Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat teoksessa

Ladataan paikkoja...




    RAKKAITA MUISTOJA

    Runomuotoisia kuvauksia

    RAKKAITA MUISTOJA.

    ”AIKANSA LAPSI”.

    Niin usein kummastun, kun miete vie
    mua entiselämääni, tielle harhain.
    Syyt niihin? Yksi veressäni lie, —
    se usein meille puolustus on parhain.
    Ja toinen? Lapsuuteni vaikutteet.
    Ja sitten? Nuoruuteni murrosaika...
    Nuo kaikki matkaani on suunnanneet.
    Myös oma tahto... Koko elon taika.
    Mua aivan painaa miete se, ja kaipuu
    syyt toivoo ilmi mailta muistojen.
    Kidutus turha! Etsin: löydä en. —
    Mut ehkä laulaen taas tuska haipuu!
    Siks muistu, armas aika, joka johdit
    tien alkuun pientä, kuvin rikkain hohdit!
    Ah, muistot nuo: kuin myrskyn viemä laiva
    ne loittonee, — on kiinni saada vaiva...

    Kyll’ Onnetar, se kultakutrinen,
    loi elämääni, luulen, vastakohtaa!
    Oon Savon lapsi, kauniin, kaukaisen, —
    veet välkkyy siellä, vaarat siintää, hohtaa.
    Ei suvustani ennen kukaan muu
    pois joutunut lie sieltä, yöstä salon.
    Siell’ ylväs vaara pelloiks avautuu,
    ja siell’ on kyly, jossa päivän valon
    näin ensi kerran. Mutta kuinka sieltä
    siis eksyin, poika, varhain kiertämään?
    Muut aikaisin jo veivät, — kohta tään
    näin maani eräät kolkat... Siltä tieltä
    se kulku alkoi ... kunnes muita maita
    myös vaeltelin, katsoin, loistokkaita,
    sain nähdä Tanskan, rannat Reinin, Saalen,
    Provencen, kulta-kirkot Monrealen...

    JALOMIELISET.

    Mut kuinka Onnetar mun ottikaan?
    Ol’ äitini kuin synkkä kirja, jota
    hän tutki, raamattua ainiaan, —
    kai Ismaelin äidin turmiota
    ja Saulin tietä synkän-ylpeää,
    näkyjä kuumeisia Ilmestyksen.
    Niist’ älyn ymmärtääkö elämää
    hän saanut ois? Vain älyn hämmennyksen.
    Kun painoi elämä, ja vaikerruskaan
    ei auttanut, hän nautti miten voi ...
    ja sitten taivaan koston lyödä soi.
    Niin minut tänne suureen riemuun, tuskaan
    hän antoi tulla poikasena lehdon, —
    ja maantien-ojaan laati mulle kehdon,
    kun miestä, johon, houru, liikaa luotti,
    hän turhaan auttajaksi hätään vuotti.

    Mik’ onni: Onnetar nyt minut sai.
    Jäin vanhemmitta aina siitä saakka.
    Se hyvä: kirkkaampikin äiti kai
    on usein lasten taantumus ja taakka!
    Mut Onnetar nyt minne orvon vei?
    Se johti hänet hoiviin jalon naisen.
    Kuink’ aika vierii! Hänkään elä ei
    nyt enää! Mutta varmaan siunaavaisen
    luo minuun yhä katseen taivahastaan:
    jos taivas lienee, niin hän siellä on. —
    Sain kodikseni kauniin kartanon, —
    säteili sieltä kirkkaat ruudut vastaan,
    ja pihan nurmi, puisto, lehto laaja
    — mua leikkiin kutsui... Aina olkoon saaja
    hän kiitokseni! Poikaselle sadut
    hän kertoi, — niinkö alkoi haaveen ladut?

    Se suku vanha kuului parhaisiin, —
    puol’germaaneja, nuoret aivan fennot.
    Jo ammoin ansioikseen piirrettiin
    mieskunto, — eipä haaveet, runonlennot!
    Se oli hurskas perhe, Jumalaan
    se uskoi, eräät ehkä muodon vuoksi, —
    kun suojatilta uskot kokonaan
    jo varhain epäilyksen kuiluun juoksi...

    He vakavina teki virkatyötä.
    Kesäksi perhe maalle kokoontui,
    se metsästeli, purjehti tai ui, —
    tai loikoi vanhat, rakkaat kirjat myötä,
    Topelius, Runeberg, ne ennen muuta:
    niiss’ aatteet pitäneet ei suurta suuta, —
    nuo vauvat, kapaloidut kulta-nitein, —
    ne antoi elää varmoin mielipitein!

    Mut aika muuttui... Nuorin pojista
    jo ”Viimeistä atenalaista” luki, —
    se ennustiko ristiaaltoja,
    joiss’ uppos meiltä moni vanha tuki?
    Mut siitä ei nyt! Kerron tässä vain,
    milt’ olo siellä poikasesta näytti,
    ja minkä kauniin muiston siitä sain.
    Sen rakkaan talon aika-ajoin täytti
    kotoiset, vieraat, — Suomen lippu nousi,
    ja keittiössä juostiin, touhuttiin...
    Jokaista luokkaa, — saakka ”aateliin”, —
    kun sattui, sinne ajeli tai sousi.
    Luutnantit, riemun-ruusut poskipäissä,
    helisti kannuksiaan, mieli häissä...
    Verannan kirjo-lyhdyt loisti illoin. —
    Niin toiset. Mutta mitä tunsin silloin?

    Ne loisti lyhdyt, kruunut, valssi soi
    ja kutsui heitä salin permannolle.
    Mut miksi minut outo vaisto, oi,
    vei sieltä pakoon, metsään, kalliolle?
    Tai pirtin puolelle ja hämärään,
    joss’ oltiin onnelliset auringosta
    ylempäin, — nöyryys, uni silmissään?
    Tai nauttimaan vei Alroy-kirjaa, josta
    kimalsi romantiikan kultakalvat...
    Nuo juhlat, moiset kirjat, niistäkö
    sai kiihdykettä äidin perintö:
    haluni nautintoon? Ja köyhät, halvat
    toi rintaan säälin, joka nauttimasta
    mua estää? — Talttunut en torunnasta:
    puu kasvaa, lajiltaan ei muutu lainkaan!
    Mut mitä sitten vielä nähdä sainkaan?

    KYLÄMAISEMA.

    Kun orpo pian nosti aran pään,
    ja silmä hiukan katsella jo keksi,
    niin kuinka synnyinseutu hymyllään
    mun sydämeni teki riemuiseksi!
    Se talo oli mäen harjalla
    ja keskimailla alannetta aavaa,
    kuin jättimäisen padan pohjassa.
    Jos nousin katolle, niin yhtä haavaa
    näin metsiä ja järvenulapoita, —
    ne hopeana välkkyi poutasäin, —
    ja kaupungista kirkontornin näin; —
    ja sitten vielä herraskartanoita:
    niiss’ oli vanhojakin, joilla puistot
    ja lehtokujat, monet vanhat muistot...
    Mut talot harmaat, kujat alastomat
    ja likaiset, ne oli rahvaan omat.

