Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KATUKUVA.

    Pienessä maakaupungissa
    kadun pääss’ on vanha linna.
    Siell’ on muistot ylvään herran
    Eerik Tottin, joka liikkui
    teräsrinnoin, ritareineen
    unissani lapsuudessa.

    Kadun kaidan talot kaikki
    pienet, ruskeat ja tummat,
    tuvat maassa matalalla.
    Ahtaill’ ikkunoilla kukkii
    verenpisarat ja ruusut.
    Mutta kaikkialla kaartuu
    kadun yli vaahteroiden
    taikka lehmuksien oksat,
    vanhain, vankkarunkoisien.

    Siellä kesälaitumella
    mietin, muistelen ja nautin.
    Hyv’ on siellä kadun nurmi
    lepuutella runovarsaa,
    pihamaalla kukkivalla
    kesä kaunis kellotella.

    Hyv’ on aamull’ aikaisehen,
    aurinko kun ikkunasta
    vuoteelleni alkaa paistaa,
    silmät häikäisee ja avaa.
    Varpuset ja pääskyt tirskuu,
    telefonilinja soittaa.
    Koivunlehvät välkkelehtii.
    Viel’ ei ihmisääntä kuulu.

    Kunnes ikkunani alla
    portti naukuu, kannut kalkkaa,
    pieni tyttö maidon kantaa. —
    Kas, jo kadull’ askaroitsee
    luutineen nyt ukko vanha, —
    kun jo päivä lämpöisemmin
    kimaltelee kasteisissa pihan ruusupensastoissa.

    Nytpä ajaa kotiansa
    hotellista, jälkeen juhlain
    jokaöisten, vanha herra
    kamreeri: hän yksinäiseen
    kojuhunsa nukkumahan
    painuu niinkuin vanha karhu,
    ahdistama, haavoittama
    erämiehist’ ankarimman,
    oudon, raskaan elämämme.

    Katu herää, metsäsaariin
    soutaa risunhakuun mummot,
    neidot nuoret marjamaille.
    Jopa ikkunansa avaa
    tuolla tyttö itämainen,
    venäläinen kylpyvieras.
    Siinä aamuvalkoisissaan
    palmikoi hän pitkät hapset,
    loistaa suuret, tummat silmät,
    henkii povi nuori, raikas,
    kun hän hymyilee ja laulaa.
    Mutta pieni piikatyttö
    venherannasta käy vettä,
    kepsutellen kallellansa...
    Ah, kun pientä vedentuojaa,
    katselen, niin mieleen muistuu
    kaukaisen Toscanan naiset,
    jotka, kulho päänsä päällä,
    kaivojensa marmoristen
    luota verkkaan astelevat,
    upeina ja ryhdikkäinä.
    Niinpä kulki siellä hänkin,
    parhain portoista, Brunetta.
    Missä lienee nyt Brunetta?
    Kulkeneeko kaivotiellä?
    Viinikuurnaa tallanneeko?
    Vaiko siniautereisen
    nukkuu sypressin jo alla? —
    Niinpä täällä turhaan huokaan.
    Laiva huusi, kuohut pauhaa.
    Tuolla salmen-sokkeloissa
    soilottavat lautat, proomut.
    Päivänpaiste kasvaa, virta
    kimaltaa kuin kissankulta,
    kiertää ohi niemen, jolla
    pinot loistaa kalliolla
    kultaisina heltehessä.

