Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KAHDESKOLMATTA LUKU.

    Eräkäs.

    Keväästä oli tullut kesä ja minusta oli hyvin outoa, kun meillä oli nyt
    50 lehmää ja vuosi takaperin vaan yksi. Minä kuljin karjaa
    paimentamassa ja se oli erittäin hauskaa, vaikka joskus sateisella
    säällä vähän ikävääkin. Minua ei juuri oltu siihen toimeen pakoitettu,
    sillä äitini olisi ottanut erään köyhän pojan paimeneksemme, vaan minä
    lupasin ehdostani täyttää sen tehtävän ja Soinilan Petteri, joka oli
    paimenen vaalissa ollut, pääsi Ouluun räätälinoppiin. Ei mielestäni
    siinä häviötä tullut hänellekään, ja niin minä kulkea keikuttelin
    paimenessa, eväspussi kainalossa, katkismus ja kaikenlaisia
    pikku-kirjoja taskussa. Useinpa vielä sanomalehdenkin muassani metsään
    kuljetin. Kun joka päivä toisten talojen paimenetkin minun kanssani
    yhtyivät ja muutamilla heilläkin oli mukana kirjoja, niin panimme
    eräällä korkealla kunnaalla, jossa kasvoi katajapensaita, sellaisen
    lukemisen toimeen, että pois tieltä. Olipa se jommoinenkin koulu, sillä
    siinä aina toinen neuvoi toista. Mitään varsinaista opettajaa ei meillä
    kumminkaan ollut, ainoastansa se, joka jonkun asian parhaiten tiesi, sen
    kohta toisille neuvoi. Niin käytimme tuota opettaja-virkaa oikein
    vuoro-viljelyksellä. Siinä koulussa harjoteltiin monenlaisia aineita.
    Opeteltiinpa kirkonkellon soittamistakin asettamalla kahden kuusen
    väliin vanha kanto, joka ripustettiin niin, että se näytti kirkon
    kellolta. Pirttilän paimen, Aapeli Könkölä, erään sorvari vainajan
    poika, laittoi kellon täydelliseen kuntoon, varustaen sen ikeillä ja
    nauhoilla, ja jokainen sai siinä koettaa soittotaitoansa. Mutta puukello
    kun oli äänetön, täytyi soittajan aina suullansa ilmoittaa kellon ääni:
    paum, paum, palaum, ja sentähden oli se soittajista etevin, jolla oli
    tanakat huulet.

    Vielä muutakin harjoteltiin: tutkittiin heiniä ja kukkia, kiskottiin
    koivuista tuohia ja opeteltiin piirtämään lehtien ja kukkien kuvia
    tuoheen lyijykynällä ja mies se, joka sai parhaimman kuvan
    tuohipalaseen.

    Tehtiinpä piippujakin ja helposti noita piippuja tulikin, kun saatiin
    vaan käsiin tuomipuu. Se katkaistiin ja emäpuusta tuli piippu, oksasta
    varsi. Sitten piippu sammalilla täytettiin ja haikuja vedeltiin. Minä
    kumminkaan en viitsinyt mokomassa sammalen polttamisessa oppineeksi
    harjotella, sillä sauhuissa oli hyvin ilkeä maku ja toiseksi pelkäsin
    äitiäni, että jos hän sen tietää saa, että minä tupakoitsen, niin
    arvaten minun hukka perisi.

    Muutoin ei erittäin suurta vallattomuutta harjotettu, kumminkaan siinä
    joukossa, jossa minä olin. Siihen oli luullakseni sekin syynä, että
    meidän joukossamme oli tyttöjäkin, lähes rippikoulun ijässä olevia,
    jotka käyttivät itsensä kainosti ja meitä aina vähän nuhtelivat, kun
    kovin rupesimme maailmaa kaatamaan. Toisista pojista en varmaan
    tiennyt, mitä he ajattelivat; mutta minussa oli kumminkin se ajatus
    vireillä, että nais-ihmisille täytyy antaa arvoa ja totella heidän
    kieltoansa, vaikka kohta he nuoriakin tyttöjä olisivat. Oli mielestäni
    oikein synti laittaa heitä surulliseksi. Vaikka kyllä muutamia pojista
    näytti sekin huvittavan, että saada tehdä tytöille harmia ja kiusaa.
    Silloin puolustin minä tyttöjä, sanoen pojille, että he menettelivät
    pahasti. Tavallisesti sain minä pian pojistakin enemmistön puolelleni,
    joten tytöt pääsivät rauhaan.