    SIELL’ OLI AATELISTO...

    Siell’ oli aatelisto, — tosiaan!
    Vain pieni, silti arvoluokkaa kaksi:
    ylempi, alempi, — ja kumpaakaan
    ei sanoa voi toistaan kummemmaksi!
    Niin, oikein aatelisto, jota ei
    nyt enää edes museoissa tapaa
    ja jonka keräilijä suurin vei...
    Ja millainen se oli luokka vapaa?
    Ylempi ensin! Muistoistani sieltä
    eteeni kohta ylväs purjehtii
    majurinleski Aurore Apollonie af Silverstierna,
    — hei, pois halvat tieltä!
    Hän asui kartanossaan ruskeassa
    ja kaksinkertaisessa, — lahdelmassa
    se ”hovi” näkyi, koivukujan päässä
    ja tammipuistikossa iäkkäässä.

    Aurore Apollonie, — jo vaakuna
    lahosi portillaan... Ja kuului olleen
    siell’ aaveita ja salaportaita...
    Kun joskus jouduin hänen kartanolleen,
    näin, että rakennukset rappeutui...
    Mut rikas oli muka: kultaa silkkaa
    saleissa, kuten kansa otaksui...
    Tai liekö tämä puhe ollut pilkkaa
    ja vihaa, kun hän oli alaisilleen
    niin saita, että sillinkuvan toi
    hän renkipöydän päähän: siitä voi
    ”särvintä” silmin syödä nielemilleen
    vedelle, leivälle! No, kansa jälleen
    se varastellen kostaa emännälleen. —
    Hän elää yksin ... hoitaa sukumaita
    tavalla, jonka niin ja näin on laita.

    Tuo vanha rouva kiertää kiesseillään
    vain kerran vuoteen porvarien kemut.
    Naisseuraan muuhun tuo hän pystyn pään
    ja ylen hienot réticulen lemut,
    kun eräät muut vain tuoksun puodeistaan.
    Hän ylhäisesti nostaa silmäluonta,
    ja kahahtelee sikkimustissaan...
    Ma koskea saan kättään sinisuonta...
    Soi hillitysti kirkas ruotsi suussaan...
    Hän uskoo Jumalaan ja entisiin
    oloihin. Puettuna kalleimpiin
    hän korkealla istuu sukupuussaan,
    Aurore, tuo suvun vanhan — iltarusko.
    Hän iltarusko? Puheita ei usko
    hän nuorten, jotka käyttää ruotsin kieltä
    vain aseena, kun puoltaa suomenmieltä.

    Hei chignon-niskaa. Kansan paljostoon
    hän tuskin katseen loi, tai hymyn antoi:
    se oli hälle raakaa, — sans façon. —
    Niin vanhaan tapaan torppareilta kantoi
    hän verot, — rahaa ainokaiselleen
    keräsi tyttärensä tyttärelle
    ja ”vävylle”, ken papinsäkkeineen
    lie ollut ”armollemme” aika helle:
    hän joi, ja yhä paisui vatsan-pallo,
    ja mammonaa hän käsitellä ties
    kuin yleensäkin ylväs aatteen mies, —
    hän oli näet sveessi visakallo.
    Sen jalon aatteen voiman moni tietää
    sai luissaan juomingeissa, kunnes sietää
    ei jaksanut, vaan ”vastalauseen liitti”. —
    Mut armolle jo pelkkä sveessi riitti.

    Se oli parooni! Ja kuitenkin
    hän kaksi poikaansa toi kouluun samaan
    kuin muukin kansa. Miksi aatelin
    näin vaihtoi hyödyn proosalliseen kamaan?
    Nuo pojat kauniit aasa-jumalain, —
    suust’ ulkosalla hampaat tuuman verran, —
    ne sai nyt, niinkuin talonpojat vain,
    ritareiks opetella uuden herran,
    jok’ oli ennen tallirenki: kansa. —
    Mut ylimmistä täytyy riittää jo,
    kun tilaa runomuodon ahdinko
    ei anna, — oma punomani ansa!
    Nyt — köyhä aatelisto! Muistan sangen
    suursukuisen siell’ Anna Loeven-Brangen, —
    mut eipä enää ”kämmen jalopeuran”
    hän ollut! Minkämoisen saikaan seuran!

    Hän oli suvun vanhin, rappioon
    käsissään luisui Vaskilahden talo, —
    pois myytiin metsää, maita, — ruohikkoon
    puutarha peittyi, ränstyi kuisti jalo.
    Niin, varsin vanha oli neiti tuo...
    Hän juoksi, muistan, visiiteillä aina,
    samosi pappiloihin, moukkain luo,
    niin pienenä, ja kasvot huolekkaina:
    hän siten kerjäämässä kulki muka.
    Mut hän ol’ aina nöyrä, hymysuu:
    ”Kun olen köyhä ... naimaton ... ja muu...”
    Hän ylpeytensä salasi jos kuka,
    sydämet pappien ja rouvain voitti,
    myös talonpoikia hän kunnioitti. —
    Niin veikko-vainajansa poikaa kaksi
    hän kouluttaa voi suvun nostajaksi.

    Ne pojat vaakunaansa näyttivät
    suruissaan, risoissaan, ja täti vuotti
    ritariaan, niin tiesi ilkeät.
    Mut minä uskon: Jumalaan hän luotti
    ja tyytyi kohtalonsa päätöksiin. —
    Mut minne jäivätkään Pistolecorsit,
    tai Pistelkorssit, kuten sanottiin?
    Heit’ usein pistelikin pojan-norssit,
    kun pöyhkeinä ne kaksi neittä kurjaa
    siell’ asui likaisessa kopissaan.
    Ei kaupungissa, niin, ei päällä maan
    lie ollut sveessiparia niin hurjaa!
    Mut onpa myöskin vastapaino pilkkaan:
    he kouluttivat torpanpojan vilkkaan
    yl’oppilaaksi, — ruotsikoksi aivan...
    Hän joutui santarmiksi, — maksoi vaivan!

    INTERMEZZO: SALONSIIRROKKAAT.

    Nuo maalaispojat, tuodut hengentyön
    aloille: usein työ on heille pulma!
    Kun varsa ensi kerran riimuvyön
    ja valjaat, aisat saa, on muutos julma.
    Yl’oppilaaksi päästään, lahjat ois...
    Mut silloin alkaa usein kuperkeikat.
    Ah, uran etsinnässä jospa vois
    opastaa suku, selitellä seikat!
    He yksin harhaa, mikään heille sovi
    ei oikein... Unhotusta tarjoaa
    elämä uusi, maljat kimaltaa, —
    ja yhä kasvaa velkain suuri lovi.
    Nyt pakoon! Hyv’ on, nurkkakirjuriksi
    jos joku pääsee. Tämä santarmiksi,
    vapauden, maamme ruoskijoiden pariin! —
    Ja usein juuri parhaat sortuu kariin.

    PAPISTO.

