Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    WILHELMIINA WÄISÄNEN.

    Wilhelmiina Wäisänen oli matkalla Helsingistä sukulaistensa luo maalle.
    Näin hänen nimensä hänen matkakapineistaan, ja muu selveni minulle
    vähitellen matkan varrella.

    Hän oli laittautunut vaunuun oikein leveästi ja mukavasti niinkuin
    reslarekeen, joka on tullut häntä noutamaan, vallannut kaksi penkkiä,
    sen, jolla istui ja sen, joka oli vastapäätä. En sano sitä siksi, että
    hän olisi sen kautta ketään häirinnyt. Vaunu oli pitkän matkan taa
    menevä ja meitä oli siinä vain muutamia, joilla oli yhtä runsaasti
    tilaa kuin hänelläkin. Jokaiselta matkustajalta, joka kulki vaunun
    läpi, pyysi hän sitäpaitsi silmin ja kasvonilmein kuin anteeksi, että
    hän tässä näin rehentelee ... ne on hänen nämä kamsut, mutta kyllä hän
    ne ... kyllä tässä sopu sijaa antaa — mutta kun ei kulkija
    pysähtynytkään vaunuun, hymyili hän kuin kiitokseksi ja virkkoi
    puoleksi meille, puoleksi itselleen:

    — Eipä se tullutkaan, hyväpä, ettei tullutkaan, niin sovitaan tässä
    paremmin.

    Olin tullut eräältä sivuasemalta junaan, ja nähtävästi oli hänen suurin
    puuhansa tavarain järjestämisessä jo suoritettu. Mutta minä saatoin
    elävästi mielessäni kuvailla kaikki ne kohtaukset, jotka oli esitetty
    ennen junaan tuloa ja sitten junassa. Minä näen ajurin odottavan
    kadulla porttiholvin edessä. Naapurin palvelustyttö vartioi
    katukäytävälle asetettua tavararöykkiötä sill’aikaa, kun Wilhelmiina
    toisen tuttavan avulla kantaa toisia alas viidennestä kerroksesta.
    Kaikki eivät mahdu rattaille. ”Tuo sinä, Manta, tämä hattuaski ja tämä
    parasolli ... eli ei, ota sinä tämä pelarkoonia, ei sillä väliä, jos
    jääkin”. Ja tavarainsa suojassa itse istuen niin täpärällä, että on
    joka kadunkulmassa huiskahtaa ulos, ajaa hän asemalle, kiirehtien
    kuskia, joka suuri kirstu jalkain alla könöttää epämukavassa asennossa
    polvet koukussa leuan tasalla. — ”Kun ei vain myöhästyttäisi!”

    Mutta siitä ei ole pelkoa. Puoli tuntia ennen junan lähtöä istuu hän jo
    vaunussa, iso kirstu ja pelarkoonia ovat pakaasissa ja kaikki muut
    tässä edessä, vieressä, pään päällä, kummallakin puolella ja istuimen
    alla. Siinä on myttyjä, rasioita, eväitä, kukkasia, jotka on saatu
    saattamaan tulleilta ystävättäriltä, tyynyjä, saaleja, laukkuja, mutta
    näkyvimpänä, ihanimpana kaikkia muita uusi kapsäkki, jonka kyljestä
    kiiltävässä messinkilaatassa seisoo kaiverretuin kirjaimin:
    Wilhelmiina Wäisänen Helsingfors”.

    Hän istuu nyt vihdoinkin järjestetyn omaisuutensa keskessä,
    varustettuna vuorokauden matkalle, puettuna lähinnä parhaimpaan
    pukuunsa — parhaat ja harvinaisimmat kalleudet ovat nähtävästi noissa
    rasioissa ja tuossa matkalaukussa, joita hän tuon tuostaan raottaa,
    avaa, järjestää ja kohentelee. Luulet hänen jo rauhoittuneen, luulet,
    että ne istuvat siellä säiliössään yhtä tyytyväisinä kuin hän itsekin,
    nojatessaan tuohon vaunun nurkkaan ja ummistaen hetkeksi silmiään —
    ollaan näet yöjunassa — kun hän yht’äkkiä säpsähtää — junan vihellyksestä
    tai pysäyksestä tai ilmankin — näyttää muistavan jotakin — tulikohan se
    mukaani — eihän vain rutistune! — paninkohan sen laukkuun vai myttyyn vai
    kapsäkkiin? — eihän vain pudonnut parasolli! — ja kaivelu ja selailu
    alkaa uudelleen, selailu rakkaiden tavarain, jotka ovat näkyvä tulos
    vuosien vaivoista ja joita hän nyt vie kuin voittaja saaliitaan
    riemukulussa kotikylään todistamaan siitä, ettei hän ole aikaansa
    turhaan kuluttanut. Vihdoin hän rauhoittuu, laittaa itselleen mukavan
    päänaluksen, luo vielä viimeisen silmäyksen kapineisiin, haukottelee
    tuimasti, kyhnähtää kyljelleen ja nukkuu samassa.