    Yli soiden ja rämeiden saimme tallustella avojaloin. Ruoppainen vesi ja
    päivän-paiste vaikuttivat sen, että jalkamme lähes polviin asti
    sierottuivat, ja kuu sierottunut iho halkeilee, niinkuin se
    tavallisesti tekee, ei siis ole niinkään helppo kärsiä. Minä puolestani
    olin jalkaini kanssa pääsemättömissä. Muutamat voitelivat kotonansa
    sierottuneita, varressaappaiksi sanottuja jalkojansa kermalla, muutamat
    piki-öljyllä ja muutamat tervalla. Siitäkin asiasta pidettiin pitkiä
    luennoita meidän metsäkoulussa ja kun nuo kaikenlaista käyttäneet
    pienet urohot ja neidot toivat havaintonsa varessaappaiden
    paikkaamisesta esille, yhdistin minä noista kauas toisistansa
    erkanevista aineksista kermasta ja tervasta, lisäämällä siihen hiukan
    piki-öljyä, oivallisen varrassaapas-voiteen, jolla niitä sitten
    voideltiin saunan lämpymässä ja oivallinen keinopa tuo olikin. Mutta
    tytöt keittivät kermasta ja sokerista voiteen ja kehuivat sitä vieläkin
    edullisemmaksi.

    Paimeneen tultuani en ensin huomannut sen asian syytä, mitä varten
    minua toteltiin, vaikka olin melkein nuorin joukossa; mutta kun enemmin
    toverieni kanssa tutustuin, sain omin korvin kuulla, että minua
    kunnioitettiin ison talon poikana ja rikkaan perillisenä. Toiset
    paimenet olivat osaksi ruotipoikia ja -tyttöjä, osaksi jonkun köyhän
    itsellisen eli mäkitupalaisen lapsia, kesän ajaksi karjan-paimenen
    pestin ottaneita. Siinä syy, enkä minä hölmö tuota muistanut, luulin
    vaan olevani turvetöllistä kotoisin niinkuin ennenkin. Mutta sepä
    olikin hyvä asia, ett’en tuota käsittänytkään itsestäni, että olin
    arvossa toisia korkeampi. Sillä se oli hauskaa aikaa, niin kauan kuin
    mielestäni köyhänä paimenena vaelsin ja sain pitää kumppanini
    vertaisenani ja vaihettaa vapaasti ilot ja surut heidän kanssansa. Että
    olin suuren Helmikankaan talon ainoa poika, en minä sitä minäkään
    pitänyt, päin vastoin tuntui se tavasta ikävältä, kun luulin toverieni
    toivovan minulta jotakin laupeuden työtä. Eihän minulla ollut omaa
    mitään, enkä siis voinut heille antaa mitään; mutta eiväthän he minulta
    mitään pyytäneetkään.

    Paimenen elämä on joltisenkin omituista. Paimen ilmestyy monasti
    ihmisten kesken melkein hullun kurisena ja päälle päätteeksi usein
    vastoin omaakin tahtoansa. Sillä vähitellen villistyy hän metsän
    eläväksi, kesäkauden alituisesti metsän suloisuutta nautittuansa. Eihän
    mielestäni Pirttilän paimen, Aapeli Könkölä, talvella ollut muita
    vallattomampi; mutta metsämatkoillamme oli toisin. Kerran saattoi hän
    meidät kovanlaiseen hätään. — Aapeli oli hyvä laulamaan ja
    tavallisesti oli hän metsäkoulussamme laulun-opettajana. Hänen
    laulu-intonsa se myöskin oli, joka sai meidät ahdinkoon.

