Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    PYHÄJÄRVI.

    Pyhäjärvi nimisiä pitäjiä on Suomessa kolme, nimittäin Oulun, Uudenmaan
    ja Viipurin läänissä, mutta itse sen nimisiä järviä on maassamme ties
    kuinka monta. Pyhiä ne tietysti ovat kaikki — olleet ainakin niinä
    aikoina, kun vedenhaltijoille uhrattiin. Vielä tänäkin päivänä lienevät
    nuo kolme pitäjää pyhempiä kuin yksikään muu läänissänsä.

    Mutta jos milloin tulisi kysymys siitä, mikä näistä kolmesta
    Pyhäjärvestä on kaikkein pyhin, niin ehdottomasti katsoisin minä
    etusijan olevan annettavan Viipurin läänin Pyhäjärvelle. Voinpa sanoa
    syynkin siihen.

    Nyt kysymyksessä oleva Pyhäjärven pitäjä ulottuu, kuten tunnettu,
    Laatokan rantaan. Eikä koko maassa — kaikista ”pyhistä” nimistä
    huolimatta — nykyaikana enää ole toista niin pyhää järveä kuin se,
    yhtä vähän kuin on toista niin suurtakaan. ”Laatokan laajat laineet”
    sulkevat näet syleilyynsä kaksi kaunista saarta, joissa molemmissa on
    pyhät paikat: luostarit. Niihin vaeltavat hurskaat ihmiset hyvinkin
    kaukaa, keventääkseen syntikuormaansa. Kuinka niiden vaikutus ei sitte
    tuntuisi läheisillä rannoilla? Tiedämmehän, että Valamon luostari, joka
    kuitenkin on kaukana aavalla ulapalla, hohtaa hartautta aina
    Sortavalaan asti. Sentähden on Sortavala epäilemättä pyhimpiä
    kaupunkeja maan päällä, etenkin Kymölän puoli. Mutta nyt on Konevitsan luostari
    vielä paljoa likempänä Pyhäjärven rannikkoa kuin Valamo
    Sortavalaa — tuskin kelpo uimamatkan päässä — niin että se ei
    mitenkään voi olla äärettömästi vaikuttamatta Pyhäjärven pitäjän
    siveellisyysoloihin.

    Kuitenkin on muistettava, ettei sielunvihollinen missään ole niin
    valpas kuin pyhien paikkojen läheisyydessä. Siellä se lakkaamatta
    väijyy ja vehkeilee. Senjohdosta tulee väkisinkin ajattelemaan hyvän ja
    pahan ikuista taistelua, ja likeltä pitää, ettei kallistu dualismiin,
    siihen muinaisten idän kansojen uskoon, että valo ja pimeys alati
    kamppailevat keskenään hengen maailmassa niinkuin luonnossakin, ja että
    toiset olennot jo alun pitäin kuuluvat hyvän, toiset pahan
    valtakuntaan.

    Vanha pyhäintaru Konevitsan luostarin perustamisen ajoilta kertoo, että
    tuolla Laatokan saarella silloin, kun luostarin perustajat pyhimykset
    sinne myllynkivellä tai muulla semmoisella kaksi miestä kannattavalla
    aluksella purjehtivat, asusti itse herra PaholainenSortta —, mutta
    kiivaan ottelun jälkeen hänen täytyi koota kampsunsa ja lähteä
    pakosalle. Eräässä saaren kalliossa on vielä tänäkin päivänä nähtävänä
    kavion jälki, jonka paholainen oli polkenut, kun otti vauhtia
    lähtöhyppyyn. Ponnahdus oli ollut siksi voimakas, että hän yhtä painoa
    lensi läpi ilman läheisimmälle mantereen rannalle. Sille paikalle
    annettiin sitte hänen muistokseen nimi ”Sortanlahti” — jollainen nimi
    muuten ei olisi voinut tulla kysymykseenkään Pyhäjärven pitäjässä.
    Uuden asukkaan tulosta Pyhäjärvelle ja elostelemisesta siellä
    muistuttaa myös toinen nimi, ”Kiimajärvi”, joka on ainoastaan vähän
    pienempi suurta Pyhäjärveä.

