Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VIIDESTOISTA SANAKOLINA

    Jussi Punnitun mökkihän, kuten tietty, oli Sakarin joukon tienvarrella.
    Ei ihme, että Sakari, jota Punnittu oli hulluksi haukkumalla niin
    verisesti loukannut, halusi joukkoineen poiketa mökkiin. Pieni
    kostonaikomus hänellä lie ollut.

    Ja mökissä jatkuivat yhä ne samat, Sakarin lähetystyön aikaansaamat
    surulliset olot. Ties-herra, miten isot sakot tuomitaan, ja ei se ole
    elämä leikkiä, jos ainoat lehmät sakoista viedään. Ei ihme, että Maija
    myötäänsä juonitteli ja Punnittu itse oli synkkä.

    Niinpä nytkin, oli riidelty aika hanakasti. Maija veisasi virttä
    hartaasti, vaikka ei hän ollut jumalinen. Ilkeyksissään,
    katkeroittuneena, hän siinä nyt miehensä uhalla sanaa viljeli. Punnittu
    itse tupakoi synkkänä, kumarassansa.

    Veisuu lakkasi. Kello-pahainen lyödä tikkasi kerran. Puoli-kahta se kai
    siinä, ikäänkuin tipautti. Rukkiansa varaten Maija silloin, kuin muka
    itsekseen muristen, juonitteli, nurkuen:

    ”Lentää tuo tuokin kello ja lyö ja tiputtaa... Mistä tuolla sitä
    tiputtamistaan ja lyömistään riittäneekin ... vaikka ei tässä
    ihmisilläkään ole kohta mitä suuhun panna.”

    Mutta nyt suuttui Punnittu ja ärähti:

    ”Mitäs rälläsit ja sitä kieltäsi soitit ja läklätit!... Haukuit viisasta
    hulluksi...”

    Mutta Maija päättikin osoittaa nyt ilkeyttä siten, että vaikeni.
    Ensikertaa hän niin teki. Jos mies olisi nyt miten riidellyt, niin ei
    vain hän olisi sanaakaan hisahtanut. Kiivaasti hän polki rukkia,
    muikisti suutansa ja veti otsanahkan ilkeään kureeseen.

    Ja Jussi Punnittu siitä vaitiolosta rohkaistuikin, alkoi piippu ikenessä
    vihaisesti jurata. Hän jurnasi:

    ”Sitä kieltä ei olisi tarvinnut Herran sinulle suuhun antaa, vaan sen
    sijaan viisautta jonkun tipan päähän.”

    Mutta ei ääntä eukosta. Ilkeääkin ilkeämpänä kurtisti se vain
    otsanahkaansa ja polki rukkia että hurisi. Jussi Punnittu jo mulkoili
    häneen epäluuloisena. Hän jatkoi vihaisena:

    ”Vaikka olisi kana jonkun tipan päähäsi jotain päässä pidettävää
    viisaudeksi tipauttanut, niin hoilaisit sen kielesi, jotta se ei joka
    paikassa sotkisi.”

    Taas hän katsahtaa muljautti, mutta ääneti ja ilkeänä vaikeni rukkia
    polkeva eukko. Alkoi jo suututtaa moinen ilkeys.

    ”Sillä kun kellä ei ole älyä ja viisautta päässä, niin sen kieli lentää
    kuin sittapörö päänsä seinästä seinään ja hornaa kaikki asiat!”

    Yhä ilkeämmin kurtisti eukko otsanahkaansa, polki rukkia ja vaikeni kuin
    muuri.

    Eikä mies voinut enää moista ilkeyttä ja piruutta sietää. Hän ikäänkuin
    raivostui ja huusi:

    ”Senkö hiiteen sinulta on se kieli hävinnyt, kun et enää saa sanaa
    suustasi irti!”

                                                      ⸻

    Mutta silloin tapahtui odottamatonta. Sakarin neuvosta oli
    nelikymmen-miehinen joukkonsa koonnut matkan varrella kaikki
    sianporsaat, ja kullakin porsas, joillakin kaksikin porsasta kainalossa,
    syöksyi nyt hurja, iloinen joukko johtajansa johdolla mökkiin.

    ”Punnitulle porsaat!” komensi Sakari ja oitis piti mökissä iloa
    neljäkymmentäneljä iloista ja viatonta porsasta. Joukko nauroi,
    riemuitsi ja nautti.

    ”Häh Jussi Punnittu!” ilkkui loukkaantunut Sakari.

    ”Hyvä isä!” siunaili Maija kauhuissaan ja Punnittu itse koki
    hiivittäytyä hänen suojakseen. Sakari sai nyt ynseän, loukkaantuneen
    profeetan hengen ja ryhtyi ihan saarnaamalla ja kehumalla ansioitaan
    todistamaan, puhui niistä ylpeänä, mökin väelle kostonhaluisena, itseään
    ylentäen. Hän kerskasi:

    ”Sillä minä kuoletin ensin oman viisauteni ja lähdin sitten
    profeteeraamaan ja saarnasin ja humusin siinä suuressa Beliaalin
    kaupungissa sen kansan viisauden paljaaksi, niin että se oli niinkuin
    kynitty kana. Seelaa, Jussi Punnittu!”

    Punnitun väestä tuntui koko maailma pimenevän. Sakari jatkoi, kuin
    saarnasi:

    Seelaa, Jussi Punnittu, sillä vaikka totuus yleensä on karvas ja tekee
    elämän happameksi ja miehen hahmon muikeaksi niinkuin vanha ämmä ja
    ikäloppu emäntä, niin en minä kuitenkaan voi olla itsestäni
    todistamatta, että minä kynin Beliaalissa viisauden.”

    ”Herrasiunaa!” hätäytyi jo Maija, mutta kiivaasti keskeytti, tenäsi
    Sakari:

    ”Elä keskeytä eukko!”

    Ja kuten profeetta hän voimalla todisti:

    ”Minä en kehu, vaan ainoastaan ilmoitan ja todistan, sillä oma kehu on
    laulava sittiäinen, joka päänsä seinään paiskaa ja jonka satakielilaulu
    nurinymmärretään oman olevaisuutensa tähden. Ja siksi minä en kehuja
    puhuen sitti-pöröllä aja, vaan ainoastaan ansioni ilmoittaen todistan,
    että minä viisauden voimallisesti kynin.”