    Eräänä päivänä olimme joutuneet tavattoman kauas metsään, sillä lehmät
    juoksentelivat sieniä hakien eivätkä pysyneet tavallisilla kevätkesän
    syöttömailla. Niin jouduimme erään lammen rannalle, jossa oli pieni
    tölli. Töllin edustalla pesi pyykkiä eräs vanha nainen, tuohikengät
    jalassa. Muutoin oli hän harmaassa, puolivillaisessa hameessa ja
    röijyssä; päässä oli liina, sidottu juuri kuin leipojalla tai
    kupparilla. Kun Aapeli joutui töllin eteen, alkoi hän kohta laulamaan:

    Minä seisoin lammin rannalla,
    Ihanaisessa metsässä;
    Näin, näin minä ämmän seisovan
    Tuohisissa lötöissä.

    — Mitäs joukkokuntaa te olette, koska tuolla lailla rääkytte, kun
    ihmisen majaa lähestytte, sanoi meille vanha vaimo. Kyllä tästä on
    joskus ennenkin paimenia sivu kulkenut, mutta ei net ole minulle, kies’
    auta, tuollaisia mölötyksiä pitäneet. Jos ette paranna tapojanne, niin
    salpaan teidät kaikki toinen toisenne perästä nauriskuoppaani.

    Minä rohkaisin luontoni ja menin puhuttelemaan mummoa, sanoen hänelle:
    Ei Aapeli mitään pahaa meinaa, se vaan koettelee tehdä lauluja.

    — Niin, tehdä lauluja, tehdä pilkkaa minun köyhän ihmisen
    tuohivirsuistani. Sellainen oppi on parempi saavuttamatta kuin
    saavutettuna.

    — Kyllähän se taitaa niin olla, sanoin minä, mutta hän ehkä teki sen
    epähuomiosta.

    — Epähuomiosta! Tuleeko se epähuomiosta, että haukkua runomittaisilla
    sanoilla — luulenpa, että siinä tarvitsee hiukan miettiäkin, ennen
    kuin värsyyn muodostuu lötöt ja ämmät, lammit ja rannat.

    Silloin astui Aapeli itse mummon eteen, vaikka hän sitä ennen oli jo
    vähän siitä ulostunut, ja sanoi:

    — Mitäs, mummo, haastelette? Salpaatteko meidät nauriskuoppaanne?
    Tiedättehän sen, ett’ei se ikinä tapahdu.

    — Sekö, sanoi mummo ja otti Aapelin kädestä kiinni ja niinkuin
    tuulispää lennätti hän Aapelin nauriskuoppaan, jonka ovi oli raollansa,
    ja paiskasi hirmuisella pamauksella oven lukkoon. Aapelin huuto kuului
    kuopasta, niinkuin hengen hädässä taistelevan, ja minä pyysin hänelle
    kaikessa nöyryydessä vapautta. Mutta turhaan. Kaikki meidän
    rukouksemme, vaikka olisimme puhuneet sadasta suusta yht’aikaa, olivat
    aivan ilman vaikutusta. Vihdoin, kun ei mikään auttanut, päätimme omin
    neuvoimme toimittaa hänelle pelastusta ja rupesimme kiskomaan ovea
    auki, mutta se kääntyi meidän kaikkein onnettomuudeksi. Ovea emme tosin
    itse saaneet auki; sen aukasi mummo ja sumppusi meidät kaikki
    päälletysten nauriskuoppaan, että olimme siellä kuin ladotut kalat.
    Tyttöpaimenia hän ei yhtäkään sinne lennättänyt, jolla hän osotti, että
    hän oli suuttunut miespuoliseen sukuun, mutta armahtavainen omaa
    sukupuoltansa kohtaan.

    Nyt olimme mitä kamalimmassa tilassa ja hirmuisen ahtaalla. Meitä oli
    yhdeksän poikaa ja kuopan laattia oli niin täynnä kaikenlaista rojua,
    ettei ollut kaikille jalan sijaakaan. Entäs sitten pimeys, joka
    kuopassa vallitsi, se oli pimeyttäkin pimeämpi. Minä kaduin, etten sen
    sijaan, että rupesin Aapelin puolta pitämään, ollut pötkinyt tieheni
    tuosta surman nielusta. Kuta enemmän aikaa tätä vankeutta kesti, sitä
    enemmän rupesi minua huolettamaan karjakin, enkä minä tietänyt varmaan,
    missä olinkaan. Olimmehan jo muutoinkin eksyksissä: lehmäin johdollahan
    oli kotiin osaaminen ilmankin. Mutta missä lehmät; missä vapautemme!
    Ainoa toivon kipinä, joka vielä kyti rinnassani, oli se, että nuo
    naispaimenet, jotka vielä hengittivät Luojan vapaata ilmaa, kotoa
    meille pelastusta toimittaisivat.

