Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VIIDES SANAKOLINA

    Hän oli jo saapunut seurakuntaansa. Kohta sen rajalla oli hän alkanut
    toimintansa viisautta vastaan. Ei hän vielä julkisesti saarnannut, vaan
    puhutteli vain yksityisiä, koki niitä ohjata kahdenkeskisellä puhelulla.

    Samassa aikeessa päätti hän poiketa Jussi Punnitun mökkiin, Sanalla
    neuvomaan ja lohduttamaan. Kartanolla hyökkäsi häntä vastaan äkäinen,
    kissan kanssa tapellessaan vihastunut mökin koira. Mutta Sakariapa
    sattuikin huvittamaan koiran ylettömän tuuheaksi pörhistetty häntä. Hän
    alkoi koiraa mairitella ja pyydellä. Koira joutui ymmälle, sotkeutui
    vihassansa, aivan kuin nolostui, kuopasi nolouttansa peittääkseen joskus
    maata käpälällä ja haukahti kertasen, noin vain, ja lopulta lähti,
    juosta nulkutti nolona pois ja Sakari varustautui jo tupaan työntymään.
    Huomasi toki sitä ennen uteliaana kurkistaa kivijalan reiästä tuvan
    sillan alle, jonne kissa oli tappelun lopussa piiloon pujahtanut. Kissa
    sähähti reiästä, sylkäsi ja irvisti vihaisesti, kuin valmiina hyppäämään
    Sakarin silmille. Sakari suuttui, kirosi, sylkäisi vastaan, reiässä
    irvistävän äkäisen kissan silmille, niistäytyi, pyyhki suunsa ja niin
    työntyi mökkiin alkaaksensa lohduttamistyönsä.

                                                      ⸻

    Kotosalla se mökin väki, eukko ja mies, olikin. Itseään Jussi Punnittua
    pidettiin yhtenä pitäjän tuhmimmista. Tuhmaksi Jussiksi häntä jotkut
    haukkuivatkin. Sakari nyt siinä jo puhutteli, mutta mies tuntui aivan
    suruttomalta. Auraa vain korjaili, tupakoida tuhersi ja puheli noin
    vain. Tuntematon kulkija tämä Sakari hänelle, kuten kaikille muillekin
    näillä main olikin.

    Mutta parastansa koki Sakari. Hän meni jo asiansa ytimeen, tiedustaen
    mieheltä äkkiä:

    ”Entäs... Mitenkä on sinunkin viisautesi laita?”

    Auraansa vain Jussi tarkkasi. Ihan oli kokonaan työnsä tuherrukseen
    kiintynyt.

    ”Niin jotta onko sinulla viisautta liiaksi?” selvensi Sakari
    odotettuansa.

    Vaimo toki siinä leipoessaan nyt miehensä puolesta arveli:

    ”Kellähän tuota sitäkään värkkiä tässä liiaksi olisi... Köyhissä
    olopahoissa.”

    Mutta nyt oli Jussi Punnittu itsekin jo asiaan herännyt ja siinä
    työntouhussa kysäsi.

    ”Viisautta tätä”, tapaili hän.

    Savut piti välillä lopauttaa. Nyt hän selitteli:

    ”Niin jotta sitä viisautta, eli päävärkkiä, tarkoitan, on kullakin ihan
    paraiksi.”

    Hän tuhersi, sihtasi auraa, jatkoi:

    ”Niinkuin nyt rikkautta ja rahaa. Jokainen luulee sitä saaneensa liika
    vähän ja nurkuu Herraa vastaan...”

    Suorassa se näkyi olevan. Nyt hän selitti:

    ”Mutta tätä viisautta! Sitä on jokainen saanut niin kylliksi että... Ei
    kukaan valita saaneensa sitä Herralta liika vähän.”

    Hän takoi jotain auran naulaa. Ilmeisiä suruttomia nämä olivat. Sakari
    alkoi jo hiljaa asiansa puolesta loukkautua.

    Ja niinpä alkoikin hän jo saarna-asiansa puolesta loukkautuneen
    katkeruudella hakea toraa. Äkkiä hän näet alkoi Maijalle jurnata,
    riidellä:

    ”Sinä, Jussi Punnitun akka, kuule, elä kehu!”