    Hän oli täynnä henkeä ja voimaa ja todisti:

    ”Ja koska siis viisaus jo kynitty oli, niin minä toin sisälle uskon ja
    sanan, ja niin koko Beliaali pelastettiin, sillä kansa kuuli minua
    niinkuin Niinive Joonasta. Ja niin istuvat vaimot siellä nyt uskon
    istuimella, niinkuin hautova kana, joka siivillään munansa maailmalta
    peittää ja on, niinkuin hurskas neitsyt, sillä taitavalla
    uskon-silmäyksellä ynseä kaikkinaiselle synnille ja kukon hempeydelle,
    ja ainostaan pyrstösulkiaan siellä takana hiljaisuudessa hieman
    lekauttaa ja lipauttaa, niinkuin taidon merkiksi ja ymmärryksen
    salaiseksi vihjaukseksi... Häh, Punnittu?” ilkkui hän voitokkaana.
    Onneton, pelästynyt Punnitun pariskunta istui kuten Niinive tomussa ja
    tuhassa ja ymmällä tämän kiihkoisan, saarnaavan profeetan edessä. Sakari
    yltyi, ihan uhitteli:

    ”Niin että entäs vielä sana uskon lisänä! Häh?”

    Ja hän aivan julisti:

    ”Niin että minä Beliaalissa väkevöitin kansan sanalla, sillä minä
    suitsin ja satuloin sanan niinkuin sotaorhin, jolla Beliaalin miehet
    karkaavat niinkuin Herran Seebaotin nimessä, sitä kavalasti toimivaa
    viisautta vastaan, etteivät sen työt pääsisi hiljaisuudessa nousemaan
    näkyviin, niinkuin pöröt pimeydestä päivän valoon. Ja niin on sinunkin
    viisautesi, Jussi Punnittu, minun toimestani uskon puntarilla
    punnittava. Häh, Punnittu?”

    Maija ihan vapisi.

    ”Ka ... eipä tässä mitä erikoista punnittavaa ole... Kevyt-tekoisessa
    viisaudessa”, yritti jo Punnittu sovitella, mutta yltyneenä tenäsi
    Sakari:

    ”Elä sotke... Elä sotke, Punnittu sillä ... ennenkun ehtootähti nousee
    ja vaimo niinkuin ihana Kerubiimi miehelle ilmestyä tahtoo, niin otetaan
    sinun viisautesi niinkuin kynttilä vakan alta ja asetetaan niinkuin
    Baalin pappi, kaiken kansan eteen, että se viisaus nähtäisiin, niinkuin
    vanha ja hapan vaimo, joka poskimaalilla ja hipiäjauholla itsensä siinä
    Beliaalissa portoksi koristi ja niin kansan ja kaupungin petti.”

    Kamalaa, Sakari oli aivan uhmaava. Hän uhitteli:

    ”Sillä parempi olisi sinulle, Jussi Punnittu, ollut jos sinä hirviän
    viisautesi kaulaan kellon ja pahan hajusi kaulaan kalistimen laittanut
    olisit, sinun lähimmäisesi tähden. Mutta nyt se on jo myöhä, sillä
    armonaika on lyhetty. Voi sinua siis, kauhian viisautesi tähden! Mutta
    minä kilvoitin ja voitin!”

    Ja hän selitti sen voittonsa, uhitellen:

    ”Minä perustin sanalla ja suupielilläni sen suuren ja kovakilvoituksisen
    kolistealaisseurakunnan, joka ei sitä kauheaa Horttanaisen härkääkään
    pakoon mökin katolle kiipeä, vaan turpeana minun nimeeni uskon turvissa
    istuu... Ja minä saarnasin suustani kolistealaisen uskonsuunnan,
    niinkuin suusta puhalletun kyyhkysen, ja siksi loppui jomotus ja
    vaiva... Veisatkaamme!” käski hän äkkiä papillisesti joukkoansa. Porsaat
    iloitsivat kuin kottaraiset, ja niin veisasi hän edellä ja harras, altis
    joukko mukana:

    ”Pois jäsenist’ on kolotus
    ja sielusta myös jomotus.
    Nyt sydämessä, rauhassa,
    sen vahvan uskon turvissa,
    kuin pienet porsaat iloitsee,
    tai kottaraisna riemuitsee,
    vain ilo, usko, onni.
    Ja Horttanaisen sonni
    nyt puskea ei niitä nää,
    se julma sarvipää.”

    Mökissä tuntui ihan taivaallinen ja kirkollinen tuntu ja olo. Hän oli
    voittanut, tunsi profeetalliset voimansa. Ynseästi, uskon-ynseänä,
    tahtoi hän jo hyljätä ja ylenantaa koko tämän pakanallisen mökin väen ja
    yht’äkkiä komensi joukkoaan:

    ”Puh!”

    Ja outo joukko hävisi rutosti, kuten oli ilmestynytkin. Viimeisten
    kantapäät vain vilahtelivat tienkäänteessä ja kaikki oli mennyt ohi,
    kuten raju sadekuuro. Hämillään siinä istui niin vaimo kuin mieskin.

    Ainoana muistona oli vain nämä neljäkymmentäneljä iloista porsasta,
    jotka täyttivät Punnitun äsken niin kovin elottoman, ilottoman mökin
    elolla ja ilolla.

    Ja muutaman tunnin kuluttua sitte vielä uusi yllätys: Uskovaisten
    lähetystö tuli ilmoittamaan, että he ovat asettaneet Punnitun
    valtiopäivämiesehdokkaaksensa.

    Ehdokaslistat oli jo viranomaisille lähetetty. Asiaa ei siis voitu
    peruuttaa, jos olisi haluttukin. Lisäksi oli vaalilistoilla, noilla
    vaalivapauden suurenmoisen viisailla kansallisilla keksinnöillä, se etu,
    että Jussi Punnittu oli voitu niille asettaa niin, että hänen täytyi
    tulla valituksi, vaikkapa ei saisi muuta kuin yhden äänen, ja toiset
    saisivat kaikki. Vaalisyöttinä vallesmannia vastaan oli käytetty sitä,
    että Punnittu tulee, kuten vallesmannikin oli luvannut, vaatimaan
    valtion suurempaa avustusta kalliiksi käyneille hullujenhuoneille.

    Ja niin tuli Jussi Punnitusta — sanoakseni asian tärkeyden vuoksi tässä
    juonen välillä — valtiopäivämies. Hyvin hän tehtävänsä suorittikin.
    Erittäin harrasti hän hullujen hoitoasiaa. Oli jaettava muutamia
    miljoonia valtion varoja eri tarpeisiin. Punnittu nousi silloin,
    niistäytyi, sylkäsi ja piti seuraavan huomiota herättävän
    valtiomiespuheensa:

    ”Ehdotan, että eduskunta nykäiseisi miljoonat yhtenä hynttänään
    hullujenhuoneiden rakennusavuksi. Sillä tilanahtaus on niissä niin
    polttava ja kivistävä, jotta ... ei tässä kohta ole mihin enää
    päärojunsa kallistaisi. Pää-asia se hoitoa ja muokkia tarvitsee,
    sillä... Monen päässä jo on älli, eli viisaus vähissä.”

