Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    "VIHREÄ HELVETTI"

    Minne vie talvi-illan hämärissä luminen syrjäkatu? Ja ruosteinen
    pelti-ovi ränsistyneessä vanhassa talossa? Leveä pelti-ovi, jonka
    päällä heiluu tuulessa himmeän-vihreä lyhty? Ovelle kiiruhtaa tummia
    hahmoja, se aukeilee ja nielee ahnaasti kulkijoita. Sisältä,
    kellarikerroksesta, kuu luu äänien porinaa ja hurinaa.

    Minne vie se ovi? ”Helvettiin”, kiihkoilisi joku raittiusintoilija,
    joka ei ehkä tiedä paikan nimeä, sillä sitä ei ole kirjoitettu
    ovikilpeen, vaan ainoastaan sana: Olutkullu. — ”Häh?” kummastelisi
    silloin hänelle joku koirankuono, oluenjanoinen junni, joka on juuri
    auki rämähtävästä ovesta alas kellariin laskeutumassa. ”Häh,
    helvettiinkö? Tuhat tulimmaista: mistäs se sitten kapakkaan vie, jos
    tämä ovi helvettiin?”

    Kuitenkin ovat he molemmat oikeassa: ruosteinen ovi vie ”Vihreä
    helvetti”-nimiseen olutkulluun, — sellainen nimi sillä on kundien
    kesken, joskaan ei ovikilvessä. Niin, se vie onnelliseen helvettiin:
    ikävyydestä unhoon, — se vie lumesta märkiä portaita alas lämpöisen
    kellarin hämärään.

    Himmeäin sauhujen keskeltä kuumottaa kellarin leveälierinen
    kattolamppu. Varjot asuvat holvikaton syvänteissä, ne asuvat
    olut-märkien pöytäin alla ja valkean takan sopissa; valo taas unisena
    himmottaa kalkituilla seinillä ja hohtaa lasien kullankeltaisessa
    sisällössä. Mutta ylhäältä holvikaton rajasta, hikisestä ikkunasta,
    tuijottaa sisään talvi-illan synkkyys.

    Täälläkös kihinää, täälläkös poru käy! ”Terve, pullo ja lasi kirkas;
    terve, unohdus!”

    Keltaisen pöytänsä ympärillä könöttää ryty-hartioin kuusi jykevää
    poikaa: lankunkantaja-jätkiä höyryhaminasta, — köyryselkäisiä,
    kolusaappaisia, — lahkeet märkinä, vanhat, ruttuiset karvalakit
    päässä. Punaisina karvanaamat paistavat, hikisinä nenät kiiluvat.
    Kaikki suut polittavat yht’aikaa: öisistä tappeluista, pollareista,
    Mimmi Villapäästä, ison nyrkin vallasta... Yksikään korva ei toisten
    sanoja kuunnella viitsi...

    Ovi aukenee, huuruaa. Sisään tulee, ikkunan alle asettuu mikä lienee
    herrasmies: laiha, keltainen, kaljupää, rillit nenällä; — kehnoissa
    vaatteissa. Hän vetää povestaan esille ruttuisen sanomalehden, katsoa
    tirraa luettavaansa kirjaviisaan hajamielisin, rasittunein silmin,
    mittailee palstoja pikkusormen pään ja kämmenkuopan välissä.
    Sanomalehtimies, — senttimetrikirjoittaja? — Mutta vaihteeksi hän
    vaahtoisesta lasistansa hitaasti hörppää.

    Jykevät junnit alkavat olla mahtavalla, rohkealla päällä! Heidän
    punaiset verensä kiehahtavat, kun he näkevät herran ilopaikassaan.
    ”Herra? Nuuskija? Minkä tutkiskelija?” Siispä junnit, nuo karvasuut,
    alkavat keskenään supatella, vastakkain sipistä, — salaa katsella
    vierasta... Ja sitten murista, — irviä keskenään muka, mutta jo ääneen
    pistellä. Ja sitten herran ilmeitä matkia. Onpa yhdellä junnilla
    silmälasit, hän panee ne nyt nenälleen: ”Tuollainen kakkula-nokka!”
    pistelee hän ... on hänelläkin silmälasit muka!