    Postscriptum aatelista: tässä sen
    toin, niinkuin näitte, rahojensa mukaan
    nyt arvojärjestykseen. Sellainen
    maan tapa silloin, — eikä siitä kukaan
    myös meistä varmaan närkästyä voi,
    näet: ”Rahaa, rahaa!” veisaa ajan kuoro,
    ja ken nyt aateluutta unelmoi! —
    Mut tulkoon sitten papistolle vuoro!
    Sen ajan papisto: se Jumalahan
    lujasti uskoi, moukkiin ajoi se
    enemmän unta kuin se tahtoi ne
    herättää edes ”palvojiksi” mahan.
    Se saarnas vähää uutta vastaan, kasti
    ja vihki, kuoppasi, ja virkummasti
    keräsi maksut, nukkui tunnoin hyvin...
    Jumala siunas laarein lisääntyvin.

    Rovasti vanha, vapiseva jo
    monetkin vuodet haudan partahilla, —
    päälaellaan niin kaunis kuutamo,
    ja kulmakarvat niinkuin niittyvilla, —
    pikiintyi nuoreen bonniin, leskimies.
    Siin’ oispa sairaalle nyt herkkupala!
    Mut yksin nuori tuomarimme ties,
    oliko otus lintu vaiko kala,
    kun, nähden mamsellille viisaimmaksi,
    sai hänet bonniks isoon pappilaan,
    rovastin suvulle. — Ei kuutakaan,
    niin ukko kosi. Heti ruustinnaksi
    se bonni suostui. Nyt maantiedot, ranskat
    voi jäädä syrjään, sijaan plyymit, hanskat,
    ja pappilass’ on häät ja tanssiaiset.
    Viis kuuta vieri, juotiin varpajaiset.

    ”Sen rouvan onnea!” niin lauletaan. —
    Moist’ arvannut ei ukon virkaveikko
    Malakus-kappalainen, — pullollaan
    on hänen suunsa, vatsa varsin keikko.
    Hän saarnaa: ”Taivahaassa torpanmaa!”
    ja saarnatuoliss’ ottaa nuuskaa, pärskyy, —
    ja rautateitä vastaan singottaa
    hän salamoita, jotta kirkko tärskyy.
    ”Ei taivahaassa”, tietää ukko Romo,
    ”raketa rautateitä! Eikös tää...
    kuis-, minkäskallaista on syntiä!”
    Hän rintaansa lyö, huutaa: ”Ecce homo!
    Hän saarnamiehen arvoon nousi suureen
    ja paljon vanhain botforien juureen
    sai katuvia, joiden tuskaan vahvin
    virvoitus oli tilkka kuuman kahvin.

    HUOMATTAVA KINKERIATERIA.

    Kas, siihen hyvään aikaan jumaloi
    papistoaan se harras, kelpo rahvas,
    se sille rieskat, piimät, munat toi.
    Ja kerran kinkereillä ”uskoss’ vahvass’”
    sanctorum congregatio” papiston
    söi himoruokaa, niin, söi autuudesta
    säteillen hernekeiton mainion
    hm, astiasta yksikorvaisesta,
    jonk’ arasteltu nimi ranskan kielin
    lie vase de nuit, siis suomeks ”vaassi yön”.
    Tään teki emännälle piruntyön
    Paganus-kauppias, kun hartain mielin
    emäntä tukkajuhlaa valmisteli
    ja puodiss’ astioita tingiskeli. —
    Paganuksesta kerron teille vasta, —
    ja lakkaan pappejani parjaamasta.

    MAAPORVARISTO.

    Maaporvaristo? Kotikieli sen
    ol’ ylimalkaan ruotsi, — taipumusta
    jo suomeen, kieleen rahvaan-porhojen.
    Ja eräs, jonka suomen-mongerrusta
    en unhota, heist’ oli hupaisin.
    Hän oli norjalainen, vanhus rehti
    nimeltä Heiersen. Tuon naapurin
    luo pääsi niityn poikki, kunnes ehti
    portille, jossa kasvoi jylhä kuusi,
    mut siinä koiraa poika karttaa sai,
    sen kunnes kutsui Metta-rouva, tai
    isännän ääni: ”Pluto!” sille huusi...
    Mua kahvitettiin siellä — hosianna! —
    ”Nyt lille piige drengin kanssa panna
    saa värkki järvessä”, näin herra laati,
    kun sisäkköä verkonlaskuun vaati.

    Mut leikki pois! Taas aatteen vuoro on, —
    vaikk’ onkin ilve mulla perisynti,
    kun ”vakaus” (muotisana!) suolaton
    ei tepsi. — No, se aate? Että kynti
    ja kylvi: teki työtä! Satoaan
    söi omaa, olematta minkään orja,
    jos verot vain voi maksaa aikanaan.
    Mies vaitelias, — eikä selkä norja.
    Niin, maamies, vapain kaikist’ olennoista!
    Kuin oma valtakunta talonsa!
    Ei politiikkaa, — rauhaan maailma
    jäi häneltä, ei huolta kunnioista!
    Sit’ oli Heiersen, siis ihanteeni. —
    Myös minä kerran valtaan alueeni,
    ja hoidan sen, käyn hautaa kohti vaiti,
    maa olkoon Suomen maa tai Ranska, Haiti.

    INTERMEZZO: KAUPUNKI.

    Ja sitten porvaristo kaupungin, —
    tuon hiljaisen ja kauniin kylän, missä
    sain käydä koulua ja haaveilin
    jo hiukan kevät-iltain hämärissä; —
    sen talot vanhat: veden äyrääseen
    ne oli usein tehty, sinne saariin; —
    vei pari kujaa torin korkeuteen
    kapeina, mutkitellen moniin kaariin...
    Siell’ oli muinaislinna harmaapäinen...
    Ja kirkko uusi, ruma, punainen,
    kun kunta antoi purkaa entisen
    ja kauniin... Myöskin kirkko venäläinen
    ja pieni siellä kiilsi sipuleineen.
    Siell’ ilot koulupojan, harhateineen, —
    nyt huiske markkinain, nyt luistinkelit, —
    jäänlähtö, kevään-huudot, pallopelit!

    KAUPUNGIN PORVAREITA.

    No niin, sen porvaristo: kieleltä
    se oli ylimalkaan muukalaista.
    Ja mieli? Siihen nähden yleensä
    se lienee ollut rommiin taipuvaista, —
    muun nimistä jo hiukan päättää voi:
    Paganus, Redsven (Reisvänni) ja Bonet,
    ja Kniper, Piper, Nykopp. Siihen soi
    lisiä ryssänkirkon kellot monet
    näin kilpaa rallatellen: ”Kilin-kalin
    Pilikova, Malinova, Kulikova, Pomiloff.”
    Jos lisätään Pötz-Meyer, Büxenhof,
    niin meluun hukkuu nimiluokka alin:
    Turunen, Mömmö, Tallukka ja Siidoin.
    Se porvaristo paljon nukkui, riidoin
    heräili pienin, petti moukkaa hiukan, —
    mink’ ehti kesken juopottelun tiukan.