    Mutta toisen sivustan puoluemies, Haisevainen, ajoi kansanvalistuksen,
    koulujen, asiaa ja tahtoi kaikki varat myönnettäväksi kouluille. Häntä
    kiukutti koko Punnittu ehdotuksinensa. Pieni ilkeys, pistos, ei tee
    moiselle pahaa. Hän nousi, yskähti ja puhui:

    ”Kuultuani ja nähtyäni edustaja Jussi Punnitun puhuvan hullujenhuoneiden
    tarpeellisuudesta, myönnän niitä tarvittavan. Sillä kun hän valittaa,
    että ei ole kuhun päänsä kallistaisi, ja että hänen pääasiansa
    tarvitseisi hoitoa niin...”

    ”En minä omaa viisauttani nuru, enkä väheksy. Minä vain asian
    suurimerkitykselliseen tärkeyteen katsoen kuvaannollisesti puhuin”,
    keskeytti silloin Jussi Punnittu loukkautuneena.

    Väiteltiin, pisteltiin ja purtiin toisiaan, kukin viisautensa mukaan.
    Keskustan puoluemies, Lopottinen, puhui nyt leveästi, näin:

    ”Viisauskysymys on, asian suureen merkitykseen katsoen, ei ainoastaan
    pelkkä pääasia, vaan suorastaan leipäkysymys.” — Ja niin edelleen,
    laveasti ja pitkältä.

    Hän ehdotti varat jaettavaksi tasan hullujenhuoneiden ja koulujen
    kesken, koskapa kerran näissä molemmissa, n.s. päähoitoloissa pään
    asiaa, eli viisautta parannetaan, hoidetaan ja edistetään.

    Niin päätettiinkin.

    Mutta Jussi Punnitusta oli tullut lautamieskin, ja sitä mukaa huomattiin
    punnitessa hänen viisautensakin lisääntyneen. Hän on nyt varakas isäntä
    ja pitäjän johtomies. Hän, inhimillisen yleisviisauden avulla viisaaksi
    tehtynä, onkin yksi ihmisviisauden hedelmöittävän työn ja toimen
    kaikista huomatuimpia saavutuksia. Viisauden ja uskon avulla oli hänestä
    Tuhman Jussin” karkean kuoren alta löydetty oikea helmi, viisaus, ja
    kuten lukija tietää, on tämä samainen Jussi Punnittu nykyään kaikkialla
    Suomessa hyvin tunnettu ja huomattu henkilö, merkkimies, ja ikäänkuin
    kansansa kynttilä.

                                                      ⸻

    Tiesi se Eulaliina jo odottaakin sulhastansa, sillä ajoissa hän oli
    kirjeen saanut ja ikävöiden hän nyt jo odottikin.

    Ja täyttä ravia painoikin taivaaseen rientävä seurakunta tietä pitkin,
    että pölysi. Ja taas ja taas sai Sakari halun ja voiman todistaa
    itsestänsä, sanasta ja uskosta, sillä tämä taivaanmatka antoi henkeä,
    tietoisuutta ja voimaa. Hän tajusi ansionsa ja niinpä siinä juoksun
    hölkässä selitti ja puhui siitä taivaasta, johon nyt matka piti. Hän
    todisti:

    ”Se on sanalla rakettu... Taivas!”

    Joku siinä juostessaan mölysi innoissaan härkänä. Sakari jatkoi:

    ”Sillä niinkuin Jumala loi sanalla maailman, niin minäkin, viisauden
    niinkuin mukulan hylättyäni, rakensin sanalla taivaan ja tein ja asetin
    sinne sekä Herralle itselleen, että autuaille istuimet, ja lisäsin
    enkelien lukua tuhannella riemuenkelillä, kahdella divisioonalla
    palvelevia ja kolmella ja puolella rykmentillä taistelevia enkeleitä ...
    lihaa vastaan ... ja asetin erityiset hempienkelit...”

    ”Häh?... Asetitko?” riemastui seitsenpäinen juoksulönkässä umpimähkään,
    ja juoksusta läähättävä Sakari vahvisti:

    ”Asetin... Ja jokaisen autuaan kruunuun lisäsin neljä kallista kiveä, ja
    kahdeksan sadan markan smaragdia, ja kolmensadan päärlyn, ja
    tuhannenseitsemänsadan markan rubiinin, eli ison hohtokiven. Ja
    enkeleille laitoin pasuunat, että myös musikaalinen meno täytettäisiin,
    mutta psalmit kirjoitti jo Daavetti, koska hän Batseeban kanssa pahoja
    tuhrinut oli.”

    He painoivat täyttä hölkkäjuoksua sen kentän ohi, jossa Horttanaisen
    härkä silloin tulomatkalla oli Sakarin uskon horjauttanut. Poissa oli
    nyt härkä ja Sakari ilmoitti joukolleen, juostessaan uhitellen:

    ”Ei tärähtäisi sydän pelvosta, vaikka rykmentti sarvipäitä härkiä
    vastaan astuisi, kun ihminen on jo, niinkuin me, taivaan tiellä,
    sillä...”

    Housuja täytyi siinä juoksun ja puheen kiireessä kohentaa. Sen tehtyään
    hän varmuudella lopetti:

    ”Sillä taivas on minun, sanallani rakettu ja minun leukapielilläni
    perustettu... Kuka voi silloin meitä sisälle menemästä estää, ja kuka
    voi meiltä sulkea sen portit, joka meidän omasta suustamme saranoinensa
    ja lukkoinensa lähti, ja sanan ja uskon voimalla aina avoinna ja
    valmiina pysyy... Sillä kuka voi minun huokaukseni sitoa, ja minusta
    lähteneen hengen minuun takaisin ajaa, etten minä siitä osaani maistaa
    saisi!”

    Ja pelotta he laskettelivat taivasta kohti. He eivät aavistaneetkaan,
    että juuri tänä aamuna oli — paitsi takaa-ajajia — lähtenyt matkalle
    uusi Horttanaisen härkä: se tuomiokapitulin asettama tutkimuskomitea,
    joka oli lähtenyt tutkimaan Sakarin uskonsuuntaa ja uhkasi nyt tuketa
    taivaan portin ei ainoastaan tältä sinne rientävältä joukolta, vaan myös
    itseltään pastori Pöndiseltä. Apumiehinä oli komitealla mukanaan kaksi
    erityistä uskontuntijaa, ettei erehdyttäisi kitkemään kalliita nisuja
    ohdakkeiden kanssa. Ja niin lähestyi tätä ihanasti alkuun päässyttä ja
    rehevästi kukoistavaa ja versovaa uskonsuuntaa tuho, voimallisena kuten
    Sakarin hengellisen mielikuvan mukaan — vihasta paisunut härkä
    kilpailijaansa. Oli kuin olisi se kavala viisaus saattanut uskot
    puskuisille, valmistaakseen siten Pöndisen ja Sakarin, ja yleensä uskon
    tuhon kautta omaa synnillistä valtaansa karjassa, laitumilla ja
    kaikkialla, missä nöyrä-ääninen usko kokee toki hurskauden
    hiljaisuudessa kätkeä kaikkea siipiensä alle, niinkuin kana kokoaa
    niiden alle poikansa, silloin kun niitä muilta suojella tahtoo.