    Maija höristi korviaan. Ei hän ymmärtänyt, mitä Sakari tällä tarkoitti.
    Mutta Sakari jatkoi, juonitteli:

    ”Sinä, akka, kehut, että ei ole kenellekään annettu viisautta liikaa,
    mutta...”

    Aivan hän jo tosivihassa ja katkerana sitä juonitteli. Maija meni
    ymmälle:

    ”Häh?... Niin että mitä se nyt tää vieras?” koki hän siinä leipoessaan,
    mutta entistäkin katkerampana tenäsi Sakari:

    ”Elä ylpeile!... Elä ylpeile, kuule Punnitun akka!”

    Herrasiunaa! Hämillään tapaili Maija:

    ”Mistä tää vieras nyt suuttui. Ei tässä kuka ylpeile...”

    Mutta turhaan. Yhäti katkeroittuen riiteli Sakari:

    ”Se on suruttomuutta, kuule sinä Jussi Punnitun akka, se että ylpeilet,
    ettei liika viisaita ole!... Pirun hierin, kuule akka, sinun sielussasi
    häklättää!”

    Maija oli aivan leipomisensa keskeyttää.

    ”Niin liika viisastako?” tapaili hän ymmällä. Mutta aivan kämmensyrjällä
    varoittaen tenäsi ja torasi vain Sakari:

    ”Elä ... elä ... ylpeile!... Elä ylpeile ja sano, ettei liika viisasta
    ole, sillä...”

    Lopulta alkoi jo Maijakin moisesta kiihtyä ja valmistua riitelykuntoon.
    Sakari riiteli jo ihan liiankin äänekkäästi. Pian hän kaiken lopuksi
    yltyi vielä niin, että ihan korkealla äänellä julisti ja todisti
    itsestään:

    ”Tässäkin on yksi liika viisas.”

    Ja aivan vanhurskaan äänellä hän ikäänkuin nöyrtyneenä, mutta samalla
    varmana todisti:

    ”En häpeä maailman pilkankaan edessä rehellisesti tunnustaa suurta
    vikaani... Sitä jotta minulla on päässä liikavarvas, eli että olen liika
    viisas...”

                                                      ⸻

    Mutta nyt puuttui toki Jussi Punnittu itse asiaan. Huomasi hän nyt jo
    lopullisesti Sakarin asiat ja siinä työssään hääriessään äkkiä
    kysäisikin:

    ”Jaa, niin että liika viisasko olet?... Se tahtoo sanoa, oletko sinä
    hullu?”

    Mutta se oli Sakarille kuin neulanpisto. Hän hullu! Se oli verinen
    loukkaus. Aivan hän siitä pökertyi, ettei kyennyt yhtäkkiä suuttumaan,
    vaan oli vaiti, hautoi. Ei häntä oltu vielä koskaan loukattu näin
    verisesti.

    Hullu! Ei hän voinut sitä loukkausta anteeksi antaa. Punnittu jatkoi
    työtänsä. Vaiettiin.

    Mutta Sakari latautui nyt vihassaan itseään Jussi Punnittua varten. Ja
    kun hän oli valmistunut, ärähti hän Punnitulle yhtäkkiä vihaisen
    uhmaavana:

    ”Elä kekkaa!”

    Ja kun Jussi Punnittu ei näyttänyt siitä mitään välittävän, vaan jatkoi
    vain työtänsä, niin ärtyi hän lopen ja äkkiä aivan karjasi:

    ”Elä kekkaa, kuule!”

    ”Jaa, että kekkaa?” Ja rauhallisena koki hän vain pysyttää
    piippunysäänsä tulessa. Sakari menetti malttinsa. Nyt hän riidellä
    tenäsi Punnitulle:

    ”Kun Jaakopin kaivosta kerran loppui vesi niin ... Jordanista asti piti
    vetää juomavesikin, niin miten kävi?”

    Kumma mies! Sukeutui riita, sillä Maija oli aina riitelyvalmis. Riidan
    hengessä ynseili hän jo Sakarille:

    ”Mistähän tuota sinäkin tiedät kaikki raamatun kaivo-asiat!”