    Toinnuttuamme ensi hämmästyksestämme, rupesimme koettelemaan,
    löytyisikö mitään asetta, jolla voisi kaivaa, tahi pääsisikö ylös
    kattoon. Löydettiin parin kyynärän pituinen puukanki ja Aapeli kiipesi
    naurislaarin laidalle ja rupesi työntämään kattoa ylös. Se alkoikin
    rutista ja multaa rupesi tulemaan vahvasti silmillemme. Muutamat
    hätäisimmät jo pelkäsivät tulevansa elävänä haudatuiksi. Mutta Aapeli
    sanoi: En suinkaan minä voi kaivaa maansisään päin, täytyy kai minun
    tungeta ylös päin, missä taivaskin on.

    Pian oli Aapeli kaivanut reijän kattoon, että päivän valo rupesi
    pilkottamaan, ja hän pisti kangen ulos katosta ja huusi:

    — Hei, pojat, huokukaapas nyt raitista ilmaa, ettette tukehdu. Sitten
    hän tahtoi vetää kangen takaisin, mutta siihen olikin jo tarttunut käsi
    ja se kuoleman voimainen. Aapeli kirkasi: Enempi painoa, pojat, ja
    sukkelaan, ämmä on jo kiinni kangessa ja katolla istua kököttää.

    Silloin me myöskin hyppäsimme laarin laidalle ja tartuimme kiinni
    kankeen. Nyt oli niin luja paino kangessa, että sitä olisi ollut itse
    jättiläisenkin mahdoton ylös vetää, saatikka sitten yhden nais-ihmisen.

    Suuresta painosta lahistui laarin laita ja me rupesimme vajoamaan alas,
    mutta ei vieläkään ollut kanki meidän vallassamme. Me riuhtasimme
    silloin yhden kerran oikein vimmatusti ja nyt tuli muorin käsi kangen
    mukana reijästä näkyviin. Me niinkuin takkiaiset kiinni käteen ja sitä
    oikein vimmatusti vetämään. Vihollisemme oli mahdoton saada kättänsä
    ylös, sillä me vedimme käsivarresta niin kuin kangestakin.

    Sepä naula veti. Rupesi kuulumaan katolta ääni: Laskekaa irti käteni!

    Mutta me kun olimme semmoisessa touhussa, emme malttaneet niin heittää
    kättä, kun sen kerran olimme saaneet. Jopa yksi pojista huusi täyttä
    kurkkua: Leikatkaa käsi poikki!

    — Leikataan vaan! sanoimme muutkin.

    Nyt kuului jälleen ääni: Aukaiskaa, tytöt, pian ovi, avain on suulla,
    niinkuin näette. He uhkaavat leikata käteni poikki.

    Samassa kuulimme avainta väännettävän lukossa ja ovi aukeni. Silloin
    emme enään huolineet koko kädestä mitään, vaan päästimme sen
    valloilleen. Pian, oikein pian olimme töllin tanhualla.

    Kun nyt siinä vielä rohkenimme seisoa, luottaen jalkojemme ripeyteen,
    näimme tyttöpaimenet kaikki koossa ja muori tuli alas kuopan katolta.

    — Oliko teidän hyvä olla, pojat, siellä kuopassa? Vieläkös tekee mieli
    laulamaan? Kuka se oli, joka aikoi käteni katkaista?

    Me emme uskaltaneet ilmaista jutun alkajaa. Olimmehan paitsi sitä
    kaikki olleet myöntyväiset siihen leikkiin, vaikka oli päivän selkiää,
    ettei yksikään meistä olisi niin tunnotoin ollut, että olisi kättä
    poikki leikannut, Olipa tuo vaan peloituskeino, jolla saimme
    vapautemme.

    Muori piteli kättänsä toisella kädellänsä, josta huomasimme, että se
    mahtoi olla vähän kipeä. Hän veti kuitenkin hian kätensä päälle ja
    sanoi:

    — Nyt saatte mennä matkoihinne, mutta Helmikankaan pojan pitää tulla
    tänne huomenna. Minulla on puhuttavaa sinun kanssasi.

