Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Taas on tyyntä vettä, rannat nousee, aukee lampi, sitten virta, sitten
    pieniä järviä ja soilahteleva pitkä suvanto — ja siinä se nyt sitten taas
    on — kahden vaaran puristuksessa putous, jossa keltainen vaahto kaatuu
    kalliopaaden yli. Putouksen vieressä on pienoinen mylly, ratas
    pärskyttäen vettä mustaan märkään seinään. Ylempänä myllärin tupa ja
    kiviaidan ympäröimät pellot. Takana on lehtoinen vaaran rinne, ylinnä
    avopää kallio — joita kaikkia, putouksesta alhaalta vaaran laelle ylös,
    hehkuttaa ilta-auringon viimeinen ilotuli. Tulee aina mieleen, tänne
    näitä vesiä sauvoessani: Kas, mikä majatalo Tuonen tumman joen partaalla
    — sitäkö varten, että väsähtänyt sielu saisi yöpyä matkallaan ikuisuuden
    ylävesiin, alkulähteelle, missä se sitten lieneekin, ehkä sokeana hetteen
    silmänä jossain hiekkaharjujen tai honkanummien umpisuossa — tuo tuli ensi
    kerran mieleeni, tuli joka kerta ja nyt taas, verkalleen huovatessani
    perä edellä, perätuhdolla Anti, punertaen sekin, illan hohteessa, itsekin
    punainen. Anti haukahtaa. Vene viilettelee suvantoa alas, äiti perässä,
    myllärin emäntä, entinen Repolan Johanna, lapsineen, yksi tyttö kokassa
    soutaen, kaksi keskituhdolla, yksi kokkakaarella istuen. Tuntee tulijan
    ja huudahtaa:

    ”Voi minun päiviäni — kun en ollut tunteakaan uutta venettä — oltiin
    menossa saunan lämmitessä vastaksien taittoon — ka, soutakaahan, tytöt!”

    Virta kantaa heidät ohi, ennenkuin ehtivät tarttua airoihin. Hän huutaa
    minulle, että soutaisin uuteen valkamaan niityn alle, missä on verkkovaja
    ja näkyy virepuut, siinä on parempi laskea maihin. Olen maissa ennen kuin
    he ja joudun kokastamaan heidän venettään, josta pipanat piipertävät
    maihin kuin vuonat karsinasta. Äiti käskee antamaan kättä ja
    notkahuttamaan, ja he notkahuttavat, kaikki samannäköisiä ja melkein
    samankokoisia, vanhin ihan niinkuin äiti ennen, kaikki valkotukkaisia ja
    heleäsilmäisiä — minua vihlaisee nuorinta, ristityttöäni, ilmaan
    keikauttaessani tunne: ollapa minullakin, mutta ei ole eikä mahda tulla.
    Äiti itse on hämillään ja hyvillään, kasvot välkehtien niinkuin aina,
    herahtaen vuoron nauruun, vuoron koettaen vakiintua totiseksi — ei tiedä
    oikein, mitä sanoisi, sitten sanoo:

    ”Juoskaa, tytöt, myllyyn sanomaan isälle, että tuli vieras ... että tulee
    ottamaan säkin... Tultiinpahan taas ... ja kalapönttökin mukana, kyllä
    se pian saadaan täyteen ... lohet hyppiikin kuohun alla niin että ... nyt
    siellä taas yksi ja tuossa toinen!” — Ja vasta sitten hän tuli
    tervehtimään, pyyhittyään kätensä esiliinaan:

    ”No terve, no terve! Kyllä nyt Ville tulee iloiseksi, kun on odotettu jo
    pitkään ... tuli juuri kotiin salolta puita lukemasta metsäherran kanssa,
    maanantaina se taas lähtee... Siinä se astuu, jankkailee, vaikka tiedän,
    että juoksisi, jos ilkiäisi — hei, astu ravakammin alamäessä! elä tuossa
    jarruttele!”