    Kiimajärven nimi myös ilmaisee peittelemättä ja raa’asti, mihin
    suuntaan paholaisen myöhemmät harrastukset Pyhäjärvellä tähtäävät.
    Naiset, jotka yleensä ovat alttiimmat viettelyksille kuin miehet, on
    hän rahalla y.m. keinoilla houkutellut pahan palvelukseen ja koettaa
    nyt vuorostaan heidän avullaan vietellä valkeuden lapsia lankeemukseen.
    Paholainen — tuntien miesten heikkouden naisien suhteen — on
    hamasta maailman alusta käyttänyt naista välikappaleena miesten
    pyydystämiseksi, sillä hänen itsensä kanssa voisivat miehet kyllä pitää
    puolensa.

    Niinpä viimeiset tiedot Pyhäjärveltä, mitä lehtemme toimituspaikassa
    olen nähnyt ja joiden ei alkuperäisessä alastomuudessaan arveltu
    pääsevän julkisuuteen, kertovat muutamista senlaatuisista paholaisen
    yrityksistä.

    Eräänä päivänä tässä äskettäin hän lähetti nuorenpuoleisen naisihmisen
    viettelysretkelle, neuvoen tätä lähtiessä, että korkean
    luostarirakennuksen toiseen kerrokseen ei ole sovelias eikä
    tarpeellinen mennä oven kautta ja portaita myöten, vaan parasta on
    odottaa, kunnes akkunasta lasketaan köysi, jolla hänet kyllä nostetaan
    asianomaiseen paikkaan. Juoni olisi muuten onnistunutkin paholaisen
    mielen mukaan, mutta seudun hyvät henget olivat myös valveilla — ja
    katkasivat köyden, kun nainen roikkui vasta vähäsen yli puolimatkasta.
    Pudotessa kosketti nainen itsensä niin pahoin, että joitakuita päiviä
    sairastettuansa kuoli. Toiseksi yöksi valitsi paholainen kylästä
    kevyemmän tytön, ja lähetti hänet matkalle samanlaisella evästyksellä.
    Mutta tälle kävi samoin: nuora katkesi taas ja tyttö putosi maahan,
    vaan ei saanut niin pahoja vammoja kuin ensimäinen. Paholainen on
    kumminkin mies, joka ei kahta tyhjää säikähdä. Itsepintaisesti hän
    pyrkii tarkoitustensa perille, eikä keskentekoiseksi jätä mitään.
    Kolmanneksi kerraksi hän hankki käsiinsä oikein ottavan syötin. Tapasi
    näet tänä syksynä rippikouluun aikovan tytön, joka valitteli pulaansa,
    kun kesällä ei tullut siksi ansaittua, että nyt riittäisi syömistä
    rippikoulun ajaksi. Ilkeän ilon irvistys karehti sitä kuullessa
    paholaisen karvaisilla huulilla. ”Kyllä tiedän keinon, millä siitä
    pulasta pääset”, kuiskasi hän tytölle, viekkaasti silmää iskien.
    Rippikoulun edellisellä viikolla nähtiin tyttö vastatuulessa soutavan
    sinne pyhään saareen, ja sitte perille päästyänsä riippuvan tuon jo
    kahdesti katkenneen köyden päässä. Tällä kertaa nuora ei katkennut.
    Eivätkö lie hyvät henget aavistaneet vaaraa siltä taholta, vai olisiko
    kiusaus ollut niin väkevä, että heidän varjeluksensa raukesi turhaan.
    Se vain tiedetään, että kun tyttö pari vuorokautta luostarissa
    lystäiltyään souti takasin, hänellä oli rahaa useampia ruplia, ja
    ruokatavaroita minkä kantaa jaksoi. Huoleti hän nyt voi mennä
    rippikouluansa alottamaan.

    Sattuuhan sitä tämmöistä hyvän ja pahan taistelua muuallakin kuin
    Pyhäjärvellä Viipurin läänissä. Se vain on eroa, etteivät nämä voimat
    missään ole niin lähetyksin kuin siellä, jossa Sortanlahti on ihan
    Konevitsan akkunain alla.