Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat teoksessa

Ladataan paikkoja...




    Oli lauantai-ilta Heinäkuun loppupuolella. Tahvolan mäki oli kotiutunut
    etäisiltä niityiltä kotosalle maaseutua viettämään. Kaikki olivat
    erinomaisen iloisella ja kevyellä mielellä; olihan saatu hyvänlaisesti
    heiniä kokoon. Mutta omituisen juhlalliseksi muuttui vielä mieliala,
    kun tiedettiin, että taloon oli tullut vieraita aina Amerikasta asti.

    Tahvo-isännän veli, Risto Kölli oli saapunut vanhaan kotitaloonsa pari päivää sitte
    . Hän oli ollut poissa kauan aikaa ja nähnyt matkoillaan
    monta eri maata ja kansaa. Olipa hän ansainnut rahojakin ja tuli nyt
    niiden kanssa kotimaahan takaisin.

    Ijältään oli Risto viidenviidettä, ruumiiltaan vankka ja tukeva.
    Katseensa oli tyyni ja älykäs. Tukkaan ei ollut vielä harmaata
    ilmestynyt.

    Tämä kaikki hänestä tiedettiin ja kerrottiin tarkalleen väen kesken.
    Kehuttiinpa häntä vielä hyvin viisaaksi ja ymmärtäväiseksi mieheksi.
    Kaikkien uteliaisuus oli kovin jännitettynä, kuin tiedettiin, että
    Risto oli luvannut lauantai-iltana kertoa matkoistaan koko talonväelle.

    Kun kaikki olivat saaneet tavanmukaisen lauantai-kylpynsä ja
    pukeutuneet puhtaisiin vaatteisiinsa, joudutti Kerttu-emäntä ruokaa
    pöytään. Ja tavallista nopeammin sitte syötiin.

    Kesäinen ilta oli ihanimmallaan; hämärää tuskin huomasi. Nurmikkoisesta
    pihasta kohosi viehkeä tuoreen heinän lemu. Väki asettui istumaan mikä
    portaille, mikä nurmikolle portaiden eteen. Isäntä ja emäntä asettuivat
    vistin-penkille, rakkaan vieraansa läheisyyteen.

    ”No, aloitappas nyt!” sanoi Tahvo-isäntä hyväntahtoisella äänellään.

    ”Mielelläni, hyvä Tahvo”, vastasi Risto. ”Mutta anna anteeksi, jos
    eivät matkaini kokemukset ole teille juuri kaikin puolin mieluisia
    kuulla. Mutta katsos, se nyt on sillä tavoin tässä maailmassa että se,
    mikä on hyödyllistä ja opettavaista, ei aina ole hauskaa!”

    ”Sen tiedän hyvin, enkä hämmästy, jos meitä moititkin. Ymmärrän kyllä,
    että me täällä sydänmailla olemme monessa suhteessa hyvin takapajulla.”

    ”Paljonhan olisi matkoistani kerrottavaa”, alkoi Risto, ”mutta tahdonpa
    nyt aluksi kertoa teille mitä matkoillani olen oppinut. Olen oppinut
    siellä kaksi asiaa: työtä tekemään ja säästämään. Ja ne asiat olen
    oppinut perinpohjin.

    ”Ja vaikka te nyt juuri olette tulleet kovasta viikon työstä, täytyy
    minun kuitenkin nuhdella teitä hitaudesta! Tosiaankin, arvelette te.
    Niin, tosiaan! Kun läksin kotimaastani ja tulin Ruotsiin, näin jo
    siellä vireämpää työn tekoa kuin meillä. Ja vielä vireämmin tehdään
    työtä muissa maissa. En liioittele, jos sanon, että ulkomailla tekee
    yksi mies kolmessa tunnissa saman työn, johon täällä menee viisi tuntia
    . Sen ajan, jonka nopeammalla työn teolla voittaa, voipi sitte
    käyttää tietojensa kartuttamiseen. Tieto on hyvä jokaiselle.

    ”Tiedän hyvin, että hitaus on suomalaisen luonteen ominaisuus. Mutta
    luonne ja tavat muodostuvat vähitellen olojen mukaan. Ei ole kovin
    kauan siitä, kun savupirtit olivat tavallisia Suomessamme. Eikä ole
    kauan siitäkään, kun Suomen talonpoika vietti melkein koko
    loikoen pirtin uunilla. Samoin kuin savupirtit ovat poistuneet
    uloslämpiävien pirttien tieltä, ja samoin kuin talvi-unien sijaan on
    tullut työ, (jospa hidaskin), samoin on kaikki työntekomme tuleva
    vireämmäksi, kun vaan tulemme huomaamaan, mikä hyöty meillä siitä on.

    ”Elkää luulko, että minun oli niin helppo muuttaa hidasta työtapaani,
    mutta pakko on hyvä opettaja. Kun isäntäni huomasivat miten hitaasti
    työskentelin, eivät he antaneet minulle enää päiväpalkkaa, vaan
    antoivat minun tehdä summatyötä. Tämän perästä sain tehdä lujasti
    työtä, ansaitakseni kunnollisen työpalkan, mutta vihdoin totuin siihen
    ja lopuksi ansaitsin puolentoista päivän palkan yhdessä päivässä.

    ”Tällaista summalaistyötä pitäisi meidän maanviljelijäimme ruveta enempi
    käyttämään. Silloin loppuisi tuo velttous ja hitaisuus, jota täällä yhä
    näkee. Varsinkin talvisaikaan, jolloin työt eivät ole niin
    kiireellisiä, on ajan tuhlaus oikein häpeällistä! Niin, jos asiat vielä
    lienevät sillä kannalla kuin täällä ollessani?”

    ”Eipä se paljo parempaakaan ole”, vastasi Tahvo-isäntä, ”ja kyllähän
    puheissasi on paljo tottakin, mutta laiskat lohduttavat itseään sanoen:
    ei Jumala ole kiirettä luonut.”

    ”Elä suinkaan luule, hyvä Tahvo, että moitin vaan sinua ja sinun
    työväkeäsi”, jatkoi Risto. ”Minä puhun vaan ylipäänsä oloista täällä ja
    siellä ulkomailla. Tiedänhän esim. hyvin, että sinä et monien muiden
    isäntien tavoin anna väkesi olla miten ne tahtovat, esimerkiksi
    talvisaikaan. Jollet olisi ahkerasti ja pontevuudella työskennellyt, et
    olisi saanut taloasi näin hyvään kuntoon. Mutta löytyy paljo isäntiä,
    jotka lähettävät väkensä aamusilla työhön, eivätkä koko päivänä käy
    katsomassa, mitä ne toimittavat. Kuinka voi kukaan luulla, että työväki
    työskentelee hartaasti ja halulla, kun ei isäntä edes senvertaa huoli
    työstä, että katsoisi miten he ovat sen tehneet. Ja sellaiset isännät
    valittavat tavallisesti enimmin palvelijoittensa laiskuutta ja
    huolimattomuutta. Mutta miksi eivät he itse opeta väelleen ahkeruutta
    ja huolellisuutta?

    ”Emme me myöskään korjaa tallelle kaikkea, mikä voisi olla meille
    hyödyksi. Metsissä mätänee joka vuosi satojentuhansien markkojen
    arvosta marjoja ja sieniä. Näen tuolla Pekan naurusta, ettei hän
    sienistä pidä. Enkä minä tahdokaan, että keräisitte niitä itse
    syödäksenne. Mutta kerätkää niitä ja myökää ne sitte! — Lapset ja vanhat
    voivat aina sillä tavoin ansaita muutamia markkoja. Olen huomannut,
    että nyt on ruvettu viemään ulkomaalle marjoja, varsinkin puolukoita.
    Meidänkin maassamme on ruvettu valmistamaan marjaviinejä. Edistäkäämme
    mekin tavallamme näitä yrityksiä siten, että kokoamme marjoja ja myymme
    niitä. Alussa saamme tästä vaan vähän tuloja, mutta kun tarvis
    suurenee, voipi tästä tulla kansanlapsille sievä tulolähde. — Liian
    vähäinen yritteleväisyys ja liian suuri välinpitämättömyys ovat ehkä
    edistymisellemme suurempana haittana kuin meidän maamme ilman-ala ja
    huono maanlaatu.

    ”Nyt siirryn toiseen asiaan, jonka olen oppinut, nimittäin
    säästämiseen. Kun sanon, ettei kukaan Suomessa oikein ymmärrä miten
    tulee säästää, täytyy minun myöskin näyttää toteen sanani. En tahdo
    sillä sanoa, että meillä eletään ylellisesti. Sillä ’hyvät tukki-ajat’,
    jolloin tosiaankin muutamin paikoin maassamme elettiin ylellisesti,
    ovat olleet ja menneet, ja kansa on oppinut niistä pitämään rahojaan
    tarkasti. Mutta kansamme elää vieläkin huoletointa elämää.

    ”Luuletteko, että minun asiani ulkomailla olisivat niin hyvin
    menestyneet, jollen minä olisi säästänyt älyllä. Olihan aikoja, jolloin
    en saanut tehdä työtä, jolloin minun täytyi matkustaa paikasta toiseen,
    saadakseni uutta ansiota.

    ”Jos olisin, niinkuin täällä on tapana, tuhlannut kaikki ansioni, niin
    olisin työttöminä aikoina saanut nähdä nälkää. Kokemuksesta opin
    vihdoin menettelemään seuraavalla tavalla: Minä laskin miten paljon
    voin puolessa vuodessa ansatta. Sitte tein arviolaskun niistä menoista,
    joita minulla välttämättömästi tuli olemaan saman ajan kuluessa. Samaan
    laskuun otin myös joltisenkin summan aavistamattomia menoja varten.
    Tulojeni ja menojen välille jäävän voiton voin puolen vuoden lopulla
    panna säästöön. Elkää luulko, että käytin säästöjäni entisen
    palvelustytön tavoin, joka päätti vuotuisesti säästää itselleen
    villaisen puvun. Kun hän oli palvellut 30 vuotta, oli hänellä 30
    villaista pukua, mutta mitä teki hän niillä? Ei mitään. Päinvastoin oli
    hänellä vaan vaivaa ja kustannuksia niiden tähden. Paljo oli vaivaa
    niitä koilta suojellessa, ja kun piti muuttaa yhdestä palveluspaikasta
    toiseen, täytyi hänen maksaa hevosesta, joka ne kuljetti, sillä ei
    isäntä tahtonut kahta hevosta ilmaiseksi kyytiin antaa. Ja tuo
    palvelustyttö oli kaikkien mielestä rikas ja säästäväinen.

    ”Kerron teille toiste miten minä säästöni käytin. Tällä kertaa tahdon
    vieläkin mieleenne painaa, että on aivan välttämätöntä laskea
    tarkalleen tulonsa ja sen mukaan asettaa menonsa. Meidän maassamme on
    sekä ylhäisten että alhaisten seassa tapana elää luokittain, eikä
    suinkaan taloudellisen asemansa ja sisääntulojensa mukaan. Minun täytyy
    elää samalla tavalla kuin sen ja sen, joka on samallaisessa asemassa
    arvonsa suhteen kuin minäkin. Tämä on hullua. Tuolla toisella on ehkä
    palkkansa lisäksi perityn omaisuuden korkoja tulojensa joukossa. Taikka
    elää hän kevytmielisesti yli tulojensa. Kumpaisessakaan tapauksessa ei
    hänen esimerkkiään sovi seurata.