    Hei, rommi juosta voi, kun kansa maat
    ja mannut vaihtoi tilkkaan viinarännin. —
    Nyt Nykopp hommas kemut mahdikkaat,
    niiss’ otti saita Meyer aika kännin.
    Mut syntyi riita: Kniper takaapäin
    nipisti Piperiä, Piper vinkas,
    hän luuli fenno-Mömmön tehneen näin,
    ja antoi hälle iskun. Mömmö rinkas
    ja pökertyi! Hän päivän makas silleen,
    ja virkosi. Mut oksall’ ison puun
    kaks päivää istui Piper, tuumailuun
    syventyi veljesmurhan, synkkään dilleen.
    Mut viimein Kniper hänet, jälkeen haukun,
    sai alas sieltä, tuoden hälle naukun
    puun juureen: Piper silloin alas reitti. —
    Vaan kuinka Siidoin Mömmön akkaa heitti?

    Se kävi näin: tuo seura kuvattu
    joi rommia, myös konjakkia: niistä
    se juopui, täyttyi onnen-haaveilu, —
    on huumaus välttämätön, sit’ en kiistä!
    Mut toiset juopua voi muustakin,
    niin, raittiudesta, siveydestä, taikka
    vain uskonnosta: tapa yleisin
    tää synnyinhumala, kai tiukka paikka.
    No, into porvareissa alemmissa
    siell’ alkoi hihhulien uskontoon.
    Ja lahko juopui! Kiihtyi hurmioon,
    niin että miehet, naiset kokouksissa
    kuin koirat ulvoivat. Myös portti ahdas
    on heillä, uuni: jokaisen kuin tahdas
    sen sisään täytyy, — nyt he Mömmön pakkaa.
    Vain lamppu sammuksiin, — ”bror” Siidoin nakkaa.

    Kuin Mooseksella Michelangelon
    Paganuksell’ on parta, päässä jakaus
    käy keskellä. — Hän itse puodiss’ on:
    se haaraparta heiluu, suusta ”vakaus”
    ja leikki sinkoilee. Jos kundejaan
    hän muista ei, hän nimet heille antaa...
    Lyö tekohampaat tiskiin kidastaan
    ja kutsuu luokseen Liisaa, Kaisaa, Mantaa:
    ”Näin irti otanko myös korvat, nenän?” —
    ”Ei!” kirkuu emäntä ja juoksee pois.
    Mut ukko palauttaa, — ja juuri tois
    hän kaupanpäälliset, kun siihen tenän
    taas rouva tekee: ryntää puotiin, paita
    punainen yllään, ryssä paksu, saita, —
    ja sättii miestään tuhlariksi. Tulos:
    ett’ ukko jörrii suutuksissaan ulos.

    Hän kalarantaan lähtee kissoineen, —
    se kissa, vaakakupissa se aina makaa,
    ja kalan-ostossa käy yksikseen.
    Se millä ostaa? Mikä kaupat takaa?
    Sen kaulaan pannaan sikari; kun saa
    se kauppiaalta kalan, sikarinsa
    se antaa. — Nyt he kahden tallustaa, —
    ja ukko leppyy kanssa suosikkinsa.
    Taas on hän valmis leikkiin. Tuossa ajaa
    mies valkealla hevosella: ”Kas,
    mist’ ajat, Kusti, kalkkilaivallas?” —
    Maanukko katsoo vanhaa sutkauttajaa:
    ”Kah, Pakanata! Kapteeni sen tiennee,
    hän tuolla peräsalongissa lienee!” —
    Ja ruunan häntää nosti: ”Katsokaapas.” —
    Paganus päätä raapas: ”Voi sun saapas!”

    KANSA.

    Nyt kyllin lienen näistä veistellyt. —
    Ja kansa? Kuitenkin sen outo juopa
    erotti muista, — oudompi ei nyt.
    Se kansa, näköjään niin hyvänsuopa,
    se syntyi, kasvoi, nai ja nukkui pois.
    Se uskoi Jumalaansa, — vanhaan tapaan
    se poltti kaskea, ett’ elää vois
    taas talven, pisti potattia napaan.
    Se huijas maitaan; — luki joku nero
    virskirjaa; — toinen viisas paransi
    trakoomaa savulla, tai kiiruhti
    yht’aikaa popan luo ja papin: ero
    siin’ ollutkaan ei suuri — siihen aikaan:
    yks neuvoi sanaan, toinen sanan taikaan.
    Mut mainittakoon vielä tieto eräs:
    kun aikaa vähän vieri, kansa heräs!

    HERRAVIHA.

    Mut silloin, taikka vähän ennemmin:
    ol’ aimo herra nimismieskin silloin!
    Kun kaukaa tullen kirkkomatkoihin
    sovitti rahvas verontuonnin milloin,
    hän pyhänä ei ota vastaan: hän
    nyt lepää! Miehet parin lantin vuoksi
    sai vuottaa maanantaihin, pöhnäisän
    hän kunnes päänsä nosti. Hukkaan juoksi
    maamiehiltä näin kalliit kesän hetket.
    Ja kolme poikaansa hän ryöstöilleen
    vei usein mukaan, oikein näyttääkseen,
    millaiset herroilla on huviretket:
    kun talon jätti, paitsi saatavaansa
    myös otti lampaan omaan karsinaansa,
    ja puolsi tekoaan ”lainselityksin”:
    ”Syy siinä, etten tullut tänne yksin!”

    Ja vanhat kertoo, miten Masalin, —
    kun susista taas kerran koitui huoli
    ja niiden ajoon rahvas kutsuttiin,
    mies talosta, tai melkein kuntaa puoli, —
    kun metsää samottiin, ja rengas jo
    supistui ahtaaksi, ja vallesmannin
    reen luona hengähdettiin tuokio,
    niin siihen riensi isä Matti Mannin,
    toi jonkin viestin. Mutta tuiskusäässä
    hän lakkiaan ei riisu! Vimmattuun
    se raivoon herran sai, hän kaiken muun
    unohti, karjaisi: ”Vai lakki päässä
    minulle puhut! Polvillesi, alas!”
    Ja vanhusta hän löi. Muu joukko salas
    vihansa, — mutta milloin vanhat tätä
    vain kertoo, huokaamatta ei he jätä...

    SIIRTYMINEN NYKYAIKAAN.

    Näin entisaikaa kuvannut nyt oon, —
    pääpiirtein harvoin, niinkuin mulle hohtaa
    sen muisto... Niinkuin Saimaan saaristoon
    ja kallioihin kesän päivä pohtaa,
    niin lämmin sittenkin on muisto tuo.
    Ja silti siihen yhtyy miete: miksi
    jo lapsuus meidän kohtalomme luo?
    Maantieltä aloin: jouduin kulkuriksi...
    Sain nähdä maailmassa paljon kyllä, —
    ja kuitenkin oon täällä vieras vain!
    Jotakin entistäkö aina hain? —
    Inehmo, taivaan arvoituksiin yllä
    et järjelläsi! Heitä huoli moinen! —
    Sen sijaan tässä vielä tarinoinen,
    mitenkä vanhan muuttuneen jo kuulin,
    kun kävin siellä äsken. Toiseks luulin...

