Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    TONKIVAN VELJEMME PUOLESTA.

    En olisi montakaan riviä sanomalehtiin kirjoittanut, jos luontoni ei
    aina vaatisi minua puolustamaan köyhiä, vähäväkisiä ja ylönkatsotuita.
    Eikö se ole miellyttävä piirre minun luonteessani — ”vaikka ma sen
    itte sanon?”

    Mutta minun huolenpitoni ei rajotu ainoastaan ihmisiin, vaan myös
    eläimiin, etupäässä kotieläimiin. Sellaisena turvattomain suojelijana
    minä melkein ansaitsisin kunnianimen ”toinen Topelius”. Joka sitä ei
    usko, vaan epäilee, lukekoon ajatuksella tämänkin kirjoitukseni, ja hän
    on myöntävä väitteeni oikeaksi.

    Minun sydämessäni löytyy tilaa niillekin, joita ei edes vanha
    Sakari-vainaa oikein suosinut. Vai oletteko kuulleet, että Sakari Topelius
    olisi koskaan noussut puolustamaan sen halveksitun
    kotieläimemme oikeuksia, jonka nimeäkin me kainostelemme mainita
    vähemmän tuttavallisissa seuroissa ja keskusteluissa — tarkoitan, hm
    — sitä röhkivää kotieläintä? Minun tietääkseni Topelius ei ole sitä
    puolustanut.

    Mutta minä sen teen. Minä en kärsi, että sillä tavalla halveksitaan,
    syyttömästi soimataan ja panetellaan ystäviäni.

    Mitä teillä on sikaa vastaan, hyvät herrat ja kunnioitettavat naiset?
    Eikö hän ole siivo ja kiltti kotieläin, rauhanaatteen uskollinen
    kannattaja sekä vaatimaton niin ruuassa kuin juomassa?

    Hänen ulkomuotonsako, sekö se teistä on vastenmielinen? — Miksi te
    sitte itse pyritte jäljentämään samoja pehmeitä piirteitä omassa
    ruumiinrakennuksessanne ja ilolla näette, että lapsenne ovat pyöreät
    kuin porsaat! Istumatyö ja vähä liikkuminen ulkona vaikuttavat, että
    nasku-ystäväni vanhemmiten usein lihoo liiaksi, niinkuin tekin. Eikä
    hänellä ole varoja polkupyöräilyyn tai muuhun urheiluun, millä te
    kevennätte itseänne. Tuskin pitäisitte suotavanakaan, että hän alkaisi
    laihtua. Mitä näössä lieneekin virheitä, sen maku korvaa monin
    kerroin — seikka, jota en tiedä sanoa teistä, hyvät herrat ja
    kunnioitettavat naiset.

    Vai onko teillä hänen siisteyttänsä vastaan muistuttamista? — Mutta
    ottakaa, totuuden nimessä, lukuun hänen asunto-olonsa. Kuinkahan
    valkoisilta te välkkyisitte semmoisissa olosuhteissa! Puhdas hän on
    porsaana, yhtä puhdas jos ei puhtaampi kuin te olette olleet. Ja
    tietysti hän pysyisi puhtaana, jos hänellä olisi erityiset ulkohuoneet
    niinkuin teillä, saatikka sitte jos ”lokaaliin” kuuluisi kylpyhuone
    sinkkiammeineen, suihkulaitoksineen. Mutta hänellä ei ole tarjona muuta
    kuin rapakko. Suurinta siisteyden harrastusta todistaa juuri se, että
    hän koettaa peseytyä niinkin epämukavissa vesipaikoissa. Teidän
    puhdistautumishalunne ei ole niin kehittynyt, sillä te ette suinkaan
    menisi joka lätäkköön, vaikka olisi kuinka tarvis.

    Moititte häntä itsepintaisuudesta. ”Pakkautuu kuin sika aidan
    rakoon”, sanotte. — Suomalainen nöskö on luonnollisesti aikojen
    kuluessa muodostunut yleisen kansallisluonteemme mukaiseksi. Elämä
    tässä karussa maassa kysyy kestävyyttä, sitkeyttä, hellittämättömyyttä
    niin ihmiseltä kuin hänen taistelutovereiltaan, kotieläimiltä. Jos tämä
    luonteen ominaisuus olisi moitittava, niin moittikaa silloin itseänne
    ensiksi.