    Siinä junnit jankuttavat pitkän aikaa yhtä samaa roskaa, — herran
    rilleistä: ”Kas vaan, kuinka hän tuplaikkunoista katsoo!” Sitten hänen
    laihasta, pitkästä kaulastaan: ”Kaula kuin kurjella ennen maailman
    loppua”; ”laiha kuin pyy ennen maailman loppua”. Hänen isoista
    korvistaan: ”Kas vaan tuollaisia korvia! Lepakon siivet! Melkeinpä
    saattaisi noilla korvilla lentää! Lentää kuin laiha varis
    siiven-kotuksillaan lentää!”

    Porisevat junnit ilkeästi... Herrasmies istuu hajamielisenä, hän tuskin
    kuulee heitä, hän tuijottelee, lukee lehteään. Ja joskus hän lasistansa
    hörppii...

    Mutta lihava, punaviiksinen muurari, jonka mekko on paksussa
    tiilenpölyssä, on junnien herraa haukkuessa katsellut herraan jo kauan
    aroin, epätietoisin silmin: — Mikä lienee ... kehnot vaatteet ...
    kärsivällinen ... ei vastaa haukkujille.

    Ja vihdoinpa muurari hänen puoltajakseen ryhtyy.

    Hän on kuunnellut junnien puheenporinaa jonkin aikaa, kärsimätönnä
    pulloaan keikistellyt. Ja kun jätkäin räyskeestä ei tule loppua, —
    ”Haha, herra ... köyhäpä on, kelpaa tänne tulla!” — niin vihdoin
    muurari yht’äkkiä lihavalla perällään käännähtää ja avaa ison suunsa
    punaisten partakarvojen sisästä näkyviin ja pitää jätkille jalon,
    lyhyen saarnan ihmistavoista ja koiramiehistä: ”Mitä teillä on ihmisten
    kanssa tekemistä? Hänen korviensa ... ja karvojensa? Itsekin olette
    sellaisia ... pö-hö-höö ... olette mitä olette!” — Ja siinä ohella,
    jätkiä pilkatessaan, hän jalosti, itsetietoisesti herraan katsoo.

    Mutta junnitpa nyt muurariin niinkuin ampiaiset: ”Mitä se sinuun...?
    Koiria? Huut suusi! Ketkä koiramiehiä! Itse olet koira ... karvasuu
    mopsi... Haha! Mopseilla ennen oli toki mulisuu, tällä on punaiset
    viikset! Viikset kuin tallin pilttuuluudat! Haha ... koiria!”

    Muurari kiukuissaan heihin selin kääntyy. Hän ei ehdi vastata, niin
    nopeasti toiset haukkuvat; hän vain pulloaan äkäisesti keikuttaa. Ja
    pyörähtää joskus leveällä takalistollaan ja ampuu olutheraisten
    viiksiensä alta jätkille myrkyllisen pistosanan.

    Kapakka-akka, kenoselkä ja pystypää, ”Vihreän helvetin” keisarinna, hän
    on kuunnellut riitaa eteisessä pilarin takana. Yht’äkkiä hän nyt tupaan
    sisälle lennähtää: niinkuin hirveä tykinkuula keskelle vihollisten
    laumaa, — niinkuin räiskyvä, säihkyvä koirapommi junnien joukkoon.

    Seisoo siinä ”Vihreän helvetin” keisarinna. Seisoo hetkisen vaiti, tuo
    muhkea kupupovi; seisoo kädet mahtipuuskassa, pää pystyssä, — pienet
    silmät säkenöivät. Sitten hän polkee jalkaansa, kerran, pari... Hän on
    jumalainen mykässä vihassaan... Korvissa tutisevat kiiltävät renkaat...
    Vihreään röijyyn ja likaisiin pitseihin verhottu povi aaltoilee kuin
    meri myrskyssä. Vielä hän ei ole sanaakaan virkkanut. Hän katselee vain
    jätkiin uhaten, — tilille vaatien.