    Niin pian aika vanhan tuomitsee!
    Miss’ on nyt monet menneet arvot, aatteet? —
    af taloon astelee
    mies nuori tuossa, yllään herrasvaatteet,
    mut nousukasten kansaa: muodoton.
    Hän työntyy vanhaan hienoon saliin, sinne
    käy vastaan rouva: ”Kuka vieras on?”
    Mies esittelee: ”Poikaa torpparinne
    kai ette tunne, Pekka Käärmerintaa?”
    Ja jatkaa: ”Armo talonsa kai myö?” —
    Aurore Apollonie nuo sanat lyö
    vain leikiksi: ”Juu, mutta sill’ on hintaa, —
    niin, satatuhatta.” — Mies nauraa, aukoo
    jo lompakkonsa, rahat pöytään laukoo:
    ”Jaah, rouva elää vanhaa aikaa, näen!” —
    Nyt peruuttamaan armo säikähtäen.

    Ja kuitenkin tuo torpanpoika vei
    sen talon, herraksi hän nousi hovin, —
    hän, voi- ja halko-miljonääri... Ei
    koroillaan armo loistanut lie kovin.
    Näin monen kartanon käy nykyään.
    Aurore Apollonie, hän ulkomaille
    pois muutti, — tuonoin, kuulin, painoi pään
    Montreux’ssä lepoon; jääden toki vaille
    näkyä, kuinka rahvaan terve järki,
    tuo sama Käärmerinta, rusikoi
    hovia vanhaa: koivukujan, oi,
    hän kohta kaatoi, haloiksi sen särki,
    ja muutti vanhan linnan navetaksi. —
    Miks uusi syntyi vanhan polkijaksi?
    Työ koituu kerran mennyt ilmi tuoda,
    ei riitä pelkkä into uutta luoda!

    KÄÄRMERINNAN MOSKEA.

    Mut mitä luonnolleen voi polvi uus?
    Se luotiin uudistamaan, eikä luomaan!
    Ja sitä vaivaa vanha katkeruus...
    Sen karkeudessa paljon hyvää huomaan...
    Jos ei se vanhaa usko, ymmärrä, —
    voi juutas, se ei Jumalaankaan usko
    nyt aina enää, — silti syvinnä
    siin’ onko pelkkä ahneus, taantumusko?
    Niin usein aarteen kätkee sielun liete:
    ihanteen jonkin! — Minkä ihanteen
    tää moukka? Kaipuun toteen arkiseen!
    Vai siihen!... Siitäkö se ajanviete,
    ett’ asunnokseen turkkilaisen linnan
    hän teetti, sinne tytön valkorinnan
    toi Taalaista? — Niin, mutta — työskennellä
    hän osaa, ja hän rahvaalle on hellä!

    Se linna, koivikosta ylenee
    sen minareetti, näkyy kaaret osin.
    Divaanit venäläiset koreilee
    saleissa, joiss’ ei mestarina tosin
    näy maku olleen... Niinkuin täysikuu
    isäntä paistaa, — hänellä on musta
    peruukki, työstä pää jo kaljuuntuu, —
    mut yhä vain hän tahtoo ponnistusta!
    ”Fade-li-laa!” kun Taalain tyttö laulaa,
    ”taas mietit? Työstä rintataudin sait!
    Voit kuolla. Lepää viimein! Ulkomait’
    ois nähdä ihanaa!” — kun hellii, kaulaa,
    niin siihen mies: ”Hm, mietin tässä, että
    nyt hankin moottorin ja pumput. Vettä
    ei sitten pellot puutu... Tulis maamme
    omillaan elää ... liikaa muilta saamme...”

    Ja monen ehkä moisen seuraajan
    sai ylimystö, joka vaipui hautaan,
    tuo vanha, joka maan ja kunnian
    vuoks usein ryhtyi työhön, tarttui rautaan.
    Miss’ on nyt valta, rikkaus aatelin?
    Jo moni Loeven-Brange Karhunkouraus
    lie nimeltäänkin nyt, — näin mielenkin
    se ”paransiko” nimenmuutto-houraus?
    Kai joskus: kuinka vallasnainen voikaan
    nyt lemmen päästää poveen valkeaan
    niin että, tiedän, saakka kuolemaan
    voi rakastua halpaan rahvaanpoikaan? —
    Näin aatelista vielä iltahohdon.
    Maa kaivannee taas uutta luokkaa johdon...
    Se saako sen, ja mistä, minkämoisen? —
    Mut esitänpä jälleen luokan toisen.

    KERETTILÄINEN.

    Papisto, kuolematon paksun pään
    ja puuron inkarnaatio, — kuinka oma
    jo lauma ryhtyy sitä päkkäämään:
    siit’ on mun tiedossani juttu soma!
    Kun oli aatto-ilta kinkerin,
    ja taloon jälleen ajoi kappalainen
    keralla lukkarin ja adjunktin, —
    se pappi oli varsin — karhumainen:
    niin tarkoin huolehtiva saatavistaan,
    ett’ äsken niitä joulusaarnassaan
    hän karhusi... Kun taloon saavutaan,
    on pimeys siellä! Heidän saapumistaan
    tääll’ eikö tiedetty? Niin, pirtti nukkuu,
    kun sisään käydään. — Lukkari nyt kukkuu:
    ”Kah, eikös linnaan sovi kuningasta?” —
    Vain rykäys kuuluu pirtin perukasta.

    Ja sitten: ”Iltaa.” — Lukkari: ”Tai ,
    niin näyttää!” — Isäntä: ”Jos oikein tarkka
    on silmä, näkee tarpeeksi!” — Nyt lyö
    vihaksi papin, syntyy sanaharkka:
    ”Miks paimentaan näin lauma kohtelee?” —
    Isäntä toistaa naurahtaen: ”Miksi?
    Heh, nuijasotaa! Linnaleiri tee
    ei meitä liioin vieraanvaraisiksi!
    Papeille maksutta yösijaa, ruokaa?
    Lie palkkaa liikaakin, — niin, sinnepäin
    on maassa mieli työtä tekeväin. —
    Mut riittää jo, ja ilve anteeks suokaa.
    Hei, naiset! Pöydässä lie kyllä serpaa,
    ja vuoteet tehty ... miehet matka herpaa.” —
    Ja ukko otti tulta, — hymyhuulin
    tulijat kätteli, vei saliin, — kuulin.

    NYKYINEN PORVARISTO.

    Kuink’ aika rientää! Ammoin iloinen
    Paganus lähti meidän kaikkein teitä,
    ja Piper, Kniper, kelpo Heiersen, —
    niin, melkein koko vanha polvi ... heitä
    puut varjostaa jo kauniin kalmiston.
    Uus polvi nousi kanssa uuden ajan!
    Miss’ ennen ”viinaränni”, siellä on
    nyt sairaala, soi helske konepajan,
    ja oikein kirjakauppain ruudut paistaa...
    Jo suomalaisuus herravallan sai:
    ei Mömmön pojat hihhuleita kai,
    ja Tallukatkin hienostusta maistaa
    voi ulkomaiden, moukkia ei enää, —
    pää heill’ on pysty, — pystympi ei nenää.
    Te Deum! — Miksi muuttuu seudun vaiheet?
    Ken arvaa, — toiset kertokoot ne aiheet...

    UTOPIA.

