvattavissa.
    Mutta sellaisena kuin se maailmassa ilmaantuu puhtaimpana ja
    suurimpana, kuinka minä sen esittäisin?

    ”Ensin kyti mielessäni luonnoksia vanhojen mallien mukaan, sellaisten
    kuin Mikael Angelon Pietán y.m.

    ”Mutta ne tuntuivat tekotapansa puolesta liiaksi materialistisilta,
    niissä oli liiaksi pidetty silmällä vartaloa, jäseniä, lihaksia. Sitä
    paitsi oli rakkauden aate niissä liian ahdas, tunne kohdistettuna
    yhteen ainoaan henkilöön: äidin rakkaus poikaan. Minun pitäisi saada
    esille rakkaus koko kärsivään ihmiskuntaan.

    ”Aate selvisi minulle eräänä yönä, kun kylmästä väristen vuoteessani
    makasin. Tiedät, millainen erämaa tämä Pariisi on sille, joka tänne on
    yksin joutunut. Ei ollut minulla ainoatakaan ystävää, joka minusta
    olisi välittänyt. Ikävystyneenä, välistä onnettomana, puutettakin
    kärsien minä täällä eleskelin. Tuntui kuin ei siitä suuresta
    maailmanrakkaudesta, jota olin muille saarnannut, minulle mitään
    riittäisi. Ehkei sitä olekaan olemassa, ehkä on kaikki ollut vain
    mielikuvitusta? Silloin näin unenhorroksiin vaipuessani äitini
    edessäni. Hän seisoi vuoteeni jalkapuolessa, suuret silmänsä minuun
    luotuina. En nähnyt hänestä muuta kuin nuo hellät, avonaiset,
    sääliväiset silmät. Olin ennenkin nähnyt hänet samanlaisena,
    kaukaisimmassa lapsuudessani, kun kuumeen vallassa sairasvuoteellani
    makasin, ja hän, väljään, vaaleaan yöviittaan puettuna, seisoi
    tuntikausia minua katsellen, luullen minun nukkuvan, mutta kuitenkaan
    hennomatta luotani lähteä. Koko hänen olentonsa keskittyi siihen yhteen
    ainoaan katseeseen, se oli ilmaus kaikista hänen syvimmistä
    tunteistaan, ja siitä virtasi minuun sanomaton rauha ja turvallisuus.
    Unet minua tavallisesti painavat ja rasittavat, nyt olin herätessäni
    onnellisempi ja rauhallisempi kuin koskaan ennen.

    ”Ja aatteeni oli selvinnyt, olin löytänyt rakkauden symboolin, olin
    saanut kiinni siitä puhtaimmasta muodosta rakkauden aatteen
    esittämiseen, jota olin etsinyt.

    ”Asuin silloin erään toverini atelieessa hänen itsensä poissa ollessa.
    Siinä oli savea telineellä, oli työaseet, ja heti aamulla ryhdyin minä
    työhöni käsiksi. Et voi käsittää, mikä ihana, autuaallinen tunne
    mieleni täytti, kun taas pitkästä ajasta tunsin sormien välissä hienon,
    taipuisan, tottelevaisen saven. Kaikki muu minulta unohtui, en
    ajatellut muuta kuin tätä työtäni, ja menneisyys oli kuin pyyhkäisty
    pois muistostani. Aatteen omituisuus ja se tapa, jolla koetin tehtäväni
    suorittaa, elähytti minua. Oli niinkuin luonnonlain välttämättömyydellä
    ilman omaa tahtoani ja miettimistäni olisin kulkenut päämäärääni kohti.

    ”Tarkoitukseni oli saada esille rakkauden sisältö yhdessä ainoassa
    katseessa, niinkuin olin nähnyt sen käyvän ilmi äitini minulle
    ilmestyneessä katseessa. Ilme hänen silmissään oli pääasia, kaikki muu:
    vartalo ja jäsenet, saivat esiintyä niin heikosti, niin vähän
    silmäänpistävästi kuin vain oli mahdollista. Ja minun onnistuikin
    niihin saada vain aavemainen, henkinen tunnelma, joka itseenkin
    vaikutti omituisen salaperäisesti.

