Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KEHTOLAULU.

    Laulan lasta nukkumahan,
    uuvutan unen rekehen.
    Käy, unonen, kätkemähän
    kultaisehen korjahasi,
    hopiaisehen rekehen!
    Ajele tinaista tietä,
    kuletellos kultaistani
    harjulle hopeavuoren,
    kultaisehen koivikkohon,
    kussa käet kullan kukkui,
    lauleli hopealinnut!

    Kanteletar, II:174.

    Hys sika lapsesta metsään, hys paha lapsesta metsään!

    Niinpä se alkaa torpparin mummo, Liena-Kaisa Röttö, majurinnan
    huoneessa laulaa majurin pojalle, kun rouva hetkeksi pistäytyi
    keittiöön askareilleen ja lapsi alkoi itkeä.

    Eihän vanha Liena-Kaisa muuta laulua osaakaan, hän on jo niin vanha ja
    huonomuistinen. Se laulu on hänen poikansakin lapsille kelvannut.
    Miksikä siis nuori majurinna sisään kiiruhtaen tylysti karkoittaa
    Liena-Kaisan kehdon luota ja sanoo:

    ”Hyi, miten ruma laulu! Liena-Kaisa saa mennä kehruuksineen!”

    Hyvähän tuo on nuori rouva ja kehruita hakiessa antaa huoneessaankin
    istua ja jutella, mutta miksi pois käski, kun Liena-Kaisa lauloi
    parhaan kehtolaulunsa?

    Nytpä on majurinna Alin kera kahden. Seelia-rouva tuudittaa Alia,
    tuudittaa pikku Ali-poikaa, laulaa ja neuloo Alille.

    Tuoksuva vihreys on huoneessa, sillä puiston syreenit kurottelevat
    korkealle avattuun ikkunaan ja vaahterat aivan ikkunan edessä
    helottavat vihreäkalvoisin lehdin. Valkea keinu käy, kello
    mahonkipiirongilla lasikuvun alla tiksuttaa. Ulkoa kumpuilee huoneeseen
    huumaava, ruusuinen henkäys, kyyhkyset lennähtelevät ikkunalle ja
    sinisiin ilmoihin. Puiden välitse kimaltelee Kolma, ja vaaranteiden
    takaa pistää esiin kirkonkylän kellotapuli.

    Nuori Seelia tuudittaa, laulaa.

    Miksi oli Seelia-kyyhky vanginnut itsensä Uorolan lakkaan?

    Ei rahan, ei nimen vuoksi.

    Vaikkapa hänellä nyt on kyömykattoinen Uorola ja paljon palkollisia ja
    karjaa, niin ei hänen sydämensä ole Uorolan hämärissä saleissa, ei
    palkollisten työssä, ei karjan kellojen kalisevassa pauhussa. Uorolan
    ikkunoissakin on hänen mielestään kiilto kuin kuolleen silmissä.

    Miksi ryömiä kellareihin ja homeisiin kuoppiin, kun nuoruuden suvi
    vielä on ja lämmin aurinko paistaa? Antaisi auringon paistaa, ja kun
    vilu talvi tulisi, niin eläisi siitä, että on osansa suven lämmöstä
    saanut!

    Kun Viuluniekka itsestään Seelian korskein sanoin vieroitti, niin
    Seeliassa taistelivat pettymyksen lohduton haikeus ja viha. Silloinpa
    hän itsensä unohti, ja jos Viuluniekka Seelian jättänyt oli, niin
    Seelia itse itsensä jätti keltasilmäiselle koirainruokkijalle,
    majurille. Konsa hän ei uskonut Viuluniekan rakkauteen, oli hänellä
    Uorolan haltijana tuska lohduton ja vihaava.

    Mutta kerranpa kesäehtoona häiden jälkeen, kun uuvuttava, vertä
    hekumoiva päivä punaisena ja raukeana laski, yön usva alanteille
    kohoili, lahorastas ikävänsä onnea viserteli, kerran kesäehtoona
    tuoksuvaa puistoa hiljaa astellessaan Seelia yht’äkkiä havaitsi
    edessään puistossa Viuluniekan. Viuluniekka seisoi liikkumatta, vain
    silmät katsoivat syvinä, niin että Seelian povea kipeästi vihlaisten
    poltti.

    ”Jätä minut rauhaan sinä, joka paljon olet riistänyt minulta!” huoahti
    Seelia.

    Viuluniekka sanoi:

    Seelia, Seelia! Ojenna minulle kätesi, ojenna molemmat kätesi
    hyvästiksi, Seelia, ja minä lähden enkä koskaan palaa! — Monesti olen
    itselleni jo luvannut, etten luoksesi palaa, mutta hattarat eivät
    tiedä, kunne niitä tuuli vie, ja missäpä olisi sydämeni muualla kuin
    siellä, missä se vasten tahtoani on!”

    Sanoi Seelia:

    ”Sinullakin olisi siis erillään sydämestä tahto, sinä korkea
    jääpylväs!”