    Se armas seutu! Onnen auringon
    sois aina sille paistaa ihanasti
    kuin ystävälle, jolta saanut on
    niin paljon hyvää, lapsuudesta asti!
    Ja arkitöissä siitä haaveksii, —
    ja miettii aikaa, jolloin korpi tiellä
    ei peltojen, vaan viljaa lainehtii
    suot, järvenrannat ... vieretysten siellä
    kyliä näkyy... Laakson ristii raiteet...
    Käy tehtaat... Pirteillä on varjona
    hedelmätarhat... Niinkuin kukissa
    työ mehiläisen, niin on tiedot, taiteet
    maamiehen harrastus: hän löytää sulon
    voi kukkasesta kauniin toimeentulon! —
    Ah, onni, että ihminen saa kuolla:
    ei todellisuus haaveitamme puolla!

    Nyt vanhaa parempiko kansa lie?
    Ken tietää!... Mutta myöskin hyväks sille
    on ollut aika uusi. Ja sen tie
    toi vasta äsken valtatanterille!
    Nyt rahvaan keskuudessa nähdä voi
    jo monet virkut silmät, elävyyttä, —
    ja korviimme jos sirmakat vain soi,
    niin kansaa ehkä soimaamme myös syyttä!
    Se kuinka kehittyy, sen aika näyttää. —
    — Ja tähän päättyy pikku kertomus. —
    Oi, synnyinseutu: sillä tarkoitus
    vain oli sua kiittää, vaikk’ ei täyttää
    se voine toiveita. Siis anteeks anon, —
    hyi, paha poika! Mutta silti sanon:
    sun armaan kuvas tahdoin ilmi saada,
    se kaunis totuus, jot’ ei mikään kaada!

    Niin, lapsellinen lienen tosiaan!
    On edessäni hetken kukkatarhat, —
    miks menneitä siis vaivun tutkimaan ...
    ja omat erheet, elämäni harhat
    niin painaa, että aikaan lapsuuden
    luon katseeni: sen ilmiöistä miete
    lait tahtoo löytää syyn ja seurauksen. —
    Ja tulos tästä? Hauska ajanviete!
    Miesparka, taivaan arvoitukset heitä!
    Et ratkaista voi niitä! Muistot vain
    sepitä lauluiksi, ja riemukkain
    käy mielin elämäsi rikkaan teitä...
    Ne muistot niinkuin laiva vilkkain viirein
    pois loittonee. Ne kiinni sait... Nyt kiirein
    voit matkaa — Italiaan valmistella:
    Addio, madre mia, patria bella!

    HELMIKUUN PÄIVÄ METSÄKYLÄSSÄ.

    Jääkukkasin ikkunat kiiltää
    vilun noustessa vihdoin auringon.
    Ulos käyn, lumivaaroilta viima viiltää,
    sini-siintävä taivas on.

    Savut nousee, koirat haukkuu,
    kylän kaivot narajoi...
    Nyt hiljaista, — kirves vain kaukana paukkuu.
    Rekivirsiä kulkuset soi.

    Miten järvellä hankeen hienoon
    sini-varjona piirtyy viittatie!
    Sitä kohti tuo latu kauko-tienoon,
    yli niemen se haipuen vie.

    Salon hongat kuuraiset aamussa loistaa
    kuin miljoona jättiläiskynttilää!
    Havut kellervät huokaa, toistaa
    samaa ainaista kaipaavaa sävelmää.

    Salomaa, joka talven loistoksi jäätyy,
    miks mieleni hurmaa se niin,
    kun kuitenkin taas ilo kaipuuksi päätyy?
    Minut täältähän siirrettiin!

    Siis tahdon myös suureen joukkoon,
    elon pyörteeseen, nautintoon.
    Ja sieltä taas maaseudun hiljaisen loukkoon.
    Niin kahtia raastettu oon.

    Ah, paistavain ikkunain eessä
    nyt pirteissä sukkulat lentelee!
    Kotiaskarten pienien viihdykkeessä
    elo kultainen pois hupenee!

    Salo kirkkona päivässä loistaa, —
    kuin miljoona alttarikynttilää!
    Ah, ei havu-urkujen virret poistaa
    voi kaipuuta kirvelevää!

    Puna-pilviin aurinko laski,
    kujat kullaten, — tummuu maa.
    Ja luomensa, keltaiset niinkuin vaski,
    pian ruskokin ummistaa.

    Kylä nukkuu, kuutamohankea puikkii
    jänis tummain riihien luo.
    Alas taivaalta tähdet tuikkii...
    Aldebaran on kaunein tuo.

    Aldebaran, Arabian tähti!
    Punaisimmaksi huomaan sen.
    Aldebaranin johdolla kaipuuni lähti
    luo keitaitten, palmujen...

    MUSTALAISET.

    Pilvessä taivas talvinen on,
    pirtissä raskas raukeus,
    ulkoa käy valo loisteeton,
    valkea peltojen aukeus.
    Miehet vuottaen murkinaa
    sängyssä loimilla loikoo.
    Keskellä honkaista lattiaa
    koirat Hurri ja Urho oikoo
    rentoina selkää, jalkaa.
    Liedellä kaali kiehua alkaa.

    Ikkunan pielessä alastomat
    koivun ritvat kiikkuu.
    Punaiset piian-pallukat
    torkkuu, ja verkalleen rukit liikkuu.
    Emäntä, pulska ja ruskeapää,
    loikoen lehtiä lukee:
    joskus päätänsä ylentää,
    kyynärön tyynyihin tukee
    ja, lasit viisaalle otsalle vieden, —
    silmää puolehen lieden.

    Harmaana kuultaa arkisuus
    viidasta peltojen takaa.
    Sielussa outo on unteluus, —
    kaipuu vaivattu, vakaa
    jonnekin, seutuihin kirkkaampiin.
    Etelän mailleko? Minne?
    Kaupunkeihinko kultaisiin?
    Ah, ei tänne, ei sinne!
    Outoa kaipuuta muuta:
    ”auringost’ itään ja lännemmä kuuta”!

    Silloinpa kellot ja kulkuset soi,
    koirat, hei, ylös karkaa!
    Pirtistä Hurri huppuroi, —
    kas pihamaalla sit’ arkaa,
    kuinka se loitolta taivasta päin
    räyskää ja pelkoa vinkuu!
    Mutta jo harja pörhössä näin
    ryntäävän Urhon: tuolla se rinkuu
    vimmaansa kummulla lounaispellon,
    pauhulle kymmenen kulkusen, kellon!

    Kuulikos piian-pallukat!
    Ikkunoihin ne juoksee, hyörii.
    Miehetkin nousee. Ruskeat
    emännän silmät vilkkaina pyörii.
    Hetki, ja värien riemua saan,
    vaihtelun onnea rintani vaivaan!
    Mustalaisia! Kirjavanaan
    punaista, mustaa ja sinistä taivaan
    maantie jo pellon rinteellä kiehuu,
    orhien takkuiset harjat liehuu.