    ”Puhuin palvelustytön säästäväisyydestä. Elkää luulko isäntiä ja
    emäntiä viisaammiksi! Jos Kerttu antaa minun tutkia vaate-aittaansa ja
    luhtiansa, niin uskon varmaan näkeväni suuria kasoja höyhenpatjoja,
    tyynyjä, vaippoja, nahkasia y.m. Mihin niitä kaikkia tarvitset? Olet
    säästänyt lapsiasi varten. Niin tosin, mutta se pääoma, joka niihin on
    kiinnitetty, on korotonta. Mutta jos olisit myynyt tavarat valmiiksi
    saatuasi ja pannut rahat pankkiin, niin olisi rahat kasvaneet suuremman
    arvoisiksi, kuin mitä nämä tavarat ovat silloin kuin lapsesi niitä
    tarvitsevat. Ja toiseksi olisi niistä sillä ajalla ollut muille
    ihmisille hyötyä ja koko maalle jotain siunausta.

    ”Harvoja taloja on maassamme, joissa ei emäntä olisi elinajallaan
    ’säästänyt’ lisätäkseen talon rikkautta vaatteilla, patjoilla,
    vaipoilla ja kaikenlaisilla talouskaluilla. Isäntä jälleen ’säästää’
    ostaakseen hopeakaluja, kauniita hevoiskapineita y.m. sellaista.
    Molemmat he säästävät, mutta säästävät ajattelemattomasti. He
    menettelevät vielä typerämmin kuin ne, jotka pistävät puhdasta rahaa
    vanhaan sukkaan ja kätkevät sen kirstun pohjalle. Sillä puhdas raha ei
    ainakaan kadota arvoansa, niinkuin talouskapineet tekevät.

    ”Tahdonpa nyt numeroilla näyttää teille, mitä sekä palvelustyttö että
    isäntäväki ovat sellaisella säästämistavallaan kadottaneet. Otaksun,
    että jokainen palvelustytön puvuista on maksanut 20 markkaa.
    Kolmenkymmenen vuoden kuluttua oli niiden arvo siis 600 markkaa. Mutta
    tästä täytyy vähän vähentää, sillä vaatteet vanhenevat vuosien
    kuluessa. Otaksukaamme tämä vahinko 10 prosentiksi. Siis oli hänellä 30 vuoden kuluttua
    ainoastaan 540 markan omaisuus. Mutta jos hän olisi
    vuotuisesti pannut nämä rahansa säästöön ja saanut 4 % korkoa korolle,
    olisi hänellä ollut noin 1,100 markan pääoma. Siis oli hän
    säästämistavallaan tullut 560 markkaa köyhemmäksi, kuin mitä hän olisi
    ollut, jos hän olisi säästänyt ymmärtäväisesti.

    ”Ja mitä on isäntäväki hävittänyt säästämisellään? Otaksun, että emäntä
    on valmistaessaan patjoja, vaippoja y.m., joita hän ei jokapäiväisessä
    elämässään tarvitse, käyttänyt aineksiin ja työvoimaan noin 100 markkaa
    vuodessa. Jätän pois luvusta koko sen voiton, jonka hän olisi voinut
    saada, jos hän olisi myynyt nämä tavarat heti kun ne valmistuivat.
    — Lisäksi otaksun, että isäntä on käyttänyt ostoksiinsa 50 markkaa
    vuodessa. Tämä tekee siis yhteensä 150 markkaa vuodessa. Otaksun vielä,
    että he täten ovat säästäneet 20 vuoden ajan. He ovat siis täten
    keränneet talouskapineita 1,000 markan arvosta, joitten kapineitten
    arvo on kuitenkin ajan pitkään alentunut, otaksukaamme noin 300 markalla
    ; siis on heidän säästönsä 2,700 markkaa.

    ”Mutta jos he olisivat panneet rahansa pankkiin ja saaneet 4 % korkoa
    korolle, olisi heidän säästönsä ollut 4,450 markkaa.

    ”Huomaatte siis, ettei meidän tule ainoastaan säästää, vaan myöskin
    tehdä säästömme hedelmääkantavaksi.

    ”Rahoilla voin aina saada edellä mainittuja talouskaluja, jos niitä
    tarvitsen, mutta varmaa ei ole saanko aina rahoja noilla
    talouskapineilla, jos sattuisin rahoja tarvitsemaan. Sillä aina kun
    rahoista on puute, vähenee muun tavaran arvo ja rahan arvo kasvaa. Ja
    myydessäni tavarani sellaisena aikana tulen vahinkoon, jos minun
    nimittäin täytyy turvautua niihin säästöihin, joita olen vuosien
    kuluessa tehnyt, kooten itselleni paljon kalliita talouskaluja.

    ”Olen koko ajan otaksunut, että kaikki tahtovat säästää ja todellakin
    säästävät. Mutta kuinka moni sitte tosiaankin säästää? Niitä ei totta
    totisesti ole monta. En voi sanoa kenen vika on, mutta tahdon kuitenkin
    tuoda esille muutamia ajateltavia asioita. Sanoin äsken, kun puhuin
    työnteosta, että isännän on näytettävä hyvää esimerkkiä väellensä.
    Samoin tulee isännän olla väelleen hyvänä esimerkkinä säästäväisyyden
    suhteen.

    ”Miten paljon onkaan sellaisia taloja, joissa epäjärjestys ja
    siivottomuus vallitsee, ja melkein kaikissa näissä taloissa on syy
    siivottomuuteen talonväessä. Emäntä taikka isäntä on huolimatoin, eipä
    välitä kodistaan, vaan antaa palvelijoiden tehdä miten ne tahtovat. Ja
    kun palvelijat sen huomaavat, niin ei ole ihme jos rupeavat talon
    tavaroiden kanssa huolimattomasti menettelemään. Monissakin taloissa,
    joissa nyt köyhyys ja puute vallitsee, voisi varallisuus olla paljon
    parempi, jos isäntäväki olisi säästäväisempää ja ajattelevampaa
    talouttaan hoitaessa. Ja tällaisten talojen palvelijatkin ovat
    köyhempiä kuin hyvin hoidettujen talojen, vaikkakin heillä on
    samanlaiset palkat. Miksikä niin? Siksi etteivät he ole saaneet
    isäntäväeltään hyvää esimerkkiä, eivätkä oppineet kunnolla omaisuuttaan
    hoitamaan.

    ”Ette voi uskoa kuinka suuri on esimerkin voima? Tahdonpa kertoa teille
    pienen jutun Amerikasta. Olin palveluksessa erään tilanomistajan luona
    Michiganin valtiossa. Eräänä päivänä tuli sinne muuan nuori
    pohjalainen, Mikko Mikonpoika Laihialta. Hän oli luonteeltaan kiivas,
    kuten pohjalaiset ainakin, ja tilaisuuden sattuessa varsin kärkäs
    väkeviä juomia nauttimaan. Senvuoksi oli hän tällä, yhden vuoden
    Amerikassa olo ajallaan, joutunut monenlaisiin rettelöihin. Säästää ei
    hän ollut mitään voinut ja oli siis aivan köyhä. Isäntäni, joka oli
    kveekari, otti hänen palvelukseensa koetteeksi. Mikko oli kunnon
    työmies, mutta hänellä oli pahat tapansa. Muunmuassa noitui hän kerran
    uskonnollisen isäntäni läsnäollessa. ’Älä noidu’, sanoi isäntä, ’ei se
    sillä parane. Minä en noidu milloinkaan.’ — ’Ettekö te noidu
    milloinkaan’, huudahti Mikko ihmeissään, sillä hän ei vielä tietänyt
    kveekarin uskonnosta. Mikko näytti pitkän aikaa arvelevalta. Isäntä
    koetti vähitellen taivutella häntä pois pahoista tavoistaan kveekarien
    lempeällä, ihmisystävällisellä tavalla. Mikko muuttui. Kun erosin
    hänestä kolmen kuukauden kuluttua, oli hän aivan toinen mies, kuin
    tullessaan. Hän eli sovinnossa ympäristönsä kanssa, oli jättänyt
    juonnin pois ja tullut säästäväiseksi.

    ”Kun heitin hänelle hyvästiä, sanoi hän: ’Jumala ties, mitä minusta
    olisikaan tullut, jollen olisi tänne saapunut. Olen oppinut niin paljon
    hyvältä isännältämme. Jään vielä kauaksi aikaa tänne, sen uskon.’

    ”Ystävällinen sana, hyvä kehoitus ja, ennen kaikkea, isäntäväen hyvä
    esimerkki vaikuttaa palvelusväkeen epäilemättä parhaimmalla tavalla.
    ’Siksi mieheksi tulee, mitä miestä palvelee’, sanoo suomalainen
    sananlasku.

    ”No, tällä kerralla olen ehkä puhunut tarpeeksi! Ja koska huomenna on
    sunnuntai ja kaikki väki kotosalla, tahdon silloin jälkeen puolisen
    teille kertoa, millä tavoin minä olen säästänyt ja millä tavoin teen
    säästöni hedelmääkantaviksi.”

                                                      ⸻

    Kirkkaana oli taivas sunnuntai aamuna. Suurin osa Tahvolan väestä
    riensi juhlapuvuissaan lähellä olevaan kirkkoon. Ja sieltä takaisin
    tultua ja päivällisen syötyä, alettiin taaskin odottaa luvattua
    kertomusta säästämisestä.

    Isäntä ensimmäiseksi muistutti vierastaan eilisestä lupauksesta,
    sanoipa vielä, että naapurin Mattikin oli kirkolla luvannut tulla tänne
    Riston kertomusta kuulemaan.

    Väki oli jo asettunut samoille tienoille kuin eilenkin, porstuan
    portaiden edustalle. Samassa tuli Yrjölän Mattikin. Hän tervehti
    isäntäväkeä ja kääntyi sitte Ristoon, sanoen: ”herran rauhaa
    matkamiehelle!”

    Kun oli sitte kuulumiset kyselty, tultiin puhumaan Riston matkoista.

    ”Niin, sinä tuota lienet jotakin nähnyt ja tietänet kertoakin yhtä ja
    toista, joka olisi sekä hupaista että hyödyllistä meillekin tietää”,
    arveli Matti kääntyen taata Ristoon.

    ”Onhan sitä matkoillaan jotain nähnytkin ja oppinutkin yhtä ja toista.
    Olen juuri luvannut tässä kertoa kotijoukoille jotain hyödyllistä, mitä
    olen matkoillani oppinut. Jos haluat kuulla kertomustani, niin pysähdy
    tänne seuraamme hetkeksi ja istu tähän vierelleni.”

    Mattia ei tarvinnut kahdesti käskeä. Mielihyvällä istahti hän entisen
    lapsuuden toverin vierelle. Ja kun muut puheet olivat vaijenneet,
    aloitti Risto kertomuksensa.

    Eilen kertoilin täällä säästäväisyyden eduista ja hyödyistä, sekä
    siitä miten tulee säästää älyllä. Tänään tahdon kertoa teille, mitä
    olen oppinut koettaessani tehdä säästöni hedelmääkantaviksi.

    ”Muistat kai sinä Tahvo, että kun kaksikymmentä vuotta takaperin meidän
    sisaruksien välillä tehtiin perinnön jako, tuli minun osakseni 5,000 markkaa,
    joilla sinä irroitit minut tämän maatilan hallinnosta. Tuo
    5,000 markkaa oli siis koko omaisuuteni. Silloin päätin matkustaa
    vieraille maille, voidakseni vähemmässä ajassa ansaita enempi rahaa, ja
    sitte ostaa itselleni oma maa.