    Vastasi Viuluniekka:

    ”Kaikki ovat heikkoja, ja vahvoiksi sanottujen avu on vain siinä, että
    rohkenevat olla tunnustamatta heikkouttaan, nauravat, vaikka sydän
    itkee, pakottavat itsensä rakastamaan taistelua, vaikk’ei voitosta ole
    toivoakaan. Heikot rakastavat taistelua voiton vuoksi, vahvoiksi
    sanotut taistelun vuoksi. Minun elämäni on olla Viuluniekka, ja
    harvoille annan kunnian nähdä itsessäni muuta, mutta näe edes sinä, oi
    Seelia, minussa mies, kärsinyt uhkansa vuoksi. Sinulle tahdon olla
    heikko.”

    Niinpä ei Viuluniekka ollut Seelialle ennen puhunut! Hän oli joko
    iloisesti rakastanut tai kylmästi heittänyt luotaan. Nyt hän itkien
    rakasti.

    Silloin aukenivat Seelian silmät, vihaava lohduttomuus katosi, tuli
    rakastava lohduttomuus, kun näki, että toinenkin kärsi.

    Ei Viuluniekka ollut häntä onnettomaksi tehnyt, vaan kohtalot oudot
    sekä Seelialle että Viuluniekalle. Rakastava lohduttomuus oli lohtu,
    kun Viuluniekan rakkauden jälleen tunsi. Ja ehtoisessa puistossa
    Viuluniekka näki kyynelten jälleen kimaltelevan Seelian poskilla,
    huulten vapisevan, ja kun hän Seeliaa läheni, niin Seelia
    lohduttomuutensa haikeassa lohdussa kätensä värisevät soittajan kaulaan
    kietoi.

                                                      ⸻

    Aavistihan Seelia sen, että Viuluniekka häntä sittenkin rakasti,
    vaikk’ei tahtonut uskoa sen jälkeen, kun Viuluniekka oli puhunut
    kylmiä, musertavia sanoja. Vaikka Viuluniekan katse oli säteilevän
    riemukas, niin samensihan sen usein nyyhkivä surumielisyys kuin
    kesäillan kajastus, niin että siihen katsein tahtoi sulautua, uupua
    uneen eikä koskaan jälleen herätä tuskalliseen päivään. Ja vaikka hän
    tekeysi ryhdiltään uljaaksi ja terästi silmänsä kuin taivaanrannoille
    tähtäävä kotka, niin että juoppona ja kuluneissa vaatteissaankin kävi
    kuin kuningas ja syvyyksissä eläneenä veti puoleensa kuin Kolma tähtien
    valoja, niin sittenkin Seelia aavisti hänen murheensa, ja sen jälkeen
    kun Viuluniekka itse surunsa Seelialle virkkoi, on Seelia sen uskonut,
    ja hänen lohduttomuudessaan on riemu Viuluniekan kärsimyksistä. Sillä
    kärsimykset huojentuvat, kun havaitsee toisenkin kärsivän.

    Seelia tuudittaa, laulaa ja itkee. Ei hän itke toivottomuuden surua,
    hän toivottomuuden iloa itkee. Onhan heitä kaksi, Viuluniekka ja hän,
    jotka heikoiksi ovat syntyneet. Ken voi heidän kohtaloistaan heitä
    itseään syyttää!

    Lohdun haikeutta itkee Seelia, että Viuluniekka on erillään hänestä ja
    kumminkin rakastaa.

    ”Turha on menneitä katua. Tulevia on kaduttava, nykyiset unohdettava!”
    on Viuluniekka sanonut.

    ”Luokaa itsellenne unelmia ja niille uskolliset olkaa!” on hän sanonut.

    Eikä Seelia menneitä kadukaan. Keltasilmäisen majurin hän tahtoo
    unohtaa. Ja unelma hänelle on Ali, joka ummessa silmin liekkuu,
    peitteensä koristeina hehkuvia, punaisia ruusuja.

    Alistapa tulee kerran Uorolan isäntä. Hänen sydämensä uskottu on oleva
    uskollisempi kuin Seelia. Kohtalo ei saa Alia painaa, äiti suojaa Alin.

    Alin vuoksi on Seelia-rouva itkien ja kiittäen kieltänyt Viuluniekkaa
    lähenemästä Uorolaa, Alin vuoksi hän on majurille niin hyvä kuin
    unohdetulle vieraalle voisi olla, Alin vuoksi hän sitoo haavat
    palvelijan polvesta, jos tämä valittaen liikkaa Kolman rotkojen
    heinämailta, Alin vuoksi hyväilee hevoset ystävällisinä hörhöttämään,
    hoitaa puiston kukkaset palaviksi ja tuoksuviksi, että Ali saisi upean
    ruusun peitolleen kehtoon.

    Ali on Seelian lohdullisen haikeuden toivo, Ali, joka
    ruskeakiharaisena, ummessa silmin keinuu ruusuisen peitteen alla.