    Mutta ennen Sakaria etsi komitea pastori Pöndistä, jonka vaaliasian
    vaalipitäjien ylle vetäytyi nyt tämä uusi ja uhkaava pilvi, ja Pöndisen
    ja Sakarin uskon heikkoutena, tässä uskojen välisessä taistelussa, oli
    nyt tuon heidän uskonsa liiallinen, aivan yliluonnollinen voima.

    Oliko se kukistuva omaan väkevyyteensä, vaiko voittava sillä
    heikompansa, sen pian aika näyttää, sillä kirja on kohta lopussa.

    Ainakaan ei nyt vielä ollut hätää, vaan varmana ja toivorikkaana painoi
    tämä täyttä ravia rientävä seurakunta taivaan portteja kohti. Ja vaikka
    Sakari yösaarnassansa olikin, ei tosin kieltänyt, vaan hieman epäillyt
    suomenkansan jalkauskon pätevyyttä, niin kirkastui hänelle, uskon
    miehelle, nyt sekin usko, niin että hän siinä juostessaan todisti:

    Herran antamissa juoksujaloissa meillä on kilvoitusapu ja joutu, niin
    että emme portilta myöhästy, ja jaloissa meillä on myös pakoapu ja
    pelastus syntiä, päälle karkaavaa Saatanan härkää ja Beliaalin loppua,
    sekä sitä meidän kauhiaa liika-viisauttamme vastaan.”

    ”Hih”, hihkasi kirmaava seurakunta. Sakari jatkoi:

    ”Jo ensimmäisellä maililla jäi liika-viisaus jälelle niinkuin paha haiku
    ja turhaan nyt kieli pitkällä juosta haiventaa ja ponnistaa, että kiinni
    saisi...”

    Tie tömisi juoksusta. Sakari lopetti:

    ”Ja loppuspurtissa kun siinä neulansilmän edessä kaikki kinttusuonet
    pinnistetään ja maalinauha katkaistaan, niin poikki lentää Saatanan
    paula... Ja yhtä kyytiä juostaan päistikkaa neulansilmän läpi, ja silmä
    sulkea jysäytetään rautaovella, ennenkun se jälestä läähättävä
    liika-viisaus ehti maalinauhaankaan... Ja silloin ainoastaan usko
    pullottaa ja koliseva sana kaikaa...”

    Ja taas hihkaistiin ja yhä ihanampana ja lähempänä siinsi tälle
    jalkakilvoituksessa pinnistävälle seurakunnalle se taivas, johon
    tuomiokapituli luuli heidän rynnistävän virallisesti tarkistamattoman,
    ja siis laittoman uskon avulla.

                                                      ⸻

    Juoksun tahti ja vauhti pysyi nyt tasaisena. Sakari muisteli
    lähetystyötään, sitä työtä, jolla hän oli samalla taivaan rakentanut.
    Hän todisti:

    ”Se on nyt takanapäin täytetty... Lähetystyö on täytetty...”

    Joku miehistä laski juoksun hurjasta menosta innostuneena häränpyllyn.
    Juostiin. Sakari jatkoi:

    ”Taivaaseen kun tulemme, niin siellä eivät viisaat kukoista, koska he
    kauheassa viisaudessaan ovat maailmassa käteisen luvatun sijasta
    valinneet ja suuressa viisaudessaan sanoneet, että: taivas ainoastaan
    äijöttää mieltä... Ja niin ei heillä ole istuinta, eikä jakkaraa
    taivaassa. Mutta sanan miehet käyvät siellä ja minun saarnani johdosta
    parannuksen tehneessä Beliaalissa ylpeinä niinkuin kurjet, joilla on
    kuninkaan kruunu päässä, ja uskonmiehet istuvat ja ähkivät turpeina
    niinkuin tynnörit ja isot isännät, koska he viisauden, niinkuin seula
    veden hietaan vuodattivat.”

    Läähätettiin. Joku juoksijoista hirnui hevosena. Sakarilta tahtoivat
    siinä juoksun hölkässä housut valua. Hän piteli niitä, juoksi, johtui
    taas pääasiaansa, viisauteen. Hän kuvaili, miten se liika-viisaus oli
    häntä pettänyt ja puijannut, ja nyt hän todisti:

    ”Mutta lopulta, kun minä sen vaivasta ärryin niin, niinkuin viskatun
    kakaran ja kalikan heitin luotani hylyn... Ja silloin paikalla hölläsi
    uskon värkit päässä pyörimään ja minä sain voiman kolistaa sanalla.”

    Ja niin alkoivat he taas siinä juoksun kiivaudessa tutkia ja eristellä
    viisautta, perusteellisesti, kuten teurastaja pistettyä sikaa. Siinä
    ravijuoksua painaen Sakari, näet, taas valitti sitä, että hänellä on
    sittekin päässä liikaa viisautta.

    ”Laske se pois ... se liika!” neuvoi silloin se seitsenpäinen,
    viisaustieteen tohtori Tarkkilainen. Mutta juosta hölkytellessään
    selitti Sakari:

    ”Ei sitä voi ihminen viisauttaan vähentää vaikka miten koettaisi, sillä
    viisaus on pään kanssa eroittamattomasti yhdistetty.”

    ”Eikö kirveellä hakkaamallakaan saisi pois?” uteli silloin eräs
    juoksusta läähättäen.

    ”Ei”, vahvisti Sakari ja selitti: ”Viisaus on ihmiselle semmoinen risti,
    jota on pakko kantaa, sillä sitä ei saa edes käsiinsäkään sieltä
    päästä.”

    ”Minkätakia ei saa?”

    ”Ka... Kun se on pään sisässä niin piilossa, jotta sitä ei ihminen
    sieltä löydä, vaikka miten etsisi, koska se piiloittelee siellä päässä
    niin salaa ja hiljaa, kuin sillan alla muniva kana.”

    ”Minkätakia se niin hiljaa?”