    ”Mutta mielestäni en tarvinnut enkä saanut käyttää kaikkia niitä
    rahoja, jotka silloin omistin. Senvuoksi päätin kääntyä jonkun puoleen,
    saadakseni viisaan neuvon. Ensiksi puhuttelin seurakuntamme
    kirkkoherraa. Hän neuvoi minua panemaan ne rahat, joita en tarvitsisi,
    pitäjään säästöpankkiin. Mutta koska en olisi siellä saanut niin suurta
    korkoa rahoilleni kuin olin ajatellut, jätin sen asian sikseen. Kun
    sitte matkustaessani tulin pääkaupunkiin, menin siellä erääseen
    raha-asioiden kanssa toimivaan konttooriin ja kysyin neuvoa. Tapasin
    konttoorissa erään ystävällisen herrasmiehen, joka ensin kyseli
    tarkkaan minun elämisistäni. Hän oli ensin minun mielestäni hyvin
    kummallinen kysymyksissään. Sitte hän kysyi olinko naimisissa tai
    ajattelinko mennä naimisiin, tahi oliko minulla ketään maailmassa,
    josta välitin ja jolle tahtoisin jättää rahoja kuolemani jälkeen. En
    ensin ymmärtänyt mitä hän tarkoitti, ja rupesin epäilemään hänen liian
    lähenteleviä kysymyksiään. Hän huomasi sen ja sanoi: ’Älkää luulko että
    kysyn tätä sulasta uteliaisuudesta, vaan ainoastaan voidakseni antaa
    teille parhaimman neuvon. Huomaan ettei teillä ole nykyään ketään,
    josta erityisesti välittäisitte. Mutta te ette myöskään tiedä, jos
    satutte sellaisen saamaan; suoraan sanoen, te uskotte vielä tulevanne
    naimisiin. No niin, ottakaamme tämä huomioon päättäessämme, mitä teidän
    tulee tehdä. Katsokaa, minä annan teille sen neuvon, että vakuutatte
    henkenne, kuitenkin sillä tavoin, että itse saatte pääoman
    täyttäessänne määrätyn ikävuoden, mutta että sama pääoma maksetaan heti
    teidän kuoltuanne teidän oikeudenomistajallenne, jos te kuolisitte
    ennen määräpäivää. Mutta jos te ainoastansa tahtoisitte huolehtia
    itsestänne ja omasta toimeentulostanne vanhoilla päivillänne, jolloin
    olette kadottanut työkykynne, olisi elinkorko teille kaikista paras. Ja
    jos taaskin tahtoisitte huolehtia ainoastaan jälkeenjäävien läheisten
    sukulaisten, esim. vaimon ja lapsien toimeentuloa teidän kuolemanne
    jälkeen, niin olisi tavallinen henkivakuutus, jossa pääoma maksetaan
    ulos teidän kuoltuanne, parhaiten paikoillansa. Tahdon nyt numeroilla
    näyttää ja selittää teille nämä kolme vakuutustapaa.

    ”’Otaksukaamme, että käytätte 3,000 markkaa rahoistanne säästäen ne
    tulevaisuuden varalle. Jos nyt haluaisitte huolehtia vaan omasta
    tulevaisuudestanne, niin ehdottaisin teitä ottamaan elinkoron, joka
    maksettaisiin teille vuotuisesti täytettyänne 55 vuotta. Te olette
    nyt 25 vuoden vanha. Siis saisitte silloin nostaa jokaisena
    neljännes-vuotena 308 markkaa 98 penniä eli yhteensä vuodessa aina
    1,235 markkaa 92 penniä. Tämän mukaan tulee siis rahoillenne, jotka nyt
    panette säästöön, silloin enempi kuin 40 prosenttia korkoa. Kuinka tämä
    on mahdollista? Siten että yhtiö, joka tämän edun myöntää, saa pitää ne
    rahat, jotka te yhtiölle maksatte, siinä tapauksessa jos te kuolette
    ennenkun olette täyttänyt 55 vuotta. Yhtiö ikäänkuin antaa niille,
    jotka jäävät eloon, sellaisten kuolleitten vakuutettujen perinnön,
    joilla ei ollut ketään, jolle olisivat tahtoneet perintöä jättää. —
    Paremmalla tavoin ette voi koskaan rahojanne tallentaa, jos ajattelette
    ainoastaan omaa itseänne ja jos ei teillä ole ketään, jonka
    toimeentulosta tarvitsette huolehtia.

    ”’Jos jälleen tahtoisitte turvata läheisten sukulaistenne
    tulevaisuutta, siinä tapauksessa että itse sattuisitte kuolemaan
    parhaassa miehuutenne iässä, ennenkuin olisitte ehtinyt säästää niin
    paljon, että he hyvin toimeen tulisivat, olisi henkivakuutus parhain
    talletus-keino. Jos te nyt yhdellä kertaa maksaisitte 3,247 markkaa,
    maksaisi yhtiö heti teidän kuoltuanne kymmenentuhatta markkaa. Tällä
    summalla voisivat perillisenne alkaa jotain elinkeinoa. Kymmenentuhatta markkaa
    on meidän Suomessamme paljo rahaa.

    ”’Koska ette kuitenkaan vielä näy olevan oikein selvillä
    tulevaisuudestanne, neuvon teitä ottamaan sellaisen henkivakuutuksen,
    että itse täytettyänne 60 vuotta saatte ulos pääoman, jos vielä silloin
    elätte. Mutta jos kuolette aikaisemmin, maksetaan vakuutus-summa teidän
    kuoltuanne teidän perillisillenne. Jos siis nyt yhdellä kertaa maksatte
    3,141 markkaa 60 penniä, niin saatte elettyänne 60 vuotiseksi, nostaa
    8,000 markkaa; mutta jos kuolette ennemmin, maksetaan koko summa 8,000 markkaa
    teidän perillisillenne.’

    ”Näin puhui ystävällinen herra minulle. Rupesin huomaamaan, että hänen
    neuvonsa oli rehellinen ja hyvä. Mutta en voinut kuitenkaan
    hetipaikalla päättää asiaa, vaan pyysin ajatusaikaa, saadakseni tarkoin
    punnita hänen ehdoituksiaan. Silloin antoi hän minulle pari pientä
    kirjaa, jotka hän käski minun lukea. Otin kirjat ja menin majatalooni
    ajattelemaan asiata.

    ”Varsinkin oli minua miellyttänyt tuon herran puheessa se kohta, joka
    koski elinkorkoa. Tosin se seikka, että yhtiö saisi pitää rahani jos
    kuolisin, tuntui ensin oudolta. Mutta kun mietin asiaa joka puolelta,
    ei se ollutkaan niin hullua. Minä olin yksinäinen, naimisiin en
    ajatellut aivan pian mennä, olin juuri ulkomaille lähdössä, enkä
    tiennyt miten minulle siellä kävisi. Voisihan olla mahdollista, että
    vanhaksi tultuani olisin aivan köyhä mies. Vihdoin päätin ottaa
    elinkoron. En kuitenkaan ottanut niin suurta elinkorkoa kuin tuo herra
    oli ehdoittanut, vaan ainoastaan sellaisen, josta minun piti maksaa
    1,500 markkaa. Sitte päätin ottaa sellaisen vakuutuksen, josta itse
    saisin pääoman elettyäni 60 vuotiseksi. Maksoin sitä varten 1,570 markkaa
    80 penniä, ja sain 4,000 markan vakuutuksen. Nyt voin
    huolettomasti matkustaa. Minulla oli nyt matkarahaksi 1,500 markkaa, ja
    sitäpaitsi tiesin ettei minun tarvinnut huolehtia toimeentulostani 55 ikävuodestani
    eteenpäin, ja vielä lisäksi voin jättää jälkeeni 4,000 markan
    pääoman, jos sattuisin aikaisemmin kuolemaan. Tämä pääoma
    oli melkein yhtä suuri kuin se summa, jonka olin saanut periä
    vanhemmiltani. Kuitenkin täytyi minun, ennenkuin kaikki oli selvillä,
    käydä lääkärin tutkittavana. Lääkäri huomasi minut terveeksi ja minä
    sain vakuutuksen, jota olin anonut. Henkivakuutuksesta ja elinkorosta
    tuli minun yhteensä maksaa 3,070 markkaa 80 penniä. Niillä rahoilla
    olin nyt hankkinut itselleni:

    ”1:ksi 617 markan 96 pennin suuruisen elinkoron, joka oli maksettava
    minulle vuotuisesti täytettyäni 55 vuotta. Sekä:

    ”2:ksi 4,000 markan suuruisen henkivakuutuksen, joka oli maksettava
    minulle täytettyäni 60 vuotta, tahi perillisilleni minun kuoltuani.

    ”En ole koskaan tarvinnut katua tätä päätöstäni. Olen aina ollut aivan
    tyyni vanhojen päivieni suhteen. Senvuoksi olen rohjennut ryhtyä moniin
    yrityksiin, joihin en muutoin olisi uskaltanut osaa ottaa. Eihän uusien
    yritysten menestyminen ole aina niin varma. Mutta minä olen aina saanut
    olla tyyni ja rauhallinen.

    ”Eikä tässä vielä kylläksi! Kun nyt olen palannut kotimaahani ja aijoin
    asettua tänne loppu-iäkseni, tulen vielä vakuuttamaan henkeni yhden
    kerran. Luulen nimittäin, että kenties tulen menemään naimisiin, koska
    en vielä ole niin perin vanha, ja silloin on minun velvollisuuteni
    henkivakuutuksen kautta hankkia perillisilleni varma toimeentulo, sillä
    voisihan olla mahdollista, ettei muu jälkeenjättämäni omaisuus kuolemani
    jälkeen olisi niin hyvässä arvossa, että perilliseni voisivat sillä
    toimeen tulla.”

    ”No, mutta jos aijot ostaa talon”, keskeytti Tahvo, jota tämä puhe
    huvin vilkastutti, ”niin onhan perheelläsi siitä varma toimeentulo.
    Minun mielestäni on paljo viisaampaa panna rahansa maahan, kuin
    antautua sellaisiin herrojen vehkeisiin. Pitäisi aina olla hyvin
    varovainen tuollaisten uusien, tuntemattomien asioiden suhteen, joilla
    vaan koetetaan talonpoikia pettää.”

    ”Mutta, hyvä Tahvo, etköhän nyt mene liian pitkälle epäilyssäsi. Ei
    suinkaan sinulla ole mitään syytä valittaa herrojen petollisuutta.
    Paljonhan sinulla on esimerkiksi ollut hyötyä meijeristäsi, ja sekin on
    yksi herrojen keksintöjä. Puimakone, jota olet herraskartanosta
    lainannut, ja joka on ollut niin käytännöllinen mielestäsi, on myöskin
    ’herrojen vehkeitä’.”

    ”Niin, niin ... mutta...”

    ”Älä sano mutta! Me talonpojat emme saa katsoa sellaisella epäluulolla
    kaikkea, mitä herrat ovat keksineet. Ja kuinka voisi maailma mennä
    eteenpäin, jolleivät muutamat työskentelisi ajatuksella, keksien
    parannuksia, joilla voidaan turhaa työtä poistaa, tahi moninverroin
    lisätä ihmisten työntuotteliaisuutta. Kuinka paljo aikaa ja rahaa sen
    kautta säästetään? Ja ei suinkaan sillä tahdota talonpoikia pettää?”

    ”No, no Risto, ei nyt sentään niin pitkälle mennä. Kyllä nuo
    laitokset, joita mainitsit, ovat hyviä, mutta minä tarkoitin etupäässä
    rahoja-hoitavia laitoksia. Onhan meillä pankkia...”