    Sitten ryssät, kylpyvieraat,
    kaiuttavat melullansa
    katuamme idyllistä:
    miehet laihat, fantastiset,
    parrat niinkuin Jeesuksilla,
    ryhti hetkuva ja veltto;
    naiset rintavat matroonat, —
    esikuvat oivalliset
    matronaatin, jonka nimi
    Venäjä on, töppösvalta.
    Kaikuu huudot, kuuluu naisten
    nauru metsäkyyhkyn äänin.
    Punaiset on päivänvarjot,
    välkähtävät korot kenkäin,
    kun he astelevat, daadat, —
    perästään he riepottavat
    jos ei miehiään, niin muita
    rähmäsilmä-rakkejansa.
    Nyt se ryssäparvi kulki
    ohitse, ja palaa rauha
    suomalaisille, tuon joukon
    ahnaille loiseläville,
    kylpylästään eläville.
    Portaillani loikoo koira
    kärpäsparven pöristessä;
    pojan-nalli portillansa
    seisoo liivipöksysillään:
    äsken keritty pää hohtaa niinkuin punertava pallo.

    Hyv’ on täällä päivä olla,
    nurmikolla kellotella
    kanssa kelpo laiskurien,
    Strehlenaun, Abel Hermant’in.
    Kunnes suuren heiden alle
    nukahdamme kaikki kolme.

                                                       ⁂

    Nousemme, kun aurinkoisen
    varjo vaihtoi kadunvartta. —
    No, nyt tulevat nuo tuolta,
    nuo, mun aivan säntilliset
    astujani: venäläinen
    rouva nuoren suomalaisen
    ylioppilaansa kanssa.
    Naaras nuori, punahuuli,
    tähtäilevä lorgnetilla,
    silmät halukkaat ja kirkkaat.
    Ruusunpunertava harso
    hänen ohimoillaan liehuu.
    Niinkuin mikä klassillinen
    Venus on hän, Vulgivaga, —
    paremminkin kuin Astarte,
    suuri Efeson Diana.
    Mutta poika, joka astuu
    hänen kanssaan kävelyillä
    metsäteillä kaiket päivät:
    pitkä, roima, korvenvoima.
    Niin he kiemaellen kulkee,
    silmäin alla tummat renkaat.
    Matkan päästä tallustavi
    lapsenmummo, hospotellen
    rouvan poikasien kanssa.
    Niin he kiirein loittonevat
    kaunihille kankahalle,
    heinäkuuta henkivälle.

    Ah, tuo venäläinen daada
    ja tuo Suomen kansan toivo, hepä tietää aatteen, jolla
    voidaan kansat lähennellä!
    Aatteen, jok’ ei ole härski
    koskaan, ei kuin kalaöljy
    muitten suurten aatelasten.
    Hepä tietää, ett’ on lyhyt
    kesä niinkuin elämämme:
    ei he tuhlaa kesänkuita,
    armonaikaa väärinkäytä.
    Moralisti olisinkin
    kateudesta, synkän saarnan
    pahaa vastaan kirjoittaisin
    synnin juuren sitkeydestä, —
    kirjoittaisin, jos ei Luoja
    minunkin ois maistaa suonut
    yhtä pikanttia maljaa.

    Mennyt onni! — Illansuussa
    koivun kultalehvistöissä
    hyttyset jo parvin hyrrää.
    Pientä katuani kulkee
    Kirjot kilkan-kalkatellen
    kuin myös Venäjän matroonat
    uhkuvilla utareilla,
    yksi ylioppilaansa
    kanssa, toiset puolisoiden,
    riepotellen rakkejansa.
    Mummot soutaa saaristosta
    risukuormin. Neitosilla,
    joill’ on suuret marjatuutit,
    hehkuu posket auringosta,
    silmät raukeat on heillä
    kesän kauniin kukoistusta.

                                                       ⁂

    Yötä lyö jo tornikello.
    Katu tyhjä, majat nukkuu.
    Välitse vain puitten tummain
    helottaa nyt vuoteelleni täysikuu kuin kirkas kulta.
    Yössä kattotiilet lukee
    yksinäinen, ylväs kuumme,
    haaveileva runoniekka, —
    kissain vongunta sen sielun
    virittävi kai sonettiin. —
    Mutta sinkkikatto vanhan
    linnan valkeana välkkyy.
    Siell’ on muistot ylvään herran
    Eerik Tottin, joka liikkui
    teräsrinnoin, ritareineen
    unissani lapsuudessa.