    Mies, jäntterä, tyyni, harvapuheinen, vaimonsa vastakohta, yhtä
    pidättyväinen kuin tämä eloisa ja puhelias, ensi näkemältä melkein tyly,
    jos ei tietäisi — ainoastaan silmät ja suun ympärys muhoilevat, ilmaisten
    mielihyvää ystävän tulosta.

    ”Maltettiinpas lähteä ... vaan lienee ollut tärkeitäkin touhuja... Ja
    uusi vene? Ja omaa tekoa? Eikä taida pahasti vuotaakaan.”

    Hän tarkastelee saumoja, nostelee kokasta ja perästä.

    ”Sopii kiittää Villen oppilaansa työtä, niin kiittää itseäänkin samalla,”
    minä sanon.

    ”Se on Villen paras kiitos, kun ei moiti,” nauraa Johanna.

    ”Ei ole hullumpi ensi tekeleeksi.”

    ”Tekeleeksi! Se pitää sitten jo olla maailman mainio, joka ei ole
    Villestä hullummaksi.”

    Ville vääntää missäkin selkäänsä ja me kokoamme Johannan kanssa muut
    tavarat ja nousemme pihaan. Koirat ovat löytäneet toisensa, heidän
    Ottinsa ja minun Antini, sisarukset, samaa pentuetta, Repolan peruja,
    yhdennäköiset, pystykorvat, punaiset ja kippurahännät, että tuskin voi
    toista toisesta erottaa, ja ryntäävät molemmat päälleni, ulvoen ja
    nuoleskellen — sitten puree Ottia kirppu ja sen on istuttava perälleen
    puremaan, jolloin Anti tarttuu häntään ja alkaa laahata, ja silloin taas
    alkaa kahina ja härinä.

    Pikkutytöt ovat turvautuneet äitinsä helmoihin.

    ”Ka, oletteko siinä, eihän vieraan Antia tarvitse pelätä enemmän kuin
    omaa Ottiakaan. Minä sitä sitten en ole saanut noista kakaroista rauhaa,
    ensin äidin ja sitten omani...”

    ”Katsokaa, Konttisetä viepi vuonaa karsinaan!” huudahtavat tytöt ja
    rientävät kaikki rinnettä pihaan, missä vanha äijä, pärevasua kantaen,
    tulee tuvasta ja menee nurkan taitse navettaan päin.

    ”Mitä se ukko kantaa?”

    ”Kun se tullessaan löysi vuonan louhusta, jalka poikki, niin sitä se
    hoitaa. Se sen sitoi ja on makuuttanut tuvassa ja nyt näkyy vievän
    karsinaan, kalun se taitaa siitä saada. — Käypi tupaan, minä menen
    laittamaan lettutaikinaa.”

    ”Ei nyt pidä turhaan sitä vaivaa nähdä.”

    ”No, ei toki milloinkaan ilman, se kuuluu meillä asiaan niinkuin ennen
    Repolassakin.”

    Heidän talonsa on pengermällä, tupa, aitat, navettarakennus, takana
    jyrkästi nouseva jylhä, komea vaara, Kurkivaara. Pihalla on kaikkialla
    kerppuja kuivamassa, nurkissa, tikapuilla, aidalla. Tupa on kuin
    vihreällä verhottu. Tästä näkyy koski ja suvanto ja siintävät
    kaukaisuudet yli pohjoisten salojen, soiden ja erämaan järvien. Istahdan
    rapuille levähtämään. On yhä enemmän viihtyisää ollakseni. Ville kantaa
    vettä saunaan, joka on vähän alempana, Johanna askartelee aitassaan.