    ”Ka kun se pelkää. Kun ei saa mitään munituksi, ja häpeilee munimistaan,
    niin pelkää, jotta ihmiset tulevat katsomaan ja ilvehtimään. Ja sen
    takia sitä ei tiedä, onko sitä olemassakaan, koko viisautta. Vaikka
    miten on koetettu etsiä, niin ei ole vielä löydetty koko viisautta, niin
    että se voidaan tietää ainoastaan uskon avulla”, selitti Sakari täydessä
    ravijuoksussa. Ja seitsenpäinen viisaustieteen tohtori, jolle ikäänkuin
    kirkastui ja selvisi nyt koko viisauden olemus, riemuitsi ja ryhtyi
    kertomaan omaa viisaustaisteluaan. Hän kertoi:

    Hän oli juuri tätä kansallista viisauden kallista asiaa ja syvällistä
    olemusta tutkiessaan, ja viisauden alkujuurta etsiessään saanut
    kukkaronsa läven lisäksi läven päähänsä — niin hän oli itse
    nyky-tilansa alkuaikoinakin selittänyt ja sitä hän nytkin koki kertoa ja
    selittää. Näin hän selitti:

    Hän oli sotkeutunut viisauden juurta etsiessään viisauden
    liika-syvällisyyden takia kahdentenakymmenentenä tutkimusvuotenaan, ja
    päästyänsä jo tuossa kansallisen viisauden juuren haussa, vanhaa
    kansallista latua kulkien, ei ainoastaan Väinämöiseen, vaan Väinämöisen
    tavoin ihan tunnetun suomalaisen herkkusuun, Antero Vipusen, vatsaan
    asti. Siellä hän, näet, oli kokonaan häipynyt viisauden jäljiltä. Ei hän
    ollut löytänyt sen enempää kuin muukaan suomenkansa, joka viisaimpansa,
    Väinämöisen, johdolla jo häntä ennen oli suuressa viisaudessaan älynnyt
    juuri tästä, Antero-ukon pullean keskiruumiin paikoilta viisauden juurta
    ja olemusta hakea.

    Surkeaa! Sitä viisauden syvällistä juurta olisi tarvinnut saadakseen
    selville, mikä on Sampo, tuo ainoa todella arvokas tuote, jonka
    suomenkansa on viisautensa avulla käytännölliselle ja teollisuusalalle
    aikaansaanut, tuo todellinen inssinööritaidon mestaristeos, jossa oli se
    yksi ainoa vika, että siitä ei vieläkään, — kuten Könnin kuokkamiehestä
    — kukaan tiedä, mikä tuo niin ylen hyödyllinen ja käytännöllinen laitos
    on, koska — niin kertoi tämä onneton viisaustieteen tohtori
    Tarkkilainen — koska koko Sampo isoine ja ajanmukaisine
    myllylaitoksineen jo vähän ennen koekäyntiinpanoansa ja ennenkuin oli
    ehditty ottaa selvä, mikä tuo suurella vaivalla aikaansaatu Sampo-laitos
    on, vahingossa särkyi tappelussa vaimoväkeä, erästä Louhi-nimistä,
    pahasisuista ja epäritarillista oman talon akkaa ja anoppia vastaan,
    joka häijyydessään tahtoi tuon, miesväeltä käteisillä ostamansa kalliin
    tehtaan myöskin omanaan pitää, aiheuttaen siten nujakan, — ainoan
    sodan, mihin rauhallinen ja viisas suomenkansa on oman asiansa vuoksi
    antanut itsensä houkutella.

    Surullista! Ainoastaan ne seitsemän viisauden kalliilla olemuksella
    täytettyä päätänsä oli hän, tuosta suomenkansan suuren viisauden,
    pääpesästä, mahasta, saaliiksensa saanut, korjatessaan satoa, siitä
    siemenestä, jonka suomenkansa oli viisaus työssä vatsaan kylvänyt ja yhä
    ahkerasti kylvää, ja niinkuin kassakaappiinsa korkoa kasvamaan visusti
    aikanansa tallellepanee.

    Mutta, kuten sanottu, niin kirkastui nyt, uskon miehen Sakari Kolistajan
    selityksien kautta — siis uskon avulla — tälle viisaustieteen tohtori
    Tarkkilaiselle viisauden olemus, niin että hän määritteli: ”Viisaus on
    sitten se, joka pörinänä elää ja horinana helää, mutta punnitessa ei
    pikkuistakaan paina.”

                                                      ⸻

    Ja silloin lankesi taas suuri saarnahenki Sakari Kolistajaan ja hän
    saarnasi tämän lähetysmatkansa viimeisen saarnan, n.s. aamensaarnan. Hän
    pysäytti joukkonsa, nousi kivelle ja siinä matkueensa ympäröimänä
    saarnasi:

    ”Se, joka synnistä pelastettu on, kutsuu itseään pelastetuksi ja niin
    pitää myös herännyt, eli, sanalla hereille kolistettu vastedes myöskin
    kolistetuksi kutsumattaman, minun nimeni tähden ja että minun oppini:
    kolistealaisuuden uskonmerkki ja -suunta, ynnä lujasti tunnettaisiin.
    Aamen!”

    Uskolle ja sanalle altis joukko kuunteli suut auki. Kuin taivaasta
    tulleen hengen sai Sakari nyt, sen tunnetun kansallisen, suuren ja
    ihanan tietoisuuden profetuudistansa, hengestänsä ja merkityksestänsä,
    joka tietoisuus on hänen kansansa olemuksen ja ihanan vaatimattomuuden
    kulmakivi. Sen hengen profeettavoimalla hän nyt vuolaasti saarnaten
    aluksi siitä merkityksestänsä todisti.

    Hän todisti:

    ”Aamen, sillä minussa on suomenkansan sana tullut lihaksi, viisaus siksi
    alati pois pantavaksi vedeksi ja usko kankiaksi luuksi, joka kestää. Ole
    rohkia!

    Ole rohkia, oi suomenkansa, sillä koskasta sinä äkkäsit, että viisaus
    sinun henkesi perusolevaisuus on, niin sinä juuri sen viisaan
    Väinämöisen, sen viisauden edustajan olevaisuutesi edustajaksi loit ja
    sanoit: mitämaks!