    ”En ikinä ole omien kätteni luomaa sillä silmällä katsellut. Minussa
    kasvoi kunnioituksen ja ihailun sekainen tunne sitä kohtaan. Samalla
    tuli se ystäväksi minulle, enkä viihtynyt missään niinkuin sen
    seurassa. Kun avasin kääreet, oli niinkuin olisin jotain elävää olentoa
    kosketellut. Kun olin sen kipsiin valanut ja sitten marmoriin hakannut,
    minä miltei vapisin, ja olisin tahtonut langeta polvilleni sen eteen,
    pyytää siltä suojelusta itselleni. Asetin sen eri nurkkaansa, verhosin
    sen uutimilla ja sytytin illoilla kynttilän sen edessä palamaan.
    Jalustaksi olin veistänyt kirjan kuvan äitini Uuden Testamentin
    mukaiseksi.

    ”Ja se palkitsi vaivani. Tyhjyyteni oli poissa, yksinäisyys ei minua
    kammottanut, minulla oli hyvä henki, oli suojelusenkeli huoneessani.

    ”Se kun oli vain itseäni varten, en sitä kenellekään näyttänyt.

    ”Mutta eräänä päivänä, kun palaan työstäni, tapaan joukon tovereita
    luonani. Ne olivat nuoria, skandinaavilaisia taiteilijoita, jotka
    söivät samassa ravintolassa kuin minäkin. Jostain saatuaan vihiä
    teoksestani he olivat päättäneet tulla sitä katsomaan. He olivat
    vetäneet verhot syrjään ja olivat, joskaan eivät polvillaan kuvani
    edessä, niin ainakin aivan haltioissaan sitä katsellessaan. — Mainiota!
    Etevää! Mutta noinhan se juuri on tehtävä, iankaikkisen rakkauden
    jumalatar!”

    ”Ei minua mielestäni oltu koskaan ymmärretty niin hyvin kuin nyt.
    Tunsin siitä sanomatonta tyydytystä, varsinkin kun näin, että heidän
    mielihyvänsä ja ilonsa oli vilpitön ja todellinen.

    ” — Se on suurta taidetta! Se on niin tiivistettyä, niin keskitettyä ...
    koko suuri maailman aate yhdessä ainoassa katseessa... — On niinkuin tuo
    silmäys tulisi tuntemattomista maailmoista, jostain taivasten takaa...
    — Ei, hyvä ystävä, rakkaus on persoonallinen olento, olet sen tuossa
    osoittanut, vaikka kuinkakin sitä vastaan väittäisit!”

    ”Se oli pian tullut heille yhtä rakkaaksi kuin minullekin. He tulivat
    sitä vähän väliä katsomaan, istuimme iltakaudet kehässä sen ympärillä,
    me sitä kuin palvelimme ja sen johdosta keskustelimme. Se oli heidän
    mielestään se kauan odotettu ”uuden suunnan” suuri taideteos, ja minä
    olin le maître näille nuorille innostuneille miehille. Minä olin muka
    löytänyt sen, mitä he olivat etsineet, he puhuivat minusta kaikkialla,
    kirjoittivat minusta, pyysivät saada ottaa jäljennöksiä teoksestani ja
    julkaisivat sen hienona valopainoksena aikakauskirjassaan.

    ”En käsitä vielä tänäkään päivänä, miten sokeuteni saattoi olla niin
    suuri, ja etten jo aikoja sitten ollut tehnyt kaikesta tästä sitä
    johtopäätöstä, joka siitä välttämättä oli tehtävä. Olihan aivan
    sattuma, että silmäni aukenivat.

    ”Eräänä päivänä tulee hieno, hansikoitu herra, ulkonäöltään
    juutalainen, luokseni ja ojentaa minulle nimikorttinsa, josta näen,
    että hän on ’pyhimystenkuvain kauppias’. Hän sanoo kuulleensa
    taiteilijapiireissä paljon kehuttavan rakkaudenjumalatani, eikä sen
    tähden voineensa vastustaa haluaan tulla sitä katsomaan. Enkö tahtoisi
    olla ystävällinen ja näyttää hänelle sitä?