    Kohta oltiin tositorassa. Kiihtynyt Maija leipoi niin, että takapuoli
    pyörähteli ja pyllähteli. Kuin halveksuen hän jatkoi, torasi:

    ”Liika viisas!... Vaikka tokko lie päässäsi vingerporillisen vertaa sitä
    tavaraa!”

    Sakari yritti ihan kauhistua ja karjaisi, mutta Maija ehti ennen ja jo
    rähähti:

    Sukkelaan lastaa siitä ne luuromusi niiden kahden kulkukojeesi varaan
    ja vie ne pellolle koko mökistä!”

    Siunaa ja varjele! Ja pois täytyikin Sakarin nyt lähteä. Reppu jo
    olalla, juonitteli hän toki vielä jäähyväisiksi Maijalle uhkaillen:

    ”Mutta maltahan!... Maltahan, akka, kun Jordanin virrasta asti joudut
    juomavetesikin vetämään, niin...”

    Ja katkerana, loukkautuneena, painoi hän lakin syvemmälle päähänsä ja
    niin työntyi taas taipaleelle.

    Matkalla hän toki vähitellen alkoi rauhoittua, mutta ei sittenkään
    jaksanut unohtaa tämän Jussi Punnitun suruttoman väen veristä
    loukkausta.

                                                      ⸻

    Mutta ennenkuin jatkamme täytyy meidän selvyyden vuoksi heittää silmäys
    tämän samaisen pitäjän asioihin, jonka saarnaajaksi ja vaikuttavaksi
    henkilöksi Sakari oli jo alussa määrätty.

    Sen pitäjän vallesmanni Reinhold Kaksinainen, näet, aivan sairaloisen
    kiihkoisesti halusi päästä valtiopäiville. Siihen haluun oli
    luonnollisesti syynä se, että hänen enonsa oli arkkipiispa ja setä
    senaattori. Ei niiden arvolle sopinut että hän, sukulainen, on
    ainoastaan paljas vallesmanni.

    Ei. Niinpä olivatkin nuo sukulaiset ja muutkin hänelle vakuuttaneet,
    että jos hän pääsee valtiopäiville, tulee siten huomatuksi, niin
    hänelle, huonoista koulutodistuksistansa huolimatta on sedän ja enon
    avulla vallesmannista ruununvoudiksi pääsy yhtä helppo kuin kukolle
    hyppäys lattialta ruokakaukalon laidalle, ja ruununvoudista taas tulee
    väkisinkin senaattori, jos on kerran setä ja eno oikealla orrella.

    Ja yhtä hartaasti, jopa sairaloisesti odotti vallesmannin rouvakin tuota
    miehensä onnea. Hän oli aatelissukua, eikä hänen siis olisi sopinut
    sukulaistensakaan takia pelkän vallesmannin rouvana kuolla. Se
    senaattorin virka se oikeastaan kangasti sieltä valtiopäivämiestoimen
    takaa.

    Ja valtiopäivämiesvaalit olivat jo ihan tulossa. Vallesmanni oli myös
    mielisairaalan eli hullujenhuoneen johtokunnan jäsen. Kuultuaan, että
    tämä, hänelle tosin tuntematon, Sakari Kolistaja on tulossa saarnaamaan,
    oli hän heti päättänyt lyöttäytyä sen ystäväksi. Saarnaajillahan on
    suuri vaikutusvalta uskovaisiinsa vaaliasioissakin. Juuri siitä syystä
    oli hänkin heti suostunut johtajatar Eulaliinan ehdotukseen, että
    Sakaria pyydettäisiin mielisairaalan johtajaksi ilman hakemista. Hän
    sitä Sakarin pyytämistä oli sitte toisillekin johtokunnan jäsenille
    innokkaasti puolustanut ja jo virka-asemansa avullakin hän tietysti sai
    pyyntönsä näihin tehoamaan. Sakari Kolistajassa oli nyt vallesmannin
    suurin toivo.

    No niin. Nyt oli hän lähettänyt isäntämies Pietiläisen
    naapuripitäjääseen puolestansa puhumaan. Pietiläinenhän näet, kuten
    lukija jo itsekin tietää, oli sieltä kotoisin ja voi vaikuttaa
    sukulaistensa ja tuttujensa avulla. Se tuli Sakaria vastaan, pysähtyi ja
    alkoi puhella.