    Minä kun en saa nukuttua, näen tuossa hänen tasapohjaiset jalkansa,
    joissa on ”tyykikengät”, hervottomina nytkähtelevät siinä koko yön ja
    sekaantuvat vielä uneenikin, kun vihdoinkin olen suurella vaivalla
    saanut sen päästä kiinni.

    Kun herään aamulla, on Wilhelmiina jo noussut ja on taas täydessä
    touhussa tavarainsa kanssa. Hänellä on yllään uusi hame ja uusi röijy,
    jotka hän jossakin salaisessa paikassa on vaihtanut vanhoihin. Hän
    viimeistelee niitä parhaillaan, harjailee ensin hamettaan ja silittelee
    huolestuneesti sen ryppyjä — se on ruskean viheriää paramattaa — ja ottaa
    sitten esille yläpuolen ruumistaan, jonka ympärillä, korsetin päällä,
    istuu tiukka röijy, sinisestä kankaasta tehty, puhvihihoineen, joiden
    väliin pää uppoaa korvia myöten, kultarenkailla koristettuja korvia
    myöten. Hän harjaa sitä edestä ja takaa ja kummaltakin kupeelta, hiukan
    kellahtaneiden kainalojenkin alta, niin kauas kuin lyhyet korsetin
    varassa olevat kädet kuontuvat, jolloin kellonvitjat korkean rinnan
    päällä kauniisti helkkyvät. Erityisestä rasiasta lehahtaa esiin viheriä
    kaularöyhelö, joka suurella rintasoljella kiinnitetään leuan alle kuin
    lehdeksi marjana punottavien poskien alle. Kapsäkistä, jonka lukko ja
    soljet somasti soivat, nousee suurella varovaisuudella uuden uutukainen
    saketti harmaasta verasta, silkillä sisustettu ja leikattu uusimpaan
    kuosiin ja keveällä pyrstöllä kaunistettu. Lasiputkiin pistetyt
    kukkaskimput kiinnitetään saketin pieluksiin, kaksi kummallekin
    puolelle. Hansikkaat, ruskeat trikoohansikkaat, saadaan vaivalla
    suurella, mutta mieluisella, sujumaan käsiin. Päivänvarjo otetaan alas
    hyllyltä, vapautetaan tupestaan ja avataan varovasti, jolloin kasvoissa
    on ilme, kuin olisi pelko, että se räjähtää. Vaan ei se räjähdä,
    napsahtaa vain ja helähtää hiukan rumpu, ehyt on, ei ole mistään
    revennyt, laskee taas siipensä suppuun ja asettuu viereen odottamaan
    aikaansa. Käsilaukussa ovat huivit, ne kaksi, joista voi olla
    tällaisessa tilaisuudessa kysymys: se ruskea silkkinen, pitkärimsuinen
    ja se valkoinen harsohuivi. Kummanko ottaisi? Moneen kertaan antaa
    pieni, pyöreä peili neuvojaan myötä ja vastaan, taistelu on kauan
    ratkaisematta. Silkkihuivi on upeampi, mutta harsohuivi nuorentaa — ja
    voittaa.

    Tuskin tuntisin häntä, jos en tietäisi. Kaikki on uutta, paitsi kasvot,
    nuo punakat ja terveet, vaikka jo vähän rypistyneet, ja silmät, nuo
    haalean siniset ja ymmärtäväiset, jotka eivät vaihda väriään eivätkä
    muuta ilmettään, vaikka kaikki muu muuttuisikin.

    Hän istuu siinä nyt valmiina astumaan ulos vaunusta, niin pian kuin
    juna pysähtyy kotiasemalle. Ollaan eteläpuolella Mikkeliä, ja hän kysyy
    konduktööriltä, milloinka tullaan Suonenjoelle.

    Klo 12 ja 50, sanoo konduktööri.