    Samassa pihaan ne porhaltaa,
    hei haaligrammaa! päätä pahkaa
    kolme orhia muhkeaa,
    muut ovat luuta ja nahkaa!
    Keikkuvat Viipurin vaatereet, —
    kuin isot sängyt, vällyin ja loimin,
    lapset ryysyihin hautautuneet,
    kasvoin tuulisen sään ahavoimin.
    Ukkoa, pyttyä, porsasta, akkaa,
    pannua, tyttöä, kannua, vakkaa!

    Ensimmäisenä kuistin luo
    ehtii orhi musta ja suuri, —
    keinuen hoilaavan kuormansa tuo,
    kuin iso kameli juuri!
    Vaahdossa kuohuvat kyljet sen
    paistavat helaisin ryssänvaljain.
    Poika kyynäränkorkuinen
    solmii sen kuistiin kourin paljain,
    penkillä seisoen loimella peittää,
    heiniä eteen heittää.

    Väistyä Urhon kiukukseen
    täytyi eest’ ylivoimaisen joukon,
    Hurri on ryöminyt pelkoineen
    piilohon kuistin loukon, —
    sillä nyt pirttiin ryntää jo,
    silmin kiiluvin, vilkkain,
    irvivä poikas-kolmikko,
    päivää se ei sano, nilkkain
    vilskeellä uunille vain se kiipii,
    kenkäinsä nauhoja auki jo riipii.

    Sittenpä muijat parvenaan
    pirtin uksen täyttää,
    rannukkaisista saaleistaan
    komeita korpin-nokkia näyttää.
    Turpeat huulet, kerkeät suut,
    huntuiset päät, pikitukat,
    veltot ja hytkyvät lonkkaluut,
    parmailla markkinakukat, —
    niinpä he päivänsä sanoo,
    kilvaten kahvipaikkaa anoo..

    Mutta he vastausta varro ei.
    Lumisen, kostean silkkisaalin
    vanhin, Saara, jo pellille vei:
    siinä se kuivuu höyryssä kaalin.
    Nuoremmat keskelle lattiaa
    laskevat rinnoiltaan sylilapset:
    niillä on kintut ruskeaa
    pronssia, pikeä hapset.
    Kuin kotonansa ne kykkii ja häärää,
    näyttäen napaa ja säärtä väärää!

    Miesväki maantien-mainio myös!
    Vaari parrakas, töyhtökulma,
    piippunsa suuren täyttö-työss’
    alkaa jo hommata. Ken tuo julma,
    piiska saappaassa, pystypää,
    loistossa huiskivan kaulahuivin?
    Kolmas heistä ei jälkehen jää:
    hoilaa äänin tervein ja kuivin, —
    päässä korkea tserkessilakki, —
    yllään vihreä verkatakki.

    Joukossa moisessa jotakin on:
    niin myös karhea suomalainen,
    lattea Matti Lennoton,
    kanssaan keltainen Säämingin nainen. —
    Mikä on pääskysparvessa tään
    tehtävä varpusparin? —
    Sulho, hän nurkassa häpeissään,
    harjaspää hurin-harin,
    miesten ja mummojen piippuja rassaa;
    morsian toisten lapsia passaa.

    Ainahan joukossa jotakin on:
    romani Jalamar, ylpeä, nuori!
    Ken siron, joustavan vartalon
    sinisiin samettiliiveihin suori,
    jakkuun hopeanappiseen?
    Magyareiltako hän ne osti? —
    Äsken näin hänen iskeneen
    silmää Tiinalle: hiukan nosti
    kulmia tyttö ja häijysti hymyi.
    Nytpä he yhdessä pirtistä lymyi.

    Säämingin akka, hän reestä toi
    valtavan kahvipannun,
    täytti sen, tulta sen alle loi,
    osti kermaa kannun. —
    Miehet, ne marssivat, mahdikkaat,
    hoilaavat: ”Isäntä, hoi, ori osta! —
    Kuuskymment’ markkaa!” — ”Viitosen saat!” —
    Ai tu guuvilligo! — Viistoista nosta!” —
    Kolmaskin huutaa: ”Kakskymment’ anna!” —
    ”Kymmenen saattaisin kaakkiin panna!”

    Vanha Saara, se kurttusuu,
    rukkien taakse kiertää,
    istuu, polkee ja innostuu,
    sormia nuollen kehrää ja hiertää.
    Sitten hän kutsuu emäntää,
    kerjää villoja, voita ja jyvää.
    Toinenpa tiuskahtaa, sysipää:
    ”Mit’ sie kiusaat ihmistä hyvää!
    Antaa se muutenkin käyjille hangen!...”
    Poikain kuoro: ”Maaro mangen!

    Emäntä lauhkea hymyilee,
    kaalia kauhoo ja täyden tassin
    pienelle tytölle sukaisee.
    Tyttöpä kaaliin piipunrassin
    pistää ja nopsasti suuhunsa vie, —
    irvien kaalin kaataa ja hylkää.
    Äitipä siihen: ”Voi sun ... ja sie,
    dzungiboskero, outat jo ylkää!” —
    Poikaset maasta nyt kaalin nuolee,
    vaurahin lastusta luskan vuolee.

    Kahvikin roihulla kuohahtaa, —
    muijat kun kiertää, laulaa ja mieroo,
    lapset ja porsaat teuhuaa, —
    piippuleuat kauppoja hieroo. —
    Mutta Jalamar, hän läävän luo
    Juonaan tyttären Tiinan johti;
    sinne nyt pulskimman raudikon tuo.
    Kohta he kiitävät lounaista kohti,
    kasvot niinkuni lyijy, —
    vilkkuu jo kaukana punainen ryijy.

    Poikaset uunilla laulelee, —
    vääntävät päreestä pyssyn,
    maasta he veikolta ampaisee
    pois takaraivolta virkatun myssyn.
    Veikko suuttuu ja vartaalla lyö,
    kiroilu, ottelun kiljuna raikuu.
    Äitipä kädessä remelivyö
    hätään, ja kiihkeä romani kaikuu:
    Ai tuut diinalo! Ja tuo naia
    kohta jo aikoo! Tuolleko Kaia!”

    Vakava Saara pussistaan
    kaivoi, kehruun jättäen, kortit,
    kalseus harmailla kasvoillaan
    järjestää nyt sortit.
    Emännälle hän kohtalon
    varsin mairean povaa:
    ”Tavaran ylitse talossa on
    ollunna kolme juttua kovaa...
    Omasi takaisin saavan näytät...
    Vanhaksi elät ... keppiä käytät...”

    Myöskin piian-pallukat
    povarin sanat kuulee: —
    ”Monessa paikassa painavat
    huolet on niin, että harva luulee...
    Kirjan ... turhan kirjan saat.
    Pysykin viisahana,
    vaikk’ ois miehellä manttaalin maat,
    tottele povarin sana,
    siitä et ympäri pääse, et yli...
    Mutta se toinen ei sua hyli...”

    Isännän nuoremman merkit nää:
    ”Puottanna äsken olet
    tyttöä valkean-verevää,
    antanna sormukset, solet. —
    Dioneses, nyt totuus näy!
    Hautajaisia juodaan, —
    elähän pahastu, niin se käy.
    Kah, jo nuorikko taloon tuodaan. —
    Mutta en enää nyt valhetta syydä!
    Onk’ sulla porsasta myydä?”