    ”Mistäs isäntä on kotoisin?” peräsi hän ja saatuaan Sakarin kotipaikan
    tietää, jutteli:

    ”Sieltähän ne odottavat tänne meidän pitäjään nyt suurta ja viisasta
    saarnamiestä... Meillä siellä kun on muutamia uskovaisia, niin... Se
    entinen Pöndisen pappi oli luvannut lähettää.”

    Sakari ilmoitti olevansa se odotettu ja samalla jyrkästi, vakuuttavasti
    lausui:

    ”Mutta tämä onkin surutonta ja paatunutta pitäjää ... tämä teidän.”

    ”Ka”, mukaili Pietiläinen vakavana ja jatkoi:

    ”Eihän täällä erityisesti herätystä ole ollut. Se tahtoo maailma vain
    meitä itsekutakin vetää.”

    Niinpä kyllä. Kuin vakavasti mietiskellen hän toki selitti:

    ”Mutta joitakuita uskovaisia on toki täällä. Se Pöndisen pappi kun niitä
    vähän jo hereille kolkutti...”

    Ja vakavana hän omasta kohdastaankin jatkoi:

    ”Minullakin siinä kun... Iso joukko on ja suuret verot eikä
    maantuotteilla kunnon menekkiä, niin... Ei siinä ole liiennyt aikaa
    Sanan viljelemiseen.”

    Ja niin edelleen. Sakari jo innostui. Hän tavallaan jo saarnasi: julisti
    tämän kansan pahuutta, varsinkin sen suruttoman Jussi Punnitun, jolle
    hän oli nyt ynseä.

    ”Se on viisaus, väärä viisaus, siinäkin mökissä tehnyt hunsvotin työn”,
    kiivastui hän, ja kun Pietiläinen myönteli ja mietiksi, uhkaili
    kostonhaluinen Sakari, ihan julisti:

    ”Mutta minä kolistan senkin mökin... Hereille ja pois väärän viisauden
    kauheudesta kolistan.”

    Pietiläisen mieli painui yhä vakaammaksi. Hän tapaili:

    ”Ka... Eihän se maallinen ja katoava viisaus kestä silloin, kun tiukka
    tulee.”

    Ei. Liiankin pian oli tämänkin seudun kansa saava sen kokea, nähdä,
    miten epämääräinen on viisaus yleensä. Ei siihen siis luottamista. Jussi Punnitulle
    kostonhaluisena jatkoi Sakari, uhkaili, kuin ankaran
    saarnaajan tavoin julisti:

    ”Minä, jos ei muu auta, niin kiipeän Punnitun mökin katolle ja
    savutorven kautta kolistan ja kopistan sitä paatunutta paikkaa, niin
    että sen pitää herätä.”

    Raamatulliseksi vertaukseksi Pietiläinen käsitti sen savutorvesta
    kolistamisen, vaikka Sakari tarkoitti ihan sanasta sanaan, nyt vielä
    yltyikin ja uhkasi:

    ”Kattilarämällä ja pitkällä puukangella kolistan yhtäkkiä savutorvesta
    ja kun säikähtävät, niin alan huutaa: Herää!... Herää!... Herää!... Ja
    silloin on aika armon sisälle tulla.”

    Pietiläinen kuunteli vakavana. Miten raamatulliselta tämä ankara puhe
    tuntuikin! Vakavana erosi hän Sakarista ja missä tapasi tutun, niin
    kertoi, että todellakin on Pöndinen lähettänyt uskovaisille voimallisen
    saarnamiehen.

                                                      ⸻

    Mutta edelleen vaelsi hengenmies Sakari Kolistaja. Varsinkin tämä
    Pietiläisen vakava puhelu uskovaisista ja Pöndisen herätyksestä oli
    hänen saarnahenkensä nostanut. Oli poutaista. Väkeä ei näkynyt missään.
    Kaikki olivat hävinneet ja hajonneet työmaillensa ja ahertelivat siellä
    kuin muurahaiset.

    Ja niinpä henkisesti altis Sakari Kolistaja ei lopulta siinä
    yksinäisyydessä jaksanutkaan saarnahenkeänsä hillitä. Tien viereen osui
    siinä rannalla näet nuottakatto. Kalamiesten hylyksi halennut
    kattilarämä oli siinä kumollaan. Hän innostui.