    ”Mutta kukas on pankit keksinyt?” keskeytti vilkkaasti Risto. ”Ja
    jos kerran pankit hyväksytään, jotka myöskin ovat herrain keksintöä,
    miksi ei sitte henkivakuutusta? Ovathan samat herrat voineet keksiä
    pankki-keksintönsä jälkeen jotain niin edullista kuin henkivakuutus on!
    Ja koska henkivakuutus on jo elänyt näin kauan ja osoittanut niin hyviä
    tuloksia, on se kyllä vielä voittava alaa ja saava itsepäisimmätkin
    vastustajat puolelleen. Ja miksikä sinä, Tahvo, vastustat
    henkivakuutusta? Pane pois ennakkoluulot! Tiedän jo edeltäpäin mitä
    verukkeita tulet tekemään.”

    ”Olispa soma kuulla”, sanoi Tahvo myhähtäen.

    ”Ensiksikin sanot: Kyllä minä jätän tarpeeksi omaisuutta
    perillisilleni. Taloni on velatoin ja siinä on kylliksi. Ja kyllähän
    asia voi siltä näyttääkin. Mutta katsos, eihän ’varovaisuus vahingoita’
    eikä ’lisä luotansa lykkää!’ Sinulla on nyt neljä lasta ja saat kenties
    vielä viidennen. Vanhin poikasi Juho rupeaa varmaankin tämän talon
    isännäksi ja lunastaa toiset osat sisaruksilta. Tietysti koetetaan
    tilan hinta panna niin alhaiseksi kuin mahdollista. Talo on ainakin 40,000 markan
    arvoinen, näin meidän kesken. Mutta en minä usko, että
    nuoremmat sisarukset saavat enempi kuin minäkään aikoinani, siis 5,000 markkaa
    .

    Juholla on siis taloutta alkaessaan velkaa 20,000 markkaa, ja onhan
    siinä kylliksi. Ja sen lisäksi jäävät vielä nuorimmat sisaret kotiin
    vähille osille.

    ”Sinä jätät mielestäsi kylliksi omaisuutta jälkeesi, mutta sinä et ole
    tullut ajatelleeksi, että omaisuutesi voisi arvoltaan alentua
    kuoltuasi. Voithan esimerkiksi kuolla sellaisena aikana, jolloin maassa
    on nälänhätä ja köyhyys, jolloin maitten arvo on mitätöin, ja jolloin
    omaistesi on vaikea suorittaa niitä maksuja, joita sinä jätät jälkeesi.
    Lyhyesti: sinun perillisilläsi on kyllä maata ja tavaraa, mutta heillä
    ei ole rahaa, jota tarvitsisivat, ja he eivät voi rahaa mistään saada.
    Silloin olisi sinun henkivakuutuksesi heille suureksi siunaukseksi.
    Aina kuin perheenisä kuolee, tarvitaan rahoja. Aina on hän jättänyt
    jälkeensä jonkunlaisia raha-asioita, jotka silloin täytyy selvitellä.
    Senvuoksi täytyy ymmärtäväisen perheenisän punnita tarkoin, millä
    tavoin hän perheensä onnea voisi valvoa.”

    ”Kyllähän se niin voisi olla, mutta kun on jo elänyt näin vanhaksi,
    niin...”

    ”Sen arvasin”, keskeytti taas Risto, ”mutta ethän tuota nyt vielä niin
    rutivanha ole! Sinä olet nyt 47 vuotta, siis parhaassa iässä. Kun tulin
    kotiin ulkomailta ja kuljin Helsingin kautta, pistäysin uuden
    henkivakuutusyhtiö Suomen talossa ja sain sieltä konttoorista
    neuvokirjoja eli prospekteja. Voimme siis heti katsoa mitä sinun tulee
    maksaa. Sinun tulisi maksaa kahdenkymmenen vuoden ajalla 462 markkaa
    vuodessa 10,000 markan vakuutuksesta, joka maksettaisiin heti sinun
    kuoltuasi, vaikka kuolisit heti ensimmäisen kerran maksettuasi. Ja
    vaikka eläisit miten kauan, ei sinun kuitenkaan tarvitsisi maksaa
    vakuutusmaksuasi kauemmin kuin 20 vuotta.”

    Tahvo kävi mietteisinsä, ja kaikki olivat hetkisen aikaa äänettöminä.

    ”Täällä kävi tässä tuonnoin eräs matkustavainen herrasmies”, keskeytti
    Matti äänettömyyden, ”joka puhui minulle eräästä toisesta
    vakuutusyhtiöstä ja kehoitti minua vakuuttamaan henkeni siinä. Mutta
    minä rupesin epäilemään koko asian hyödyllisyyttä, kun hän moitti,
    minkä ennätti, muita yhtiöitä. Varsinkin Suomi-yhtiötä sanoi hän
    pahanpäiväiseksi laitokseksi, hänen yhtiönsä rinnalla. Ajattelin
    silloin, että eikö liene koko henkivakuutus vaan sulaa peijausta, kuin
    toisen yhtiön asiamies noin toista parjaa.”

    ”Sellainen on tosiaankin hyvin ikävää, ja sillä tavoin turmelevat
    ajattelemattomat koko henkivakuutus-asiaa”, sanoi Risto. ”Kun minä
    ensikerran vakuutin henkeni, täytyi minun tehdä se eräässä
    ruotsalaisessa yhtiössä, sillä silloin ei vielä ollut suomalaisia
    yhtiöitä olemassa. Mutta nyt en enää menisi ulkomaiseen yhtiöön. Meillä
    on nyt jo kaksi kotimaista yhtiötä ja siinä on kylliksi meidän pienelle
    maallemme. Emme suinkaan voi kokonaan vapautua ulkomaisista yhtiöistä,
    mutta meidän tulee kuitenkin kaikkien koettaa niin paljo kuin
    mahdollista edistää ja tukea kotimaisten yhtiöitten vaurastumista.
    Meidän tulee muistaa, että rahat, jotka vakuutettu maksaa elinajallaan
    ulkomaisiin yhtiöihin, vaeltavat muihin maihin ja pannaan siellä
    korolle. Sillä tavoin hyödyttävät ne usein ulkomaata 30 tai 40 vuoden
    ajan. Niin köyhän maan kuin meidän maamme ei pitäisi antaa markkaakaan
    ulkomaalle. Tällaisessa asiassa ei yksityinen saa ajatella: no,
    maksamani summa ei ole suuri, onhan vaan 100 markkaa vuodessa. Voipihan
    olla mahdollista, että tuhat yksityistä ajattelee samalla tavoin, ja
    kun he jokainen maksavat 100 markkaa, tulee siitä jo satatuhatta markkaa
    vuodessa, ja kymmenessä vuodessa tulee siitä yksi miljoona,
    puhumattakaan koroista. Tässä, jos missään, tulisi kaikkien olla
    yksimieliset isänmaan etua valvoessa.”

    ”Kuules Risto”, keskeytti Tahvo, ”sinä sanoit äsken, että nuoremmat
    sisarukset jäävät vähemmille osille, jos vanhempi veli lunastaa heiltä
    talon. Mutta onhan asia hyvin helposti sillä tavalla autettavissa, että
    talo myydään enimmän tarjoavalle, joka saa siitä maksaa puhtaat rahat,
    ja ne saavat perilliset sitte keskenänsä tasan jakaa. Silloin ei
    ainakaan kukaan heistä voi sanoa saaneensa vähempi kuin toinenkaan.”

    ”Mutta kuuleppas nyt hyvä Tahvo”, sanoi tähän Risto, ”sanoppas oikein
    suoraan: olisitko koko elämäsi ajan niin ahkerasti työskennellyt ja
    huolehtinut talosi hoidosta jos olisit ajatellut sen joutuvan vierasten
    ihmisten käsiin? Eikö tunteesi tätä maata ja taloa kohtaan heti
    paikalla muuttuisi jos ajattelisit sen joutuvan muille, kuin omille
    lapsillesi. Ehken sanot, että työ, minkä olet tehnyt, koroittaa talon
    hintaa huutokaupassa. Mutta se ei ole niinkään varmaa. Ajatteleppas,
    jos satut kuolemaan kovana aikana. Silloin ei kuolinpesäsi saa
    maatilasta hyvää hintaa.

    ”Ja jos siitä saataisiinkin hyvä hinta, lienet siihen toki niin
    kiintynyt, että et sitä vieraille suo.”

    ”Niin, niin, kyllähän sinulla on oikeinkin siinä asiassa”, arveli
    Tahvo, ”ja kyllähän se tosiaankin olisi hyvin harmillista, jos talo
    joutuisi vierasten käsiin; mutta mitä minun sitte pitäisi tehdä, että
    kaikki lapseni voisivat saada yhtä paljon, sillä kaikki ovat ne minulle
    yhtä rakkaita, joskin mieluummin soisin, että talo joutuisi vanhimman
    poikani Juhon käsiin. Enhän minä voi niin paljo säästää, että
    jokaiselle tulisi niin suuri summa, kuin tämän talon arvo on. Sehän on
    aivan mahdotonta!”

    ”Sitä en ole ajatellutkaan”, sanoi Risto, ”mutta sinä olisit voinut
    tehdä paljo, jonka olet jättänyt tekemättä — ja voit vielä paljo
    tehdäkin asioiden kohentamiseksi.”

    ”Muistatko mitä eilen sanoin aitoistasi ja luhdeistasi, sekä niissä
    säilytetyistä rikkauksista, joita tuskin koskaan käytetään. En ehkä
    pannut liikoja, kun arvelin, että vuotuisesti säästätte näihin
    tavaroihin 150 markkaa. Sinä olet nyt ollut naimisissa 20 vuotta. Jos
    olisit naimisiin mennessäsi vakuuttanut henkesi 6,000 markasta sillä
    ehdolla, että vakuutussumma saadaan täytettyäsi 60 vuotta, tahi ennen
    heti kuoltuasi, olisi sinun tullut vuotuisesti maksaa 160 markkaa 20 penniä
    . Niiden rahojen koroilla olisivat sinä ja vaimosi melkein
    eläneet ja toimeentulleet vanhoilla päivillä, niin ettei eläkkeesi
    olisi tullut talonsaajalle niin raskaaksi. Sillä tavoin olisi Juho
    voinut maksaa sisarilleen suuremman osuusmaksun. Sinun ja vaimosi
    kuoleman jälkeen olisi pääoma ollut sopiva jakaa niiden lasten välillä,
    jotka olivat talo-osuutensa myöneet.

    ”Jos sinulla olisi ollut tällainen henkivakuutus, olisit sitäpaitsi
    aina saanut olla varma siitä, että olisit jättänyt jälkeesi 6,000 markkaa,
    milloin ikinä olisitkaan kuollut. Varmaan olisit myöskin
    nuorempana ollessasi monta kertaa saanut olla huolettomammalla
    mielellä, vaikka sinulla olikin velkoja ja — pieniä lapsia.”

    ”Niin,” sanoi Kerttu-emäntä, ”tosiaankin oli Tahvolla monet huolet
    siihen aikaan, kun naimisiin menimme. Eräänä katovuonna puhuikin hän
    siitä, minne me mahtaisimme joutua, jos hän kuolisi. Mutta minä
    kehoitin häntä aina luottamaan Jumalaan ja Hänen ihmeelliseen
    johtoonsa. Ja Jumala onkin meitä aina auttanut. Totta on, että
    rehellinen työ kantaa hedelmän ilman joutavia henkivakuutuksia, tai
    muita ihmiskeksintöjä.”