    Nyt huomasin tyttöjen kertoneen hänelle, että minä olin Helmikankaan
    poika, ja minä sanoin hänelle nöyrästi jäähyväiset. Sitten me läksimme
    etsimään karjaamme.

    Karjaimme kellot kuuluivat läheisyydessä ja kellon ääntä kohden kulkien
    löysimme pian itse karjat. Jo lähestyi ilta ja me lähdimme kotiin päin,
    ajellen karjaa edellämme. Mutta Aapeli Könkölä ei tahtonut enään
    laulaa, kumminkaan mummon töllin läheisyydessä. Kaikki me myös
    varoitimme häntä, sanoen sen hyvin sopimattomaksi, että tehdä vanhasta
    ihmisestä pilkkaa. Tytöiltä saimme kuulla, ettei mummon aikomus ollut
    meitä kauan kuopassa pitää, ainoastansa peloittaa meitä, että toisten
    siivolla kulkisimme. Sillä, oli hän sanonut, jos pojat saavat
    mielivaltansa pitää, niin he tulevat häijyiksi, että kaatavat nurin
    sellaiset yksinäiset erämaan pienet töllit.

    Kun olin toisista paimenista eronnut ja karjani saanut kotini pihaan,
    olin kahden vaiheilla, puhuisinko kellekään päivän tapauksesta. Koska
    en kuitenkaan mielestäni ollut tehnyt niin suurta pahaa, etten sanoa
    uskaltaisi, niin kysyin vaariltani, joka seisoi pihalla, niinkuin hän
    tavallisesti seisoikin, jos sattui olemaan kotona silloin, kuin karja
    kotiin tuotiin ja naisten haltuun suitsutarhaan laskettiin:

    — Kukahan se vanhanlainen, iso ihminen on, joka pikku-lammin rannalla
    töllissä asuu?

    — Pikku-lammin rannalla töllissä! toisti vaarini. Ahaa! Se on Tellin
    Amalia — olikos karja tänään siellä asti?

    — Oli.

    Tellin Amalia se on. Hän on jumalinen ihminen, mutta jättiläisen
    voimainen. Oikein ihmetellä täytyy sitä voimaa naisessa. Puhuiko hän
    teille mitään?

    — Hän salpasi meidät kaikki yhdeksän paimenpoikaa nauriskuoppaansa.

    — No, mitä hänelle teitte, että hän teidät vangitsi? kysyi vaarini
    naurahtaen.

    — Emme mitään suuria tehneet — Pirttilän paimen, Könkölän Aapeli,
    lauloi yhden värssyn töllin pihalla, kun mummo pyykkiä pesi.

    — Mimmoinen se värssy oli sitten? kysäsi vaarini uteliaan-näköisenä.

    Minun täytyi kertoa se hänelle, niinkuin muistin.

    — Siinäpä se! johan minä sen arvasin, ettei Amalia turhan tähden teitä
    nauriskuoppaan paiskannut. Onhan värssy selvää pilkkaa. Muista nyt,
    Heikki, ettet vaan rupea sen mummon kanssa kamppailemaan — se on
    voittamaton nainen. Se, joka meinaa mennä hänen kanssaan kisaamaan,
    saapi huoleti panna kuolinpaidan päällensä, sillä suittaa tapahtua,
    että mummo suuttuu ja vastustajansa paiskaa kuoliaksi. Mitä paimenpojat
    hänen käsissänsä ovat muuta kuin heinäsirkkoja!

    — Mutta hän käski minun tulla sinne huomenna — uskaltaisiko mennä?
    kysyin minä.