    Halveksitte hänen tietämättömyyttään. — Olisitte laittaneet hänelle
    koulut, kirjat ja kartat, niin ehkä hän jotain tietäisi! ”Ymmärtää yhtä
    vähän kuin porsas hopealusikasta”, sanotte. — Kuinka taitavasti
    osasitte itse käyttää lusikkaa porsaan ikäisinä? Sitäpaitsi ymmärtää
    porsas tästä kapineesta juuri niin paljon kuin hänen tarvitseekin.
    Purasee sitä, ja huomattuaan ettei siitä ole syötäväksi, viskaa
    menemään. Jos te olisitte tehneet yhtä viisaasti, ei teitä nyt hopealla
    ja kullalla hallittaisi, orjuutettaisi. Sillä noilla metalleilla ei ole
    mitään muuta arvoa kuin minkä ihmiset niille antavat. Aivan toista on
    esim. teräksen sisäinen arvo, sillä siitä aineesta käy valmistaminen
    tarpeellisia työaseita, mutta kullasta ja hopeasta ei muuta kuin
    hyödyttömiä korukaluja ja rahaa, tuota kaiken turmion tuojaa,
    ihmiskunnan kirousta, sen onnettomuuksien alkujuurta. Näyttäkääpäs
    naskullenne terästä — puukkoa tai kirvestä — saatte nähdä eikö hän
    sitä kunnioita!

    ”Tietää sen, minkä sika Pohjantähdestä”, sanotte halveksien. —
    Paljonkos te siitä tiedätte? Ette tunne omankaan taivaankappaleenne
    kaikkia seutuja, sen vähemmän muita. Pohjantähden suuruudesta ja
    liikunnosta tiedätte hyvin vähä, jos ette kysy ammattitutkijoilta tahi
    katso kirjoista. Ja nekin voivat erehtyä. Pääasia teille on, että tuo
    tähti teitä opastaa pohjoista kohden — tätä nykyä — muusta ette
    suurin välitä. Nöskölle sekään tieto ei ole tarpeen, sillä hänen
    tapansa ei ole tehdä pitempiä merimatkoja omin päin. Ylimalkaan hän ei
    matkustele paljoa — elävänä.

    ”Ei käsitä enempää kuin sika tuulimyllystä”, sanotte. — Aivan niinkuin
    te, hyvät herrat ja kunnioitettavat naiset! Jauhot teille kyllä
    kelpaavat, mutta myllyyn mennäksenne teillä on liika hyvät vaatteet
    yllänne. Esim. sanomalehden toimittamista te tunnette jotenkin saman
    verran kuin harjasselkäinen veljenne tuulimyllyn rakennetta. Jauhoja
    sieltä odotatte suunne mauksi. Lukea kyllä osaatte lehteänne,
    arvostella ja moittia, mutta olettekos muistaneet viedä jyviä tuuttiin?
    Sen puolen asiasta naskukin vain on unhottanut, muuten ei kellään olisi
    mitään muistuttamista hänen suhteestaan tuulimyllyyn. On eräitä
    sanomalehdenisäntiäkin, jotka luulevat parantavansa lehden asioita
    supistamalla toimitusmenot mahdollisimman pieniksi. Nasku on viisaampi.
    Ei hän pane myllyä hakaan, kun jauhoja tahtoo.

    Tietämättömyys ei ole sama kuin henkisten kykyjen puute, vaan
    useimmassa tapauksessa se on ainoastaan seuraus siitä, ettei näitä
    kykyjä ole asianmukaisesti kehitetty. Tietämättömyys on aina
    korjattavissa. Mutta mikä on kaikkein tärkein, se on siveellisyys. Ja
    sillä alalla meidän tonkiva veljemme ja sisaremme vie voiton meistä
    monesta.

    Muuta mainitsematta tahdon vain viitata siihen, kuinka ankara
    raittiusmies hän on. Ennemmin kuin kenkään meistä on hän hyljännyt
    jouluviinat. Sillä tiedättehän te, ”kuka se on, joka kaiken
    kyntää eikä juo jouluna olutta”?