    ”Vai niin, Kerttu; vai kuulut sinä sellaisiin naisiin, jotka eivät
    salli miestensä vakuuttaa henkeänsä”, sanoi Risto. ”Mutta miksi olet
    henkivakuutusta vastaan? Tietysti tulee meidän luottaa Jumalaan ja
    antaa tiemme hänen käteensä, vaan emme saa kuitenkaan olla asioistamme
    huoletta. Onhan Jumala antanut meille ymmärryksen, että sitä oikein
    käyttäisimme. Olet kai sinä lukenut vertauksen hyvin ja huonosti
    hoidetusta leiviskästä? Varmaankin sinä muistat Jumalan käskyn:
    Järjestä taloutesi, sillä sinun pitää kuoleman. Samoin kuin tämä käsky
    tarkoittaa ihmisen henkistä valmistumista, tarkoittaa se myöskin
    ihmisen aineellista valmistusta, taloutta ja perhettä. Jumala, joka on
    avioliiton säätänyt, on myöskin samalla määrännyt miehen vaimonsa ja
    perheensä ylläpitäjäksi ja hoitajaksi. Sentähden tulee miehen aina
    pitää taloudelliset asiansa sellaisessa kunnossa, että hänen vaimonsa
    ja lapsensa voivat huoletta toimeentulla, jos surman viikate hänen
    elämänsä langan katkaisee, ennenkuin hän on ehtinyt koota niin paljon
    omaisuutta, että hänen lapsensa voivat tulla sillä kasvatetuksi, ja
    vaimonsa saada siitä tukea vanhoille päivilleen. Tässä ei auta
    ainoastaan työ, vaan tässä tarvitaan myöskin ymmärrystä ja älyä. Ja se,
    joka käsittää jonkun asian hyödyn ja tärkeyden eikä kuitenkaan sitä
    tee, on rikkonut kaksin-kerroin.” —

    Tässä keskeytti Risto puheensa, sillä hän huomasi kaksi miestä, jotka
    astelivat maantieltä pihaan päin.

    ”Näkyy olevan itse kirkkoherra”, sanoi Tahvo nousten seisaalleen, ”vaan
    tuota toista en tunne.”

    Emäntä nousi myöskin ja tarkasteli tulevia. Sitte laskeusivat sekä
    isäntä että emäntä portaita alas ja menivät pihalle kirkkoherraa
    vaataan.

    Väki nousi kaikki seisaalleen ja puhelivat hiljaa keskenään.

    ”Kukahan lienee tuo vieras, joka on kirkkoherran mukana”, sanoi Matti Ristolle
    . ”Ei se vaan ole tämän pitäjän miehiä, siitä olen varma. Mutta
    emmeköhän me lähde tästä huoneeseen”, lisäsi hän.

    ”Eikä mennä. Ollaan vaan tässä kunnes tulevat. Mitäpäs me pelkäämme”,
    sanoi Risto.

    Samassa lähenikin isäntä ja emäntä vieraineen. Kaikki tervehtivät
    kirkkoherraa ja hän tervehti ystävällisesti kaikkia.

    ”Hyvää päivää ja tervetultua taas kotimaahan!” toivotti kirkkoherra
    Ristolle.

    ”Herran rauhaa ja kiitos tervehdyksestä!” vastasi Risto kumartaen.

    ”Kuulin juuri isännältä, että täällä kertoilette kotiväelle, mitä
    olette pitkillä matkoillanne oppinut. Jatkakaa vaan kertomustanne,
    kuulen sitä mielelläni!” sanoi kirkkoherra ystävällisesti.

    ”En suinkaan minä ole paljon paljoa oppinut, mutta olenhan oppinut
    säästämään ja vielä olen oppinut senkin, miten säästöt ovat tehtävät
    parhaiden hedelmää kantaviksi. Olen juuri puhunut henkivakuutuksesta ja
    koettanut selittää sen hyviä puolia. Mutta sallittenko minun tehdä
    Teille yhden kysymyksen herra kirkkoherra. Kerttu täällä selitti
    meille, että henkivakuutus on synti. Kuinka on Teidän mielestänne,
    herra kirkkoherra. Onko henkivakuutus synti?”

    ”Ei suinkaan! Kuinka se voisi olla synti?” sanoi kirkkoherra. ”Vaikka
    voihan sitäkin, niinkuin kaikkea ihmisellistä käyttää väärin, ja voihan
    senkin nojalla tehdä syntiä; mutta syntiä voipi tehdä kaiken nojalla,
    jopa itse Herran pyhän sakramentinkin. Mitä minuun tulee, niin pidän
    henkivakuutusta jokaisen ihmisen velvollisuutena, varsinkin sellaisten,
    joilla on jotain perhettä tai omaisia, joista on pidettävä huolta.
    Mistä syystä pitää emäntä henkivakuutusta syntinä?” kysyi hän vielä
    kääntyen Kertun puoleen.

    ”Enhän minä sitä aivan synniksi tahdo väittää. Mutta kun siitä äsken
    puhuivat, tuntui mielestäni, kun olisivat tahtoneet ohjailla ja
    parannella Jumalan kaikkiviisaita sääntöjä ja päätöksiä. Jumala se
    kuitenkin on, joka määrää, jos ihmiselle hyvin tai pahoin käy tässä
    elämässä. Enkä minä ymmärtänyt henkivakuutusta niin hyödylliseksi,
    miksi Risto sitä tässä juuri kehui”, puolustelihe Kerttu hämillään.

    ”Niin, hyvä emäntä,” jatkoi kirkkoherra, ”henkivakuutus onkin aivan
    uuden uutukainen laitos, jota ei täällä maan sydämessä vielä paljoa
    tunneta. Ja vaikka se onkin maallista laatua, on se, niinkuin monet
    muut maalliset laitokset, meille ihmisille hyvin tärkeä ja
    tarpeellinen. Varsinkin koskee tämä perheen isää, jolla on itse Luojan
    asettama velvollisuus hoitaa perhettään ja huolehtia sen
    toimeentulosta. Heidän pitäisi ehdottomasti vakuuttaa henkensä,
    voidaksensa varmuuttaa perheensä tulevaisuutta.”

    ”Siitähän tässä juuri puhelimme ennen herra kirkkoherran tuloa, ja minä
    kehoitin Tahvoakin vakuuttamaan henkensä,” sanoi Risto hyvillä mielin
    siitä, että oli saanut niin oivallisen puoltajan asialleen.

    ”Se oli hyvin tehty,” sanoi kirkkoherra lempeästi. ”Ja emäntäkin panee
    varmaan kaikki epäilyt pois, sillä kyllä emäntä varmaankin käsittää,
    että minä en toivoisi pitäjäässäni synnin levenevän, vaan ainoastaan
    hyveen. Ja hyveenä voinette henkivakuutusta pitää, koska tuon tässä
    juuri mukanani kanttori Huopalan, joka on henkivakuutus-yhtiö
    Suomen asiamies ja matkustaa ympäri maatamme levittämässä tietoja
    henkivakuutus-aatteesta, sekä ottamassa vastaan mahdollisesti matkalla
    saatavia henkivakuutuksia.”

    ”Vai niin!” sanoi Risto vilkkaasti. ”Minä kävin Helsingin läpi
    kulkiessani Suomen konttoorissa, ja olen siitä juuri täällä kertonut.”

    ”No sepä sopii!” jatkoi kirkkoherra. ”Mehän tulemme siis aivan kuin
    kutsutut. Niin mutta aijoin vielä sanoa, että minäkin ajattelen ottaa
    vakuutuksen Suomi-yhtiössä, vaikka olenkin jo kerta ennen vakuuttanut
    henkeni. Mutta minusta näyttää kuin tämä Suomi-yhtiö olisi aivan
    vakituisesti meidän olojamme varten laadittu. Se ei ota rahaa
    vakuutetuilta antaakseen sitä varakkaille osakkeen-omistajille. Se
    hankkii itselleen rahastoja, voidakseen muodostua oikein vakavaksi.
    Mutta näitten rahastojen korot käytetään tulevaisuudessa, sittenkuin
    osakkeen-omistajat ovat vähitellen yhtiöstä lunastamalla eroitetut ja
    yhtiö on tullut keskenäiseksi, kokonaan vakuutettujen eduksi. Silloin
    ei pieninkään voitto joudu muille kuin vakuutetuille. En tahdo tässä
    ruveta pitemmältä asiaa selittämään, vaan jätän sen kanttori Huopalan
    tehtäväksi. Toivon kuitenkin että kaikki, ja etupäässä itse isäntä,
    miettisivät asiaa, jota kanttori tulee teille esittämään.”

    ”Kyllä on tosiaankin hyvä asia, että tällaisista seikoista annetaan
    tietoa kansalle maaseuduilla. Olot tälläkin puolen olisivat paljo
    paremmalla kannalla, jos oppineet lähettäisivät tänne esitelmän
    pitäjiä, jotka selittäisivät kansalle sekä säästäväisyyttä että muita
    hyödyllisiä asioita,” sanoi Risto.

    ”Se on kyllä totta. Ja toivokaamme että ajat siinä suhteessa
    muuttuvatkin yhä valoisemmiksi. Mutta Risto-hyvä, jatkakaa
    kertomustanne, joka keskeytyi meidän tulomme tähden”, sanoi
    kirkkoherra.

    Kaikkien kuunnellessa selitti Risto lyhyesti mitä hän oli ennen
    kertonut. Ja kertoelmansa lopetti hän seuraavilla sanoilla: ”Jos
    olenkin saanut huomata perinpohjin erehtyneeni siinä, kun luulin että
    Amerikassa saapi leikata kultaa vuolupuukolla, olen kuitenkin sillä
    matkalla oppinut sen tärkeän asian, että tarvitaan paljo työtä ja
    runsaasti älyä ennenkuin saadaan kultaa kokoon. Meidän pitäisi täällä
    Suomessa oppia paljo siinä suhteessa. Jos me tekisimme enempi työtä ja
    hoitaisimme huolellisemmin talouttamme, olisi meidän taloudellinen
    asemamme paljo parempi. Tämän samaisen taloudellisen asemamme
    parantamisessa tulee henkivakuutuksella varmaankin olemaan etevä sija.
    Senvuoksi koetan minäkin puolestani voimani ja kykyni mukaan vaikuttaa
    tämän hyvän asian edistykseksi armaassa kotimaassani. Ja hyvin suurella
    mielihyvällä ja uteliaisuudella tulen kuulemaan herra Huopalan esitystä
    henkivakuutuksen merkityksestä ja hyödystä.”

    ”Erittäin hupaista on ollut kuulla teidän puhettanne”, sanoi
    kirkkoherra. ”Ikävää on vaan ajatella, etteivät kaikki Amerikassa
    käyneet ole kehittyneet yhtä valaistuun ja todellista hyötyä
    harrastavaan suuntaan kuin Te. Jos tuollainen katsantokanta tulisi
    yleisemmäksi meidän maassamme, voisimme pian toivoa taloudellisen
    tilamme nopeaa parantumista ja kukoistusta. Kuitenkin toivon että
    isänmaassamme edistytään, joskin hitaasti. Ja suokoon kaiken hyvän
    Antaja, meidän taivaallinen Isämme, siunauksensa meidän kaikkien
    rakkaalle isänmaallemme!”

    Kirkkoherran puhe liikutti syvästi kaikkia läsnä-olijoita. Hetkisen
    oltiin ääneti. Sitte alkoi hiljaista keskustelua kuulua väen seasta.
    Siellä alettiin tarkalleen pohtia asioita, joita oli kuultu. Ja
    vähitellen hajosi kaikki väki pihalta pois.

    ”Siemen on varmaan kylvetty hyvään maahan”, sanoi kanttori.
    ”Toivoakseni saa ’Suomi’ täällä hyvää aikaan”.