    Silloinpa kupit jo kalisee,
    Saara ja kaikki kahville töytää, —
    pannu ja kerma kiertelee, —
    sankkana höyry kattaa pöytää.
    Mutta poikaset, pörröpäät,
    uunilta parkunan päästää:
    ”Eikös ne ämmän-syöttiläät
    meille yhtänä aio säästää?”
    Herroille Säämingin akka nyt kantaa
    uunille kahvit ja sokurit antaa.

    Näin piti pitonsa kaikki muut
    paitsi Jalamar ja Tiina;
    kieroon kiskaisi partaiset suut
    lauhkea myös ”Savon viina”.
    Mutta Tiina ja Jalamar, hei?
    Poika ukselta parkas:
    Jalamar roisto orhini vei,
    Juonaan tyttären kanssa karkas,
    piiat sen läävän parvelta keksi!” —
    Siitäpä touhu hirmuiseksi!

    Pois pojat uunilta loiskahtaa,
    pihalle juoksee miehet ja naiset!
    Huutoa, kiirettä, huiskinaa, —
    silmät ja posket hehkuvaiset, —
    heiluu saalit, ja pelaa suut
    kilvalla suomea, romanikieltä:
    Noodako Deevel... Katkomme luut,
    kiinni kun saamme ne karkutieltä!” —
    Juonaalta, konsa hän taskunsa tarkkaa,
    vei tytär kuusikymmentä markkaa!

    Kolme nyt perästä pakenijain,
    browningit taskussa, vyöllä puukot!
    Ah, miten rauhaa juhlivain
    rikkoi tuon parin kuumat suukot!
    Yksin poikanen kiharapää
    nojaa huoletta kuistin penkkiin,
    kyynäränkorkuinen, hyräjää,
    löi jalan reimasti lenkkiin:
    Ai meen kaale!” — Eipä nyt jatkaa
    juhlaa voi, — Savonlinnaan he matkaa.

    Peittoon pirpanat paljaat taas
    äidin lämpöisen vaipan alle. —
    Perskat Säämingin akka jo kaas
    pannusta tanhualle.
    Matti keltaista, karheaa
    tukkaansa raapii laumassa akkain, —
    Saara jo suinpäin kellahtaa
    kuormalle tyynyjen, porsaiden, vakkain.
    Ohjista kiistaa käy pari poikaa:
    vaari uhkaa, ja piiska roikaa!

    Sinne se matkue haipuu jään
    aukeille, — konkarit kiiltävin valjain,
    soitellen, huiskien häntiään, —
    loistona liinain, vöitten ja taljain.
    Villinä Urho reuhaa sen
    kintereill’ yhä poistuvan joukon, —
    Hurrikin ryömii häpeillen
    piilosta kuistin loukon.
    Sinne se haipui, siellä se pauhaa,
    kartano henkii entistä rauhaa.

    Kaali pöytähän kannetaan,
    verkkaan kulkee pila ja juttu,
    mustalaisia muistellaan, —
    muu puhe vanha tuttu.
    Päivä pilvinen tummenee, —
    kaukana taivaan harmaan
    äärillä vienosti punertelee.
    Verkalleen ja varmaan
    mustuu peltojen aukeus.
    Pirtissä raskas raukeus.

    Juvalla, maalisk. 1910.

    KYLÄPAJALLA.

    Laaksosta, metsien kätköstä nousee,
    kiemurtelee kylävaaralle valtatie,
    raitille, vierelle tähkivän viljan.
    Rinteellä yhtyy sen seuraan toinen tie:
    kahdenpa tien käsikoukussa maja on,
    kyläsepän paja on.

    Tonttuna karsta sen uksesta kurkistaa,
    seitsemän korkean koivun alta,
    siinnokkaan sini-taivaan alta,
    heinäkuun iki-hurmaavan taivaan.
    Helskynä loitolle kuuluu ja jyske,
    palkeen puhkina, kipenien parvi
    lehvihin suitsee; ja sisään kun astuu,
    ikkunan liekkien paahtaman kautta
    juoksee auringon kultaiset loimet.

    Nokinenä poikanen
    paljevarressa kiikkuu.
    Pullein poskinpa tynnyripalje puhaltaa,
    puuskuttelee sysiahjoon, josta
    kirkkaiden kipenien vaapsahaislaumaa
    tupruttaa ylös räppänä-tottoon
    huriseva hormi.
    Meltoa, nuivaa rautaa kiusataan,
    häijysti etsitään, loukosta kaivetaan, —
    känsäiset sormet sen ahjoon viskaa, —
    pihdissä, parkamme, kipruaa, kiemuroi
    pihtien kourat sen nipistävät niskaa
    niinkuin kiukkuisen mestarin sormet
    oppipojan niskaa.

    Meltoa, nuivaa rautaa kiusataan,
    ahjossa lietsotaan, hiilillä poltetaan
    pehmeän nöyräksi, taipuisaksi,
    juuri ei vellinä lainehtivaksi.
    Sitten se viisaasti
    teräkselle nostetaan:
    pihdissä, parkamme, kipruaa, kiemuroi
    niinkuin koukussa punainen liero.
    Vasara ja moukari iskee nyt vuoroin,
    laatien latteat sen päämuodut, —
    ääntäen kilvalla alasimen kanssa:
    ”Hils-helk, hils-helk!” Ilkeä pölkky,
    tuo tyly puupää,
    kateuden riemusta hytkii ja hyppii.

    Uuttera vasara kehittävi rautaa
    viisaaksi hyödyn palvelijaksi.
    Vaan jos se suuttuu,
    mustaksi muuttuu,
    moukari puuttuu ankarasti toimeen,
    huimii viimeiset pois pahat juonet, —
    tai se tuleen heitetään,
    taas sysin peitetään:
    palkeen pulleat posket ne puhaltaa,
    puuskuttelee puna-ahjoon, josta
    kirkkaiden kipenien vaapsahaislaumaa
    tupruttaa ylös räppänä-tottoon
    huriseva hormi.

    Uksella istuvat
    kylän isot isännät,
    katsovat, miten käy raution rautatyö,
    vuottavat kastetta hohtavan sirpin.
    Haastavat heinistä, viljoista, helteistään. —
    Pajan eessä patsaissa
    hevoset teutaroi,
    paarmain pöristessä huiskivat häntää,
    helistäen tiukuja viuhtovat harjaa.

    Maantieltä, raitilta
    rämähtivät rattaat:
    Harjulan ”herra”, kas, uudella orhillaan!
    Tuprahti maantie, mäen alle viuhtoi
    lautaset vaahdossa ylpeä voikko —
    laaksoon ja metsiin.

    Sieltäpä kiemurtelee ylös valtatie,
    raitille, vierelle tuoksuvan viljan.
    Päivä on hiljainen, hellettä henkii maa,
    tuudi ei tuulessa kypsyvä tähkä.
    Torkkuen riippuvat koivujen ritvat
    naavettuneen pajasuojuksen päällä,
    siinnokkaan sini-taivaan alla,
    ah, iki-hurmaavan taivaan holvin,
    hattaraharsolla verhoutumattoman
    heinäkuun taivaan.

    1901.