    Mitämaks, mutta etköstä sinä, oi suomenkansa, viisauttasi
    väärin-äkännyt, kun pääsi niin viisaudella pymppäsit ja pahkulasi
    äkkiviisaudella ylpiästi koristit! Sillä niinkuin se viisas Väinämöinen
    — se sinun väinämöisyytesi ja viisautesi, oi suomenkansa — viisauden
    ylenhylkäsi, mutta uskon ja sanan, sen Herran kalliin lahjan piti ja
    uskoen ainoastaan sanan voimaan, kaikkinaisia asioita varten
    ainoastaan sanaa, silkkaa ja millään sekoittamatonta sanaa salasta irti
    väänsi ja loitsusanaa lovesta kinasi, ja sitä suurta sana-aarretta
    kokosi, että jälkikansallakin olisi sanaa, millä aittansa täyttää ja
    sanaperuja millä sanavainionsa siemenessä ja päävajansa täyteläisenä ja
    Herralle otollisena pitää — niin olet sinä minussa, ja minun kauttani,
    oi suomenkansa, viisauden asiasta aina ja sekoittamattomalla sanalla
    oikeasävyistä, viisautta selittävää ääntä pitävä. Asiantuntevaisen ääntä
    olet sinä minussa siitä kauhiasta viisaudesta kujilla ja kartanoilla
    pitävä, sillä sinä olet minussa viisausvaivan kestänyt, ja niin tiedon
    viisaudesta saanut, ja nyt siitä puhut ja todistat, ja niin sinun asiasi
    kuullaan ja sinun viisautesi tunnetaan, niin että koskasta sinun syntisi
    puntarilla punnitaan ja viisautesi vaakamitalla vaa’ataan, niistä sinun
    autuudeksesi sanoa voidaan: eivät ne yhtään, eivätkä mitään ole.

    Ei mitään, ja niin olen minä, oi suomenkansa, suurin sinussa, olevaisin
    sinun olemisissasi, kaikkikäsittävin sinun hengessäsi, niin iloissa kuin
    suruissa, niin synnissä kuin siitä pois pyrkimismenoissa ja sinun
    taikinassasi olen minä se hapattavin hiiva. Elä ujoa!

    Elä ujoa oi suomenkansa, sillä en minä sinua hylkää, en sinua paremmaksi
    itseuskon avulla pyrkien huonompana luotani pois heitä, vaan ynnä
    itseäni sinussa sormella osotan, sillä minun liika-viisauteni on kauhia,
    niinkuin se, joka otsasarvella itsensä sarvipääksi puetti ja kielensä
    skorppiooniksi kehitti ja teräväksi rauta-piikiksi teroitti. Ja niin
    olen minä synnissäkin se suurin ja Beliaalissa orrelle yletyin. Ole
    ylpiä, että minä sinun olen!

    Ole ylpiä, sillä vaikka minä heikko minussani ja yllätön minun
    liika-viisaudessani olen, niin ei kuitenkaan tule minua suurempaa, joka,
    niinkuin minä, sanan voimalla sen sinun pyhän Beliaalin kaupunkisi
    kukistaisi, sanaparannuksella sen parantaisi ja sanalla sen ynnä
    alamaiseksensa laskisi. Sillä ei itse viisas Salomoon taitanut saarnata
    niin terävä- ja monitutkaimellisesti ja niin kaikkitunkevaisesti kuin
    minä, sillä minä valkaisin viisauden ja kirkastin uskon ja puhdistin
    sanan kaikesta, niin että se on puhdas niinkuin kiiruna ja kolina — ja
    nostin sen sanan korkialle kansalliseen kunniaansa, niin että se on
    niinkuin pystyyn nostettu ylpiän orhin häntä, johon koko Beliaalin pitää
    katsoman, koska orhi se koholla ylpiästi kedolla kirmaa. Aamen!”

    Ja nyt, kirkastettuaan itsensä, alkoi hän varsinaisen aihesaarnan.
    Erityisesti saarnasi hän tällä kertaa, paitsi viisautta, myöskin
    suomenkansan ylpeää, kotitekoista uskoa, eli itsekirkastusta vastaan,
    koska se usko Suomessa väärin valaisee, johtaen lisäksi oman viisauden
    väärinäkkäämiseen, eli vähä-viisauden liika-viisaudeksi pullistamiseen,
    joka kaikki voitaisiin välttää käyttämällä kotitekoisen sijasta
    valmista, osto-uskoa. Kuulijat olivat kuin yhtenä korvana, sydämet
    raollaan ja suut ihan auki. Vuolaasti, voimallisesti jatkoi saarnaaja:

    ”Aamen sinä suomenkansa, sinä uskon jykevä seedrihonka Suomen Siionissa
    ja vankka tammi sen maaperässä, Aamen!

    Aamen, sillä ei siitä ole vahinkoa, jos suomenkansa viisautensa
    menettää, mutta jos se vatsansa kadottaa, tai leipä loppuu, niin silloin
    on kaikesta kuitti, sillä ei pään-täytisen viisautensa, vaan ainoastaan
    täyden mahan avulla ja uskon turvin jaksaa suomenkansa työssä vääntää ja
    viimeisenä tuomiopäivänä, nimenhuutoon aikanaan juosta ja taivaan
    päärlyportille hetkelleen hölkätä, vaan viisaus tekee sille kaikessa
    pelissä pietin.

    Pietin. Ja jos ei siis, oi suomenkansa, sinun vatsasi ole terve ja
    uskonmukulat päässä paikoillansa, niin sinä surkiasti taivaan tiellä
    uuvut, sillä ei sinua viisautesi yhtäkään, eikä vähintäkään auta. Aamen!

    Aamen, sillä kaikkinainen viina, ynnä myös viisauden viina, ei ole
    sinulle, oi suomenkansa, hyväksi, vaan häpeäksi ja kivuksi, sillä jos
    sinun pääsi on täynnä, niin olet sinä ihme ihmisten ja kauhistus Jumalan
    edessä. Sinä olet silloin hameen edessä heikko ja hieprakka vaimon
    viehätyksen ja kaikkinaisen vaimollisuuden edessä. Mutta jos sinun pääsi
    ei olisi täysi, vaan tyhjä, ja jos sinun vuoteesi vaimosta autio olisi
    ja sinulla olisi usko, niin niinkuin leikattu härkä olisit sinäkin
    voimakas vanhurskaudessasi ja luja lihaasi vastaan. Ja jos myös sinun
    päässäsi ei mitään olisi, ja viisaus olisi kuitti, mutta sinun
    pelloillasi paljon viljaa ja äijälti rehukasveja olisi, ja sinulla olisi
    usko ja kirkolliseksi leikattu tukka ja virsikannel, niin kuinka paljon
    huokiampi eikö sinun olosi ja humusi silloin olisi, oi suomenkansa.
    Aamen!

    Aamen, sillä jos leili kestää sisälmyksensä voiman, niin ei sitä sinun
    pääsi, oi suomenkansa, kestä, sillä se on uskoa varten rakettu ja siitä
    on rakettaessa sanottu niin paljon kuin että: Ole luja!

    Totisesti! Ja jos pakanat päänsä viisaudella koristavat ja otsansa sillä
    seppelöivät, niin sano sinä, oi suomenkansa, uskon avulla, että: Pois se
    minusta!

    Pois se minusta, sillä parempi on sinun tyhjällä päällä ja täydellä
    vatsalla taivaaseen päästä, kuin pää täynnä ja vatsa tyhjänä helvettiin
    joutua. Aamen.