    ”Sitä hartaasti toivon”, sanoi Risto.

    ”Vieraat ovat hyvät ja lähtevät huoneeseen”, sanoi Kerttu. Ja sitä
    pyyntöä mielellä noudatettiin.

                                                      ⸻

    Kanttori Huopala oli päättänyt pitää esitelmän henkivakuutus-asian
    tarkempaa valaisemista varten. Edellä kerrotut tapaukset olivat omiansa
    innostuttamaan häntä aineessaan. — Tahvolan talon iso tupa siistittiin
    ja laitettiin kuntoon sitä varten. Sanaa levitettiin pitäjälle ja paljo
    kokoontuikin kuulijoita.

    KANTTORIN ESITELMÄ.

    ”Hyvät ystävät! Tässä tahdon nyt teille lyhyesti selittää mitä
    henkivakuutus on. Vaikka se nimeltään onkin henkivakuutus, ei sen
    avulla suinkaan voi vakuuttaa henkeänsä kuolemaa vastaan. Ei suinkaan!
    Siihen ei voi kukaan vakuutusta hankkia, sillä jokaisen meistä tulee
    kuolla. Mutta henkivakuutuksen avulla voimme me turvata jälkeen
    jääneiden omaistemme taloudellista tilaa.

    ”Valaistaksemme tätä otamme heti esimerkin. Jos joku kolmekymmen-vuotias
    mies, jolla on vaimo ja lapsia, luulee voivansa ansaita elinajallaan
    niin paljon, että hänellä kuusikymmen-vuotisena olisi 2,500 markan
    pääoma. Jos hän säästöjä tehdessään voisi saada rahoista koron korolle
    ja tietäisi varmasti elävänsä kaikki 30 vuotta, jotka hänellä on
    elettävä tullaksensa 60 vuotiaaksi, ei hänen tarvitsisi panna säästöön
    kuin ainoastaan 50 markkaa vuotuisesti. Mutta yksityisen henkilön on
    hyvin vaikea saada rahojansa sillä tavoin talletetuksi että saisi koron
    korolle. Sitä varten täytyy monen yhtyä ja panna sitte rahansa
    säästöpankkiin.

    ”Mutta nyt tulee toinen ja vaikeampi asia. Tietääkö tuo nuori mies että
    hän elää niin kauan? Ei, sitä hän ei tiedä. Päinvastoin näkee hän joka
    päivä, että yksi ja toinen hänen tovereistaan nukkuu ikuiseen uneen,
    monetkin aivan parhaimmassa ijässään.

    ”Jos tämä nuori mies sitävastoin maksaisi vuotuisesti
    henkivakuutuksesta 60 markkaa, niin olisi hän varma:

    ”1:ksi että kuolipa hän milloin tahansa, (vaikka se tapahtuisikin ennen
    kuin hän on täyttänyt 60 vuotta) hänen vaimolleen ja lapsilleen
    maksettaisiin hänen henkivakuutuksensa, joka tekisi 2,000 markkaa; ja:

    ”2:ksi että hän itse, jos hän eläisi 60 vuotiseksi, saisi nostaa saman
    summan, eli 2,000 markkaa.

    ”Nyt te ehkä huomaatte, että jos hän itse säästää panemalla rahansa
    säästöpankkiin, saapi hän 60 vuotisena 2,500 markkaa, ja on kuitenkin
    tarvinnut maksaa ainoastaan 50 markkaa vuodessa. Mutta tämä hyvä tulos
    riippuu siitä, jos säästöpankki maksaa hänen rahoistaan 4 %, ja
    toiseksi siitä tärkeästä seikasta, että mies saa elää niin kauan. Jos
    hän esim. elää ainoastaan 10 vuotta, on hänellä säästöpankissa vaan 600 markkaa
    . Mutta henkivakuutus-yhtiö maksaa heti hänen kuoltuaan hänen
    oikeudenomistajilleen 2,000 markkaa.

    ”Henkivakuutus-yhtiön tehtävänä on hoitaa yksityisten säästörahoja,
    ja se sitoutuu kuolemantapauksen sattuessa maksamaan ulos koko
    vakuutus-summan. Osa yhdistykselle maksetuista rahoista käytetään
    senvuoksi kuolleiden vakuutettujen henkivakuutus-summien
    suorittamiseen, sekä vähäinen osa hoitokustannuksiin, ja loput pannaan
    tallelle kasvamaan korkoa korolle. Näillä suoritetaan jälleen
    tulevaisuudessa vakuutus-summia, jotka lankeavat maksettaviksi.

    ”Kun monta tuhatta ihmistä yhtyy tällaiseen yhteiseen liittoon, tulee
    mahdolliseksi saada rahoille korkoa korolle. Ja kuu rahat tällä tavalla
    hoidetaan, voidaankin sellaisia tuloksia saavuttaa, kuin henkivakuutus
    tarjoaa.

    ”Tällainen on lyhyesti henkivakuutus. Mutta henkivakuutukseen kuuluu
    monta eri lajia vakuutuksia. Niistä tahdon teille kullekin yksityisesti
    puhua, mutta tahdon jo tässä tuoda esiin muutamia erittäin tärkeitä
    kohtia.

    ”Jokaisen tulee henkivakuutusta ottaessaan ajatella aina tulevaisuutta
    ja tulevaista taloudellista tilaansa. Sillä samoin kuin henkivakuutus
    ylipäänsä aina tarkoittaa tulevaisia aikoja, tulee myöskin sen, joka
    vakuuttaa henkensä, ’katsoa eteensä’.

    ”Kaikista halvin vakuutustapa on ehdottomasti se, jolloin vakuutettu
    sitoutuu maksamaan vakuutusmaksua vuotuisesti koko elämänsä ajan, ja
    yhtiö puolestaan sitoutuu suorittamaan vakuutus-summan heti vakuutetun
    kuoltua. Mutta tämä tapa ei ole sovelias kaikille. Ja varsinkaan ei
    maalaiselle, joka elää kättensä työllä. Sellaisen henkilön on nimittäin
    hyvin vaikea vanhoilla päivillään ansaita niin paljo rahaa, että voisi
    yhä suorittaa vakuutusmaksunsa. Kun sellainen henkilö nuorena ollessaan
    vakuuttaa henkensä, tulee hänen aina ottaa sellainen henkivakuutus,
    ettei hänen tarvitse vakuutusmaksuja suorittaa vanhoilla. Ja
    tuollainen henkilö menettelee aina minun käsitykseni mukaan parhaiten,
    jos hän ottaa sellaisen vakuutuksen, että voipi saada itse käsiinsä
    pääoman. Jos hän elää kuusikymmen-vuotiseksi, on 2,000 tahi 3,000 markan
    pääoma silloin hänelle suureksi hyödyksi. Hän voipi näillä
    rahoilla turvata suuressa määrässä sekä itsensä että vaimonsa
    toimeentuloa vanhoilla päivillä, eikä tarvitse silloin jäädä lastensa
    vastukseksi.

    ”Tahdon kertoa yhden esimerkin. Eräs pikku-talollinen vakuutti henkensä
    4,000 markasta, mennessään naimisiin 22 vuoden vanhana. Tämä
    vakuutus-summa oli suoritettava hänelle hänen täytettyään 60 vuotta,
    tahi hänen kuoltuaan hänen oikeudenomistajalleen. Tästä vakuutuksesta
    maksoi hän joka puoli vuosi 46 markkaa. Vuodet kuluivat. Lapset
    kasvoivat ja tulivat aika-ihmisiksi. Hänellä oli neljä lasta. Kun hän
    alkoi lähestyä kuudettakymmenettä ikävuottaan, antoi hän rakentaa
    itselleen pienen tuvan talon lähistöllä olevaan metsäiseen niemeen.
    Tupa oli tosin sangen pieni, mutta sievä ja mukava sekä kyllin suuri
    kahden hengen asuttavaksi. Tuvan luo rakennettiin vielä aitta ja
    navetta. Tuvan ympärille perattiin peltoa perunamaaksi ja niittyä
    heinämaaksi.

    ”Kun hän sitte täytti 60 vuotta ja oli nostanut vakuutus-summansa
    yhtiöltä, kutsui hän perheensä luoksensa ja sanoi heille: ’Olen tullut
    vanhaksi ja harmaa-pääksi. Voimani eivät enää riitä tämän talon
    hoitamiseen ja kunnossa pitoon. Mutta elämäni työn olenkin kunnolla
    suorittanut, vaikka sen itse sanon. Tämä talo on kartanoineen,
    peltoineen, niittyineen ja metsineen nyt toisenlaisessa kunnossa kuin
    silloin oli, kun sen sain. Silloin voitiin tällä paikalla pitää
    ainoastaan 6 tahi 7 lehmää, nyt on meillä 15 lypsävää ja 4 hiehoa.
    Ennen oli kaksi hevoista, nyt on meillä niitä neljä ja viides varsa
    aina kasvamassa myötäväksi. Minun mielestäni on tämä talo nyt 12,000 markan
    arvoinen. Sinä Eero, joka olet pojistani vanhin, saat nyt tämän
    paikan täysineen haltuusi 10,000 markasta, seuraavilla ehdoilla:

    ”’Kaksi lehmää, Tähti ja Ruusu, tulevat äitisi ja minun saatavakseni.
    Me muutamme nyt tuonne niemelle tupaan asumaan, ettemme ole tässä
    pihasalla vastuksina. Sinun on parempi taloasi hoitaa omin neuvoin.
    Meidän kuolemamme jälkeen saat ottaa lehmät takaisin.

    ”’Hevoista tulee meidän saada käyttää joka toinen ja muulloinkin
    joskus, jos vähäiset tarpeemme sitä vaativat.

    ”’Mitään muuta emme talosta tahdo. Kaikesta muusta pidämme itse huolen.

    ”’Kun äiti ja minä olemme kuolleet, saatte te kaikki jakaa tasan mitä
    olemme jälkeemme jättäneet. Meidän elinaikamme suoritat sinä Eero
    meille velastasi 4 % vuotuisen koron. Niistä korkorahoista annamme
    Mikolle, Aapolle ja Liisalle 100 markkaa kullekin ja pidämme itse
    loput, eli 100 markkaa. Näillä rahoilla ja henkivakuutus-summani
    koroilla tulemme me, äiti ja minä, hyvästi toimeen.

    ”’Nyt olen mielestäni menetellyt oikein teitä kaikkia kohtaan. Eero
    saapi tilan halvalla ja huokeaa korkoa vastaan meidän elinaikanamme. Hän
    voi siis nyt ruveta säästämään, ja meidän kuoltuamme maksaa
    sisaruksilleen kullekin osansa talonhinnasta.

    ”’Te nuoremmat jälleen saatte meidän elinaikanamme 100 markkaa joka
    vuosi. Tätä ette olisi voinut saada, jos äiti ja minä olisimme vielä
    jääneet tähän taloa pitämään. Tähän pieneen raha-saaliiseenne saatte
    nyt ansaita lisää, minkä voitte.

    ”’Yhden neuvon tahdon teille tässä antaa. Vakuuttakaa henkenne nuorena
    ollessanne. Minua ei ole mikään niin ilahduttanut vanhoilla päivilläni,
    kuin se että vakuutin henkeni nuorena. Seuratkaa te isänne esimerkkiä!’

    ”Tällä tavoin puhui lapsilleen Viisalan vanha isäntä, Iisakki. Ja hänen
    puheensa ja menettelynsä siunausta tuottavat seuraukset näkyivät jonkun
    ajan kuluttua.