    Hän on sama kuin vuosia sitten, sama reipas, ystävällinen, huolekas ja
    iloluontoinen — sama ilme, samat liikkeet — silloin pikku tyttö, nyt
    emäntä ja äiti. Hän oli ollut meillä asuntoa rippikoulussa, joka käytiin
    yhdessä, olimme olleet hänen veljensä Taavetin häissä, hän
    morsiustyttönä, minä sulhaspoikana. Hän joutuu naimisiin nuoren
    metsänvartijan kanssa, miesten parhaan, kaikkitaitoisen, sepän,
    kirvesmiehen, metsämiehen, joka oli rakentanut itselleen torpan ja
    myllyn tänne erämaahan. He elävät hyvin, molemmat aina työssä ja
    hankkimassa. Tulen tänne tuon tuostakin kalastamaan ja metsästämään,
    milloin koskitietä soutaen ja sauvoen, milloin suksella hiihdellen yli
    suurien soiden, Kurkisuon ja sen takalistojen, ja yli Kurkivaaran
    ensi kerran silloin, kun lähdin itseäni pakoon; silloin pois keväisiä
    hankia, pois kotoakin heti, silloin melkein niinkuin nyt. On uisteltu
    Villen kanssa lohet ja tuulastettu hauet, ammuttu teeret, metsot,
    jänikset, on haasteltu monet yöt nuotiolla, revontulten hulmutessa
    taivaalla, ja tuumailtu maailman menot ja tämän oman maan asiat halki,
    joita metsävahti ja hänen vaimonsa seurailevat kuin omiaan, lukien
    kaikki kirjat, joita saan heille hankituksi. Ollaan ystävät Johannan
    ja hänen miehensä kanssa, Johannan ehkä vielä enemmän kuin miehen.
    Viivyskelen täällä joskus viikkokaudet. Tuloni näyttää aina olevan
    heille iloinen, mieluinen yllätys, eivätkä tiedä, miten pitää minua
    hyvänä. Heissä on kaikkea sitä, mikä minulle ihmisissä aina on ollut
    miellyttävintä ja arvokkainta: ystävällisyyttä ja auttavaisuutta ja
    herttaisuutta ja osanottoa, tarve olla mieliksi ja aina antaa mitä
    itsellä on — haastan heille kaikki asiani niinkuin hekin minulle —
    ollaan ystäviä, minulla on vähän enemmän kirjatietoja, heillä enemmän
    elämän ja kokemuksen. Täällä minä aina pääsen siitä, mikä minuun muualla
    tarttuu epämieluisaa ja minulle kuulumatonta, tai kuormittuu raskasta.
    Täällä haihtuu haikeudet ja katoo kaipuut. Täällä on minulla oma
    kesäaittani, niinkuin erakolla maja, joka Villen kanssa yhdessä
    kalkuteltiin ja sammalsaumoille salvettiin —leikillä puhuen: minulle
    muka vanhain päivien varalle, kun äiti kuolee ja minä myön talon ja
    muutan tänne vaariksi, eläkkeelle, ja Villen ja Johannan lapset saavat
    periä sen huoneen ja mitä minulta muutakin jää. Johon Johanna nauraa: —
    Omasi kanssa siihen tulet — ja olisi jo aika tullaksesi ... (hän sitä
    samaa, mitä äitikin) ... johon minä: — Tuo Ville vei, ennenkuin minä
    ehdin. Johon Johanna: — Taisi tulla vakainen vahinko. Yksi tytöistä
    tuiskahtaa nurkan taitse:

    ”Äiti, tulkaa katsomaan, se seisoo jo kolmella jalalla!”

    ”Hyvä, hyvä, mutta en minä nyt jouda,” sanoo Johannan ääni aitasta.

    Tyttö tuiskahtaa sinne takaisin. Minä seuraan. Siellä on vuona
    karsinassa, seisoen kolmella jalalla, neljäs lastoitettuna ja sidottuna.
    Emo määkii kujassa, mutta vuona ei välitä siitä, vaan tunkee turpaansa
    häkkioven läpi, jossa hoitajansa maassa istuen sitä hyväilee ja sille
    haastelee, kiintyneenä siihen niin, ettei huomaa, ennenkuin minä
    tervehdin.