    Aamen, aamen, sillä viisaus, se ilki ja ahne olento, täyttäisi
    suomenkansan pään kaikkinaisella, mielen moninaisella ja sydämen, sen
    alati ihanaisen, kaikki-voittavaisen ja lumo-enkelimäisen helmaväen
    himolla, niinkuin viisas ja hurskas Salomon viisaudessaan täytti
    haareminsa tuhannella lihavalla emännällä ja hekkumahuoneensa
    kahdellatuhannella pakanain ihanalla tyttärellä, vaan usko, se nöyrä ja
    yljälleen aina altis impi tyytyy siihen yhteen ainoaan aamen-sanaan,
    niinkuin kyyhkyläinen kahteen munaan. Karta siis, oi suomenkansa,
    viisautta, joka sinun pääsi niin kaikkinaisella viinalla täyttää, sillä
    sinun täysinäinen pääsi, oi suomenkansa, on kansojen kauhistus ja
    maailman lopun merkki ja sen suuren huudon, ja ilkiän jurinan merkki,
    joka hamaasta Seinäjoelta nousee ja Juvalta jurisee, kun sinä viisauden
    sanaa ylpiästi kolistat ja viisaudenjyrää kun sinä niinkuin härkä
    paisuneena vetäen vedät ja jurnaten jurnaat. Sillä et sinä enää sitä
    sinun soittotaidollesi soveliasta hau’in hiljaista ja mykkää leukaluuta
    soita, vaan omaa parkuluutasi parutat ja kiljuluutasi karjututat. Aamen!

    Aamen, sillä turhaan sinä huudat ja suotta itseäsi ilmoitat, sillä ei
    tule profeettaa, vaan jurnuri Juvalta ja Salomon ei syntynyt
    Seinäjoella, ja jos sinä itse Paltamossa äitisi kohdusta päiville
    pullistunut olet, niin suotta sinä sillä sinuasi alati ilmoittavalla
    äänellä ja omatekoisen uskon avulla itseäsi kreekkiläiseksi julistat,
    sillä vaivaisena sinun välähdyksesi vilkkuu ja tuikuttava on sinun
    temppelitulesi, koskapa sinä siitä useasti ääntä pitää äkkäät, että se
    ihmisiltä nähtäisiin. Niin, sillä ei oikea aurinko itse kertaansa
    kirjoita, eikä ääntään ilmoita: Katso minä paistan. — Ei, ja niin sinä
    sen omatekoisen uskosi paisuttamana vaellat väärän tiedon alla ja olet
    niinkuin rokkakauppias, joka leilikimppu kohona ylpiästi kadulla kulkee.
    Tyydy siis, oi suomenkansa, valmiiseen uskoon ja pureksi nöyränä isäsi
    peruja, niin mölysi lakkaa, sillä sen valmiin uskon avulla sinä saat
    oikean tiedon itsestäsikin, oi uskon-raadollinen! Aamen!

    Aamen, sillä ei taida härkä raamatuita, aasi evankeliumia ja suomenkansa
    itse oikiaa uskoa itsestänsä tehdä, vaan liiaksi hän itsensä sillä
    luulouskolla kirkastaa ja ylettömäksi pörähdyksensä paisuttaa ja sillä
    maailmaa rikastuttavansa luulee, elleivät varsinaiset uskon taidolliset
    tekijät valmiilla uskolla häntä oikiaan itsetuntemiseen avita ja hänelle
    todista, että siellä, kussa oikiat profeetat ennustavat ja tosi-Daavidit
    harppua soittavat, se hänen ylpiä psalminsa, niinkuin viattomain lasten
    ääni, ainoastaan siksi pieneksi, mutta ei pahaksi pörähdykseksi
    löydetään, ja niin suomenkansa sen vuoksi lapsen reikätuoliin asetetaan,
    tai astian ylle niinkuin istuimelle istutetaan, mutta ne oikiat
    kuninkaat istuimellansa istuvat ja heidän harppunsa helää — ja he
    astian yllä istujaan ainoastaan ynsesilmin silmäisivät, ettäs se,
    niinkuin laulava sittiäinen, erityisellä apuäänellä omaa ääntänsä
    ylentämään kiertokulkemiselle ja pörinäretkelle itsepulleana lähti,
    koska hän omatekoisen uskon kautta siitä aina pörinävalmiista
    liika-viisaudesta turpunut oli. Aamen!

    Aamen ja tunne siis valmiin uskon avulla itsesi, oi suomenkansa, sillä
    sinun kotitekoinen uskosi on niinkuin kiljukalja Sippolassa ja niinkuin
    ärjykalja voimallisen Virolahden kylissä — se kauhia kiljujuoma ja
    karjuviina ja symbooliviina, jonka sinä, oi suomenkansa, viisaudessasi
    keksit, että sinunkin äänesi maailmassa ja kansojen kuorossa kuultaisiin
    ja että sinulla olisi sinullesi se oikia symbooliviina.

    Että sinulla symbooliviina olisi, mutta se keksimäsi kilju, ja se
    omatekoinen usko on sinulle monta häpiää ja useasti kipiää
    matkaansaattanut. Vanteet se katkoo ja ison kiljun nostaa ja tynnyrinsä
    maahanjaottaa, ettäs se liiaksi paisua ja ylettömästi pullistua yritti.
    Ja niin tulee sinusta, oi kotitekoisen, kilju-uskosi voimalla
    kiljutynnyrin tavoin maahanjaotettu suomenkansa, sen omatekoisen uskosi
    kautta, niinkuin se, joka tiellä latteasti ilmoittaa: Katso taitamaton
    lehmä on tästä vaeltanut ja ylpiäuskoinen kiljuhärkä on kulkenut tästä,
    että hänet ihmisiltä nähtäisiin — mutta et sinä vieläkään omatekoisesta
    uskosta luovu.

    Et, ja niin sinä suutut kauhiasti sille, joka sinun viisaustyösi
    Beliaalista eteesi nostaa ja sinut Vipusen vatsaan jälillesi johtaa,
    sillä ei syöttöhärkä, se oma usko, jotas elätät, omiansa hyväksy, vaan
    parempaa hän tahtoo, ja siksi ei hän suopeasilmäisesti taaksensa katso,
    sillä hänen sieraimensa ovat ylpiät ja niinkuin suuren kuninkaan
    sieraimet ne ovat. Luota siis, oi suomenkansa, ainoastaan kotitekoiseen
    leipään, mutta pidä valmis osto-usko, että ylpiät sieraimesi
    nöyrtyisivät, eivätkä niinkuin syöttösonnin sieraimet väärin vihastuisi,
    ja että sinun huoneenhallituksessasi taidollinen työjako olisi. Aamen!