    ”Kun Iisakki ja emäntänsä noin 12 vuotta tämän puheen jälkeen kuolivat,
    jättivät he jälkeensä Eeron 10,000 markan velkakirjan ja 5,000 markan
    talletustodistuksen, joka osoitti että heillä oli mainittu summa
    pankissa. He olivat näiden 12 vuoden kuluessa säästäneet lisäksi 1,000 markkaa
    .

    ”Nyt piti nämä jaettaman neljän lapsen kesken. Se oli helposti tehty.
    Jokaisen osaksi tuli 3,750 markkaa. Eeron tuli siis toisille
    sisaruksille maksaa 6,250 markkaa, jotka piti jaettaman heidän keskensä
    tasan, samoin kuin puhtaat rahatkin. Eero oli näiden 12 vuoden ajalla
    saanut säästöön 2,000 markkaa. Häneltä puuttui siis ainoastaan 4,000 markkaa
    . Nämä rahat sai hän helposti lainaksi tilansa kiinnitystä
    vastaan. Toiset sisarukset olivat myöskin hyvin tyytyväisiä, sillä
    hekään eivät olleet jääneet osattomiksi, vaikkakin vanhin veli oli
    saanut tilan halvemmalla.

    ”Vielä tahdon puhua parista seikasta. Ensimäinen on se, ettei kenenkään
    tule ottaa liian suurta henkivakuutusta. Jokaisen tulee vakuuttaa
    henkensä niin suuresta summasta, että tietää varmasti voivansa pitää
    vakuutuksensa kunnossa vaikeimpinakin rahan-pula aikoina. On paljo
    parempi ottaa pienempi henkivakuutus ja pitää se loppuun asti voimassa,
    kuin ottaa suuri ja antaa sen jonkun ajan kuluttua tulla mitättömäksi,
    rahan puutteen tähden.

    ”Usein olen tavannut henkilöitä, jotka ovat sanoneet: ’Miksi
    vakuuttaisin henkeni? Sehän olisi aivan hullua! Minä olen terve ja
    reipas, ja kuitenkin koroitti yhtiö vakuutus-maksuansa.’

    ”Tämä valitus koskee yhtiön lääkäriä, sillä hän ei ole silloin pitänyt
    mainitun henkilön terveyttä luotettavana ja on senvuoksi tahtonut
    vakuutus-maksun koroitusta. Kyllähän voipi tapahtua, että lääkäri
    joskus erehtyy, mutta tahdonpa kuitenkin kertoa teille muutamia
    esimerkkiä tällaisista, näennäisesti erehdyksestä tulleista
    vakuutus-hakemuksen hylkäämisistä, tai vakuutus-maksun koroituksista.

    ”Kerran anoi eräs pappi henkivakuutusta, mutta häntä ei otettu vastaan.
    Hän oli aivan terveen näköinen, suuri ja voimakas mies. Minua
    ihmetytti, ettei tällaiselle henkilölle annettu henkivakuutusta, mutta
    ajattelin vaan itsekseni: saammepa nähdä. Ja aivan oikein. Parin vuoden perästä
    tapasin taas saman papin. Nyt oli hän aivan haudan partaalla.
    Hänellä oli keuhkotauti, johon hän pian sen jälkeen kuoli.

    ”Kerran taaskin sai eräs talonpoika hakemuksensa kumotuksi. Viiden vuoden kuluttua
    kuoli hän munuaistautiin.

    ”Eräs viilaaja, joka työskenteli tehtaassa, ei suostunut vakuuttamaan
    henkeänsä senvuoksi, kuin yhtiö koroitti hänen vakuutus-maksuansa,
    hänen vaarallisen toimensa tähden. Kyllä hän vielä nyt elää, mutta hän
    on sairaan ja heikon näköinen. Nyt ei hän enää voisi saada
    henkivakuutusta. Hänen vaarallinen toimensa on vienyt hänet haudan
    partaalle. Myöhäistä on enää katua nuoruuden kopeutta!

    ”Eräs talonpoika suuttui kovin, kun yhtiö koroitti hänen
    vakuutus-maksunsa. Mutta nyt alkaa näkyä, ettei yhtiö erehtynyt.
    Talonpoika on tullut sairaloiseksi ja on puolestaan hyvin iloinen, että
    otti henkivakuutuksen, vaikka maksut koroitettiinkin.

    ”Vielä sananen, joka koskee teitä, talonomistajat. Teidän asemanne on
    edesvastuun alainen. Te olette varakkaita ja monessa suhteessa
    monipuolisia tiedoissanne. Toiset seuraavat teidän esimerkkiänne. Ja
    mikä on merkillisintä! Se juuri, että vaikka mainiosti käsitätte asian,
    ette te kuitenkaan vakuuta henkeänne, vaan kohtelette tätä toimintaa
    ylenkatseella. Teidän mielestänne ei se ole rikkaita ihmisiä varten. Ja
    kuitenkin käyttävät henkivakuutusta hyväkseen äärettömän äveriäät
    maanomistajat ulkomailla. Eräs sellainen suuri pohatta lausui kerran
    yhdessä maanviljelys-kokouksessa Ruotsissa näin: ’Ymmärtäväisen ja
    älykkään maanviljelijän tulee aina menetellä sillätavoin, niin kuin
    aina kohtaisi vastuksia tulevaisissa teoissaan. Ei saa koskaan
    ajatella, että huomenna on kaunis ilma sentähden, jos aurinko loistaa
    tänään ihanasti. Sen vuoksi ei myöskään saa taloudellisessa suhteessa
    olla varomatoin. Jos olenkin nyt varakas ja terve, ja tulevaisuus
    näyttää valoisalta edessäni, en saa kuitenkaan luottaa siihen, että
    aina on niin oleva. Äkkiä tulen sairaaksi; silloin sattuu olemaan huono
    aika ja maanarvo alhaalla; rahoja ei mitenkään saada. Jos silloin
    kuolen, on rikkauteni vähäinen. Mutta jos tällaisen sattuman
    tapahtuessa olen henkivakuutettu, saavat perilliseni vakuutus-summalla
    suorittaa tarvittavat maksut ja jatkaa toimintaani siksi, kunnes
    paremmat ajat koituvat. Senvuoksi täytyy minun täydellä syyllä ja
    hartaalla vakuutuksella sanoa, että henkivakuutus on maanviljelijän
    paras säästölipas’.

    ”Näin puhui tuo rikas maanviljelijä. Hän ei pitänyt itseään liian
    rikkaana henkivakuutukseen. Ottakaa opiksi hänen neuvonsa, ja jos
    ette vakuutakaan henkeänne itsenne tähden, niin tehkää se
    jälkeentulevaisienne tähden. Näyttäkää heille hyvää esimerkkiä ja
    varmentakaa heidän taloudellista asemaansa. Teidän tulee myöskin olla
    esimerkkinä pienille tilallisille. Sillä henkivakuutuksen avulla voivat
    nekin vähitellen polvi polvelta päästä vapaaksi niistä suurista
    velkataakoista, jotka heitä painavat. Henkivakuutus on heillekin varmin
    ja soveliain säästämiskeino.

    ”Teidän, te varakkaat talolliset, on käytävä hyvänä esimerkkinä
    uuden ajan valmistamalla edistyksen tiellä! Te ette saa tyytyä
    vaarin-aikaisiin tapoihin, sillä silloin jäätte jäljelle, kun muut
    rientävät eteenpäin. Teidän tulee huomata, että aika rientää, ja luoda
    valpas silmänne tulevaisuuteen, sekä tehdä se lujaksi ja varmaksi
    taloudellisessa suhteessa. Se on teidän tehtävänne!

    ”Matkoillani olen tehnyt sen ikävän huomion, että rikkaat talolliset
    eivät mielellään tue taloudellista asemaansa henkivakuutuksen kautta.
    Paljon enempi käyttävät henkivakuutusta hyödykseen torpparit,
    löysäläiset ja käsityöläiset. Eivätkö rikkaat käsitä henkivakuutuksen
    hyötyä? Onko heidän kantansa edistyksen asiassa enempi takapajulla kuin
    muiden?

    ”Miten lieneekään. Minun hartain toivoni olisi vaan, että kaikki, sekä
    maanviljelijät että löysäläiset, sekä naiset että miehet tukisivat
    taloudellista asemaansa ottamalla henkivakuutuksen. Jos varallisuus ja
    hyvinvointi pitäjissämme ja kylissämme kasvaa, on siitä hyöty koituva
    koko Isänmaallemme!”

                                                      ⸻

    Kun kanttori oli lopettanut pontevan, sujuvasti lausutun esitelmänsä,
    vallitsi yleisössä mitä hartain vakuutus henkivakuutuksen todellisesta
    hyödystä. Moni rupesi mietiskelemään tulojensa suuruutta ja
    punnitsemaan, minkä verran voisi niitä käyttää henkivakuutuksen
    ottamiseen.

    ”Kyllä asia hyvä on ja ansaitsee miettimistä”, sanoi Lahtelan lautamies
    muutamille isännille. ”Mutta kyllä se talonpojalla aina raha on
    tiukemmassa, kuin herroilla, jotka aina ovat raha kourassa”.

    ”Ei ole hätää talonpojallakaan”, sanoi iloisesti Kuuselan nuori isäntä.
    ”kyllä raha erkanee yhtä hyvin maanmiehen kuin herrankin kouraan, kun
    vaan on jotain rahan alaista tavaraa. Herralla on oppinsa, mutta meillä
    on maantuotteita. Ja henkivakuutuksen minä otan heti huomispäivänä, jos
    vaan kanttori Huopala jo silloin meille tulee!”

    ”Hyvähän se on noin nuoren miehen ottaa,” sanoi hiljaisesti Alatalon
    vanha, vaatimaton isäntä.

    ”Hyvä on. Mutta vanhalla siihen pitäisi olla vielä suurempi kiire,”
    vastasi Kuusela ketterästi.

    Vilkkaasti keskusteltiin hyvän aikaa, mutta vähitellen hajosivat
    vieraat, lähtien kukin kotiinsa. Kanttorikin teki pois lähtöään ja meni
    hyvästelemään emäntää. Mutta emäntä kielsi kanttorin vielä jäämään
    illalliselle. Joukko suurimpien talojen isäntiä jäi myöskin vielä
    asiasta keskustelemaan, sillä jos oli joukossa myöntyviä, oli siellä
    myöskin henkivakuutuksen ankaria vastustajoita.

    Seuraavana aamuna läksi kanttori kiertoretkelleen pitäjälle. Risto Kölli
    seurasi hänen mukanaan, sillä olihan hänkin innokas
    henkivakuutusasian puollustaja. Hänestä oli muutoinkin hauska näin
    hyvässä seurassa käydä tervehtimässä vanhoja tuttaviaan, joita hän ei
    ollut nähnyt niin moniin vuosiin.

    Tahvolasta otettiin siis hevonen ja ajettiin ensimäiseksi Rumpuniemeen,
    jonka isäntä oli Riston vanha kilpailija, olipa vielä kilpailija
    sellainen, joka oli vienyt Ristolta voiton.

    Hän oli näet Ristoa rikkaampi ja senvuoksi antoi Rantalan isäntä
    tyttärensä mieluummin hänelle.

    Heti kun pihaan ajettiin, tuli renki riisumaan hevosta. Näyttipä siltä
    kuin vieraita olisi odotettu.

    ”Onkos isäntä kotona?” kysyi kanttori.

    ”Isäntä ... e-ei,” vastasi renki.

    ”Missä hän on?” kysyi Risto.

    Juhannuksen aikaan se kuoli...” sanoi renki hitaasti.

    Tämä vaikutti oudosti tulijoihin.