    ”Annan hänen katsoa, hän luo siihen vain hätäisen silmäyksen ja kysyy,
    enkö tahtoisi myödä hänelle jäljennösoikeutta teokseeni.

    ” — Mutta eihän tämä ole mikään pyhimyksen kuva?

    ” — Parfaitement, monsieur! Ei olekaan, hyvä herra, mutta se on
    enempi! Pyhimysten kuvat, madonnat ja ristiinnaulitun kuvat ovat
    vetovoimansa kadottaneet. Ei kukaan niitä enää kysy. Suuri, hieno,
    taiteellisesti sivistynyt ja samalla uskonnollinen yleisö tahtoo uusia
    aiheita, uusia muotoja hartaudelleen. Minä myön tavattomasti uutta,
    uskonnollista taidetta. Uskonnollinen taide ei ole samaa kuin
    kirkollinen. Kirkko on kenties aikansa elänyt, mutta uskonto elpyy
    taas. Vanhat kuvat kun eivät tyydytä, tarvitaan uusia palveltavaksi...”

    ” — ja sitä vartenko te...?”

    ” — Minä olen varma siitä, että teoksenne on leviävä tuhansin kappalein
    ... luulen voivani tarjota teille mitä parhaimmat ehdot ... pienen
    eläkkeen ... n’est-ce pas, monsieur? C’est entendu!”

    ”Niinkuin salaman kautta, joka pimeältä taivaalta leimahtaa ja
    yht’äkkiä paljastaa kuilun, johon eksyksissä kulkeva matkamies on
    suistumaisillaan, selveni minulle nyt kaikki...

    ”Pyhimysten kauppias päästi hämmästyksen huudahduksen, kun luuli minun
    aikovan häntä iskeä vasarallani ... hypähti syrjään, tempasi knallinsa,
    mutta ei ehtinyt vielä ovesta, kun marmorini, jumalankuvani, jo kaatui
    suulleen ja meni pieniksi pirstaleiksi kiviselle lattialle.

    ”Ja pirstaleina olen minäkin, ainiaksi pirstaleina, enkä koskaan enää
    pääse kokoutumaan. Minä houkkio, minä narri, joka olin luullut puhdasta
    aatteellista oppia julistaneeni, suurinta totuutta toteuttaneeni,
    vieneeni uskontoa ennen näkemätöntä kehitystä kohden, minä, joka olin
    mielestäni, en vain uskon puhdistaja, vaan sen uudistaja, jopa sen
    luojakin, minä olin tehnyt kuperkeikan ja seisoin samoilla
    jalansijoillani, mistä olin lähtenyt — en ollut alhaisinta villiä
    parempi, joka asettaa pyöreän kiven soikean päälle ... en ollut
    ainoastaan kuvain kumartaja, omien kätteni töiden jumaloija, vaan olin
    ollut vähällä tulla jumalankuvain kauppiaaksikin...

    ”Eikä sillä hyvä: minä suren yhä vieläkin särkynyttä Jumalaani,
    murehdin sitä yöt ja päivät, sillä parempaa en tiedä. Eikä sitä tiedä
    tämä maailmakaan, joka kulkee ja kulkee ja aina samaan paikkaan saapuu.
    Se on yhä se sama pakanallisiin muotoihin sidottu, alttareihinsa kiinni
    kytketty, mikä se aina on ollut ja kai aina tulee olemaan, kehäänsä
    kiertäen ja omia askeleitaan iankaikkisesti tallaten.

    ”Sen vuoksi en usko enää mihinkään enkä mitään toivo. Hyvää yötä siis,
    vanha ystäväni.”

    J.K. Sanoinko, etten enää mitään usko enkä mitään toivo? Kun tarkemmin
    ajattelen, eilisestä mielenliikutuksesta tyyntyneenä, sitä, mitä
    minulle nyt on tapahtunut, on sentään julkeata väittää, että jos minä
    en ole kyennyt totuutta toteuttamaan, eivät muutkaan kykene. Mistä minä
    tiedän, ettei kerran ole tuleva joku toinen, se oikea, joka puhuu
    hengessä ja totuudessa ja jonka kengännauhojakaan en ole kelvollinen
    päästämään.”