    — Mene vaan, mutta puhu kauniisti hänen kanssaan. Ei hän ole mikään
    turhan-aikainen ihminen. Hän oli meilläkin palveluksessa ennen, oli
    oivallinen ihminen ja, kuten arvannetkin, roteva töissään. Mutta
    niinkuin se tässä maailmassa on tavallista, että naiset menevät
    miehelään, niin meni hänkin ja sai miehen kuin paistikkaan. Voimaa
    hänellä oli kuin jättiläisellä — menipä voimissa edelle vaimostansakin
    — mutta muutoin sellainen lurjus, ettei maassa vertoja, ja laittoipa
    vihdoin itsensä kruunun omaksi. He elivät suuressa köyhyydessä melkein
    kaiken aikaa, kuin olivat naimisissa. Mutta kun mies vietiin pois,
    muutti Amalia asumaan sinne, jossa hän nyt on. Siitä on jo yli kolmen kymmenen vuoden,
    kun hän sitä eräkäs elämää alotti. Siellä hän on itse
    kaikki rakentanut ja peltoa muokannut. Sinun äitisi ja Amalia ovat
    vähän toimissansa yhteen vivahtavat, vaikka voimissa eroitus, niinkuin
    yöllä ja päivällä.

    Sen enempää ei vaarini puhunut ja minä sain päähäni lähteä
    huomis-päivänä tekemään lopullisen sovinnon Amalia mummon kanssa.

    Samaan aikaan seuraavana päivänä olimmekin taas karjoinemme sen kauniin
    lammin rannalla ja verkallensa lähestyin minä yksinäni tölliä, toiset
    paimenet eivät tällä kertaa tulleetkaan tölliä lähelle. Minä en nähnyt
    ketään pihalla ja ovi oli kiinni. Minä kolkutin hiljaa ovea ja sisältä
    kysyttiin: Kuka siellä kolkuttaa?

    Helmikankaan poika, vastasin minä.

    Silloin aukeni ovi, ja minä astuin sisälle.

    — Sinä tulit nyt jutuilleni, niinkö? kysyi Amalia, seisoen keskellä
    laattiaa.

    — Niin tulin.

    — Istu! — Hän osotti sormellansa lavitsaa pöydän edessä.

    Minä istuin kohta.

    Sitten otti Amalia hyllyltä vadin, joka oli täynnä nauris-hauvikkaita,
    ja toisen vadin, jossa oli suolatuita sieniä, laski vadit pöydälle,
    taittoi yhden reikäleivän kahdeksi ja pani leivän puolikkaat pöydälle,
    sanoen: Ota ja syö!

    Minä panin käteni ristiin, siunasin hiljaa ja aloin sitten syödä leipää
    ja naurishauvikkaita. Sieniä en uskaltanut maistaa, kun en ollut
    kenenkään nähnyt niitä syövän.

    Amalia katseli syöntini laatua ja sanoi:

    — Syö sieniä myöskin, maista edes!

    Minä en uskaltanut olla maistamatta, vaan otin sienen käteeni ja söin.
    Mutta sepä ei hullummalle maistanutkaan. Söin yhden, söin kaksi, jopa
    kahdeksan kappaletta niitä söin, ja kehuen sieniä makuisiksi lakkasin
    syömästä.

    — Kiitoksia paljon ruoan edestä! sanoin siirtyen pois pöydän luota.

    — Niin, kiitos kiittämästäsi! Mutta minä sanon, että sienet ovat hyviä
    syödä, vaikka Limingan ihmiset ylenkatsovat niitä. Sano nyt kotonasi,
    kun menet, että olet eräkkään töllissä suusi sienillä saastuttanut.
    Sano myös vaarillesi terveisiä, että hän käy minun luonani ennen kuin
    kuolee, sillä minulla on sana sanottava hänelle. Ei mitään pahaa,
    ainoastaan hyvää. Meillä on vaan jotakin, joka tarvitsee tulla
    selville, ennen kuin toinen meistä kuolee. Lupaatkos sanoa?

    Minä lupasin.

    — Niin, lapsi, nyt saat mennä karjasi luokse ja saat vapaasti iloita
    nuoruutesi kukoistuksessa. Minä en tahdo olla koskaan paha lapsille,
    vaikka en kärsi heidän ylimielisyyttänsä, ja kun en minäkään tee pahaa,
    niin minä tahdon rauhan myös itsellen.

    Minä pyysin anteeksi kaikkein toistenkin puolesta eilispäivän
    myllistyksen ja sen, että uhkasimme käden katkaista.

    — Älä semmoisia huolehdi! Kyllä minä sen arvasin, ettette olisi
    kättäni katkaisseet, vaan pelkäsin minä jo vähän sitäkin.

    Sitten minä lähdin ja menin karjani luokse.