    Murahtavat jätkät jotakin... Mutta silloinkos heille räsähtää vasten
    naamaa raekuuro sanoja! Murahtavat lisää: oikeuden sankarittaren ääni
    se kohoaa, kimisee ... kimisee kuin yhäti pingoitettu viulunkieli, —
    vallan katketakseen. Hän puhuu kuin majesteetti purppurassa ja
    kullassa! Maanpaolla hän uhkaa: helvetistä ulos ”fokkaamisella”...
    Vähintään salaman ja ukkosen luulisi hänen kostonsa välikappaleina
    omistavan.

    Eivät usko junnit vieläkään, he murisevat yhä: ”Ei tarvis huutaa! Kyllä
    me kuullaan. Ulvoa ei tarvis... Eikä kotkottaa... Vähempää suuta... On
    meillä korvat...”

    ”On teillä korvat! Selässä korvat! Ette kuule, jos ei teitä potkaise!
    Korvat selänpäässä!” kiljaisee olutkullun emäntä vastaan.

    Kolmesti hän poistuu, ja kolmesti jälleen sisälle syöksyy, ison kätensä
    kattoon kohottaa: vapisee povi, tutisevat pitsit, korvahelat keikkuvat.
    Hän uhkaa ulos paiskata mokomaiset rentut, ihmisten haukkujat, siistin
    paikan häpäisijät ... olutnaamat ... hepokatit... Humalaiset! Maailman
    kiusan ja kuonan! — Ympärillä kuunnellaan, nauretaan ... rähistään.

    Vihdoin junnit alistuvat, vaikenevat, sisällään perkeleitä! Keisarinna:
    ylpeänä ja ilkkuen hän poistuu eteiseen, päätänsä keikuttaen.

                                                      ⸻

    Himmeässä uuninsopessa istuu jokin lihasäkki: mustaviiksinen,
    höllähousuinen ryssä, aliupseeri. Välkkyvän suoliremelinsä hän on
    riisunut viereensä tuolille, että paremmin mahtuisi masuun olut;
    lättälakki toisella ohimolla hän istuu.

    Ryssää vastapäätä ja hänen pöydässään könöttää mikä lienee mies: vanha,
    laiha, — sormet luuta ja nahkaa, — naama valkea kuin liitu, mutta
    siinä nenä punainen kuin olisi kaiken muun ruumiin veri keräytynyt
    juuri siihen kapeaan nenänselkään. Pitkä parta ulottuu rinnoille, musta
    luuhkahattu on syvälle päähän painettu. — ”Kuka tuo on?” kysyn
    olutpiikaselta, pieneltä, tihrusilmältä, hammasrikolta.

    Turun-hulluksi sanotaan, — kuuluu olevan maisteri”, sipisee tyttö.

    Turun-hullu, hän on parhaalla tuulella: hän laulaa renkutusta Palpan Killistä,
    Kaisa-keisarinnan sinettivaakunasta... Hän venyttelee
    kurkkuaan, kallistelee päätänsä, näyttää ja laksauttaa kieltään ...
    tuuheat, harmaat kulmakarvat liikkuvat. Hän ilmehtii sormillaan
    juutalaistapaan ... ja renkuttaa...

    Solttu painautuu lähemmäksi renkuttajaa, koettaa ymmärtää laulua,
    silmiään siristelee, virnistää suutansa, ja valkeina hampaat kiiltävät.
    Joskus, parhaissa paikoissa, hän päästää rähänaurun. Turun-hullu anelee
    sotamiestä: ”Jei bohu, toikka minule purkki oljtta...”