    Aamen, sillä ainoastaan vaimo taitaa synnyttää, mutta et sinä tiedä.
    Niin voi myös ainoastaan suutari tehdä soveliaat kengät ja uskontekijät
    otolliset ja ihanat uskontavarat ja vanhurskauden vaatteet valmistaa,
    mutta sinä itse olet peltotöissä taidollinen, ja niinkuin mestari
    multatöissä, joissa sinä hartiasi voimalla profeetta omassa Israelissasi
    olet.

    Profeetta sinä, oi suomenkansa, olet siellä, kussa hartiat puhuvat ja
    voimahartiat julistavat, sillä ei koskaan ole sinua hartiasi häpeään
    heittäneet, ei omassa Israelissasi, eikä voimallisessa Olympian maassa,
    siinä uuden Jerusalemin iso-voimaisessa Härmässä, kussa hartiat yletään
    ja härjät käyvät laitumella, ja paavit ja Beltsebuubin pojat pieninä
    vapisevat — niin sielläkään eivät ole hartiasi häpiään heittäneet
    sinua.

    Ei, sillä ei sinun hartioitasi ole vielä koi syönyt, ei viisaus
    hapattanut, eikä kiljuviisaus paisuttanut, ja siksi ne eivät sinua pääsi
    tavoin koskaan kiljutöihin kuleta. Ei, sillä ainoastaan hartioissasi
    olet sinä hiljainen ja hartiatyössä aikaansaava, mutta koska uskoa teet
    ja viisautta toimitat, niin ainoastaan porua sinä synnytät ja isoa porua
    pöntöstä päästät. Heitä siis se uskon teko, eläkä pääsi viisauteen
    luota, vaan profeteeraa hartioillasi ja sano pyhän Simpsonin tavoin
    valmiin uskon lujuudella, että: Selkälihaksessa on minun voimani ja
    vääntölihaksessa viisauteni, ja siksi en minä pelloltani pois pullahda,
    enkä matollani koskaan turhuutta tanssita ja maallista, kepeää keikuta,
    enkä synnillistä hengenvaivaa väännä ja siksi en minä järky.

    Elä järky, vaan ole voimallisin hartia- ja paksuin peltoprofeetoista, ja
    jätä siis viisauden työt niille, jotka synnissään päähänsä ylpiästi
    uskaltavat, mutta jotka vähiksi löydetään siellä, kussa viisaus vähäksi
    ilmoitetaan, hartiat punnitaan ja taivaan portit voimalla ja pauhinalla
    avataan. Ja koska sinä uskoa ynnä tarvitset, niin jätä sen tekeminen sen
    yleti salataitoisille ja nöyrille valmistajille, niinkuin lapsisaunassa
    synnyttävälle vaimolle, oi suomenkansa, sinä voimallinen uskonhärkä
    Siionissa ja jykevä herra hartioiden huoneenhallituksessa! Aamen!

    Aamen, sillä härkä syö olkia, mutta nautahärkä oljensilppuja, sillä ne
    ovat mieluisammat hänelle, koska ne jo valmiiksi lyhetyt ovat. Etköstä
    siis sinä, oi suomenkansa, tahtoisi uskoa sitä valmista, jonka
    sananpalvelijat ja uskontekijät rakkaudessa sinun eteesi uskonsilppuina
    asettaneet ovat, vaan tahtoisitko sinä viisauden kauhian vaivan
    hartioillesi taakaksi ja pitkät oljet, ynnä tähkäpäinensä ja jyvinensä
    hampaittesi vaivaksi ylpiästi ottaa ja peltotyösi sitten unohtaa,
    koetellun työjakosi tärvellä ja niin sananpalvelijatkin ynsiästi
    puille-paljaille jättää! Ei. Pois se sinusta, sillä ei tarvitse
    sananpalvelijoiden kautta uskon-yltäkylläiseksi ravittu suomenkansa
    viisautta ja omatekoista uskoa, ei kala pesutupaa, eikä vesieläin
    pesuvettä ja vesipesua. Tämä on se suomenkansan henkiolevaisuudelle
    sopivainen ja hänen viisautensa ynnä-mukainen pyhä kolistealaisuuden
    oppi, se ainoa oikea ja autuaaksi-tekeväinen uskonsuunta ja
    tallellepanemus, ja niin on se halju ja ilkiä viisaus häviävä, sana ja
    sana-avu jäävä ja usko lujaksi kangistuva. Aamen!

    Niin: Olkoon sinun ainoa sanasi: aamen, sillä jos enemmän puhut, niin
    tyhmyys sinun kieleltäsi karkaa, niinkuin aina sen, joka äänellä
    itseänsä orrelle ja hoikeella huomioon nostaa ja pienuutensa
    pirunjurinalla toiselle kostaa. Aamen!

    Aamen, sillä ainoastaan sarvi on luotu härän ja usko suomenkansan päätä
    ja aamen sen suuta varten. Heitä siis turha viisauden haku, sinä uskon
    kansa, sillä vaikka sinä kuinka pitkältä sitä hakisit ja syventyisit,
    niin reikä siitä vain sinulle perältä paistaa. Anna siis, oi
    suomenkansa, viisasten viisaudessansa puhua ja sano sinä sen kauhian
    uskosi voimalla ainoastaan se uskon luja älysanasi: aamen!

    ”Aamen!” kertasi koko tämä villi, uskolle altis seurakunta ja sitä
    tietään alkoi hurjaa ravia painaa Sakarin nykyistä päämäärää: vaimoa,
    Eulaliinan kotikylää kohti.

    Tultiin jo perille. Tietysti Eulaliina hermostui. Pää meni sekaisin.
    Mutta pian hän tointui. Sakari, näet, kertoi hänelle siitä vallesmanni
    Kaksinaisen antamasta neuvosta: että viisaalla puheella voi hallita
    hullut. Hän oli ottanut nämä taivasmatkalle ja hillitsi niitä nyt
    puheella.

    ”Herrasiunaa!” ihmetteli rakkauden sokaisema morsian itseksensä,
    sulhasen johtajakykyyn ja viisauteen ihastuneena. Oli ihan onni, että
    juuri hän oli laitokselle näin taitavan johtajan toimittanut.

    Ja rauhoittuneena, tyyntyneenä ja onnellisena ryhtyi hän oitis
    puuhaamaan matkalle lähtöä. Pian siinä olikin kaikki kunnossa. Hevonen
    oli jo valjaissa. Eulaliina istahti sulhasinensa kärryihin. Muu joukko
    seurasi jalkaisin mukana ja niin lähdettiin nyt mennä jyryämään Sakarin
    kotitaloa kohti, josta tietysti oli alkava varsinainen taivaaseen meno.