    ”Päivää, päivää, — ka, kun ne olisivat sen tappaneet, kun eivät luulleet
    kalua tulevan, vaan tulipahan ... kohta otetaan lasta pois ... menkää,
    tytöt, nyhtämään nuorta heinän helvettä pellon pientarelta ... katsohan,
    kun ei välitä yhtään emästään ... hoitajansa kättä vain imee... Kerran
    minulla oli koira, jota vähän aikaa hoidin, niin se seuraili niin, että
    kun en saanut haihtumaan muuten, niin piti sitoa ja minun lähteä veneellä
    suuren selän yli — jaa, jokos minä sanoin päivää, terve, terve ... menkää,
    tytöt, menkää ... minä heitän sille vielä olkia vuoteeksi... Käydään
    tuonne pihaan... Istutaan vaikka tähän rappusille... Mitäs sinulle
    sitten oikein kuuluu?... Olitko juhlilla? Hyödyitkö niistä mitä?
    Antoivatko laulannat lohtua sielullesi?”

    ”Enpä tiedä.”

    ”Sitä minäkin, ei niistä meikäläisille ... olinhan tuolla minäkin kerran
    ... en minäkään niistä heidän torviensa toitotuksista ja rumpujen
    pärrytyksistä ja juhlapuheista ja paukutuksista ... enkä minä sitä
    huitomista ja kuin väkisin laulattamista ja kilvan kirkumista, jotta kuka
    paremmin parahtaisi ... se on minun musiikkiani, kun tuo Johanna soittaa
    kanneltaan tuvan hämyisessä karsinassa.

    ”Nyt saunaan!” hoikkasi Ville törmän rinteeltä.

    ”Tullaan, tullaan!” hoikkaa Konttisetä vastaan.

    Joka kerta kuin tavataan, pitkienkin aikojen päästä, menee meiltä heti
    puhe näihin tämmöisiin. Hän on ystäviäni, niinkuin nämä täällä, ja
    muitapa minulla ei juuri olekaan, eikä ole ollut tarvis eikä enää tule.
    Hän on melkein sama kuin silloin, kun kävi ensi kerran meillä ja haastoi
    minulle hyvästä haltijasta ja miten sitä on hoidettava, että se
    viihtyisi, ja yhä hän siitä haastaa. Ei kukaan tiedä, kuka hän oikein on
    ja mistä kotoisin, enkä minäkään ole kysynyt. Kerran hän kuitenkin: että
    ”olisi ehkä voinut tulla vaikka pappi tai vaikka lääkäri, tai vaikka
    runoniekka eli rohvessori, jos en olisi sairastunut kovaan sielun tautiin
    ja tuskaan, jossa oli vähällä henki mennä, mutta ei kuitenkaan mennyt
    henki, vaan tuli, tuli henki sanomaan näyssä, että minä olen se kaiken
    hyvän henki ja kaiken kauniin henki ja sinun on seurattava minua ja
    opetettava minua muille. Siitä ei siihen aikaan kukaan tiennyt, mutta nyt
    on jo niitä, jotka tietävät ja ymmärtävät tai ainakin aavistavat. Minä
    olen sen kuiskaava ääni erämaassa.” Hän parantelee ihmisiä ja eläimiä
    luonnonlääkkeillä, hieroo, kylvettelee, lääkitsee luun ja lihan vikoja ja
    tyynnyttelee ja viihdyttelee verien vihoja. Ei ota mitään maksua
    vaivoistaan, mutta ruuan ja vaatteen ottaa, kun annetaan, ja evästä
    konttiinsa pitemmille taipalille. Ei hän viihdy kauan paikassaan, katoo
    pitkiksikin ajoiksi, mutta kun palaa, on, niinkuin olisi ollut kaiken
    aikaa talossa, elänyt yhdessä mukana, ja tietäisi, mitä on tapahtunut ja
    mitä tarvitaan. Hän on näkijä, aavistelija, ymmärtäjä, joka virittää
    ensin oman sielunsa sen vireeseen, johon yhtyy, ja siitä vähitellen hänen
    sielunsa omaansa. Olemme soittaneet monet sielun sävelet yhdessä, hän
    tulee kuin kutsuttuna silloin, kun minulla on sen soiton tarvis. Hän
    sanoo tietävänsä, kuulevansa kaukaa, milloin kuka häntä kutsuu.