                                                      ⸻

    Viereisestä huoneesta kuuluu sekavana korkkikoneen lonkutus,
    vaskirahain hilske, loruavain sorinaa... Ja soittoa: milloin tahdissa
    kumuavaa ja kirkkaasti helähtelevää kuin harpun, — milloin piipattavaa
    kuin säkkipillin. Epätasaista kuin olisi soittaja torkku-humalassa.

    Siellä on pieni, mustapäinen tyttö, — tukka sellainen nokimusta, että
    kätesi luulisit nokeutuvan, jos hänen kiharoihinsa koskisit. Ja
    hillittömän vapaasti välkkyvät hänen mustat silmänsä... Hän soittaa
    huonoa harppua tottuneesti ja hyvästi; — istuu siellä kera vanhan,
    puhkuilevan isänsä, joka puhaltaa pilliä.

    Ja mitä he soittavat? Jotakin vanhaa, surumielisenlivertelevää
    venäläistä laulua: ”Älä toru minua, kyyhkysein...”

                                                      ⸻

    Yksinäni hämärässä nurkassa istun, nojaselin seinään, jalat
    jakkaralla...

    Pääni on raskas... Sekaviin huuruihin tuijotan ... ihmishahmoihin...
    Sielussani liikkuvat muistot, kalpeat houreet, — ilmestyvät,
    katoavat...

    Niin: hän... Näen hänet etäällä ... tuolla... Hän väikkyy kuin
    ruskotus... Häviää... Ja taas — hänen kuvansa kirkastuu...

    Hän se on: poski käteen nojaa ... tukka oudosti sädehtii ... silmät
    hymyilevät...

    Niin, ne silmät oudosti kimaltavat ... hymy on suopea... Kuin hän
    kysyisi jotakin ... kaukaa...

    Ääni soi kaukaa ... ääni, joka sydäntäni järkyttää:

    ”Mitä teet — mitä teet sinä — täällä?” soi ääni kuin etäinen kaiku.

    ”Maljasi juonhan!” vastaan. ”Ah maljasi, suloinen impi!”

    Hän katsoo, ja on niinkuin lohduton huokaus syvältä povensa pohjista
    kohoaisi.

    ”Älä toru minua, kyyhkysein. Miksi kuvasi minua tännekin seuraa? Minua
    ... joka olen vain — kuutamon mies, mynttien vähäisien lyöjä. — Jos
    sinua rakastan ... jos sinua ikävöin, kun olet nyt poissa, — jos
    järkeni tähtesi antaisin ehkä; mitä se sinuun kuuluu? — Jos sinua
    rakastan, en silti sinua tahdo! Jos sinua rakastan, ja juuri siksi: —
    mitä se sinuun kuuluu?”

                                                      ⸻

    Ulkoa helähtää kirkontornin kilkkaraudan soitto ... se ilmoittaa, että
    on tullut.

    Kapakka-akka, tuo kupupovi, tuo pystypäinen ”Vihreän helvetin
    keisarinna, heitättää ja itsekin nakkaa nyt vaivaiset-syntiset kadulle,
    — langenneet enkelit taivaasta taivasalle.

    Eteisessä pullikoidaan keisarinnaa vastaan. Siellä käy ryminä,
    tappelunnujakka. Ovi kadulle on jo auki, — eteisessä huuruaa pakkanen.

    Kun juopuneet enkelit on paiskattu ulos taivaasta, ”Vihreästä helvetistä
    ”, niin rautaiset ovet rämähtävät takanamme kiinni...

    Kadulla hengitys höyryten suusta ulos sohisee. Korkealla taivaalla
    pakkaskuu, — ja kylminä tuikkivat tähdet, jotka eivät paljon huoli
    matalasta maasta, missä me vaivaiset-syntiset harhaamme...

    Olisinpa joku apostoli tuolla korkealla kirkonpäädyssä, katolla: alas
    kiveykseen pudottautuisin, iljankoon heittäytyisin...

    ”Älä toru minua, kyyhkysein...!”

    1901.