    ”No, mutta käydään nyt talossa kuitenkin,” sanoi kanttori, ottaen
    kärryistä laukkunsa ja pudistellen vaatteitansa.

    Ystävällisesti otti Rumpuniemen emäntä vieraat vastaan. Ja kun siinä
    oli ensin puhuttu jokapäiväisistä asioista, tuli sitte henkivakuutuskin
    puheeksi.

    Rumpuniemen emännän nato, Lehtolan emäntä, joka myös sattui silloin
    olemaan kälynsä luona käymässä, rupesi heti tulijoille moittimaan
    kälyään henkivakuutuksen vastustamisesta.

    ”Tässä juuri puhuimme,” sanoi hän, ”miten suuri siunaus
    jälkeenjääneille on henkivakuutuksesta. Kyllä kälynikin sen nyt jo
    vähän huomaa, kun on nähnyt kuinka minä olen miesvainajani
    henkivakuutussummalla maksanut taloni kiinnityksen. Mutta se on nyt
    myöhäistä huomata, kun veli-Antti jo on haudassa.”

    ”No eikös Rumpuniemen Antti ollut henkivakuutettu? Muistaakseni oli hän
    innokas edistyksen mies, joka puuhasi kaiken hyvän eteen? Kylläpä olisi
    luullut hänen käsittävän henkivakuutuksen tarpeellisuuden,” sanoi
    Risto.

    ”Jo se toki käsitti,” sanoi Lehtolan emäntä, ”ja olisi tahtonut ottaa
    henkivakuutuksen sekä itselleen että kälylleni, mutta Loviisa oli niin
    tiukasti vastaan, ettei siinä mikään auttanut. Hänen mielestään olivat
    tällaiset tuumat vaan ibmiskeksintöjä, joita ei Jumala sallisi. Ja nyt
    on hän vaikeassa taloudellisessa asemassa. Antti jätti jälkeensä paljo
    velkoja”.

    ”Kyllähän sinun on nyt hyvä hulluuttani moittia,” sanoi Loviisa, ”mutta
    en minä uskonut meidän taloudellista tilaamme niin huonoksi, kun aina
    Antin aikana elettiin niin pulskasti.”

    ”Niin, vaikka sanonkin sen nyt jälkeenpäin, niin sanon sen kuitenkin,”
    keskeytti Lehtolan emäntä. ”Te elitte aivan liian pulskasti! — Meillä
    oli kyllä monet kerrat henkivakuutus-maksun kokoonsaaminen hyvin
    täperällä, mutta kun hyvin ymmärsin henkivakuutuksen suuren hyödyn
    lapsille ja minulle, sillä mies-vainajani selitti sitä minulle
    usein, niin keräilimme ja säästelimme aina yhdessä, että saimme
    vakuutus-maksun suoritetuksi. Mutta teidän talossanne ei ajateltu
    tulevaisuutta, vaan luotettiin sokeasti siihen, että kaikki hyvä, mitä
    teillä oli, jatkuisi yhä edelleen.”

    ”Eihän nyt aivan niinkään kuin sinä sanot,” puolusteli Loviisa, ”mutta
    minun ajatukseni oli aina, että Luoja kyllä lesket ja orvot hoitaa ja
    heistä murheen pitää. Pidin henkivakuutusta Jumalan pilkkaamisena.
    Totta on, että Antti-vainaja monta kertaa selitti minulle
    henkivakuutuksen tarpeellisuuden sellaisessa tapauksessa, jos
    hänestä aika jättäisi, ennenkuin hän olisi ehtinyt saada pois
    talonkiinnitykset, jotka olivat suurenlaiset vielä, kun ei minullakaan
    ollut perintöä.”

    ”No mutta isännehän oli niin kuuluisa rikkaudestaan,” sanoi Risto.

    ”Niin oli, se on juuri oikein sanottu!” sanoi Lehtolan emäntä
    harmitellen. ”Mutta hänkin luuli, että hyvät päivät riittäisivät aina.
    Mutta tulipa sitte takauksien maksuja y.m. suorituksia, ja komea elämä
    veti myös osansa. Hänkään ei ajatellut tulevaisuutta, ei katsonut
    eteensä! Kyllä sinä, Loviisa, olet perinyt vähän isäsi luonnetta.”

    ”Mitäpä sitte,” sanoi Loviisa närkästyen. ”Elä puhu pahaa
    isä-vainajasta! Hän oli kyllä hyvä kuin kulta, ja auttavainen myös,
    missä apua tarvittiin.”

    ”Hm,” sanoi Risto hiljaa, mutta kuitenkin siksi kovaa, että Loviisa
    kuuli sen ja kääntyi pois punastuen.

    ”Mutta kuinka sen henkivakuutuksen kanssa oikeastaan kävi?” kysyi
    kanttori. ”Kertokaa minulle koko juttu.”

    ”Kertokoon nato,” sanoi Loviisa, ”hän tekee sen kuitenkin hyvin
    mielellään!”

    ”No miksikä en”, sanoi Lehtolan emäntä harmittavan iloisesti, ”ei
    minulla ole mitään kaduttamaa. Kerron siis koko tapauksen.

    ”Me olimme kerran miesvainajani kanssa täällä Rumpuniemellä
    kyläilemässä, kun tänne tuli eräs henkivakuutus-yhtiön asiamies. Hän
    selitti meille kaikille henkivakuutuksen hyödyn ja tarpeellisuuden.
    Sekä minun mieheni että Antti-vainaja olivat molemmat heti valmiit
    ryhtymään tuumaan käsiksi ja kysyivät vaan meidän mieltämme asiassa.
    Mutta kun minä en pidä erityisesti liiallisesta kiireestä, oli minun
    mielestäni parasta siirtää asia muutamia päiviä tuonnemmaksi. Mutta kun
    sillä asiamiehellä oli niin hirveän kiire, saimme me ajattelemisen
    aikaa ainoastaan seuraavaan päivään asti. Loviisa vastusti ankarasti
    asiata heti alusta alkaen, ja vaikka asiamies kuinka selvästi olisi
    selittänyt, väitti hän vaan yhä, että henkivakuutus oli synti. Minä
    käskin hänen mennä kirkkoherran luo kysymään, mutta se oli hänen
    mielestään aivan turhaa. Hän oli niin varma asiansa oikeudesta. Kun me
    sitte kotia tultuamme miesvainajani kanssa keskustelimme, tulimme
    siihen päätökseen, että hän seuraavana päivänä ottaisi 5,000 markan
    henkivakuutuksen. Ja sen hän tekikin. Silloin vielä tahtoi Anttikin
    niin mielellään tehdä samoin, mutta Loviisa pani vastaan. Ja Loviisan
    tahtoa vastaan ei hän elämässään mitään tehnyt. — Näin asia silloin
    kävi. Sitte voin vielä jatkaa, että aika kului ja minun mieheni sai
    ’lentsun’. Tätä hän ensin sairasteli jalahteella, mutta sitte joutui
    vuoteen omaksi. Tässä kääntyi tauti keuhkokuumeeksi, eikä sitte enää
    lääkäritkään voineet auttaa. Hän kuoli kahden viikon perästä. Hänen
    kuolemansa jälkeen sain sitte henkivakuutussumman. Sillä maksoin talon
    kiinnityksen, ja nyt on elantomme varmalla pohjalla.”

    ”Ei olisi 5,000 riittänyt minun asioissani mihinkään”, sanoi Loviisa.
    ”Kiinnitykset ovat tässä kolminkerroin niin suuret.”

    ”Jopa toki,” sanoi Lehtolan emäntä, ”niillä 5,000:lla olisit nyt voinut
    maksaa sen 4,000 markan kiinnityksen, joka nyt on uloshaettavana ja
    johon et koskaan saa rahoja. Olishan sekin ollut hyvä minun
    mielestäni!”

    ”No voipihan niinkin olla”, sanoi Loviisa, ”mutta kyllä Jumala sitä
    auttaa, joka luottaa häneen ja vaeltaa hänen teitänsä.”

    ”Mutta minun mielestäni vaeltaa se parhaiten Hänen teitänsä, joka
    käyttää hänelle uskotun leiviskän ymmärtäväisellä ja oikealla tavalla,”
    sanoi Risto, joka oli koko ajan kuunnellut tarkasti tätä keskustelua.
    Minun mielestäni olisi teidän miesvainajanne pitänyt vastoin
    teidän tahtoannekin vakuuttaa henkensä, jos hän kerran käsitti
    henkivakuutuksen hyödyn ja tärkeyden. Hän oli perheen hoitaja ja
    huolenpitäjä, ja hänen oli vastattava perheen toimeentulosta, jos
    hänestä sattuisi aika jättämään. Jos minä olisin ollut hänen sijassaan,
    olisin menetellyt tällä tavoin, enkä suinkaan niinkuin hän teki.”

    ”Olisipas vaan tehnyt sillä tavoin!” sanoi Loviisa kärtyisästi.

    Lehtolan emäntä hymyili ja sanoi: ”mitä ihminen kylvää, sitä hän myös
    niittää!”

    Henkivakuutuksesta ei sillä kerralla siinä talossa sen enempää puhuttu.
    Ja kun kahvit oli juotu, läksivät vieraat jatkamaan matkaansa.

    ”Onnea vaan matkalle!” huusi Lehtolan emäntä heille, kun kärrit
    pyörivät pois pihasta.

                                                      ⸻

    Kukapa olisi silloin, kun kanttori Huopala kävi Rumpuniemessä, voinut
    uskoa että Rumpuniemen emäntä, kiivas henkivakuutuksen vastustaja,
    Loviisa, vielä kerran itsekin olisi henkensä vakuuttanut.

    Mutta niin kuitenkin kävi. Kohtalo satutti sillä tavoin, että Ristosta
    ja hänen nuoruutensa lemmitystä vielä tuli onnellinen pari. Risto
    laittoi Rumpuniemen paikan mitä parhaimpaan kuntoon, ja hallitsi siinä
    melkoisena isäntänä. Loviisa viihtyi myöskin paremmin kuin koskaan
    ennen, ja menestys näkyi heidän toimintaansa seuraavan kaikessa.

    Mutta niinkuin usein kauniina kesäpäivänä äkkiä saapuu myrsky ja
    runtelee lehtevät puut, vihannan nurmen ja kukoistavat vainiot, saapui
    myöskin keskelle tätä onnellista elämää Tuonelan vieras, tauti. Riston
    emäntä vilusti itsensä kevättalvella ja kuoli jo ennen kesää. Raskaalla
    mielellä saattoi Risto vaimonsa hautaan.

    Parin viikon kuluttua kuoleman jälkeen nosti Risto henkivakuutus-yhtiö
    Suomen asiamiehen luona 3,000 markkaa, Loviisa-vainajan
    henkivakuutus-summan. Samalla tiellä ja samoilla rahoilla osti hän
    Loviisa-vainajan kolmelle lapselle myötäjäis-vakuutuksen.

    Palattuaan kotiinsa kertoi hän Lehtolan emännälle, joka juuri oli sinne
    saapunut, mitä hän oli rahoilla tehnyt.

    Lehtolan emäntä kiitti häntä käly-vainajansa puolesta tästä kauniista
    teosta, jonka kautta lasten tulevaisuus oli suureksi osaksi turvattu.
    ”Paremmin et voinut tehdä,” sanoi hän; ”tästä teosta kyllä hedelmät
    kauniina näkyvät tulevaisuudessa. Todet ovat totisesti vanhan
    sananlaskun sanat:

    ”Joka säästää saadessansa,
    Sillä on ottaa tarvitessa!”