    — Jos konduktööri on hyvä ja sanoo tykö sitten. Kello on vasta
    seitsemän, ja minulla on siis vielä runsaasti aikaa nauttiakseni
    matkatoverini seurasta. Muut ovat tippuneet tielle, ja me olemme kahden
    vaunussa. Yhä suuremmalla tarkkuudella ja mielenkiinnolla olen
    seurannut hänen pukeutumistaan, ja sitä tehdessään on hän tietämättään
    esittänyt minulle elämänsä, selittävillä kuvilla kaunistetun
    kertomuksen vaiheistaan. Jokainen noista vaatekappaleista on
    virstapatsas hänen elämänsä taipalella ja jokaiseen niistä liittyy
    muisto kuljetusta matkasta. Semmoinen hän nyt on, mutta semmoinen ei
    hän ollut silloin, kun taipaleensa aloitti.

    Tuo röijy se oli — oli hänelle, niinkuin niin monelle muullekin —
    ensimmäinen ero mökin tytön entisyydestä, karkoittaessaan jo
    ensimmäisessä palveluspaikassa pappilassa suoran nutun. Pappilasta
    siirtyi Miina nuoren herrasväen kanssa Helsinkiin, ja pitkä, suora
    toppanuttu, lämmin ja suojaisa, jota oli talkoolla kotikylän tyttöjen
    kanssa tehty ja öitä sen kanssa valvottu, vaihtui ostosakettiin, joka
    istui selästä kuin valettu ja teki hameen liikkeen edestäpäin niin
    herrasmaiseksi, mutta joka oli kylmä ja hatara. Villavanttuut,
    äitivanhan kutomat, ja villahuivi, venäläiseltä ostettu ... säälivästi
    hymähti Miina joka kerta, kun ne muisti vetäessään käsiinsä
    trikoohansikkaita ja kiinnittäessään kaulansa alle harsoista huivia,
    ensimmäisen vuosipalkkansa säästöillä hankituita. Päivänvarjo ja
    rintaröyhelö olivat hänen hauskimmat muistonsa, sillä vuosia oli
    kulunut, ennenkuin ne oli uskaltanut ostaa ja tosi tarpeen vuoksi
    tarpeettomina pukuunsa lisätä. Vasta sitten, kun siinä uudessa,
    hienossa herrasväessä palkka kohosi kahteentoista markkaan kahdeksasta,
    ja pääsi kyökkipuolelta lasten päälle ja niiden kanssa oli
    Esplanaadissa käveltävä, täytyi ne ostaa, täytyi herrasväenkin vuoksi,
    ettei tarvitsisi hänen tähtensä kenenkään hävetä. Ja niihin liittyi
    muistoja soitoista Kappelin edustalla keväisinä iltoina ja
    sunnuntaikävelyistä Seurasaarella — sen nuoren herran kanssa, joka
    tarjosi teetä ja kahvia ja makeisia ja olisi viiniäkin tarjonnut ...
    mutta silloin oli täytynyt tehdä ero, sillä se oli herra eikä
    vertainen, eikä sillä tainnut olla aikomuksetkaan oikeat. Toisellahan
    oli, sillä Sörnäisten pojalla, ja sormuksia vailla jo oltiin alulla,
    mutta se joi, ja siihen se jäi. Jääköön! Eipä hän heistä, kaupungin
    pojista.

    Eikä Miina siitä pitäen muusta huoli, kunhan palkat kohoilee ja saa
    säästöä tehneeksi. Hän on niitä, jotka eivät pelkää vanhenevansa ja
    jotka kyllä tietävät kelpaavansa. Aina niitä on ottavia, kun on mitä
    antaa. Miina on tehnyt säästöä, on koonnut rahaa, on koonnut vaatteita,
    varsinkin vaatteita, pitovaatteita, pyhävaatteita, sänkyvaatteitakin.
    Olisi hyvänkin talon tyttären aitan täysi, kun oikein orrelle
    levitteleisi — entisellä mökin tytöllä. Kahdella tyhjällä kädellä läksi,
    nyt on kirstut ja kapsäkit niin monet, ettei auttamatta junasta pääse,
    on hopeitakin vähän ja kultakello ja saattaapa olla sormuksetkin,
    kaikki nämä siinä viimeisessä palveluspaikassa, sen yksinäisen vanhan
    herran luona hankituita, jolta on palkkaa juossut kaksikymmentä markkaa
    kuussa ja tämä kultakello kunnialahjaksi kymmenen vuoden uskollisesta
    palveluksesta.