    Ja niin kiipesi hän kodan katolle, löi siellä kattilarämää palikalla
    aivan vimmatusti ja saarnasi ensimmäisen suuren saarnansa, niin sanotun
    kodankattosaarnan. Hän saarnasi, huutaen:

    ”Herätkää!... Herätkää sillä minä kopisutan ja kolkutan... Minä
    rapisutan ja raksutan... Synnin unesta herätkää!”

    Kattila rämisi tyynessä poutaisessa kesäilmassa kuin taivaan kutsukello.
    Kauvas selkien taa ja salojen sydämeen kantoi sen rämisevä ääni ja yli
    kaiken kaikui kodan katolla palikoivan saarnaajan voimallinen
    herätyshuuto:

    ”Herätkää tahi muutoin viisaus, se paha vekara, päässänne pahaksi
    paisuu!”

    Ja monet heräsivät. Usealla työmaalla kuunteli aherteleva heinäväki,
    haravat ja viikatteet pystyssä, outoa ääntä. Ei käsitetty mistä se tuli
    ja mikä ääni se oli.

    Mutta yhä vaan löi rämää Sakari ja saarnasi, huutaen:

    ”Sillä viisaus paisuttaa ja pullistaa meidät niinkuin tuuli akan paidan
    ja ukkonen Horttanaisen härän silmät, ja paisunut on kamala nähdä, kepeä
    punnita ja köykäinen käsin pidellä. Ja niin johtaa viisaus pahoihin
    näkyihin ja hulluihin hankkeisiin ja tuhmiin tekoihin.”

    Se oli uusi sanoma ja voimallinen saarna heinäväelle. Kuunneltiin
    ymmällä. Saarna, se outo huuto, jatkui. Sakari julisti voimallisen
    totuuden:

    ”Niinkuin mustalaisen pahankurinen ja likainen, repaleinen ja ruokoton
    kakara se, viisaus, alati päässä vehkeilee, huutaa ja itseään
    ilmoittaessaan pirunmelua pitää, mutta jos siltä mitä kysyt, niin
    ikeniään se vain älyttömänä ja ilkeästi vastaukseksi irvistää ja pitkää
    nenää sieltä pahnastaan näyttää...”

    ”Hullukohan se on vai huutaakohan joku kurillaan?” arveltiin. Mutta
    Sakari julisti:

    ”Sillä Johannes oli edelläkävijä, mutta minä olen jälkikolistaja.”

    Ja vuolaasti hän jatkoi, julisti, saarnasi totuutta:

    ”Sillä ei tarvitse suomenkansa viisautta eikä turkkia se joka löylyssä
    kylpee. Ei, vaan usko ja sana, pelkkä sana on meidän voimamme aina
    ollut. Leivällä ja sanalla, eikä viisaudella on suomenkansa ennenkin
    elänyt. Sana aseena ja iso leipä eväänä on suomenkansa maailmassa uraa
    avannut ja siksi taomme me edelleenkin taettamme, valmistamme kuin
    sanasepät ilman esi- ja taka-ajatusta aina vain uutta ja uutta sanaa ja
    helyä Herralle, vääntäen kuin myyrät sanaa salasta irti ja siksi ääni
    kuuluu Pohjolasta ja ilmoittaa, että me olemme sanan kansa, emmekä
    viisausvillityksen ja teon kansa, ja meillä on usko sanan voimaan. Sillä
    sanalla lyö suomenkansa löylyt Herralle, sanalla löylyttää se
    lähimäistänsäkin ja kolistaa koko maailman hereille ja siksi on se
    kolistaja-kansa, se Herran herättäjäkansa. Amen! Herran nimeen ja
    selkiän sanan voimalla aamen.”

    Yli tyynien vesien kulki outo sanoma. Ja herätyskin jo tapahtui:
    Ahvenaisen laiska renki makasi, näet, varkain, työaikana, heräsi huutoon
    ja kattilanräminään ja tyytymättömänä kiroili:

    ”Kukahan kehno siellä nyt on ottanut kattilarämän taivaanharpukseen ja
    huutaa ja kolisuttaa niin että ei nukkua saa!”