    Istumme lauteilla, vastojen hautuessa, suloisessa lämpimässä, ennenkuin
    löyly vielä on lyöty.

    ”Olisin minä kuitenkin tahtonut siellä juhlilla yhden laulattajan lauluja
    kuunnella,” jatkoi siinä Konttisetä. — ”Olisin vielä kerran tahtonut
    kuulla niiden etelän tyttöjen kuoroa.”

    ”Missä te heidät kuulitte?”

    ”Ka, oletpa kuullut sinäkin ja nähnyt, koska sitä äänesi vieläkin
    värähtää. Ja jos olet kuullut ja nähnyt ja ymmärtänyt heidät oivaltaa,
    niin on heistä ollut siellä juhla sinullekin, niinkuin oli minullekin.
    Missäkö? — elähän, Ville, vielä lyö löylyä, annahan, kun haastellaan,
    tekisin siitä runon, jos osaisin — tuli vastaani neitoparvi niemen
    kainalossa, haltijatar impineen valkealla hiekalla — ilakoivat ja
    lauloivat, minä metsän reunassa polulla ihmeissäni istun ja kuuntelen —
    näkevät minut, eivät kirkaisten kummitusta pakoon, vaan huutaa tyttö
    eväilleen — esitteleikse, sanoo nimensä, itsensä ja sisartensa — ei
    kysytä, kuka on tämä äijä ja minne hänellä matka, niinkuin täällä aina
    muut yli olan ja nenän vartta pitkin, vaan tietä kysytään, milloin laiva
    lähtee, onko kiire jos ehkä tiedän, saavatko luvan kysyä — he matkalla
    juhlille —on tultu Savon saloja ja järviä ihantelemaan, tänne
    tahdottaisiin jäädä, täällä aina olla, ei siellä, mistä he, näiden
    näköalain vertoja. — Pitää tulla tänne olemaan, minä sanon. — Eihän
    tiedä. Tekisi kyllä kovin mieleni tulla, hän sanoo ja katsoo
    herttaisesti kaihoten. Minä heidät neuvon siitä eteenpäin, saatan
    oikotien päähän, josta vie laivasiltaan — siitä hän kiittää, ottaa
    omasta rinnastaan kukan ja kiinnittää minun rintaani, ukkorähjän,
    tämännäköisen kulkijan ja kerjäläisen — ja laulaen lähtevät, ei kuulu
    tirskuntaa tienkäänteen takana näiden tyttöjen, vaan vilkuttavat kädellä
    ja liehuttavat liinoja harjun rinteeltä. Sanon sinulle: en ole ihanampaa
    nähnyt — sinua aattelin: siinä sinulle nuorikko taloosi — siitä
    minullekin muistelemisen iloa koko taival tänne asti erämaan halki. Minä
    kun mitä semmoista näen ja kuulen, sitä tallettelen ja kantelen kuin
    linnunpoikaa povella. Ne olivat hekin sitä hyväin ihmisten heimoa, olipa
    olevinaan heitä ikäväkin... Nyt saat, Ville, lisätä lämmintä.”

    Kylvetään verkalleen — Ville haastaa asioistaan, ja sitten istutaan ulkona
    rahilla saunan seinämällä illan viileässä, polvella puhtaat paidat, jotka
    Johanna on siihen pannut, kullekin omansa.