    Miina on istunut jonkin aikaa hiljaa, silloin tällöin vilkaisten ylös
    hyllylle, jossa silmät ovat sattuneet ruskeaan rasiaan, ja joskus
    katsahtaen minuunkin, joka tuijotan häneen ja tarkastan häntä. Hän käy
    yhä levottomammaksi, päästää huivin irti, sitoo sen taas, koettaa
    katsoa itsepintaisesti ulos ikkunasta, mutta kun vaunut retkahtavat
    vekselissä ja rasia liikahtaa — vai näyttikö vain siltä — täytyy se ottaa
    alas, täytyy avata...

    Kun palaan junaan Mikkelin asemalta, näen minä, että rasiasta on
    ilmestynyt hattu, isoilla ruusuilla koristeltu komea olkihattu,
    kehittynyt siihen kuin perhonen kotelostaan, asettunut paksun, tukevan
    palmikkopyörylän päälle, jossa se nyt istuu kuin oudoksuen asemaansa,
    pyrkien kuin pelästyneenä lentoon lähtemään. Mutta sen on turha pyrkiä,
    se on lujasti kytketty leuan alle silkkisillä kahleilla, ja vartijan
    kasvoista loistaa hämillinen tyytyväisyys onnellisesta saaliista.

    Ei ole epäilemistäkään siitä, että se on Miinan ensimmäinen hattu,
    otettu ensi kertaa päähän matkalla kotipuoleen sydänmaalle. Se on
    viimeinen ylellisyys, sinetti, leima, lippu linnan harjalla, oman
    rakentaman linnan, jossa nuo muut tavarat olivat kuin vallitukset,
    vuosien kuluessa hiljalleen yhä korkeammalle kohotetut.

    Saattavat kotikylässä ehkä oudoksua, sanovat kirkkomäellä katselijat
    hänen ylpistyneen, entisen mökin tytön ... vaan niistäpä hän vähät
    välittää eikä ole tarviskaan ... on hän yhtä hyvä kuin joku toinenkin,
    ja jos ei Pielaveden pojille passaa, niin palaa syksyllä takaisin, kun
    tulee herra ulkomaalta terveyttään hoitamasta, ja on yhtä hyvä olla
    sielläkin. Pidän häntä päässäni ja jätän poiskin, jos on itsestäni niin
    päin parempi. Ja vaikka en kirkonmäellä pitäisikään, niin pidän junassa
    ja pidän vielä laivallakin, senpähän sitten muun näkee kirkonkylän
    rantaan tullessa...

    Wilhelmiina vakaantui vakaantumistaan ja istui yhä varmempana näissä
    täysissä tamineissaan kaikkien kalleuksiensa keskessä, odotti junan
    tuloa Suonenjoen asemalle ja ajatteli kaikkea tätä mielessään — olen
    varma siitä, että hän sitä ajatteli.

    Haapakoskelta tuli pari tehtaan työmiestä vaunuun. Heillä oli vasta
    sytytetyt sikarit hampaissaan ja olivat hiukan maistaneet.

    — Täällä ei saa polttaa! sanoi toinen huomatessaan, että vaunussa oli
    tupakanpoltto kielletty.

    — Strunt... äi se mitta ... vi röka bara!

    — Etkös näe, että siellä on rouvasihminen...

    — Hva fan! Inte fins här några fruntimmer.

    — On se ... siellä istuu yks rouvasihminen ... sillä on hattukin
    päässä.

    — Ja, min sann, du har rätt.

    Minä kuulen sen, minä näen sen hänen kasvoistaan, hänen silmissään on
    kostea kiilto... Se on ihana hetki hänen elämässään, ehkä ihanin
    kaikista ... hän ei voi pidättäytyä ... tuntee tarpeen palkita
    osoitettua luottamusta, ja hän virkkaa:

    — Herrana vara para kuu o röökka — inte te siniera ... inte alls...
    [ — Herrat ovat vain hyvät ja polttavat — ei se tee mitään ... ei
    mitään...]

    — Tack så mycke’... det var förbannadt fint af fruntimret... [ — Kiitos
    paljon ... se oli helvetin hienosti tehty rouvan puolelta...]

    Hän pitää hatun päässään! Pitää sen laivassa ja kirkkorannassa ja
    kirkonmäelläkin ... on se hänen päässään yhtä hyvä kuin kenenkä
    muunkin.

    Ja hänen kasvoistaan loistaa niin suurta onnea ja tyytyväisyyttä ja
    kiitollisuutta kaikista Luojan vähistä lahjoista, jotka ovat hänen
    osakseen tulleet, että on minunkin oikein hyvä ollakseni...