Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    USKON VARMAAN.

    Uskon varmaan, että Suomessa on ollut aika, jolloin sen kansa
    kokonaisuudessaan harrasti kaunotaiteita ja niitä kokonaisuudessaan
    harjoitti ... omalla tavallaan ... aikansa kaikkia taidelajeja yleensä
    ja kutakin erikseen.

    Se oli silloin — niin ainakin rakastan mielessäni kuvitella — kun
    Kantelettaren tunnelaulut sepitettiin, kun Kalevalan sankarirunot
    luotiin, kun lukemattomien loihtujen runous syntyi ja kasvoi, ja kun
    kantele joka miehen polvella helisi.

    Mikä omituinen viehätys kutsua eteensä noita aikoja! Kuvitella, että
    jokainen mies ja nainen — tai vaikka joka kymmenes tai olkoonpa vaikka
    sadaskin — oli runoniekka, lauluseppä tai ainakin laulaja ja soittaja; —
    ajatella, että joka kylässä, kenties joka talossakin oli luova
    taiteilija, runojentekijä tai satujensanelija, ja että koko kylän väki
    oli tähän taiteeseen innostunut ja sitä rakasti — että naisilla oli omat
    lempirunoilijansa ja miehillä omansa, samoin kuin nuorukaisilla ja
    neitosillakin, että ne olivat heillä aina mielessään ja että he
    muistelivat, mitä olivat muilta kuulleet, ja lisäilivät omasta
    itsestään sen, mitä eivät muistaneet.

    Ja että joka tupa oli teatteri, jossa talvisin iltapimeän tultua
    jokainen voi päästä kuulemaan parasta, mitä heidän taiteensa voi
    tarjota. Ja se taide, se oli samaa, jota me vielä tänäkin päivänä
    ihastuksella mainitsemme: Suomen kansan omaa, vanhaa runoutta ja
    soittoa. Se oli köyhimmänkin kuultavata, se kykeni kaikkia
    ilahuttamaan, kaikkien tunteita tulkitsemaan ja kaikkien huolia
    huojentamaan.

    Jospa voisi siirtyä ajassa takaisin ja päästä vaeltamaan entisille
    Kalevalan kankahille” kaikkea tuota kuulemaan ja näkemään!

    Kuulemaan, kuinka yksinäinen tyttö kulkee metsäpolkua ja hyräilee
    mielentilansa laulussa, joka syntyy hänen kulkiessaan, kuinka nuori
    mies metsää kävellessään lepyttelee sen haltioita omalla sepittämällään
    loihdulla ja kuinka miniä käsikiveä vääntäessään pukee runomuotoon
    vanhan kotinsa kaipuun. Näkemään, kuinka tupa kokoontuu kansaa täyteen
    ... kaikki eivät sinne mahdukaan ... ja siellä sisällä vanhat laulajat,
    sormet sormien lomassa, esittävät osia maailman luomisesta,
    Väinämöisestä, Ilmarisesta, Kullervon kurjasta kohtalosta, Sammon ryöstöstä
    ja Pohjolan häistä. Kuinka vanhain lopetettua astuu esille
    uusia miehiä uusiaiheisilla, vasta sepittämillään säkeillä, kuinka
    heitä arvostellaan, kuinka he saavat suosiota ja hyvähuutoja tai
    joutuvat ankarankin arvostelun alaisiksi.

    Ja näitä iloja kestää, vuoroin yhdessä talossa, vuoroin toisessa,
    kestää myöhään yöhön. Vihdoin väki hajautuu, lähtee kotiinsa, mutta
    metsäpolkuja suurissa joukoissa kävellen tai tyyniä selkiä valoisina
    kesäöinä soudellen keskustelevat he ”taidekysymyksistään” ja vaihtavat
    mielipiteitä siitä, mitä olivat kuulleet.

    Aate synnyttää aatteen, ennen kuultu runo ja laulu antaa aihetta uusien
    syntymiseen, vaatimukset nousevat, aisti kehittyy, eri suunnat
    taistelevat keskenään uusissa laulujuhlissa ja kilpalaulajaisissa,
    lyyrillinen runo ja kertomarunous voittavat vuorotellen alaa, ja toisin
    ajoin rakastetaan laulua enemmän kuin soittoa, suorasanaista satua
    enemmän kuin runoa.

    Minä uskon, että ne ajat ovat olleet olemassa.