    ”Hohhoo,” huokaa vanhus, ”onpa taas hyvä ollakseni, hyväin ihmisten
    hoivissa — onhan siinä puhdas paita minullekin — se on tuo Johannakin
    sitä hyväin ihmisten henkiheimoa — sitä on Taaton mamsselikin — ei
    niitä ole monta, vaan joitakin on — sitä samaa valittua sukua ovat.
    Minä uskon, että maailmassa on kahdenlaista heimoutta, ruumiin ja
    hengen. Hengen heimoudet kulkevat kätkettyinä vuosisatain, ehkäpä
    tuhansienkin alitse — antiikista ja Egyptistä ja Intiasta ja vielä
    kauempaakin historian aikain kautta näihin päiviin asti — yksilöityvät
    ja uusiintuvat ohi ruumiillisten periytymisten henkien periytymisen
    tietäjä sen salaväyliä ... niistä ajantiedot ihmeissään kertoo, pyhistä
    miehistä ja naisista, mutta paljon on semmoisia, joista historia ei
    mitään tiedä eikä ihmiset tiedä, mitä aatelia he ovat — ei näitä kaikki
    ymmärrä enkä osaa selittääkään, mutta sinä ymmärrät, sinulla on vähän
    semmoiset tuntosarvet kuin minulla. — Minä vielä siitä tytöstä — onko
    mitään ihanampaa luomakunnan luomaa kuin hyvä ja hieno ihminen, kun on
    vielä nuori ja kaunis nainen! Se on ruma tarina, että se oli nuori
    nainen, joka vietteli miehen ja sai aikaan syntiinlankeemuksen ja
    ihmiskunnan kirouksen — ei ihmiskunta ole langennut eikä kirottu, siinä
    on vain hyväänsä, huonoansa. ’Uskotko, että tuo nuori morsiamesi olisi
    voinut käärmeen neuvosta sinut langettaa syntiin?’ kysyin kerran
    apulaispapilta, joka oli kihlannut rovastinsa tyttären. Jäi siihen
    tuppisuuksi. ’No, jos ei se, niin kuinka sitten joku toinenkaan?’ Miksi
    olisi pantu pahasta maailman perustus? Ei se ole siitä pantu, vaan
    hyvästä on pantu. Ihmisen aivoitukset ovat hamasta lapsuudesta yhtä
    hyvin hyvät kuin pahat.”

    Johanna jo huikkasi tuvan rappusilta illalliselle.

    ”Tullaan... Se olisi pitänyt tehdä tämä tarina semmoinen, että maailma
    oli alkujaan riidan, sodan ja turmeluksen ja pahennuksen erämaa, mutta
    sen keskessä oli rauhan ja rakkauden keidas. Niin siinä keitaassa asuu
    luojan kaksi luomaa onnellista, ne syövät tiedon puun ja rakkauden puun
    ja kauneuden puun kaikista hedelmistä, joka puu on yksi ja sama puu, ja
    saavat siitä sen valistuksen, että menevät portille ja puhuttelevat
    ohikulkevia ja ulkona olevia ja kutsuvat sisään käymään ja katsomaan
    heidänkin taloaan, että tulkaa näkemään, mitenkä täällä meillä eletään,
    ja sitä mukaa kuin tulijoita on, niin sitä mukaa siinä paratiisi laajenee
    niinkuin uudispelto ja sen muurit siirtyy niinkuin pellon aita ja
    käsittää lopulta koko maailman, vaan joka ei osaa eikä tahdo elää,
    niinkuin paratiisissa pitää, niin se menköön takaisin maailmaan entiseen
    kurjuuteensa, kunnes tulee halu päästä uudelleen autuaitten asuntoon. Se
    olisi ollut sillä tavalla se maailman luomisen ja ihmiskunnan ylennyksen
    taru kirjoitettava ja sillä tavalla ajateltava ihmiskunnan alku. Sitä on
    herttainen sillä tavalla ajatella ja niin minä sitä ajattelen yksikseni
    talottomilla taipalilla. Mitäs Ville sanoo?”

    Ville vain kuunteli ja muhoili:

    ”Osanneeko siihen semmoiseen minunlainen mitään, mutta en minä siihen
    aituukseen sentään kaikkea maailmaa tahtoisi.”

    ”Eikä ole pelkoakaan, että koko maailma siihen pyrkisikään.”

    Verkalleen pihaan astuessamme virkkoi setä vielä:

    ”Olihan se ihana neito — ajattelin sinua ... olisi siinä ollut taloosi
    emäntä, sillä oli niin tekevän näköiset kädetkin.”